eitaa logo
پژوهش حوزه علمیه برادران استان البرز
320 دنبال‌کننده
786 عکس
83 ویدیو
78 فایل
✅ اخبار رسمی معاونت پژوهش، اطلاع‌رسانی فعالیت‌های پژوهش ✅ ثبت‌نام در کارگاه‌های پژوهشی ✅ همایش‌های علمی، نشست‌‌های پژوهشی،کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد کتاب و فراخوان‌های علمی پژوهشی https://eitaa.com/mo_kh110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️شعرخوانی حاج آقا در وصف همسرش❤️ •┈┈••✾▪️◾️▪️✾••┈┈• ✍ به بپیوندید: 🆔@pazhoohesh_alborz
🍀🍀🍀 گزارش تصویری 1 اردوی پژوهشی گفتگو با جناب حجت الاسلام دکتر هادی منش، استاد دو دوره پژوهشی استان البرز •┈┈••✾▪️◾️▪️✾••┈┈• ✍ به بپیوندید: 🆔@pazhoohesh_alborz
🍀🍀🍀 گزارش تصویری 2 بازدید از پژوهشگاه علوم قرآنی علامه طباطبایی رحمه الله علیه •┈┈••✾▪️◾️▪️✾••┈┈• ✍ به بپیوندید: 🆔@pazhoohesh_alborz
🍀🍀🍀 گزارش تصویری 3 بازدید از مرکز اسناد حوزه و روحانیت در مدرسه فیضیه بازدید از این مرکز به علاقمندان به پیشینه حوزه علمیه توصیه می شود. اطلاع از موسسان حوزه و احیا کنندگان اطلاع از وضعیت تحصیلی شخصیت های علمی و مراجع اطلاع از پرونده تحصیلی طلاب گذشته حکم تلبس سربازی و... •┈┈••✾▪️◾️▪️✾••┈┈• ✍ به بپیوندید: 🆔@pazhoohesh_alborz
🍀🍀🍀 گزارش تصویری 4 گفتگو و پرسش و پاسخ با معاون محترم پژوهش حوزه های علمیه، تبیین برنامه های ضروری برای موفقیت در تحصیل و امر پژوهش تبیین برنامه های معاونت پژوهش پاسخ به پرسش های طلاب محترم •┈┈••✾▪️◾️▪️✾••┈┈• ✍ به بپیوندید: 🆔@pazhoohesh_albor
📖 پدر و مادر را با مانوس کنند 📗آیت الله : 📕«در منزل خودِ من، همه افراد، بدون استثنا، هرشب در حال مطالعه خوابشان می‌برد. خود من هم همین‌طورم. نه این‌که حالا وسط مطالعه خوابم ببرد. مطالعه میکنم؛ تا خوابم می‌آید، کتاب را میگذارم و میخوابم. همه افراد خانه ما، وقتی میخواهند بخوابند حتماً یک کتاب کنار دستشان است. من فکر میکنم که همه خانواده‌های ایرانی باید این‌گونه باشند. توقّع من، این است. باید پدرها و مادرها، بچه‌ها را از اوّل با کتاب محشور و مأنوس کنند. حتّی بچه‌های کوچک باید با کتاب اُنس پیدا کنند. باید خریدِ کتاب، یکی از مخارج اصلی خانواده محسوب شود». ۱۳۷۴/۲/۲۶ 📘 کانال تخصصی معرفی های و مفید برای و نوجوانان 👈 عضو شوید 📔@ketabak313 •┈┈••✾▪️◾️▪️✾••┈┈• ✍ به بپیوندید: 🆔@pazhoohesh_albor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀🍀🍀 ✅ بَدِیعُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ ❤️💐🤩 •┈┈••✾▪️◾️▪️✾••┈┈• ✍ به بپیوندید: 🆔@pazhoohesh_albor
🌿 نرم افزار پژوهشی (OneNote) چیست؟ 🌿معمول ترین روش برای استفاده از نرم افزار ورد است، یادداشت های تان را در یک فایل ورد می‌ریزید و بعد از مدتی با یک کشکول آشفته مواجه می‌شوید! 🌿اما روش علمی‌تر، استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی فیش‌نویسی است که در این میان نرم‌افزار وان‌نوت OneNote از مجموعه آفیس را می‌توان مشهورترین، قدرتمندترین و حرفه‌ای‌ترین نرم‌افزار فیش‌نویسی دانست که مسیر پژوهش را برای پژوهشگران هموارتر می‌سازد. •┈┈••✾▪️◾️▪️✾••┈┈• ✍ به بپیوندید: 🆔 @pazhoohesh_alborz
⚫️ اللهم عجل لولیک الفرج ❇️ جهاد علمی 📣 سی‌ و هفتمین کنفرانس بین‌ المللی وحدت اسلامی از تاریخ نهم مهرماه لغایت یازدهم مهرماه سال ۱۴۰۲ با موضوع «همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک» از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در تهران برگزار خواهد گردید. 📊 محورهای مقالات کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی به شرح زیر اعلام می گردد: جنگ و صلح عادلانه اخوت اسلامی و مبارزه با تروریسم آزاداندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی . مقابله با تکفیر و افراطی‌گری همدلی و همدردی اسلامی احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت‌شکنی و توهین تقبیح عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی 📝 نگارش مقاله: حداقل ۸ صفحه و حداکثر ۲۰ صفحه ۳۰۰ کلمه‌ای (مقالات می‌تواند به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی باشد). 💻 نشانی وبگاه کنفرانس: iuc.taqrib.ir 🏫 نشانی دبیرخانه علمی: قم بلوار ۱۵ خرداد، نبش کوچه ۴، پژوهشگاه مطالعات تقریبی 🗳 پست الکترونیک: info.taqrib@gmail.com ☎️ تلفن: ۰۲۵۳۷۷۵۵۴۴۵ داخلی ۱۰۳-۱۱۴-۱۵۷ •┈┈••✾▪️◾️▪️✾••┈┈• ✍ به بپیوندید: 🆔 @pazhoohesh_alborzhowzehpajohesh
🔻معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه مطرح کرد: 🔔 آثار پژوهشی برای هدف‌مندی پژوهش در سامانه پژوهشگران ثبت می‌شود/ تشریح جزئیات طرح ◻️ ثبت آثار پژوهشی برای هدف‌مندی پژوهش در سامانه پژوهشگران در هدف‌مندی پژوهش ضروری است. ◻️آیین نامه و طرح هدفمندی خدمات در عرصه پژوهش نگارش شده است ◻️طلاب در رده تحصیلی فراخور فعالیت‌های پژوهشی خود ۵ امتیاز دریافت می‌کنند ◻️امتیازات بالای پژوهشی ویژه پژوهشگران حرفه‌ای و دارای سابقه ◻️ضرورت ثبت آثار پژوهشی برای هدف‌مندی پژوهش در سامانه پژوهشگران 🔹 تنها راه برخورداری از امتیازات پژوهش، بارگذاری اطلاعات و مدارک در سامانه پژوهشگران حوزه است ◻️حدود ۴۰ هزار اسناد و مدارک پژوهشی از پژوهشگران حوزوی در سامانه ثبت شده است ◻️تعامل اصولی خوبی میان مرکز مدیریت و مرکز خدمات حوزه علمیه در ارتباط با آثار پژوهشگران و ارزیابی آن وجود دارد 📎 مشروح مصاحبه @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه •┈┈••✾▪️◾️▪️✾••┈┈• ✍ به بپیوندید: 🆔 @pazhoohesh_alborzhowzehpajohesh
◽️آیت الله طالقانی معتقد بود معارف سیاسی قرآن جاودانه است 🔸 گفتگو با حجت الاسلام عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه؛ ◾️ به مناسبت سالروز رحلت آیت الله سید محمود طالقانی 🔻 به دلیل جاودانگی قرآن، تولید دانش‌های مربوط به همه قلمروهای معارف، از طریق تفسیر آیات صورت می‌گیرد، تفسیر سیاسی نیز به تولید دانش سیاسی در هر زمان خواهد انجامید و مفسر در هر عصری به تولید گزاره‌های لازم برای دانش سیاست قرآنی خواهد پرداخت. ➕ با همین دیدگاه آیت الله طالقانی معتقد است قرآن فرازمانی است و اگر تفسیر معانی همه آیات و اشارات و لطائف قرآن را، مردمِ محدود به زمان و عصری، دریابند و از رموز نهایی آن پرده بردارند «تفسیر کنند»، نباید قرآن کتاب ابدی و برای همه قرون و همه مردم باشد. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/taleghani 🆔 @iictchannel •┈┈••✾▪️◾️▪️✾••┈┈• ✍ به بپیوندید: 🆔 @pazhoohesh_alborzhowzehpajohesh
💯🗒 🔰 مقاله علمی- پژوهشی بررسی سنت ابتلا از دیدگاه قرآن با رویکرد شناختی ✍️ / 📌 چکیده: 💢 پرسش اصلی این مقاله آن است که چگونه می‌توان با تکیه بر آموزه‌های قرآنی سنت ابتلاء را با رویکرد شناختی مورد بررسی قرار داد. نوشتار حاضر با بهره‌گیری از روش توصیفی - تحلیلی در استنتاج دیدگاه، به پاسخ این پرسش می‌پردازد. در گام اول سه واژه سنت، ابتلا و رویکرد شناختی مفهوم‌شناسی می‌شود و در گام بعدی سه مصداق سنت ابتلا (الف. سنت مداوله با دو زیرشاخه سنت تمییز و تمحیص؛ ب. سنت بأساء و ضراء؛ ج. سنت جعل امامت) با رویکرد شناختی تحلیل می‌شوند... 📩 لینک دریافت فایل مقاله: ➡️ rjqk.atu.ac.ir/article_16078.html •┈┈••✾▪️◾️▪️✾••┈┈• ✍ به بپیوندید: 🆔 @pazhoohesh_alborzhowzehpajohesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
طلاب به دو سلاح بیان و نوشتن مسلح شوند 🔹توصیه‌های مهم آیت الله العظمی سبحانی خطاب به طلاب حوزه‌های علمیه در آغاز سال جدید تحصیلی 🔹🔹🔹🔹🔹 https://pazhuhesh.ismc.ir/ @Riismc | معاونت پژوهش •┈┈••✾▪️◾️▪️✾••┈┈• ✍ به بپیوندید: 🆔 @pazhoohesh_alborzhowzehpaj
هدایت شده از پرسمان اندیشه
🏴 📚چند کتاب مفید در مورد زندگانی یازدهمین پیشوای هدایت امام عسکری علیه السلام: 📔«موسوعة الامام العسکری علیه‌السلام‌» با اشراف آیت اللّه خزعلی 📓کتاب «پیشوایان هدایت(خورشید سامرا)» تألیف:سید منذر حکیم انتشارات:مجمع جهانی اهل بیت 📕کتاب «حسن بن علی امام عسکری» علیه‌السلام تألیف: دکتر مرضیه محمدزاده 📗کتاب «زندگانی امام حسن عسکری علیه‌السلام» تألیف: باقر شریف قرشی 📘کتاب «شکوه سامرا» تألیف: محمدحسن حیدری انتشارات: دانشگاه امام صادق علیه‌السلام 📙کتاب «ماه در میان نیزه‌ها» تألیف: مهدی قزلی در رابطه با زندگانی، شخصیت،سلوک فردی،اجتماعی، سیاسی و فرهنگی علیه‌السلام 📒کتاب چهره‌های درخشان سامرا تألیف: علی ربانی خلخالی | لینک کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/1994850655C49e3c10ea8 •┈┈••✾▪️◾️▪️✾••┈┈ 🔍 پرسمان اندیشه @porseman_andishe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سیر حوزه در یک نگاه.pdf
13.21M
🌷حوزه علمیه تشیع 📌قرن به قرن 🔸بزرگان _ تالیفات _ خدمات اجتماعی 📚نسخه ارتقا یافته ✏️ارائه شده در نمایشگاه سیر حوزه دریک نگاه سال ۱۴۰۲_۱۴۰۳ •┈┈••✾▪️◾️▪️✾••┈┈• ✍ به بپیوندید: 🆔 @pazhoohesh_alborzhowzehpajohe
🌱 📌 با سلام و احترام ضمن تبریک و بزرگداشت به مناسبت فرا رسیدن ایام مبارک هفته دفاع مقدس به استحضار می‌رساند مراسم افتتاحیه سال تحصیلی حوزه علمیه استان البرز در روز پنجشنبه مورخه ۶مهرماه از ساعت ۸:۳۰ صبح در مصلی امام خمینی (ره) کرج برگزار می‌شود. بدین وسیله از شما سرور گرامی دعوت میشود تا در این مراسم پرشکوه شرکت نمایید. حضور ارزشمند شما رونق بخش این مراسم است. •┈┈••✾▪️◾️▪️✾••┈┈• ✍ به بپیوندید: 🆔 @pazhoohesh_alborz
نمونه‌ای از فرآیند حل مسائل فقهی 🔹استاد غلامرضا‏ _مقدم (چالش خلق پول در بانک‌های عامل؛ ارائه شده در مقاله چالش‌های ‏بانکداری ‏بدون ‏ربا ‏در ‏ايران؛ راهکارهای ‏برون رفت) 🔹۱. گام اول: موضوع شناسی. در این گام، باید موضوع مسئله را تشخیص دهیم و ببینیم که آیا از موضوعات صرفه است یا مستنبطه. از آنجا که خلق پول توسط بانک‌های عامل یک عمل اقتصادی است که شارع آن را اختراع نکرده است، بنابراین این موضوع از موضوعات صرفه است و باید در آن به عرف و عقلاء رجوع کنیم. 🔹۲. گام دوم: تشخیص محمول. در این گام، باید حکم شرعی مورد نظر را تشخیص دهیم و ببینیم که آیا از احکام وضعی است یا تکلیفی. از آنجا که خلق پول توسط بانک‌های عامل یک عمل معاملاتی است که شارع در آن حکم خاصی نداده است، بنابراین این حکم از احکام وضعی است و باید در آن به قواعد فقهی و اصول عملی رجوع کنیم. 🔹۳. گام سوم: تشخیص نسبت بین موضوع و محمول. در این گام، باید ببینیم که آیا نسبت قضایای عقلی یا نقلی بین موضوع و محمول وجود دارد یا خیر. از آنجا که خلق پول توسط بانک‌های عامل یک عمل صرف است که شارع در آن دخالت ندارد، بنابراین نسبت قضایای عقلی بین موضوع و محمول وجود دارد و باید در آن به ادله عقلی رجوع کنیم. 🔹۴. گام چهارم: جستجو و تحقیق در ادله عقلی. در این گام، باید به دنبال دلائل عقلی باشیم که خلق پول توسط بانک‌های عامل را تأييد يا نفي كنند. با جستجو در منابع فقهی و اقتصادی، من به نتایج زیر رسیدم: - خلق پول توسط بانک‌های عامل با تغيير كيفيت پول هيچ ربطي ندارد و فقط با تغيير كميت پول همراه است. - خلق پول توسط بانک‌های عامل باعث افزایش قدرت خرید جامعه نمی‌شود، بلکه باعث منتقل شدن قدرت خرید از برخی به برخی دیگر می‌شود. - خلق پول توسط بانک‌های عامل باعث افزایش تورم و نوسانات اقتصادی می‌شود، مگر آنکه با رشد تولید همراه باشد. - خلق پول توسط بانک‌های عامل باعث افزایش بدهی دولت و بانک‌ها می‌شود، مگر آنکه با اصلاح ساختاری و نظارتی همراه باشد. 🔹۵. گام پنجم: استنباط حکم از ادله عقلی. در این گام، باید با توجه به دلائل عقلی، حکم شرعی را استنباط کنیم. با توجه به نتایج بالا، من به حکم زیر رسیدم: - خلق پول توسط بانک‌های عامل جایز است، مادامی که با رشد تولید، اصلاح ساختاری و نظارتی همراه باشد و به حقوق مالکان پول و متقاضیان وام تضرر نرساند. 🔹۶. گام ششم: جستجو و تحقیق در ادله نقلی. در این گام، باید به دنبال دلائل نقلی باشیم که خلق پول توسط بانک‌های عامل را تأييد يا نفي كنند. با جستجو در منابع فقهی و حدیثی، من به نتایج زیر رسیدم: - خلق پول توسط بانک‌های عامل مورد قبول فقهای امامیه است، مادامی که با شروط شرعی سازگار باشد. - خلق پول توسط بانک‌های عامل مورد قبول قرآن و سنت است، مادامی که با آیات و روایات مربوط به معاملات و ربا سازگار باشد. 🔹۷. گام هفتم: استنباط حکم از ادله نقلی. در این گام، باید با توجه به دلائل نقلی، حکم شرعی را استنباط کنیم. با توجه به نتایج بالا، من به حکم زیر رسیدم: - خلق پول توسط بانک‌های عامل جایز است، مادامی که با شروط شرعی سازگار باشد و به حقوق مالکان پول و متقاضیان وام تضرر نرساند. 🔹۸. گام هشتم: تطابق حکم استنباط شده از ادله عقلی و نقلی. در این گام، باید ببینیم که آیا حکم استنباط شده از ادله عقلی و نقلی با هم تطابق دارند یا خیر. در صورت تطابق، حکم قطعی است و در صورت عدم تطابق، باید به اصول عملی رجوع کنیم. با توجه به نتایج بالا، من به نتیجه زیر رسیدم: - حکم استنباط شده از ادله عقلی و نقلی با هم تطابق دارند و بنابراین حکم قطعی است. خلق پول توسط بانک‌های عامل جایز است، مادامی که با رشد تولید، اصلاح ساختاری و نظارتی همراه باشد و به حقوق مالکان پول و متقاضیان وام تضرر نرساند. @ijtihad 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad •┈┈••✾▪️◾️▪️✾••┈┈• ✍ به بپیوندید: 🆔 @pazhoohesh_alborzhowzehp
📗به همت معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها کتاب «رهاورد پژوهش (2)» منتشر شد. 📜کتاب «رهاورد پژوهش(مجموعه مقالات)»، با قلم ۱۹ نفر از اعضای انجمن‌های علمی پژوهشی معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و راهنمایی و ارزیابی حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابوالفضل هادی منش به چاپ رسید. 📚خلاصه کتاب رهاورد پژوهش(2) پژوهشگر زن حوزوی، نقش حساس و والایی در سازندگی معنوی جامعه خود دارد و درخشش استعدادها و توانایی های علمی و فکری طلاب خواهر در گستره ی دانش و پرورش نسل حاضر و پیشینه درخشان ایشان در این عرصه، به ویژه در سال های اخیر، نوید خجسته ای برای فتح قله های رفیع تر در این عرصه را می دهد. مجموعه حاضر، دومین جلد از مجموعه کتاب های «رهاورد پژوهش» است که در راستای مهارت افزایی پژوهشی و ایجاد انگیزه علمی با تولید انتشار مقالات رشته های علوم انسانی اسلامی و تقویت روحیه پژوهشگری، به انتشار رسیده است. این مجموعه، حاصل تدوین، ارزیابی و اصلاح مقالات طلاب جامعه الزهرا سلام الله علیها و دیگر طلاب حوزه های علمیه خواهران است که در کارگاه دو روزه ی مقاله نویسی در اسفندماه 1399 نگارش و تنظیم شده است. •┈┈••✾▪️◾️▪️✾••┈┈• ✍ به بپیوندید: 🆔 @pazhoohesh_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما خوشبخت‌ترین امّت تاریخ هستیم. چون «مُحَمّدْ» را داریم. چقدر این نام زیباست. و چقدر تو را دوست داریم ای پیامبر رحمت. •┈┈••✾▪️◾️▪️✾••┈┈• ✍ به بپیوندید: 🆔 @pazhoohesh_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دندان اسب! امشب برای یکی از کلاس‌های درسم آماده می‌شدم، یکی از موضوعات بحثم راه‌های شناخت بود. به تجربه به عنوان یکی از ابزارهای شناخت رسیدم. درباره‌اش داستان «دندان اسب» را که قبلا دیده بودم، جستجو کردم. به ماجرای جالبی از آقای رسول جعفریان برخوردم. ایشان عنوان یادداشتش را «فرانسیس بیکن و شاه عباس» گذاشته بود. ماجرا دربارۀ اتفاقی است که می‌گویند منشاء تغییر و تحول در غرب شد. من انتساب یک تحول عظیم و دوران‌ساز را به یک ماجرای ساده نوعی شتاب‌اندیشی تفسیر می‌کنم. روشن است که مجموعۀ عوامل در حیطۀ فرهنگ و اخلاق و دین و اقتصاد و سیاست در پیدایش اینگونه وقایع نقش داشته است. اگرچه گاهی به قاعدۀ اثر پروانه‌ای تأثیر یک اتفاق ساده مانند چکاندن ماشه‌ای است که به ظاهر یک کار کوچک اما در خویش دنیایی از فعل و انفعالات پیشینی را به همراه دارد. ماجرا از این قرار است، می‌گویند در قرون وسطی، روش‌های علمی، روش‌های قیاسی و به عبارتی کل گرایانه و مبتنی بر فلسفه بود. در آن زمان توجهی به تجربه و استقرا نمی‌شد، از همین‌رو علوم و معارف با اصول و قواعد فلسفی ثابت می‌شد و هرکجا دستشان خالی می‌شد به اقوال فیلسوفان استناد می‌کردند تا جایی که برای اقوال آنان بیش از تجربه و استقرا قائل بودند. در این ایام پوزیتویسم و فلسفه تجربی نوعی تحول به شمار می‌رفت و آغاز آن به ماجرای شمار دقیق دندان‌های اسب بود. فیلسوفان قدیم می‌گفتند تعداد دندان‌های اسب فلان مقدار است. وقتی در حضور بیکن در این باره صحبت شد، هر کس مطلبی گفت و از قول فیلسوفی از گذشتگان عددی را نقل کرد و این که مثلا ارسطو گفته است که اسب چهل دندان دارد. فرانسیس بیکن (1561 - 1629) از این رویه برآشفت و گفت: بهتر است همین الان به طویله برویم، دهن اسبی را باز کنیم و تعداد دندان‌های او را شمارش کنیم و اختلاف را برطرف سازیم. معنای این سخن این بود که در امور علمی، «تجربه» مهم تر از کلی گویی یا نقل اقوال دیگران است حتی اگر ناقلان این اقوال از بزرگان یونان و فیلسوفان مشهور باشند. ادامه ماجرا را به‌قلم آقای جعفریان بخوانید: «این داستان را زمانی که در سال 1360 - 1361 در خدمت آقای دکتر احمد احمدی – حفظه الله - فلسفه غرب می‌خواندیم و مبنای ایشان کتاب «سیر حکمت در اروپا» از فروغی و یکی دو اثر دیگر بود، شنیدیم و برای ما بسیار جالب بود. اخیرا هم کلمه «بیکن» و «اسب» و «دندان» را در گوگل جستجو کردم. دیدم خیلی‌ها این مطلب بیکن را نقل کرده‌اند و شبیه همین استدلال‌ها را برای پیشرفت غرب عنوان نموده‌اند. این که آن نقل‌ها درست است یا خیر مطلبی است... و این که این نگرش سبب نوعی تحول در غرب شده و تفکر علمی را بسط داده مطلبی دیگر... و این که اگر همچنین اتفاقی در شرق می‌افتاد آیا موجب آن سبک و سیاق تحول می‌شد یا نه مطلب سوم.... اما نکته لطیف آن که اخیرا حکایتی را در یک نسخه خطی پیدا کردم که از ماجرای بیکن جالب‌تر بود و نشان می‌داد که در همان روزگار و تقریبا در همان سال‌ها، مشابه آن داستان در شرق هم اتفاق افتاد، اما مع الاسف سبب تحولی در علم و روش‌های علمی در شرق اسلامی نشد. داستان از این قرار است که ذیلا ملاحظه می‌کنید: ملا جلال منجم – منجم باشی دربار شاه عباس اول – می‌نویسد: در گرجستان در خدمت نواب گیتی ستان کلب آستان علی علیه السلام – یعنی شاه عباس اول که از 996 تا 1038 (1588 – 1629) سلطنت کرد - در وقتی که حضرت شیخ بهاءالدین محمد و صدرَین – صدر خاصه و صدر ممالک – حاضر بودند و از هر جا سخنی می‌گذشت. جلال منجم [یعنی خود نویسنده]معروض داشت که: قواعد کلیه حکماست که خانه‌های زنبور مسدّس می‌باشد و برهان بر طبق آن گفته‌اند. نواب اشرف فرمودند: من به برهان نظری – شما بخوانید به تجربه عملی – ثابت کنم که این صورت ندارد و امر فرمودند که چند عدد شانه عسل حاضر کردند. حقا که خانه‌های زنبور بسیار مدوّر و مخمّس به نظر رسید و مربّع نیز گاهی دیده شد. بعضی عرض کردند که زنبورهای گرجستان از قواعد حکمت خبری ندارند. [!] مقارن آن عسلی چند از دارالارشاد اردبیل حاضر ساختند. آنجاها نیز مشاهده شد و گاهی به غلطی – اشتباهی – مسدّس نیز بود. از مشاهده این – یعنی روش علمی تجربی – آن قاعده بر هم خورد. در ادامه آقای جعفریان می‌نویسند: «ملاحظه می فرمایید که این دو ماجرا تا چه اندازه بهم نزدیک بلکه داستان شاه عباس جدی‌تر و تجربی‌تر است. اما اولی پایه رویکرد جدید در غرب نسبت به علوم تجربی شده و اما حکایت دوم منشأ هیچ تحولی نشده است. جالب است كه بدانیم شاه عباس در اواخر سال 1628 و فرانسیس بیکن در سال 1629 درگذشتند.» شاید فقدان شرایط و ابعاد گوناگون تغییر در دنیای شرق و ایران زمان شاه عباس دلیل محکمی باشد برای اینکه ماشۀ شاه عباس موجب رها شدن تیر نشود. شاید اگر شخصی غیر از شاه عباس ماشه را چکانده بود، وضعیت متفاوتی در شرق بودیم! ✍ محمد صدرا مازنی
🔸سومین مرحله دوره مقدماتی تربیت مدرس مهارت های پژوهشی استان گیلان، در حال برگزاری است. 🔻اولین روز از مرحله سوم این دوره پژوهشی با حضور فراگیران محترم استان‌های گیلان، البرز، زنجان، مازندران، قزوین در حوزه علمیه امیر‌المومنین علیه‌السلام رشت 🔸 توسط استاد محترم حجت‌الاسلام و المسلمین جناب آقای هنرجو، در حال برگزاری است. •┈┈••✾▪️◾️▪️✾••┈┈• ✍ به بپیوندید: 🆔 @pazhoohesh_alborz