eitaa logo
دارالقرآن
744 دنبال‌کننده
373 عکس
9 ویدیو
8 فایل
👌 پیامهای کوتاه قرآنی با بیان ساده و جذاب😍 ✅ مطالب این کانال #تولیدی است، پس دارالقرآن را به دیگران هم معرّفی کنید. ✅ شما هم در #نشر پیامهای قرآنی سهیم باشید. هرگونه استفاده از مطالب، با ذکر صلوات برای امام زمان #مجاز است. ادمین کانال: 🆔 @mm_rajabi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🍃﷽🌸🍃 🔻هنرِ شنیدن در نهج‌البلاغه🔻 ✍ در منابعِ دینیِ ما، خیلی تاکید شده که به فکر و ذهنِ خودمون زنجیر نبندیم، و اون رو در چارچوبِ خاصی محدود نکنیم. ☝️ از ما خواستند که و آرمان‌خواه باشیم. از ما خواستند سخنانِ مختلف رو گوش کنیم، و از بهترینِ اونها پیروی کنیم:👇 🕋 فَبَشِّرْ عِبَادِ، الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ، فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ، أُولَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللهُ، وَأُولَئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ (زمر/۱۷و۱۸) 💢 بندگانِ مرا بشارت بده. 💢 همان کسانی که سخنان را می‌شنوند، و از نیکوترینِ آنها پیروی می‌کنند. 💢 آنان کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده، و آنها خردمندانند. (ع)، امامِ آزاداندیشانِ عالم در نهج‌البلاغه می‌فرماید حرفِ خوب رو از هر کسی که دیدید، بگیرید. حتّی منافق و مشرک.😳 نگاه نکنید کی این حرف رو میزنه، ببینید چی داره میگه:👇 ⚡️ حکمت ۷۱ نهج‌البلاغه: «خُذِ الْحِكْمَةَ أَنَّى كَانَتْ، فَإِنَّ الْحِكْمَةَ تَكُونُ فِي صَدْرِ الْمُنَافِقِ فَتَلَجْلَجُ فِي صَدْرِهِ، حَتَّى تَخْرُجَ فَتَسْكُنَ إِلَى صَوَاحِبِهَا فِي صَدْرِ الْمُؤْمِنِ.» 👈 « را بياموز، در هر جا كه باشد، زيرا حكمتى كه در سينۀ شخص باشد مضطرب و ناآرام است، تا اين كه از دل او بيرون آيد و در سينۀ ، صاحبِ اصلى حكمت قرار گيرد». ⚡️ حکمت ۷۲ نهج‌البلاغه: «الْحِكْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ، فَخُذِ الْحِكْمَةَ وَ لَوْ مِنْ أَهْلِ النِّفَاقِ». 👈« گمشدۀ است، پس حكمت را فراگير هر چند كه از شخص باشد». ⚡️ حکمت ۷۷ نهج‌البلاغه: «خُذِ الحكمَةَ ممّنْ اَتاكَ بِها و انظُرْ الي ما قالَ». 👈 « را از هر كسی كه نزد تو می‌آورد فرابگير، و نگاه كن به آن چه گفته می‌شود، نه به گوينده‌ی سخن.» ⚡️ غررالحکم و دررا‌لکم: «خُذ الحكمَةَ حَيثُ كانَتْ وَ انْظُر اِلی ما قالَ و لا تنظُرْ الی مَنْ قال». 👈 « را هر جایی که هست فرا بگير، و نگاه كن به آنچه گفته می‌شود، نه به گوينده‌ی سخن». 📣 دقّت کنیم. الْحِكْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ.👈 حکمت گمشده‌ی است. آدم وقتی که گمشده داره، هر جایی که باشه میره سراغش. اگر من یه گوهر یا طلایی گم کنم، هر جایی میرم دنبالش می‌گردم. توی لجن‌زار... یا سبزه‌زار... اینطوری نیست که فقط توی سبزه‌زار دنبالش بگردم. بلکه توی لجن‌زار هم دنبالش می‌گردم.🤔 اگر توی لجن هم باشه برمیدارم و تمیزش میکنم و استفاده می‌کنم. ✔ حرف خوب رو، هر جایی که هست باید شنید. ☝️ هُنرِ ، خوب شنیدن است. هر حرفی رو میشنوه، امّا بهترینِ اون حرفها رو تبعیّت میکنه.🙂 ، ، ، ، ، . کانال دارالقرآن👇 🆔 @PayameQoran
👆👆 دوستان عزیز دو پیام بالا، به هم مرتبط هستند. بسیار کاربردی و مهم. حتماً حتماً حتماً حتماً حتماً بخونید
👆👆 روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان نکاتی از جزء بیست و سوم قرآن کریم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃﷽🌸🍃 🔻دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک🔻 ⚡️ اللهمّ إنّی أسْألُکَ فیه ما یُرْضیکَ، ⚡️ و أعوذُ بِکَ ممّا یؤذیک، ⚡️ و أسألُکَ التّوفیقَ فیهِ لأنْ أطیعَکَ و لا أعْصیکَ، ⚡️ یا جَوادَ السّائلین. 💢 خدایا! در این روزِ عزیز از تو چیزهایی میخواهم که رضایتِ تو در آن است.. 💢 و پناه می‌برم به تو، از آنچه که غضبِ تو در آن است، و تو را اذیّت می‌کند.. 💢 و از خودت توفیق می‌خواهم که اطاعتِ اوامرِ تو را بکنم، و نافرمانیِ تو را نکنم.. 💢 ای خدائی که به سائلان جود و بخشش می‌کنی. کانال دارالقرآن👇 🆔 @PayameQoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👆👆 نکات سالهای قبل
روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان نکاتی از جزء بیست و چهارم قرآن کریم ۲۴ سال ۱۴۰۰ 👇👇
🌸🍃﷽🌸🍃 🔻اسلامِ رحمانى🔻 ✍ اینکه فقط بدونیم «خدا» وحی رو نازل کرده، کافی نیست.. بلکه باید بدونیم «چگونه خدایی» این وحی رو نازل كرده؟! 🤔 ⁉️ «خدای رحمن» یا «خدای جبّار»؟! خودِ قرآن، خیلی صریح و روشن در ابتدای سوره فصلت به این سوال جواب میده: 👈 مبداءِ نزولِ وحی، «رحمانيّت و رحيميّت» خداست. 🕋 تَنزِیلٌ مِّنَ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ (فصلت/۲) 💢 این ، کتابی است که از سوی خداوندِ بخشنده مهربان نازل شده است. ✅️ درکِ این مطلب، بر فهمِ ما از قرآن خیلی تأثیر داره. ☝️ مفهومِ «رحمتِ الهی»، بر تمامِ مفاهیم و تفاسیر و تعابیر از حاکمه.. یعنی تمامِ قرآن رو باید با توجّه به مبدأ نزولش که «رحمانیّتِ» خداست، بفهمیم. ✔ تعبیر «رحمن»، «رحیم» و مشتقّاتِ «رحمت» در سرتاسرِ ، ده‌ها بار تکرار شده... و در تفسیر و تأویلِ وحی، نقشِ تعیین‌کننده‌ای داره. تمامِ سوره‌های قرآن (غیر از سوره توبه) با «بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ» شروع میشن، و این «رحمانیّت» بر تمام سوره‌ها سایه میندازه.🙂 ❌ حتّی قرآن، «جباریّتِ خدا» رو در کنارِ «رحمانیّتِ خدا» قرار نداده.. مثلاً قرآن بجای «بسم‌الله الرحمن الرحیم» نگفته «بسم‌الله الجبّار الرحیم». تعبیر «جبّار» درباره‌ی خدا، در کلّ قرآن فقط یکبار،☝️ و اون هم در میانِ بقیّه‌ی اسماءِ الهی اومده، تا کسی وزنِ بیشتری براش قائل نشه:👇 🕋 هُوَ اللهُ الَّذِی لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ (حشر/۲۳). حتّی اون جایی که در قرآن صحبت از میشه، باز هم کنارشه:👇 🕋 هُدًى وَ رَحْمَةً لِلْمُحْسِنِينَ (لقمان/۳) و جاهایی که صحبت از «عزّت»، «غفران» و «احسان» میشه، باز هم «رحیم» کنارشون هست:👇 🕋 إِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ (شعراء/۱۷۵) 🕋 إِنَّ اللهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ (توبه/۱۱۸) 🕋 إِنَّهُ هُوَ الْبَرُّ الرَّحِيمُ (طور/۲۸) تا جائی که، خدا از پيامبرش میخواد که این «شالوده‌ی نبوّت» رو به مردم برسونه، و به مردم بگه که من «رحیم» هستم:😌👇 🕋 نَبِّئْ عِبَادِی أَنِّی أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ (حجر/۴۹) 💢 ای پیامبر! بندگانم را آگاه کن، که آمرزنده‌ی مهربان منم. ‼️ امّا با این‌ وجود، بعضی‌ها از سرِ «جهل و نادانی» یا از روی «عَمد و غَرَض» خواستند این «رحمتِ» جاری و مؤکّد و مکرّر در قرآن رو با «جباریّت» خدا هم وزن بگیرند، و چهره‌ی خشنی از اسلام معرّفی کنند،😠😡 که امثالِ داعش و سلفی‌ها و تکفیری‌ها در نوکِ قُلّه‌ی این تفکّر هستند. 📣 البته تک‌بُعدی نیست. «غضبِ خدا» و «جبّاریتِ خدا» در جای خود درست است، ولی اینجا صحبت از «سبقتِ رحمت بر غضب» هست: 👈 يَا مَنْ سَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبَهُ. (دعای جوشن کبیر) ✅ شیوه‌ی مسلمانیِ ما هم، در زندگی فردی و اجتماعی و حکومت‌داری و... باید بر این مبنا باشه: سبقتِ بر غضب.❤️☺️ ❌ بازی با کلمات و ادا اطوار نیست. بعضی‌ها از این کلمه سوء استفاده می‌کنند. ولی واقعیت اینه که، دینِ رحمت است، و پیغمبر هم رحمت‌للعالمین، کاش اینو بفهمیم:😌👇 🕋 وَ مَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِینَ (انبیاء/۱۰۷) 💢 ما تو را جز برای جهانیان نفرستادیم. ، ، ، ، کانال دارالقرآن👇 🆔 @PayameQoran
👆👆 روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان نکاتی از جزء بیست و چهارم قرآن کریم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃﷽🌸🍃 🔻دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک🔻 ⚡️ اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِكَ، ⚡️ و مُعادیاً لأعْدائِكَ، ⚡️ مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِكَ، ⚡️ یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن. 💢 خدایا! در این روزِ عزیز، مرا دلبسته‌ی اولیائت قرار بده.. 💢 مرا دشمنِ دشمنانت قرار بده.. 💢 مرا پیروِ سنّتِ خاتمِ انبیاء بگردان.. 💢 ای نگهدارِ دل‌های پیامبران.. کانال دارالقرآن👇 🆔 @PayameQoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👆👆 نکات سالهای قبل
روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان نکاتی از جزء بیست و پنجم قرآن کریم ۲۵ سال ۱۴۰۰ 👇👇
🌸🍃﷽🌸🍃 🔻آفاق و أَنفُس🔻 ✍ آدم در هر راهی که میخواد قدم بذاره، و هر چیزی رو که میخواد بشناسه، به یکسری نشانه و علامت احتیاج داره. برای شناختِ هم همینطوره. 🚶‍♂🚶 برای قدم گذاشتن در مسیرِ ، به یکسری علامت و نشانه نیاز هست. ☜ در زبانِ قرآن به این علامت‌ها و نشانه‌ها، میگن . 👈 یعنی نشانه و علامت. قرآن کریم می‌فرماید برای دو جور آیات در اختیارِ آدمیان قرار گرفته: 👈 آیاتِ آفاقی و آیاتِ اَنفُسی. 🕋 سَنُرِیهِمْ آیَاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَ فِی أَنفُسِهِمْ حَتَّی یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ. (فصلت/۵۳) 💢 بزودی آیات و نشانه‌های خود را در (اطرافِ عالم)، و در (درونِ جانشان) به آنها نشان می‌دهیم، تا برای آنان آشکار گردد که او حق است. آفاق👈 جمعِ اُفُق، و به معنی کران، ناحیه، کرانه‌ی آسمان، کنار و گِردِ جهان است. 👈 یعنی دور تا دورِ ، یعنی همین عالمِ ظاهر که می‌بینیم، بهش عالمِ کبیر هم میگن.🌎 أنفُس👈 جمع نَفْس، به معنی ذات، روح و خود است. 👈 یعنی وجودِ خودِ ، یعنی عالمِ باطن، بهش عالمِ صغیر هم میگن.👤 بنابراین: سِیرِ در 👈 یعنی تفکّر در . یعنی تفکّر در این عالمِ کبیر.🌎 سِیرِ در 👈 یعنی تفکّر در وجودِ . یعنی تفکّر در باطنِ آدمی. چون در وجودِ انسان یک عالمِ صغیر وجود داره.👤 در بینِ موجوداتِ عالم، کامل‌ترین موجود هست، که بهش عالمِ کوچک میگن. تمامِ عجایبِ دنیایِ بیرونی، در این دنیایِ کوچکِ درونی وجود داره.🤔 ☝️ به همین خاطر، امیرالمومنین علی (ع) می‌فرماید: از این دو معرفت، معرفتِ نَفس مهم‌تر است. یعنی سیرِ در ، از سیرِ در مهم‌تر هست. 📚 غرر الحکم خوانساری، ج۲، ص۲۵. 🗝 در واقع، کلیدِ دستیابی به آیاتِ الهی، همین است. چون شناختِ هر چیزی پس از شناختِ خود، امکانپذیر هست. این حدیثِ پیامبر اکرم (ص) هم اشاره به همین مطلب داره، که فرمود: ⚡️ مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ، فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ. ☜ هر کس که نَفسِ خود را بشناسد، خدای خود را شناخته است. 📚 بحارالانوار، ج۲، ص۳۲. و دو کتابند✌️ که باید اسرارِ عالمِ هستی رو در این دو کتاب مطالعه کرد و خوند.🧐 📣📣 خلیفه‌ی خدا و مظهر تمامِ اسماء الهی است. یعنی تمامِ صفات و اسماء‌الهی در کتابِ نوشته شده. ← کتابِ توضیح و تفسیرِ کتاب هست. 🔚 پس خدا برای هدایتِ ما دو تا کتاب فرستاده: کتابِ و کتابِ . کتابِ اَنفُس و کتابِ آفاق، دو کتاب واقعی، زنده و قابل مشاهده هستند، که هر دو از سوی خدا نازل شدند.🤔 ☜ کتابِ درون و کتابِ بیرون. ☜ کتابِ باطن و کتابِ ظاهر. ❌ امّا ما انسانهای پر مُدّعا، نه کتابِ ظاهر رو خوب می‌شناسیم، و نه کتابِ باطن رو. نه رو خوب می‌شناسیم، و نه رو.😔 قدرِ خودمون رو بیشتر بدونیم. ❌ کتابِ خدا، جوهرِ روی کاغذ نیست. جوهر و کاغذ نازل نمی‌کنه. همونطور که خودش در قرآن فرموده:👇 🕋 وَ لَوْ نَزَّلْنَا عَلَیْکَ کِتَابًا فِی قِرْطَاسٍ فَلَمَسُوهُ بِأَیْدِیهِمْ لَقَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا إِنْ هَذَا إِلَّا سِحْرٌ مُّبِینٌ (انعام/۷) 💢 حتّی اگر ما مکتوبی را بر روی کاغذی بر تو نازل کنیم، و آن را با دستهای خود لمس کنند، به یقین کافران باز هم ایمان نمی‌آورند و می‌گویند: «این، جز یک سحر آشکار نیست»! ☝️ پس این قرآن‌هایی که دستِ ماست، این کاغذها و جوهرها، یک نمادی از اون حقیقتِ زنده و بزرگ هستند. ❌ البته نباید فکر کنیم که با وجود آیات آفاقی و انفسی، دیگه نیازی به قرآن نداریم. اصلاً و ابداً اینطور نیست.❌ ✔ بلکه این هم هدایت کننده است به همان آیاتِ آفاقی و انفسی. اینهمه آیاتِ قرآن سفارش می‌کنند به سیر در آفاق و انفس. کتابِ خدا زنده است.😌 چون اگر زنده نبود، نمی‌تونست زنده‌ها رو هدایت کنه. ✅️ یک قرآنی، در هر لحظه، آیاتِ زنده رو در درون و بیرونِ خودش میبینه، و با تمامِ وجود لَمس میکنه. و با استفاده از این آیات، مسیرِ رو طِی میکنه. ، ، ، ، ، ، ، ، ، . کانال دارالقرآن👇 🆔 @PayameQoran
👆👆 روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان نکاتی از جزء بیست و پنجم قرآن کریم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃﷽🌸🍃 🔻دعای روز بیست و ششم ماه‌ مبارک🔻 ⚡️اَللّهُمَّ اجْعَلْ سَعْیى فیهِ مَشْکُوراً.. وَ ذَنْبى فیهِ مَغْفُوراً.. وَ عَمَلى فیهِ مَقْبُولاً.. وَ عَیْبى فیهِ مَسْتُوراً.. یا اَسْمَعَ السّامِعینَ. 💢 خدایا! در این روز عزیز، سعی و تلاشم را در راه اطاعتت بپذیر.. 💢 و به من جزای خیر عطا بفرما.. 💢 و گناهانم را در این روز ببخش.. 💢 و اعمالم را قبول بفرما.. 💢 و عیوبم را مستور گردان.. 💢 ای بهترین کسی که صدای خلق را می‌شنوی. کانال دارالقرآن👇 🆔 @PayameQoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👆👆 نکات سالهای قبل
روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان نکاتی از جزء بیست و ششم قرآن کریم ۲۶ سال ۱۴۰۰ 👇👇
دوستانِ عزیز دو پیامِ زیر به هم مرتبط هستند. حتماً هر دو پیام رو بخونید. بسیار مهم و کاربردی👇👇
🌸🍃﷽🌸🍃 🔻ایمان و امنیّت🔻 ✍ تمامِ قرآن بهانه‌ است برای ما.. 👈 از ریشه‌‌ی «اَمن» هست، و معناش امنیّت و دلارامی (در مقابل دلشوره) است... اَمن، اَمان، امنیّت، ایمن و... ❌ کسی که آرام نیست، و در باورهاش احساس امنیّت نمی‌کنه نیست، و گرهی در کارش وجود داره. ☝️ یکی از اسامیِ خداست که در قرآن اومده: 👈 هُوَ اللهُ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِکُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَیْمِنُ الْعَزِیزُ الْجَبَّارُ الْمُتَکَبِّرُ. (حشر/۲۳) خدا است👈 یعنی بندگانش از دستِ او ایمن هستند. او به کسی نمیکنه.😌 ▪ در روایاتِ ما اومده که: 👈 تَخَلَّقُوا بِأَخْلَاقِ اللهِ. خدایی داشته باشید. (بحارالانوار، ج۵۸، ص۱۲۹). پس ما هم باید این صفتِ خدا رو داشته باشیم. یعنی باشیم. یعنی دیگران از ناحیه‌ی ما در امان باشند، و ظلمی به اونها نکنیم.🙂☺️ قرآن کریم، به صراحت از مسلمانانِ مدّعی میخواد که ادّعای نکنند:👇 🕋 قُل لَّمْ تُؤْمِنُوا، وَلَکِن قُولُوا أَسْلَمْنَا وَ لَمَّا یَدْخُلِ الْإِیمَانُ فِی قُلُوبِکُمْ. (حجرات/۱۴) 💢 بگو: «شما نیاورده‌اید، ولی بگویید آورده‌ایم. زیرا هنوز واردِ قلبهای شما نشده است.» ✅️ ما باید طوری باشه که دلآرام باشیم، نه آشفته و درگیر:👇 ☜ هم خودمون احساسِ امنیّت کنیم، هم دیگران از ما احساسِ امنیّت کنند. ☜ هم با خودمون درگیر نباشیم، هم با دیگران وارد درگیری نشیم. ☜ هم خودمون پریشان نباشیم، هم جهان‌ِ پیرامون‌مون رو پریشان نکنیم.. ▪ همون چیزی که پیامبر اکرم(ص) فرمود: 👈 فَالْمُسْلِمُ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَ یَدِه. کسی است که دیگران از دست و زبانِ او در امان باشند. (بحار الانوار، ج ۱، ص ۱۱۳). ▪ و باز همان حضرت فرمود: 👈 ألَا أُنَبِّئُکُمْ لِمَ سُمِّیَ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً، لِإِیمَانِهِ النَّاسَ عَلَی أَنْفُسِهِمْ وَ أَمْوَالِهِمْ. آیا به شما بگویم که چرا ، مومن نامیده شد؟! برای اینکه جان و مالِ مردم از دستِ او در امان است. (علل الشرائع: ۲۱۹) ▪ امیرالمومنین علی (ع) هم به بیانِ دیگه‌ای فرمود: 👈 اكمَلُكُم ايماناً، أحسَنُكُم خُلقاً. كامل‌ترينِ شما از نظرِ ، نيكوترينِ شما از نظرِ است. (بحار الانوار، ج ۶۸، ص ۳۸۷). ☝️ اگر زندگیِ ما اینطوری بود، واردِ قلبِ ما شده، وگرنه یه جای کار می‌لنگه. ، ، ، . کانال دارالقرآن👇 🆔 @PayameQoran
ادامه در پیامِ بعدی👇👇