eitaa logo
اندیشکده پیک شفا
10.5هزار دنبال‌کننده
492 عکس
50 ویدیو
2 فایل
✍️جهاد تبیین
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از اندیشکده پیک شفا
دیگر رسید لحظه ی فردای بی علی پوچیم و هیچ ما پس از این ، ”ما” ی بی علی ای کاسه های شیرِ به صف ننگ بر شما گر از علی کنید تمنای بی علی مُرغ از قفس پرید ندا داد جبرئیل اینک شما و وحشتِ دنیای بی علی قرآن بی علی ثمرش ابن ملجم است دارد خطر تلاوت هر آیه بی علی بوی شکاف کعبه گرفته طواف ما باید گریخت ورنه ز هر جای بی علی جز یا علی مگو و مدد از جهان مجو شیطان نشسته در پس هر ”یا” ی بی علی با یا علی ست گر دَم او زنده می کند بی معجزه ست هر دم عیسای بی علی رمز شکاف کعبه و دریا علی ست ، پس غرق است بین حادثه موسای بی علی در ”عین” و ”لام” و ”یا” همه ی درس ها گمند بیهودگی ست مشق الفبای بی علی یک عده پای غیر علی پا گرفته اند اسلامشان شده ست چه بی پایه بی علی شیری که خورده اند از آن رو که نیست پاک از آنشان شده ست اذان های بی علی ” ما را خدا ز زهد ریا بی نیاز کرد ” دلخوش بمان تو شیخْ به تقوای بی علی 🏴شهادت قرآن ناطق، شمس المشارق و المغارب اسدالله الغالب، امام العوالم، حضرت امیرالمومنین علی ابن ابی طالب علیه السلام بر فرزند بزرگوارشان حضرت صاحب الامر عجلّ الله و همه شیعیان و محبین حضرتش تسلیت و تعزیت باد.🏴
«تَهَدَّمَتْ وَ اللَّهِ أَرْكَانُ الْهُدَى» مرغ از قفس پرید و ندا داد جبرئیل اینک شما و وحشت دنیای بی‌علی ◾️شهادت مظلومانه مولای متقیان حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام تسلیت باد◾️ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
۞يا أَيُّهَا النَّاسُ، أَنْتُمُ‏ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ، وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ۞ "فاطر ۱۵" 📿نگه كردن به درويشان منافىّ بزرگى نيست 📿سليمان با چنان حشمت، نظرها بود با مورش 🤲 اى دوست! ما فقير على‌‏الاطلاقيم و تو غنىّ على الاطلاق. ما درويش و تو پادشاهى. 🤲نگاه به زير دستان از بزرگى بزرگان نمى كاهد، عنايتى نما و ديدار مدامت را نصيبمان گردان که: سليمان با چنان حشمت، نظرها بود با مورش 📚برگرفته از شرح غزلیات حافظ، تالیف عارف واصل حضرت آیة الله سعادت پرور(قدس سره) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍فلسفه نامگذاری روز اول شوال بعنوان "عیدفطر" ✨امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام: «ألا و إنَّ هذا الیومَ یومٌ جَعَلَهُ اللَّهُ لَكُم عِیداً و جَعَلَكُم لَهُ أهلاً ، فَاذكُرُوا اللَّهَ یذكُركُم وَ ادْعُوهُ یستَجِب لَكُم» «امروز روزی است كه خداوند آن را برای شما عید قرار داد و شما را نیز شایسته آن ساخت‌؛ پس به یاد خدا باشید تا او نیز به یاد شما باشد و او را بخوانید تا خواسته‌هایتان را اجابت كند.» (📚من لایحضره الفقیه، ج ۱، ص ۵۱۷) 🌸واژه "عید" از ریشۀ "عود" به معنای "بازگشت" می‌باشد و یک معنای "فطر"، "گشودن" می‌باشد. «فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ» یعنی: «آسمان‌ها و زمین را گشود»، لذا به معنای آفرینش و ابداع نیز به کار می‌رود. 🌸بنابراین، "عید فطر"، بازگشت به اصل خلقت و فطرت پاک می‌باشد، چرا که در ماه مبارک رمضان، گناهان بخشوده، عبادات مقبول و دعاها مستجاب شده است، پس حیاتی نو آغاز می‌شود. لذا فرمود: «شما را شایستۀ این عید گردانید». 🌸اگر در ادای حق النّاس بکوشیم، دیگر هیچ نقطۀ سیاه و گناهی در پروندۀ ما وجود ندارد. باید قدر بدانیم و حفظ کنیم. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖أمّا الأعضاءُ الرَّئيسَةُ ←اعضاى رئيسه‏ 📄فهى الّتى تَكُونُ مَبادِی لِلقُوَى‏ مُحتاجاً إليها فی بَقاءِ الشَّخصِ أوِ النَّوعِ. ←اعضايى كه منشأ نيروهاى سه‏گانه بدن بوده و آدمى براى بقاى خود يا تداوم نسل به آنها نياز دارد را" اعضاى رئيسه" گويند. 📄أمّا بِحَسَبِ بَقاءِ الشَّخصِ فَثَلاثَةٌ: ←اعضايى كه حيات آدمى بدانها وابسته است عبارتند از: ❶القَلبُ، و هو مَبدَأ قُوَّةِ الحَيوةِ [المُسَمّاةِ بالقُوَّةِ الحَيَوانيَّةِ]. ←قلب، كه منشأ نيروى حياتى بدن (قوه حيوانيه/ نيروى حيوانى) است. ❷و الدِّماغُ، و هو مَبدَأ قُوَّةِ الحِسِّ و الحَرَكَةِ [المُسَمّاةُ بالقُوَّةِ النَّفسانِيَّةِ]. ←مغز، كه منشأ نيروى حسى و حركتى بدن (قوه نفسانيه/ نيروى نفسانى) است. ❸و الكَبِدُ، و هو مُبدَأ قُوَّةِ التَّغذيَةِ [المُسَمّاةُ بالقُوَّةِ الطَّبيعيَّة او القُوَّة النَّباتيَّة]. ←و كبد، كه عامل تغذيه بدن (قوه طبيعيه يا نباتيه/ نيروى طبيعى يا نباتى) است. 📄و أمّا بِحَسَبِ بَقاءِ النَّوعِ فهذه الثَّلاثَةُ مع رابِعٍ و هو الأُنثَيانِ. ←و اعضايى كه تداوم نسل(نوع) به آنها وابسته است به جز اعضاى مذكور بيضه ها در مرد و تخمدانها در زن هستند. 📗قانونچه فی الطب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
📎شرح و توضیح بیان اعضای رئیسه: آنکه میباشد مبدأ قوتها که محتاج باشد باقی بودنِ شخص یا نوع را، که اگر نباشد، آنکس باقی نماند یا نوعِ او باقی نماند. 1⃣پس اعضایی که محتاج باشد بقایِ شخص، آن سه است، که اولِ آن دل[قلب] است، که مبدأ قوتِ حیاتست که فیضِ الهی به آن قرار گرفته، حیوانات حیات یافته اند و بعد از حیات، حس و حرکت کرده و بعد از آن غذاطلب شده اند، برای بدلِ آنچه تحلیل رود به اقتضای عالم کون و فساد. دل بمثابه پادشاه است در مُلک بدن. 2⃣دویمِ آن اعضای ثلثه[رئیسه]، دِماغ[مغز] است، که آن مبدأ قوتِ حس و حرکت است، که تمیز و تشخیص نفع و ضرر نماید و نافع را گیرد و از ضرر پرهیز و اجتناب نماید و این بمثابه وزیر است در ملک بدن. 3⃣و سِیوم جگر[کبد] است، که آن مبدأ قوتِ طبیعی است که غذا در آن طبخ یابد و بجمیع بدن پهن گردد و بدن را سالم دارد و نشو و نما فرماید، که اگر آن[جگر] نباشد، حس و حرکت و قوت و زندگانی هم باطل شود و آن بطریق ناظر و خانِ سامانِ بدن است که قوة لایموت و اسباب تعیش[معیشت] بدن به آنست. 4⃣و آنچه به حسبِ بقایِ نوع ضروری باشد از اعضا، عضو چهارم که آن بیضه باشد، که مایه تولد و تناسل است و که اگر اُنثَیان[اندام تناسلی] نباشد فرزند نزاید و نوع او باقی نماند، اما شخص بی آن زندگانی تواند کرد. پس کلِ بقای نوع به آن وابسته است، اما چون بقایِ شخص باید باشد تا بقایِ نوعِ او هم صورت گیرد، بنابر این، آن سه را هم[در بقای نوع] داخل نموده. 📙اسکندربن میرفیض طبیب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✍سبب نياز به قوه حيوانى حاجت به سوى اين قوت بنا بر آن است كه: ✓ بدن مركب است از عناصر اربعه و هر واحد از آن خواهشمند مكان خود است بالطبع ✓و پيوسته در ارادۀ انفكاك و جدائى است پیش نویس طب: پس ضرورت شد احتياج به قوتى كه به جبر آنها را گرفته دارد و از هم نگذارد، لهذا فاسد و متعفن نمى‌شود بدن مادام كه اين قوت در وى هست. ✍دلايل وجود قوه حيوانى در قلب ①⇦و دليل بر بودن اين قوت در دل[قلب] دو چيز است: يكى آنكه دل اول عضوى است كه متكوّن و متحرك مى‌گردد و آخر عضوى است كه ساكن مى‌شود عند الموت، و اين دال است بر آنكه معدن حيات و قوتش او باشد. ②⇦دوم آنكه هرگاه شريانى از شرائين محكم بربندند از ماوراى موضع، ربط‍‌ اثر قوت حيوانى منقطع مى‌شود و عضو مذكور فاسد و متعفن مى‌گردد، همچون اعضاى موتى و چون ثابت شده كه شريان از دل مى‌رويد، پس مبدئيت قلب اين قوت را متحقق باشد. 📔مفرح القلوب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✍سبب نياز به قوه نفسانى و حاجت به سوى اين قوت بنا بر آن است كه، بعض اشياء مضرِ بدن است و بعض نافع، پس لازم است كه چيزى باشد در بدن كه به واسطۀ او، بدن را شعورى بوَد بر ضار و نافع، و ايضاً حركت بود تا به واسطۀ آن طلب نمايد نافع را و احتراز كند از ضار. و آنچه به اين كار مخصوص است قوت نفسانى است. ✍دلايل وجود قوه نفسانى در دماغ و دليل بر بودن اين قوت در دِماغ سه چيز است: ❶يكى آنكه هرگاه بعضى از اعصاب سخت بربندند يا قطع شود، از ماوراى آن حس و حركت باطل مى‌گردد. ❷دوم آنكه هرگاه اصل نخاع منسد شود يا منقطع گردد حس و حركت آنچه مادون است باطل مى‌شود. ❸سوم آنكه هرگاه آفتى قويه كه باعث انسداد بود به دِماغ رسد حس و حركت تمام بدن باطل مى‌گردد. 📄و شك نيست كه مَنبِت اعصاب، دِماغ است يا نخاع و وصولِ قوتِ نفسانى در اعضا، به واسطۀ اعصاب است، و نخاع خليفۀ دِماغ است و فيضان قوت مذكور در اعصابى كه از نخاع رسته‌اند نيز از دِماغ است، پس مَبدئيت دِماغ، قوت انسانى را ثابت باشد. 📔مفرح القلوب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍فقیه عارف حضرت آیت الله سعادت پرور(ره): 《اگر در هر عصرى، بر جنايت هاى دشمنان اسلام سرپوش گذاشته شود و از مظلومان حمايت نگردد، ظالمان بر حكومت خود مستقر خواهند ماند و هر روز، مظلومان بيشترى را زير چكمه هايشان نابود خواهند كرد.》 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍سید هاشم حداد قدس سره: 《خواستن خوابها و رؤیاهای معنوی و روحانی از حظوظ است. طلبیدن مکاشفات و اتصال با عالم غیب و اطلاع بر ضمایر و عبور از آب و هوا و آتش و تصرّف در مواد کائنات و ، همگی حظوظ نفس اند.》 📗روح مجرد ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✍حفظ از اهم اشياء است، و ملاك امر در حفظ صحت بدن به دو چيز است: 1⃣يكى منع عفونت اخلاط 2⃣و دويم حفظ رطوبت از تحليل ←و رعايت اين هر دو در تعديل هفت چيز است: ①تعديل مزاج به ترويح متجدد بواسطه هوا و غير آن. ②اختيار متناولی كه موافقِ متحلل بوَد. ③تنقيه فضول، تا مزاحم قوه نشود. ④حفظ تركيب به صيانت او از مغيرات. ⑤استنشاق اموری كه روح را تقويت دهد. ⑥اصلاح ملبوس چنانكه اعتدال بدن را نگاه دارد. ⑦تعديل حركات بدنى و نفسانى كه در او افراط و تفريطى واقع نشود. 📙نفائس الفنون ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜شعری منسوب به امام علی(ع) ✨اى انسان، تو در درونت وجود دارد در حالی‌ که تو نمی‌ دانى و هم از خودت می‌باشد اما نمی‌بينى. ✨آيا گمان می‏كنى كه تو موجود كوچكى هستى؟! در حالى‌ كه دنیای بزرگی در تو نهفته است. ✨اى انسان، تو كتاب روشنى هستى كه با حروفش هر پنهانى آشکار می‌شود. ✍آرى، این توانایی تنها در انسان وجود دارد که جنبه‌های مختلفی را در درون خود جا داده و این شعر، خواهان بیان این نکته است. انسان در یک نگاه ساده بینانه ممکن است خود را تنها صاحب یک جسم مادی و خاکی بداند؛ اما این جسم مادی در درونش، انبوهی از معجزات و آیات الهی است. انسان نسخه کوچک شده این عالم است که تمام بزرگی‌های این جهان از مرکب و بسیط، مجرد و غیره را در خود جای داده؛ به بیانی دیگر، انسان باید به این نکته توجه داشته باشد که هيچ آيت و نشانه‌ای نيست مگر این‌كه در انسان نظير آن وجود دارد. ۞وَ فىِ الْأَرْضِ ءَايَاتٌ لِّلْمُوقِنِينَ۞وَ فىِ أَنفُسِكمُ‏ْ  أَ فَلَا تُبْصِرُونَ۞ «در زمین نشانه هایی برای یقین کنندگان است و همچنین در وجود خودتان، ایا مشاهده نمیکنید؟!» 📄انسان علاوه بر این و خاکی، دارای بوده و قدرت و تواناییِ پیشرفتِ بسیار زیادی را دارد. حتی در کالبدش نیز تمایزاتی آشکار است، که او را برتر از دیگر مخلوقات میکند و حتی اگر این جسم را معیار قرار دهیم، باز هم باید انسان را از همگان بالاتر دانست. مجموع اینها سبب رشد، تعالی و برتری انسان می‌شود و در این ابیات به انسان گوشزد شده است که، ای انسان! خود را تنها به عنوان یک انسان مادی فرض مکن، تو موجودی هستی با توانایی بالقوّه که در تو نهاده شده، و ابزارهای مناسب این تعالی، رشد کرده و به موقعیت مناسبی برسی که کسی را توان رسیدن به آن نباشد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✨امیرالمومنین(ع): «سخن زیبا، نشانه فراوانی عقل است.» 📗غررالحکم ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✍جالينوس حکیم گويد: چاره نيست آدمى را از نگاه داشتن و تدبير آن؛ نيكو صناعتى است از انواع طبّ، از جهت آنكه تندرستى برتر از ديگر انواع صناعت طبّ است؛ چنان‏كه اوانى زر و سيم و جواهر و آبگينه، آن نيكوتر و بقيمت‏تر باشد كه شكسته نباشد و بر حال خود درست مانَد؛ همچنين آنكه تن آدمى آنگه بقوّت‏ تر و ‏ تر[باشد] كه به صحّت خويش مانده باشد، آزار رنج تن نشده‏ باشد؛ و از اين جهت واجب است، از آنكه صحّت سبب بقاست و سرمايه پرغنيمتىِ عمر است و بقا كه بدان صحّت ابدى و لذّات دنيوى حاصل توان كرد؛ و اتفاق علماست كه حقّ تعالى[انسان را] از ‏ هاى مختلف آفريده است و مركّب كرده و محتاج شراب و طعام گردانيده كه اگر آن را نيابند، هلاك گردند و اگر در آن اسراف كنند، رنجور شوند. 📄[علما]متّفق‏ اند بر آنكه هركس كه و و و و بيرون كردن و خوردن و كردن و ديگر عادات، طريق گوش دارد و از حدّ نگذرد، در و بقاء او اميدوارتر باشد از آن كسى كه در اين معانى افراط كند يا تقصير روا دارد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
🧉سكنجبين: دفع بكند و محروران را نافع بوَد و بنشاند، سدّه را بگشايد درد را سود دهد و طبع را نرم کند. ①⇦سكنجبين بُزورى: سدّه جگر بگشايد و براند و مستسقى را نافع بود. ②⇦سكنجبين بزورى گرم: سدّه جگر و بگشايد و بول براند، فضول از معده پاك كند و مستسقى را نافع بود و تشنگى كاذب بنشاند. ③⇦سكنجبين ريوندى: و جگرِ گرم را نافع بود. ④⇦سكنجبين رمّانى: ‏ هاى محرّقه را سود دهد. ⑤⇦سكنجبين سفرجلى: معده را سود دهد و غذا كند. ⑥⇦سكنجبين سفرجلى حارّ: ضيق النّفس و كه از بود و و را سود دهد. ⑦⇦سكنجبين عسلی: معتدل بوَد در سردى و گرمى. ⑧⇦سكنجبين افتيمونی: توحش(وحشت) و را نافع بود. ⑨⇦سکنجبین عنصلی: و درد پهلو که از بوَد و کهنه و فالج و لقوه و بلغمی و را نافع باشد. 📕خواص الاشیاء ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✍تأثيرات اغذيه‏ 📄مقرر است كه غذاست كه در بدن، بدلِ اجزايى مى‏ شود كه از او به تحليل مى‏ رود. پس واجب است كه عاقلِ حافظِ صحت، طلب غذايى كند كه بيشترِ از آن جزو بدن او شود و در موافق بدن باشد، تا مدتى بماند. 🍀بنابر اين بايد كه ‏ ها و ‏ ها كمتر استعمال كند، مگر به حسبِ تعديلِ غذايى كه با آن تناول كنند. 🥩مثلا اگر[غذا] بزرگ يا شكمبه يا مثل اينها باشد، تره‏ هاى تيزِ گرم بخورند تا تلطيفِ آن[غذا] بكند، كه اگر [آن تره را] با غذايى بخورند بسوزاند و آن معتدل، و كند. 🕰و بايد كه اين ملاحظه‏ ها، بعد از ملاحظه وقتِ باشد، تا ادخال نشود، كه بدترينِ چيزها آن است كه غذا هنوز نشده، غذايى ديگر واقع شود كه اين خود فاسد مى‏ شود و آنچه نيافته و نگذشته هم فاسد مى‏ كند و سبب اكثر ‏ ها مى‏ شود. 🥘پس واجب است بر كه تا خود سبك و صادق نيابد، ميل غذا نكند. و وقت غذا به حسب هر مزاج مختلف است، تعلق به زود گذشتن و دير گذشتن دارد و گاه باشد كه به قوت به شش ساعت و زودتر هضم كند و به دو ساعت هم بگذراند و در عروق چهار ساعت و در اعضا هم به چهار ساعت. 🫀اگرچه به حسب حقيقت، وقت غذا زمانى است كه جميع هضم‏ها تمام شده باشد، ليكن به حسب عادت و عرف بعد از تناول مى‏ كنند، چنانچه عادت مردم است و «العادة طبيعة ثانية». اما مقرر است كه عاقلِ متامل در غلط كم افتد. اين مقدار در اين محل كفاف است. 📗دفع المضار الکلیه عن الابدان الانسانیه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
📜نمونه ای از مشاهدات بالینی جناب محمد ابن زکریای رازی: «به عيادت بيمارى رفتم و نخست براز او را در طشت ديدم كه شبيه به آبى بود كه گوشت خام در آن شسته شده باشد، و اين علامت كاملا مشخصى است براى اختلالات كبدى؛ سپس بدون اينكه از اين تشخيص خود چيزى بروز دهم در بالين بيمار حاضر شده و نبض او را گرفتم تا معلوم نمايم آيا ورمى در كبد هست يا فقط‍‌ اختلال در اعمال اين عضو وجود دارد. در امتحانِ نبض علائمى از وجود ورم در كبد يافتم، و اطمينان پيدا كردم كه بيمار مبتلا به ورم كبد است. آنگاه دستم را روى دنده‌هاى پشت طرف راست، جائى كه موضع كبد است گذاشته گفتم اينجا درد مى‌كند؛ بيمار بآن اقرار كرد. سپس به او گفتم تو سرفه مى‌ كنى سرفه‌ هاى كوچك خشك و بيمار بلافاصله تصديق كرد، و اتفاقا در همان موقع شروع كرد بهمان گونه سرفه كردن و باو گفتم اگر تنفس عميق بكنى دردى را كه در پهلو حس مى‌كنى شديدتر مى‌شود، و همچنين حس سنگينى در طرف راست زير دنده‌ها مى‌نمائى، و مى‌خواستم باو بگويم كه درد بناحيۀ ترقوه مى‌رسد، زيرا مى‌دانستم كه وقتى ورم كبد شديد باشد دردى در ناحيۀ ترقوه ظاهر مى‌شود، اما يقين نداشتم كه در اين بيمار چنين حالى پيدا شده باشد، پس باحتمال اينكه شايد چنين دردى عارض او نشده است گفتم ممكن است درد در آنجا پيدا شود و احساس نمائى كه ترقوه بطرف پائين كشيده مى‌شود. بيمار جواب داد اين درد نيز بمن عارض شده است. در اين موقع چشم خود را برگردانده و در طاقچۀ اتاق ظرف كوچكى كه در آن گل زوفا مخلوط‍‌ با آب عسل بود ديدم و از مشاهدۀ آن پى بردم كه بيمار كه اتفاقا خودش نيز طبيب بود تصور كرده است ذات الجنب دارد، پس به او گفتم مبتلا به ورم كبد هستى ولى با علائم موجود، تشخيص ذات الجنب داده‌اى». 📕الحاوی فی الطب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✨دعایِ پیامبرِ نور و رحمت(ص): «پروردگارا، زنانی که خود را پوشیده نگه می‌دارند، مشمول رحمت و غفران خود بگردان» 📗مستدرک الوسایل، ج ۳، ص ۲۴۴ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✨قال رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم): المِعدَة بیت کلِّ داءٍ، وَ الحَمِئَة رَاس کلِّ دَواءٍ « خانه هر دردى است، و و اجتناب (از غذاهاى نامناسب و ) اساس و راس هر داروى شفابخش است» 📗بحار الانوار، ج ۱۴ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📄در روایتی داریم که اميرالمؤمنين على(عليه السّلام) از طبيبی پرسيدند كه طبّ چيست؟ طبیب گفت: پرهيز كردن[از آنچه مضر است] و اعتدال داشتن[نسبت به آنچه که مفید است] ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✍جالينوس حکیم مى‏گويد: چه بسا نيك، كه از جهت بسيار به زيان رسیده است؛ چنان‏ كه بسيار مزاج‏ هاى بد كه به حسن و به اصلاح آمده است. و چنين مى‏گويند كه يكى از حكما در پرهيز كردن مبالغه مى‏كرد. با وى گفتند: پرهيزِ بسيار سبب مى‏شود. گفت: من مى‏خورم كه بزيم[زندگی کنم]، نمى‏زيم[زندگی نمیکنم] كه بخورم. 📕صلاح الصحاح فی حفظ الصحه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✍در ميان رجحان و حسن اهتمام بلكه وجوب اقدام در ارتكاب اسباب و استعمال ادويۀ موجبهٔ صحّت بدن و سلامت مزاج و رفع امراض و اسقام و شبهه نيست كه در عامّه امور مقدّراتى هست فى الواقع و نفس الامر؛ و ليكن ما در مقام تكليف، مكلّفيم در مقام تحصيلِ سعادت به ارتكاب اسباب سعادت، و نمى‏ توانم آنها را ترك نمايم و بگويم: اگر مقدر است سعيد باشيم، خواهيم شد، و الا نخواهيم شد. 🌾و همچنين در مقام تحصيل روزى بايد در مقام تحصيل و طلب برآييم و نمى‏توانيم در خانه بنشينيم و بگوييم اگر مقدّر است به ما چيزى برسد، مى‏رسد و الا فلا؛ و همچنين در مقام زراعات و تجارات مكلّفيم به زراعت و تجارت و هكذا در مقام دفع موذيات ظاهره بايد دفع كنيم آنها را، و همچنين در مقام دفع اسباب مذلّت مكلّف مى‏باشيم كه دفع اسباب ذلت از خود نمايم و هكذا در عامه امور دنيويّه و اخرويّه. 👈عالَم تقدير عالَمى است جداگانه و عالَم تكليف عالَمى است جداگانه. ما مكلّف به عالم تقدير و تعويض‏ به آن نيستيم به حكم كافه عقلا، و وجه آن معلوم است كه حكمت‏هاى بالغه الهيّه اقتضا نموده است بر ترتيب اين اسباب و رفتن پى آن‏ها كه اگر نباشد نظم عالم مختل مى‏شود. 👌بِعِينه در صحت بدن و رفع امراض، مثل ساير امور است. 🚫حرام است كه هرطور پيش آيد بخواهيم معمول داريم در حال صحّت و مرض، و بگوييم اگر بايد ما صحيح باشيم صحيح خواهيم بود و الا فلا، و همچنين اگر بايد مرض دفع شود مى‏شود و الا فلا. ✅در استعمال ادويه و رجوع به اطبّا و انجام اسباب حفظ صحّت و دفع امراض بايد مراقبت داشته باشيم، اگر تدبير با تقدير وفق داد، فَنِعمَ المَقصد والا در عالم تكليف و امتثال امر به تكليف خود عمل نموده‏ايم؛ و اگر قصد قربت هم باشد، اجر اخروى هم داريم‏. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa