هدایت شده از اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
به همّت پژوهشکده فلسفه و کلام و اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سومین شماره دوفصلنامه علمی ـ تخصصی «Theosophia Islamica» مربوط به بهار و تابستان 2022م منتشر و مقالات این شماره بر روی سامانه این نشریه به آدرس http:jti.isca.ac.ir نمایه گردید. مقالاتی که در این شماره منتشر شده است عبارتند از:
•The Metaphysical Distinction between Existence and Essence: A Foundation for the Non-Greek Philosophical System
Sohrab Haghighat
•Avicenna’s View on the Greek Philosophical Thought
Rahman Ihterami
•A Schema for the Islamic Epistemological System
Ali Akbar Rashad
Mahdi Abbas-zadeh
Ramazan Ali-tabar
•Father and Mother: Two Topos of Family Ethics in Christianity and Shia Islam
Bartolomeo Pirone
•“The Possibility of an Afterlife”: An Interpretation and Defense of D.H. Lund’s View of the Self as an Immaterial Center of Subjective States
Zainab Amiri
•A Critique of the Rational Signification of the Miracle to Prophethood
Hussein Atrak
دوفصلنامه علمی ـ تخصصی Theosophia Islamica در بانک اطلاعات نشریات کشور (Magiran.com)؛ پایگاه استنادی سیویلیکا (Civilica.com)؛ مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)؛ پرتال جامع علوم انسانی (ensani.ir)؛ پایگاه مجلات تخصصی نور (Noormags.ir) نمایه و در سامانه نشریه: jti.isca.ac.ir، کتابخوان همراه پژوهان (pajoohaan.ir) و پرتال نشریات دفتر تبلیغات اسلامی (http://journals.dte.ir) بارگذاری میشود.
🌐https://eitaa.com/journals_isca/194
✅✅✅ پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی با همکاری مرکز همکاری های علمی و بین الملل برگزار می کند:
❇️❇️❇️ سومین پیش اجلاسیه کرسی تخصصی نظریه تناسب وجودی در باب ارزش
🔰 کتاب «فلسفه هنر ابن سینا» به چاپ دوم رسید
🔹به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل از اداره نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کتاب «فلسفه هنر ابن سینا» اثر هادی ربیعی است که در پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ۲۴۷ صفحه تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه به چاپ دوم رسید.
🔹 اثر حاضر با هدف تبیین مبانی حکمی و عرفانی ابن سینا در زمینه هنر و زیبایی به نگارش درآمده است. بر این اساس، دیدگاههای معناشناختی، وجود شناختی و معرفت شناختی ابن سینا درباره زیبایی و هنر در فصلهای جداگانهای بررسی شده است.
🔹در این کتاب، به فلسفه هنر ابن سینا پرداخته شده است، اما دو نکته شایان توجه است:
🔹نخست اینکه فلسفه هنر ابن سینا تحت تأثیر فلسفه هنر ارسطو است؛
🔹️ دوم آنکه چون هنر با زیبایی سر و کار دارد، از زمان یونان باستان، فیلسوفان در مباحث فلسفه هنر به بحث زیبایی نیز میپرداختهاند.
🔹 از این رو، اگر در این اثر نویسنده بیشترین مباحث را به بحث زیبایی اختصاص داده است، به دلیل نقش زیادی است که زیبایی در هنر دارد.
🌐 مشاهده متن کامل خبر
📚 خرید اینترنتی این کتاب
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
🔰سومین پیش اجلاسیه کرسی تخصصی
🔻نظریه تناسب وجودی در باب ارزش
🎙ارائه دهنده:
👤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد مبینی
🔹عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📋 شورای داوران:
👤 حجت الاسلام و المسلمین استاد احمد واعظی
👤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا آلبویه
👤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر هادی صادقی
📋 کمیته ناقدان:
👤 دکتر محمد فتحعلی خانی
👤 دکتر علیاکبر عبدل آبادی
👤 دکتر سید محمد حسینی سورکی
👤 حجت الاسلام و المسلمین محمد عالمزاده نوری
📝 دبیر علمی:
👤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی آزادیان
📄 ناظر جلسه:
👤 دکتر محسن موسیوند
📅 زمان: پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
⏰ ساعت ۸/۳۰ الی ۱۲
📂 مکان: قم، پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، تالار شهید سلیمانی
🌐 لینک ورود به جلسه:
dte.bz/phicconf
📒مجری:
پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی | مرکز همکاریهای علمی و بین الملل
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
سومین پیش اجلاسیه
کرسی تخصصی
نظریه تناسب وجودی در باب ارزش
هماکنون در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در حال برگزاری است:
لطفا برای حضور مجازی در اجلاسیه با لینک زیر وارد شوید:
http://Dte.bz/danaee
هدایت شده از گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
❇️«مختاری» سفیر ایران در واتیکان شد
حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمدحسین مختاری به عنوان سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در واتیکان منصوب شد.
پیش از این حجتالاسلام والمسلمین طههاشمی این مسئولیت را بر عهده داشت.
سفیر جدید ایران در واتیکان، دانشآموخته حوزه و دانشگاه است و عناوینی چون ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی، تحصیل در دانشگاه دورهام انگلستان، ریاست پژوهشگاه مطالعات تقریبی، مسئولیت مرکز اسلامی نیوکاسل و ریاست پژوهشکده بینالمللی عروه الوثقی، عضو هيات علمي گروه کلام و فلسفه دين موسسه امام خميني ره، در سوابق وی به چشم میخورد.
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تولید_کانال
معرفی #کلیات نرمافزار پژوهشیار
اولین بستر جامع پژوهشی در ایران 🇮🇷
این ۵۰ ثانیه را لطفا مشاهده بفرمایید
#مسئولان #اساتید #محصلان
#حوزوی #دانشگاهی
📥دریافت پژوهشیار
از بازار ⬅️ اینجا از مایکت ⬅️ اینجا
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🌀سلسله همایش های نظریه انتظار
📁همایش ملی جریان های انحرافی و مدعيان دروغین مهدویت در دوران معاصر و راهبردهای مواجهه با آنها
▪️به همراه گزارشی از وضعیت جریانهای انحرافی معاصر وارائه مستندات تصویری
📒سخنرانان افتتاحیه
🎙مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی کریمی جهرمی
🎙حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه
▪️دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی
📒سخنران اختتامیه
🎙حضرت آیت الله شیخ نجم الدین طبسی
▪️استاد درس خارج فقه و مهدویت و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
📆زمان: پنجشنبه ۱۸ آبان ١٤٠٢ | صبح؛ ۸ تا ۱۲ و عصر ۱۴ تا ۱۷
🗒مکان : قم، چهار راه شهدا، ابتدای خیابان معلم، ستاد دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، طبقه چهارم
📁مجری: پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی با همکاری قطب تعمیق ایمان دینی
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
✅✅✅ به همت گروه فلسفه پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی منتشر شد.
✅✅ کتاب نامه ای در باب انسان گرایی؛ اثر مارتین هایدگر، با ترجمه مرحوم دکتر ابراهیم علی پور (رئیس فقید پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی) در 400 نسخه و در 140 صفحه از سوی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روانه بازار کتاب شد.
نامهای در باب انسانگرایی نوشتهای است از مارتین هایدگر، فیلسوف بلندآوازۀ آلمانی که آن را در پاسخ به پرسشهای فیلسوف فرانسوی، ژان بوفره نگاشته است.
هایدگر در این رساله در تقابل با روش فلسفهورزی در مابعدالطبیعۀ غربی، همگان را به تفکری از جنس دیگر به سرشت انسان واداشت. نکتۀ اصلی طرح هایدگر در نامهای در باب انسانگرایی، در دسترس قراردادن ساحتی از انسان است که پیش از هر چیز ما را قادر میسازد «آنچه هست» را بفهمیم؛ ساحتی که درواقع خودش بنیاد خودش را قوام میبخشد.
هدایت شده از فرهنگستان علوم اسلامی
🔰هفتمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی
گردهمایی نیمروزه کمیسیون«مدیریت تحوّل علوم انسانی»
▪️طرح راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی درمسیر تحوّل علوم انسانی
▫️حجتالاسلاموالمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه
دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی
🔻تجربه الگوهای مدیریتی و ایدههای حکمرانی مشارکتی تحوّل علوم انسانی با حضور نمایندگانی از مراکز آموزشی وپژوهشی باسابقه درعرصه تحوّل علوم انسانی
▫️حجتالاسلاموالمسلمین دکترعلی مصباح یزدی
رئیس شورای اسلامیسازی علوم انسانی موسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی(ره)
▫️حجتالاسلاموالمسلمین دکتررمضان علیتبارفیروزجایی
مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی
▫️دکترعبدالله توکّلی
معاونت پژوهش سابق پژوهشگاه حوزه ودانشگاه
▫️دکترسیدمجتبی امامی
معاونت پژوهش دانشگاه امام صادق(ع)
▫️دکترابولقاسم فاتحی
ریاست پژوهشکده تحوّل علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبایی
▫️حجت الاسلاموالمسلمین دکترعلیرضاپیروزمند
ریاست مرکزمطالعات بنیادین فرهنگستان علوم اسلامی قم
مدیرگروه مدیریت راهبردی فرهنگی دانشگاه عالی دفاع ملی
🔻ارائه مقالات
1️⃣الگوی حکمرانی مشارکتی در تحوّل علوم انسانی:مدیریت شبکهای تحوّل علم
حجتالاسلاموالمسلمین دکترمصطفی جمالی
2️⃣الگوی روابط میان«حاکمیت،مردم ونهادعلم»درتحوّل علوم انسانی
حجت الاسلام احمدعابدی
3️⃣الگوی مدیریت راهبردی دانش ترازانقلاب اسلامی
دکتراسماعیل شاطری
زمان:پنجشنبه 25 آبان1402-ساعت 7:45 - 14
مکان: قم.ساختمان مرکزی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
🔗لینک مجازی
⬅️هماهنگی جهت حضور: 09122730138
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا|سایت
🔺 مرکز دینپژوهی حنیف در همکاری با مرکز بینالمللی الهیات تطبیقی و مسائل اجتماعی دانشگاه بُن، برگزار میکند:
«روش و نظریه در الهیات تطبیقی»
✅ ۴ جلسه سخنرانی به زبان انگلیسی با پرسش و پاسخ
✅ پنجشنبهها از ۲ تا ۲۳ آذر | ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹:۰۰ (به وقت تهران)
✅ در یک دهۀ گذشته اشتیاق به پژوهش در الهیات تطبیقی در جهان، و به تبع آن در ایران، رشد قابل توجهی داشته است. یک ویژگی متمایز این حوزه در ایران این است که پژوهشها به نسبت در تعامل و ارتباط با فضای جهانی شکل گرفتهاند. بهروز ماندن این حوزه در ایران نیازمند تعامل با آخرین دستاوردهای پژوهشی در سطح جهانی است.
✅ مجموعهٔ سخنرانیهای پیش رو، تلاشی است برای ارائهٔ شماری از پژوهشهای جدید در حوزهٔ روش در الهیات تطبیقی.
در این مجموعه، چهار تن از پژوهشگران برجسته الهیات تطبیقی در این باره سخن خواهند گفت:
✔️ کلاوس فوناستوش (دانشگاه بن) | ۲ آذر
روشها، رهیافتها و اهداف الهیات تطبیقی
✔️ کاترین کورنیل (کالج بوستون) | ۹ آذر
گونههای یادگیری در الهیات تطبیقی
✔️ فرانسیس کلونی (مدرسه الهیات هاروارد) | ۱۶ آذر
الهیات تطبیقی: یادگیری عمیق در فراسوی مرزهای دینی
✔️ مارین مویرت (دانشگاه کاتولیک لوون) | ۲۳ آذر
چرخش مناسکی در الهیات تطبیقی
✔️ ارائهها بر اساس منابع منتشر شده در این زمینهاند. پیش از هر سخنرانی، منابع مکتوب مرتبط با آن برای شرکتکنندگان ارسال خواهد شد.
✔️ جلسات بهصورت برخط (آنلاین) و در Zoom برگزار خواهد شد.
☑️ جهت ثبتنام (رایگان) از این لینک اقدام کنید:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfJ9Z4fjw_WxlU9CFUbhaGOzmzKvyTXbg_4kyEfjsM2xEqa_g/viewform
(مهلت ثبتنام: ۱ آذر ۱۴۰۲)
@hanifcrs
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#ویژهبرنامه #علامه_طباطبایی
🔰بیست و نهمین برنامه از نهمین ویژهبرنامه بزرگداشت
🌐 نگاهی به استدلال نظم بر اثباتخدا از منظر علامه طباطبایی
🎤جناب آقای دکتر عبدی
🗓شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۸:۳۰
🖇 حضوری و مجازی
🏢قم، خیابان ۱۹دی، کوچه۱۰، کوچه۲، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی
🆔@hekmateislami
✅✅✅ به همت گروه کلام پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی منتشر شد.
✅✅ کتاب دفاع تبیینی از خداباوری (بررسی دیدگاه ریچارد سوینبرن) به قلم دکتر منصور نصیری در 350 نسخه و در 245 صفحه از سوی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روانه بازار کتاب شد.
پس هر ویژگیِ جدیدی که در مقدمات هر یک از استدلالها ذکر میشود قرینه یا شاهدی برای اثبات وجود خدا میشود و باعث میشود که احتمال وجود خدا با در نظر گرفتن آنها، بیشتر از احتمال آن بدون در نظر گرفتن آنها (و فقط با در نظر گرفتن ویژگی یا ویژگیهای قبلی) شود. برای مثال، استدلال از طریق نظم زمانی (یعنی استدلال از طریق یکنواختی واحد و یکپارچه جهان فیزیکی و رخدادهای آن، برای رسیدن به قوانین طبیعی ساده در جهان) نشان میدهد که احتمال وجود خدا، با در نظر گرفتن نظم، بیش از احتمال آن بدون در نظر گرفتن نظم است؛ چرا که وجود خدا (اگر وجود داشته باشد) تبیین میکند که چرا قوانین طبیعت وجود دارند، و هکذا. پس با اضافه شدن هر قرینه یا داده جدید در جهان (که همان ویژگیهای جهان است و در مقدمه هر یک از استدلالها ذکر میشود) احتمال وجود خدا با در نظر گرفتن آنها بیشتر از احتمال وجود خدا بدون در نظر گرفتن آنها (و فقط در نظر گرفتن دادههایی که پیش از این در نظر گرفته بودیم) میشود. ازاینرو، این روش سوینبرن را استدلال انباشتی مینامیم؛ گویی با انباشت قراین و دادههای جدید بر قراین قبلی احتمال وجود خدا بیشتر و بیشتر از قبل میشود.
اما روشن است که در مقابل دادههایی که سوینبرن برای افزایش احتمال فرضیه خداباوری مطرح میکند دادههایی هم وجود دارند که احتمال وجود خدا را کاهش میدهند. در این میان، میتوان به دادههایی نظیر وجود شرور و استدلال اختفای خدا اشاره کرد که از نظر سوینبرن شرور مهمترینِ آنهاست. از همین رو، به بحث دربارۀ شرور، به عنوان داده یا قرینهای میپردازد که از نظر ملحدان قرینهای بر ضد وجود خداست. اما از نظر وی، تأثیر مسئله شر اندک است به این معنا که این مسئله مقدار کمی از احتمال وجود خدا را کاهش میدهد؛ ازاینرو در مجموع دادههایی که فراروی ما هستند باعث افزایش احتمال وجود خدا میشوند. وی در نهایت مدعی است که استدلال از طریق پیوند کردن همۀ این قراین (یا داده یا مقدمات) و به تعبیر دیگر، استدلال از طریق در نظر گرفتن مجموعۀ این دادهها به صورت انباشتی، یک استدلال استقراییِ محتملساز را نتیجه میدهد؛ استدلالی که باعث میشود وجود خدا محتملتر از عدم آن گردد.
اما سؤال مهمی که در اینجا مطرح میشود مربوط به سازوکار سنجش احتمال است: احتمال هر یک از گزینههای رقیب چگونه و با چه دستگاهی سنجش میشود؟ سوینبرن برای این کار از نظریه یا دستگاه بیزی استفاده میکند؛ از این رو، در فصل ششم به معرفی دستگاه بیزی و چگونگی تطبیق بحث حاضر بر آن پرداختهایم. این فصل برای غیرمتخصصان ممکن است کمی سخت باشد؛ اما این امر نباید باعث نگرانی شود و چنانکه خود سوینبرن در رایانامهای به نگارنده اظهار کرد، اساساً این دسته از خوانندگان میتوانند از آن گذر کنند.
فصل پایانی را به بررسی دیدگاه سوینبرن اختصاص دادهایم و در آن نقدهایی را مطرح کردهایم. به امید آنکه گامی در راستای مباحث نوین فلسفه دین برداشته باشیم.
منصور نصیری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، پردیس فارابی (nasirimansour@tu.ac.ir)
چکیدۀ کتاب
روش رایج در علم این است که دانشمندان، نخست، پدیدهای را مشاهده میکنند و آنگاه برای تبیین آن، فرضیهای را مطرح میکنند که به بهترین نحو آن پدیده تبیین میکند. آنها، برای انتخاب بهترین تبیین، و به تعبیر دیگر برای دستیابی به فرضیهای که بیشتر و بهتر از سایر فرضیهها آن پدیده را تبیین میکند ملاکهایی را به کار میبرند. و از رهآورد به کارگیریِ آن ملاکها به بهترین فرضیه، یعنی به فرضیهای که بهتر از سایر فرضیهها پدیده یا دادههای مورد نظر را تبیین میکند، دست مییابند.
از نظر سوینبرن میتوان همین فرایند را در فلسفۀ دین نیز جاری کرد. در فلسفۀ دین و در مباحث خداشناسی نیز میتوان پدیدههایی را در نظر گرفت که نیازمند تبییناند. آنگاه، برای تبیین آنها، فرضیههایی را ارائه و سپس بهترین آنها را با توجه به همان ملاکهای مطرح در علم انتخاب کرد. بر این اساس، ساختار استدلالی وی، در قالب استنتاج بهترین تبیین پیش میرود. در این نوع استدلال، با توجه به دادههایی که در اختیار داریم، برای تبیین آن دادهها، فرضیه یا فرضیههایی را از آنها استخراج و استنباط میکنیم؛ سپس فرضیهای را که بهتر از سایر فرضیهها، دادههای موجود را تبیین کند، به عنوان «بهترین تبیین» انتخاب میکنیم.
ادعای سوینبرن این است که در میان فرضیههایی که ارائه میشود، فرضیه «خداباوری» بهتر از سایر فرضیهها (نظیر مادیگرایی و انسانگرایی)، دادههای مورد نظر ما، نظیر نظم جهان، وجود جهان، تجربههای دینی و جز آن را تبیین میکند و ازاینرو، خداباوری بهترین تبیین برای این دادهها قلمداد میشود و به این ترتیب، عقلانیت خداباوری اثبات میشود. از نظر سوینبرن، فرضیه خداباوری حقایق حلناشده علم را تبیین میکند؛ حقایقی نظیر وجود جهان، قوانین علمی، نقش قوانین علمی در این جهان، اشتمال جهان بر انسانها و حیوانات هوشیار، معجزات، و تجارب دینی انسانها.
کتاب پیش رو، درآمدی بر تبیین و بررسی این دیدگاه سوینبرن است. فصلهای کتاب را برای رسیدن به این هدف به صورت زیر تدوین کردهایم: فصل نخست درآمدی بر معرفی سیر فکریِ سوینبرن و ساختار استدلالی اوست. با توجه به اینکه دیدگاه وی در چارچوب بحث تبیین پیش رفته، در فصل دوم به بررسی ماهیت تبیین و انواع آن پرداختهایم. این کار برای معرفی دو نوع تبیین (تبیین طبیعی یا علمی و تبیین شخصی) و توضیح تبیین نهایی که دو عنصر از عناصر اصلی دیدگاه اوست انجام شده است. فصل دوم در واقع، مباحث مربوط به توصیف تبیین را تشکیل میدهد. به همین مناسبت و در گام بعدی در فصل سوم به بحث دربارۀ توجیه تبیین پرداختهایم و معیارهای مربوط به توجیه تبیین را در دو بخشِ معیارهای احتمال پیشینی و معیارهای احتمال پسینی بررسی کردهایم تا ابزارِ اصلیِ انتخاب تبیینِ برتر را به عنوان تبیین نهایی به دست دهیم. در فصل چهارم به بحث دربارۀ خداباوری به عنوان یکی از تبیینهایِ رقیب با تبیینهای دیگر پرداختهایم. سوینبرن معتقد است که باید زنجیرۀ تبیینها به یک نقطۀ پایانی ختم شود؛ نقطهای که «پایانۀ تبیین» بوده و همۀ تبیینها به آن ختم میشود. از نظر سوینبرن، خداباوری شایستگیِ لازم برای این عنوان را دارد. برای اثبات این ادعا باید گزینههای دیگری را هم که به عنوان تبیین نهایی و پایانۀ تبیین مطرح شدهاند معرفی شوند و آنگاه همۀ آنها با توجه به دو دسته از معیارهای مربوط به سنجش احتمال پیشینی و احتمال پسینی سنجیده شوند. بر این اساس، در بخش دیگری از این فصل به معرفی سایر گزینهها و آنگاه سنجش آنها با توجه به دو معیار فوق پرداختهایم. در فصل پنجم، به استدلالهای مربوط به اثبات و رد وجود خدا پرداختهایم. این استدلالها در چارچوب تبیین مطرح شدهاند و هم از این رو، هر یک از آنها در مقدمات خود پدیده یا قرینهای را مطرح میکنند و در واقع، بهترین تبیین برای آن را خداباوری میدانند و به این نتیجه راهنمون میشوند که قرینه یا پدیدۀ مزبور بدون فرض خدا نامحتمل یا بسیار نامحتمل است و با فرض وجود خدا محتملتر میشود. معنای دیگرِ این سخن آن است که این قرینه یا داده باعث محتملتر شدن فرضیۀ خداباوری میشود. سوینبرن برای آنکه صحت این استدلال را نشان دهد میکوشد نشان دهد که احتمال پسینیِ خداباوری (یعنی احتمال خداباوری با در نظر گرفتن این جهان فیزیکی)، بیشتر از احتمال پیشینیِ آن (یعنی احتمال آن بدون در نظر گرفتن این جهان فیزیکی و صرفا با در نظر داشتن معرفت پسزمینهای) است. البته، نگاه سوینبرن به این استدلالها به نحو انباشتی است به این معنا که با لحاظ مجموع آنها در کنار یکدیگر وجود خدا با در نظر گرفتن آنها محتملتر از وجود خدا بدون در نظر گرفتن آنها (و صرفا در نظر گرفتن ویژگیِ قبلی) میگردد.