eitaa logo
پدرانه
72 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
1.5هزار ویدیو
1 فایل
به یاد پدرم پیر غلام اهل بیت ع ومادرم روزانه با احادیث وآیات الهی در خدمت شما خواهم بود روحش شاد
مشاهده در ایتا
دانلود
💞 زمزمه های عاشقانه : سلام مولای من ، مهدی جان اولین روز محرم بر قلب داغدارتان تسلیت باد. من و تمام هستی ام به فدای شال عزا و رخت ماتمتان ... یکی از همین روزهای نزدیک ، طلوع می کنید و قلب های مصیبت زده ی سینه زنان جدتان التیام می یابد ... 🌹اللهم عجل لولیک الفرج @pedarraneh
🔔 پندانه : ▪ . 👈 نجات از نادانی ▪محرم و نمادهای (روضه، سینه زنی، دستجات) آن بدون شک لازم و با اهمیت می باشند اما غایت از عزاداری برای امام حسین(ع) نیاز به تفهم دارد ▪باید محرم را فهمید فهم محرم یعنی شناخت شخصِ امام حسین(ع) یکی از اهداف امام حسین(ع) و فلسفه های برگزاری در کلام امام صادق(ع) آمده است ▪در واقع حکمت شهادت امام حسین علیه‌السلام، همان حکمت عزاداری برای اوست 🌹 امام صادق علیه السلام در دعای خود فرمودند: وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَك َمن الْجَهَالَةِ و حَيرةِ الضَّلَالَة ▪ و خونش را به خاطر خدا بذل کرد تا بندگانت را از و سرگردانی و گمراهی بیرون آورد ▪بنابراین اصلی ترین دلیل قیام امام حسین، مبارزه با است. و تا زمانی که بیماری جهل درمان نشود، نمی‌توان انتظار داشت که ارزش‌های دینی، بر جامعه حاکم شود 📚دانش نامه امام حسین علیه‌السلام جلد اول، صفحه ۱۱۰ ▪تمام اصرار و امام معصوم، رهایی انسان از نادانی و دعوت به است، اما دشمنان با تبلیغات گسترده دین را مخالف عقل نشان می دهند ▪فهمیدن محرم یعنی: دور شدن از نادانی ▪امام حسین(ع) شهیدِ مردم بود 🥀‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا مَوْلاَیَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ‏ @pedarraneh
پدرانه: ✨ آیه ی روز : وَقَضَىَ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا اسراء-23 و پروردگارت فرمان داده: جز او را نپرستید! و به پدر و مادر نیکی کنید! هرگاه یکی از آن دو، یا هر دوی آنها، نزد تو به سن پیری رسند، کمترین اهانتی به آنها روا مدار! و بر آنها فریاد مزن! و گفتار لطیف و سنجیده و بزرگوارانه به آنها بگو! 🌼🌼🌼 نکته ها: در احادیث، در مورد احسان به والدین بسیار سفارش شده و از آزردن آنان نكوهش به عمل آمده است: پاداش نگاه رحمت به والدین، حج مقبول است. رضایت آن دو رضاى الهى و خشم آنان خشم خداست. احسان به پدر و مادر عمر را طولانى مى كند و سبب مى شود كه فرزندان نیز به ما احسان كنند. در احادیث آمده است: حتّى اگر تو را زدند، تو «اُفّ» نگو، خیره نگاه مكن، دست بلند مكن، جلوتر از آنان راه نرو، آنان را به نام صدا نزن، كارى مكن كه مردم به آنان دشنام دهند، پیش از آنان منشین و پیش از آنكه از تو چیزى بخواهند به آنان كمك كن.(50) مردى مادرش را به دوش گرفته طواف مى داد، پیامبر را در همان حالت دید، پرسید: آیا حقّ مادرم را ادا كردم؟ فرمود: حتّى حقّ یكى از ناله هاى زمان زایمان را ادا نكردى.(51) از پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله سؤال شد: آیا پس از مرگ هم احسانى براى والدین هست؟ فرمود: آرى، از راه نماز خواندن براى آنان و استغفار برایشان و وفا به تعهّداتشان و پرداخت بدهى هایشان و احترام دوستانشان.(52) مردى از پدرش نزد پیامبر شكایت كرد. حضرت پدر را خواست و پرسش نمود، پدر پیر گفت: روزى من قوى و پولدار بودم و به فرزندم كمك مى كردم، امّا امروز او پولدار شده و به من كمك نمى كند. رسول خداصلى الله علیه وآله گریست و فرمود: هیچ سنگ و شنى نیست كه این قصه را بشنود و نگرید! سپس به آن فرزند فرمود: «اَنتَ و مالُك لاَبیك» تو و دارایى ات از آنِ پدرت هستید.(53) در حدیث آمده است: حتّى اگر والدین فرزند خود را زدند، فرزند بگوید: «خدا شما را ببخشد» كه این كلمه همان «قول كریم» است.(54) احسان به والدین، از صفات انبیاست. چنانكه در مورد حضرت عیسى علیه السلام، توصیفِ «بِرّاً بوالدتى»(55) ودر مورد حضرت یحیى علیه السلام «بِرّاً بوالدیه»(56) آمده است. والدین، تنها پدر و مادر طبیعى نیستند. در برخى احادیث، پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله و امیرالمؤمنین علیه السلام پدر امّت به حساب آمده اند.(57) همچنان كه حضرت ابراهیم، پدر عرب به حساب آمده است.(58) «ملّة ابیكم ابراهیم»(59) اگر والدین توجّه كنند كه پس از توحید مطرحند، انگیزه ى دعوت فرزندان به توحید در آنان زنده مى شود. «قَضى ربّك ألاّ تعبدوا اِلاّ ایّاه و بالوالدین احساناً» 50) تفسیر نورالثقلین. 51) تفسیر نمونه. 52) تفسیر مجمع البیان. 53) تفسیر 🌼🌼🌼 پیام ها: - توحید، در رأس همه ى سفارش هاى الهى است. «قَضى ربّك ألاّ تعبدوا اِلاّ ایّاه» - خدمتگزارى و احسان به پدر و مادر، از اوصاف موحّد واقعى است. «الاّتعبدوا الاّ ایّاه و بالوالدین احساناً» - فرمانِ نیكى به والدین مانند فرمانِ توحید، قطعى ونسخ نشدنى است.«قَضى » - احسان به والدین در كنار توحید و اطاعت از خداوند آمده است تا نشان دهد این كار، هم واجب عقلى و وظیفه ى انسانى است، هم واجب شرعى. «قَضى ربّك ألاّ تعبدوا اِلاّ ایّاه و بالوالدین احساناً» - نسل نو باید در سایه ى ایمان، با نسل گذشته، پیوند محكم داشته باشند. «لاتعبدوا الاّ ایّاه و بالوالدین احساناً» - در احسان به والدین، مسلمان بودن آنها شرط نیست. «بالوالدین احساناً» - در احسان به پدر و مادر، فرقى میان آن دو نیست. «بالوالدین احساناً» - نیكى به پدر ومادر را بى واسطه وبه دست خود انجام دهیم. «بالوالدین احساناً» - احسان، بالاتر از انفاق است و شامل محبّت، ادب، آموزش، مشورت، اطاعت، تشكّر، مراقبت و امثال اینها مى شود. «بالوالدین احساناً» - احسان به والدین، حدّ و مرز ندارد. «بالوالدین احساناً» (نه مثل فقیر، كه تا سیر شود، وجهاد كه تا رفع فتنه باشد و روزه كه تا افطار باشد.) - سفارش قرآن به احسان، متوجّه فرزندان است، نه والدین. «و بالوالدین احساناً» زیرا والدین نیازى به سفارش ندارند و به طور طبیعى به فرزندان خود احسان مى كنند. - هرچه نیاز جسمى وروحىِ والدین بیشتر باشد، احسان به آنان ضرورى تر است. «یبلغنّ عندك الكبر» - پدر و مادر سالمند را به آسایشگاه نبریم، بلكه نزد خود نگهداریم. «عندك» - وقتى قرآن از رنجاندن سائل بیگانه اى نهى مى كند، «امّا السائل فلا تَنهَر» تكلیف
پدر و مادر روشن است. «فلا تَنهَر هما» - هم احسان لازم است، هم سخن زیبا و خوب. «احساناً ... قل لهما قولاً كریماً» (بعد از احسان، گفتار كریمانه مهم ترین شیوه ى برخورد با والدین است.) - در احسان به والدین و قول كریمانه، شرط مقابله نیامده است. یعنى اگر آنان هم با تو كریمانه برخورد نكردند، تو كریمانه سخن بگو. «وقل لهما قولاً كریماً» @pedarraneh
🔔 پندانه : روز اول‌محرم مشرف شد خدمت علیه‌السلام حضرت به او فرمودند: (حدیث طولانی‌ست، مختصر کردم) ای پسر شبیب (عاشورا) پلک چشمان ما را(از شدت گریه بر او) مجروح کرد و اشک‌های ما را روان ساخت و دل ما را سوزاند... گریه‌کنندگان باید بر بگریند گریه بر او را از بین می‌برد... ای پسر شبیب اگر خواستی بر چیزی گریه کنی، بر گریه کن چرا که آن حضرت را کشتند... و با او از اهل بیت او کشته شدند که روی زمین شبیه و نظیری نداشتند آسمان‌های هفتگانه و زمین‌ها، در شهادت آن حضرت گریستند چهار هزار ملک برای نصرت آن حضرت آمده بودند و دیدند حضرت شهید شده‌اند لذا پریشان و غبار آلود به مجاورت آن قبر مطهّر مأمور شدند، تا (عج) ظهور کند و از یاران او باشند ای پسر شبیب اگر دوست داری که با ما در درجات عالی بهشت باشی، برای و در 📚بحارالانوار ج۹۸ص۱۰۲ @pedarraneh
💡 پند شبانه : هیچ‌کس به پایِ شهدای کربلا نرسید و هیچ‌کس دیگر هم نمی‌تواند برسد... در روایتی إمام صادق علیه‌السلام فرمودند: روزی اميرالمؤمنين على عليه‌السّلام با جماعتى از مردم از شهر خارج شده تا به يك يا دو ميلى كربلاء و به قتلگاه شهداء رسيدند سپس فرمودند: قُبِضَ فِيهَا مِائَتَا نَبِيٍّ وَ مِائَتَا وَصِيٍّ وَ مِائَتَا سِبْطٍ كُلُّهُمْ شُهَدَاءُ بِأَتْبَاعِهِمْ 🔻در اين مكان دويست پيغمبر و دويست وصى پيغمبر و دويست سبط‍‌ پيغمبر قبض روح شده كه تمام آنها شهيد هستند ⬅️ پس از اين كلام پاى مبارك را از رکاب بيرون آورده و در حالى كه سواره بودند آن مكان را طواف كرده و در حين طواف مى‌فرمودند: مُنَاخُ رِكَابٍ وَ مَصَارِعُ اَلشُّهَدَاءِ لاَ يَسْبِقُهُمْ مَنْ كَانَ قَبْلَهُمْ وَ لاَ يَلْحَقُهُمْ مَنْ أَتَى بَعْدَهُمْ . ▪️(اینجا) محل خواباندن مركب‌ها و قتلگاه شهدایی خواهد بود که هیچ کس از پیشینیان از آنان سبقت نگرفته و کسی از آیندگان نیز به آنان نمی‌رسد. 📚 کامل الزيارات ج ۱، ص ۲۷۰ عليه‌السلام @pedarraneh
•┈┈••✾•🍃🌼🍃•✾••┈┈• @pedarraneh
14.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
┈•✾◆🍃🥀🍃◆✾•┈ 💠 پست آخرهرشب 💠 ✔️همه با هم دعای فرج را زمزمه می کنیم: إِلَهِي عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْكَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكَى وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِي الْأَمْرِ الَّذِينَ فَرَضْتَ عَلَيْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عَاجِلاً قَرِيباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَانِ يَا مَوْلانَا يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ الْعَجَل َ الْعَجَلَ الْعَجَلَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ🌹 🍃🌸💖🌺🌷🌹💐🍃 ┈•✾◆🍃🥀🍃◆✾•┈ @pedarraneh
🌸🍃 🍃 سلام صبح بخیر روزانه یک آیه از قران کریم به همراه تفسیری مختصر ویک حدیث نبوی ویک حکمت علوی تقدیم به عزیزان 🍃 🌸🍃 @pedarraneh
پدرانه: هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 « أَفَحَسِبَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَن يَتَّخِذُوا عِبَادِي مِن دُونِي أَوْلِيَاءَ إِنَّا أَعْتَدْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَافِرِينَ نُزُلًا» آیا کافران پنداشتند می‌توانند بندگانم را به جای من اولیای خود انتخاب کنند؟! ما جهنم را برای پذیرایی کافران آماده کرده‌ایم! (سوره مبارکه کهف/ آیه ۱۰۲) @pedarraneh ❇ تفســــــیر آیه بعد، به یک نقطه انحراف فکرى آن‌ها که پایه اصلى انحرافات دیگرشان بوده است اشاره کرده، مى گوید: آیا کافران گمان کردند مى‌توانند بندگان مرا به جاى من ولىّ و سرپرست خود انتخاب کنند؟ (أَ فَحَسِبَ الَّذِینَ کَفَرُوا أَنْ یَتَّخِذُوا عِبادِی مِنْ دُونِی أَوْلِیاءَ). آیا این بندگانى که معبود واقع شدند، همچون مسیح و فرشتگان هر قدر مقامشان والا باشد، از خود چیزى دارند که بتوانند از دیگران حمایت کنند؟ یا به عکس، خود آن‌ها هم هر چه داشتند از ناحیه خدا بود، حتى خودشان نیز، نیازمند به هدایت او بودند، این حقیقتى است که آن‌ها فراموشش کردند و در شرک فرو رفتند. 🌺🌺🌺 در پایان آیه، براى تأکید بیشتر مى فرماید: ما جهنم را براى منزلگاه کافران آماده ساختیم و از آن‌ها در این منزل پذیرائى مى کنیم! (إِنّا أَعْتَدْنا جَهَنَّمَ لِلْکافِرِینَ نُزُلاً). نُزُل (بر وزن رسل) هم به معنى منزلگاه آمده، و هم به معنى چیزى که براى پذیرائى مهمان آماده مى شود. بعضى گفته اند نخستین چیزى است که با آن از مهمان پذیرائى مى کنند، همانند شربت یا میوه اى که در آغاز ورود مهمان براى او مى آورند! (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۰۲ سوره مبارکه کهف) @pedarraneh 🍃 🌸🍃 نکات مهم آیه بر اساس تفسیر نور 🍃 🌸🍃 - شرك و باورهاى مشركان، خيالى بيش نيست. «أفحسب» - غير خدا، هر كه باشد، «دون اللّه»، مخلوق وبنده ى خداست. «عبادى» چگونه مخلوق را به جاى خدا گرفته اند؟ - پذيرفتن ولايت غير خدا كفر است. «كفروا، من دونى اولياء» - دوزخ هم اكنون موجود است و عذاب الهى جدّى وقطعى است. «انّا اعتدنا» - كيفر كفر، دوزخ است. «اعتدنا جهنّم للكافرين» در اين آيات، سيماى كافران چنين ترسيم شده است: الف: كوردلى، «كانت اعينهم فى غطاء» ب: بندگى بندگان به جاى بندگى خدا، «يتخّذوا عبادى من دونى اولياء» ج: جهل و تعصّب، «يحسبون أنّهم يُحسنون صنعاً»(106) كلمه ى «نُزُل» يا به معناى منزلگاه است و يا نخستين چيزى است كه با آن از ميهمان پذيرايى مى شود. ----- 106) كهف، 104. @pedarraneh
پدرانه: 2442 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند: لا تحاسدوا و لا تناجشوا و لا تباغضوا و لا تدابروا و كونوا عباد اللَّه إخوانا و لا تكونوا عيّابين و لا مدّاحين و لا طعّانين. حسد نورزيد و در معامله بالا دست هم نزنيد، دشمنى نكنيد، راه خلاف مپوئيد، بندگان خدا! برادران باشيد عيبجو و مدحگو و طعنه زن مباشيد. نهج الفصاحه @pedarraneh حکمت ۸۲ على (ع) فرمود: شما را به پنج چيز سفارش مى‌كنم اگر برای رسیدن به آنها سوار شتران شوید و راه سفر طولانی را در پیش گیرید (این سفر) شایستگی آن را دارد کسی از شما جز به پروردگار خود اميد نبندد و جز از گناه خود نترسد و اگر چيزى از او پرسند كه نداند از گفتن «نمى دانم » شرمنده نباشد و از آموختن چيزى كه نمى داند، ننگ نداشته باشد بر شما باد به شكيبايى زيرا شكيبايى، ایمان را چون سر نسبت به بدن است در بدنى كه سر نباشد، خيرى نيست .همچنين است در ايمانى كه با شكيبايى توام نباشد. الحکمة ۸۲ قال عليه السلام : أُوصِيكُمْ بِخَمْسٍ لَوْ ضَرَبْتُمْ إِلَيْهَا آبَاطَ الاِبِل لَكَانَتْ لِذلِكَ أَهْلاً: لاَ يَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِلاَّ رَبَّهُ، وَلاَ يَخَافَنَّ إِلاَّ ذَنْبَهُ، وَلاَ يَسْتَحْيِيَنَّ أَحَدٌ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لاَ يَعْلَمُ أَنْ يَقُولَ: لاَ أَعْلَمُ، وَلاَ يَسْتَحْيِيَنَّ أَحَدٌ إِذَا لَمْ يَعَلَمِ الشَّيْءَ أَنْ يَتَعَلَّمَهُ وَ بِالصَّبْرِ، فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الاِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ، وَلاَ خَيْرَ فِي جَسَدٍ لاَ رأْسَ مَعَهُ، وَلاَ في إِيمَانٍ لاَ صَبْرَ مَعَهُ. saying 82 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: I impart to you five things which, if you ride your camels fast in search of them, you will find them worth the effort: None of you should repose hope save in his Lord (Allah); none of you should fear anything save his sin; none should feel ashamed of saying, “I do not know” when he is asked about a matter which he does not know; none should feel ashamed of learning a thing that he does not know and you should practice endurance because endurance is for belief what the head is for the body: Just as there is no good in a body without the head, there is no good in belief without endurance. @pedarraneh
💞 زمزمه های عاشقانه : سلام آرام جان ما ، مهدی جان درهیاهوی مقدس این کوچه های سیاه پوش ... و در اشکباران رمزآلود روضه ها ... ودر بیقراری پرطپش سینه زنان ... چشمان خیس من به دنبالتان دو دو می زند ... درست مثل کودکی که درشلوغی حرم گم شده باشد. 🌹اللهم عجل لولیک الفرج @pedarraneh