eitaa logo
پاورقی
490 دنبال‌کننده
228 عکس
49 ویدیو
31 فایل
پاورقی حاوی یادداشت‌‌ها و نکات مهم آموزشی و پژوهشی در عرصه‌ی سیاستگذاری پژوهشی، مهارت‌های پژوهشی، مباحث اخلاقی فرهنگی و اجتماعی، اولویت‌های پژوهشی، معرفی کتب فاخر دینی، فلسفی و اخلاقی ▫️برای ارتباط با مدیر به شناسه زیر مراجعه کنید: ✅ @sadramah
مشاهده در ایتا
دانلود
معرفی کتاب در ستایش اتلاف وقت.pdf
260.1K
اولین جلسه شفاهی معرفی کتاب طبق برنامه در روز جمعه مورخ۲۱شهریور برگزار شد. برای دوستانی که فرصت دیدنش را از صفحه اینستاگرام اینجانب نداشتند، بخشی از متن پیاده شده (فصل اول) را در اختیار می گذارم. @masaelepazuheshi
🔴برای پژوهش ورزان(۲) 💠به سوی حرفه ای شدن 🔻تنها با رعایت ۵ عنصر یک چکیده خوب بنویسیم. یادتان باشد چکیده مقاله شما در ویترین پایگاههای علمی قرار می گیرد؛ از طرفی فراوانی خواندنی ها امکان گزینش را دشوار کرده است؛ پس چکیده مقاله خوبی بنویسید تا خواننده با دیدنش مشتری نوشته شما شود. 🔻اگر نکات ذیل رعایت شود چکیده مقاله قابل دفاع خواهد بود ۱. مقدمه: در یک یا دوجمله نظرات متخصصان یا نتایج پژوهشهای دیگر را بنویسید. ۲.  هدف: تنها در یک جمله هدف از انجام پژوهش را بنویسید. سعی کنید هدف اصلی با قلمی زیبا نوشته شود. ۳. روش: حداکثر در دو جمله درباره روش تحقیق، جامعه هدف، ابزار تحقیق و حجم نمونه نوشته شود. ۴. یافته های مهم تحقیق را در یک یا دو جمله درج کنید. از درج یافته های کم اهمیت بپرهیزید. ۵. نتیجه گیری: تنها و تنها نتیجه را بدون حاشیه پردازی و اضافه گویی در ضمن یک یا دو جمله درج کنید. ♦️ادامه دارد @masaelepazuheshi
💠برگزاری کارگاه 《به سوی الگوی آموزش پژوهش محور》 🔻روز گذشته به دعوت مسئولین محترم مدرسه منتظریه(حقانی) ساعاتی در آن مدرسه حاضر شدم و رهیافت جدیدم از آموزش پژوهش محور را با جمعی از فضلایی که به صورت حضوری یا غیر حضوری در برنامه تربیت مربی پژوهش شرکت کرده بودند، به اشتراک گذاشتم. به حضرت آقای زادحسینی مدیر محترم مدرسه و دیگر دوستان خوبم در آن مدرسه به ویژه آقایان علی پور و آذربایجانی خداقوت می گویم. @masaelepazuheshi
💠نوشته ای از یک کتاب 🔻هنگام خوردن شامی که مادر یانگ نام تدارک دیده بود، دوباره بغضم را فرو خوردم. او با افتخار توضیح می داد که چطور توانسته بود به من، مهمانش، نصف کاسه برنج بدهد._از هر وعده غذایی ده دانه برنج ذخیره کرده بود...._از یانگ نام پرسیدم، ذخیره آن برنج چقدر زمان برده، جواب داد: سه ماه. باورم نمی شد آنان برنج را دانه ای می خوردند نه کیلویی! ♦️کتاب رهبر عزیز. خاطرات جنگ جین سونگ. ص۸۳. @masaelepazuheshi
📝محمدصدرا مازنی ⏺با پژوهش ورزان(۱) 💠زمینی‌تر بنویسیم 🔻چندی پیش کتابی از محققی ارجمند را مطالعه می کردم؛ یکی از مقالات کتاب در دفاع از فلسفه جزیره در برابر فلسفه قاره بود که بر هایدگر و اندیشه‌هایش حمله می کرد؛ یکی از نقدهایش دشوارنویسی‌ هایدگر بود. نزاع دو مکتب محل بحثم نیست؛ اصل نقدش بر فلسفه قاره نیز مورد توجه این نوشته نیست. مهمتر از نکتۀ بجای او دربارۀ دشوارنویسی هایدگر نیز که اهل فضل بر آن آگاهند مطلب دیگری بود که برایم جالب بود؛ او نوشته بود: کوتاهی عمر و فراوانی خواندنی‌ها مرا از خواندن نوشته‌های دشوار برحذر می‌دارد. به گمانم نکته درستی است؛ درحالی که هرکس در رایانه و گوشی هوشمند همراهش چند کتابخانه مجازی در اختیار دارد، چرا باید وقت محدود خویش را صرف خواندن نوشته‌های دشوار کند؟ 🔻اخیرا در جستجوی کتابهایی درباره یکی از موضوعات علوم انسانی بودم. دو کتاب به دستم رسید. مشغول تورق شدم؛ یکی از کتابها نوشته فاضلی حوزوی بود. متن کتاب دشوار، خسته کننده و حتی همراه با مباحث نظری غیرضروری بود؛ درحالی که کتابی دیگر در همان موضوع روان، ساده، جذاب و به دور از کلمات نامأنوس بود. این دومی ترجمه یک اثر غیرفارسی بود. 🔻نمی‌دانم آیا دشوارنویسی برای عده‌ای برند شده است یا عادت؟ گویی نمی‌خواهند و شاید هم نمی‌توانند به زبان مردمی و عامه بنویسند. اگر نتوانند ایرادی ندارد؛ اما نخواستن را نمی‌فهمم. اگرچه هر دانشی ادبیات تخصصی خاص خودش را دارد؛ اما از سخت‌نویسی و استفاده از واژگانی که برای فهمش به یک فرهنگ لغت اختصاصی نیاز باشد چه سودی عاید نویسنده می‌شود؟ آیا علم اشخاص با ترازوی میزان استفاده از کلمات غریب سنجیده می‌شود؟ اساساً چرا باید اینچنین مقاله‌ها و کتابها را خواند؟ به جز چند دانشجو (که به توصیه استاد) ناگزیر به مراجعه است؛ چه انگیزه‌ای برای خوانده شدن این چنین نوشته‌هایی وجود دارد؟ 🔻اگرچه برای مبارزه با دشوارنویسان نیازی به اقدامات ویژه و راه‌اندازی پویش در شبکه های اجتماعی فضای مجازی نیست. مخاطبان چنین آثاری به غایت اندک‌اند‌. کافی است در مقام آموزش یاد بگیریم ساده و روان بنویسیم، مخاطب را خسته نکنیم، از عرش دشوار نویسی به فرش روان نویسی نقل مکان کنیم، برای مردم بنویسم و آسمانی تر شویم. پ.ن: منابع کهن و دست اول که به اقتضای زمانه و ادبیات مرسوم نوشته می شد و نیز نوشته های تخصصی محل بحث نیست. @masaelepazuheshi
یادداشت حناب آقای مهدوی درباره نوشته زمینی تر بنویسیم. مهدوی: سلام و ارادت خدا قوت متاسفانه بسیاری از فضلا و اعزه توان ساده نویسی را ندارند؛ نه اینکه نخواهند. بله عده قلیلی هستند که از عمد دشوارنویسی و دشوارگویی را برگزیدند و آن را ملاک علمیت می‌دانند. اما به هرحال مخاطب امروزی وقت و حوصله برای فهم عبارت ندارد، دنبال اصل محتواست، به شکل سریع و آسان.
مراسم پایانی یازدهمین دوره جشنواره علامه حلی برگزار شد. مشروح خبر را در خبرگزاری حوزه بخوانید. @masaelepazuheshi
📝محمدصدرا مازنی 💠جشنواره علامه حلی 🔻امروز ۳۱ شهریورماه بعد از ۷ماه تاخیر مراسم اختتامیه جشنواره علامه حلی برگزار شد، کوید۱۹ نخواست این اتفاق بیافتد، ما را تا سه کنج انفعال برد؛ تردید نکردیم و تسلیم نشدیم، از صاحب حوزه یاری جستیم و به مددالهی و همت همکارانمان راه نوینی را برای برگزاری مراسم تجربه کردیم. 🔻مدیران، معاونان پژوهش و برگزیدگان همه استانهای تحت پوشش مرکز مدیریت حوزه های علمیه برادران و خواهران، مناطق ویژه و حوزه علمیه اصفهان به صورت برخط مراسم را دنبال می کردند؛ دونفر از برگزیدگان اثر خویش را در حضور مدیر محترم حوزه های علمیه ارائه کردند، علاوه بر مدیر حوزه های علمیه خواهران، حضرت آیت الله اعرافی نیز سخنرانی کردند(موهبتی که مراسم دوره دهم جشنواره با شرایط عادی اش محروم بود). از فرصت آپارات برای پخش زنده مراسم استفاده شد. و ۵۲ برگزیده جوایز خویش را دریافت کردند. 🔻برگزاری همزمان در استانها ابتکاری بود که می توانیم برای دوره های دیگر تجربه همزمانی برگزاری مراسم استانی با جشنواره سراسری را نیز مطالعه و کارشناسی کنیم. (شاید اقتصادی تر نیز باشد). 🔻علاوه بر مراسم اختتامیه، نشست منتخبین امسال متفاوت تر از سالهای قبل برگزار شد، ۲۵ شهریورماه با حضور مسئولین پژوهش دوحوزه برادران و خواهران برگزار شد؛ از ۱۶ استان برگزیده داشتیم تقریبا همگی صبحت کردند؛ پیشنهاد دادند، انتقاد کردند، از نگرانی ها گفتند و از اقدامات پسینی برای برگزیدگان پرسیدند. از تلاشها و دغدغه ها گفتیم، و اینکه مطالعات راه اندازی مراکز رشد پژوهشی را در دستور کار مدیریت ترویج پژوهش داریم. احیای مرکز پرورش استعدادهای پژوهشی را در دست مطالعه داریم و از راه اندازی هیئت اندیشه ورزی با حضور جمعی از برگزیدگان ادوار جشنواره اطلاع رسانی کردیم. 🔻ویژه نامه جشنواره یازدهم تهیه شد؛ اگرچه در این دوره چاپ کاغذی را تجربه نکرد؛ اما PDF آن در اختیار عموم قرار گرفت؛ نمایشگاه آثار برتر برگزار شد؛ چکیده آثار به شکل زیبایی تهیه و به همراه اثر در معرض نگاه بازدیدکنندگان قرار گرفت. 🔻به همه برگزیدگان تبریک می گویم و دست همکارانم در سراسر کشور به ویژه آقایان مظاهری، طالبی، واحدی و فرهنگیان را که روزهای اخیر به صورت شبانه روزی کار کردند می بوسم. قدردانشان هستم. @masaelepazuheshi
📝محمدصدرا مازنی 💠آموزش پژوهش محور 🔻یکی از دغدغه های چند سال اخیرم مساله آموزش پژوهش محور است؛ در این زمینه مطالعاتی داشتم و کارگاههایی نیز برگزار کردم. از این رو فرصت ها را برای اصلاح و تکمیل مطالعه ام غنیمت می شمرم. روز گذشته(سی و یکم شهریور ماه) به مناسبت مراسم پایانی یازدهمین دوره جشنواره علامه حلی آیت الله اعرافی سخنرانی کردند که بخشی از بیاناتشان درباره آموزش پژوهش‌محور بود. در فرصت محدود حدود ده دقیقه امکان بحث دربارۀ همه اجزاء و ارکان آموزش‌پژوهش محور امکان پذیر نیست؛ با این حال می توان نوع نگاه و رویکرد ایشان را درباره موضوع یاد شده دریافت کرد؛ امیدوارم در فرصتی مناسب بتوانیم همۀ مؤلفه‌ها، عناصر، امتیازات، مخاطرات و لوازم آموزش‌پژوهش‌محور را از منظر ایشان به دست آوریم. نکاتی که در جلسه یادداشت کردم و می‌تواند رهیافت اخیر اینجانب در بحث آموزش پژوهش‌محور را تکمیل نماید به قرار زیر است. 🔻آیت الله اعرافی به اصلاح متون درسی بر محور پژوهش تأکید کردند. از نظر آقای اعرافی متن درسی باید ضمن روانی از دقت و عمق لازم برخوردار باشد، مسأله برانگیز و سؤال‌ساز باشد؛ با خواندن متن پرسش‌هایی در ذهن طلبه شکل بگیرد. 🔻همچنین استاد باید رویکرد پژوهشی داشته باشد. 🔻نظام‌های ارزیابی باید بر محور پژوهش استوار شود. 🔻طلبه در این نظام سنت‌های علمی را عمق بخشی نماید و؛ 1. قبل از کلاس مطالعه کند؛ 2. به مباحثه اهتمام ورزد؛ 3. برای مباحثه آمادگی لازم را کسب کند(پیش مباحثه)؛ 4. مطالب استاد را تقریر نماید؛ 5. مطالعه پیرامونی داشته و به منابع تکمیلی مراجعه کند؛ 6. با استاد به طور مستمر گفتگو نماید(از فرصت‌های مختلف خارج از کلاس استفاده کرده و با استاد وارد گفتگوی علمی شود.)؛ 7. از ارائه تحقیق کلاسی دریغ نورزد؛ 8. تحقیق خویش را در قالب نشست علمی ارائه نماید؛ 9. حتی از فرصت گعده‌ها و فراغت برای طرح مباحث علمی استفاده کند؛ 10. در ر قابت‌های علمی مانند جشنواره علامه حلی مشارکت کند؛ 11. در کنار تحصیل تدریس نماید؛ 12. به تحقیق و پایان‌نامه اهتمام بورزد؛ 13. در مسیر تحقیق از نرم‌افزارهای دیجیتال استفاده کند؛ 14. با روش‌های اجتهادی آشنا شود. 🔻این موارد می تواند با مراجعه به سخنان پیشین ایشان و یا دوستانی که از سیره و روش تدریسشان اطلاع دارند تکمیل شود. @masaelepazuheshi
📸 گزارش تصویری| اختتامیه یازدهمین جشنواره علامه حلی(ره) https://hawzahnews.com/x9QcX
🔰 بسته‌خبری | اختتامیه یازدهمین جشنواره علامه حلی(ره) امروز در مرکز مدیریت حوزهای علمیه برگزار شد ➖➖➖ 🔻آیت الله اعرافی: ◻️تمدن‌سازی نیازمند شکافتن مرزهای دانش است ◻️شباهت دفاع مقدس با عاشورا ◻️۵ هزار اثر در قلمرو جدید تدوین شد 🔻مدیر حوزه‌های علمیه خواهران: ◻️پژوهشگران در عرصه های نو نقش آفرین باشند ◻️راه اندازی مرکز پژوهش برای رشد پژوهشگران خواهران طلبه 🔻مدیر ترویج پژوهش حوزه‌های علمیه: ◻️۳۶۱ اثر در یازدهمین جشنواره علامه حلی در مورد بیانیه گام دوم بوده است در این جشنواره ۱۳ هزارو ۹۹۱ طلبه شرکت، و ۱۷هزارو ۷۸۰ اثر در قالب کتاب، مقاله، تحقیق پایانی و پایان‌نامه سطح۳ حوزه و تصحیح و ترجمه به دبیرخانه ارائه شد. 📸 گزارش تصویری ➖➖➖ @HawzahNews| خبرگزاری‌حوزه
✉نظرات عالمانه و ارزشمند جناب حجت الاسلام والمسلمین اسحاقی قائم مقام معاونت پژوهش حوزه های علمیه در امور استانها درباره یادداشت آموزش پژوهش محور، (که در گروه گفتمان پژوهشی درج شده است) را ضمن تشکر فراوان از ایشان تقدیم می کنم.👇 🥗 سلام علیکم عالی و تلاشتان مشکور است و جزاک الله خیرا . ☸ افزون براین در آموزش پژوهش محور 1.سئوالات انتهای هر درس از حالت انتزاعی به واقع گرایی و کاربردی هدایت شود مانند نقد نظریه یا اقوال; مقایسه تطبیقی با اقوال مخالف و موافق ; بروز آوری سئوالات ناظربه نیازهای روز و توان پاسخگویی نظر به نیازها و معرفی اقوال همراستا اما عمیق تر و مشکل گشاتر و... 2. احاطه و اشراف استاد به مسایل جاری و نیازهای عصری و نه تنها احاطه و احاله به مباحث نظری صرف و قدرت تطبیق و ژرف بینی استاد به کارکرد نظریات در موارد مختلف برای تقویت نگاه کارکردی طلاب 3.هدایت طلبه برای پیدا کردن سئوالات و پرسشهای تازه انتقادی یا تکمیلی و تاسیسی 4.تلاش استاد و طلبه برای تولید مثالهای جدید بویژه با رویکرد علوم مضاف و مثالهای دینی و عینی و نه نظری محض 5.درخواست از طلبه برای ارائه تحقیق در زمینه رد یا اثبات نظر یا قول مطروحه و ارایه در جلسه بعد (شکستن عزلت کلاس نشینی و متن محوری به تحقیق در متون و مراجعه به بساتین علم و دانش) 6. طرح مباحث چالشی و مشارکت طلاب و مدیریت هدفمند بر آنها و فضاسازی استاد برای جرأت آفرینی طلاب در نقد نظریه و سوگیری بسوی تربیت طلاب نقاد و نظریه پرداز 7. ایجاد عشق به مطالعه و تحقیق با برگزاری برخی کلاسها در کتابخانه یا دعوت از شخصیتهای علمی قابل دسترس و به همراه آوردن کتاب تقویتی خوانش صفحاتی از آن و ترغیب طلاب به کتابخوانی و... 8.ایجاد زمینه برای اشتراک مجلات تخصصی در واحدهای اموزشی و تمهید لازم برای استفاده اساتید و طلاب و نه نگاه ویترینی و ارایه هر مقاله تولید یا خوانشی در نشست های علمی توسط استاد و طلبه 9 هدایت سئوالات امتحانی از نوع محفوظاتی و تکراری طوطی گونه با مراجعه به کتابسازی ها تلخیصی و پرسش و پاسخ بی مصرف بسوی سئوالات مفهومی و کاربردی(این سبک سئوالات تنها طلاب را به سوی حافظه کوتاه محور رهنمون می کند و دیگرهیچ طلابی که نه از نیازهای روز واقفند و نه قدرت مناظره و پاسخ به شبهات دارد و حتی خود مشحون از هزاران سئوال بی پاسخند و حتی نمی توانند پس از 12سال دوره ابتدایی تا متوسطه و دانشگاهی نه شوقی در مستمع نسبت به دین ایجاد کنند و نه قدرت دینداری آنان را فزونی ببخشند 10.روش تدریس باید از متکلم محور به مشارکت محور و روش های تدریس نوین و استفاده از فن آوری سمعی و بصری و...در کلاسها ارتقا یابد حتی نقشه و ماکت و فیلم و مستند و ...اساسا فضای کلاس انگیزه بخش شود و پویا نه خفقان آور و متهوع و اعصاب خردکن و ثانیه شماری برای اتمام کلاس 11.برپایی جشنواره تدریس پژوهش محور و نمایش بهترین سبک ها و روش های تدریس به اساتید برای آشنایی و بکارگیری آنان 12.تهیه سی دی آفلاین در خصوص معرفی آموزش پژوهش محور(دراین سالها فقط شعار دادیم اما چیستی و چگونگی و چرایی این گونه از روشها را هنوز شهامت ضبط و ارایه و به چالش کشیدن و نقدونظر ندادیم) آموزش مهارت آموزش پژوهش محور برای اساتید هرچند درلابلای موضوعات مهارتی است اما هنوزجدی گرفته نشده نه کتابی و نه استادی توانمند و کاردان برای آموزش آنلاین تربیت نشده است 13.تهیه متون بروز و باخردجمعی توسط اساتیدی که کلاسها را تجربه و از رموز و نقایص کار آگاهند نه انحصار تولید کتابها به قم و حتی افرادی که چندبار کتاب ها را تدریس نکرده و با اشکالات و نگاه امروزی آن آگاه نیستند برای مثال برای معاملات بینا شرکتی و فضای مجازی و معاملات بانکی و....تا چه اندازه کتاب مکاسب جوابگو یا اساسا ورود دارد!؟ چه کتاب جایگزینی باید نوشته شود و چگونه باید بجای طرد طلاب فاضل و دانشجو از وجود آنان در تهیه و تولید متون کارکردی و امروزی بهره گرفت و وجود آنان را غنیمت شمرد و از توان آنان بهره گرفت به مثابه دیگران علوم را از پستوها و درحد پرداخت نظری غیرضرور و مطول کاربردی و قابل استفاده کرد و.... 😔درخواست حقیر این است اساتید و مدیران و معاونان در این بحث ورود کنند. نظر بدهند تا با راهبری برادربزرگوار جناب مازنی به یک جمع بندی برسیم. لطفا آقایان ورودکنند و نظربدهند بنده با اینکه اضعف شما بزرگوارانم ولی بخاطر تلاش قابل تقدیر برادرعزیزمان در پررنگ کردن و به ثمررساندن این مسئله مهم ورود وران ملخی آوردم شمایان که خریط فن و درمیدان و عرصه اید و دغدغه طلاب عالم و پاسخگو و روز آمد و کارآمدرا بیشتردارید ورود و ارایه طریق بفرمایید ممنون @masaelepazuheshi
✉نظرات ارزشمند جناب حجت الاسلام و المسلمین فخاری از مسئولین محترم معاونت پژوهش حوزه های علمیه درباره یادداشت آموزش پژوهش محور از نظر خوانندگان می گذرد.👇 با سلام. ✍آموزش پژوهش محور رویکردی افراطی از زیرمجموعه های مختلف آموزش فعال است که مبتنی بر فلسفه های پست مدرن بخصوص ساختن گرایی است. فلاسفه ساختن گرا، چیزی به نام انتقال و آموزش دانش را قبول ندارند. بلکه دانش را ساخته و پرداخته ذهن مخاطب می دانند. 💎اما آنچه مراد مدیران حوزه های علمیه است، در واقع فعال سازی نظام آموزشی به لحاظ پژوهش است. همانگونه که به لحاظ تهذیب و تربیتی نیز نیاز پویا سازی است. 💎تمامی نظامات آموزشی، آموزش پژوهش به نحو انضمامی و اتحادی را در خود کم و بیش دارند. مسئله حال ما بازخوانی نظام آموزش حوزه به لحاظ پژوهشی به منظور پویا سازی و روزآمدی آن است. 💎در این زمینه تکنیک هایی توسط اندیشمندان تعلیم و تربیت ارائه شده است که برخی از آنها توسط سروران گرامی اشاره شد. 🎩بنابراین پیشنهاد می شود عنوان نظام آموزشی پژوهش محور، به "پویاسازی نظام آموزشی حوزه به لحاظ پژوهشی" تغییر عنوان یابد. 💎شماره ۳۹ نشریه پژوهش و حوزه تخصصا به این مسئله اختصاص داده شده است. 💎امیدواریم مدیران حوزوی در این راستا‌و در نوع نگاه به این مسئله، پژوهش محور عمل کنند و با در نظر گرفتن مبانی و مبادی بحث و نیز پژوهش های فضلای حوزوی در این خصوص گام بردارند. @masaelepazuheshi
یادداشت حجت الاسلام والمسلمین کوثری مدیر محترم مرکز تخصصی دارالاعلام درباره یادداشت آموزش پژوهش محور و تجربه آن مرکز در اجرای الگو👇 بسیار مساله مهمی است و موسسه دارالاعلام از اولین دوره خود در سال 1391 بر اساس آموزش پژوهش محور کار خود را شروع کرده است که تاکنون 6 دوره بلند مدت در قم و 8 دوره بلند مدت در شعب خود (خراسان و خوزستان و فارس) برگزار کرده یا در حال برگزاری است. قوت های این نوع از اموزش باعث خروجی های بسیار خوبی شده است و دوستان اظهار می کنند اگر به همین سبک در حوزه درس می خواندند یقینا در مدت کوتاهی در مباحث حوزوی مجتهد می شدند. واقعا علاج پویایی حوزه در پرداختن به آموزش پژوهش محور است که در این راستا موسسه دارالاعلام هر کمکی که از دستش بربیاید تقدیم می نماید. فقط به یک مساله اشاره می کنم که بدانید چقدر آموزش پژوهش محور جواب داده است. در مناظراتی(گفتگوهایی به شیوه اهل بیتی) که با علمای سلفی که بعضا 13 سال در مدینه و پاکستان درس خوانده بودند و حدود چند دهه هم تدریس داشتند، فارغ التحصیلان ما غالب بودند به طوری که برخی از این افراد اظهار می کردند که باید به تصحیح اعتقاداتشان بپردازند و این چیز کمی نیست. @masaelepazuheshi
✉توضیحات تکمیلی جناب حجت الاسلام والمسلمین اسحاقی درباره آموزش پژوهش محور👇 🦋نکته حائزاهمیت این است که درفرایند آموزش ; پژوهش وتهذیب به منزله دوبال استکمالی آموزش اند. آموزش پژوهش درحقیقت امری فرایندی است ودر نظام آموزشی بصورت انضمامی وپیوستی (ناقص وکم اثر) ویا بصورت اتحادی ودرهم تنیده (پراثر) بکارگرفته می شود ومتاسفانه درنظام آموزش حوزه انضمامی با غلظت کم است البته درسالهای اخیربا مدیریت تحول و اجرای برنامه جامع پژوهشی درسطوح 1_4 رونقی تازه یافته ورواق وشبستان حوزه کم وبیش با آن آشناگردیده بویژه دردوره معاونت پژوهش معاصر با عطف توجه به مهارت‌ورزی دانشی وتجربی اساتید با قاموس پژوهش ورویکرجدی به پژوهش درضمن تحصیل طلاب و زیرسازها وطرحها وایده‌های نوآورانه درادامه روند روبه رشد پژوهش درسالهای قبل ... اما خود پژوهش بشکل جدی وتولید اثر امری برآیندی است وپس ازگذران آموزشهاست. باید دانست که درحقیقت باید"آموزش برای پژوهش" و"پژوهش برای آموزش" باشد یعنی خروجی مطلوب آموزش تربیت پژوهشگران کارآمد و خروجی پژوهش نیز آثارومتون مورداستفاده برای ارتقای کیفی نظام آموزش باشد نه مثل وضعیت کنونی که بیشتر آموزش برای آموزش است وپژوهش برای پژوهش ! تمام هم وغم آموزش گذران واحدها وترمها واخذ نمره ومدرک وتمام اهتمام پژوهش نگارش مقاله وکتاب واثر برای کسب تشخص وارتقای درجه ورتبه اداری (غالبا این طوراست و ندرتا. مولدان خلاف جریان آب شنا می کنند مانند مطهری وطباطبایی ها و برخی اندیشوران معاصر) درواقع پژوهش ولیده ومیوه آموزش است و تلاش معاونت پژوهش این است که طلاب و اساتید بابرنامه های پژوهشی وتمرینی زودتر درفرایند آموزش به بلوغ پژوهشی برسند وتولید دانش کنند که به کار نظام آموزشی آید وروزنی برای نظام سازی وایجاد تمدن نوین اسلامی ... حال ممکن است طلبه ای در ضمن تحصیل مثلا در پایه 6به این بلوغ پژوهشی رسیده و تولید اثرقابل بهره برداری هم بکند وبرخی ازطلاب هم پس ازاتمام تحصیل و دربرآیند و پایان آموزش به پژوهشگری وتولید اثر دست یابند والبته ناگفته نماند که برخی دیگر هم که شم پژوهشی ندارند یا ازظرفیت خویش بهره نمی برند کوله باری ازدانش را با خود حمل می کنند و ازکاربست آن نا آگاهند وحتی توان انتقال دانش خودبه آیندگان ونقش آفرینی درمتراکم سازی چرخه علم راندارند...وحماله العلوم اند که حتی چون مال توان ارث گذاری به وراث راندارندوتمام محفوظات خودرا به دیارباقی می برند و توان پرداخت زکات علم راندارند به هیچ شکلی ولو تبلیغ یا .... @masaelepazuheshi
✉نظرات جناب آقای رضا شریعت درباره یادداشت آموزش پژوهش محور👇 با سلام برای آموزش پژوهش محور بایستی نظام آموزشی حوزوی بومی احیا گردد و از تقلید نظام دانشگاهی دست برداشت در گذشته علما شاگردانی محقق مبلغ مجتهد و... پرورش می دادند در حوزه علمیه شوشتر مجتهدینی بزرگ حضور داشتند واز ابتدا امر تربیت طلاب را زیر نظر می‌گرفتند طلبه همزمان با آموزش تربیت هم میشد و مهارتهای لازم را نیز کسب میکرد ازجمله تحقیق تبلیغ مناظره و... با درسهای شلوغ و نظام جدید طلبه فقط در درس حاضر می‌شود و بقیه وقتش تحت برنامه نیست د حوزه علمیه پر افتخار گذشته استادان در همه شوون زندگی طلبه همراه وی بودند و دستگیری می کردند. و نکات جناب آقای ابومحمد(منتظر) در ذیل یادداشت ایشان👇 ابو محمد (منتظر): سلام خداقوت احسنت اگر حوزه به نظام قبلی خود(آموزش غیر کلاسیک به سبک دانشگاه) برگردد و جز دروس ادبیات طلبه به نحو قدیم تربیت شود، مسلما طلاب اهل تحقیق و دقت تربیت خواهند شد تمام آفت حوزه از آنجا شروع شد که خواست مدرک معادل دانشگاه بگیرد و بالاجبار روش را هم میبایست عوض کند خدا باعث و بانی آن را اگر قابل هدایت است، هدایت و گرنه..... التماس دعا @masaelepazuhesi
نظرات جناب ححت الاسلام والمسلمین زیبایی درباره یادداشت آموزش پژوهش محور👇 درباره نظام آموزشی پژوهش محور نکته ای به نظرم ضروری آمد که دوست دارم به اشتراک بگذارم، سالهاست، از زمان پیدایش نوار و سی دی درس های اساتید و گسترش شروع کتب درسی، پیوسته از خودم می پرسیدم شکل آموزش در آینده چگونه خواهد شد و باید بشود،چرا که همين الان هستند اساتیدی که بسیار ضعیف تر از اساتیدی هستند که نرم افزار درس هايشان در دست رس است، با این حال چه توجیهی دارد که طلبه وقت بگذارد و پای درس برود، درس را در حجره یا منزل گوش می کند یا به صورت تصویری یل حتی آنلاين می گیرد. یکی از علل خلوت شدن دروس نیز همین پدیده است، آموزش پژوهش محور یک راه چاره برای شرایط موجود است که نیاز به کلاس و استاد را توجیه می کند، در این صورت هم اساتید باید به روز باشند، هم طلبه احساس نیاز به کلاس و استاد دارد و هم اینکه مجلات علمی حوزه جان تازه می گیرد.در غیر این صورت شرکت در کلاس ها بیشتر یک ضرورت اداری و نهادی محسوب می شود و نه علمی. @masarlehozavi