eitaa logo
پژوهشکده فلسفه و کلام
1.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
78 ویدیو
154 فایل
پایکاه اینترنتی: http://phil.theo.isca.ac.ir صفحه اختصاصی آپارات: http://www.aparat.com/phil.theo ارتباط با مدیر کانال: @Znsadr
مشاهده در ایتا
دانلود
بازدید آیت الله حسینی بوشهر از غرفه پژوهشکده فلسفه و کلام
نشست علمی بیان دستاوردهای پژوهشی و فناوری پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی همراه با دیدار از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی|پايگاه اطلاع رساني پژوهشکده فلسفه و کلام http://phil.theo.isca.ac.ir/ کانال رسمي پژوهشکده فلسفه و کلام https://eitaa.com/philtheo
دیدار ریاست محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دکتر نجف لک زایی از غرفه پژوهشکده فلسفه و کلام پايگاه اطلاع رساني پژوهشکده فلسفه و کلام http://phil.theo.isca.ac.ir/ کانال رسمي پژوهشکده فلسفه و کلام https://eitaa.com/philtheo
هم اکنون نشست علمی بیان دستاوردهای پژوهشکده فلسفه و کلام با سخنرانی مدیر پژوهشکده فلسفه و کلام جناب اقای دکتر ابراهیم علیپور
تا دقایقی دیگر سخنرانی دکتر محمد تقی سبحانی شروع خواهد شد.
هم اکنون سخنرانی استاد معظم دکتر محمددتقی سبحانی
📀صوت نشست علمی توسعه و تکامل فلسفه ۷؛ نظریه شناخت از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴): «برهان فلسفی» در بوته نقد 🎙حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد تقی سبحانی ⏰پنج‌شنبه ۲۲ آذر ۹۷- ساعت ۱۰- ۱۲ 📍اصفهان، دفتر تبلیغات ‌اسلامی استاد سبحانی در این نشست به برخی انتقادات که به نشست «نقد عقل نظری در فلسفه اسلامی» در دانشگاه فردوسی مشهد شده بود، پاسخ گفته است. 📱کانال اطلاع رسانی دکتر محمد تقی سبحانی: @mtsobhani کانال رسمي پژوهشکده فلسفه و کلام https://eitaa.com/philtheo
توسعه_و_تکامل_فلسفه.mp3
52.62M
پايگاه اطلاع رساني پژوهشکده فلسفه و کلام http://phil.theo.isca.ac.ir/ کانال رسمي پژوهشکده فلسفه و کلام https://eitaa.com/philtheo
به مناسبت هفته پژوهش و دغدغه یکی از اساتید و پژوهشگران 🔵 تولید عِلمِ مُرده ✍ مهراب صادق‌نیا ✅ دیروز به مناسبت هفته‌ی پژوهش، یکی از مراکز مطالعاتی از شماری محقق تقدیر کرد. نام من نیز در لیست تقدیرشدگان بود. از لطف دوستانِ دست‌اندرکار سپاس‌گزارم. ✅ این سال‌ها به دلیل کم شدن بودجه‌های دولتی، شمار زیادی از پژوهش‌گاه‌ها و نیز مؤسسه‌ها و مراکز تحقیقاتی با چالش‌های مالی شدیدی روبرو شده‌اند. پروژه‌های تحقیقاتی زیادی کنسل شده و پژوهش‌گران فراوانی کم‌کار و یا بی‌کار شده‌اند. ✅ وضعیّتِ پیش‌آمده این واقعیّت را آشکار می‌کند که میان فرآورده‌های پژوهشیِ این مؤسسه‌ها و نیاز جامعه‌ی علمی و دانش‌جویان پیوند چندانی نیست. وقتی یک پژوهش‌گاه نتواند از راه فروش فرآورده‌های خود روزگار بگذراند و به کمک‌های دولتی بند باشد، معنایش این است که آن‌چه تولید می‌کند نیازِ جامعه‌ی علمی نیست. وقتی کیفیّت مقاله‌ها و کتاب‌های تولیدی به گونه‌ای است که کسی حاضر نمی‌شود برای مطالعه‌ی آن‌ها پولی بدهد، طبیعی است که چرخ پژوهش‌گاه‌ها با اعانه‌های دولتی خواهد چرخید و نه فروشِ آثارشان. ✅ پژوهش‌گاه‌ها، معاونت‌های پژوهشی دانش‌گاه‌ها، مجله‌های رنگارنگ علمی-پژوهشی، و مراکز تحقیقاتی بهتر است اوضاع ناشاد خود را به تنگاهای بودجه‌های دولتی برنگردانند؛ بخش زیادی از این مشکل به تولید مقاله و کتاب‌های "مُرده" بر می‌گردد. مراد من از کتاب و مقاله‌ی مُرده، آثاری هستند که چنان از نیاز علمی جامعه دوراند که کسی از تولیدشان خبردار نمی‌شود. کتاب و مقاله‌هایی که سال‌ها از تولیدشان می‌گذرد ولی هیچ نویسنده‌ای به آن‌ها ارجاع نمی‌دهد. ۹۷/۹/۲۵ @sadeghniamehrab
هدایت شده از چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات
نشست علمی دستاوردهای پژوهشی پژوهشکده فلسفه علم کلام- بایسته های پژوهشی علم کلام.mp3
5.38M
صوت نشست علمی: بایسته های پژوهشی علم کلام|سخنرانی دکتر ابراهیم علیپور و استاد دکتر محمد تقی سبحانی|یکشنبه 25 آذر97| پايگاه اطلاع رساني پژوهشکده فلسفه و کلام http://phil.theo.isca.ac.ir/ کانال رسمي پژوهشکده فلسفه و کلام https://eitaa.com/philtheo
✨نشست علمی: "بازخوانی پرونده تقریب؛ رویکردها و چالش‌ها" 💎همراه با معرفی دو کتاب از مرکز الحضارة لبنان (@markaz_hadara) با موضوع تقریب بین المذاهب 🎤سخنران:حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد تقی سبحانی- رئیس مرکز الحضارة لتنمیة الفکر الإسلامی 📆چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰ 🏫قم- پردیسان- دانشگاه ادیان و مذاهب- سالن امام موسی صدر- با میزبانی دفتر تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه 📱کانال اطلاع رسانی دکتر محمد تقی سبحانی: t.me/mtsobhani
🔆نسبتی میان ابتذال و پاسخگویی🔆 🔻 گزارشی از اتفاقی کوچک اما مهم، در پایان جلسه هم اندیشی در باب گفتگوی میان هگل و فیلسوفان مسلمان برگزار شده در مجمع عالی حکمت اسلامی قم 🔺 ✍️✍️ محمد مهدی هادی @Naghd_name شاید به ندرت پیش آید که جلسه ای با موضوعی چنین با اهمیت برگزار گردد. چه رسد به آنکه اساتید شهره ای چون دکتر طالب زاده، بهشتی، یزدان پناه، پارسانیا و ... در کنار یکدیگر بنشینند و قصد گفت و گو کنند! پس چنین اتفاقی اهمیتی بسیار دارد و می تواند نشان دهنده نکات و مسائل بسیار مهمی باشد. یکی از این نکات بسیار مهم که در تمام طول جلسه قابل مشاهده بود، ناتوانی اساتید در گفت و گوی با یکدیگر بود که همین مسئله به چهره موضوع جلسه ای که برای آن جمع شده اند، خدشه ای سخت و غیر قابل چشم پوشی وارد می سازد. این نشست، نمایش وضعیت کنونی ما بود که هنوز حتی درباره گفت و گو هم نمی توانیم با یکدیگر گفت و گو کنیم . اما این نکته چندان هم غیرقابل پیش بینی نبود و آنچه من اتفاقی کوچک توصیفش کردم، نمایانگر مسئله ای دیگر است. همانگونه که ناخودآگاه آدمیان بیشتر نشان دهنده عمق شخصیت آنان است، حواشی جلسات نیز عمق و بنیاد بعضی مسائل را آشکارتر نمایان می کنند. متاسفانه بی ربط ترین و تکراری ترین سخنان در جلسه از زبان دکتر پارسانیا بیرون آمدند و به نظر می رسد تغییرات چهره دکتر محمدرضا بهشتی هنگام سخنان دکتر پارسانیا، موید خوبی برای این امر باشد. پارسانیا نقد های تکراری خود را مطرج کرد و هم بهشتی و هم طالب زاده به این نقد ها پاسخ گفتند. اصلی ترین ایراد بیان شده توسط پارسانیا ناظر بر ایده آلیست بودن هگل، همانندی شئون آگاهی و وجود و سوبژکتیویته بود. بهشتی و طالب زاده چندین بار توجه به این موضوع خواستار شدند که با مبانی خارج از فلسفه هگل، نمی توان این گونه نقد های جزئی و بیرون از چارچوب و سبستم را طرح کرد. همچنین در پاسخ به ایرادات نکات مهمی را بیان کردند و ایده آلیست بودن هگل را اوج رئالیسم تعبیر کردند. اما پاسخی که از پارسانیا شاهد بودیم، باز مواجهه ای بیرون از چارچوب بود! این بار نه به فلسفه هگل بلکه نسبت به سخنان اساتید دیگر. اینگونه انسان اسیر زندان خویشتن می گردد و هم فلسفه و هم علوم انسانی را مبتذل می کند. انتظار می رود چنین کسی حتی اگر نتواند از خود در برابر این سخنان دفاع کند، لا اقل طالب این مسئله باشد و به قول خود برای رفع اتهام از خود تلاش کند. در پایان جلسه ایشان حتی یک دقیقه هم حاضر به پاسخ گویی به سوالات دیگران نشدند. علیرغم اینکه اینحقیر به ایشان عرض کردم از مسافت بسیار دوری برای این جلسه آمده ام و دقیقه ای چند را به پاسخ به سوالات اختصاص دهند، ایشان فرمودند که فرصت ندارند و باید به کلاس دیگری برسند و سپس عازم شهر مشهد شوند. مسئله این است که چرا چنین کسی اینقدر باید از اختصاص وقت به پاسخ گویی صرف نظر کند؟ و جالب ترین مسئله ای که تعجب و حیرت اینحقیر را برانگیخت، این بود که جناب حجت الاسلام دکتر پارسانیا علیرغم نداشتن فرصت! منتظر دکتر بهشتی ایستادند تا صرفا به ایشان بگویند ببینید فضای قم چقدر خوب است! ما هر هفته از این جلسات برگزار می کنیم! اساتید جلسه همگی از اساتید بسیار پرمشغله بودند و اما هیچ کدام اینقدر زود و بی مقدمه به خود اجازه ترک جلسه را ندادند و با احترام، کرامت و صبوری -علیرغم عجله داشتن- به پرسشگران حتی المقدور پاسخ می دادند. امیدوارم اساتید ما آنقدری برنامه خود را فشرده نچینند که به مهمترین بخش از جلسات که همانا پرسش و پاسخ است وقتی اختصاص ندهند. پ.ن: حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا از تاثیرگذاران در فضای دانشگاهی و آموزش و پرورش هستند و از مولفین کتب جامعه شناسی مقطع دبیرستان می باشند
پژوهشکده فلسفه و کلام
🔆نسبتی میان ابتذال و پاسخگویی🔆 🔻 گزارشی از اتفاقی کوچک اما مهم، در پایان جلسه هم اندیشی در باب گفتگ
◀️ در پی یادداشت آقای محمد مهدی هادی با عنوان "نسبتی میان ابتذال و پاسخگویی" در خصوص نشست علمی "هم اندیشی درباب گفتگوی میان هگل و فیلسوفان مسلمان" جوابیه‌ای به قلم سرکار خانم دکتر مصطفوی 🔹نسبت میان اخلاق مداری و انفتاح باب گفت و گو؛ شمس الملوک مصطفوی، دبیر علمی نشست گفت و گو میان هگل و فیلسوفان مسلمان ⏪ نشست روز پنجشنبه ۲۲ آذر ، با عنوان گفت و گو میان هگل و فیلسوفان مسلمان، که از طرف کمیته روش شناسی علوم انسانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و مجمع عالی حکمت اسلامی در قم برگزار شد ،آغاز مبارکی بود برای بسط و نشر و نهادینه کردن فرهنگ گفت و گو. بی‌شک در آغاز راه پر مخاطره و دشوار این کار نو و بدیع ، کاستی هایی وجود داشت اما امر مهم، آغاز گفت وگو در باب مسائل مهم عالم امروز ما، در قالب گفت و گو و مواجهه میان دو جهان اندیشه بود. در این راستا،وظیفه ای بر دوش همه کسانی قرار دارد که دغدغه مسائلی از قبیل ایجاد همگرایی و ترویج فرهنگ گفت و گو و تعامل سازنده میان اندیشمندان این مرز و بوم را در اندیشه خود دارند و آن عمل به گونه ای است که بر غنای برنامه هایی از این دست، بیفزاید و نیز موجب انسداد باب گفت و گو نشود. ◀️ بر خود فرض می دانم که در راستای این مهم و جهت رفع بعضی شبهات ناشی از یادداشت یکی از دوستان حاضر در جلسه پنجشنبه، که متاسفانه با ادبیاتی مغایر روح گفت و گو و روا داری، حملاتی را متوجه استاد گرانقدر جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر پارسانیا کرده بودند ، نکاتی را عرض کنم: 🔹۱-همان طور که این دوست عزیز خودشان اشاره کرده بودند ، تشکیل این جلسه با حضور اندیشمندان سرشناسی از حوزه و دانشگاه اتفاق نادری است که باید به فال نیک گرفته شود. خصوصا این که حاضران در نشست، با گشودگی به جانب یکدیگر و رعایت ادب و احترام متقابل ، مباحث سنگین مطرح شده را پیش بردند و ضمن غنا بخشیدن به گفت و گو ، تسلط خود را بر مبانی فلسفه اسلامی و غربی، که پیش شرط انجام و ثمر بخشی چنین گفت و گویی بود، نشان دادند. لذا می باید همه کسانی که قائل به فرهنگ سازی در بستر گفت و گو هستند ، برای استمرار این حرکت علمی، همه جوره بکوشند و از هیچ حمایت عملی و نظری، دریغ نورزند. 🔸۲-قرار بود این جلسه در تهران برگزار شود ولی به پیشنهاد جناب آقای دکتر پارسانیا، و بنا به جهات علمی و عملی ،در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد و دست اندرکاران مجمع،به نحو تام و تمامی جهت برگزاری هر چه مطلوب تر این هم اندیشی تلاش کردند که حقیقتا در خور تقدیر و تشکر است. 🔹3- همان گونه که دکتر طالب زاده فرمودند، انگیزه نوشتن کتاب ایشان، پیشنهاد دکتر پارسانیا بوده است کما این که برگزاری این نشست نیز مدیون گفت و گوی اینجانب با ایشان- دکتر پارسانیا- بود که فرموده بودند ملاحظاتی در باب موضوعات مطرح شده در کتاب دارند و وقتی خدمت دکتر طالب زاده و دکتر بهشتی عرض کردم و پیشنهاد گفت و گو درباب این ملاحظات را دادم ، محبت کردند و پذیرفتند، با این هدف که از این رهگذر، امر مهم گفت و گو میان سنت اسلامی و غرب مفتوح شود‌. 🔸4- دانش ،سعه صدر و تواضع و فروتنی اساتید شرکت کننده در نشست، که هر یک در جایگاه خود شان علمی کم نظیر و قدر و منزلت والایی دارند، بر هیچکس پوشیده نیست. لذا در نوشتاری که داعیه نقد دارد، استفاده از تعبیر های ناروا و دور از انصاف علمی و اخلاقی، زیبنده نیست و با روح نقد علمی ناسازگار است. 🔹5-بدون تردید این هم اندیشی، فاقد اشکالات صوری و ساختاری نبود ولکن پرواضح است که هر اقدام اساسی و سرنوشت سازی، در گام های نخستین با نواقصی رو به رو خواهد بود که تذکرات بجا، دقیق و مصلحانه،می تواند به اصلاح آنها و ارتقاء سطح علمی و عملی آن یاری رساند. 🔸6- و نکته پایانی این که صبوری، حوصله ، آرامش و اخلاق مداری مخاطبان و رعایت شان اساتید معظم شرکت کننده در این هم اندیشی،که بدون حضور آنها امکان برگزاری این گونه نشست ها، مقدور نمی باشد، شرط ضروری ادامه روند گفت و گوست . بکوشیم از ایجاد فضای هیجانی رسانه ای، که زمینه ساز انسداد باب گفت و گوی جدی و تاثیر گذار و فرهنگ ساز میان اساتید حوزه و دانشگاه است، پرهیز کنیم و به جای نقد افراد ، اندیشه ها را به نحو عالمانه و اندیش ورزانه مورد توجه و تامل و نقادی قرار دهیم. خداوند ما را در ادامه مسیر پر مخاطره پیش رو از الطاف و یاری بی پایانش بهره مند فرماید. @hekmateislami
✅تناقضات علم کلام جدید( قسمت دوم) ✏️قسمت اول را از لینک زیر مطالعه کنید https://eitaa.com/philtheo/1813 تناقض دوم این است که پیشینه‌ی تاریخی کلام جدید، ربطی به فلسفه‌ی بعثت انبیای الهی ندارد. متکلم جدید اهدافی دارد که به‌خاطر آن اهداف، مباحثش را مطرح می‌کند. در علم کلام جدید دو قضیه مهم است که تماماً با آن‌چه در علم کلام اسلامی بحث می‌کنیم متفاوت است؛ اولاً این‌که کلام جدید نمی‌خواهد به اشکالات جدید بپردازد و هدفش این است که الهیات مسیحی را با دنیای جدید هماهنگ کند؛ ثانیاً کلام اسلامی و الهیات مسیحی با کلام جدید در روش تفاوت دارند. بسیاری از روشنفکران به روش‌های کلام جدید معتقدند و به دنبال آن‌اند که نفس مسائل دینی را با دنیای مدرن هماهنگ کنند؛ مانند سروش و شبستری. آن‌ها در ابتدا شروع به دفاع از اسلام کردند؛ ولی تدریجاً روش‌های کلام جدید منجر به بازنگری ایشان در اساس فکر دینی شد؛ زیرا که روش موجود در کلام جدید، متکلم را ملزم به برخورد با متون دینی به شیوه‌ی خودش می‌کند؛ بنابراین نباید و نمی‌توان از متکلمین جدید توقع این را داشت که مدافع متون دینی باشند. تناقض سوم کلام جدید این است که مواجهه‌ی علمی و مؤثر در علم کلام احتیاج به اهداف، روش‌ها و مهارت‌های خاصی دارد. متکلم علاوه بر نیاز به شناخت مخاطبش، نیاز به شناخت هدف، زبان، پیشینه‌ی فکری و راه‌های تأثیر بر مخاطبش دارد. برخلاف فقیه که هنگامی‌که می‌خواهد فتوا بدهد شخصی را به‌عنوان مخاطب فتوا در نظر نمی‌گیرد، همه‌ متکلمان خودشان را در مقابل کسانی می‌بینند که به دنبال انکار و مناقشه در موضوعاتشان هستند. بسیاری از متکلمان و مدعیان علم کلام جدید، روش و ارکان فکری مخاطبشان را نمی‌شناسند و بدون دانستن پیشینه‌ی افکار و دیدگاه‌های نسل جدید با آن‌ها مواجه می‌شوند و بحث می‌کنند. تناقض چهارم: منهج و روش علم کلام همچون دیگر علوم خاص است. هر علمی در ابتدای تأسیسش، باید منهج، طریقت و چگونگی اقناع دیگران با معلوماتش معین شود. در عصر حاضر، بسیاری از پژوهشگران بدون در نظر گرفتن تناسب مباحثشان با مخاطب، آن را بیان می‌کنند. حتی کسانی را می‌بینیم که در کتاب‌هایشان از منهجی استفاده می‌کنند، بدون این‌که تناسب این مناهج را با یکدیگر لحاظ کنند. گاهی هم بعضی افراد در بحثی از روش خاص و در بحث دیگر از روشی دیگر استفاده می‌کنند. بسیاری از طلاب و پژوهشگران ما، از روش‌هایی استفاده می‌کنند که اولاً در غرب بر سر آن‌ها مناقشه شده و مخدوش است؛ ثانیاً بدون توجه به این‌که نتایج آن مناهج مخالف فکر دینی است آن‌ها را به‌کار می‌بریم. همچنین برای این‌که بتوانیم علم کلام جدیدی در برابر علم کلام غربی ایجاد کنیم، نیازمند انسجام و نسق واحدی در منظومه‌ی فکری خودمان هستیم؛ چیزی که متأسفانه امروز غایب است. پانوشت‌ها 1⃣n religion 2⃣hristian Faith پايگاه اطلاع رساني پژوهشکده فلسفه و کلام http://phil.theo.isca.ac.ir/ کانال رسمي پژوهشکده فلسفه و کلام https://eitaa.com/philtheo
✅تناقضات علم کلام جدید( قسمت اول) ✏️قسمت دوم را از لینک زیر مطالعه کنید https://eitaa.com/philtheo/1812 🖊باز نشر سخنان استاد محمد تقی سبحانی پیش از ورود به مباحث تناقضات علم کلام جدید، بیان تاریخچه‌ای از چگونگی تأسیس علم کلام در غرب و گسترش آن در عالم اسلامی را ضروری است؛ زیرا این تاریخچه می‌تواند در نتیجه‌گیری و فهمیدن بعضی مناقشات در عالم اسلامی و ایران کمک کند. وی سپس به بیان تاریخچه‌ی علم کلام جدید پرداخت و گفت: «موضوع علم کلام جدید در میان جمعی از متکلمان مسیحی در آلمان و ابتدای قرن نوزدهم میلادی شکل گرفت و اولین کسی که فکری نو در میان متکلمان و الهی‌دانان مسیحی ایجاد کرد متفکر شهیر شلایر ماخر بود که دو کتاب مهم دربارۀ دین[۱] و ایمان مسیحی[۲] را با هدف تفسیری جدید از کلام مسیحی نوشت. بعد از انتشار این دو کتاب، بسیاری از متکلمین مسیحی پروتستانی در آلمان و در بعضی نقاط دیگر اروپا شروع به بحث درباره‌ی این تفکر و تقدیم این آثار جدید به فکر مسیحی کردند؛ کسانی همچون رودلف بولتمان و پل‌تیلیش. بعد از حدود یک قرن کسانی در فرانسه و در میان مذهب کاتولیک شروع به نقد آرای کاتولیک کردند و آن چیزی را که واتیکان در قرن نوزدهم منتشر کرده بود را زیر سؤال بردند و شروع به درانداختن فکری جدید در میان متکلمان مسیحی کردند». وی با بیان این‌که هر دو گروه در میان فکر مسیحی رشد کردند گفت: «البته در میان پروتستان‌ها این افکار به نام الهیات مدرن و در میان مذهب کاتولیک، نوالهیات خوانده می‌شد. بعد از انتشار آن‌ها واضح شد که این افکار از فکر رسمی دینی مسیحیت خارج است و نیت ایشان جز این نبوده که تفکر دینی مسیحی را حتی با طرح تفکری به اسم تفکر دینی مذموم نشان بدهند. وی همچنان با اشاره به تفاوت کلام جدید و فلسفه‌ی دین افزود: «در قرن بیستم موضوعی جدید در افکار مطرح شد که شروع به نقد یا دفاع از دین کرد و فلسفه‌ی دین نامیده شد که با کلام جدید متفاوت بود». سبحانی با اشاره به این‌که در جهان اسلام الهیات مدرن و نوالهیات به کلام جدید ترجمه شد، گفت: «اولین کسی که اصطلاح کلام جدید را بر این نوع تفکر نهاد، یکی از علمای اشعری مسلک هندوستان به نام شبلی نعمانی بود که کتابی هم به همین نام نوشت؛ هرچند مطلبی نو در آن موجود نبود. بعد از او بعضی از متفکرین در مصر و شمال آفریقا این اصلاح را به کار بردند و در ایران نیز برای اولین بار آیت‌الله مطهری این اصطلاح را استفاده کرد». بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و مواجهه‌ی علما و متفکران با افکار جدید غربی، بسیاری از علما ضرورت پاسخگویی به اشکالات مطرح شده در فکر غربی را یافتند. سبحانی پس از بیان تاریخچه‌ی کلام جدید در غرب و کشورهای اسلامی، کلام جدید در میان مسلمین را دارای چهار تناقض اساسی دانست و به بیان آن‌ها پرداخت. وی گفت: اولین تناقض در علم کلام جدید از این‌جا شروع می‌شود که الهیات مدرن به نام کلام جدید خوانده شد و سبب انحراف ذهنی ما و پنداشتن این موضوع شد که آن‌چه آن‌ها دارند متناظر با علم کلام ماست. همچنین کلمه‌ی مدرن نیز به اشتباه ترجمه شده است؛ درحالی‌که مقصود غربیان این است که این فکر از اساس با میراث الهیات مسیحی متفاوت است؛ مثلاً یکی از متکلمین مسیحی در فرانسه از این فکر انتقاد می‌کرد و آن را نوالهیات می‌خواند و متکلم از ابتدا اجتناب می‌کردند که خلط نشود و می‌گفتند در سنت مسیحی حرف می‌زنیم. به همین خاطر نیو و مدرن در آن دوران اشاره به انفصال و تمایز بین این معلومات جدید با میراث الهیات مسیحی داشت. بسیاری از روشنفکران به روش‌های کلام جدید معتقدند و به دنبال آن‌اند که نفس مسائل دینی را با دنیای مدرن هماهنگ کنند؛ مانند سروش و شبستری. آن‌ها در ابتدا شروع به دفاع از اسلام کردند؛ ولی تدریجاً روش‌های کلام جدید منجر به بازنگری ایشان در اساس فکر دینی شد؛ زیرا که روش موجود در کلام جدید، متکلم را ملزم به برخورد با متون دینی به شیوه‌ی خودش می‌کند؛ بنابراین نباید و نمی‌توان از متکلمین جدید توقع این را داشت که مدافع متون دینی باشند. این تناقض همچنان در علم کلام اسلامی موجود است و بسیاری از مردم بین فلسفه‌ی دین و فلسفه‌ی الهیات جدید تفاوتی قائل نیستند. کسی که پژوهش‌گر فلسفه‌ی دین است می‌داند که موضوعات قدیم در فلسفه‌ی دین وجود دارد و هیچ ارتباطی بین علم کلام و فلسفه‌ی دین وجود ندارد؛ اما در بین ما، موضوعات فلسفه‌ی دین، خود موضوعات کلام جدید است؛ مانند مسأله اثبات وجود خدا و مسأله شر؛ درحالی‌که همه‌ی این‌ها در فلسفه و کلام اسلامی و الهیات قدیم اسلامی بحث شده و این موضوعات در کلام جدید وجود ندارد.
✅گزارش نشست بیان دستاوردهای پژوهشی و فناوری پژوهشکده فلسفه و کلام(قسمت اول) ✏️نشست بیان دستاوردهای پژوهشی و فناوری پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در چهارمین نمایشگاه دستاودرهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی با سخنرانی دکتر ابراهیم علیپور رییس این پژوهشکده در مرکز همایشهای غدیر برگزار شد. علیپور با اشاره به روایتی در رابطه با اهمیت پژوهش ابراز داشت: مؤمن اگر یک برگ کاغذ از خود به جای بگذارد و علمی بر آن برگ نوشته باشد این برگ بین او و آتش جهنم مانع می شود و خداوند برای هر حرفی که در آن نوشته شده است شهری به او عطا خواهد کرد که هفت برابر بزرگتر از این دنیا است. وی با بیان این که پژوهش تأثیر عجیبی در توسعه دنیا دارد، گفت: هر مقدار در پژوهش پیشگام باشیم توسعه و پیشرفت در کشور خود را بیشتر نشان می دهد و هر چه ما در پژوهش عقب تر باشیم رکود و عقب ماندگی خود را بیشتر نمایان می کند. رییس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی با اشاره به گزارشی کیفی از پژوهشکده فلسفه و کلام ابراز داشت: با نگاه کلی این پژوهشکده از معدود پژوهشکده هایی است که پیشگام در تأسیس بوده و از 4 پژوهشکده ای بوده که اولین مجوزها را از وزارت علوم گرفته و تاکنون 105 جلد کتاب، 250 مقاله علمی، 120 نشست و کرسی علمی، 7 همایش علمی و 100 جلد مجله نقد و نظر داشته است. وی تصریح کرد: امروز پژوهشکده فلسفه و کلام یعنی جامعیت علمی در برخی عرصه ها؛ مثلا در حوزه نفس و بدن علاوه بر مرجعیت علمی، از اولین ها هستیم و در این کلان پروژه بالغ بر 22 جلد کتاب به چاپ رسانده ایم و همچنین در حوزه فلسفه زبان و تاریخ کلام مرجعیت علمی پیدا کرده ایم. علیپور بیان کرد: در حوزه چیستی فلسفه اسلامی و توانایی های آن ما غالب بر 8 جلد کتاب مرجع داریم و چند بار از دانشگاه تهران زنگ زدند که این کتاب چاپش تمام شده و ما برای تدریس در دانشگاه لازم داریم. وی ابراز داشت: در آثار تخصصی و آکادمیک چنان مرجعیتی پیدا کردیم که الان برخی از اساتید زنگ می زنند که ما پول هم میدهیم و فقط شما آثار ما را در این پژوهشکده چاپ کنید. رییس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی گفت: در برگزاری همایشهای ملی و بین المللی پژوهشکده برند است و هر جا که همایشی برگزار می شود یا از ما دعوت می شود که شرکت کنیم و یا برای برگزاری آن مشاوره می گیرند. وی تصریح کرد: ما فقط یازده نفر عضو هیأت علمی داریم و هر کدام از این اعضا برند هستند از قبیل حجت الاسلام والمسلمین سبحانی که در کلام یک برند است و در حوزه اخلاق پزشکی آقای آل بویه برند است و همینطور اساتید دیگر ما برند هستند. علیپور خاطرنشان کرد: در بحث اعتماد علمی انصافا در پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی ما هر استادی را که دعوت می کنیم با اقبال به پژوهشکده ما می آیند و آثار پژوهشی خود را به ما می دهند و ما حتی جلسات کوچکی که داریم اساتید بزرگی مانند حجتالاسلام والمسمین یزدان پناه و شاهرودی و عبودیت در آن حضور پیدا میکنند. وی افزود: به نظر من پژوهشکده فلسفه و کلام در مأموریت هایش موفق بوده و اگر چه که با مطلوب فاصله دارد ولی در مجموع این پژوهشکده قدم های اساسی و مهمی برداشته است. در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی «عضو هیأت علمی پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» در رابطه با دانش کلام و بایسته های پژوهشی و نگاه به آینده دانش کلام ابراز داشت: دانش کلام به لحاظ سطح موضوعات و عمق مسائل از مهمترین مسائلی است که بشر با آن در طول تاریخ درگیر بوده است. وی افزود: مسائلی مربوط به حقیقت و سرنوشت انسان و رابطه انسان با خودش، خدا و هستی را ما می توانیم در همه فرهنگ ها و تمدن ها سراغ بگیریم و بشر در هیچ دوره تاریخی خالی از این پرسش ها نبوده و امروز هم نسبت به این پرسش ها بی تفاوت نیست و درگیر این نوع سؤالات است. حجت الاسلام والمسلمین سبحانی با بیان این که کلام زیر ساخت هویت انسان را می سازد و بصیرت انسان نسبت به خود و هستی را شکل می دهد، خاطرنشان کرد: در حوزه اسلامی هم از نخستین دانش هایی که در تمدن اسلامی پدید آمد و مورد بررسی و پیگیری قرار گرفت دانش کلام بود که در کنار فقه دو بال معرفتی را شکل می دادند. وی با بیان این که در دوره معاصر دانش کلام در جهان اسلام با افت و خیز هایی همراه شده است، گفت: اندیشه و فرهنگ غرب وارد جهان اسلام شد و فرق مختلف اسلامی درگیر مسائلی شدند که آنها را از اولویت ها جدا کرد و یکی از پیامد های افت فکری و فرهنگی حوزه های علمیه، ضعف، رنجوری و ناتوانی دانش کلام بود که در گذشته تاریخی مهمترین سنگر اسلام در برابر هجمههای خارجی بود. پايگاه اطلاع رساني پژوهشکده فلسفه و کلام http://phil.theo.isca.ac.ir/ کانال رسمي پژوهشکده فلسفه و کلامhttps://eitaa.com/philtheo
✅گزارش نشست بیان دستاوردهای پژوهشی و فناوری پژوهشکده فلسفه و کلام(قسمت دوم) عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که امروز کلام و الهیات اسلامی و به خصوص الهیات شیعه در یک نقطه عطف تاریخی است، گفت: مدیریت میدان الهیات ما امروز وضعیت خوبی ندارد و سرمایه های بزرگی که در اختیار داریم میتواند ما را کمک کند تا آرایش میدان را تغییر دهیم. وی با اشاره به رشته ها و گرایش های علم کلام و الهیات، گفت: ما با 4 رشته مختلف در کلام مواجه بودیم که عبارت از کلام توصیفی وتبیینی، کلام مقارن بین المذاهب، کلام مقارن بین الادیان و کلام جدید است و این 4 گرایش کلامی از قبل از تحولات جدید در جهان اسلام بوده و امروز هم وجود دارد. حجت الاسلام والمسلمین سبحانی گفت: مبنا و سنت کلامی ما در قرن های گذشته از دو شاخه جدی برخوردار بوده که یکی کلام توصیفی تبیینی بوده که می خواسته معتقدات شیعی را به صورت روشن تبیین کند و به دیگران نمایش دهد. وی افزود: حوزه دوم کلام بین المذاهب بوده که از آغاز پاگیری اندیشه شیعی به عنوان یک اقلیت در مقابل طوفان اندیشه اهل سنت بوده و بزرگان ما مجبور بودند که اندیشه هایی را نفی کنند و اندیشه هایی را اثبات کنند که از میان این اثبات و نفی کلام مقارن بین المذاهب شکل گرفته است. عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که در حوزه کلام تبیینی ما در طول یک قرن گذشته از ضعف جدی بر خوردار بودیم، گفت: ما امروز در حوزههای فکر شیعی نسبت به تبیین درون مایه های معرفتی خودمان متخصصان اندکی داریم و با تأسیس رشته کلام امامیه در حوزه و دانشگاه به تدریج شاهد نسلی هستیم که با این ادبیات آشنا می شوند. وی با بیان این که در گذشته در حوزه کلام مقارن بین المذاهب اساس کار ما در مقابله با دیگر مذاهب بوده، اظهار داشت: وضعیتی که در طول دو قرن گذشته در حوزه علمیه ما اتفاق افتاده اسفبار است و خالی از نظریه پردازان بزرگ و انسان های توانمند است و ما به عنوان یک مکتب فکری که بیشتر از هر مکتبی دچار هجمههای خارجی هستیم نیازمند سنگر های دفاعی هستیم. حجت الاسلام والمسلمین سبحانی کتاب الالهیات آیت الله سبحانی را تنها اثر شاخص و عصاره اندیشه گذشتگان دانست و افزود: در حوزه کلام بین المذاهب ما فقط در دو حوزه وهابیت و امامت تطبیقی کار کردیم و در بقیه حوزه ها دستمان خالی است و بی دفاع مانده ایم. وی دلیل عقب ماندگی ما در کلام بین المذاهب را فضای پاستوریزه حوزه های علمیه شیعه بعد از انقلاب دانست و گفت: کلام بینالمذاهب در عرصه تقابل و درگیری رشد می کند و امروز طلبه ما احساس نمی کند که در یک میدان نبرد زندگی می کند و دشمن برای بنیادهای معارف ما نقشه می کشد. عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اصل اسلامی مدارا و وحدت اسلامی اظهار داشت: وحدت اسلامی به این معنا نیست که ما از نظر فکری و عقیدتی سخن خودمان را نگوییم و عیب اندیشه های رقیب را نگوییم و به شبهات پاسخ نگوییم. وی حوزه سوم کلام را کلام بین الادیان دانست و اظهار داشت: آثار کلامی بین الادیانی در سابقه تاریخی ما زیاد نبوده و تکنگاریهایی صورت گرفته و نقدهایی بین ما و مسیحیان، یهودیان و برخی ادیان دیگر بوده ولی از بعد از صفویان علمای ما شروع به توضیح و تبیین اندیشه های اسلام و نقد اندیشه های رقیب کردند ولی در دو قرن گذشته ما در این زمینه ضعف پیدا کرده ایم. حجت الاسلام والمسلمین سبحانی با بیان این که دانشجویان ما امروزه مسیحیت و دیگر ادیان مانند هندو را بیشتر از مبانی تشیع می دانند، افزود: ما نیازمند کسانی هستیم که مبانی فکری ما را بدانند و بتوانند در حوزه کلام بین الادیان ورود کنند ولی متأسفانه تعاملات حوزه علمیه با ادیان دیگر منقطع است و تا زمانی که این ارتباط شکل نگیرد نمی توانیم از یک الهیات مدرن امروزی برخوردار باشیم. وی حوزه چهارم کلام را کلام جدید عنوان کرد و گفت: در سال های گذشته یکی از نقطه قوت های ما ظهور و توسعه کلام جدید بود که افراد نابغه و مستعدی وارد این حوزه شدند. عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: ما امروز کلام جدید را به عنوان یک رشته در حوزه علمیه در سطح سه و چهار داریم و در دانشگاه رشته فلسفه دین را داریم و آثار بسیار خوبی تولید شد؛ ما در دهه 70 و 80 با نهضت تولید علم در این حوزه مواجه بودیم ولی دو اتفاق کلام جدید ما را دچار ضعف کرد که یکی این که با سرکوب جریان روشنفکری در ایران که انتقالدهنده اندیشه های دیگران بود حس درگیری کاسته شد و دیگری این که محققان خوب ما وارد شاخه های فرعی این دانش مانند هرمنوتیک و فلسفه اخلاق شدند و اصل را فراموش کردند. پايگاه اطلاع رساني پژوهشکده فلسفه و کلام http://phil.theo.isca.ac.ir/ کانال رسمي پژوهشکده فلسفه و کلامhttps://eitaa.com/philtheo
✅گزارش نشست بیان دستاوردهای پژوهشی و فناوری پژوهشکده فلسفه و کلام(قسمت سوم) وی افزود: امروز حوزه ما کلام جدید دارد ولی محققان آن آشنا با زبان علمی و بین المللی نیستند و در دانشگاه هم دانشجویان با زبان آشنا هستند ولی مبانی اعتقادی شان ضعیف است و تبدیل به پل خروج نخبگان از اندیشه های دینی به سمت اندیشه های غیر دینی شده اند. حجت الاسلام والمسلمین سبحانی با اشاره به دو شاخه جدید علم کلام که در ایران در حال شکل گیری است، گفت: یکی کلام مضاف است مانند کلام سیاسی و کلام اجتماعی و کسانی که معتقدند که علوم انسانی باید اسلامی شوند بدون کلام علم اسلامی نخواهیم داشت؛ و حوزه دوم کلام کاربردی است که به دنبال نگاه کاربردی به حوزه باورهای دینی است. وی اظهار داشت: در کنار این 6 محور ما با حوزه های جانبی مواجهیم که یکی تاریخ کلام است زیرا امروز یکی از عرصه های بزرگ اندیشه ورزی نگاه تاریخی به علم است و حتی علوم اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده و 80 درصد آثار مراکز شیعه پژوهی دنیا کار کلامی و تاریخ کلامی است. عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که ما در حوزه علمیه کسانی که آشنا با بنیادهای تاریخی کلام شیعه باشند محدود داریم، گفت: امروزه نقد مستشرقان نسبت به ما از نگاه تاریخ است و در این زمینه کارهایی شروع شده و آثاری تولید شده ولی هنوز 5 درصد راه را رفته ایم و اگر این روند ادامه پیدا کند حوزه علمیه قم در آینده باید خود را از طریق آثار غربی بشناسد و برای احیای تاریخ کلام نیاز به متدولوژی جدید داریم. وی با اشاره به این که ما سه حوزه پشتیبانی داریم، افزود: اول ما نیازمند احیای میراث گذشته کلامی هستیم و خوشبختانه آثار خوبی احیا شده آثار مرحوم شرف الدین، بلاغی و کاشف الغطاء احیا شده و باید طرح احیای موضوعی آثار را که داشتیم به عنوان زیرساخت های تولید دانش ادامه دهیم. حجت الاسلام والمسلمین سبحانی ادامه داد: حوزه دوم تهیه منابع مرجع در سه حوزه اصطلاح نامه، دانشنامه و فرهنگ نامه، و درسنامههای آموزشی در حوزه کلام است که ما در این زمینه فقر جدی داریم و باید آثار موجود بازنگری شوند و با زبان های زنده دنیا ترجمه شوند. وی با بیان این که در نگاه کلان به دانش کلام ما وضعیت مناسبی نداریم، خاطرنشان کرد: در نگاه خرد ما با نقطه های مثبت و امیدوار کننده ای مواجهیم و تلاش های خوبی شده و اگر نسبت به گذشته بسنجیم، بعد از انقلاب نهضت علمی در کلام ما اتفاق افتاد و نسبت به آینده هنوز راه بلندی داریم. عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: آینده کلام شیعی یک آینده متفاوت خواهد بود و نسل جوان متوجه خواهد شد که تا زیر ساخت ها را احیا نکند به نتیجه نخواهد رسید. پايگاه اطلاع رساني پژوهشکده فلسفه و کلام http://phil.theo.isca.ac.ir/ کانال رسمي پژوهشکده فلسفه و کلام https://eitaa.com/philtheo
گزارش نشست بیان دستاوردهای پژوهشی و فناوری پژوهشکده فلسفه و کلام(قسمت اول) https://eitaa.com/philtheo/1820 گزارش نشست بیان دستاوردهای پژوهشی و فناوری پژوهشکده فلسفه و کلام(قسمت دوم) https://eitaa.com/philtheo/1821 گزارش نشست بیان دستاوردهای پژوهشی و فناوری پژوهشکده فلسفه و کلام(قسمت سوم) https://eitaa.com/philtheo/1822
گزارش نشست پژوهشکده فلسفه و کلام - هفته پژوهش 97.pdf
214.2K
پايگاه اطلاع رساني پژوهشکده فلسفه و کلام http://phil.theo.isca.ac.ir/ کانال رسمي پژوهشکده فلسفه و کلام https://eitaa.com/philtheo
کسب رتبه دوم هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی توسط دکتر علیرضا آل بویه| پايگاه اطلاع رساني پژوهشکده فلسفه و کلام http://phil.theo.isca.ac.ir/ کانال رسمي پژوهشکده فلسفه و کلام https://eitaa.com/philtheo
کسب لوح تقدیر گروه فلسفه پژوهشکده فلسفه و کلام پايگاه اطلاع رساني پژوهشکده فلسفه و کلام http://phil.theo.isca.ac.ir/ کانال رسمي پژوهشکده فلسفه و کلام https://eitaa.com/philtheo
کسب لوح تقدیر توسط مجله نقد و نظر پايگاه اطلاع رساني پژوهشکده فلسفه و کلام http://phil.theo.isca.ac.ir/ کانال رسمي پژوهشکده فلسفه و کلام https://eitaa.com/philtheo
در سومین روز از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر، گروه فلسفه پژوهشکده فلسفه وکلام دکتر محمد سوری مدیر گروه فلسفه مورد تقدیر قرارگرفت و همچنین دکتر آل بویه به عنوان عضو دوم هیات علمی پژوهشگاه انتخاب و مورد تجلیل قرار گرفت.
✨نشست علمی: "بازخوانی پرونده تقریب؛ رویکردها و چالش‌ها" 🎤سخنران:حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد تقی سبحانی- رئیس مرکز الحضارة لتنمیة الفکر الإسلامی 📆چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ 🏫قم- پردیسان- دانشگاه ادیان و مذاهب- با میزبانی دفتر تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان پايگاه اطلاع رساني پژوهشکده فلسفه و کلام http://phil.theo.isca.ac.ir/ کانال رسمي پژوهشکده فلسفه و کلام https://eitaa.com/philtheo
پروژه تقریب بین مذاهب در بوته نقد استاد سبحانی
41.67M
پايگاه اطلاع رساني پژوهشکده فلسفه و کلام http://phil.theo.isca.ac.ir/ کانال رسمي پژوهشکده فلسفه و کلام https://eitaa.com/philtheo