🔸 سومین جلسه از کارگاه دانشافزایی هوش مصنوعی
🔰 هسته حکمرانی و هوش مصنوعی مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری پژوهشگاه و مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برگزار میکنند:
🔖 با موضوع "فهمپذیری هوش مصنوعی؛ شرط تحقق فضائل اخلاقی"
🎙مدرس کارگاه:
دکتر مهدی خلیلی
پژوهشگر پسادکتری دانشگاه گراتس اتریش
📆 چهارشنبه ۱۸ مرداد ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۳
🗞 هزینه ثبت نام: ۲۰۰ هزار تومان
📦 تخفیف ۲۵ درصدی ویژه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری
🔍 مشروح خبر و جزئیات کامل کارگاه👇
🌐 iict.ac.ir/kargahroshd-10
📡 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر:
🌐 iict.ac.ir/events
#کارگاه
#هوش_مصنوعی
#مرکزرشدونوآوری
🆔 @iictchannel
@pavaragi
معرفی کتاب:
📚 «هروله واژه ها»
🖋️ تقی متقی
📖 حکایت «کوتاهنویسی»، حکایت جایدادن دریا در کوزه است؛ اگرچه به ظاهر شگفت و ناممکن مینماید، امّا شدنی است. «کوتاهنوشتها» کلام حکیمانهای هستند که پس از عمری دانشاندوزی و تجربه و تفکر، بر ذهن و زبان هنرمند جاری شده و دلهای مشتاق را سیراب میسازند؛ همان که امیر بیان، حضرت امیر مؤمنان(ع) فرمود: «دلهای آدمیان نیز چونان جسمشان ملول میشود؛ برای رفع ملالت از دلها، بدیشان سخن تازه حکمت بنوشانید». و این، همان سخن تازه حکمتی است که راحت روح است و مایهٔ فتوح؛ نسخه شفابخشی که طبیب روان است و داروی دل و جان، و بهترین پیشکش برای آنان که دوستشان دارید!
رقعی–شومیز ، چاپ اول 1399، 152 صفحه، 22 هزارتومان
📡خرید و سفارش آنلاین : www.bustaneketab.ir
@pavaragi
❌ آخرین مهلت ثبت نام در نخستین مدرسه فلسفه اخلاق: فردا 14 مرداد ماه (ظرفیت در حال تکمیل)
تخفیف 30% ویژه دانشجویان و فارغ التحصیلان فلسفه و اخلاق
با گواهی معتبر دو زبانه
👈سامانه ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/T6xB8IF
آیدی راهنما (درصورت داشتن پرسش یا بروز مشکل در سامانه): https://eitaa.com/s_m_mousavi18
@pavaragi
سلام و ادب و مهر
این روزها بخشی از وقتم را در حال بررسی و اصلاح یادداشتهای پاورقی هستم تا در قالب کتاب منتشر نمایم، یکی از آنها که در ۵ قسمت منتشر شده بود را اینجا با عنوان احساس انسانی و ادراک زیبایی باز نشر میکنم.
✍ محمد صدرا مازنی
@pavaragi
احساس انسانی و ادارک زیبایی.docx
34.6K
احساس انسانی و ادراک زیبایی
نوشتۀ محمد صدرا مازنی
@pavaragi
صباح الخير للذين يظنوا أن العالم بأكمله انغلقَ في طريقهم ولا يعلموا أن بعد كُل ضيق مُتسع من الله...
صبح بخیر به تمامِ آنهایی که گمان میکنند دنیا به آخر رسیده و دیگر راهی برایِ آنها باقی نمانده، و نمیدانند که خدا بعد از هر سختی و تنگنا راه و راحتی برایِ آنها فراخ نموده است...
@pavaragi
درآمدی بر مبادی، مبانی و نقد آموزش پژوهش¬محور و کاربردشناسی آن در نظام آموزشی حوزه¬های علمیه.pdf
953.1K
مقاله درآمدی بر مبادی، مبانی و نقد آموزش پژوهشمحور و کاربردشناسی آن در نظام آموزشی حوزههای علمیه؛ منتشر شده در نشریه شماره 39 پژوهش و حوزه.
📌اگر فرصتی وجود ندارد، حتما بخش نتیجه گیری آن مطالعه گردد.
باسمهتعالی
سندروم سلفی
مدتهاست مردم با گرفتن عکسهای سلفی و انتشار آن در فضای مجازی با هم رقابت میکنند! غافل از آنکه فضایی که اطلاعات هویتی خود و فرزندانشان را در آن نشر میدهند امن نیست و حتی با استفاده از مطالبه حقوق بین المللی مخاطب؛ بازهم دستشان به جایی نمیرسد ! در عکسهای سلفی؛ علاوه بر ایجاد چالشهای امنیتی که با استفاده از ابزارهای جدید تکنولوژی(هوش مصنوعی ) ایجاد می شود؛ افراد را از جهت روانی دچار اعتیاد میکند که باید در جهت کوری رقبا و جمع کردن دنبال کننده به یک احساس اقناع روانی دست یابد و در صورت تکرار میتواند به آسیبهای فردی و اجتماعی مبدل گردد.
«خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو ...»
همچنین انسان را ترغیب میکند که هیجانات نقش تصمیمگیر زندگی و مسیر آینده شخص را بچینند و از معقولات و قوۀ درک و فهم خبری نباشد ...
لذا امپراطوری رسانه برای رسیدن به این هدف دائما با برنامههای جدید بر طبل تحریک هیجانات شخص میکوبد تا بتواند با به اشتراک گذاشتن آنها توسط افراد؛ علاوه بر افزایش فالوور در پلتفرمهای ساختگیشان؛ انباشت اطلاعاتی و امنیتی این امپراطوری را کاملتر کند و از این راه میلیاردها دلار به جیب بزند! در این تفریح رسانهای به ظاهر ساده؛ نیل به اهداف متعددی برای سازندگان آن فراهم میگردد که یکی از آنها رصد فرهنگی تبلیغات شرکتهای تبلیغاتی آنان؛ در زندگی روز مره مردم کشورهای دیگر است .
از طرفی سندرم سلفی؛ مرض خانمان براندازی است که با یک تحقیق جزئی در پروندههای قضایی جرائمی چون؛ خیانت، دزدی، هتک آبرو و ... جزء عادیترین جرائم پلیس فتا در دنیای مجازی است!
این سندرم توسط جریان سلبریتی در جوامع رواج یافته و برای گرفتن تایید بیشتر از دیگران ( لایک ) حاضرند انواع راست و دروغها را به هم ببافند و مردم را تا خصوصیترین حریم شخصی راه دهند؛ تا شاید مقبول مخاطب قرار گیرند!
نقش بازی کردن و پشت پردۀ دنیای مجازی خود را متفاوت تعریف کردن؛ افراد را از حالت طبیعی روانی خارج میکند و این مدل به تمام جریانات زندگی تعمیم مییابد؛ لذا در بخش مدیریت هوش هیجانی؛ خودآگاهی از شناخت وضعیت حال افراد را به شدت پایین می آورد و فرد برای انتخاب رفتار متناسب با هیجان نمیداند و نمیتواند خوب و صحیح رفتار نماید، از این رو دچار اختلالات روانی و هیجانی و برچسب خوردن از سوی جامعه میشود که در دراز مدت و کاهش بازدید کنندهها دچار خلأهای شدید روانی و افسردگیهای مزمن خواهد شد.
آموزش سواد رسانه و شناخت عواقب برخی رفتارهای رسانهای در ظاهر بیخطر از سوی متولیان تعلیم و تربیت انتظار می رود.
#اختصاصی_پاورقی
#سندرم_سلفی
#خودآگاهی
#مدیریت_هیجان
#هوش_مصنوعی
#سواد_رسانه
✍ محبوبه ونکی فراهانی( آزاد_اندیش)
@pavaragi
مقاله روش شناسی جریان های دین پژوهشی - عبدالحسین خسروپناه.pdf
677.3K
روششناسی جریانهای دینپژوهی
@pavaragi
یکی از تحریف های بزرگ کتابهای درسی!
سانسور ساختاری ایران، سرزمین پیامبران
یکی از نقاط بسیار بارز نقص اندیشه ما، بی توجهی به گذشته و تاریخ پیشینیان است. عجیب تر اینکه در #قرآن و #روایات عظیم الشأن، تاکید بسیار فراوانی درین خصوص وارد شده. در این میان اما نوع روایت تاریخی ایران پیش از اسلام، در #کتاب_های_درسی ما بسیار عجیب است. با این که بر اساس پژوهش های صورت گرفته حداقل سی نفر از انبیای بزرگ الهی در ایران مدفون هستند، اما کمترین اثر و نشانه ای از این اولیای الهی که #تاریخ_سازان_حقیقی زندگی بشرند، در کتاب های درسی ما و بالتبع در ذهنیت ایرانی وجود ندارد. روی دیگر این سانسور ساختاری، روایتی است که #یونسکو از میراث فرهنگی ایران ارائه می دهد. نتیجه اینکه نام و راه انبیاء علیهم السلام به صورت ساختاری متروک و مهجور مانده و از دیگر سو، دوگانه باطل اسلام و ایران ایجاد شده. به خاطر دارم زمانی که در دبیرستان بودم، یکی از رنجهای همیشگی ام آمدن اسلام به ایران بود و از دست رفتن آن شکوه(طاغوتی ظالمانه) پیش از اسلام!!!
باید بدانیم ایران پیش از اسلام، روایتی کاملا متفاوت از آنچه که در ذهن های ماست دارد. روایت گذشته به محوریت تاریخ سازی و مدیریت انبیاء علیهم السلام یا به محوریت پادشاهان و طاغوتان؟ این یکی از مهمترین پرسش ها و اولویت های تمدنی(دریافت) پیش روی ماست. روایت «الذين من قبلهم» به محوریت سه گانه ایمان،کفر، نفاق و با مدیریت انبیاء علیهم السلام یا اینکه فلان طاغوت چند سال حاکم بود و پس از آن چه کسی آمد؟
اهمیت روایت تاریخی در این است که زندگی گذشته، پل و مسیر آیندگان است. روشی که نامه گرانقدر ۳۱ نهج البلاغه بر اساس آن نوشته شده.
مطالب مشابه:
قرآن و تخت جمشید(اینجا)
حیات القلوب علامه مجلسی یا تاریخ تمدن ویل دورانت (اینجا)
@besalamen_amenin
@pavaragi
سلام و ادب و مهر؛
آدینهتان با یاد موعود مهربان و مهرگستر بخیر!
قسمت پایانی بانو فلسفه را درضمن یادداشت مستقلی در ذیل بخوانید👇
بسمالله الرحمن الرحیم
بوئتیوس فیلسوفی در سدههای میانه اروپا است. او که بهاتهام دسیسه علیه شاه زمانش در ایتالیا به زندان انداخته شد، میکوشد بر دشواریهای موقعیت پیش آمده غلبه کند. از همینرو کتابی مهم بهنام تسلی بخشی فلسفه نوشته و شخصیتی استعاری بهنام بانو فلسفه میآفریند و از زبان او بر منطق زیست رواقی پیشنهادهایی برای زندگی همراه با آرامش ارائه میدهد.
زندگی را آسان بگیریم و بر رنجها، مصائب و حوادث طبیعی و بیوفایی دنیا شکوه نکنیم. مشکلات زائدهای بیش نیست. اینها جزو جدایی ناپذیر زندگی و ذاتی طبیعت است. نمیتوان بر رنج غلبه کرد، این جبر زیستن ما است که اینگونه آفریده شدیم (جبرگرایی). در عین حال باید بر خودمان مسلط باشیم( آزادی اراده برای تسلط بر خویشتن)!
بر اقبال دنیا غره نشویم و بر ادبارش خود را نبازیم.
دو معیار زیستن را فراموش نکنیم: «آسوده باشیم» و «آرامش داشته باشیم»!
از نظر بوئتیوس و دیگر رواقیان اگر بیمار شدیم یا شکست خوردیم، هرگز نباید به روی خودمان بیاوریم.
دوستی و محبت به دیگران بهخودی خود خوب است، اما مهمتر از آرامش خودمان نیست و نباید مصیبت از دست رفتن دوستی آن را بر هم زند.
آموزههای بوئتیوس برای تسلی بخشی، جذاب است. مخصوصا اگر مثل او ناچار شدیم مدتی را تنها در زندان سپری کنیم، راحتتر میتوانیم از پس تنهایی و شرایط زندان برآییم!
با اینحال این آموزهها با اشکالات جدی مواجه است، تفصیل آن را در آثار پژوهشی مرتبط بخوانید. در این مجال میتوان به برخی از ایرادات آن اشاره کرد.
یکی از آنها وجود تناقض اساسی در نگاه فیلسوف رواقی دربارۀ قضا و قدر است. اینکه انسان هم آزاد باشد و هم نباشد، خودشکن است. چطور میتوان آزاد نبود، اما (به توصیه رواقی) خود را تغییر داد؟!
دیگر اینکه سکون و آرامش رواقی متوقف در دنیاست. هیچ اثری از آخرت و زندگی واپسین در میان تفکر رواقی و تحمل انسان بر مصائب نیست.
رواقیگری که چند صد سال مورد اقبال مردم یونان باستان و دیگر نقاط اروپا بود، با ظهور اخلاق مسیحی به یکباره افول کرد. اگرچه خود مسیحییان نیز از سبک زندگی رواقی تاثیر فراوانی پذیرفتهاند، اما نه بهعنوان اخلاق رواقی که به نام اخلاق مسیحی.
امروزه رواقیگری به تاریخ پیوست. آن را میتوان در لابهلای کتب تاریخ فلسفه جستجو کرد، با این حال به دلیل سیطره سبک زندگی ماشینی و استیصال انسان در مواجهه با آشفته حالیاش تلاشهایی برای زنده شدن نسخههای رواقی گرفته است.
پ.ن:
در بررسی نسخههای رواقی برای آرامشبخشی در مقایسه با آموزههای اهل بیت(ع) به جامعیت شگفت معارف دینی، پی میبریم. با این حال اگر در عرصۀ تبیین زیباییهای علوم و معارف اهل بیت( ع) قوی نباشیم و با ابزارهای مدرن آن را به گوش انسان نیازمند امروز نرسانیم، نسخههای باستانی جایگزین و تسلیبخش خواهند شد!
✍ محمد صدرا مازنی
@pavaragi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیامبر رحمت(ص): هر کس خشم حود را نگه دارد خداوند عذابش را از او باز می دارد.
@pavaragi
۵ ویژگی افراد کمهوش
۱. افراد کم هوش دیگران را به خاطر اشتباهات خود سرزنش میکنند
افراد با هوشِ پایین تمایلی به قبول مسئولیت اشتباهات خود ندارند و ترجیح میدهند به جای خود، دیگران را سرزنش کنند.
یک مطالعه عصب شناختی انجام شده توسط جیسون اس. موزر نشان داد که مغز افراد باهوش هنگام برخورد با اشتباهات واکنش متفاوتی نشان میدهد. درواقع افراد باهوش میدانند که اشتباهات فرصتی برای یادگیری و انجام بهتر در دفعات بعدی هستند.
۲. همیشه حق با احمق هاست.
افراد باهوش همیشه ذهن خود را به روی اطلاعات و پارامترهای جدید باز میکنند.در مقابل، افراد با هوشِ پایین با پافشاری بر دیدگاه خود، کاملا بیتوجه به استدلال های صحیح طرف مقابل، میتوانند تا ابد یک بحث را ادامه دهند.
آنها نمیتوانند متوجه شوند که طرف مقابل از آنها شایستگی بیشتری دارد و باهوشتر است.
۳. افراد کم هوش به تعارضات با خشم و پرخاشگری واکنش نشان میدهند
این افراد زمانی که احساس میکنند دیگر کنترل یک موقعیت را در حدی که میخواهند به دست ندارند، تمایل دارند از خشم و رفتار پرخاشگرانه برای به کرسی نشاندن حرف خود استفاده کنند.
۴. احمق ها نیازها و احساسات دیگران را نادیده میگیرند.
افراد کمتر باهوش به سختی میتوانند تصور کنند که افرادی هم هستند که نسبت به یک موضوع تصور متفاوتی دارند و بنابراین نمیتوانند با شما موافق باشند.
۵. افراد کم هوش فکر میکنند از همه بهترند
افراد احمق تمایل دارند دیگران را تحقیر کنند تا خود را بهتر نشان دهند. آنها معتقدند که بالاتر از دیگران هستند و به سرعت به پیش داوری ها پاسخ میدهند. این نشانه هوش نیست.
@pavaragi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 در آمریکا محصول میساختم اما در ایران کشور میسازم!
🔹 دکترای هوش مصنوعی که مدیریت در شرکتهای آمازون و مایکروسافت رو رها کرده و به ایران بازگشته....
@pavaragi
نکته (۲۲)
در هیچ روایتی فقر دنیوی تمجید نشده است. بلکه ائمه بزرگوار ما بسیار به مسایل معیشت و مالی توصیه می فرمودند.
روزی شخصی در بازار عبور میکرد که با امام صادق علیه السلام روبرو شد
حضرت به او فرمودند: چرا این موقع روز اینجایی؟ الان باید دنبال عزت خود باشی
آن شخص عرض کرد: عزت من در چیست؟
حضرت فرمودند در کسب و کار و تجارتت.
@pavaragi
نکته (۲۳)
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : لَو كانَ لِرَجُلٍ عَمَلُ سَبعينَ نَبِيّا لاَستَقَلَّ عَمَلَهُ ، مِن شِدَّةِ ما يَرى يَومَئذٍ [ يَعني يَومَ القِيامَةِ ] .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : اگر انسان عملِ هفتاد پيامبر را [با خود ]داشته باشد، از سختى آنچه در آن روز ـ يعنى روز رستاخيز ـ مى بيند باز اعمال خود را اندك مى شمارد
@pavaragi
15.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نگاهی به ترورهای مدرن و دنیایی که هر روز خطرناک تر می شود.
♨️وقتی میگن #هوش_مصنوعی وحشتناک تر از بمب هسته ای است، دقیقا منظورشون چیه؟
🔰با دیدن این کلیپ کاملا متوجه می شید...
@pavaragi