👥 #گفتگو | مبنای افعال اختیاری انسان؛ کمالخواهی یا لذتطلبی؟
1⃣ قسمت اول
تقریر محل نزاع
توضیح فرا اخلاق و اخلاق هنجاری
توضیح مختصر مکاتب اخلاقی
دو مکتب خودگرایی؛ لذتگرایی و کمالگرایی
👤 حجت الاسلام #سید_شهابالدین_دعائی
34.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌳 #خردنما | طبیعتگرایی روششناختی
➖ طبیعتگرایی متافیزیکی و فلسفی
➖ طبیعتگرایی روششناختی بهمنزله هویت و قدرت علم
👤 دکتر #یوسف_دانشور
📚 #فلسفه_علم | #نیمهتخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
ساندویچ فلسفه
🌳 #خردنما | طبیعتگرایی روششناختی ➖ طبیعتگرایی متافیزیکی و فلسفی ➖ طبیعتگرایی روششناختی بهمنزل
برای مطالعه بیشتر درباره طبیعتگرایی روششناختی مقاله زیر پیشنهاد میشود 👇
فرایند تکوّن طبیعتگرایی روششناختی در تاریخ تفکر غرب.pdf
915.5K
📝 #مقاله | فرآیند تکون طبیعتگرایی روششناختی در تاریخ تفکر غرب
➖ طبیعتگرایی در اواخر یونان باستان
➖ نفوذ ارسطو و طبیعتگرایی قرون وسطی
➖ طبیعتگرایی عصر جدید (فرانسیس بیکن، کپلر، نیوتن، دکارت)
➖ طبیعتگرایی فیزیک کلاسیک با نگاه دئیستی
➖ طبیعتگرایی جدید با نظریه تکامل
✏️ دکتر #سیدمصطفی_میرباباپور
📚 #فلسفه_علم | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🔖 قسمت قبل | نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۲۱
🧩 دیگرگرایی (واقعگرایی) ۲
✍ نقد و بررسی دیگرگرایی
۱. چرا عاطفه؟
این كه عاطفه را به عنوان ملاك قرار دهیم، دلیل منطقی ندارد. انسان دارای انواعی از خواستهها است. برخی از آنها غریزی است و برخی دیگر عاطفی و اجتماعی. به چه دلیل تأمین خواستههای نوع اول خیر اخلاقی نیست اما تأمین خواستههای نوع دوم خیر اخلاقی است. آیا این فقط یك امر قراردادی است، یا آنكه دلیلی منطقی دارد؟
۲. نادیده گرفتن خواستههای عقلانی
افزون بر این، گویا عاطفهگرایان تصور كردهاند كه ما فقط دو چیز داریم: عاطفه و غریزه. و در این میان، حق تقدم را به عاطفه داده و آن را ملاك اخلاق دانستهاند. در حالی كه ما انگیزههای دیگری نیز داریم. خواستههای دیگری هم كه فراتر از غرایز و عواطف هستند در ما وجود دارد، آنها را هم باید بررسی كنیم. خواستههایی كه آنها را به كمك عقل میتوانیم درك كنیم و به وجودشان پی ببریم و عقل هم حكم میكند كه آن خواستهها دارای ارزش بیشتری هستند. به تعبیر دیگر، به جای عاطفه، چرا عقل را كه به راستی معیار امتیاز انسان از حیوان است، به عنوان ملاك ارزش نپذیریم؟
۳. عدم جامعیت
اشكال دیگر این است كه بر اساس این مكتب، اخلاق منحصر به مسائل اجتماعی و روابط گروهی خواهد شد. لازمه این سخن این است كه سه قسم دیگر از افعال انسانی را از دایره ارزشگذاریهای اخلاقی بیرون بدانیم. یعنی افعالی كه هر فردی در رابطه با خودش انجام میدهد و سود و زیان آنها به خودش بر میگردد؛ افعالی كه مربوط به روابط بین او و خداوند هستند و افعالی كه متعلق آنها محیط زیست، به معنای عام كلمه، اعم از حیوانات، جنگلها، مراتع، دریاها و امثال آن، هستند.
📘#محمدتقی_مصباح_یزدی، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ۲۰۸-۲۱۱
📚 #فلسفه_اخلاق | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
مدرنیته و علت غایی.mp3
32.61M
⚙ #خردنوا | مدرنیته و علت غایی
03:03 سرنوشت علم بعد از گالیله
07:12 مغالطه انکار زمینمحوری
08:47 ثمرات حذف علت غایی
11:14 شبهه تحول جهان و ثبات الهی
13:49 انکار الهیات مسیحی
15:14 انکار حرکت از قوه به فعل
19:12 ارتباط اروپا با جهان اسلام
👤 دکتر #حسن_رحیمپور_ازغدی
📚 #فلسفه_علم | #عمومی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🖼 #حکمتانه | علامه طباطبایی:
📌 خلقت انسان بر اساس رنج و مشقت است، هیچ شأنى از شؤون حیات را نخواهى دید که توام با تلخیها و رنجها و خستگیها نباشد، از آن روزى که در شکم مادر روح به کالبدش دمیده شد، تا روزى که از این دنیا رخت بر میبندد، هیچ راحتى و آسایشى که خالى از تعب و مشقت باشد نمیبیند، و هیچ سعادتى را خالص از شقاوت نمییابد، تنها خانه آخرت است که راحتیاش آمیخته با تعب نیست.
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
📲 #خردنگار | رابطه علم و دین از دید عالمان معاصر غربی
۱. استقلال علم و دین
۲.تعارض علم و دین
۳. منکر اصالت دین
۴. مکملبودن علم و دین
۵. فهم دین با زبان علم
📘 #مهدی_گلشنی، خداباوری از منظر اندیشمندان معاصر غربی، ۱۷-۲۲
📚 #فلسفه_علم | #فلسفه_دین | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات