eitaa logo
قدم در راه...
85 دنبال‌کننده
129 عکس
22 ویدیو
116 فایل
اگر #عمل کنیم، شاید در راه ایم.... @SamanMasoomi
مشاهده در ایتا
دانلود
4⃣ فی الکافی: محمّد بن یحیی، عن أحمد بن محمّد، عن محمّد بن سنان، عن الحسین بن المختار، عن أبی بصیر، عن أبی عبد اللّه علیه السّلام قال: إنّ القلب لیترجّج فیما بین الصّدر و الحنجرة حتّی یعقد علی الإیمان، فإذا عقد علی الإیمان قرّ و ذلک قول اللّه عزّ و جلّ: «و من یؤمن باللّه یهد قلبه. » در کافی نقل شده که امام صادق علیه السّلام فرمود: همانا قلب، میان سینه و گلوگاه در نوسان است تا اینکه به ایمان بسته شود، پس هرگاه به ایمان گره خورد، قرار گیرد و این است فرمایش خداوند بزرگ و گرامی: «و کسی که به خدا بگرود، قلبش را هدایت کند» سند: در مورد بعضی از افراد سند، اختلافی هست، ولی می‌گن در کل خوبه! آیه کامل: مَآ أَصَابَ مِنْ مُصِيبَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَمَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ (تغابن: ١١) هیچ مصیبتی جز به اذن خدا نرسد، و هر كه به خدا ایمان آورد، قلب وی را هدایت كند، و خدا به هر چیزی داناست‌. حاشیه: احکام و قواعدی کلی را بلدیم! ولی چگونه آن قواعد را، بر مصادیق جزیی، تطبیق دهیم؟ خود قواعد را، پیش از این که بیابیم، چطور به شویشان گرایش پیدا کنیم؟ ما همه‌ی قواعد را نمی‌دانیم! پس چگونه پیش از یافتن همه‌ی قواعد، بدانیم چه کنیم؟ قلب در هر واقعه‌ی جزئی، جهت گیری خاصی دارد! مدتی قلب‌تان را رصد کنید! به سویی می‌گرود و از جایی دوری می‌کند! ما قوه‌ی شناختی با این قدرت را، بالکل فراموش کرده‌ایم! اما قلب ممکن است مرض داشته باشد! چه کنیم که قلب ما، مسیر درستی را نشانمان دهد؟ http://noo.rs/lV5yv
5⃣ فی الکافی: عِدَّةٌ‌ مِنْ‌ أَصْحَابِنَا، عَنْ‌ أَحْمَدَ بْنِ‌ مُحَمَّدِ بْنِ‌ خَالِدٍ، عَنِ‌ ابْنِ‌ فَضَّالٍ‌، عَنْ‌ أَبِي جَمِيلَةَ‌ ، عَنْ‌ مُحَمَّدٍ الْحَلَبِيِّ‌: عَنْ‌ أَبِي عَبْدِ اللّهِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌، قَالَ‌: إِنَّ‌ الْقَلْبَ‌ لَيَتَجَلْجَلُ‌ فِي الْجَوْفِ‌ يَطْلُبُ‌ الْحَقَّ‌؛ فَإِذَا أَصَابَهُ‌ اطْمَأَنَّ‌ وَ قَرَّ. ثُمَّ‌ تَلَا أَبُو عَبْدِ اللّهِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ هذِهِ‌ الْآيَةَ‌: «فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ وَمَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِي السَّمَآءِ [كَذَٰلِكَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ] » (انعام: ١٢٥) در کتاب کافی، نقل شده که: امام صادق علیه السّلام فرمود: به راستی قلب در درون انسان پریشان و لرزان است و را می‌جوید، پس هرگاه بدان رسد، آرامش یابد و قرار گیرد؛ سپس حضرت این آیه را خواند: «پس هر كه را خدا بخواهد هدایت كند، سینه‌اش را برای اسلام بگشاید ( ) و هر كه را بخواهد در گمراهی [وا] گذارد، سینه‌اش را تنگ و تنگ‌تر گرداند چنان كه گویی در آسمان بالا می‌رود. [خدا این چنین بر كسانی كه ایمان نمی‌آورند پلیدی می‌نهد.]» (انعام: ۱۲۵) سند: بغیر از ابی جمیله، که ابهام کمی دارد، باقی روات، خیلی عالی و موثق هستند؛ در کل سند، خوبه. حاشیه: شاید بتوان چنین استنباط کرد که: ۱) باید به حال سینه (صدر) که محل قلب است هم، توجه کرد. گاهی سعه صدر داریم که هر حقی را می‌پذیریم، و تسلیم آن می‌شویم، و شوق بیشترش را داریم. و گاهی حق بر ما سنگینی می‌کند و هی به در و دیوار می‌زنیم تا بگوییم «خیر! چنین حقی نیست!» در این حالت، همان تنگی سینه را در خود حس می‌کنیم. بلکه گاهی آنچنان حق بر ما سنگینی می‌کند که حتی می‌گوییم «اصلا کی به حق می‌تونه برسه!؟! کی گفته تو به حق رسیدی؟!» تا خودمون را راحت کنیم. ۲) هر چه تلاش کنیم که از حق دور شویم، و راه وصول را نبینیم، بیشتر در تنگنا و تزلزل قرار می‌گیرم. اگر حق را به قلب برسانیم، قلب آرام می‌گیرد. ۳) هدایت و عدم هدایت، همراه با و عدم حق‌گرایی است. اگر کسی حق‌گرا بود، و شرح صدر نسبت به حق داشت، هدایت پیدا می‌کند، وگرنه، کسی که خداوند به او شرح صدر ندهد و حق‌گرا نباشد، از هدایت الهی، محروم می‌شود. ۴) خداوند، شرح صدر و حق‌گرایی را از کسانی که ایمان نمی‌آورند، می‌گیرد، تا پلیدی بر آن‌ها نهاده شود. شرح صدر و حق‌گرایی یعنی تسلیم ای باشم. و چیزی را بر حق، ترجیح ندهم. http://noo.rs/BPkGy
6⃣ فی الکافی: مُحَمَّدُ بْنُ‌ يَحْيى‌، عَنْ‌ أَحْمَدَ بْنِ‌ مُحَمَّدٍ، عَنْ‌ ابْنِ‌ فَضَّالٍ‌، عَنْ‌ عَلِيِّ‌ بْنِ‌ عُقْبَةَ‌ ، عَنْ‌ عُمَر : عَنْ‌ أَبِي عَبْدِ اللّهِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌، قَالَ‌: قَالَ‌ لَنَا ذَاتَ‌ يَوْمٍ‌ : ⛔️ تَجِدُ الرَّجُلَ‌ لَايُخْطِئُ‌ بِلَامٍ‌ وَ لَاوَاوٍ ، خَطِيباً، مِصْقَعاً، وَ لَقَلْبُهُ‌ أَشَدُّ ظُلْمَةً‌ مِنَ‌ اللَّيْلِ‌ الْمُظْلِمِ‌ ✳️ وَ تَجِدُ الرَّجُلَ‌ لَايَسْتَطِيعُ‌ يُعَبِّرُ عَمَّا فِي قَلْبِهِ‌ بِلِسَانِهِ‌ ، وَ قَلْبُهُ‌ يَزْهَرُ كَمَا يَزْهَرُ الْمِصْبَاحُ‌. در کتاب کافی به سند از عمرو نقل کرده که گوید: روزی امام صادق علیه السّلام به ما فرمود: ⛔️ [گاهی] مردی را بینی که در سخنوری در یک لام یا واو اشتباه نکند. سخنوری زبردست و شیوا است؛ در حالی که، به جد، قلبش از شبِ تاریک، تیره‌تر است. ✳️ و [گاهی] مردی را بینی که نتواند آنچه در قلب دارد به زبان آورد، در حالی که قلبش همچون چراغ، فروزان است. سند: بغیر از «عمر» که معلوم نیست چه کسی است؟ باقی روات، موثق هستند! بلکه در درجات بالای وثوق! عمر هم اگر عمر بن ابان کلبی باشد، موثق است. پس سند از جهت عمر، مجهول است، ولی در کل، بد نیست! حاشیه: وقتی مردی را می‌بینم، و به گفتگو با او می‌نشینیم، معمولا بیشتر به زبان و بیانش، توجه می‌کنیم. و صفای بیان را، نشانه‌ی صفای قلب می‌گیریم. در حالی که حضرت می‌فرمایند، هر قلب نورانی‌ای، زبانِ گویا ندارد! شاید قلب‌های سلیمی، در اطراف ما باشند، که بیانشان، واقعا پرت و پلا باشد! حال، اگر قرار است، با قلب‌های یکدیگر، روبرو شویم، راهش، نظاره به بیان یکدیگر نیست! پس چه کار باید کرد؟ تذکر: این روایت بهونه پرت و پلا گفتن نیست! فکر نکنید اگر پرت و پلا می‌گید، قلب‌تان، خیلی نورانیه!!!😉 همچنین این روایت، بهانه‌ی حمله کردن به بیان‌های شیوا نیست! حالا فکر نکنید هر کسی خوب و روان حرف می‌زنه، قلبش مشکل داره!!! http://noo.rs/FelYy
📖دوره معرفت نفس و روان شناسی 💡کتاب معرفت نفس علامه حسن زاده 🔰مزایای دوره : ▫️کاربردی، روان و کاملا همه فهم ▫️ دوره حکمت متعالیه برای ▫️اعطای مدرک رسمی و تخصصی ▫️ارتباط نزدیک با استاد دوره 📬 توضیحات دوره و مشاهده سرفصل: ▫️https://b2n.ir/d93973 🔔لینک ثبت نام آسان و سریع 💡https://zarinp.al/372240 🔘کانال مدرسه مجازی گام دوم : ▫️https://b2n.ir/m75777
8️⃣ فی الکافی: عِدَّةٌ‌ مِنْ‌ أَصْحَابِنَا، عَنْ‌ سَهْلِ‌ بْنِ‌ زِيَادٍ، عَنِ‌ ابْنِ‌ مَحْبُوبٍ‌ ، عَنْ‌ أَبِي حَمْزَةَ‌ الثُّمَالِيِّ‌ : عَنْ‌ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌، قَالَ‌: «الْقُلُوبُ‌ ثَلَاثَةٌ‌ : ◀️ قلْبٌ‌ مَنْكُوسٌ‌ لَايَعِي شَيْئاً مِنَ‌ الْخَيْرِ، وَ هُوَ قَلْبُ‌ الْكَافِرِ؛ ◀️ و قَلْبٌ‌ فِيهِ‌ نُكْتَةٌ‌ سَوْدَاءُ، فَالْخَيْرُ وَ الشَّرُّ فِيهِ‌ يَعْتَلِجَانِ‌ ، فَأَيُّهُمَا كَانَتْ‌ مِنْهُ‌ غَلَبَ‌ عَلَيْهِ‌؛ ◀️ و قَلْبٌ‌ مَفْتُوحٌ‌ ، فِيهِ‌ مَصَابِيحُ‌ تَزْهَرُ ، وَ لَايُطْفَأُ نُورُهُ‌ إِلىٰ‌ يَوْمِ‌ الْقِيَامَةِ‌ ، وَ هُوَ قَلْبُ‌ الْمُؤْمِنِ‌». در کتاب کافی از حضرت باقر عليه السّلام نقل شده كه فرمودند: قلب ها سه [گونه] اند: ◀️ قلب وارونه كه هيچ خير و خوبى در آن جا نكند و آن قلب كافر است، ◀️ و قلبی كه در آن نقطۀ سياهى است، و خوبى و بدى در آن با هم در كشمكش باشند، پس هر كدام از خودش [: خودِ آن قلب] باشد، بر آن ديگرى چيره گردد، ◀️ و قلبی است باز و گشاده كه در آن چراغهائى است فروزان، و نورش تا روز رستاخيز خاموش نگردد و آن قلب مؤمن است. سند: روات موثق هستند، بغیر از ابهامی که درباره‌ی سَهْلِ‌ بْنِ‌ زِيَادٍ است، زیرا ایشان را یک بار از قم اخراج کرده‌اند! ولی در کل بسیاری ایشان را معتبر می‌دانند؛ همچنین ابهام دیگر، اینه که سَهْلِ‌ بْنِ‌ زِيَادٍ، شاید اصلا‌ ابْنِ‌ مَحْبُوبٍ‌ را ندیده باشه! پس شاید واسطه‌ای در میان این دو نفر باشد که بیان نشده. در کل بدیش نیست. http://noo.rs/KtziY
🔟 فی الکافی: عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ يَحْيَى اَلطَّوِيلِ صَاحِبِ اَلْمِنْقَرِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: حَسْبُ اَلْمُؤْمِنِ عِزّاً إِذَا رَأَى مُنْكَراً أَنْ يَعْلَمَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ قَلْبِهِ إِنْكَارَهُ. در کافی نقل شده که امام صادق عليه السّلام فرمود: براى عزّت مؤمن همين بس كه وقتى منكرى را مشاهده كرد، خداوند عزّ و جلّ‌ انكار قلبى او را بداند. سند: خُبس! فقط در بعضی از نسخه‌های کافی، به جای «عزا» «غیرا» آمده که از «غیرة» می‌باشد. حاشیه: ایمان چیست؟ مومن کیست؟ چرا مومن بودن، ارزشی بسیار مهم است؟ شاید بتوان از این روایت، چنین برداشت کرد: بعضی قلب‌ها، گاهی خواب هستند! هیچ واکنشی ندارند! و بعضی - که خداوند از من و شما دور بدارد - به خیر و خوبی، بی‌تمایل، و بلکه از آن گریزان هستند. اما قلب مومن، از بدی، گریزان است. تا به حال، غذای گندیده را بوییده‌اید؟ حس انزجار را تجربه کرده‌اید؟ حال، نسبت به گناهان، و امور منکر، خود را بسنجیم! چه حسی داریم؟ چند وقت پیش، یکی از آشنایان پرسید: «اگر واقعا قلم برداشته شود، و مطمئن شوی که عذابی در کار نیست! و به هیچ وجه، آبرویت نرود، چه گناهی خواهی کرد؟» و بعد، یک به یک، گناهان متنوعی را نام برد... این سوال، آزمون سختی برای من بوده و هست... نه خود را راحت مومن بدانیم، و نه دیگری را! بیایید ایمان بیاوریم! اگر متوجه نباشیم که «مومن نیستیم» لااقل دو اشتباه بزرگ می‌کنیم: - برای مومن شدن، تلاش نخواهیم کرد! - رفتار متناسب با «مومن شدن» را فراموش می‌کنیم، و به دنبال رفتار متناسب با «مومنین» می‌رویم! و بعد از نتیجه نگرفتن، خسته و مایوس، پرت و پلا می‌بافیم. http://noo.rs/JFVwc
1⃣1⃣ : فی الکافی: مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ بْنِ بَزِيعٍ عَنْ صَالِحِ بْنِ عُقْبَةَ عَنْ يَزِيدَ بْنِ عَبْدِ اَلْمَلِكِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: تَزَاوَرُوا فَإِنَّ فِي زِيَارَتِكُمْ إِحْيَاءً لِقُلُوبِكُمْ وَ ذِكْراً لِأَحَادِيثِنَا وَ أَحَادِيثُنَا تُعَطِّفُ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ فَإِنْ أَخَذْتُمْ بِهَا رَشَدْتُمْ وَ نَجَوْتُمْ وَ إِنْ تَرَكْتُمُوهَا ضَلَلْتُمْ وَ هَلَكْتُمْ فَخُذُوا بِهَا وَ أَنَا بِنَجَاتِكُمْ زَعِيمٌ . در کتاب کافی نقل شده که امام صادق عليه السّلام فرمود: به ديدن هم برويد، زيرا ديدار شما زنده كردن قلب‌های شما است و ياد آورى احاديث ما. و احاديث ما شما را به هم مهربان مى‌سازند، و اگر بدان عمل كنيد، راه راست يابيد و نجات يابيد، و اگر آنها را واگذاريد، گمراه و هلاك شويد، بدان‌ها عمل كنيد كه من ضامن نجات شمايم. سند: دو نفر ابهام دارند: غضائری، صَالِحِ بْنِ عُقْبَةَ را کذاب و غالی و ... معرفی کرده؛ ولی خب چون دیگران توثیق کردن، مورد اعتماد است إن شاء الله. اما درباره يَزِيدَ بْنِ عَبْدِ اَلْمَلِكِ اطلاعاتی نداریم. در کل، سند خوبی نیست. حاشیه: با چه کسی رفت و آمد داری؟ آیا کسی هست که قلب‌ت را احیاء کند؟ http://noo.rs/Qcz0Y
اصلاحیه: موسسه آوای توحید کلاس معرفت نفس| استاد خاتمی کلاس لغت موران | استاد شیروانی شروع: پنج شنبه / ۹دی ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۷ آدرس: 📍خیابان مسجد سید، خیابان ظهیرالاسلام، کوچه شهید حیرت، انتهای بن‌بست شکوفه، ساختمان سها کانال شعبه اصفهان https://eitaa.com/joinchat/4209574047C81bb274f7a
: فی الکافی: عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِذَا رَقَّ أَحَدُكُمْ فَلْيَدْعُ فَإِنَّ اَلْقَلْبَ لاَ يَرِقُّ حَتَّى يَخْلُصَ . در کافی نقل شده که حضرت صادق عليه السّلام فرمود: هر گاه قلب يكى از شما نرمی و رقت یافت، در آن حال دعا كند، زيرا قلب تا پاك و خالص نشود، رقیق نگردد. حاشیه: احتمالا قلب حالاتی دارد که می آید و میرود و باید در قلب نظر کنیم و را دریابیم و لحظه ها را از دست ندهیم! پس از طرفی رقت قلب را دریابیم، و در طرف مقابل، در زمان هایی که قلبمان سخت می شود، با ترس و لرز، قدم برداریم. http://noo.rs/igY50
فی الکافی، بسنده حدیث قدسی: فِيمَا نَاجَى اَللَّهُ بِهِ مُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: يَا مُوسَى لاَ تَنْسَنِي عَلَى كُلِّ حَالٍ فَإِنَّ نِسْيَانِي يُمِيتُ اَلْقَلْبَ . در کتاب کافی به سندش از امام صادق عليه السلام نقل کرده ایشان فرمود: در آنچه خدا با موسى مناجات كرد (اين بود كه) فرمود: اى موسى مرا در هيچ حالى فراموش مكن زيرا كه «فراموش كردن من» قلب را ميميراند. سند: در سند این روایت، چند راوی بیان نشده! http://noo.rs/BuKUy
نکاتی در باب خواندن از کتاب «الکنه فی ما لابد للمرید منه» ( ) : ❇️ ترفع صوتك بحيث تسمع نفسك و ترتل القرآن! 🔸 و تسأل في السورة التي توجب السؤال فيها 🔸و تعتبر في الآية الاعتبار 📜 و تعامل في كل آية بما يليق بها و ما تدل عليه من تلك الصفات. 📜 فانظر ما عندك منها، و ما فقدت من ذلك! 🔹فاشكره على ما عندك 🔹و ما فاتك حصله. 🔹و إذا قرأت وصف المنافقين و الكافرين فانظر هل فيك من تلك الصفات شيء أم لا؟ ❇️ صدایت را بلند کن به اندازه‌ای که خودت صدای خودت را بشنوی، و قرآن را درست و با آهنگی نیک، تلاوت کن! 🔸 و در سوره‌ای که در آن، طلب و ، لازم است، بطلب و بخواه. 🔸و در آیاتی که مربوط به است، عبرت گیر. 📜 و [به طور کلی] در هر آیه‌ای، آن رفتاری را که متناسب با محتوای آن آیه است و بر آن دلالت دارد، انجام بده؛ [یعنی مخاطب گفتگو و تعامل باش و در گفتگو و تعامل، شرکت کن] از جمله صفاتی که در آن ذکر شده. 📜 پس ببین از صفاتی که در آیه ذکر شده، کدام را داری و کدام را نداری؟ 🔹 پس برای آنچه که داری، خداوند را شکر کن. 🔹و آنچه را نداری، به دست آور. 🔹و چون وصف منافقین و کافران را می‌خوانی، پس ببین آیا از آن صفات، چیزی در تو هست یا نه؟
در رجال کشی در ضمن داستانی نقل کرده: ... فَقَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام یَا بَا ذَرٍّ إِنَّ سَلْمَانَ لَوْ حَدَّثَکَ بِمَا یَعْلَمُ لَقُلْتَ رَحِمَ اللَّهُ قَاتِلَ سَلْمَانَ یَا بَا ذَرٍّ إِنَّ سَلْمَانَ بَابُ اللَّهِ فِی الْأَرْضِ مَنْ عَرَفَهُ کَانَ مُؤْمِناً وَ مَنْ أَنْکَرَهُ کَانَ کَافِراً وَ إِنَّ سَلْمَانَ مِنَّا أَهْلَ الْبَیْتِ. ---------- حضرت علی فرمود: ای ابوذر! اگر سلمان تو را به آنچه می‌داند خبر دهد قطعاً خواهی گفت: خداوند قاتل سلمان را رحمت کند. ای ابوذر! به درستی که سلمان باب خدا در زمین است. هر کس او را بشناسد مؤمن و هر کس او را انکار کند کافر است. به درستی که سلمان از ما اهل بیت است. از معضلات افکار غیر الهی، این است که ما را کاهش می دهند؛ نمیدانم نسبت به این روایت، چه حسی دارید؟! سلمان پیامبر نبود سلمان از خاندان نبوت نبود سلمان حتی از ابتدا مسلمان هم نبود زرتشتی بود مسیحی بود اما به جایی رسید که متناسب با بیان این روایت، باید باید گفت: «ملاک حق و باطل شد» آیا چنین افقی داریم؟
1731_lobolmizan.ir_222_فصوص الحکم.pdf
4.49M
متاسفانه به نظر می‌رسد که چاپ اول شرح جناب بابارکن‌الدین، به پایان رسیده و هنوز ناشر، چاپ جدیدی از این اثر ارائه نداده. در بین شروح موجود، دم دست و روان‌ترین شرح، شرح استاد طاهرزاده است.
تصحیح قدیمی بخش ابتدایی کتاب «نصوص الخصوص في ترجمة الفصوص» را می‌توانید در نرم افزار «همراه نور» بخرید. http://hamrahnoor.ir/book/11015
إن شاء الله صوت این جلسات، در کانال @baba_rokna بارگذاری می‌شود.
، بحث خوبی به عنوان «ملاصدرا و نقشه راه خوانش حکمت متعالیه» شروع کرده‌اند؛ که این صوتِ جلسه اول ایشان است. دغدغه ایشان، بسیار قابل توجه و جدی است. به خصوص نیم ساعت اول این صوت. جلسات، چهارشنبه‌ها، ساعت ۱۰، در خانه طلاب (کنار بیمارستان میلاد) برگزار می‌شود و صوت آن در کانال ایتا خانه طلاب، بارگذاری خواهد شد.
إن شاء الله از این هفته، در صفحه‌ی اندیشه‌ی روزنامه اصفهان زیبا ، شروع به معرفی کتاب «منازل السائرین» خواجه عبدالله انصاری می‌کنم. این کتاب، از مهم‌ترین کتب عرفان عملی است. خوشحال می‌شم هر نکته‌ای داشتید، برام ارسال کنید. مطلب اول که امروز چاپ شد:
نقل عن *الإمامُ‌ العسكريُّ‌ * عليه السلام: صَلُّوا في عَشائرِهِم واشهَدوا جَنائزَهُم، وعُودُوا مَرضاهُم،وأدُّوا حُقوقَهُم؛فإنَّ‌ الرّجُلَ‌ مِنكُم إذا وَرِعَ‌ في دِينِهِ‌،وصَدَقَ‌ في حَديثِهِ‌،وأدَّى الأمانَةَ‌،وحَسَّنَ‌ خُلقَهُ‌ مَع النّاسِ‌،قيلَ‌:هذا شِيعيٌّ‌،فيَسُرُّني ذلكَ‌. اتَّقُوا اللّهَ‌ وكُونوا زَيناً ولا تَكُونوا شَيناً، جُرُّوا إلَينا كُلَّ‌ مَوَدَّةٍ‌،وادفَعوا عَنّا كُلَّ‌ قَبيحٍ‌؛فإنّهُ‌ ما قِيلَ‌ فِينا مِن حَسَنٍ‌ فنَحنُ‌ أهلُهُ‌،وما قِيلَ‌ فِينا مِن سُوءٍ فما نَحنُ‌ كذلک. (تحف العقول) از *امام حسن عسکری* در توصیه به شیعیان، نقل شده که: در جمع آنان (:اهل سنّت) - نماز بخوانيد - و در تشييع جنازه‌هايشان حاضر شويد - و از بيمارانشان عيادت كنيد - و حقوقشان را ادا كنيد؛ زيرا هر يك از شما وقتى در دين خود پارسا باشد و راست گويد و امانتدار باشد و اخلاقش را با مردم خوب كند، گفته خواهد شد: ✅ «اين شيعه است و اين مرا خوشحال مى‌كند.» امام در ادامه فرمود: ◀️ از خدا بترسيد و مايۀ آراستگى وآبرومندى [ما] باشيد، نه باعث عيب و ننگ. ◀️ دوستى‌ها را به سوى ما جلب كنيد و هرگونه زشتى را از ما دور سازيد؛ زيرا هر خوبى‌اى كه دربارۀ ما گفته شود، ما اهل آن هستيم و هر عيب و بدى‌اى دربارۀ ما گفته شود،ما چنان نيستيم. ✏️حاشیه: حال عجیبی دارد که امامِ تو، تو را از خودش بداند! بگوید چنین باش تا نیکی‌ها به نام من بخورد... ای جان به این لحظه...
هدایت شده از عارفین
🍃آیت‌الله‌ بهجت (ره) : اگر کسی بفهمد دنیایش نظیر آخرتش به دست خداست و اوست که مطالب دارَین را امضا می‌کند خیلی راحت می‌شود. 📚در محضر بهجت، ج۳، ص۱۷۶ 🆔 @arefin