eitaa logo
پدرانه
72 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
1.5هزار ویدیو
1 فایل
به یاد پدرم پیر غلام اهل بیت ع ومادرم روزانه با احادیث وآیات الهی در خدمت شما خواهم بود روحش شاد
مشاهده در ایتا
دانلود
✨ آیه ی روز : ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُم بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ روم-41 فساد، در خشکی و دریا بخاطر کارهایی که مردم انجام داده‌اند آشکار شده است؛ خدا می‌خواهد نتیجه بعضی از اعمالشان را به آنان بچشاند، شاید (بسوی حق) بازگردند! 🌼🌼🌼🌼 نکته ها: امام صادق علیه السلام فرمود: «حیات جنبندگان در خشكى و دریا وابسته به باران است كه اگر باران نبارد، در خشكى و دریا فساد مى شود و همین كه گناهان انسان زیاد شد، باران نازل نمى شود».(177) در آیه ى 30 سوره ى شورى مى خوانیم: «ما أصابكم من مصیبة فبما كسبت أیدیكم و یعفوا عن كثیر» هر مصیبتى به شما رسد به خاطر عملكرد شماست، ولى بدانید كه خداوند به خاطر رحمت و لطفش از بسیارى گناهانتان مى گذرد. (اگر بخواهد كیفر همه ى كارهاى شما را بدهد، احدى روى زمین باقى نمى ماند.) برخى سختى ها و تلخى هاى دنیوى، گوشه اى از كیفر گناهان انسان است.177) تفسیر راهنما. 🌼🌼🌼🌼 پیام ها: - شرك، سبب فساد و تباهى در زمین است. «عمّا یشركون - ظهر الفساد» - اعمال انسان، در طبیعت اثر مى گذارد. اعمال نارواى انسان، مانع از سودبخشى آب و خاك و عامل بروز پدیده هاى ناگوار است. «ظهر الفساد فى البرّ و البحر بما كسبت أیدى النّاس» - فساد محیط زیست، به خاطر عملكرد انسان است. «ظهر الفساد... بما كسبت...» - همه ى كیفرها به قیامت واگذار نمى شود، بلكه بعضى كیفرها در همین دنیا تحقّق مى یابد. «لیذیقهم بعض الّذى» - آنجا كه هدف هشدار و اصلاح است، گاهى اندكى تنبیه كافى است. «لیذیقهم بعض الّذى عملوا لعلّهم یرجعون» - هدف از چشاندن كیفر بعضى گناهان، توبه و بازگشت است. «لعلّهم یرجعون» (باید از بلاها درس گرفت.) @pedarraneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴🏴🏴 ▪صلی اللَّه عَلَيْك یااَباعَبْدِاللَه ▪این داغ بزرگی است ▪جگر می فهمــــد ▪سنگین تراز آن نیست ▪کمر می فهمـــــد ▪افتــــــــــاد ▪علیِ اکبر و بابایش ▪باید که پدر شوی ▪پـــدر می فهمـــد ▪السَّلامُ علیکَ یا اوّل ▪قتیل مِن نَسل خَیْر سلیل ▪سلام بر تو ای اولین ▪ کشته شده از نسل بهترین سلاله ▪️ 🏴🏴🏴 @pedarraneh
🔔 پندانه : ▪️۴ اشتباه رایج در روایت وقایع عاشورا: 🌷استاد مرتضی مطهری 👈اشتباه اول: ▪️اوج عزاداری امام حسین(ع) ده روز اول ماه محرم الحرام است. بین سخنرانان و مداحان، مشهور است که هر شب را به یکی از شهدای کربلا اختصاص دهند؛ مثلاً شب سوم برای حضرت رقیه و شب هفتم را برای حضرت علی اصغر(ع) سوگواری می کنند و تاسوعا را نیز به حضرت عباس(ع) اختصاص می دهند. همین قرار داد بین مداحان و منبری ها باعث شده است که عده ای گمان کنند، حضرت رقیه روز سوم محرم به شهادت رسیده است و از همه بدتر اینکه گمان می کنندحضرت ابالفضل(ع) در روز تاسوعا به شهادت رسیده است. ▪️اما حقیقت این است که تمام شهدای کربلا در روز عاشورا به شهادت رسیده اند و حضرات اباالفضل، علی اکبر و علی اصغر همه قبل از امام حسین(ع) و در روز عاشورا در پیکار با سپاه عمر سعد کشته شده اند. حضرت رقیه(س) نیز پس از شهادت پدرش در شام از دنیا رفته است. 👈اشتباه دوم: ▪️باور عمومی این است که حضرت حسین بن علی(ع) و اهل بیت و اصحابش سه شبانه روز آب ننوشیدند و سپس تشنه کام به مقابله با دشمن رفته اند؛ اما حقیقت این است که عمر سعد سه روز قبل از عاشورا عمروبن حجاج را با پانصد سوار فرستاد تا کنار شریعه فرود آیند و میان یاران حسین و آب فاصله اندازند. اما این به این معنی نیست که هیچ ذخیره آبی در خیمه ها نبوده است. ▪️در کتاب ارشاد نوشته شیخ مفید(ره) آمده است: « در شب عاشورا زینب...دست بر گریبان برده...و بیهوش بر زمین افتاد. حسین(ع) برخاسته آب بر روی خواهر پاشید و...» این نقل معتبر نشان می دهد که تا شب عاشورا هنوز آب در خیمه ها بوده واصل تشنه کامی به روز عاشورا، گرمی هوا و شدت مبارزه مربوط است. 🌷شیخ عباس قمی(ره) در منتهی الامال می گوید: «شب عاشورا امام حسین(ع)، حضرت علی اکبر(ع)را با سی سوار و بیست پیاده فرستاد که چند مشک آب آورند و اهل بیت و اصحاب خود را فرمود که از این آب بیاشامید، آخر توشه شماست و وضو بسازید و غسل کنید.» 👈اشتباه سوم: ▪️ یکی از معروف ترین تحریف ها ماجرای حضرت لیلی مادر حضرت علی اکبر(ع) است وچه روضه ها که در این زمینه خوانده نمی شود؛ در روضه ها ذکر می شود که حضرت علی اکبر قبل از رفتن به میدان با مادرش چه نجواهایی می کرد، یا اینکه حضرت لیلی در خیمه ها رفته و در آنجا دعا کرده که خداوند حضرت علی اکبر را سالم برگرداند که متأسفانه این موضوع محور بعضی تعزیه ها نیز شده است. ▪️اما حقیقت این است که اصلاً لیلایی در کربلا نبوده است؛ البته لیلی مادر حضرت علی اکبر(ع) هست؛ اما حتی یک مورخ هم به حضور آن حضرت در کربلا و روز عاشورا گواهی نمی دهد. (به نقل از حماسه حسینی،جلد1،مرتضی مطهری) 👈اشتباه چهارم: ▪️ مطلب بعدی مربوط به حضرت علی اکبر(ع) این است که آن حضرت قبل از رفتن به معرکه جنگ از پدر رخصت خواست و آن حضرت اذن میدان نداده اند و مثلاً فرموده اند که تو هنوز جوانی و حیف است که از دست بروی و چه اشعار و تعزیه ها که پیرامون آن نساخته ایم؛ اما حقیقت این است که تمام مورخین نوشته اند، هر کس از امام حسین(ع) اذن میدان می خواست، اگر می شد حضرت برایشان عذری می آورد ولی در مورد جناب علی اکبر گفته اند: «فاستأذن اباه،فأذن له» یعنی تا اجازه خواست گفت برو. 📚منبع: حماسه حسینی، جلد1، استاد شهید مرتضی مطهری ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّـدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ @pedarraneh
💦 حرف دل : 👌 برکات مجالس عزاداری امام حسين عليه السّلام در کلام معصومین علیهم السلام: 1- هر كس بنشيند در مجالسي كه در آن به امر ائمه عليهم السّلام پرداخته شده و ذكر آنان است، دل او نمي ميرد در آن روزي كه دل ها مي ميرند. 2- اينگونه مجالس محبوب خدا، رسول او و ائمه عليهم السلام مي باشد. 3- نَفَس فرد عزادار در آن مجلس خداوند است. 4- اين مجالس، محل نَظَر حضرت امام حسين عليه السّلام است. زيرا آن جناب در عرش است و از آنجا به سوي سرزمين كربلا و زوّار و كنندگان خود نظاره مي كنند. 5- ملائكه مقرب خداوند درآن مجلس حاضر مي شوند. 6- مجلس عزاي امام حسين عليه السّلام هر جا بر پا شود آنجا قبه و اوست . 7- این مجالس، معراجِ گريه كنندگان است زيرا كه محل نزول صلوات و رحمت الهي و ذنوب و ... است. 8- اين مجالس از ديگر مجالس اشرف و افضل است. 📚 منابع: 1- بحارالانوار /278/44، امالي صدوق 2- بحارالانوار /282/42، قرب الاسناد 3- بحارالانوار /278/44، امالي صدوق 4- بحارالانوار /292/44، كامل الزيارات 8,7,6,5- ترجمه خصائص الحسينيه ▪️اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ ▪️وَعَلى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ▪️وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ ▪️وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْن ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @pedarraneh
💡 پند شبانه : 💎امیرالمومنین عليه السلام فرمودند : سِياسَةُ العَدل ثَلاثٌ :لينٌ في حَزمٍ، و استِقصاءٌ في عَدلٍ، و إفضالٌ في قَصدٍ . سياستِ دادگرانه سه چيز است: نرمىِ توأم با دورانديشى، عدالت كامل، و احسان همراه با ميانه روى. 📚غرر الحكم ،ح۵۵۹۲ @pedarraneh
۳۱۱ •┈┈••✾•🍃🌼🍃•✾••┈┈• @pedarraneh
6.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
┈•✾◆🍃🥀🍃◆✾•┈ 💠 پست آخرهرشب 💠 ✔️همه با هم دعای فرج را زمزمه می کنیم: إِلَهِي عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْكَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكَى وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِي الْأَمْرِ الَّذِينَ فَرَضْتَ عَلَيْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عَاجِلاً قَرِيباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَانِ يَا مَوْلانَا يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ الْعَجَل َ الْعَجَلَ الْعَجَلَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ🌹 🍃🌸💖🌺🌷🌹💐🍃 ┈•✾◆🍃🥀🍃◆✾•┈ @pedarraneh
🌸🍃 🍃 سلام صبح بخیر روزانه یک آیه از قران کریم به همراه تفسیری مختصر ویک حدیث نبوی ویک حکمت علوی تقدیم به عزیزان 🍃 🌸🍃 @pedarraneh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ أَتَىٰ أَمْرُ اللَّهِ فَلَا تَسْتَعْجِلُوهُ ۚ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا يُشْرِكُونَ» *بنام خداوند بخشنده مهربان* فرمان خدا (براى مجازات مشرکان) فرا رسیده است. براى آن عجله نکنید! او منزّه و برتر است از آنچه همتاى او قرار مى‌دهند! (سوره مبارکه نحل/ آیه ۱) @pedarraneh ❇ تفســــــیر * قسمت مهمى از آیات آغاز این سوره در مکّه نازل شده است، در همان ایام که پیامبر(صلى الله علیه وآله) درگیرى شدیدى با مشرکان و بت پرستان داشت و هر روز در برابر دعوت حیات آفرین و آزادى بخش او، به بهانه هائى متوسل مى شدند. از جمله این که هر گاه پیامبر(صلى الله علیه وآله) آنها را تهدید به عذاب الهى مى کرد، بعضى از لجوجان مى گفتند: اگر این عذاب و کیفر که مى گوئى راست است پس چرا به سراغ ما نمى آید؟! و شاید گاهى اضافه مى کردند: اگر فرضاً عذابى در کار باشد ما دست به دامن بتها مى شویم که در پیشگاه خدا شفاعت کنند تا این عذاب را از ما بردارد، مگر نه این است که آنها شفیعان درگاه اویند؟! 🌼🌼🌼 نخستین آیه این سوره، خطّ بطلان بر این اوهام کشیده مى گوید: عجله نکنید فرمان خدا براى مجازات مشرکان و مجرمان، قطعا فرا رسیده است (أَتى أَمْرُ اللّهِ فَلاتَسْتَعْجِلُوهُ). و اگر فکر مى کنید بتان شفیعان درگاه اویند سخت در اشتباهید خداوند منزه و برتر از آنست که آنها براى او شریک مى سازند (سُبْحانَهُ وَ تَعالى عَمّا یُشْرِکُونَ). بنابراین، أَمْرُ اللّهِ در آیه فوق اشاره به فرمان خداوند در مورد عذاب مشرکان است، و کلمه أَتى هر چند فعل ماضى است، و به معنى تحقق این فرمان در گذشته است، اما مفهوم آن مضارعى است که قطعاً تحقق مى یابد، و این در قرآن فراوان است که مضارع قطعى الوقوع، با صیغه ماضى ذکر مى شود. بعضى از مفسران، نیز احتمال داده اند أَمْرُ اللّهِ، اشاره به خود عذاب است نه فرمان عذاب، و بعضى نیز آن را به معنى روز قیامت گرفته اند، ولى، تفسیرى که ذکر کردیم، از همه اینها نزدیکتر به نظر مى رسد. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱ سوره مبارکه نحل) @pedarraneh 🍃 🌸🍃 نکات مهم آیه بر اساس تفسیر نور 🍃 🌸🍃 - فرمان هاى الهى قطعى و وقوع قهر او حتمى است. «اَتى امر اللَّه»، «اَتى» فعل ماضى مى باشد، گويا عذاب آمده است. - خداوند به وعده هاى خود عمل مى كند. «اَتى امر اللَّه» در آيه 109 سوره ى بقره و 24 سوره ى توبه، خداوند وعده داده بود كه «حتى يأتى اللَّه بامره» اكنون مى فرمايد: «اتى امراللَّه» - در كار خدا عجله نكنيد كه كار او حكيمانه است و در وقت خود انجام مى شود. «فلا تستعجلوه» - نزول فرشته ى وحى، محتواى وحى و كسى كه آن را دريافت مى كند، همه و همه در مدار اراده ى الهى است. «من امره» - رسالت، امرى انتصابى است نه اكتسابى. «من يشاء» البتّه خداوند حكيم است و بى جهت كسى را به مقام نبوّت نمى رساند: «اللَّه اعلم حيث يجعل رسالته»(5) - اوّلين شرط دريافت وحى الهى، روح عبوديّت و بندگى پيامبران بوده است. «من عباده» - هشدار دادن به مردم، در رأس وظايف پيامبران است. «انذروا» - اساس عقايد، بر توحيد واساسِ عمل صالح، بر تقواست. «لااله الاّ انا فاتّقون» - پروا و پاكى، در سايه ى توحيد معنا پيدا مى كند. «لااله الاّ انا فاتّقون» ----- 5) انعام، 124. @pedarraneh
1791 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند: الشّباب شعبة من الجنون. جوانى شعبه اى از ديوانگى است. نهج الفصاحه @pedarraneh حکمت 61 : وَ قَالَ [عليه السلام] الْمَرْأَةُ عَقْرَبٌ حُلْوَةُ اللَّسْبَةِ . شيرينى آزار زن (اخلاقى) و درود خدا بر او، فرمود : نيش زن شيرين است . @pedarraneh
💞 زمزمه های عاشقانه : سلام مولای سوگوارمان، مهدی جان امروز که روضه ی " اربا اربا " مدام پیش چشمان نازنینتان مرور می شود ، بر قلب شریف و مهربانتان چه می گذرد ؟ ... چقدر اندوه شما سنگین است .. چقدر جان شما غمناک است .. ای کاش به حرمت این روزهای اشکبار و معطر ، خداوند ظهورتان را برساند ... پدر و مادر و جان و همه ی هستی مان بفدای قلب شرحه شرحه و پرالتهابتان ... 🌹اللهم عجل لولیک الفرج @pedarraneh
💦 حرف دل : ☝ در مجالس گناه نرو!! تو را که اعدام نمی کنند برگرفته از سخنرانی آیت‌الله استاد ناصری (حفظه الله) 🌹حضرت صادق علیه السلام به مجلسی عدة وارد شدند. یک نفر به خدمت‌گزار گفت: «یک مقدار آب برای من بیاور». خدمت‌کار رفت و یک لیوان شراب برای او آورد. تا حضرت این منظره را دیدند، فوراً بلند شدند. برخی پرسیدند: «یابن رسول الله! کجا می‌روید؟» حضرت فرموند: «پیامبر خدا فرمودند: هر كس در مجلسی بنشیند كه در آن شراب باشد، ملعون است» 📚 اصول کافی، ج 6، ص 268 ▪️ من در مجلسی که در آن، گناه واقع شود، نمی‌نشینم. من هم شریک در آن گناه هستم. 👈این برخورد حضرت، دستورالعملی برای ما است. خدا شاهد است این‌گونه مجالس و معصیت‌هایی که در این مجالس می‌شود، برای روح‌ ما حجاب‌های ظلمانی می‌شود و ما لحظه به لحظه از خدا دور می‌شویم. ⛔در مجالس گناه نرو آقا! تو را که اعدام نمی‌کنند. فامیل است كه باشد. مجلسی که رضای حق در آن نیست -به هر عنوان که می‌خواهد باشد- از بلند شو برو بیرون. ماندن تو، وزر و وبال است. اگر بر این اشخاص عذاب نازل بشود، تو هم جزء آن‌ها هستی که معذّب خواهی بود.می‌گوید: «ما که حرفی نزدیم. ما که گناه نكردیم. فقط آنجا بودیم». ‼️️عجب! هم همین‌طور بود. یک عده‌ای حضرت علیه السلام را شهید کردند. عدة دیگری هم که پشتیبان و پشت جبهه بودند، آن‌ها هم هیچ کاری نکردند؛ اما در آن عرصه حضور داشتند. آن‌ها هم، عذاب كسانی را دارند كه حضرت را شهید کردند نشستن تو در این جلسه، تأیید و امضای كار اهل مجلس است. 💚‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّـدٍ و علی آلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ @pedarraneh