eitaa logo
اندیشکده پیک شفا
9.3هزار دنبال‌کننده
408 عکس
51 ویدیو
2 فایل
#جهاد_تبیین ✍️علمی، آموزشی ارتباط: @admin_shefa
مشاهده در ایتا
دانلود
✨پیامبر صلوات الله علیه و آله: عَلِيٌّ لَمْ يَمْشِ عَلَى اَلْأَرْضِ مَاشٍ بَعْدِي إِلاَّ كَانَ هُوَ أَكْرَمَ مِنْهُ عِزّاً وَ فَخْراً وَ مِنْهَاجاً لَمْ يَكُ فَظّاً عَجُولاً وَ لاَ مُسْتَرْسِلاً لِفَسَادٍ وَ لاَ مُتَعَنِّداً حَمَلَتْهُ اَلْأَرْضُ فَأَكْرَمَتْهُ. «بى‌گمان پس از من بهتر از على بر زمین قدم نمی‌گذارد. على عزت است و مایه مباهات و راهنماى راه خداست. على نه شتاب‌زده است و نه در تباهى سهل‌انگارى دارد و نه عناد مى‌ورزد. زمین، على را حمل مى‌کند و او را گرامى مى‌دارد.» 📚امالی صدوق، ص ۵۸ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
3⃣الفصل الثّالث: فی الأعضاءِ فصل سوم: اعضاء 📖و هى أجسامٌ مُتَوَلِّدَةٌ من أوَّلِ مِزَاجِ الأخلاطِ؛ كَما أنَّ الأخلاطَ أجسامٌ مُتَوَلِّدَةٌ من أوَّلِ مِزاجِ الأركانِ. و هى تَنقَسِمُ الى رَئيسَةٍ و غَيرِ رَئيسَةٍ. ←اعضاى بدن، اجسامى هستند كه از آميزش اوليه اخلاط پديد مى‏ آيند؛ همان‏طور كه اخلاط از آميزش اوليه مزاجهاى اركان حاصل مى‏ شدند. و [اعضاء] بر دو قسم‏ اند: «رئيسه» و «غير رئيسه». 📖و الّتى لَيسَتْ بِرَئيسَةٍ تَنقَسِمُ الى خادِمَةِ الرَّئيسَةِ و إلى غيرِ خادِمَةِ الرَّئيسَةِ. ←اعضاى غير رئيسه به دو بخش «خادم» و «غير خادم» تقسيم مى‏ شوند. 📖و الّتى لَيسَتْ بِخَادِمَةِ الرَّئيسَةِ تَنقَسِمُ الى مَرؤوسَةٍ و إلى‏ غيرِ مَرؤوسَةٍ. ←و اعضاى غير خادم به اعضاى «مرئوسه» و «غير مرئوسه» تقسيم مى‏ گردند. 📗قانونچه فی الطب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
🥘اكنون، بدان كه غذائى كه وارد بدن مى‌شود تا آن‌وقت كه جزء تمام اعضا گردد، او را «چهار استحاله»لاحق مى‌شود، و هر استحاله را«نُضج» گويند. و در هريك، خلاصه و فضله از يكديگر متميّز مى‌شود. خلاصه،جهت تغذيۀ[بدن] محفوظ‍‌ ماند. و فضله، به طريق اسهال يا ادرار بول يا عرق يا وسخ يا چرك مندفع شود. 1⃣«هضم اول»نزد جمهور از آن زمان است كه[غذا] در مضغ[دهان] مى‌آيد تا كه در قرار گيرد و مشابه كشك غليظ‍‌ شود، اين را«كيلوس»گويند. 2⃣«هضم دوم»در است. و اين، عبارت است از استحاله به ‍‌ 3⃣«هضم سوّم»در است. و آن، كنايت است از استحالۀ اخلاط‍‌ به ، حسب فقط‍‌. 4⃣«هضم چهارم»در اعضا است. و آن، مراد است از استحالۀ رطوبت و ماده كه مشابه اعضا شود به اعتبار هيأت و صورت. و اين هر سه هضم را «كيموس»گويند. در اين مختصر، به همين‌قدر بسند افتاد. 📗طب اکبری ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✨امام على عليه السلام: بِالعُقولِ تُنالُ ذُروَةُ العُلومِ «با عقل ها، قله های دانش فتح می شود.» 📗غررالحكم، حدیث 4‌275 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍نُضج چیست؟ «هرگاه زايد و يا فاسد بر بدن غلبه كند و بخواهد آن را از دفع كند، ①⇦ابتدا به آن خلط مى ‏پردازد ②⇦و سپس آن را از بدن دفع مى‏ كند.» 📄در طى اين فرآيندِ طبيعت، موجب ، قابليت از بدن را مى‏ يابند، ①⇦زيرا اگر اخلاط خيلى‏ رقيق باشند، بايد قدرى تغليظ شوند تا دفع شوند، چون مواد رقيق در عضو نفوذ مى‏ كنند و به سادگى قابل دفع نيستند. ②⇦اگر اخلاط خيلى غليظ باشند نیز، بايد قدرى رقيق شوند، چون اخلاط با غلظت بالا هم از مجارى تنگ قابل دفع نمى‏ باشند. ③⇦همچنین اگر لزج باشند، لزوجت‏ آنها مانع دفع است و بايد ابتدا از محل خود كنده شوند. 📄نضج، عبارت است از انجام اين اعمال توسط طبيعت. 📙خلاصة الحکمه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✍اعلم أن النضج هو استيلاء الطبيعة على مادة المرض و من ذلك صار كل زمن للحمى بعد النضج قريب من الانحطاط و المنتهى إنما هو كمال النضج. «بدان، غلبه کردن طبیعت [یا همان قوه مدبره] بدن بر ماده ای که بیماری را ایجاد کرده و از حالی به حال دیگر در آورده باشد، مخصوصاً در زمان تب که با حرارت باعث پختگی عفونت ها و فضولات شده را می گویند.» 📗التصریف زهراوی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✍و ببايد دانستن كه اندر و اواخر و سال‏هاى و در گرمسيرات، زودتر و تمام‏تر افتد و در باقى فصول و اسنان و سردسيرات چنين نبوَد و بنابرآن است كه، ✓مالش ✓و گرمابه ✓و نَطول‏ ها ✓و حركت اندك ✓و شربت‏هاى معتدل بيشتر بر نضج يارى دهند، و تن به سرما دادن و غلظت و و شربت‏ هاى خنك، بيشتر نضج را بازپس افكند و اللّه اعلم. 📘خلاصة التجارب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📎شرح و توضیح این نکته بسیار مهم است، یعنی نُضج یا همان پختگی در هر شرایطی که را بیشتر کند زودتر اتفاق افتاده و اگر شرایط را به همراه داشته باشد مدت بیشتری برای نضج نیاز دارد تا به پختگی اصلی خود برسد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✍عارف واصل حضرت آیة الله سعادت پرور (ره): 🌙ممكن است بنده‏ اى هزاران شب از هزار ماه را براى عبادت و توجّه به خدا برخيزد، ولى به ثمره‏ اى كه غرض غايى خلقت بشر از آن حاصل مى‏ شود نايل نگردد 👈ولى در يك آن بهره نصيبش گردد. 📿از اين روست كه يك شب ماه رمضان، بر شب‏ هاى هزار ماه فضيلت داده شده است‏. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
دیگر رسید لحظه ی فردای بی علی پوچیم و هیچ ما پس از این ، ”ما” ی بی علی ای کاسه های شیرِ به صف ننگ بر شما گر از علی کنید تمنای بی علی مُرغ از قفس پرید ندا داد جبرئیل اینک شما و وحشتِ دنیای بی علی قرآن بی علی ثمرش ابن ملجم است دارد خطر تلاوت هر آیه بی علی بوی شکاف کعبه گرفته طواف ما باید گریخت ورنه ز هر جای بی علی جز یا علی مگو و مدد از جهان مجو شیطان نشسته در پس هر ”یا” ی بی علی با یا علی ست گر دَم او زنده می کند بی معجزه ست هر دم عیسای بی علی رمز شکاف کعبه و دریا علی ست ، پس غرق است بین حادثه موسای بی علی در ”عین” و ”لام” و ”یا” همه ی درس ها گمند بیهودگی ست مشق الفبای بی علی یک عده پای غیر علی پا گرفته اند اسلامشان شده ست چه بی پایه بی علی شیری که خورده اند از آن رو که نیست پاک از آنشان شده ست اذان های بی علی ” ما را خدا ز زهد ریا بی نیاز کرد ” دلخوش بمان تو شیخْ به تقوای بی علی 🏴شهادت قرآن ناطق، شمس المشارق و المغارب اسدالله الغالب، امام العوالم، حضرت امیرالمومنین علی ابن ابی طالب علیه السلام بر فرزند بزرگوارشان حضرت صاحب الامر عجلّ الله و همه شیعیان و محبین حضرتش تسلیت و تعزیت باد.🏴
«تَهَدَّمَتْ وَ اللَّهِ أَرْكَانُ الْهُدَى» مرغ از قفس پرید و ندا داد جبرئیل اینک شما و وحشت دنیای بی‌علی ◾️شهادت مظلومانه مولای متقیان حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام تسلیت باد◾️ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
۞يا أَيُّهَا النَّاسُ، أَنْتُمُ‏ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ، وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ۞ "فاطر ۱۵" 📿نگه كردن به درويشان منافىّ بزرگى نيست 📿سليمان با چنان حشمت، نظرها بود با مورش 🤲 اى دوست! ما فقير على‌‏الاطلاقيم و تو غنىّ على الاطلاق. ما درويش و تو پادشاهى. 🤲نگاه به زير دستان از بزرگى بزرگان نمى كاهد، عنايتى نما و ديدار مدامت را نصيبمان گردان که: سليمان با چنان حشمت، نظرها بود با مورش 📚برگرفته از شرح غزلیات حافظ، تالیف عارف واصل حضرت آیة الله سعادت پرور(قدس سره) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍فلسفه نامگذاری روز اول شوال بعنوان "عیدفطر" ✨امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام: «ألا و إنَّ هذا الیومَ یومٌ جَعَلَهُ اللَّهُ لَكُم عِیداً و جَعَلَكُم لَهُ أهلاً ، فَاذكُرُوا اللَّهَ یذكُركُم وَ ادْعُوهُ یستَجِب لَكُم» «امروز روزی است كه خداوند آن را برای شما عید قرار داد و شما را نیز شایسته آن ساخت‌؛ پس به یاد خدا باشید تا او نیز به یاد شما باشد و او را بخوانید تا خواسته‌هایتان را اجابت كند.» (📚من لایحضره الفقیه، ج ۱، ص ۵۱۷) 🌸واژه "عید" از ریشۀ "عود" به معنای "بازگشت" می‌باشد و یک معنای "فطر"، "گشودن" می‌باشد. «فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ» یعنی: «آسمان‌ها و زمین را گشود»، لذا به معنای آفرینش و ابداع نیز به کار می‌رود. 🌸بنابراین، "عید فطر"، بازگشت به اصل خلقت و فطرت پاک می‌باشد، چرا که در ماه مبارک رمضان، گناهان بخشوده، عبادات مقبول و دعاها مستجاب شده است، پس حیاتی نو آغاز می‌شود. لذا فرمود: «شما را شایستۀ این عید گردانید». 🌸اگر در ادای حق النّاس بکوشیم، دیگر هیچ نقطۀ سیاه و گناهی در پروندۀ ما وجود ندارد. باید قدر بدانیم و حفظ کنیم. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖أمّا الأعضاءُ الرَّئيسَةُ ←اعضاى رئيسه‏ 📄فهى الّتى تَكُونُ مَبادِی لِلقُوَى‏ مُحتاجاً إليها فی بَقاءِ الشَّخصِ أوِ النَّوعِ. ←اعضايى كه منشأ نيروهاى سه‏گانه بدن بوده و آدمى براى بقاى خود يا تداوم نسل به آنها نياز دارد را" اعضاى رئيسه" گويند. 📄أمّا بِحَسَبِ بَقاءِ الشَّخصِ فَثَلاثَةٌ: ←اعضايى كه حيات آدمى بدانها وابسته است عبارتند از: ❶القَلبُ، و هو مَبدَأ قُوَّةِ الحَيوةِ [المُسَمّاةِ بالقُوَّةِ الحَيَوانيَّةِ]. ←قلب، كه منشأ نيروى حياتى بدن (قوه حيوانيه/ نيروى حيوانى) است. ❷و الدِّماغُ، و هو مَبدَأ قُوَّةِ الحِسِّ و الحَرَكَةِ [المُسَمّاةُ بالقُوَّةِ النَّفسانِيَّةِ]. ←مغز، كه منشأ نيروى حسى و حركتى بدن (قوه نفسانيه/ نيروى نفسانى) است. ❸و الكَبِدُ، و هو مُبدَأ قُوَّةِ التَّغذيَةِ [المُسَمّاةُ بالقُوَّةِ الطَّبيعيَّة او القُوَّة النَّباتيَّة]. ←و كبد، كه عامل تغذيه بدن (قوه طبيعيه يا نباتيه/ نيروى طبيعى يا نباتى) است. 📄و أمّا بِحَسَبِ بَقاءِ النَّوعِ فهذه الثَّلاثَةُ مع رابِعٍ و هو الأُنثَيانِ. ←و اعضايى كه تداوم نسل(نوع) به آنها وابسته است به جز اعضاى مذكور بيضه ها در مرد و تخمدانها در زن هستند. 📗قانونچه فی الطب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
📎شرح و توضیح بیان اعضای رئیسه: آنکه میباشد مبدأ قوتها که محتاج باشد باقی بودنِ شخص یا نوع را، که اگر نباشد، آنکس باقی نماند یا نوعِ او باقی نماند. 1⃣پس اعضایی که محتاج باشد بقایِ شخص، آن سه است، که اولِ آن دل[قلب] است، که مبدأ قوتِ حیاتست که فیضِ الهی به آن قرار گرفته، حیوانات حیات یافته اند و بعد از حیات، حس و حرکت کرده و بعد از آن غذاطلب شده اند، برای بدلِ آنچه تحلیل رود به اقتضای عالم کون و فساد. دل بمثابه پادشاه است در مُلک بدن. 2⃣دویمِ آن اعضای ثلثه[رئیسه]، دِماغ[مغز] است، که آن مبدأ قوتِ حس و حرکت است، که تمیز و تشخیص نفع و ضرر نماید و نافع را گیرد و از ضرر پرهیز و اجتناب نماید و این بمثابه وزیر است در ملک بدن. 3⃣و سِیوم جگر[کبد] است، که آن مبدأ قوتِ طبیعی است که غذا در آن طبخ یابد و بجمیع بدن پهن گردد و بدن را سالم دارد و نشو و نما فرماید، که اگر آن[جگر] نباشد، حس و حرکت و قوت و زندگانی هم باطل شود و آن بطریق ناظر و خانِ سامانِ بدن است که قوة لایموت و اسباب تعیش[معیشت] بدن به آنست. 4⃣و آنچه به حسبِ بقایِ نوع ضروری باشد از اعضا، عضو چهارم که آن بیضه باشد، که مایه تولد و تناسل است و که اگر اُنثَیان[اندام تناسلی] نباشد فرزند نزاید و نوع او باقی نماند، اما شخص بی آن زندگانی تواند کرد. پس کلِ بقای نوع به آن وابسته است، اما چون بقایِ شخص باید باشد تا بقایِ نوعِ او هم صورت گیرد، بنابر این، آن سه را هم[در بقای نوع] داخل نموده. 📙اسکندربن میرفیض طبیب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✍سبب نياز به قوه حيوانى حاجت به سوى اين قوت بنا بر آن است كه: ✓ بدن مركب است از عناصر اربعه و هر واحد از آن خواهشمند مكان خود است بالطبع ✓و پيوسته در ارادۀ انفكاك و جدائى است پیش نویس طب: پس ضرورت شد احتياج به قوتى كه به جبر آنها را گرفته دارد و از هم نگذارد، لهذا فاسد و متعفن نمى‌شود بدن مادام كه اين قوت در وى هست. ✍دلايل وجود قوه حيوانى در قلب ①⇦و دليل بر بودن اين قوت در دل[قلب] دو چيز است: يكى آنكه دل اول عضوى است كه متكوّن و متحرك مى‌گردد و آخر عضوى است كه ساكن مى‌شود عند الموت، و اين دال است بر آنكه معدن حيات و قوتش او باشد. ②⇦دوم آنكه هرگاه شريانى از شرائين محكم بربندند از ماوراى موضع، ربط‍‌ اثر قوت حيوانى منقطع مى‌شود و عضو مذكور فاسد و متعفن مى‌گردد، همچون اعضاى موتى و چون ثابت شده كه شريان از دل مى‌رويد، پس مبدئيت قلب اين قوت را متحقق باشد. 📔مفرح القلوب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✍سبب نياز به قوه نفسانى و حاجت به سوى اين قوت بنا بر آن است كه، بعض اشياء مضرِ بدن است و بعض نافع، پس لازم است كه چيزى باشد در بدن كه به واسطۀ او، بدن را شعورى بوَد بر ضار و نافع، و ايضاً حركت بود تا به واسطۀ آن طلب نمايد نافع را و احتراز كند از ضار. و آنچه به اين كار مخصوص است قوت نفسانى است. ✍دلايل وجود قوه نفسانى در دماغ و دليل بر بودن اين قوت در دِماغ سه چيز است: ❶يكى آنكه هرگاه بعضى از اعصاب سخت بربندند يا قطع شود، از ماوراى آن حس و حركت باطل مى‌گردد. ❷دوم آنكه هرگاه اصل نخاع منسد شود يا منقطع گردد حس و حركت آنچه مادون است باطل مى‌شود. ❸سوم آنكه هرگاه آفتى قويه كه باعث انسداد بود به دِماغ رسد حس و حركت تمام بدن باطل مى‌گردد. 📄و شك نيست كه مَنبِت اعصاب، دِماغ است يا نخاع و وصولِ قوتِ نفسانى در اعضا، به واسطۀ اعصاب است، و نخاع خليفۀ دِماغ است و فيضان قوت مذكور در اعصابى كه از نخاع رسته‌اند نيز از دِماغ است، پس مَبدئيت دِماغ، قوت انسانى را ثابت باشد. 📔مفرح القلوب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍فقیه عارف حضرت آیت الله سعادت پرور(ره): 《اگر در هر عصرى، بر جنايت هاى دشمنان اسلام سرپوش گذاشته شود و از مظلومان حمايت نگردد، ظالمان بر حكومت خود مستقر خواهند ماند و هر روز، مظلومان بيشترى را زير چكمه هايشان نابود خواهند كرد.》 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍سید هاشم حداد قدس سره: 《خواستن خوابها و رؤیاهای معنوی و روحانی از حظوظ است. طلبیدن مکاشفات و اتصال با عالم غیب و اطلاع بر ضمایر و عبور از آب و هوا و آتش و تصرّف در مواد کائنات و ، همگی حظوظ نفس اند.》 📗روح مجرد ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✍حفظ از اهم اشياء است، و ملاك امر در حفظ صحت بدن به دو چيز است: 1⃣يكى منع عفونت اخلاط 2⃣و دويم حفظ رطوبت از تحليل ←و رعايت اين هر دو در تعديل هفت چيز است: ①تعديل مزاج به ترويح متجدد بواسطه هوا و غير آن. ②اختيار متناولی كه موافقِ متحلل بوَد. ③تنقيه فضول، تا مزاحم قوه نشود. ④حفظ تركيب به صيانت او از مغيرات. ⑤استنشاق اموری كه روح را تقويت دهد. ⑥اصلاح ملبوس چنانكه اعتدال بدن را نگاه دارد. ⑦تعديل حركات بدنى و نفسانى كه در او افراط و تفريطى واقع نشود. 📙نفائس الفنون ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا