eitaa logo
پاورقی
490 دنبال‌کننده
228 عکس
49 ویدیو
31 فایل
پاورقی حاوی یادداشت‌‌ها و نکات مهم آموزشی و پژوهشی در عرصه‌ی سیاستگذاری پژوهشی، مهارت‌های پژوهشی، مباحث اخلاقی فرهنگی و اجتماعی، اولویت‌های پژوهشی، معرفی کتب فاخر دینی، فلسفی و اخلاقی ▫️برای ارتباط با مدیر به شناسه زیر مراجعه کنید: ✅ @sadramah
مشاهده در ایتا
دانلود
💠نکته ویرایشی(۱) 🔻بدعهدی‌ها، دیگران را نسبت به انسان بدگمان می‌کند.❌ 🔻بدعهدی‌ها، دیگران را به انسان بدگمان می‌کند. ✅ نکته👇 «نسبت به» هنگامی استفاده می‎شود که بخواهیم مقایسه کنیم. @masaelepazuheshi
تاملات دکتر محمد صدرا مازنی درباره مسائل پژوهشی در حوزه دین. فرصتی برای ترویج فرهنگ پژوهش، ارتقای مهارتهای پژوهشی و افزایش سواد پژوهش در میان طلاب و دانشجویان @masaelepazuheshi
📝محمد صدرا مازنی 💠پیشنهاد عنوان پژوهشی: نقش اخلاق رقابت در افزایش شادکامی 🔻چندی قبل گذارم به دنیای کتاب جناب آقای مولانا افتاد؛ فروشگاهی بزرگ و مدرن واقع در طبقه سوم پاساژ صفاییه. مکانی دلچسب و جذاب که گاهی خود را به ضیافتش دعوت می کنم. تلفن همراهم زنگ خورده بود و مشغول شنیدن یک سوال شرعی درباره محدوده اختیارات و وظایف وصی برای صیانت از ثلث اموال متوفی بودم کهرچشمم به کتاب《در ستایش اتلاف وقت》 افتاد؛ توجهم جلب شد. آن را به دست گرفته و به مطالب معرفی کتاب در پشت جلد آن خیره شدم، در حالی که همچنان مشغول شنیدن سوال پشت خط تلفن همراهم بودم. 🔻غرضم از نوشتن این چند سطر نه طرح بحثی درباره وظایف وصی است و نه قصد معرفی کتاب در ستایش اتلاف وقت را دارم، که به رسم عادت در فرصتی مناسب آن را معرفی خواهم کرد. من از این کتاب به یاد کتابی دیگر که ۴ سال پیش در یک کتاب فروشی واقع در تهران دیده بودم افتادم؛ کتابی نوشته برتراند راسل با عنوان 《در ستایش بطالت》. 🔻ابتدا تصور کردم ترجمه و یا چاپ جدیدی از همان کتاب را پیش رو دارم؛ اما با دقت بیشتر متوجه شدم نویسنده این کتاب شخص‌دیگری است به نام آلن لایتمن؛ پنج فصل نخست کتاب را در مدت کوتاهی خواندم و به سراغ قفسه کتابخانه رفتم به قصد یافتن کتاب راسل. تصورم این بود که باید مدت زیادی را برای یافتنش تلاش کنم؛ اما در اولین نگاه چشمم به کتاب افتاد. دوباره مرور کردم و در صفحات میانی این کتاب موضوعی به ذهنم تبادر کرد که به نظرم رسید می تواند پیشنهادی باشد برای اهل تحقیق. 🔻سخن برتراند راسل در ستایش بطالت نه تشویق تنبلی، تن پروری، رکود و ایستایی؛ که تلاشی برای یافتن فراغت و نه به معنی مصطلح 《مدیریت اوقات فراقت》در زندگی است. فرصت دادن برای تقسیم عادلانه نشاط و امید به همگان است. اینکه بجای خوش بودن عده ای و فربه شدن جمعی اندک، همگان خوب زندگی کنند و خوش زیست نمایند. خوب بخورند و خوب لذت ببرند. از همین رو این پرسش ها به ذهنم رسید: 🔻آیا می توان رقابت را از مسابقه برای انباشت سرمایه و تکاثر و خارج کردن رقیب از صحنه و بیکار کردن اشخاص به فرصتی برای بالا بردن کیفیت کالا و خدمات و نیز افزایش نشاط و امید عمومی تبدیل کرد؟ آیا 《کار》 را که در فرهنگ دینی به بهترین تفریح توصیف شده است می توان برای همگان لذت بخش کرد؟ چگونه می توان در یک جامعه《نشاط و امید ناخالص ملی》 را جایگزین《تولید ناخالص ملی》 کرد؟ چگونه می توان محیط کار را بستر امن همگانی و نه حاشیه امنی برای درصد کمی از ثروتمندان تبدیل کرد؟ آیا می توان به جای احساس تکلیف کردن تا ارذل العمر، به رها کردن مشاغل و واسپاری آنها به جوانان و تقسیم ثروت به جمع بیشتری از جامعه اندیشید؟ 🔻پاسخ به همه پرسش های یادشده نه در حوصله یک مقاله است و نه در توان یک محقق بلکه مساله ای چند وجهی است که از یک طرف جزو شئون حکومت و به عزم و اراده حکمرانان برای حل آن مسائل مرتبط است و از طرفی دیگر به فرهنگ عمومی وابسته است؛ با این حال به گمانم می توان تحقیقی در قالب یک مقاله درباره اخلاق رقابت نوشت و در آن به برخی از پرسش های پیش گفته پاسخ گفت. رعایت اخلاق رقابت می تواند نقش زیادی در تقویت نشاط و شادکامی و بسط عدالت اجتماعی ایفا نماید. 🔻پ.ن: ۱. جامعه باید از اشخاص با تجربه در قالب مشاوره بهره جوید. ۲. کار جهادی برای کشور ما(به ویژه در شرایط تحریم) یک وظیفه همگانی است. و این نوشته هرگز به معنی لزوم کم کردن مدت و زمان کار در شرایط فعلی نیست(اگر چه فرهنگ جهانی باید به این سمت حرکت کند)؛ بلکه بر ضرورت واسپاری امور به جوانان و تقسیم وظایف و تقویت نیروی مولد تاکید می ورزد. @masaelepazuheshi
📝محمد صدرا مازنی 💠علیه برنامه ریزی! 🔻پیش از هر کلامی بگویم: موضعم درباره برنامه ریزی منفی نیست؛ یعنی زندگی بی برنامه ارزش زیستن ندارد. [التدبیر قبل العمل یومن العثار: برنامه ریزی قبل از انجام کار موجب مصونیت از لغزش می شود؛ امام علی(ع)] مرادم از عنوان یاد شده 《برنامه ریزی با قید روزمره گی با معیار پول است.》 یعنی من کار می کنم تا پول در بیاورم. اگرچه همه کار می کنند برای امرار معاش و پول نیز به کار تعلق می گیرد؛ اما این مرام که همه چیز با معیار پول سنجیده شود هویت اخلاقی ما را تحت الشعاع قرار داده است؛ با این منطق حتی《وظیفه》نیز فدای پول می شود. یعنی اگر انجام یک وظیفه کاری به زمانی غیر از ساعت اداری موکول شود، و به دلیل مشکلات سازمان در تامین بودجه و اعتبار، اضافه کاری تعلق نگیرد، کارمند انگیزه ای برای کار ندارد. 🔻در چنین وضعیتی آرامش نیز فدای پول می شود. درمان و بهداشت و حتی اخلاق نیز پولی می شود. همین چند روز پیش دخترم برای رفع اختلال در شبکه پیام رسان شاد ناچار شد تا با یکی از مراکز مشاوره تماس برقرار کند؛ مشغول صحبت با خانمی شد که نحوه رفع اختلال و ورود به شاد را به او آموزش می داد؛ بانوی پشت خط تلفن بسیار مهربان، آرام و با تانی صحبت می کرد؛ من که از این سبک پاسخ به ارباب رجوع کمی شگفت زده شده بودم تصور کردم این خدمتی از ناحیه وزارت آموزش و پرورش است؛ بارها به وزیر محترم و همکاران مرحبا گفتم که در عصر روز تعطیل اینچنین با طراوت و شاداب با ارباب رجوع صحبت می کنند و مشاوره می دهند؛ مکالمه طولانی شده بود؛ در تمام این مدت من رکب خورده بودم؛ اساسا با یک موسسه خدماتی خصوصی طرف بودیم، هزینه مشاوره به پای من حساب شده بود. توجه و ادب مثال زدنی بانوی پشت خط به طمع پول بود؛ یعنی اخلاق پولی! 🔻علم نیز پولی می شود؛ چندی پیش استاد ارجمندم آقای دکتر سید حسن اسلامی اردکانی درباره اشخاصی نوشت که به قول خودشان《مقاله غیرعلمی پژوهشی بلد نیستند》؛ چیزی که اهل علم و دانشگاهی برای حفظ شان و جایگاه خویش به آن توجه دارند و ابراز می دارند: تنها برای نشریه ای مقاله می نویسند که رتبه علمی پژوهشی داشته باشد! راز پنهان درون این گزاره این است که 《چون پول برایم مهم است برای نشریه ای می نویسم که روی رتبه علمی ام تاثیر بگذارد.》 یعنی برای من پول خلق کند. همین رویه دانشگاهی حوزه های علمیه را نیز به ضیافت خویش دعوت کرد. 🔻پدیده عریان دیگری نیز که جناب ایشان مطرح کرده بود تقاضای پول هنگفت برخی از نشریات علمی پژوهشی از دانشجویان نگون بخت مقطع دکتری برای دریافت اکسپت است. یک مورد درخواست۳۲میلیون تومان از دانشجویی توسط یک نشریه [نا]علمی پژوهشی برای پذیرش دو مقاله. نامش را چه بگذاریم؟ 🔻بنابراین من علیه برنامه ریزی ای سخن می گویم که اندیشه ورزی را از ما می گیرد. از اخلاق تهی می کند، زمانمان را به دست می گیرد؛ مدیریت می کند و به سویی می کشاند که در آن 《همه چیز با پول درست می شود》 و دیگر هیچ! 🔻از همین رو برای دستیابی به آرامش باید زمانی را علیه برنامه ریزی سپری کنیم. آزاد باشیم؛ ذهنمان را از روزمره گی خالی کنیم و درباره چیزهای دیگری غیر از همه چیزهای روزمره بیاندیشیم. زمانی را به بطالت و بی خیالی سپری کنیم. بگذاریم ذهنمان درباره خودمان بیاندیشد؛ به گذشته برگردد؛ در کوچه پس کوچه های زمان کودکی مان را جستجو کند؛ زمزمه های لالایی مادر را بشنود؛ اقتدار پدر را به یاد آورد؛ با خواهر و برادر نجوا کند؛ برای رقیب ورزشی کوری بخواند؛ لابه لای علفهای مزرعه پرسه بزند، نیش زنبور را تجربه کند، مشق مدرسه و دنبال توپ فوتبال دویدن و بازی های کودکانه را مرور کند و نرم نرمک بزرگ شود، به امروزمان برسد و بی وقفه از امروز بگریزد، به آینده سیر کند و خویش را بر فراز ابدیت جستجو کند؛ آنگاه امروزش را بسازد. با خود بگوید من کیستم؟ در کجای تاریخ قرار دارم؟ به کجا باید بروم؟ چه مسئولیتی دارم؟ این زمان بطالت؛ فصل رویش امروز و فردا است که ما را نو می کند؛ به خویشتن وجودمان سلام کرده و برای فردا امیدوار؛ علیکم انفسکم. @masaelepazuheshi
نکته یکی از کاربران درباره این یادداشت: حسین بیرامی: بدون انسان کامل که در فرهنگ تشیع از آن تعبیر به امام میشود.... ساخت چنان جامعه ای محال خواهد بود...... 😳😳😳😳......وجود انسان های ملکوتی و وارسته برای اجرای آن مسائل و بلکه برای پژوهش های اینچنینی ضروریست..... .... . . . در کشور بوتان هم برای اولین بار نشاط و امید ناخالص ملی رو به جای تولید ناخالص ملی به کار بردند، اتفاقا موفقیت هایی رو هم کسب کردن ، اما چه مسائلی رو در این راه قربانی کردند ،،،الله اعلم..... . . . . مقصود ازین پیام آنکه...... تمرکز حوزه و محققانش بر تولید انسان های وارسته و ملکوتی ، افرادی که از ایثار و صداقت بالا برخوردار باشن ، افرادی که تنها به تحقق حق و حقیقت در خارج فکر کنن و لو به قیمت جانشان، راه گشای بسیاری از مسائل تمدنی خواهد بود، و الا با تولید هزاران جلد مقاله و کتاب خوش عنوان ، دردی از جامعه ی سرگشته و غرب زده امروزی دوا نخواهد گشت.
با نظر شما موافقم. در ضمن نکته مربوط به کشور بوتان را در آغازین صفحات کتاب سیاست شادکامی دیدم که در فرصت مقتضی آن کتاب را معرفی خواهم کرد‌
نکته ویرایشی(2) نادرست👇 شما باید نیازهای خود را از قبل پیش‌بینی کرده و به آگاهی مدیر برسانید. درست👇 شما باید نیازهای خود را  پیش‌بینی کرده و به آگاهی مدیر برسانید. نکته👇 با وجود «پیش» نیازی به واژه تکراری و حشو «قبل» نیست @masaeleaklaqi
معرفی کتاب در ستایش اتلاف وقت.pdf
260.1K
اولین جلسه شفاهی معرفی کتاب طبق برنامه در روز جمعه مورخ۲۱شهریور برگزار شد. برای دوستانی که فرصت دیدنش را از صفحه اینستاگرام اینجانب نداشتند، بخشی از متن پیاده شده (فصل اول) را در اختیار می گذارم. @masaelepazuheshi
🔴برای پژوهش ورزان(۲) 💠به سوی حرفه ای شدن 🔻تنها با رعایت ۵ عنصر یک چکیده خوب بنویسیم. یادتان باشد چکیده مقاله شما در ویترین پایگاههای علمی قرار می گیرد؛ از طرفی فراوانی خواندنی ها امکان گزینش را دشوار کرده است؛ پس چکیده مقاله خوبی بنویسید تا خواننده با دیدنش مشتری نوشته شما شود. 🔻اگر نکات ذیل رعایت شود چکیده مقاله قابل دفاع خواهد بود ۱. مقدمه: در یک یا دوجمله نظرات متخصصان یا نتایج پژوهشهای دیگر را بنویسید. ۲.  هدف: تنها در یک جمله هدف از انجام پژوهش را بنویسید. سعی کنید هدف اصلی با قلمی زیبا نوشته شود. ۳. روش: حداکثر در دو جمله درباره روش تحقیق، جامعه هدف، ابزار تحقیق و حجم نمونه نوشته شود. ۴. یافته های مهم تحقیق را در یک یا دو جمله درج کنید. از درج یافته های کم اهمیت بپرهیزید. ۵. نتیجه گیری: تنها و تنها نتیجه را بدون حاشیه پردازی و اضافه گویی در ضمن یک یا دو جمله درج کنید. ♦️ادامه دارد @masaelepazuheshi
💠برگزاری کارگاه 《به سوی الگوی آموزش پژوهش محور》 🔻روز گذشته به دعوت مسئولین محترم مدرسه منتظریه(حقانی) ساعاتی در آن مدرسه حاضر شدم و رهیافت جدیدم از آموزش پژوهش محور را با جمعی از فضلایی که به صورت حضوری یا غیر حضوری در برنامه تربیت مربی پژوهش شرکت کرده بودند، به اشتراک گذاشتم. به حضرت آقای زادحسینی مدیر محترم مدرسه و دیگر دوستان خوبم در آن مدرسه به ویژه آقایان علی پور و آذربایجانی خداقوت می گویم. @masaelepazuheshi
💠نوشته ای از یک کتاب 🔻هنگام خوردن شامی که مادر یانگ نام تدارک دیده بود، دوباره بغضم را فرو خوردم. او با افتخار توضیح می داد که چطور توانسته بود به من، مهمانش، نصف کاسه برنج بدهد._از هر وعده غذایی ده دانه برنج ذخیره کرده بود...._از یانگ نام پرسیدم، ذخیره آن برنج چقدر زمان برده، جواب داد: سه ماه. باورم نمی شد آنان برنج را دانه ای می خوردند نه کیلویی! ♦️کتاب رهبر عزیز. خاطرات جنگ جین سونگ. ص۸۳. @masaelepazuheshi
📝محمدصدرا مازنی ⏺با پژوهش ورزان(۱) 💠زمینی‌تر بنویسیم 🔻چندی پیش کتابی از محققی ارجمند را مطالعه می کردم؛ یکی از مقالات کتاب در دفاع از فلسفه جزیره در برابر فلسفه قاره بود که بر هایدگر و اندیشه‌هایش حمله می کرد؛ یکی از نقدهایش دشوارنویسی‌ هایدگر بود. نزاع دو مکتب محل بحثم نیست؛ اصل نقدش بر فلسفه قاره نیز مورد توجه این نوشته نیست. مهمتر از نکتۀ بجای او دربارۀ دشوارنویسی هایدگر نیز که اهل فضل بر آن آگاهند مطلب دیگری بود که برایم جالب بود؛ او نوشته بود: کوتاهی عمر و فراوانی خواندنی‌ها مرا از خواندن نوشته‌های دشوار برحذر می‌دارد. به گمانم نکته درستی است؛ درحالی که هرکس در رایانه و گوشی هوشمند همراهش چند کتابخانه مجازی در اختیار دارد، چرا باید وقت محدود خویش را صرف خواندن نوشته‌های دشوار کند؟ 🔻اخیرا در جستجوی کتابهایی درباره یکی از موضوعات علوم انسانی بودم. دو کتاب به دستم رسید. مشغول تورق شدم؛ یکی از کتابها نوشته فاضلی حوزوی بود. متن کتاب دشوار، خسته کننده و حتی همراه با مباحث نظری غیرضروری بود؛ درحالی که کتابی دیگر در همان موضوع روان، ساده، جذاب و به دور از کلمات نامأنوس بود. این دومی ترجمه یک اثر غیرفارسی بود. 🔻نمی‌دانم آیا دشوارنویسی برای عده‌ای برند شده است یا عادت؟ گویی نمی‌خواهند و شاید هم نمی‌توانند به زبان مردمی و عامه بنویسند. اگر نتوانند ایرادی ندارد؛ اما نخواستن را نمی‌فهمم. اگرچه هر دانشی ادبیات تخصصی خاص خودش را دارد؛ اما از سخت‌نویسی و استفاده از واژگانی که برای فهمش به یک فرهنگ لغت اختصاصی نیاز باشد چه سودی عاید نویسنده می‌شود؟ آیا علم اشخاص با ترازوی میزان استفاده از کلمات غریب سنجیده می‌شود؟ اساساً چرا باید اینچنین مقاله‌ها و کتابها را خواند؟ به جز چند دانشجو (که به توصیه استاد) ناگزیر به مراجعه است؛ چه انگیزه‌ای برای خوانده شدن این چنین نوشته‌هایی وجود دارد؟ 🔻اگرچه برای مبارزه با دشوارنویسان نیازی به اقدامات ویژه و راه‌اندازی پویش در شبکه های اجتماعی فضای مجازی نیست. مخاطبان چنین آثاری به غایت اندک‌اند‌. کافی است در مقام آموزش یاد بگیریم ساده و روان بنویسیم، مخاطب را خسته نکنیم، از عرش دشوار نویسی به فرش روان نویسی نقل مکان کنیم، برای مردم بنویسم و آسمانی تر شویم. پ.ن: منابع کهن و دست اول که به اقتضای زمانه و ادبیات مرسوم نوشته می شد و نیز نوشته های تخصصی محل بحث نیست. @masaelepazuheshi
یادداشت حناب آقای مهدوی درباره نوشته زمینی تر بنویسیم. مهدوی: سلام و ارادت خدا قوت متاسفانه بسیاری از فضلا و اعزه توان ساده نویسی را ندارند؛ نه اینکه نخواهند. بله عده قلیلی هستند که از عمد دشوارنویسی و دشوارگویی را برگزیدند و آن را ملاک علمیت می‌دانند. اما به هرحال مخاطب امروزی وقت و حوصله برای فهم عبارت ندارد، دنبال اصل محتواست، به شکل سریع و آسان.
مراسم پایانی یازدهمین دوره جشنواره علامه حلی برگزار شد. مشروح خبر را در خبرگزاری حوزه بخوانید. @masaelepazuheshi
📝محمدصدرا مازنی 💠جشنواره علامه حلی 🔻امروز ۳۱ شهریورماه بعد از ۷ماه تاخیر مراسم اختتامیه جشنواره علامه حلی برگزار شد، کوید۱۹ نخواست این اتفاق بیافتد، ما را تا سه کنج انفعال برد؛ تردید نکردیم و تسلیم نشدیم، از صاحب حوزه یاری جستیم و به مددالهی و همت همکارانمان راه نوینی را برای برگزاری مراسم تجربه کردیم. 🔻مدیران، معاونان پژوهش و برگزیدگان همه استانهای تحت پوشش مرکز مدیریت حوزه های علمیه برادران و خواهران، مناطق ویژه و حوزه علمیه اصفهان به صورت برخط مراسم را دنبال می کردند؛ دونفر از برگزیدگان اثر خویش را در حضور مدیر محترم حوزه های علمیه ارائه کردند، علاوه بر مدیر حوزه های علمیه خواهران، حضرت آیت الله اعرافی نیز سخنرانی کردند(موهبتی که مراسم دوره دهم جشنواره با شرایط عادی اش محروم بود). از فرصت آپارات برای پخش زنده مراسم استفاده شد. و ۵۲ برگزیده جوایز خویش را دریافت کردند. 🔻برگزاری همزمان در استانها ابتکاری بود که می توانیم برای دوره های دیگر تجربه همزمانی برگزاری مراسم استانی با جشنواره سراسری را نیز مطالعه و کارشناسی کنیم. (شاید اقتصادی تر نیز باشد). 🔻علاوه بر مراسم اختتامیه، نشست منتخبین امسال متفاوت تر از سالهای قبل برگزار شد، ۲۵ شهریورماه با حضور مسئولین پژوهش دوحوزه برادران و خواهران برگزار شد؛ از ۱۶ استان برگزیده داشتیم تقریبا همگی صبحت کردند؛ پیشنهاد دادند، انتقاد کردند، از نگرانی ها گفتند و از اقدامات پسینی برای برگزیدگان پرسیدند. از تلاشها و دغدغه ها گفتیم، و اینکه مطالعات راه اندازی مراکز رشد پژوهشی را در دستور کار مدیریت ترویج پژوهش داریم. احیای مرکز پرورش استعدادهای پژوهشی را در دست مطالعه داریم و از راه اندازی هیئت اندیشه ورزی با حضور جمعی از برگزیدگان ادوار جشنواره اطلاع رسانی کردیم. 🔻ویژه نامه جشنواره یازدهم تهیه شد؛ اگرچه در این دوره چاپ کاغذی را تجربه نکرد؛ اما PDF آن در اختیار عموم قرار گرفت؛ نمایشگاه آثار برتر برگزار شد؛ چکیده آثار به شکل زیبایی تهیه و به همراه اثر در معرض نگاه بازدیدکنندگان قرار گرفت. 🔻به همه برگزیدگان تبریک می گویم و دست همکارانم در سراسر کشور به ویژه آقایان مظاهری، طالبی، واحدی و فرهنگیان را که روزهای اخیر به صورت شبانه روزی کار کردند می بوسم. قدردانشان هستم. @masaelepazuheshi
📝محمدصدرا مازنی 💠آموزش پژوهش محور 🔻یکی از دغدغه های چند سال اخیرم مساله آموزش پژوهش محور است؛ در این زمینه مطالعاتی داشتم و کارگاههایی نیز برگزار کردم. از این رو فرصت ها را برای اصلاح و تکمیل مطالعه ام غنیمت می شمرم. روز گذشته(سی و یکم شهریور ماه) به مناسبت مراسم پایانی یازدهمین دوره جشنواره علامه حلی آیت الله اعرافی سخنرانی کردند که بخشی از بیاناتشان درباره آموزش پژوهش‌محور بود. در فرصت محدود حدود ده دقیقه امکان بحث دربارۀ همه اجزاء و ارکان آموزش‌پژوهش محور امکان پذیر نیست؛ با این حال می توان نوع نگاه و رویکرد ایشان را درباره موضوع یاد شده دریافت کرد؛ امیدوارم در فرصتی مناسب بتوانیم همۀ مؤلفه‌ها، عناصر، امتیازات، مخاطرات و لوازم آموزش‌پژوهش‌محور را از منظر ایشان به دست آوریم. نکاتی که در جلسه یادداشت کردم و می‌تواند رهیافت اخیر اینجانب در بحث آموزش پژوهش‌محور را تکمیل نماید به قرار زیر است. 🔻آیت الله اعرافی به اصلاح متون درسی بر محور پژوهش تأکید کردند. از نظر آقای اعرافی متن درسی باید ضمن روانی از دقت و عمق لازم برخوردار باشد، مسأله برانگیز و سؤال‌ساز باشد؛ با خواندن متن پرسش‌هایی در ذهن طلبه شکل بگیرد. 🔻همچنین استاد باید رویکرد پژوهشی داشته باشد. 🔻نظام‌های ارزیابی باید بر محور پژوهش استوار شود. 🔻طلبه در این نظام سنت‌های علمی را عمق بخشی نماید و؛ 1. قبل از کلاس مطالعه کند؛ 2. به مباحثه اهتمام ورزد؛ 3. برای مباحثه آمادگی لازم را کسب کند(پیش مباحثه)؛ 4. مطالب استاد را تقریر نماید؛ 5. مطالعه پیرامونی داشته و به منابع تکمیلی مراجعه کند؛ 6. با استاد به طور مستمر گفتگو نماید(از فرصت‌های مختلف خارج از کلاس استفاده کرده و با استاد وارد گفتگوی علمی شود.)؛ 7. از ارائه تحقیق کلاسی دریغ نورزد؛ 8. تحقیق خویش را در قالب نشست علمی ارائه نماید؛ 9. حتی از فرصت گعده‌ها و فراغت برای طرح مباحث علمی استفاده کند؛ 10. در ر قابت‌های علمی مانند جشنواره علامه حلی مشارکت کند؛ 11. در کنار تحصیل تدریس نماید؛ 12. به تحقیق و پایان‌نامه اهتمام بورزد؛ 13. در مسیر تحقیق از نرم‌افزارهای دیجیتال استفاده کند؛ 14. با روش‌های اجتهادی آشنا شود. 🔻این موارد می تواند با مراجعه به سخنان پیشین ایشان و یا دوستانی که از سیره و روش تدریسشان اطلاع دارند تکمیل شود. @masaelepazuheshi
📸 گزارش تصویری| اختتامیه یازدهمین جشنواره علامه حلی(ره) https://hawzahnews.com/x9QcX