eitaa logo
پژوهشکده فلسفه و کلام
1.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
79 ویدیو
155 فایل
پایکاه اینترنتی: http://phil.theo.isca.ac.ir صفحه اختصاصی آپارات: http://www.aparat.com/phil.theo ارتباط با مدیر کانال: @Znsadr
مشاهده در ایتا
دانلود
✅✅✅ پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی با همکاری مرکز همکاری های علمی و بین الملل برگزار می کند: ❇️❇️❇️ سومین پیش اجلاسیه کرسی تخصصی نظریه تناسب وجودی در باب ارزش
🔰 کتاب «فلسفه هنر ابن سینا» به چاپ دوم رسید 🔹به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل از اداره نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کتاب «فلسفه هنر ابن سینا» اثر هادی ربیعی است که در پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ۲۴۷ صفحه تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه به چاپ دوم رسید. 🔹 اثر حاضر با هدف تبیین مبانی حکمی و عرفانی ابن سینا در زمینه هنر و زیبایی به نگارش درآمده است. بر این اساس، دیدگاه‌های معناشناختی، وجود شناختی و معرفت شناختی ابن سینا درباره زیبایی و هنر در فصل‌های جداگانه‌ای بررسی شده است. 🔹در این کتاب، به فلسفه هنر ابن سینا پرداخته شده است، اما دو نکته شایان توجه است: 🔹نخست اینکه فلسفه هنر ابن سینا تحت تأثیر فلسفه هنر ارسطو است؛ 🔹️ دوم آنکه چون هنر با زیبایی سر و کار دارد، از زمان یونان باستان، فیلسوفان در مباحث فلسفه هنر به بحث زیبایی نیز می‌پرداخته‌اند. 🔹 از این رو، اگر در این اثر نویسنده بیشترین مباحث را به بحث زیبایی اختصاص داده است، به دلیل نقش زیادی است که زیبایی در هنر دارد. 🌐 مشاهده متن کامل خبر 📚 خرید اینترنتی این کتاب ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
🔰سومین پیش اجلاسیه کرسی تخصصی 🔻نظریه تناسب وجودی در باب ارزش 🎙ارائه دهنده: 👤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد مبینی 🔹عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 📋 شورای داوران: 👤 حجت الاسلام و المسلمین استاد احمد واعظی 👤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا آل‌بویه 👤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر هادی صادقی 📋 کمیته ناقدان: 👤 دکتر محمد فتحعلی خانی 👤 دکتر علی‌اکبر عبدل آبادی 👤 دکتر سید محمد حسینی سورکی 👤 حجت الاسلام و المسلمین محمد عالم‌زاده نوری 📝 دبیر علمی: 👤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی آزادیان 📄 ناظر جلسه: 👤 دکتر محسن موسی‌وند 📅 زمان: پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۸/۱۱ ⏰ ساعت ۸/۳۰ الی ۱۲ 📂 مکان: قم، پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، تالار شهید سلیمانی 🌐 لینک ورود به جلسه: dte.bz/phicconf 📒مجری: پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی | مرکز همکاری‌های علمی و بین الملل ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
سومین پیش اجلاسیه کرسی تخصصی نظریه تناسب وجودی در باب ارزش هم‌اکنون در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در حال برگزاری است:
لطفا برای حضور مجازی در اجلاسیه با لینک زیر وارد شوید: http://Dte.bz/danaee
در ادامه گزارش این کرسی نظریه پردازی تقدیم می شود:
❇️«مختاری» سفیر ایران در واتیکان شد حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدحسین مختاری به عنوان سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در واتیکان منصوب شد. پیش از این حجت‌الاسلام والمسلمین طه‌هاشمی این مسئولیت را بر عهده داشت. سفیر جدید ایران در واتیکان، دانش‌آموخته حوزه و دانشگاه است و عناوینی چون ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی، تحصیل در دانشگاه دورهام انگلستان، ریاست پژوهشگاه مطالعات تقریبی، مسئولیت مرکز اسلامی نیوکاسل و ریاست پژوهشکده بین‌المللی عروه الوثقی، عضو هيات علمي گروه کلام و فلسفه دين موسسه امام خميني ره، در سوابق وی به چشم می‌خورد. 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی نرم‌افزار پژوهش‌‌یار اولین بستر جامع پژوهشی در ایران 🇮🇷 این ۵۰ ثانیه را لطفا مشاهده بفرمایید 📥دریافت پژوهش‌یار از بازار ⬅️ اینجا از مایکت ⬅️ اینجا ــــــــــــــــــــ کانال پژوهش‌یار؛ @Pajouheshyar با کانال،در ثواب فعالیت‌های آن باشید.
🌀سلسله همایش های نظریه انتظار 📁همایش ملی جریان های انحرافی و مدعيان دروغین مهدویت در دوران معاصر و راهبردهای مواجهه با آنها ▪️به همراه گزارشی از وضعیت جریانهای انحرافی معاصر وارائه مستندات تصویری 📒سخنرانان افتتاحیه 🎙مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی کریمی جهرمی 🎙حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه ▪️دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی 📒سخنران اختتامیه 🎙حضرت آیت الله شیخ نجم الدین طبسی ▪️استاد درس خارج فقه و مهدویت و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم 📆زمان: پنجشنبه ۱۸ آبان ١٤٠٢ | صبح؛ ۸ تا ۱۲ و عصر ۱۴ تا ۱۷ 🗒مکان : قم، چهار راه شهدا، ابتدای خیابان معلم، ستاد دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، طبقه چهارم 📁مجری: پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی با همکاری قطب تعمیق ایمان دینی ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
✅✅✅ به همت گروه فلسفه پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی منتشر شد. ✅✅ کتاب نامه ای در باب انسان گرایی؛ اثر مارتین هایدگر، با ترجمه مرحوم دکتر ابراهیم علی پور (رئیس فقید پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی) در 400 نسخه و در 140 صفحه از سوی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روانه بازار کتاب شد.
CamScanner ۱۱-۱۳-۲۰۲۳ ۱۰.۵۰
CamScanner ۱۱-۱۳-۲۰۲۳ ۱۰.۵۱
نامه‌ای در باب انسان‌گرایی نوشته‌ای است از مارتین هایدگر، فیلسوف بلندآوازۀ آلمانی که آن را در پاسخ به پرسش‌های فیلسوف فرانسوی، ژان بوفره نگاشته است. هایدگر در این رساله در تقابل با روش فلسفه‌ورزی در مابعدالطبیعۀ غربی، همگان را به تفکری از جنس دیگر به سرشت انسان واداشت. نکتۀ اصلی طرح هایدگر در نامه‌ای در باب انسان‌گرایی، در دسترس قراردادن ساحتی از انسان است که پیش از هر چیز ما را قادر می‌سازد «آنچه هست» را بفهمیم؛ ساحتی که درواقع خودش بنیاد خودش را قوام می‌بخشد.
🔰هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی گردهمایی نیم‌روزه کمیسیون«مدیریت تحوّل علوم انسانی» ▪️طرح راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی درمسیر تحوّل علوم انسانی ▫️حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی 🔻تجربه الگوهای مدیریتی و ایده‌های حکمرانی مشارکتی تحوّل علوم انسانی با حضور نمایندگانی از مراکز آموزشی وپژوهشی باسابقه درعرصه تحوّل علوم انسانی ▫️حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکترعلی مصباح یزدی رئیس شورای اسلامی‌سازی علوم انسانی موسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی(ره) ▫️حجت‌الاسلام‎والمسلمین دکتررمضان علی‌تبارفیروزجایی مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی ▫️دکترعبدالله توکّلی معاونت پژوهش سابق پژوهشگاه حوزه ودانشگاه ▫️دکترسیدمجتبی امامی معاونت پژوهش دانشگاه امام صادق‌(ع) ▫️دکترابولقاسم فاتحی ریاست پژوهشکده تحوّل علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبایی ▫️حجت الاسلام‌والمسلمین دکترعلیرضاپیروزمند ریاست مرکزمطالعات بنیادین فرهنگستان علوم اسلامی قم مدیرگروه مدیریت راهبردی فرهنگی دانشگاه عالی دفاع ملی 🔻ارائه مقالات 1️⃣الگوی حکمرانی مشارکتی در تحوّل علوم انسانی:مدیریت شبکه‌ای تحوّل علم حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکترمصطفی جمالی 2️⃣الگوی روابط میان«حاکمیت،مردم ونهادعلم»درتحوّل علوم انسانی حجت الاسلام احمدعابدی 3️⃣الگوی مدیریت راهبردی دانش ترازانقلاب اسلامی دکتراسماعیل شاطری زمان:پنجشنبه 25 آبان1402-ساعت 7:45 - 14 مکان: قم.ساختمان مرکزی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🔗لینک مجازی ⬅️هماهنگی جهت حضور: 09122730138 فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا|سایت
هدایت شده از علی اکبر علیزاده
‌ 🔺 مرکز دین‌پژوهی حنیف در همکاری با مرکز بین‌المللی الهیات تطبیقی و مسائل اجتماعی دانشگاه بُن، برگزار می‌کند: «روش و نظریه در الهیات تطبیقی» ✅ ۴ جلسه سخنرانی به زبان انگلیسی با پرسش و پاسخ ✅ پنجشنبه‌ها از  ۲ تا ۲۳ آذر | ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹:۰۰ (به وقت تهران) ✅ در یک دهۀ گذشته اشتیاق به پژوهش در الهیات تطبیقی در جهان، و به تبع آن در ایران، رشد قابل توجهی داشته است. یک ویژگی متمایز این حوزه در ایران این است که پژوهش‌ها به نسبت در تعامل و ارتباط با فضای جهانی شکل گرفته‌اند. به‌روز ماندن این حوزه در ایران نیازمند تعامل با آخرین دستاوردهای پژوهشی در سطح جهانی است. ✅ مجموعهٔ سخنرانی‌های پیش رو، تلاشی است برای ارائهٔ شماری از پژوهش‌های جدید در حوزهٔ روش در الهیات تطبیقی. در این مجموعه، چهار تن از پژوهشگران برجسته الهیات تطبیقی در این باره سخن خواهند گفت: ✔️ کلاوس فون‌استوش (دانشگاه بن) | ۲ آذر روش‌ها، رهیافت‌ها و اهداف الهیات تطبیقی ✔️ کاترین کورنیل (کالج بوستون) | ۹ آذر گونه‌های یادگیری در الهیات تطبیقی ✔️ فرانسیس کلونی (مدرسه الهیات هاروارد) | ۱۶ آذر الهیات تطبیقی: یادگیری عمیق در فراسوی مرزهای دینی ✔️ مارین مویرت (دانشگاه کاتولیک لوون) | ۲۳ آذر چرخش مناسکی در الهیات تطبیقی ✔️ ارائه‌ها بر اساس منابع منتشر شده در این زمینه‌اند. پیش از هر سخنرانی، منابع مکتوب مرتبط با آن برای شرکت‌کنندگان ارسال خواهد شد. ✔️ جلسات به‌صورت برخط (آنلاین) و در Zoom برگزار خواهد شد. ☑️ جهت ثبت‌نام (رایگان) از این لینک اقدام کنید: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfJ9Z4fjw_WxlU9CFUbhaGOzmzKvyTXbg_4kyEfjsM2xEqa_g/viewform (مهلت ثبت‌نام: ۱ آذر ۱۴۰۲) @hanifcrs
🔰بیست و نهمین برنامه از نهمین ویژه‌برنامه بزرگداشت 🌐 نگاهی به استدلال نظم بر اثباتخدا از منظر علامه طباطبایی 🎤جناب آقای دکتر عبدی 🗓شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۸:۳۰ 🖇 حضوری و مجازی 🏢قم، خیابان ۱۹دی، کوچه۱۰، کوچه۲، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅✅✅ به همت گروه کلام پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی منتشر شد. ✅✅ کتاب دفاع تبیینی از خداباوری (بررسی دیدگاه ریچارد سوینبرن) به قلم دکتر منصور نصیری در 350 نسخه و در 245 صفحه از سوی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روانه بازار کتاب شد.
پس هر ویژگیِ جدیدی که در مقدمات هر یک از استدلال‏ها ذکر می‌شود قرینه یا شاهدی برای اثبات وجود خدا می‏شود و باعث می‌شود که احتمال وجود خدا با در نظر گرفتن آنها، بیشتر از احتمال آن بدون در نظر گرفتن آنها (و فقط با در نظر گرفتن ویژگی یا ویژگی‏های ‏قبلی) شود. برای مثال، استدلال از طریق نظم زمانی (یعنی استدلال از طریق یکنواختی واحد و یکپارچه جهان فیزیکی و رخدادهای آن، برای رسیدن به قوانین طبیعی ساده در جهان) نشان می‌دهد که احتمال وجود خدا، با در نظر گرفتن نظم، بیش از احتمال آن بدون در نظر گرفتن نظم است؛ چرا که وجود خدا (اگر وجود داشته باشد) تبیین می‏کند که چرا قوانین طبیعت وجود دارند، و هکذا. پس با اضافه شدن هر قرینه یا داده جدید در جهان (که همان ویژگی‏های ‏جهان است و در مقدمه هر یک از استدلال‏ها ذکر می‏شود) احتمال وجود خدا با در نظر گرفتن آنها بیشتر از احتمال وجود خدا بدون در نظر گرفتن آنها (و فقط در نظر گرفتن داده‏هایی که پیش از این در نظر گرفته بودیم) می‌شود. از‌این‌رو، این روش سوینبرن را استدلال انباشتی می‏نامیم؛ گویی با انباشت قراین و داده‏های ‏جدید بر قراین قبلی احتمال وجود خدا بیشتر و بیشتر از قبل می‌شود. اما روشن است که در مقابل داده‏هایی که سوینبرن برای افزایش احتمال فرضیه خداباوری مطرح می‏کند داده‏هایی هم وجود دارند که احتمال وجود خدا را کاهش می‏دهند. در این میان، می‏توان به داده‏هایی نظیر وجود شرور و استدلال اختفای خدا اشاره کرد که از نظر سوینبرن شرور مهمترینِ آنهاست. از همین رو، به بحث دربارۀ شرور، به عنوان داده یا قرینه‏ای می‏پردازد که از نظر ملحدان قرینه‏ای بر ضد وجود خداست. اما از نظر وی، تأثیر مسئله شر اندک است به این معنا که این مسئله مقدار کمی از احتمال وجود خدا را کاهش می‏دهد؛ از‌این‌رو در مجموع داده‏هایی که فراروی ما هستند باعث افزایش احتمال وجود خدا می‏شوند. وی در نهایت مدعی است که استدلال از طریق پیوند کردن همۀ این قراین (یا داده یا مقدمات) و به تعبیر دیگر، استدلال از طریق در نظر گرفتن مجموعۀ این داده‏ها به صورت انباشتی، یک استدلال استقراییِ محتمل‏ساز را نتیجه می‏دهد؛ استدلالی که باعث می‌شود وجود خدا محتمل‏تر از عدم آن گردد. اما سؤال مهمی که در اینجا مطرح می‏شود مربوط به سازوکار سنجش احتمال است: احتمال هر یک از گزینه‏های رقیب چگونه و با چه دستگاهی سنجش می‏شود؟ سوینبرن برای این کار از نظریه یا دستگاه بیزی استفاده می‏کند؛ از این رو، در فصل ششم به معرفی دستگاه بیزی و چگونگی تطبیق بحث حاضر بر آن پرداخته‏ایم. این فصل برای غیرمتخصصان ممکن است کمی سخت باشد؛ اما این امر نباید باعث نگرانی شود و چنانکه خود سوینبرن در رایانامه‏ای به نگارنده اظهار کرد، اساساً این دسته از خوانندگان می‏توانند از آن گذر کنند. فصل پایانی را به بررسی دیدگاه سوینبرن اختصاص داده‏ایم و در آن نقدهایی را مطرح کرده‏ایم. به امید آنکه گامی در راستای مباحث نوین فلسفه دین برداشته باشیم. منصور نصیری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، پردیس فارابی (nasirimansour@tu.ac.ir)
چکیدۀ کتاب روش رایج در علم این است که دانشمندان، نخست، پدیده‏ای را مشاهده می‌کنند و آنگاه برای تبیین آن، فرضیه‌ای را مطرح می‌کنند که به بهترین نحو آن پدیده تبیین می‌کند. آنها، برای انتخاب بهترین تبیین، و به تعبیر دیگر برای دستیابی به فرضیه‏ای که بیشتر و بهتر از سایر فرضیه‏ها آن پدیده را تبیین می‏کند ملاک‌هایی را به کار می‌برند. و از ره‏آورد به کارگیریِ آن ملاک‏ها به بهترین فرضیه، یعنی به فرضیه‏ای که بهتر از سایر فرضیه‏ها پدیده یا داده‏های مورد نظر را تبیین می‏کند، دست می‏یابند. از نظر سوینبرن می‏توان همین فرایند را در فلسفۀ دین نیز جاری کرد. در فلسفۀ دین و در مباحث خداشناسی نیز می‏توان پدیده‏هایی را در نظر گرفت که نیازمند تبیین‏اند. آنگاه، برای تبیین آنها، فرضیه‏هایی را ارائه و سپس بهترین آنها را با توجه به همان ملاک‏های مطرح در علم انتخاب کرد. بر این اساس، ساختار استدلالی وی، در قالب استنتاج بهترین تبیین پیش می‌رود. در این نوع استدلال، با توجه به داده‌هایی که در اختیار داریم، برای تبیین آن داده‌ها، فرضیه‌ یا فرضیه‌هایی را از آنها استخراج و استنباط می‌کنیم؛ سپس فرضیه‌ای را که بهتر از سایر فرضیه‌ها، داده‌های موجود را تبیین کند، به عنوان «بهترین تبیین» انتخاب می‌کنیم. ادعای سوینبرن این است که در میان فرضیه‏هایی که ارائه می‏شود، فرضیه «خداباوری» بهتر از سایر فرضیه‌ها (نظیر مادی‌گرایی و انسان‌گرایی)، داده‌های مورد نظر ما، نظیر نظم جهان، وجود جهان، تجربه‌های دینی و جز آن را تبیین می‌کند و از‌این‌رو، خداباوری بهترین تبیین برای این داده‏ها قلمداد می‌شود و به این ترتیب، عقلانیت خداباوری اثبات می‌شود. از نظر سوینبرن، فرضیه خداباوری حقایق حل‌ناشده‌ علم را تبیین می‌کند؛ حقایقی نظیر وجود جهان، قوانین علمی، نقش قوانین علمی ‏در این جهان، اشتمال جهان بر انسان‌ها و حیوانات هوشیار، معجزات، و تجارب دینی انسان‌ها. کتاب پیش رو، درآمدی بر تبیین و بررسی این دیدگاه سوینبرن است. فصل‏های کتاب را برای رسیدن به این هدف به صورت زیر تدوین کرده‏ایم: فصل نخست درآمدی بر معرفی سیر فکریِ سوینبرن و ساختار استدلالی اوست. با توجه به اینکه دیدگاه وی در چارچوب بحث تبیین پیش رفته، در فصل دوم به بررسی ماهیت تبیین و انواع آن پرداخته‏ایم. این کار برای معرفی دو نوع تبیین (تبیین طبیعی یا علمی و تبیین شخصی) و توضیح تبیین نهایی که دو عنصر از عناصر اصلی دیدگاه اوست انجام شده است. فصل دوم در واقع، مباحث مربوط به توصیف تبیین را تشکیل می‏دهد. به همین مناسبت و در گام بعدی در فصل سوم به بحث دربارۀ توجیه تبیین پرداخته‏ایم و معیارهای مربوط به توجیه تبیین را در دو بخشِ معیارهای احتمال پیشینی و معیارهای احتمال پسینی بررسی کرده‏ایم تا ابزارِ اصلیِ انتخاب تبیینِ برتر را به عنوان تبیین نهایی به دست دهیم. در فصل چهارم به بحث دربارۀ خداباوری به عنوان یکی از تبیین‏هایِ رقیب با تبیین‏های دیگر پرداخته‏ایم. سوینبرن معتقد است که باید زنجیرۀ تبیین‏ها به یک نقطۀ پایانی ختم شود؛ نقطه‏ای که «پایانۀ تبیین» بوده و همۀ تبیین‏ها به آن ختم می‏شود. از نظر سوینبرن، خداباوری شایستگیِ لازم برای این عنوان را دارد. برای اثبات این ادعا باید گزینه‏های دیگری را هم که به عنوان تبیین نهایی و پایانۀ تبیین مطرح شده‏اند معرفی شوند و آنگاه همۀ آنها با توجه به دو دسته از معیارهای مربوط به سنجش احتمال پیشینی و احتمال پسینی سنجیده شوند. بر این اساس، در بخش دیگری از این فصل به معرفی سایر گزینه‏ها و آنگاه سنجش آنها با توجه به دو معیار فوق پرداخته‏ایم. در فصل پنجم، به استدلال‏های مربوط به اثبات و رد وجود خدا پرداخته‏ایم. این استدلال‏ها در چارچوب تبیین مطرح شده‏اند و هم از این رو، هر یک از آنها در مقدمات خود پدیده‏ یا قرینه‏ای را مطرح می‏کنند و در واقع، بهترین تبیین برای آن را خداباوری می‏دانند و به این نتیجه راهنمون می‏شوند که قرینه یا پدیدۀ مزبور بدون فرض خدا نامحتمل یا بسیار نامحتمل است و با فرض وجود خدا محتمل‏تر می‏شود. معنای دیگرِ این سخن آن است که این قرینه یا داده باعث محتمل‏تر شدن فرضیۀ خداباوری می‌شود. سوینبرن برای آنکه صحت این استدلال را نشان دهد می‏کوشد نشان دهد که احتمال پسینیِ خداباوری (یعنی احتمال خداباوری با در نظر گرفتن این جهان فیزیکی)، بیشتر از احتمال پیشینیِ آن (یعنی احتمال آن بدون در نظر گرفتن این جهان فیزیکی و صرفا با در نظر داشتن معرفت پس‏زمینه‏ای) است. البته، نگاه سوینبرن به این استدلال‏ها به نحو انباشتی است به این معنا که با لحاظ مجموع آنها در کنار یکدیگر وجود خدا با در نظر گرفتن آنها محتمل‏تر از وجود خدا بدون در نظر گرفتن آنها (و صرفا در نظر گرفتن ویژگیِ قبلی) می‏گردد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا