✅✅✅✅ نود و چهارمین جلسۀ شورای پژوهشی پژوهشکدۀ فلسفه و کلام اسلامی در تاریخ 24/12/99 رأس ساعت 30: 10 با حضور آقایان حسن معلمی، عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع)، یارعلی فیروزجایی، عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع)، محمد سوری، رئیس پژوهشکدۀ فلسفه و کلام اسلامی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه، جواد دانش، مدیر گروه فلسفۀ اخلاق و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، محمدعلی مبینی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و علی اکبر شاملی، مدیر ادارۀ پژوهش برگزار شد.
✅✅✅ در این جلسه موضوعات ذیل بررسی و تعیین تکلیف شد:
1. بررسی کتاب «مبناگرايي بونجور و ملاصدرا» آقای عیسی موسیزاده و مهدی عباسزاده؛
2. طرح تفصیلی «مقایسۀ نقادانۀ دیدگاههای فرااخلاقی مایکل اسمیت با نظریات اخلاقی فیلسوفان اسلامی معاصر« دکتر محمدعلی مبینی؛
3. حسن انجام کار ترجمه کتاب «راه تفکر هایدیگر» به قلم دکتر مجتبی درایتی به تأیید رسید؛
4. حسن انجام کار پروژۀ «اندیشههای کلامی یونس بن عبدالرحمن» بهقلم مقداد امیری به تأیید رسید؛
5. تعیین تکلیف موظّفی علمی محققان پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی در سال 1399 و 1400.
هدایت شده از ابوالفضل ساجدی
shaban.pdf
971.6K
🌀 جدول مراقبهی شعبانیه
📝 اعمال و اذکار اين ماه
📿 انشاالله بنابگذاريم تا در ماه شعبان با تکرار همراه با توجه ذکر «لا إله الاّ الله، وَ لا نَعْبُدُ إلاّ إیّاهُ، مُخْلِصینَ لَهُ الدّین وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرکُون» توحيد خود را تقويت كنيم. دل به او سپاريم، و جز او را عبادت نکنیم، خالصانه دین را برای او بدانیم، هرچند مشرکان، جهتهای فراوان دیگری را پیش روی ما میگشايند تا از دین خدا عدول کنیم و به مکتبها و تئوریهای آنها برگردیم.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🔹 مي توانيد جدول مراقبه را دانلود کنید و با انجام عمل هر روز، خانهی مربوط را علامت بزنید.
🔹 هر فردی مطابق توان و ظرفیت خود، مي تواند همه يا برخي از اذکار را انتخاب کند.
📌 دانلود فایل Pdf در پیوست
📚 منبع:
مفاتیح الجنان
#مراقبه_شعبان
#شعبان
🌱
https://eitaa.com/tagrobe_t_masiri
فهرست مطالب كانال:👇🏼
https://eitaa.com/sajedi_ir/672
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
هدایت شده از ذوالفقار ناصری
✅✅✅ کارگاه «روش تصحیح متون عرفانی» برگزار شد.
✅✅ کارگاه «روش تصحیح متون عرفانی» با تدریس دکتر محمد سوری، رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی و استاد عرفان اسلامی در کتابسرای طه برگزار شد.
✅ در این کارگاه دو ساعته که در تاریخ 24/12/1399 و با حضور علاقه مندان برگزار شد، دکتر سوری به صورت فشرده دربارۀ روش های تصحیح متون عرفانی در تراث اسلامی سخنرانی کردند.
مدیر جدید گروه فلسفه پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی منصوب شد. حجت الاسلام والمسلمین دکتر لک زایی، ریاست محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به پیشنهاد رئیس محترم پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی، دکتر محمد سوری، طی حکمی آقای دکتر حسن عبدی را به مدیریت گروه فلسفه پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی منصوب کردند. آقای دکتر عبدی عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) و استادیار گروه فلسفه این دانشگاه هستند.
انا لله و انا الیه راجعون متأسفانه با خبر شدیم همسر گرامی همکار عزیزمان آقای دکتر علی اکبر علیزاده که به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان بستری بودند دارفانی را وداع گفته اند. بدین وسیله این مصیبت جانگداز را به ایشان و فرزند گرامی و سایر بستگان تسلیت عرض می نماییم و آمرزش و رحمت بیکران الهی را بر آن مرحومه مسئلت می نماییم. مراسم تشییع و سایر مراسمات متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.
هدایت شده از محمد سوری
درسگفتارهایی در باب تاریخ فلسفه و با محوریت مکتب فلسفی اصفهان.
مدرّس: مهدی عسگری
مکتب فلسفی اصفهان، اصطلاح نوپدیدی است که اساتیدی همچون مرحوم علامه سیدجلالالدین آشتیانی و استاد دکتر سیدحسین نصر آن را برای بازه زمانی در تاریخ فلسفه وضع کردهاند که در اصفهان جریان داشته است.
در مکتب فلسفی اصفهان با دو مدرسه متفاوت روبهرو هستیم. مدرسهای که استادی آن را میرداماد برعهده داشته و مدرسه دیگر که استاد آن ملارجبعلی تبریزی بوده است.
تکیه ما در این درسگفتارها بر مدرسه تبریزی و شاگردانش است.
احوال، آثار و افکار ملارجبعلی تبریزی
در مورد ملارجبعلی اطلاعات زیادی در دسترس نیست. همین قدر میدانیم که وی در فلسفه بیشتر به تفکر مشا عنایت داشته است به طوری که در مورد او نوشتهاند «کان الشفاء و الاشارات فی یده کالشمع فی ید أحدنا یدیرهما کما ندیر بیدنا». شاملو در تمجید از مقام علمی او در علوم عقلیه می نویسد: «از جمله فلاسفه، برهانآفرین، افصح المتکلمین، اکمل المتبحرین، رئیس المدققین، دستورالمحققین، کاشف اسرار نص جلی، مولانا حکیم رجبعلی، که اگر در عالم رؤیا ارسطو طریق گفتارش را مشاهده مینمودی، بیشک و شبهه معلم ثانی را از تعلیم اول دست اعتراض کوتاه بودی» تبریزی آثاری در فلسفه از خود به جای گذاشته است که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.
1ـ الأصل الأصیل یا الاُصول الآصفیّة: از این کتاب دو تصحیح موجود است. یکی تصحیح ناقص مرحوم سیدجلالالدین آشتیانی در جلد اول منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران که همراه با تعلیقات انتقادی استاد منتشر شده؛ و دیگری تصحیح کامل کتاب توسط آقایان عزیز جوانپور هروی و حسن اکبری بیرق منتشر شده که تصحیحی نااستوار است. جلالالدین همایی این رساله را رسالۀ مبدأ و معاد دانستهاند.
2ـ رسالۀ اثبات واجب: رسالۀ اثبات واجب تا به حال دو بار تصحیح شده است: (الف) تصحیح مرحوم عبدالله نورانی که در کتاب حکمت الهی در متون فارسی به عنوان رسالۀ دوم چاپ شده است؛ (ب) تصحیح مرحوم آشتیانی که در جلد اول منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران چاپ شده که همچون الأصل الأصیل با تعلیقات انتقادی استاد همراه است.
3ـ دیوان شعر. از این دیوان نسخهای خطی به شمارۀ ثبت 12833 در کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی موجود است.
4ـ معرب رسالة الحکمة. اصل این رساله به فارسی است که قاضی سعید قمی آن را به عربی ترجمه کرده است. عنوان عربی رساله البرهان القاطع و نور الساطع است که در کتاب الأربعینیات قاضی سعید قمی به تصحیح استاد نجفقلی حبیبی به چاپ رسیده است.
5ـ وجود الباری.
6ـ تفسیر آیة الکرسی.
7ـ المعارف الإلهیّة: این کتاب را به محمدرفیع پیرزاده شاگرد تبریزی نسبت دادهاند. ولی پیرزاده در ابتدای کتاب تصریح کرده است که تبریزی در اثر ضعف و پیری نمیتوانست بنویسد و مطالب را بر او املا میکرده است. بنابراین پیرزاده تنها کاتب سخنان تبریزی بوده است نه اینکه در این کتاب اندیشههای خود را بیان کند. آقابزرگ نیز به این نکته تصریح کرده است.
همانطور که گذشت تبریزی در فلسفه به فلسفه مشا عنایت بیشتری داشته است، اما در آثار او میتوان عناصر فکری دیگری را نیز یافت. این عناصر فکری عبارتند از: روایات ائمه معصومین (ع)، سخنان اهل عرفان و صوفیه، اندیشهها نوافلاطونی، سخنان حکمای هند و اقوال برخی از فیلسوفان. در میان این عناصر فکری توجه به روایات و اندیشههای نوافلاطونی بیشتر خودنمایی میکنند. البته تأثیرپذیری تبریزی از اندیشههای نوافلاطونی به حدی است که بر تفسیر او از روایات نیز تأثیر گذاشته است.
تبریزی درفلسفه خود به اشتراک لفظی وجود، اصالت ماهیت بنابر کتاب الأصل الأصیل و اصالت وجود بنابر کتاب معارف الإلهیّة، الهیات سلبی، انکار وجود ذهنی، انکار حرکت جوهری، شی دانستن موضوع فلسفه، تجرد قوای نفس نباتی، انحصار موجود در ممکن برای اثبات واجب تعالی، رد کردن عینیت و زیادت صفات بر ذات واجب تعالی و اصل سنخیت به عنوان دلیل (نه مبنای) قاعده الواحد معتقد است. مجموعه این نظرهای فلسفی را میتوان در اثر مهم او یعنی الأصل الأصیل دید.
هدایت شده از محمد سوری
جلسه اول
در جلسه اول به ذکر اجمالی درباره مکتب فلسفی اصفهان و دو مدرسه عمده آن پرداختیم و بعد از آن به عناصر فکری تاثیرگذار در افکار تبریزی و شاگردانش اشاره کردیم. 👆
هدایت شده از محمد سوری
جلسه دوم
جلسه دوم از درسگفتارهای درباره تبریزی.
در این جلسه به آثار تبریزی و معرفی شاگردانش پرداختم. 👆
اولین جلسه شورای گروه فلسفه پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی در تاریخ 9-2-1400 برگزار شد.
در این جلسه که با حضور استادان دکتر محمد سوری، دکتر حسن عبدی، دکتر سیدجابر موسوی راد و ذوالفقار ناصری و حضور مجازی دکتر سید محمود موسوی برگزار شد، تعداد چهار طرح اجمالی ارائه شده به گروه فلسفه بررسی و تصمیم گیری شد.
در این جلسه طرح های زیر بررسی شدند:
1. طرح اجمالی «نفسشناسی در سنت اسلامی»؛
2. طرح اجمالی «رهایی، خودآیینی و اصالت: تحلیل انتقادی اندیشه ریچارد رورتی»؛
3. طرح اجمالی «مطالعه تطبیقی رویکرد فیلسوفان زبان و روانشناسان غربی و فیلسوفان مسلمان و عالمان اصول به مسئله ارتباط بین زبان، ذهن و واقعیت»؛
4. طرح اجمالی «همایش تخصص ماهیت و امکان اندیشه».
هدایت شده از اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
صدویکمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی نقدونظر مربوط به بهار 1400به همّت پژوهشکده فلسفه و کلام و اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر و مقالات این شماره بر روی سامانه این نشریه به آدرس http:jpt.isca.ac.ir نمایه گردید.
«تناظر انسانشناسی عملگرا و انسانشناسی اخلاقی کانت و نقش آنها در تحقق عملی اخلاق وی» نوشته ذوالفقار همتی؛ «سنجش غیراخلاقی پنداشتن اعتقاد به حیات پس از مرگ» اثر غلامحسین جوادپور؛ «انسان اصیل کیست؟ تحلیل انتقادی خوانش مصطفی ملکیان از مفهوم «اصالت» با ابتنا بر دیدگاه چارلز تیلور» به قلم مصطفی مرادی؛ «شیوههای ارتباطی خداوند با انسان؛ تحلیلی از دیدگاه صوفیه دربارۀ ولیّپنداری خود و امکان مخاطبۀ مستقیم با خداوند» نوشته امداد توران ازجمله مقالات این شماره است.
همچنین «مبانی شریعتگریزی صوفیه» نوشته حسن یوسفیان؛ «بررسی انتقادی دیدگاه شحرور دربارۀ گسترۀ عصمت پیامبران» به قلم زهرا حمزهای و محمدعلی محیطیاردکان؛ «بررسی سرایت دلایل عصمت از شخصی به شخص دیگر» اثر علی فقیه، علی غضنفری و سیداحمد فقیهی از دیگر مطالبی است که در این شماره منتشر شده است.
فصلنامه علمی ـ پژوهشی نقدونظر در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)؛ بانک اطلاعات نشریات کشور (Magiran)؛ پایگاه استنادی سیویلیکا (Civilica)؛ مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)؛ پرتال جامع علوم انسانی(ensani.ir)؛ سامانه نشریه: jpt.isca.ac.ir، کتابخوان همراه پژوهان (pajoohaan.ir) و پرتال نشریات دفتر تبلیغات اسلامی (http://journals.dte.ir) نمایه میشود.
🌐https://eitaa.com/journals_isca/98
کتاب معنای زندگی از سوی گروه فلسفه پژوهشکدۀ فلسفه و کلام اسلامی منتشر شد. ✅✅✅ نویسنده کتاب حجت الاسلام والمسلمین دکتر اسماعیل علیخانی در معرفی اثر آورده است: از بزرگترين پرسشهاي بشر ـ و به گفتة بعضي از فيلسوفان، بزرگترين پرسش بشر ـ پرسش از معناي هستي به نحو عام و معناي زندگي بشر به نحو خاصّ و معناي زندگي خود فرد به نحو اخصّ است. پرسش از معناي زندگي در محل تقاطع مابعدالطبيعه، دين، فلسفة اخلاق، روانشناسي، معرفتشناسي و فلسفة دين قرار دارد.
✅✅ از مهمترين بحثهاي مرتبط با مسئله معناي زندگي و شايد بتوان گفت مهمترين موضوعي که در غرب با معناي زندگي مرتبط است، وجود يا عدم خداوند و نقش او در معنابخشيدن به زندگي است. كنارنهادن خدا و دين از معنابخشيدن به زندگي بشر غربي و پيامدهاي آن، يعني دلهره و اضطراب و پوچي، برخي از انديشمندان مكتب اگزيستانسياليسم را به اين انديشه رهنمون شد كه براي زندگي بيمعناي بشر غربی، معنايي اينجهاني درنظر گیرند. آنان اين معنايابي را به عهدۀ افراد انسانی نهادند. اساس رويكرد آنان، انسانگرايي، يعني آزادي مطلق انسان و منزلت مطلق او در هويتبخشی به خود و آفريدن ارزشها توسط خود او بود.
هدایت شده از شعر هیأت
به همسایۀ دیوار به دیوار وطنم؛ افغانستان
پوشیدهاند رخت عزا دخترانتان
همسایه! غم دوباره شده میهمانتان؟
گنجشککان به مرگ پر و بال دادهاند
دردا که شعلهور شده باز آشیانتان
نامهربانی از همه عالم چشیدهاید
ای من فدای داغ دل مهربانتان
سر رفته است از لب دیوارتان غروب
در خون تپیده باز افق آسمانتان
کو فرصت درخشش ماه و ستارهها؟
کو چشمروشنی شب بامیانتان؟..
دستش به آبیاری گلها نمیرود
همدست خارهاست مگر باغبانتان؟
این بیبهار ماندن گلخانه تا کجا؟
تا کی ادامه داشته باشد خزانتان؟
عمری ببارد آه که طغیان کند مگر
یک روز رودخانه اشک روانتان
ما غمشریک حادثههایی پر از دریغ
ما در مرور ثانیهها همزبانتان
بعد از هزار و یک شب رنجی که بردهاید
آخر کجاست فصل خوش داستانتان؟
ای کاش سرنوشت کمی ساده میگرفت
تا سختتر از این نشود امتحانتان
📝 #فاطمه_عارف_نژاد
🌐 shereheyat.ir/node/5020
✅ @ShereHeyat