⚡️حضرت آیتالله خامنهای در پیامی درگذشت فقیه عالی مقام و مرجع بصیر، حضرت آیت الله آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفتند.
متن این پیام بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸با تاسف خبر درگذشت فقیه عالیمقام و مرجع بصیر، حضرت آیة الله آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی رضوان الله علیه را دریافت کردم. ایشان از استوانههای حوزه علمیه قم و از برجستگان علمی و عملی و پر سابقهترین عالم دینی در آن حوزهی مبارک بودند.
🔸در دوران مرحوم آیة الله بروجردی در شمار برترین تلامذهی آن استاد بزرگ، در زمان مرحوم آیة الله سید محمدرضا گلپایگانی همراه و مشاور علمی و عملی ایشان و در دوران انقلاب، امین و مورد اعتماد حضرت امام خمینی رحمة الله علیهم به شمار می رفتند.
🔸سالها در شورای نگهبان رکن اصلی آن شورا محسوب میشدند و پس از آن هم همواره درباره مسائل انقلاب و کشور، دلسوزانه و مسئولانه ورود می کردند و بارها اینجانب را از نظرات و مشورت های خود مطلع و بهرهمند می ساختند.
🔸قریحه شعری، حافظه تاریخی، پرداختن به مسائل اجتماعی از دیگر ابعاد شخصیت این عالم کهنسال و بزرگوار بود. رحلت ایشان برای جامعه علمیِ دینیِ کشور مایهی تأسف است. اینجانب به خاندان مکرّم و فرزندان گرامی ایشان و نیز به مراجع معظم و علمای اعلام حوزهی علمیه و مقلدان و ارادتمندان ایشان بهویژه در قم و گلپایگان تسلیت عرض می کنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت می نمایم.
سیّدعلی خامنهای۱۴۰۰/۱۱/۱۲
آدرس کانال در ایتا و تلگرام :
@piramoonhawzah
⚡️عوامل کاهش پایگاه اجتماعی روحانیت در قم
✏️حسین قاسمی فرد
🔹در طول سالیان گذشته فاصله مردم با روحانیت در حال افزایش است و این در حال تبدیل شدن به گسستی اجتماعی است.
همزمان با فاصلهگیری اجتماعی روحانیت از مردم در طول دو دهه گذشته، تصمیمات و سیاستهایی توسط مسئولان حوزوی انجام گرفته که منجر به افزایش این اتفاق شده است. در ادامه بنا بر اقتضا، به بخشی اندک از این اقدامات اشاره میگردد:
۱. انتقال به پردیسان
🔹در ابتدای دهه ۸۰ حوزه علمیه قم طرحی را به اجرا گذاشت که طی آن اکثر مراکز تخصصی حوزوی به حاشیه شهر قم یعنی پردیسان منتقل شود. بهدلیل فاصله این مراکز با مرکز شهر تصمیم بر آن شد که خانههای سازمانی نیز در کنار آنها ساخته شود تا تردد طلاب با این مراکز تسهیل گردد، غافل از اینکه این طرح خواسته یا ناخواسته الگویی از شهر علمی آکسفورد بود، آن هم در حالی که حوزه علمیه قم نهادی صرفاً آموزشی نیست و حیات آن در ارتباط مستمر با بدنه اجتماع است، به خلاف شهر دانشگاهی آکسفورد که تعلیم و آموزش بر ابعاد تربیتی دانشجویان غلبه دارد.
🔹مسئولان وقت حوزوی با اعطای تسهیلات به طلاب و تشویق به خرید خانههای سازمانی کمکم بسیاری از آنها را ساکن پردیسان کردند و با این سیاست با شعار اینکه طلاب صاحبخانه شوند، بین این قشر و مردم فاصله انداختند. حتی صاحبخانه شدن برخی از طلاب منجر به عدم مراجعت بسیاری از آنها به شهرهای خود شد و در حال حاضر بسیاری از مساجد و حسینیهها در سراسر کشور بدون امام جماعت و مبلغ است.
۲. شهرک مهدیه
🔹این شهرک مخصوص طلاب است. صدها واحد مسکونی در این شهرک وجود دارد. تنها طلابی میتوانند در آنجا سکونت کنند که سوابق آموزشی، تبلیغی، فرهنگی و پژوهشی داشته باشند، اما بهدلیل سکونت در این منطقه خاص بسیاری از آنها با مردم عادی ارتباط کمی دارند.
🔹جالبتر اینکه حتی خانوادههای طلاب نیز بیش از طلبهها از بدنه جامعه و مردم عادی دور هستند؛ مثلاً فرزندان طلاب در مدارسی حاضر میشوند که همه دانشآموزان مدرسه از فرزندان روحانیان هستند و همسران طلاب نیز اکثراً تنها با همسران طلاب ارتباط دارند. تأسفبارتر از همهٔ این موارد، احساس رضایت و آرامش طلاب از مکانهای اینچنینی بهدلیل فقدان هنجارهای اجتماعی و وجود امنیت روانی است.
۳. اجتماعات حوزوی
🔹چند سالی است که حوزههای علمیه با همکاری سایر نهادهای فرهنگی به طلاب و خانوادههای آنها فراخوان میدهد و از آنها میخواهد در کوهپیمایی یا پیادهروی مخصوص طلاب شرکت کنند و جوایزی را نیز در پایان به برخی از حاضران اهدا میکند. اخیراً نیز پیادهروی خانواده طلاب در شهر قم برگزار شد و بهانهای برای نگاشتن این یادداشت شد.
🔹ظاهر این اتفاق امر پسندیدهای است؛ چرا که صدها طلبه همراه با خانوادههای خود در فضایی بانشاط اقدام به پیادهروی کردهاند و این امر موجب افزایش نشاط و روحیه طلاب و خانوادههای آنان میگردد، اما در پسِ این ماجرا اتفاقاتی رقم میخورد که اثر خود را در سالهای آینده میگذارد و آن زمان دیگر نمیتوان مشکلات را بهسرعت اصلاح کرد و دهها سال طول میکشد تا به شرایط قبلی بازگردد؛ دقیقاً مانند سیاست کاهش فرزندآوری در دهه هفتاد که در ده سال کاری با جمعیت کشور کرد که چند دهه طول میکشد تا به شرایط قبلی بازگردیم.
🔹برخی از آمارهای قم بهعنوان شهری مذهبی: قم شهری است که ۸۵ هزار روحانی در آن زندگی میکند، اما ۵۰ هزار معتاد دارد. ۳۰ درصد مردم قم بهجای تلویزیون از ماهواره استفاده میکنند.استان قم در امر طلاق در سال ۱۳۹۰ رتبه اول و در سال ۱۳۹۲ رتبه سوم را کسب کرد. این استان دو برابر ظرفیت خود زندانی دارد و بر اساس آمارها، بیشتر زندانیان بهدلیل سرقت و در ارتباط با مواد مخدر به زندان افتادهاند.
آدرس کانال در ایتا و تلگرام :
@piramoonhawzah
⚡️طرح صیانت از فضای مجازی و جایگاه حوزه در آن
✏️علیاکبر عبدالاحدیمقدم
🔹با تمام اهمیتی که فضای مجازی و شبکههای اجتماعی دارد و علیرغم تأکیدات مقام معظم رهبری در طول سالیان متمادی که در حکم ایشان در بیان ضرورت تشکیل شورای عالی فضای مجازی بهوضوح قابل مشاهده است، متأسفانه به دلایل مختلف این فضا کمتر مورد توجه قرار گرفته است. هر چند شورای عالی فضای مجازی اقداماتی صورت داده و در سطح آموزشی، محتوایی درباره سواد رسانهای و... تهیه شده، اما این اقدامات کافی نبوده است.
🔹با توجه به اهمیت موضوع، مجلس شورای اسلامی طرحی را با عنوان «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیامرسانهای اجتماعی» تهیه کرد و برای سیر مراحل قانونی در مجلس شورای اسلامی مطرح شد. با توجه به اینکه نمایندگان مجلس مسائل اقتصادی و معیشتی مردم را دارای اولویت بیشتری میدانستند، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی مقرر شد بررسی طرح مذکور در کمیسیون تخصصی مجلس پیگیری شود.
پیشینه طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی
🔹طرح اولیه در سال ۱۳۹۴ در شورای عالی فضای مجازی سیاستگذاری شد. این طرح در سال ۱۳۹۶ به پیامرسانها و شبکههای داخلی و خارجی ورود کرد و در سال ۱۳۹۸در شورای عالی فضای مجازی در زمینه احراز هویت کاربران اقداماتی را تحتعنوان «نظام هویت معتبر در فضای مجازی کشور» انجام داد.
🔹 طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در سال ۱۳۹۸ اعلام وصول شد. از آن پس به کمیسیون فرهنگی ارجاع شد و کمیته فضای مجازی ذیل این کمیسیون فعال شده و طرح مذکور با صرف ۱۵۰۰ نفر-ساعت آماده شد. طبق ماده ۱۴۲ آییننامه داخلی مجلس، طرح به مرکز پژوهشها ارجاع داده شد و سه ماه کار تخصصی صورت گرفت تا طرح نهایی آماده شود.
🔹این طرح بعد از کشوقوسهای فراوان در مجلس ذیل اصل ۸۵ رأی آورد که بر این اساس، کمیسیون فرهنگی با همکاری متخصصان کمیسیون صنعت، امنیت و قضایی کار را طی چند ماه بررسی سامان داده و به شورای نگهبان تقدیم کرد. در آخرین اظهارنظر رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفته شد: «اجرای طرح صیانت از فضای مجازی مشمول اصل ۸۵ مجلس شورای اسلامی شده است.»
🔹وی همچنین افزود: «نقدها و هجمههای زیادی به این طرح وارد میشود، اما معتقدیم اجرای این طرح برای ساماندهی فضای مجازی ضرورت دارد. قطعاً انجام هر کاری نقدهایی را در پی دارد و این موضوع طبیعی است.»
در ادامه به بررسی نظرات موافقان و مخالفان و بررسی نظرات اندیشمندان حوزوی در خصوص حکمرانی فضای مجازی، به راهکارهایی برای مدیریت فضای به وجود آمده پیرامون این طرح و موضع حوزه علمیه در این مورد میپردازیم.
آدرس کانال در ایتا و تلگرام:
@piramoonhawzah
⚡️دلایل اصلی مخالفان طرح صیانت
✏️علیاکبر عبدالاحدیمقدم
🔹تاکنون بحثهای فراوانی در موافقت و مخالفت با طرح صیانت صورت گرفته است. انتقادات مطرح شده را میتوان در سه بخش تقسیمبندی کرد:
۱. کلیت طرح
۲. نحوه بررسی و تصویب طرح
۳. برخی موارد موجود در طرح (مانند محدودسازی).
🔹در اینکه ساماندهی فضای مجازی امری لازم و ضروری است شکی وجود ندارد و در واقع کسانی که با کلیت طرح مخالف هستند، چشم بر برخی حقایق موجود و خطرات احتمالی فضای مجازی که کیان فرهنگی و اجتماعی کشور را تهدید میکند بستهاند، اما بیشترین اشکال بر نحوه تدوین و بررسی طرح در مجلس است که با قرار گرفتن این طرح ذیل اصل ۸۵ عملاً فرصت مطالعه و اظهارنظر در خصوص این طرح از نخبگان جامعه سلب شده است.
🔹از سوی دیگر بهدلیل ابهام در مواد این طرح که تاکنون نسخه مورد تأییدی از آن منتشر نشده و همچنین بهدلیل اظهارات ضدونقیض مسئولان و نمایندگان مجلس درباره این طرح، نگرانیهایی بین مردم به وجود آمده است. در ذیل به برخی از دلایل مخالفان این طرح اشاره میشود:
۱. فرآیند غیرشفاف تهیه و تصویب این طرح و بررسی آن ذیل اصل ۸۵ بدون اثبات ضرورت آن
۲. تشکیل نهادی فراتر از وزارتخانه و حتی شورای عالی فضای مجازی که سیاستگذاری در حوزه فضای مجازی، فناوری اطلاعات و ارتباطات را در دست میگیرد و همزمان کار اجرایی، تقنینی و قضایی را در این حوزه انجام خواهند داد، در حالی که پاسخگو نیستند.
۳. ایجاد ترس بین فعالان اقتصادی کشور و افزایش نااطمینانی از آینده
۴. افزایش مهاجرت نخبگان و ایجاد چالش نیروی انسانی برای شرکتهای دانشبنیان
۵. نگاه حاکم بر طرح، حمایت از کسبوکارها و پلتفرمهای ملی با ایجاد مانع برای شرکتهای بزرگ بینالمللی است تا بدین وسیله بتوان کنترل کاملی بر فضای مجازی کشور ایجاد کرد؛ در حالی که این امر با پیشرفتهای موجود هر روز دشوارتر و پرهزینهتر میشود.
۶. ایجاد رانت اطلاعاتی و مالی برای عدهای محدود که قطعاً زمینه ایجاد فساد مالی خواهد بود.
۷. اجرای این طرح در حال حاضر که سرمایه اجتماعی کشور آسیب دیده است، سبب افزایش شکاف بیشتر میان مردم و حاکمیت خواهد شد.
۸. در حال حاضر بسیاری از خدمات شرکتهای بزرگ حوزه فناوری برای ایرانیان محدود شده است و اجرای این طرح میتواند فاصله دانشی و فنی ما با دنیا را بیشتر کند.
۹. این طرح، نظام موجود برای حکمرانی سایبری کشور را تضعیف میکند، زیرا اختیارات دولت و شخص رییسجمهوری به کمیسیونی فراقوهای واگذار شده که قدرت بالاتری از دولت دارد و ریاست آن با رییسجمهوری نیست؛ حتی امکان نظارت نمایندگان مجلس بر عملکردها در این حوزه از بین رفته است.
۱۰. بالا رفتن هزینه اینترنت بینالملل
۱۱. مغایرت این طرح با بسیاری از اصول حرفهای کسبوکار. با توجه به فضای تحریمی کشور و عدم امکان مراوده مالی و تجاری با بسیاری از کشورهای دنیا، بسیاری از شرکتهای فناوری از ایجاد نمایندگی در کشور عاجزند و عملاً از اینترنت داخلی حذف خواهند شد.
۱۲. احتمال آسیبهای گسترده به بدنه کسبوکارهای کوچک و خوداشتغالی
۱۳. اظهارات ضدونقیض طراحان و نمایندگان مجلس در خصوص این طرح؛ بهگونهای که همه طراحان و نمایندگان موافق اذعان داشتهاند که این طرح بهدنبال فیلترینگ و محدودسازی نیست، اما رئیس کمیسیون مشترک طرح صیانت از کاربران اعلام کرد که این کمیسیون تغییراتی در طرح صیانت ایجاد کرده که شاید مهمترین آن حذف فیلترینگ یا مسدودسازی سرویسهای خارجی از طرح باشد.
آدرس کانال در ایتا و تلگرام:
@piramoonhawzah
⚡️دلایل اصلی موافقان طرح صیانت
✏️علیاکبر عبدالاحدیمقدم
🔹در ذیل به برخی از دلایل موافقان طرح صیانت اشاره میشود:
۱. کمک به ساماندهی فضای مجازی و جلوگیری از بروز فساد اخلاقی در کشور
۲. جلوگیری از برخورد سلیقهای پلتفرمهای خارجی مانند اینستاگرام با ارزشهای ملی و دینی
۳. حمایت از تولید داخلی
۴. جلوگیری از فعالیتهای براندازانه دشمن
۵. حمایت از پلتفرمهای داخلی
۶. افزایش امنیت و سرعت اینترنت با ایجاد شبکه ملی اطلاعات
۷. حمایت از کاربران فضای مجازی در مقابل سوءاستفادههای احتمالی
۸. کاهش نرخ اینترنت داخلی
۹. جلوگیری از حملات سایبری
۱۰. اجرای طرحهای مشابه این طرح در کشورهای دیگر همچون ترکیه، چین، روسیه، استرالیا و...
۱۱. ایجاد اینترنت امن برای کودکان و نوجوانان
۱۲. ایجاد شبکه ملی اطلاعات بهمعنای قطع دسترسی به شبکه جهانی و مسدودسازی نیست.
🔸دولت دوازدهم با این طرح مخالف بود، اما دولت سیزدهم با این طرح موافق است، و وزیر ارتباطات دولت سیزدهم در نخستین نشست مطبوعاتی خود ضمن تأکید بر اجرا شدن طرح صیانت، فیلترینگ را امری پذیرفته شده در تمام کشورهای جهان دانست.
🔸وی همچنین افزود: «سیاست دولت ایجاد محدودیت در دسترسی به اینترنت و ترافیک خارجی کاربران نیست، چرا که معتقدیم اگر سرویسدهنده داخلی با کیفیت خدمات خود را ارائه دهد میتواند جای خود را میان کاربران باز کند و ما نیز از سرویسدهنده داخلی حمایت میکنیم، اما محدودیتی برای ترافیک خارجی ایجاد نمیکنیم.»
آدرس کانال در ایتا و تلگرام:
@piramoonhawzah
⚡️بیانات مقام معظم رهبری در خصوص فضای مجازی
✏️علیاکبر عبدالاحدیمقدم
🔹مروری بر بیانات مقام معظم رهبری نشان میدهد که ایشان از وضعیت فعلی مدیریت فضای مجازی راضی نیستند و توقع دارند مسئولان فضای مجازی را بهنفع ارزشهای ملت مدیریت کنند. ایشان قوی شدن در فضای مجازی را امری حیاتی برای کشور میدانند و از مرکز ملی فضای مجازی انتظار دارند در این عرصه فعالتر باشند.
🔹مقام معظم رهبری در ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ با اشاره فضای مجازی تصریح کردند که «قویترینِ کشورها، در این زمینهها خطّ قرمز دارند. راه نمیدهند. خیلی از بخشهای فضای مجازی اعزامشده از سوی آمریکا و دستگاههای پشتسر و پشتصحنه این قضیه را راه نمیدهند. کنترل میکنند. ما هم باید کنترل کنیم. این کنترل کردن معنایش این نیست که ما ملت را از فضای مجازی محروم کنیم.»
🔹همچنین ایشان تأکید کردند که سرعت اینترنت را در جایی که به ضرر کشور نیست افزایش دهید. البته مقام معظم رهبری در جلسه با هیأت دولت تحقق شبکه ملی اطلاعات را لازم دانستند و تأکید کردند که تحقق این امر نیازمند زمانبندی است؛ هر چند ایشان در جای دیگری فرمودند: «متأسّفانه در این زمینه کوتاهی شده. اینکه ما بهعنوان اینکه نباید جلوی فضای مجازی را گرفت، در این زمینهها کوتاهی کنیم، این مسئلهای را حل نمیکند و منطق درستی هم نیست... کشورهایی که شبکه ملّی اطّلاعات درست کردهاند و [فضای مجازی را] کنترل کردهاند بهنفع ارزشهای مورد نظر خودشان، یکی دو تا نیستند.»
🔹مقام معظم رهبری علیرغم تأکیدات فراوان بر مدیریت فضای مجازی و کنترل آسیبهای امنیتی، فرهنگی و اجتماعی آن، اما کنترل فضای مجازی را بهمعنای محروم کردن مردم از فضای مجازی نمیدانند، بلکه مسئولان را به افزایش سرعت اینترنت در کشور نیز تشویق فرمودهاند.
آدرس کانال در ایتا و تلگرام:
@piramoonhawzah
📡مشابهت طرح صیانت و قانون ممنوعیت ماهواره
✏️علیاکبر عبدالاحدیمقدم
💠میتوان مشابهتهای فراوانی بین مسئله ماهواره و اینترنت و فضای مجازی یافت؛ زمانی که گیرندههای ماهوارهای وارد کشور شدند، قانونگذار بهسرعت آن را جرمانگاری نموده و استفاده از تجهیزات ماهوارهای را ممنوع اعلام کرد. بهموجب این قانون که در سال ۱۳۷۳ تصویب شد، «ورود، توزیع و استفاده از تجهیزات دریافت ماهوارهای جز در مواردی که قانون تعیین کرده است ممنوع میباشد و کسانی که از این قانون تخطی کنند به جزای مالی مصرح در قانون محکوم میشوند.»
💠این در حالی است که با مراجعه به فتاوای مراجع تقلید مشاهده میشود که برخی از مراجع استفاده از گیرنده ماهوارهای را مجاز میدانند، برخی از آنها گیرنده ماهوارهای را از آلات مشترکه دانسته و استفاده برنامههایی که مفسده ندارند را جایز میدانند و برخی بهصورت مطلق استفاده از آن را جایز نمیدانند.
💠با همه این اوصاف و تصویب قانون و تأکید مراجعی که حکم به جواز استفاده از گیرنده ماهوارهای دادهاند بر رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران، امروز شاهد نفوذ بیش از ۷۰ درصدی گیرندههای ماهوارهای در کشور هستیم. این آمار نشان میدهد برخورد سلبی و جرمانگاری در خصوص ماهواره پیامدهای نامطلوبی داشته است.
💠از سوی دیگر باید به این نکته نیز توجه کرد که تکنولوژیهای ارتباطی با سرعت شگفتآوری در حال پیشرفت هستند، و هر روز شاهد ظهور فناوریهای جدیدی هستیم. بهعنوان مثال شرکت اسپیس ایکس که توسط ایلان ماسک تأسیس شده، در حال ارسال ۱۸۰۰ ماهواره جهت ایجاد شبکه اینترنت ماهوارهای جهانی است که بعد از تکمیل پروژه در همه جای جهان اینترنت بدون فیلتر در دسترس همه قرار خواهد گرفت.
💠بر اساس آنچه گفته شد، هر طرحی که سبب شود مردم از خدمات ارائه شده توسط سازمانهای دولتی مانند مخابرات یا شرکتهای اینترنتی داخلی به سیستمی که خارج از شبکه مخابرات است مهاجرت کنند، عملاً به ضد خود تبدیل میشود؛ زیرا در این صورت و با فراگیر شدن اینترنت ماهوارهای یا تکنولوژیهایی که در آینده نزدیک تولید خواهند شد (مانند احتمال اتصال گوشیهای هوشمند به اینترنت ماهوارهای بدون نیاز به دیش و روتر) که بهاحتمال زیاد با کاهش هزینههای استفاده نیز همراه خواهد بود، استفاده مردم از اینترنت از بستر سختافزاری تحت کنترل نظام خارج خواهد شد که ضررهای بسیار بزرگتری در پی خواهد داشت.
آدرس کانال در ایتا و تلگرام:
@piramoonhawzah
⚡️پیشنهادها درباره طرح صیانت فضای مجازی
✏️علیاکبر عبدالاحدیمقدم
🔹علیرغم تأکید مراجع و آیات عظام و محققان حوزوی بر تصویب و اجرای طرح «صیانت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» در کشور، همچنان درباره مسدودسازی فضای مجازی و یا ایجاد محدودیت شدید جهت استفاده از فضای مجازی توسط ایشان، تردیدهای جدی وجود دارد و غالباً مراجع و آیات عظام و محققان با این مسئله مخالف هستند.
🔹از سوی دیگر بهدلیل وجود ابهام جدی در مفاد طرح و تغییرات مداوم آن، هیچ متن مدون قابل اعتمادی که بتوان بر اساس آن نظر کارشناسی ارائه داد وجود ندارد و غالب تحلیلهای ارائه شده در این زمینه کلی و ناظر به کلیات استفاده از فضای مجازی و نحوه مدیریت آن است، در حالی که طرحی که در نهایت اجرایی میشود، ممکن است شامل مفادی باشد که نفیاً یا اثباتاً تاکنون مورد بررسی قرار نگرفته است.
◻️بنابراین حمایت مطلق حوزویان از طرحی که جزئیات آن مشخص نیست و اثرات مستقیم بر زندگی و افکار جامعه دارد، میتواند تأثیرات منفی بر جایگاه حوزه و حوزویان بگذارد.
🔹نکته دیگر اینکه اجرایی کردن هر تصمیمی در باب مدیریت فضای مجازی، نیازمند اقناع عمومی پیش از آن است. اگر طرحی خوب بدون اقناع عمومی عملیاتی شود، در بستر نارضایتی مردم نتیجه عکس خواهد داد و اقبالی به آن صورت نخواهد گرفت، بلکه مردم در برابر آن مقاومت میکنند و زمینه دلزدگی، ناامیدی، مهاجرت و مانند آن از طرف مردم شکل خواهد گرفت.
🔹مسئولان اجرایی در خصوص این طرح لازم است شفافیت تمام و از همه جهات را اعمال کنند و مدتزمان قابل توجهی را به تبیین و تشریح آن اختصاص دهند و در صورتی که اندیشه عمومی مردم پذیرای چنین طرحی شد آن را عملیاتی کنند. اجرای این طرح از موضع قدرت و بدون همراه و همدل نمودن مردم در این عرصه، موجب کاهش سرمایه اجتماعی برای نظام اسلامی خواهد شد و این ضرر اگر بیش از ضرر فضای مجازیِ رها شده نباشد، کمتر از آن نیست.
آدرس کانال در ایتا و تلگرام:
@piramoonhawzah
📆تکثیر مناسک با نظر به ولادت و وفات حضرت معصومه (س)
✏️اصغر حیدری
🔹روز ۲۵ آبان ، مصادف با ۱۰ ربیعالثانی، در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران، بهعنوان روز وفات حضرت معصومه(س) درج شده است. با توجه به آنکه تاریخ مذکور در منابع تاریخی و حدیثی، حتی بهصورت اختلاف در نقل هم ذکر نشده است، یادداشت حاضر به بهانه ثبت رسمی این روز در تقویم رسمی ایران نگاشته شده است.
🔹بزرگداشت ائمه و بزرگان دین راهبردی اساسی در جهت ارائه الگوهای مناسب به نسلهای آینده است. از این میان زندگی و منش حضرت فاطمه معصومه(س) یکی از الگوهای مناسب مذهب شیعه برای مسلمانان محسوب میشود و بدین سبب در سالهای اخیر شاهد حرکتهایی با شور و شعف وصفناپذیر جهت گرامیداشت مقام و جایگاه حضرت معصومه(س) در کشور بودهایم؛ تا آنجا که سیمای جمهوری اسلامی به دلیل تأثیرپذیری از این سیل خروشان احساسات، برنامههای متداول خود را در تاریخ مذکور قطع نموده و شروع به پخش برنامههای عزاداری مناسب این روز کرد.
🔹در ابتدا باید تبیینی دقیق از واقعه مذکور ارائه کرد تا درستی و نادرستی عزاداری یا بزرگداشت در این روزِ بهخصوص مشخص شود و ثانیاً مسئله مهم تکثیر مناسک در این امر و در وقایع مشابه مورد واکاوی و بررسی قرار گیرد. از آنجا که تکثیر و عدم تکثیر مناسک در بین شیعه و علمای بزرگوار طرفداران و مخالفانی دارد، سزاوار است که در این موضوع به فوائد و ضررهای هر دو قول پرداخته شود تا از سویی راهحل و رویکرد مناسب در این میان اتخاذ شود .
🔹از سویی دیگر، لازم است علما و حوزههای علمیه با رهنمودهای خود باعث جهتدهی امواج احساسات در مسیر صحیح خود شوند و در نتیجه اصل این موج زیبا با احساسات مقدس دچار خطای راهبردی و موجسواری دشمنان نشود.
آدرس کانال در ایتا و تلگرام:
@piramoonhawzah
📚بررسی تاریخی سالروز وفات حضرت معصومه(س)
✏️اصغر حیدری
🔹از آنجا که تاریخ در دستان حکومتهای غیرشیعه بوده است، آنان تاریخ را مطابق میل خود به نگارش درآوردهاند. در تاریخ از جسارتها به اهلبیت بسیار یاد شده است، ولی فضیلتهای اهلبیت و تاریخ ولادت و شهادت و نگرش اهلبیت بهروشنی بیان نشده است.
🔹بنابراین میتوان گفت که دست مورخان و علمای شیعه در مسائل تاریخی خالی است، مگر در مواردی که روایتی در آن مورد از ائمه به ما رسیده باشد و البته در آن موارد دلیل شرعی بر اقامه مجلس عزا خواهیم داشت، اما در مورد مذکور هیچ روایتی حتی به صورت ضعیف به ما نرسیده است.
🔹در این مورد مقالهای به نام «تاریخ ولادت و وفات حضرت فاطمه معصومه(ع): شرحی بر یک سندسازی بیپایه» از سوی حجتالاسلام سید ضیاء مرتضوی نوشته شده است که آوردن سطوری از آن در این میان خالی از لطف نیست:
« در هیچ کتابی جز «تاریخ قم» ذکری از سال احتمالی وفات آن بزرگوار نیامده است (سال ۲۰۱ یا حداکثر ۲۰۲ هجری) و این را نیز باید مرهون سفر ایشان به ایران برای دیدار برادر خود امام رضا(ع) و بیماری احتمالی و رحلت ایشان در قم دانست که این خبر حدود ۱۷۰ سال بعد بهدستور صاحب بن عباد در کتاب «تاریخ قم» ثبت شد، وگرنه همانند قریب به اتفاق سایر فرزندان امامان(ع) سال احتمالی وفات ایشان نیز در تاریخ گم شده بود، چه رسد به ماه و روز آن، و چه رسد به تاریخ ولادت؛ آنهم از یک بانوی مستوره که عوامل بیشتری برای عدم ثبت آن در آن روزگاران وجود داشته است.»
🔹اقتضای جایگاه ارزشمند حضرت معصومه(س) این است که بررسیهایی جهت یافتن تاریخ ولادت و وفات ایشان صورت گیرد و بر همین اساس از حدود ۹۰ سال پیش تلاشهایی صورت گرفت و حاج سید محمدباقر متولیباشی (سالارالتولیه) برای کسی که در این باره سندی پیدا کند جایزهای قرار داد. این در حالی بود که در هیچ یک از منابع در دسترس، ذکری از روز و ماه و حتی سال ولادت و رحلت حضرت معصومه نیامده بود.
🔹بر اساس تحقیق حجتالاسلام سید ضیاء مرتضوی، اکثر منابعی که به تاریخ ولادت و وفات حضرت معصومه پرداختهاند، سندشان به کتاب «نزهة الابرار» ختم میشود. ایشان علیرغم تلاش فراوان اثری از کتاب مذکور جز در کتاب آقابزرگ تهرانی نیافته است.
🔹ایشان با ذکر عنوانی که آقابزرگ در «ذیل کشف الظنون» انتخاب کرده است، یعنی «فی نسب السادة الابرار»، غیرشیعه بودن نویسنده را هم قابل فهم میداند و بعد از آن چنین میگوید: «جاعل مطلبی بیپایه را به منبعی نسبت داده است که اولاً مذهب نویسنده مورد تشکیک است و ثانیاً نه اسم مشخصی دارد و نه هیچ کسی به آن دسترسی داشته، پس گزافه نیست که گفته شود کتابی با این عنوان وجود خارجی نداشته و ندارد و همانند تاریخهای موردبحث ساخته و پرداخته جاعل است.»
🔹همچنین در جایی دیگر در خصوص عدم اعتبار کتاب «نور الآفاق» که یکی دیگر از منابع تاریخ مذکور است، کلام آیتالله رضا استادی را که در مجله نور علم منتشر شده است، بدین شرح میآورد:
نگارنده این رساله پس از نگاه کردن کتاب «نور الآفاق» و آگاهی بر محتوای آن به این نتیجه رسیده که مطالب تازه این کتاب بیاساس و غیرمعتبر است و این حاج شیخ جواد در نقل مطالب به کسانی اعتماد میکرده است که قابلاعتماد نبودهاند . و مطالبی که از آن کتاب نقل شده برای اهل فضل و اطلاع میتواند بهترین گواه بر بیاعتباری آن کتاب باشد.
و تاریخ تولد و وفاتی که برای حضرت عبدالعظیم و حضرت معصومه در این کتاب یاد شده بیاساس است و نباید به آن توجه شود.ایشان سپس با ابراز تأسف اشاره میکنند که این تاریخها از این کتاب به کتابهای دیگر -که برخی را نام بردهاند- نفوذ کرده است.
آدرس کانال در ایتا و تلگرام:
@piramoonhawzah
⚡️عزاداری در ۱۰ ربیعالثانی
✏️اصغر حیدری
🔹عدهای از علمای صاحبنام شیعه با توجه به اهمیت ذکر و گرامیداشت مقام حضرت معصومه(س) این روز را روز وفات و تکریم ایشان میدانند و گاهی در تعابیرشان تصریح کردهاند که مردم باید این روز را با اقامه مجلس عزا و راهاندازی دستههای عزاداری زنده بدارند، زیرا حضرت معصومه کسی است که درباره او تعبیر «من زارها وجبت له الجنة» به کار رفته و کسی که زیارت او موجب راه یافتن به جنت است، مقامش فوق بیان است.
🔹در مقابل، گروهی از مراجع تقلید و عالمان شیعه از وجود چنین رویههایی انتقاد میکنند و بر آنند که وقتی تاریخ مضبوطی از وقایع اینچنینی در دست نیست، دعوت مردم به اقامه عزا یا برپایی مجلس شادی یا حتی ثبت تاریخی روز بزرگداشت موجب وهن مذهب میشود و راه را بر ورود تسامحات و خرافات در دین باز میکند و این امر انحراف از دین است و در بعضی مواقع موجب وهن مذهب تشیع خواهد شد.
🔹آیتالله العظمی شبیری زنجانی در این رابطه تصریح میکند که تاریخ ولادت و وفات حضرت معصومه(س) مجعول جاعلی است که تاریخ ولادت ایشان را ابتدائاً سال ۱۸۳ و بعد از اشکالات تاریخی سال ۱۷۳ میداند. به گفته وی، هر دو تاریخ مجعول است و تاریخ ولادت یا وفات به ما نرسیده است.
همچنین بعد از امر متولیباشی برای پیدا کردن تاریخ صحیح، شخص جاعلی آدرس تاریخ را به کتابی جعلی در کتابخانه مدینه ارجاع داد، ولی متولیباشی در همان زمان با سفر به مدینه کذب ادعای مذکور را بر همگان عیان نمود (شبیری زنجانی، جرعهای از دریا، ج۲، ص ۵۱۶).
🔹همچنین آیتالله العظمی سید شهابالدین مرعشی نجفی(ره) با کمی اختلاف در تعبیر همین بیانات را دارند.
حال بعد از شهادت این بزرگواران مبنی بر اینکه اولاً ما شهادت به تاریخسازی میدهیم و جاعلِ تاریخ و هدف او را میشناسیم، و ثانیاً وقتی تاریخ و سندی معتبر بر ولادت و یا وفات حضرت معصومه یافت نشده است، و بلکه علم به جعلی بودن تاریخ مذکور داریم، چگونه میشود این تاریخ را بهعنوان روز رسمی وفات ایشان بپذیریم؟ و در آیندهای نهچندان دور شاهد خرافات و بدعتهایی باشیم که اصل و ریشه دین را زیر سؤال میبرند؟
🔹آیتالله شبزندهدار نیز گرچه تصریح میکند که آنچه از خیرات مادی و معنوی در شهر مقدس قم وجود دارد، همه از وجود پربرکت این مضجع نورانی است و در این جای تردیدی نیست، اما در عین حال بر آن است که مشخص کردن روز معینی بهعنوان سالروز وفات حضرت معصومه(س) مستند تاریخی ندارد و معین کردن روزی به این شکل درست نیست (درس خارج آیتالله شبزندهدار، ۲۵ آبان ۱۴۰۰).
آدرس کانال در ایتا و تلگرام:
@piramoonhawzah
⚡️آثار و پیامدهای عزاداری در ۱۰ ربیعالثانی
✏️اصغر حیدری
۱. به حاشیه راندن عزاداری امام حسین(ع)
🔹دلائل فراوانی بر خاص بودن عزاداری امام حسین(ع ) وجود دارد و بهراحتی میتوان این مهم را با رجوع به کتاب شریف «کامل الزیارات» کشف کرد. در کتاب مذکور ۸۳ باب به امام حسین(ع) اختصاص داده شده است که خود این امر گویای اهتمام ویژه اهلبیت در خصوص بزرگداشت مقام اباعبدالله الحسین(ع) است؛ از سویی چنین تعبیرات شدید و غلیظی درباره عزاداری برای دیگر ائمه کمتر دیده میشود. اگر ایام شهادت باقی ائمه همانند امام حسین(ع) برگزار شود، شور و شعف مردم برای محرم تحتالشعاع قرار خواهد گرفت.
🔹برای نمونه، بنابر روایتی از امام صادق(ع)، هر نالیدن و گریهای مکروه است، مگر ناله و گریه بر امام حسین(ع).
در این باره مقام معظم رهبری چنین میفرمایند:
🔸مسئله دیگر، مسئله روضهها است. روضهخوانی و سینهزنی باید باشد، اما نه در هر عزایی. این را بدانید که روضه خواندن و گریه کردن -آن سنت سنیه- مربوط به همه ائمه نیست؛ متعلق به بعضی از ائمه است. حالا یک وقت در جمع و مجلسی کسی روضهای میخواند، عدهای دلشان نرم میشود و گریه میکنند، این عیبی ندارد. اصلاً عزاداری کردن یک حرف است، روضهخوانی و سینهزنی راه انداختن یک حرف دیگر است.
🔸روضهخوانی و سینهزنی راه انداختن، مخصوص امام حسین است؛ حداکثر مربوط به بعضی از ائمه است، آن هم نه به این وسعت. مثلاً در شب و روز تاسوعا و عاشورا بهخصوص، در شب و روز بیستویکم ماه رمضان، سینهزنی و عزاداری و برپایی جلسات خوب است؛ ولی مثلاً در مورد حضرت موسی بن جعفر(ع) -با اینکه وفات آن بزرگوار از وفاتهای دارای روضهخوانی است- من لزومی نمیبینم که سینهزنی بشود. یا مثلاً در سالگرد شهادت حضرت زهرا(س) مناسبتی ندارد که ما بیاییم نوحهخوانی و سینهزنی کنیم. بهتر این است که در آن موارد شرح مصائبشان گفته بشود. شرح مصایب، گریهآور است.»
(پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله خامنهای، ۱۳ اسفند ۱۳۷۰).
🔹آیتالله العظمی شبیری زنجانی در این خصوص میفرمایند: «امروزه روضهها و مطالب و مجالس بیسند توسط عدهای ترویج میشود و پس از ترویج، عرف هر گونه شادی را در آن ایام هتک حرمت مینامد.» این مرجع تقلید سپس تأکید میکند که جامعه نمیتواند بر همه عزاداریها مراقبت کند و «این دهه درست کردنها افراط است و افراط در عزاداریها به تفریط میانجامد و باعث انکار مجموع عزاداریها خواهد بود.»
آدرس کانال در ایتا و تلگرام:
@piramoonhawzah
⚡️پیامدهای تکثیر مناسک دینی
✏️اصغر حیدری
۱. بدعت در دین
افزودن بر مناسک دینی ضررهای جبرانناپذیری دارد و البته با اصل شریعت هم مطابقت ندارد؛ زیرا در بعضی مواقع باعث تحریف و بدعت در دین خواهد شد. پدیده نوآوری و بدعت در دین امر غریبی نیست. باید در نظر داشت که از صدر اسلام عدهای احادیثی را جعل میکردند تا بهزعم خود خدمتی به دین کنند. این گروه معتقد بودند که ما دو نوع بدعت داریم؛ یکی بدعت ممدوح و دیگری بدعت مذموم. در عین حال قرآن و روایات بهشدت مخالفت خود با بدعت را ابراز داشتهاند.
۲- گم شدن حقیقت و رسوخ باطل در ذهن مردم
در صورت اهمال در افزایش مناسک دینی، بدعتها قدمبهقدم رو به فزونی خواهد نهاد و بهتدریج حقیقت برای آیندگان در هالهای از ابهام قرار خواهد گرفت و در نتیجه مبارزه با بدعت سختتر خواهد شد؛ چون جامعه بدان باور پیدا کرده است و تغییر باور غلط جامعه بهمراتب سختتر است.
۳. رشد سلسلهوار بدعتهای دیگر
در این باره باید توجه نمود که ابتدا تاریخسازی مجعول رخ داده و سپس تاریخی از منبعی نامعلوم و نویسندهای نامعلوم در کتابها وارد شده است و در مرحله بعد دههای شکل گرفته است. پس از آن صداوسیما به این جریان ورود پیدا کرد. حتی اخیراً عدهای روز وفات حضرت معصومه را به شهادت تغییر دادهاند و توجیهاتی هم برای کلام خود ذکر میکنند. در حالی که نامی از شهادت ایشان در سطور تاریخ ثبت نشده است.
این امر اگرچه در ابتدا باعث رونق گرفتن مجلس اهلبیت خواهد شد، اما در صورتی که دیگران حقیقت را برای مردم بازگو کنند، باعث وارد شدن ضربه به کیان شیعه و در نتیجه تشکیک در سایر اعتقادات مردم میگردد.
۴. آسیبهای اقتصادی و اجتماعی
وقتی مناسک بهصورت کاریکاتوری تکثیر پیدا کند، قطعاً نوعی افراط به وجود خواهد آمد که در اثر این افراط، ضررهایی اقتصادی و اجتماعی دامنگیر جامعه خواهد شد؛ مثلاً در خصوص این روز و روزهای اینچنینی، تالارهای جشن و عروسی و شغلهای مرتبط با آن متضرر میشوند یا وجود دستههای عزاداری در ایام متعدد سال باعث ایجاد مزاحمت برای مردم میشود.
۵. ترویج احساسگرایی بهجای ترویج مکتبگرایی
وقتی در این وقایع به جریانهای مرتبط با آن بها داده میشود، در واقع مجالس مداحی و روضهخوانی رشد میکند و رشد این مجالس به افزایش احساساتگرایی منتهی میشود؛ احساساتی که گاه موجب اهمال در مسئله حقگرایی خواهد بود. در حالی که یکی از ابعاد اساسی مکتب اهلبیت، خصوصاً آموزههای حضرت امام حسین(ع)، علاوه بر بعد احساساتی کربلا، مسئله عقلگرایی و توجه به حقگرایی است.
اهمیت تکریم حضرت معصومه(س) به جهت حقی که بر گردن شیعه و بهخصوص مردم ایران دارند، امری غیرقابلچشمپوشی است، اما در این میان باید به مسئله تکثیر بیدلیل مناسک پرداخت و توجه نمود که اولاً تکریم منحصر در عزاداری برای ایشان در این تاریخ نیست و ثانیاً تکریم معنای عامی دارد که با اقدامی غیر از عزاداری هم سازگار است. برای مثال میتوان برای شناخت ایشان و تکریم جایگاه ایشان کتابها و مقالات و مطالب علمی به چاپ رساند و یا روز خاصی را در تقویم به بزرگداشت ایشان اختصاص داد و در این روز مقدمات ازدواج و اشتغال جوانان را رقم زد.
آدرس کانال در ایتا و تلگرام:
@piramoonhawzah
⚡️تأملی بر یادداشت آثار و پیامدهای عزاداری در ۱۰ ربیعالثانی
✏️حسین قاسمیفرد
🔹اخیراً در کانال پیرامون یادداشتی تحتعنوان آثار و پیامدهای عزاداری در ۱۰ ربیعالثانی منتشر گردید که حاوی نکات قابلتأملی بود؛ ازاینرو بر آن شدم تا در نقد برخی از موضوعات مطرحشده پاسخی بنگارم.
۱. در ابتدای یادداشت ادعا میگردد که عزاداری اختصاص به سیدالشهدا دارد و سوگواری برای ائمه اطهار(ع) گویا خارج از قاعده محسوب میگردد. در ادامه نیز به روایتی استناد میشود که هر گریهای غیر از گریه بر سیدالشهدا(ع) کراهت دارد.
پاسخ:
🔸روایات بسیاری درباره عزاداری بر اهلبیت(ع) وجود دارد که نشان از اهمیت این موضوع است؛ از سوی دیگر روایت کراهت بر گریه برای غیر از ابیعبدالله الحسین(ع) با روایات مذکور که توصیه به گریه و عزاداری به سایر ائمه اطهار (ع) میکنند منافاتی ندارد و وجه جمع آن میتواند اینطور باشد که هر گریهای غیر از گریه بر سیدالشهدا و ائمه اطهار(ع) مکروه است.
🔸هرچند اثبات کراهت گریه بر غیر از ائمه اطهار(ع) نیز امری دشوار است؛ چرا که سیره ائمه اطهار(ع) غیر از این بوده است؛ مثلاً پیامبر اسلام در سوگ از دست دادن فرزند خود جناب ابراهیم، در سوگ حمزه سیدالشهدا، جعفر بن ابیطالب، شهدای جنگ موته و بر سر مزار مادرشان آمنه به عزاداری و گریه پرداختند.
۲. در بخشی از یادداشت مذکور به سخنان رهبر انقلاب استناد گشته که فرمودهاند: «مسئله دیگر، مسئله روضههاست. روضهخوانی و سینهزنی باید باشد، اما نه در هر عزایی...»
ایشان در ادامه میفرمایند: «روضهخوانی و سینهزنی راه انداختن، مخصوص امام حسین است؛ حداکثر مربوط به بعضی از ائمه است، آن هم نه به این وسعت...»
پاسخ:
🔸معظمله دهها سال است که اقدام به عزاداری در برخی مناسبتها از جمله ایام فاطمیه مینمایند. ایشان زمان زیادی از مراسم را همراه با عزاداران صرف سینهزنی میکنند. سؤال اینجا است که اگر این اقدام (سینهزنی) امری بدعتآمیز یا دستکم انحرافی در موضوع عزاداری بود، قطعاً رهبر انقلاب از ادامه این کار ممانعت میکردند. حتی در ایام کرونا نیز که مراسم عزاداری تنها با حضور وی برگزار میگردید، مداح مدح سینهزنی میخواند و رهبری نیز بهتنهایی به سینهزنی میپرداخت.
🔸چرا با خطکشیای مبهم که در تاریخ نیز ریشه ندارد سعی داریم این فرصت عظیم را که بهانهای برای ارتباط مردم و اهلبیت(ع) است، از آنها سلب کنیم؟ به نظر میرسد یکی از شاخصهای اصلی سبک زندگی اسلامی-ایرانی ارتباط با ائمه اطهار(ع) و احیای جلسات آنها در قالب همین مناسبتها باشد.
🔸در خصوص مواضع آیتالله شبیری زنجانی، استناد به کلام ایشان در محل مذکور بیربط است، چرا که ایشان درباره دههسازیها که عمدتاً ناظر به دهه محسنیه است هشدار میدهند.
🔹در پایان باید گفت در موضوع عزاداری نباید از ظرفیتهای عظیم آن غافل شد. با این پیشفرض بهجای انحصار عزاداری برای سیدالشهدا(ع) باید بهدنبال ارائه الگوی مناسب با اصول ثابت و گفتمانسازی آن برای همه ائمه اطهار (ع) بود.
آدرس کانال در ایتا و تلگرام:
@piramoonhawzah
⚡️مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی (قدس سره) میان فرصتها و چالشها
✏️ عبدالله مجیدی
🔹مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در سال ۱۳۶۷ در زمان حیات حضرت امام و در پی نامهای از مرحوم سید احمد خمینی در شهریور ۱۳۶۷ به حضرت امام و ذکر ضرورت حفظ سخنان و پیامهای مکتوب و شفاهی ایشان و همچنین اسناد تاریخی و کتابهای حضرت امام شکل گرفت. حضرت امام خمینی در پاسخ به نامه، مرحوم سید احمد خمینی را «برای تنظیم و تدوین کلیه مسائل مربوط به خود که بسا در رسانههای گروهی اختلافات و اشتباهاتی رخ داده است» انتخاب کردند.
🔹حجتالاسلام سید احمد خمینی پس از ارتحال حضرت امام، مسئولیت ادارۀ مؤسسه و حرم حضرت امام را طی حکمی به حجتالاسلام محمدعلی انصاری سپرد.
پس از درگذشت مرحوم سید احمد خمینی، حجتالاسلام سید حسن خمینی در اردیبهشت ۱۳۷۴ با نامهای به مقام معظم رهبری برای تولیت مؤسسه کسب تکلیف کرد. وی در این نامه با بیان اینکه «همه امور را بنا به فتوای امام راحل به مقام شامخ ولایت میدانم»، تنفیذ وصیت مرحوم سید احمد خمینی را درخواست کرد و مقام معظم رهبری نیز وصیت مزبور را تنفیذ کردند.
فعالیتهای مؤسسه
🔹مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی از لحاظ ساختاری در پنج معاونت آموزش، پژوهش، اداری مالی، بینالملل و فرهنگی، هنری و ارتباطات سامان یافته است.
شاید بتوان مهمترین بعد فعالیتی این مؤسسه را در حوزه پژوهشی دانست. این فعالیتها در قالبهای گوناگونی منتشر میشوند که برخی از آنها به این شرحاند:
• مجله حریم امام
• مجله حضور
• جمعآوری خاطرات
• انتشارات عروج
🔹علاوه بر بعد پژوهشی این مؤسسه وارد فاز آموزش نیز شده که دهها دوره آموزشی مرتبط با امام خمینی برای دانشگاههای سراسر کشور برگزار کرده است.
و چند سایت زیرنظر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی فعالیت میکند از جمله:
• پایگاه اطلاعرسانی و خبری جماران
• پرتال امام خمینی
• سایت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی
🔹رویکردهای علمی و بیشتر سیاسی این مرکز، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی را گاه به بحثهای حاشیهای و جنجالی سوق میداد و موجب بروز مباحث گوناگون در دورههای مختلف شده است. انتقادها علیه این مؤسسه در سال اخیر شتاب و شدت بیشتری یافته است که به برخی از این موارد اشاره میشود.
ادامه دارد...
مشاهده متن کامل یادداشت:
http://m-ph.ir/moasese-tanzim-va-nashr-asare-emam-khomeini/
آدرس کانال در ایتا و تلگرام:
@piramoonhawzah
⚡️انتقادها به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (قدس سره)
✏️ عبدالله مجیدی
🔹در سال اخیر بهویژه در ماههای اخیر، انتقادهای پرشماری علیه رویکرد مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی وارد شده است. اغلب این انتقادها از طرف خبرگزاری رسا و برخی از پایگاههای خبری از جمله «صدای حوزه» بود. این نقدها را بهطورکلی در چند محور میتوان دستهبندی کرد.
گرایش سیاسی سایت جماران:
🔹دراینباره اغلب منتقدان به موضعگیریها و اخبار این سایت انتقاد کرده و آن را خلاف آرمانهای امام خمینی دانستهاند و بر این باورند که این سایت درباره موضوعات مرتبط با امام خمینی بهصورت گزینشی و جناحی برخورد میکند؛ برای مثال پایگاه خبری صدای حوزه در یادداشتی با عنوان «فراموشی رسم امام از سوی دلواپسان اسم امام» سایت جماران را متهم کرد که فقط از اسم و رسم امام بهره میبرد.
🔹خبرگزاری رسا در یادداشتی با عنوان «پشت پرده نفوذ» در نشریهای که برای اساتید حوزه ارسال میشود نوشت:
«رسانههای مؤسسه دفتر تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) که به اسم مبارک امام و برای حفظ دستاوردهای آن بزرگوار تشکیل یافتهاند، هدف خود را پاسداری از حریم اندیشههای بنیانگذار انقلاب اسلامی اعلام کردهاند، اما در سالهای اخیر این تشکیلات به پایگاهی برای خبرپراکنی علیه نهادهای انقلابی و رپرتاژ آگهی برای اشخاص مطرود نظام گشته است.»
تحریف امام:
🔹یکی از پربسامدترین انتقادات، این است که منتقدان مؤسسه بر این باورند که این مؤسسه آگاهانه یا ناآگاهانه، شخصیت و اندیشه حضرت امام را تحریف میکند؛ ازاینرو خبرگزاری رسا سلسلهمطالبی را با عنوان تحریف بنیانگذار در سایت خود منتشر کرده است که در هر یک از آنها به عملکرد مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام انتقاد کرده است.
🔹بیشتر این نقدها درباره نزدیکی این مؤسسه به جریانهای غربگرا و لیبرال، سکوت مؤسسه در قبال برخی مواضع علیه امام، برخی مطالب منتشر شده در هفتهنامه حریم امام و مطالب سایت جماران است؛ برای مثال سایت رسا با انتشار یادداشتی عملکرد مؤسسه نشر آثار امام را «تحریف مدرن» نامید که «یکی از شگردهای قدیمی غربزدگان و لیبرالیستهای وطنی است؛ آنان چون نمیتوانند مردم و نسل جوان را از امام و انقلاب جدا کنند، در تدارک طراحیهای پیچیده برای تحریف و وارونهنمایی حقائق برمیآیند!»
ادامه دارد...
مشاهده متن کامل یادداشت:
http://m-ph.ir/moasese-tanzim-va-nashr-asare-emam-khomeini/
آدرس کانال در ایتا و تلگرام:
@piramoonhawzah
⚡️انتقادها به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (قدس سره)
✏️ عبدالله مجیدی
مواضع مرتبطان با مؤسسه:
🔹بخشی دیگر از انتقادها متوجه اشخاصی است که با مؤسسه ارتباط کاری یا علمی دارند و درباره مسائل سیاسی روز، شخصیتهای سیاسی یا درباره حضرت امام مطالبی را منتشر کردهاند و با سکوت مؤسسه نشر و آثار امام در عرصه عمومی مواجه شده است. برای مثال خبرگزاری رسا یادداشتی با عنوان «عقدهگشایی عضو تحریریه نشریه حریم امام علیه شورای نگهبان»، از تولیت حرم و مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خواست درباره نویسنده مطلب، اقدامی شایسته اتخاذ کنند و تذکرات لازم را به وی بدهند.
🔹علاوه بر این برخی بر این باورند که مؤسسه پاتوقی برای جریان سیاسی اصلاحات شده است؛ برای مثال سردبیر سایت و نشریه تحلیلی خط امام معتقد است: «این مؤسسه از بُعد مدیریتی بهصورت فرقهای و حزبی اداره میشود و کسانی در آنجا مشغول به کار هستند، اهداف و متد یک باند خاص سیاسی را دنبال میکنند.»
مجله حریم امام:
🔹بخش دیگری از انتقادها به مجله حریم امام وارد است که منتقدان به انحرافات فکری و سیاسی این مجله از گفتمان حضرت امام و خط انقلاب دارند. دراینباره نیز انتقادات فراوانی درباره تحریف امام یا سوگیریهای جناحی و سیاسی به این نشریه وارد میکنند که در بستر هفتهنامه حریم امام رخ میدهد. برخی بر این باورند که «نشریه حریم امام به اسم امام اما در خدمت سیاستهای جناحی!» است.
🔹دراینباره نیز به فراخور موضوعات گوناگونی که در هفتهنامه حریم منتشر شده است، خبرگزاری رسا واکنش نشان داده و انتقادهای تندی را علیه آن منتشر کرده است.
با توجه به حجم انتقادات، ادبیات و همچنین هدفگیری منتقدان به نظر میرسد، هدف منتقدان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام، تغییر رویه اساسی در این مؤسسه یا تغییرات مدیریتی کلان در آن باشد.
🔹چنانکه از ارجاعات مقاله حاضر برمیآید، پرچمدار انتقادات به مؤسسه، خبرگزاری رسا است. بررسی مطالب این خبرگزاری بهویژه در سال جاری نشان میدهد که تقریباً هر هفته، مطلبی در نقد مؤسسه منتشر کرده است. یکی از اقدامات این خبرگزاری، مصاحبه با اساتید حوزوی در نقد عملکرد مؤسسه تنظیم و نشر است که نموداری از موضعگیریهای برخی اساتید حوزوی علیه مؤسسه منتشر کرد.
مشاهده متن کامل یادداشت:
http://m-ph.ir/moasese-tanzim-va-nashr-asare-emam-khomeini/
آدرس کانال در ایتا و تلگرام:
@piramoonhawzah
◼حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی رحلت عالم ربانی آیةالله آقای حاج سید محمدعلی علویگرگانی را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
رحلت عالم ربّانی آیةالله آقای حاج سید محمدعلی علویگرگانی رضواناللهعلیه را به حوزهی علمیهی قم و به همهی شاگردان و ارادتمندان و مقلدان ایشان بخصوص به مردم مؤمن گلستان که ارادت ویژه به این بزرگوار و والد محترمشان مرحوم آیةالله آقای حاج سیدسجاد علوی داشتند، و بالأخص به خاندان گرامی و فرزندان مکرّمشان تسلیت عرض میکنم.
این مرجع معظم در قضایای گوناگون انقلاب و مسائل کشور همواره وفادارانه در کنار مردم و پشتیبان نظام مقدس بودند و خدمات ارزشمندی کردهاند که موجب فیض و رحمت الهی است انشاءالله. از خداوند متعال علو درجات ایشان را مسألت میکنم و امیدوارم با اجداد طاهرینشان محشور گردند.
سیّدعلی خامنهای
۲۴ اسفند ۱۴۰۰
آدرس کانال در ایتا و تلگرام:
@piramoonhawzah
⚡️پاسخ مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)
✏️ عبدالله مجیدی
🔹مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام، در شماره ۴۵۰ هفتهنامه حریم امام در پی پاسخ به انتقادها برآمد. این شماره که با تیتر «صدای رسای حوزه» منتشر شد و کنایهای به پایگاه خبری صدای حوزه و خبرگزاری رسا بود، دربردارنده مصاحبههایی با آیتالله محفوظی، آیتالله موحدی کرمانی، آیتالله علیدوست، آیتالله سید محمد غروی، حجتالاسلام سید محمود دعایی و حجتالاسلام سید حسین موسوی بود.
🔹این مصاحبهها بیشتر بر پایه تقبیح تخریب و توهین، جایگاه امام خمینی، شخصیت حجتالاسلام سید حسن خمینی و دفاع از مؤسسه بود. همچنین یادداشت سردبیر این شماره از حریم امام، از آیتالله اعرافی و آیتالله بوشهری خواسته بود که با تخریبها و توهینها علیه مؤسسه تنظیم و نشر، و شخص حجتالاسلام سید حسن خمینی برخورد کنند و به آنها تذکر دهند.
🔹در بخش دیگر این شماره، آیتالله ملکوتی، مطلب منتشر شده از خود را در خبرگزاری رسا تکذیب کرده و گفته بود که در آن مصاحبه «راجع به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام نه چیزی از من پرسیده شد و نه چنین چیزی گفتهام.»
در پایان این پرونده مجله نیز، مصاحبهای با حجتالاسلام علی کمساری، رئیس مؤسسه منتشر شده بود که وی با گلایه از تخریبها علیه مؤسسه، گزارشی از عملکرد آن داده و اعلام کرده بود که «در دفاع از امام و میراث امام انقلابی عمل میکنیم.»
🔹از طرف دیگر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با رد اتهامات منتقدان درباره نگاه گزینشی و جناحی به حضرت امام و سوءاستفاده از ایشان، تصریح کردهاند که منشورات و آثاری که تاکنون منتشر کردهاند، خود ردی بر این اتهامات است؛ برای مثال کتاب جدید آیتالله ریشهری با عنوان «روشنبینی امام خمینی(ره) در نامه ۱۳۶۸/۰۱/۰۶» که کاملاً در نقد عملکرد آیتالله منتظری است، نشان از آن دارد که جریان آیتالله منتظری نفوذی در این مؤسسه ندارند.
مشاهده متن کامل یادداشت:
http://m-ph.ir/moasese-tanzim-va-nashr-asare-emam-khomeini/
آدرس کانال در ایتا و تلگرام:
@piramoonhawzah
⚡️ملاحظات و پیشنهادها
✏️ عبدالله مجیدی
🔹با مرور چالش رخداده میان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام و منتقدانش، برخی نکات را میتوان یادآور شد:
۱. همه سوار بر کشتی انقلابیم
🔹روشن است که منتقدان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با هدف پاسداری از آرمانهای امام و انقلاب پا به عرصه نقد گذاشتهاند؛ چنانکه رئیس خبرگزاری رسا گفته است:
«نقدهای جریان انقلابی حوزوی به مسئولان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) از باب نُصح و شفقت است. مطالبه اصلی از این مؤسسه و اقمار آن این است که نسبت به تعمیق و تبلیغ اصول اندیشه امام فعالتر بوده، در ابراز دوری نسبت به جریان غیرانقلابی و افراد زاویهدار با نظام اسلامی دارای کنش صریح باشند.»
🔹از طرف دیگر مؤسسه نشر آثار امام نیز از مراکزی است که در بیش از سه دهه از فعالیت خود آثار ارزشمندی درباره حضرت امام منتشر کرده است و اگر عملکرد این مؤسسه در تعارض با اصول انقلاب بود، قطعاً در مدت ۳۳ سال از فعالیت آن جلوگیری میشد. این مؤسسه بنابه مأموریت اصلی خود، پاسدار اندیشههای بنیانگذار انقلاب اسلامی است. ناگفته پیدا است که این بهمعنای بسته شدن باب نقد و بری بودن این مؤسسه از خطا نیست.
۲. آب در آسیاب دشمن
🔹در شرایط فعلی که شکاف میان دوستداران اصل نظام و انقلاب اصلیترین هدف دشمنان است، همگرایی میان همه نیروهای انقلاب و نگاه فراگیر داشتن به گفتمان انقلاب ضروری است. روشن است که در این صورت اختلاف نظرات، سلایق سیاسی و خردهحسابهای جناحی نباید بهانه واگرایی میان جریانهایی باشد که هر دو سوی آنها معتقد به شعار اصلی انقلاب اسلامی یعنی «جمهوری اسلامی» هستند و در اصل ولایتفقیه متفقالقولاند.
۳. زنده کردن سنت گفتگو
🔹بسیاری از اختلافنظرها، بدون جنجال رسانهای و پیامدهای اجتماعی و سیاسی آن با نشستهای صمیمانه و مباحثات طلبگی قابلحل هستند. اگر دو طرف چالش واقعاً در پی اصلاح امور هستند، بهجای به دست گرفتن قلمهای تیزشده، نقدها و پاسخهای هم را بشنوند، بهیقین بخش عمدهای از اختلافات برطرف خواهد شد. روشن است که در فضای رسانهای و بهرهگیری از ابزار و امکانات رسانهای، آنچه ذبح میشود، چیزی جز حق و حقیقت نیست و دستآخر، دو طرف ماجرا بازنده خواهند بود.
۴. هنر تعامل
🔹اگر قرار بر آن باشد که نیروهایی که همه داعیهدار انقلاب و امام هستند و اشتراکات آنها بیش از افتراقاتشان است، به بهانههای سیاسی و با این توجیه که موضوعات اختلافی، مهم و اثرگذارند یا کجرویها غیرقابل اغماض است، توان تعامل با هم را نداشته باشند، چگونه میتوان ادعای طرفی را که در پی تعامل سازنده با جهان است و طرف دیگر مدعی جذب حداکثری، باور کرد؟ در این صورت تکلیف تعامل با نخبگان یا عموم مردم که در برخی اصول اساسی در تعارض با گفتمان انقلاب هستند روشن میشود.
۵. رفتار فراجناحی در گفتار و عمل
🔹اگر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام، ارتباط با برخی گروههای سیاسی خاص را مطابق با منش حضرت امام در تعامل با همه گروهها میداند و ازاینرو لازم میدانند که رویکرد فراجناحی داشته باشند، این رویکرد باید در تعامل و بهرهگیری و ارتباط با همه گروههای فکری و سیاسی باشد، نه اینکه فقط با برخی گروهها ارتباط گرفت و با گروههای فکری و سیاسی مقابل ارتباطی و تعاملی نباشد. فراجناحی بودن باید نمود بیرونی نیز بیابد و هم در عرصه عمومی و هم در عرصه نخبگانی، نباید با ذکر نام مؤسسه، جناح یا سلیقه خاصی به ذهن متبادر شود. این فراجناحی بودن باید در مصاحبهها، مقالات، دیدارها، اخبار و تولیدات پژوهشی بهصورت روشن نمودار شود.
مشاهده متن کامل یادداشت:
http://m-ph.ir/moasese-tanzim-va-nashr-asare-emam-khomeini/
آدرس کانال در ایتا و تلگرام:
@piramoonhawzah
🛎 شماره جدید نشریه «پیرامون» منتشر شد
🔹 چند سالیست ردیف بودجه حوزه علمیه در دسترس عموم قرار گرفته و حوزه را در اتاقی شیشهای قرار داده؛ #پیرامون در این شماره پرونده «بودجه دولتی حوزه علمیه» را در ضمن سه یادداشت تفصیلی از سه زاویه مهم بررسی کرده است.
🔹کلیدواژه #جهاد_تبیین در کلمات مقام معظم رهبری، دومین کلانموضوع این شماره از #پیرامون را شکل داده و ضمن سه مصاحبه از صاحبنظران حوزوی، تلاش شده نگاه به این مسئله و رابطه حوزه علمیه با آن تشریح شود.
🔹 وفات شیخ الفقها و #مرجع_بصیر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی همچنین رخدادهایی همچون: لگد شدن عمامه روحانی آمر به معرف، حضور زنان در ورزشگاه، اظهارنظر در خصوص ملاک حلالزادگی در جشنواره فجر 1400، موضوع #متاورس از جمله موضوعاتیست که در بخشهای دیگر مجله مورد توجه بوده است.
🔹 اندیشه مرحوم #دکتر_فیرحی و #دکتر_طباطبایی، همچنین برخی مواضع چالشبرانگیز ائمه محترم جمعه نیز در بخش «جریانشناسی» مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.
📎 مصاحبه با اساتید محترم:
- حجت الاسلام و المسلمین دکتر حبیبالله بابایی
- حجت الاسلام و المسلمین سعید صلح میرزایی
- دکتر مجید مرادی
🖋 همراه با یادداشتهای از:
- دکتر علی اکبر عبدالاحدی مقدم
- دکتر علی اکبر هاشمی کروئی
- اصغر حیدری
- دکتر احمد اولیایی
- عبدالمجید رستگاری
- سعید سلمانی
- حسن اجرایی
- و ...
🆔 @piramoonhawzah
حوزه علمیه و حضور زنان در ورزشگاه
🔺 بازتاب نظر برخی از #علما و #بزرگان_حوزه، این نهاد دینی را به عنوان مخالف اصلی حضور زنان در ورزشگاه معرفی کرده است.
🔻گشودن گِره چالش #حضور_زنان_در_ورزشگاهها و مسابقات ورزشی از چه طریق ممکن است؟
☑️ یادداشت #علی_اکبر_عبدالاحدی_مقدم را در #پیرامون بخوانید ◀️ https://m-ph.ir/hozor-zanan-dar-varzeshgah/
🆔 @piramoonhawzah
📌 حوزه علمیه و حضور زنان در ورزشگاه
#گزیده_یادداشت
🔹 چالش #حضور_زنان_در_ورزشگاهها و مسابقات ورزشی از مسائلیست که در سالهای اخیر از جنبههای مختلف ذهن جامعه ایرانی را درگیر کرده است. حضوری که در سالهای پس از انقلاب تا بهمن 1400 ممنوع بود و بعد از آن و با حضور حداقلی زنان، موضعگیری حوزه و حوزویان در نوع خود جالب توجه میباشد. حضوری که عموما واکنشهای منفی را از سوی #علما و #حوزویان درپی داشته است.
🔹 فدراسیون جهانی فوتبال #فیفا نیز به فوتبال ایران هشدار داده که عدم اجرای تعهدات گریبانگیر فوتبال ایران شده و احتمال آن میرود همان بلایی که سر تیمهای #استقلال و #پرسپولیس آمد، بر سر فوتبال ملی ایران هم خواهد آید. این موضوع مطمئناً اثرات منفی اجتماعی عمیقی در جامعه، خصوصاً در بین نوجوانان و جوانان خواهد گذاشت.
🔺 برخی از دلایل #مخالفان حضور زنان در ورزشگاه:
- مخالفت با حکم اولی؛ (پوشش مردان ورزشکار و حرمت نگاه کردن زنان به بدن مردان در این وضعیت)
- در مواردی، پوشش ورزشکاران مخالف عرف متشرعه است
- و ...
🔻 برخی دلایل #موافقان حضور زنان در ورزشگاه:
- تمام #حقوق_انسانی، اجتماعی و رفاه اجتماعی زن با مرد مشترک است
- پوشش مردان ورزشکار در بسیاری از موارد خلاف عرف متشرعه و عفت عمومی نیست
- امکان اختلاط زنان و مردان در بازار و مکانهای دیگر نیز وجود دارد، بنابراین باید حضور زنان در همه اماکن عمومی حرام باشد
- و ...
🔹 با توجه به دلایل موجود، در خصوص حکم به حرمت حضور زنان در ورزشگاهها تردیدهایی وجود دارد؛ افزون بر این، ممنوعیت حضور بانوان سبب شده تا #هزینه_های_سنگین فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بر کشور تحمیل شود و عدم پاسخگویی در این زمینه، حضور بانوان در ورزشگاهها را به معضلی اجتماعی تبدیل کرده است.
🔹 باید به این نکته نیز توجه کرد که بر اساس #نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (#ایسپا) در سال ۱۳۹۶، ۶۱ درصد مردم موافق ورود بانوان به ورزشگاهها هستند و عدم پاسخگویی به این مطالبه مردم، سرمایه اجتماعی نظام را در معرض تهدید قرار داده است.
🔸#راهکارهایی جهت مدیریت این مسئله
اولین گام، توجیه علما و مراجع درباره این مسئله است که باید مراحل ذیل در نظر گرفته شود:
- ادله لزوم حضور زنان در ورزشگاهها بر اساس ضرورتی که برای #نظام_جمهوری_اسلامی به وجود آمده است تدوین شده و به سمع و نظر آقایان مراجع و علما برسد.
- این ادله توسط افراد موجهی که از نظر علمی و اجتماعی در مرتبه قابل قبولی قرار دارند، به مراجع انتقال داده شود تا همراهی آنها را جلب کنند.
- و...
🔸برای کاستن از حساسیت موضوع و همراه کردن #مراجع راهکارهای زیر پیشنهاد میشود:
- اجازه رسمی، کنترل شده و تدریجی برای حضور زنان در ورزشهای کمبازتاب و چهبسا در شهرهای کوچک داده شود و بهتدریج به عرصه ورزشهای پرطرفدار مثل #فوتبال سرایت داده شود.
- ایجاد #جایگاه_ویژه حضور بانوان در ورزشگاهها با راهها و اماکن جداگانه و دارای مصونیت بهگونهای که اقدامی از سوی عناصر ناهنجار برای وهن زنان صورت نگیرد ... یعنی با ایجاد جایگاههای خاص بالاتر و جداگانه در ورزشگاهها، حضور زنان را در این اماکن عملی ساخت.
- و ...
✔️ متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید:
https://m-ph.ir/hozor-zanan-dar-varzeshgah/
🖋 به قلم دکتر #علی_اکبر_عبدالاحدی_مقدم / دانش آموخته حوزه علمیه قم و دکتری فلسفه دین
🆔 @piramoonhawzah