eitaa logo
دارالقرآن
744 دنبال‌کننده
373 عکس
9 ویدیو
8 فایل
👌 پیامهای کوتاه قرآنی با بیان ساده و جذاب😍 ✅ مطالب این کانال #تولیدی است، پس دارالقرآن را به دیگران هم معرّفی کنید. ✅ شما هم در #نشر پیامهای قرآنی سهیم باشید. هرگونه استفاده از مطالب، با ذکر صلوات برای امام زمان #مجاز است. ادمین کانال: 🆔 @mm_rajabi
مشاهده در ایتا
دانلود
👆👆 دوستان عزیز دو پیام بالا، به هم مرتبط هستند. بسیار کاربردی و مهم. حتماً حتماً حتماً حتماً حتماً بخونید
👆👆 روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان نکاتی از جزء بیست و سوم قرآن کریم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃﷽🌸🍃 🔻دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک🔻 ⚡️ اللهمّ إنّی أسْألُکَ فیه ما یُرْضیکَ، ⚡️ و أعوذُ بِکَ ممّا یؤذیک، ⚡️ و أسألُکَ التّوفیقَ فیهِ لأنْ أطیعَکَ و لا أعْصیکَ، ⚡️ یا جَوادَ السّائلین. 💢 خدایا! در این روزِ عزیز از تو چیزهایی میخواهم که رضایتِ تو در آن است.. 💢 و پناه می‌برم به تو، از آنچه که غضبِ تو در آن است، و تو را اذیّت می‌کند.. 💢 و از خودت توفیق می‌خواهم که اطاعتِ اوامرِ تو را بکنم، و نافرمانیِ تو را نکنم.. 💢 ای خدائی که به سائلان جود و بخشش می‌کنی. کانال دارالقرآن👇 🆔 @PayameQoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👆👆 نکات سالهای قبل
روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان نکاتی از جزء بیست و چهارم قرآن کریم ۲۴ سال ۱۴۰۰ 👇👇
🌸🍃﷽🌸🍃 🔻اسلامِ رحمانى🔻 ✍ اینکه فقط بدونیم «خدا» وحی رو نازل کرده، کافی نیست.. بلکه باید بدونیم «چگونه خدایی» این وحی رو نازل كرده؟! 🤔 ⁉️ «خدای رحمن» یا «خدای جبّار»؟! خودِ قرآن، خیلی صریح و روشن در ابتدای سوره فصلت به این سوال جواب میده: 👈 مبداءِ نزولِ وحی، «رحمانيّت و رحيميّت» خداست. 🕋 تَنزِیلٌ مِّنَ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ (فصلت/۲) 💢 این ، کتابی است که از سوی خداوندِ بخشنده مهربان نازل شده است. ✅️ درکِ این مطلب، بر فهمِ ما از قرآن خیلی تأثیر داره. ☝️ مفهومِ «رحمتِ الهی»، بر تمامِ مفاهیم و تفاسیر و تعابیر از حاکمه.. یعنی تمامِ قرآن رو باید با توجّه به مبدأ نزولش که «رحمانیّتِ» خداست، بفهمیم. ✔ تعبیر «رحمن»، «رحیم» و مشتقّاتِ «رحمت» در سرتاسرِ ، ده‌ها بار تکرار شده... و در تفسیر و تأویلِ وحی، نقشِ تعیین‌کننده‌ای داره. تمامِ سوره‌های قرآن (غیر از سوره توبه) با «بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ» شروع میشن، و این «رحمانیّت» بر تمام سوره‌ها سایه میندازه.🙂 ❌ حتّی قرآن، «جباریّتِ خدا» رو در کنارِ «رحمانیّتِ خدا» قرار نداده.. مثلاً قرآن بجای «بسم‌الله الرحمن الرحیم» نگفته «بسم‌الله الجبّار الرحیم». تعبیر «جبّار» درباره‌ی خدا، در کلّ قرآن فقط یکبار،☝️ و اون هم در میانِ بقیّه‌ی اسماءِ الهی اومده، تا کسی وزنِ بیشتری براش قائل نشه:👇 🕋 هُوَ اللهُ الَّذِی لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ (حشر/۲۳). حتّی اون جایی که در قرآن صحبت از میشه، باز هم کنارشه:👇 🕋 هُدًى وَ رَحْمَةً لِلْمُحْسِنِينَ (لقمان/۳) و جاهایی که صحبت از «عزّت»، «غفران» و «احسان» میشه، باز هم «رحیم» کنارشون هست:👇 🕋 إِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ (شعراء/۱۷۵) 🕋 إِنَّ اللهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ (توبه/۱۱۸) 🕋 إِنَّهُ هُوَ الْبَرُّ الرَّحِيمُ (طور/۲۸) تا جائی که، خدا از پيامبرش میخواد که این «شالوده‌ی نبوّت» رو به مردم برسونه، و به مردم بگه که من «رحیم» هستم:😌👇 🕋 نَبِّئْ عِبَادِی أَنِّی أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ (حجر/۴۹) 💢 ای پیامبر! بندگانم را آگاه کن، که آمرزنده‌ی مهربان منم. ‼️ امّا با این‌ وجود، بعضی‌ها از سرِ «جهل و نادانی» یا از روی «عَمد و غَرَض» خواستند این «رحمتِ» جاری و مؤکّد و مکرّر در قرآن رو با «جباریّت» خدا هم وزن بگیرند، و چهره‌ی خشنی از اسلام معرّفی کنند،😠😡 که امثالِ داعش و سلفی‌ها و تکفیری‌ها در نوکِ قُلّه‌ی این تفکّر هستند. 📣 البته تک‌بُعدی نیست. «غضبِ خدا» و «جبّاریتِ خدا» در جای خود درست است، ولی اینجا صحبت از «سبقتِ رحمت بر غضب» هست: 👈 يَا مَنْ سَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبَهُ. (دعای جوشن کبیر) ✅ شیوه‌ی مسلمانیِ ما هم، در زندگی فردی و اجتماعی و حکومت‌داری و... باید بر این مبنا باشه: سبقتِ بر غضب.❤️☺️ ❌ بازی با کلمات و ادا اطوار نیست. بعضی‌ها از این کلمه سوء استفاده می‌کنند. ولی واقعیت اینه که، دینِ رحمت است، و پیغمبر هم رحمت‌للعالمین، کاش اینو بفهمیم:😌👇 🕋 وَ مَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِینَ (انبیاء/۱۰۷) 💢 ما تو را جز برای جهانیان نفرستادیم. ، ، ، ، کانال دارالقرآن👇 🆔 @PayameQoran
👆👆 روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان نکاتی از جزء بیست و چهارم قرآن کریم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃﷽🌸🍃 🔻دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک🔻 ⚡️ اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِكَ، ⚡️ و مُعادیاً لأعْدائِكَ، ⚡️ مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِكَ، ⚡️ یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن. 💢 خدایا! در این روزِ عزیز، مرا دلبسته‌ی اولیائت قرار بده.. 💢 مرا دشمنِ دشمنانت قرار بده.. 💢 مرا پیروِ سنّتِ خاتمِ انبیاء بگردان.. 💢 ای نگهدارِ دل‌های پیامبران.. کانال دارالقرآن👇 🆔 @PayameQoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👆👆 نکات سالهای قبل
روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان نکاتی از جزء بیست و پنجم قرآن کریم ۲۵ سال ۱۴۰۰ 👇👇
🌸🍃﷽🌸🍃 🔻آفاق و أَنفُس🔻 ✍ آدم در هر راهی که میخواد قدم بذاره، و هر چیزی رو که میخواد بشناسه، به یکسری نشانه و علامت احتیاج داره. برای شناختِ هم همینطوره. 🚶‍♂🚶 برای قدم گذاشتن در مسیرِ ، به یکسری علامت و نشانه نیاز هست. ☜ در زبانِ قرآن به این علامت‌ها و نشانه‌ها، میگن . 👈 یعنی نشانه و علامت. قرآن کریم می‌فرماید برای دو جور آیات در اختیارِ آدمیان قرار گرفته: 👈 آیاتِ آفاقی و آیاتِ اَنفُسی. 🕋 سَنُرِیهِمْ آیَاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَ فِی أَنفُسِهِمْ حَتَّی یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ. (فصلت/۵۳) 💢 بزودی آیات و نشانه‌های خود را در (اطرافِ عالم)، و در (درونِ جانشان) به آنها نشان می‌دهیم، تا برای آنان آشکار گردد که او حق است. آفاق👈 جمعِ اُفُق، و به معنی کران، ناحیه، کرانه‌ی آسمان، کنار و گِردِ جهان است. 👈 یعنی دور تا دورِ ، یعنی همین عالمِ ظاهر که می‌بینیم، بهش عالمِ کبیر هم میگن.🌎 أنفُس👈 جمع نَفْس، به معنی ذات، روح و خود است. 👈 یعنی وجودِ خودِ ، یعنی عالمِ باطن، بهش عالمِ صغیر هم میگن.👤 بنابراین: سِیرِ در 👈 یعنی تفکّر در . یعنی تفکّر در این عالمِ کبیر.🌎 سِیرِ در 👈 یعنی تفکّر در وجودِ . یعنی تفکّر در باطنِ آدمی. چون در وجودِ انسان یک عالمِ صغیر وجود داره.👤 در بینِ موجوداتِ عالم، کامل‌ترین موجود هست، که بهش عالمِ کوچک میگن. تمامِ عجایبِ دنیایِ بیرونی، در این دنیایِ کوچکِ درونی وجود داره.🤔 ☝️ به همین خاطر، امیرالمومنین علی (ع) می‌فرماید: از این دو معرفت، معرفتِ نَفس مهم‌تر است. یعنی سیرِ در ، از سیرِ در مهم‌تر هست. 📚 غرر الحکم خوانساری، ج۲، ص۲۵. 🗝 در واقع، کلیدِ دستیابی به آیاتِ الهی، همین است. چون شناختِ هر چیزی پس از شناختِ خود، امکانپذیر هست. این حدیثِ پیامبر اکرم (ص) هم اشاره به همین مطلب داره، که فرمود: ⚡️ مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ، فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ. ☜ هر کس که نَفسِ خود را بشناسد، خدای خود را شناخته است. 📚 بحارالانوار، ج۲، ص۳۲. و دو کتابند✌️ که باید اسرارِ عالمِ هستی رو در این دو کتاب مطالعه کرد و خوند.🧐 📣📣 خلیفه‌ی خدا و مظهر تمامِ اسماء الهی است. یعنی تمامِ صفات و اسماء‌الهی در کتابِ نوشته شده. ← کتابِ توضیح و تفسیرِ کتاب هست. 🔚 پس خدا برای هدایتِ ما دو تا کتاب فرستاده: کتابِ و کتابِ . کتابِ اَنفُس و کتابِ آفاق، دو کتاب واقعی، زنده و قابل مشاهده هستند، که هر دو از سوی خدا نازل شدند.🤔 ☜ کتابِ درون و کتابِ بیرون. ☜ کتابِ باطن و کتابِ ظاهر. ❌ امّا ما انسانهای پر مُدّعا، نه کتابِ ظاهر رو خوب می‌شناسیم، و نه کتابِ باطن رو. نه رو خوب می‌شناسیم، و نه رو.😔 قدرِ خودمون رو بیشتر بدونیم. ❌ کتابِ خدا، جوهرِ روی کاغذ نیست. جوهر و کاغذ نازل نمی‌کنه. همونطور که خودش در قرآن فرموده:👇 🕋 وَ لَوْ نَزَّلْنَا عَلَیْکَ کِتَابًا فِی قِرْطَاسٍ فَلَمَسُوهُ بِأَیْدِیهِمْ لَقَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا إِنْ هَذَا إِلَّا سِحْرٌ مُّبِینٌ (انعام/۷) 💢 حتّی اگر ما مکتوبی را بر روی کاغذی بر تو نازل کنیم، و آن را با دستهای خود لمس کنند، به یقین کافران باز هم ایمان نمی‌آورند و می‌گویند: «این، جز یک سحر آشکار نیست»! ☝️ پس این قرآن‌هایی که دستِ ماست، این کاغذها و جوهرها، یک نمادی از اون حقیقتِ زنده و بزرگ هستند. ❌ البته نباید فکر کنیم که با وجود آیات آفاقی و انفسی، دیگه نیازی به قرآن نداریم. اصلاً و ابداً اینطور نیست.❌ ✔ بلکه این هم هدایت کننده است به همان آیاتِ آفاقی و انفسی. اینهمه آیاتِ قرآن سفارش می‌کنند به سیر در آفاق و انفس. کتابِ خدا زنده است.😌 چون اگر زنده نبود، نمی‌تونست زنده‌ها رو هدایت کنه. ✅️ یک قرآنی، در هر لحظه، آیاتِ زنده رو در درون و بیرونِ خودش میبینه، و با تمامِ وجود لَمس میکنه. و با استفاده از این آیات، مسیرِ رو طِی میکنه. ، ، ، ، ، ، ، ، ، . کانال دارالقرآن👇 🆔 @PayameQoran
👆👆 روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان نکاتی از جزء بیست و پنجم قرآن کریم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃﷽🌸🍃 🔻دعای روز بیست و ششم ماه‌ مبارک🔻 ⚡️اَللّهُمَّ اجْعَلْ سَعْیى فیهِ مَشْکُوراً.. وَ ذَنْبى فیهِ مَغْفُوراً.. وَ عَمَلى فیهِ مَقْبُولاً.. وَ عَیْبى فیهِ مَسْتُوراً.. یا اَسْمَعَ السّامِعینَ. 💢 خدایا! در این روز عزیز، سعی و تلاشم را در راه اطاعتت بپذیر.. 💢 و به من جزای خیر عطا بفرما.. 💢 و گناهانم را در این روز ببخش.. 💢 و اعمالم را قبول بفرما.. 💢 و عیوبم را مستور گردان.. 💢 ای بهترین کسی که صدای خلق را می‌شنوی. کانال دارالقرآن👇 🆔 @PayameQoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👆👆 نکات سالهای قبل
روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان نکاتی از جزء بیست و ششم قرآن کریم ۲۶ سال ۱۴۰۰ 👇👇
دوستانِ عزیز دو پیامِ زیر به هم مرتبط هستند. حتماً هر دو پیام رو بخونید. بسیار مهم و کاربردی👇👇
🌸🍃﷽🌸🍃 🔻ایمان و امنیّت🔻 ✍ تمامِ قرآن بهانه‌ است برای ما.. 👈 از ریشه‌‌ی «اَمن» هست، و معناش امنیّت و دلارامی (در مقابل دلشوره) است... اَمن، اَمان، امنیّت، ایمن و... ❌ کسی که آرام نیست، و در باورهاش احساس امنیّت نمی‌کنه نیست، و گرهی در کارش وجود داره. ☝️ یکی از اسامیِ خداست که در قرآن اومده: 👈 هُوَ اللهُ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِکُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَیْمِنُ الْعَزِیزُ الْجَبَّارُ الْمُتَکَبِّرُ. (حشر/۲۳) خدا است👈 یعنی بندگانش از دستِ او ایمن هستند. او به کسی نمیکنه.😌 ▪ در روایاتِ ما اومده که: 👈 تَخَلَّقُوا بِأَخْلَاقِ اللهِ. خدایی داشته باشید. (بحارالانوار، ج۵۸، ص۱۲۹). پس ما هم باید این صفتِ خدا رو داشته باشیم. یعنی باشیم. یعنی دیگران از ناحیه‌ی ما در امان باشند، و ظلمی به اونها نکنیم.🙂☺️ قرآن کریم، به صراحت از مسلمانانِ مدّعی میخواد که ادّعای نکنند:👇 🕋 قُل لَّمْ تُؤْمِنُوا، وَلَکِن قُولُوا أَسْلَمْنَا وَ لَمَّا یَدْخُلِ الْإِیمَانُ فِی قُلُوبِکُمْ. (حجرات/۱۴) 💢 بگو: «شما نیاورده‌اید، ولی بگویید آورده‌ایم. زیرا هنوز واردِ قلبهای شما نشده است.» ✅️ ما باید طوری باشه که دلآرام باشیم، نه آشفته و درگیر:👇 ☜ هم خودمون احساسِ امنیّت کنیم، هم دیگران از ما احساسِ امنیّت کنند. ☜ هم با خودمون درگیر نباشیم، هم با دیگران وارد درگیری نشیم. ☜ هم خودمون پریشان نباشیم، هم جهان‌ِ پیرامون‌مون رو پریشان نکنیم.. ▪ همون چیزی که پیامبر اکرم(ص) فرمود: 👈 فَالْمُسْلِمُ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَ یَدِه. کسی است که دیگران از دست و زبانِ او در امان باشند. (بحار الانوار، ج ۱، ص ۱۱۳). ▪ و باز همان حضرت فرمود: 👈 ألَا أُنَبِّئُکُمْ لِمَ سُمِّیَ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً، لِإِیمَانِهِ النَّاسَ عَلَی أَنْفُسِهِمْ وَ أَمْوَالِهِمْ. آیا به شما بگویم که چرا ، مومن نامیده شد؟! برای اینکه جان و مالِ مردم از دستِ او در امان است. (علل الشرائع: ۲۱۹) ▪ امیرالمومنین علی (ع) هم به بیانِ دیگه‌ای فرمود: 👈 اكمَلُكُم ايماناً، أحسَنُكُم خُلقاً. كامل‌ترينِ شما از نظرِ ، نيكوترينِ شما از نظرِ است. (بحار الانوار، ج ۶۸، ص ۳۸۷). ☝️ اگر زندگیِ ما اینطوری بود، واردِ قلبِ ما شده، وگرنه یه جای کار می‌لنگه. ، ، ، . کانال دارالقرآن👇 🆔 @PayameQoran
ادامه در پیامِ بعدی👇👇
🌸🍃﷽🌸🍃 🔻ایمان و عقیده🔻 ✍ حتّی یک آیه هم در قرآن نیست، که دستور بدهد به خدا و پیامبران، داشته باشید.❗️ ☝️ در قرآن سخن از است، نه .🤔 قرآن کریم می‌گوید: ✅️ آمِنُوا👈 بیاورید. قرآن نمی‌گوید: ❌ اِعتَقِدُوا👈 داشته باشید. 👈 از ریشه‌‌ی «اَمن»، به معنی ایمنی، آرامش، خاطر جمع بودن، امنیّت و دلارامی (در مقابل دلشوره) است... 👈 از ریشه‌ی «عَقد»، به معنیِ گره زدن و بستن است. ❌ وقتی که می‌گوئیم ، یعنی یکسری باورهایی که به آنها گره خورده‌ایم، و به هیچ‌وجه نمی‌توانیم از آنها جدا شویم. حالا چه اینها درست باشند، چه غلط. اگر بخواهیم از آنها جدا شویم، گویی پوست از بدنمان جدا می‌کنند. پس خواهر و برادر عزیز❗️ با این معنایی که گفته شد، باش، نه صرفاً . ✅️ با احساس «اَمنیّت» می‌کنی، ❌ ولی با احساسِ «خطر». ✅️ «آزاد و آسان‌گیر» است، ❌ ولی «فضول و سخت‌گیر». ✅️ دریادل و بی‌تضادّ است، ❌ ولی پر از حدّ و مرز، و غرقِ در تضادّ. ✅️ «یارِ مردم» است، ❌ ولی «مزاحمِ مردم». ✅️ هشیار است، ❌ ولی پر از وسواس و تشویش. ✅️ همه جا احساس امنیّت می‌کند، ❌ ولی فقط در جمع خودمانی‌ها. ✅️ نشاط می‌آورد و آرامش می‌دهد، ❌ ولی می‌ترساند و اضطراب می‌بخشد. ✅️ از حقّ همه می‌گوید، ❌ ولی از حقّ خودی. ✅️ خود را تسلیم کرده است، ❌ ولی خود را تحمیل کرده. ✅️ خدای «ارحم‌الراحمین» است، ❌ ولی خدای ذهنیاتش. ✅️ کتابِ خدا را می‌خواند برای رهایی، ❌ ولی می‌خواند تا آیه‌ای بر علیه دیگران بیابد. ✅️ از عقیده‌مندی به دور است، ❌ و از ایمان به دور است. ✅️ همیشه «اکنون و اینجا» است، ❌ ولی در «توهّم». ✅️ بهشتِ در «حال» است، ❌ ولی بهشتِ قرار است که بیاید. ✅️ پیامبرِ «رحمت‌للعالمین» است، ❌ ولی پیامبرِ یکی شبیه خودش. ✅️ اندیشه‌ی تمامیّتِ زندگی است، ❌ ولی دغدغه‌ی ظاهرِ زندگی است. ✅️ در اختیار حق است، ❌ ولی در اختیارِ احساساتش. ✅️ ذهنش را «نرم و پذیرا» کرده است، ❌ ولی ذهنش را «تیز و آماده‌ی حمله». ✅️ نیروی «حکمت‌» است، ❌ و نیروی «زورگویی‌ و قلدری». ✅️ مدینه فاضله‌ی قلبِ خودش است که «عرش رحمان» است، ❌ ولی مدینه فاضله‌ی چیره شدن بر این و آن. ✅️ خودش را «طالبِ حقیقت» می‌داند، ❌ ولی خود را «مالکِ حقیقت» می‌داند. ✅️ از ، داعش زاده می‌شود، ❌ ولی از ، حافظ و مولوی و... ➖ برای درکِ دو کلمه‌ی و ، کافی است به فرقِ بین «داعش»، و «حافظ و مولوی و..» دقّت کنید. کافی است به فرقِ بینِ «خوارج»، و «مالک اشتر و سلمان و ابوذر و..» دقّت کنید. ❌ خوارج داشتند، اتّفاقاً اعتقادِ خیلی محکمی هم داشتند، و به یکسری باورها سخت گره خورده بودند، ولی نداشتند. پس سعی کنیم را واردِ قلبِ خود کنیم:👇 🕋 قُل لَّمْ تُؤْمِنُوا، وَلَکِن قُولُوا أَسْلَمْنَا وَ لَمَّا یَدْخُلِ الْإِیمَانُ فِی قُلُوبِکُمْ. (حجرات/۱۴) 💢 بگو: «شما نیاورده‌اید، ولی بگویید آورده‌ایم. زیرا هنوز واردِ قلبهای شما نشده است.» ، ، ، ، ، ، . کانال دارالقرآن👇 🆔 @PayameQoran