#جنگ_ترکیبی
نمی دانم اسم #جنگ_ترکیبی را شنیده اید یا نه؟!
✔️ اما تنورش در کشور ما با حادثه بنزینی دولت داغ شده است و امروز هم صدای این نوع جنگ پیچیده را در #انتخابات می شنویم.
👈جنگ آبان ماه با طراحی مثلث «گرانی، اعتراض، استعفا»
👈و نبرد اسفندماه با طراحی مثلث «امنیت، سلامت، سیاست»
👣دستگاه دشمن به صورت عجیبی زمینه فروپاشی نظام خمینی را ساماندهی می کند.
#ملای_بومی
#پویا_نویسی
@pooyanevisi
خشت بهشت.پیش شماره اول.دارالسلام
14.2M
#راه_نما👈اگر می خواهید فعال اجتماعی_رسانه ای یا روزنامه نگار شوید، باید از یک جایی شروع کنید.
📝نوشتن برای نشریات دانشجویی و طلبگی و یا صنفی کار دشواری نیست.
🔐 دو گام مهم نویسندگی رسانه ای، فرو ریختن ترس و بیان شجاعت است.
🔍شجاعت سبب می شود شما فکرهایی که درباره جامعه می کنید را بنویسید.
👇👇این یک نمونه از کارهای طلبگی است که به همراه نسخه مجازی، تقدیم شما شده است:
✳️ شماره نخست نشریه علمی،فرهنگی و سیاسی «خشت بهشت» منتشر شد.
#پویا_نویسی
@pooyanevisi
با #نویسندگان_حوزوی می توانید نوشتن و تحلیل را تجربه کنید.👇
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزه
🔴 ویروس پیاده نظام
🔻در فتنه بنزینی، اینترنت قطع شد و برخی روشنفکران از رکود بازارهای اینترنتی و قطع شدن ما با جهان نالیدند.
🔻اما صدایی از اینها در نیامده وقتی با کرونا؛ آموزش، فرهنگ، بازارها و معاملات عادی مردم تعطیل شده است.
🔻اینها کولبرهای عزیز را سال ها بهانه می گیرند؛ اما با مسافربرهایی که این روزها از نان خوردن افتادند، هیچ حس مشترکی ندارند.
#اینها_پیاده_نظام_دشمن_در_زمان_فتنه_و_بیماری_هستند.
#ملای_بومی
#کرونا
#پویا_نویسی
https://eitaa.com/pooyanevisi
😔 امروز سیدعلی از بین ما پر کشید
🌷سیدعلی حسینی شاعر و نویسنده، مهم تر از همه روحانی مخلص و پرتلاش، ما را با خاطراتش تنها گذاشت. روحش شاد.
🌹سال گذشته همین روزها بود، تماس گرفتم با سید، گفتم: می خواهیم شاعران حوزوی برای مردم شعر عیدانه بخوانند.
🔸 بی هیچ منتی به ما وقت دادند.
🌾ایشان از اولین کسانی بود که دعوت خبرگزاری رسا را در انتشار اشعار حوزویان لبیک گفت.
✍ علی اسفندیار
#پویا_نویسی
@pooyanevisi
◼️ به یاد شاعر مخلص مرحوم سید علی حسینی ایمنی
یک عمر سرودی از خدا، عشق، امید؛
از شور، حماسه، رزم یاران شهید؛
حالا به جوار قرب شان مفتخری؛
این است همان وعده قرآن مجید.
استاد تقی متقی
@pooyanevisi
چوب های صدا دار
وقتی روزهای عمرم را به حساب مینشینم، وقتی به آنچه گذشت نگاه میکنم، وقتی همه صفحات قبل از چهل سالگی را ورق میزنم؛ حالم خوبتر نمیشود، کاستیها و ستمها بیشتر خودشان را نشان میدهند و انبوه کارهای خوبی که در کارنامهام نیست.
اما آنچه خوب است و مرا به وجد می آورد، راهی بود که مرا تا اینجا آورده، راهی که بی توش و توان مرا به این نقطه رسانده، از یک منظر «هنر» است، نه هنرِ من که از هنرمندی ای عشق است، گاهی از هنرمندیهای روزگار و گاهی از موقعیتها و وضعیتهایی که بیتردید رحمت رب عالمین برایم فراهم کرده است.
لحظهها بر من عبور می کند؛ اما من هنوز دست نشسته ام از خود! هنوز از خودم عبور نکردهام. دیگر حال خوب و حال بد برایم معیاری نیست، این تجربهها و اندوختههای چهل ساله است که مرا به جلو حرکت میدهد... ای کاش نفسم بند اینجا نبود، بند خواهشها، بند بودن... ای کاش نبودن را تمرین میکردم. احساس نبودنها بیشتر آدم را وسعت میبخشد، احساس دیده نشدن بیشتر آدم را، آدم میکند.
ساعات بسیاری بر من گذشت که با خودم صادقانه سخن میگفتم و پای حرف و دردِ دلم مینشستم، زل میزدم به خودم تا رنج را پیدا کنم و تا اندکی التیام پیدا کند زخمهای روحم. ای کاش بعد از آن نجواهای پرتکرار، با همه امكاناتم «خالصا لوجهه» رفتار میکردم و ای کاشتر ذوب میشدم در او... در خدا!
امروز دیگر این تجربهها هستند که مرا به راستی و درستی میکشانند نه خودم، آه «مِن شَرّ نَفسی» آه بر من كه «چوبهای صدا دار خدا» را نه شنیدم و نه رمیدم.
شب رحلت حضرت زینب سلام الله علیها، اسفند 98، قم مقدس و مظلوم
#شعر 💐 در رثای شاعر فقید حجت الاسلام سید علی حسینی «ایمان امین»:
«باران» به سوگ تو نشست!
«رنگینکمان» شد سوگوار
«رعد» از فراقت نوحه گر
نالان دل سبز «بهار»
رخت عزا پوشیده «باد»
سر در بغل کرده «زمین»
هر واژهای صاحبعزا
در سوگ «ایمان امین»
حرف از تو و پرواز توست
در «جنگل» و «دریا» و «رود»:
«ایمان» قفس را باز کرد
تا آسمانها پر گشود!
مجید محبوبی
.............................................
«گریه ی شعر»
در حوالی بهار
رفتی و دلم شکست
مثل دانه ی انار
دیده ام به خون نشست
ای همیشه همنشین!
ای عزیز و ای امین!
باورم نمی شود
پر کشیدی از زمین
پر گشوده ای و شد
آسمان سرای تو
شعر گریه می کند
بی امان برای تو
جمع ما همیشه بود
روشن از نگاه تو
رفته ای و مانده است
چشم ما به راه تو.
سید محمد مهاجرانی
#پویا_نویسی
@pooyanevisi
🌤 در مملکت ما کسانی #جهاد می کنند که هیچگاه در حافظه سیاست بازان و روشنفکران غربگرا قابل ثبت نیست؛ این یک بیماری قلبی است که به مغز سرایت کرده است.
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزه
👌چند جایگزین فارسی
● مربوط ☜وابسته
● مرتع ☜ چراگاه
● مدخل ☜ درگاه، ورودی
● مدام ☜ همیشه
● مذاب ☜ گداخته
●مرتجع ☜واپسگرا
#پویا_نویسی
میدانم شما هم مثل من از کتاب خواندن لذت می برید؛ پیشنهاد می کنم خواندن کتاب را در اپلیکیشن فیدیبو تجربه کنید تا هم هزینه کمتری برای خرید کتاب بدهید وهم به حفظ محیط زیست کمک کنید.
https://fidibo.app.link/l29jXwgeGx
📚مژده به دوستان پژوهشگر و اهل مطالعه ام😊
💐همه کتاب های الکترونیکی دانشگاه تهران رایگان شد
📘با توجه به مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا و عدم دسترسی پژوهشگران، دانشجویان و استادان گرامی به منابع علمی، مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران همه کتابهای الکترونیکی خود را به صورت رایگان در اختیار همه علاقه مندان قرار داده است.
📖 برای دریافت کتاب ها می توانید به اپلیکیشن فیدیبو یا به کتابخوان الکترونیکی مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران مراجعه کنید.
🌐نشانی صفحه کتابخوان الکترونیکی برای دانلود نسخه اندروید و نسخه ویندوز اپلیکیشن کتابخوان👇
https://press.ut.ac.ir/help?menu=14
#کتابخوانی
#پویش_کتابخوانی
#پویا_نویسی
@pooyanevisi
🔶 علاقه مندان به پویانویسی می دانند که خواندن آثار کهن و مشهور در پختگی و همچنین کسب اطلاعات تاریخی _ ادبی آثار چشمگیری دارد...
راهکار ساده این است شما کافی است متون درسی ادبیات را پیگیری کنید... به شما متون فاخر معرفی می کند و هم با شخصیت ها و حرفه ای نویسان بیشتر آشنا می شوید.
مرور عناوین زیر را به شما توصیه می کنم. 👇👇👇 سپاس از همراهانم💐
🔶تاریخ ادبیات
سال دهم:
🍉الهی نامه👈 عطار نیشابوری
🍊داستان های صاحبدلان👈 به کوشش محمدی اشتهاردی
🍋قابوس نامه👈 عنصرالمعالی کیکاووس
🍌نصاب الصبیان👈 ابونصر فراهی
🍍داستان خسرو👈 عبدالحسین وجدانی
🍎سفرنامه👈 ناصر خسرو
🍏اتاق آبی👈 سهراب سپهری
🍐ارزیابی شتاب زده👈 جلال آل احمد
🍑اسرار التوحید👈 محمد بن منوّر
🍒تفسیر سوره یوسف👈 احمد بن محمد بن زید طوسی
🍓پیوند زیتون بر شاخه ترنج👈 سید علی موسوی گرمارودی
🍅سیاست نامه👈 خواجه نظام الملک طوسی
🥥من زندهام👈 معصومه آباد
🥝محمود شاهرخی متخلص جذبه
🥑مثنوی معنوی👈 مولانا
🍆اخلاق محسنی👈 حسین واعظ کاشفی
🥕هفت پیکر👈 نظامی
🌽داستانهای دلانگیز ادب فارسی👈 زهرا کیا(خانلری)
🌶لطایف الطوایف👈 فخر الدین علی صفی
🥔سمفونی پنجم جنوب👈 ترجمه محمد شکرچی، ناهید نصیحت و سید هادی خسروشاهی، با کاهش و اندکی تغییر(نزارقبانی)
🥦مائدههای زمینی و مائدههای تازه👈 آندره ژید، ترجمهی مهستی بحرینی
🍄بینوایان👈 ویکتور هوگو
سال یازدهم:
🍎فرهاد و شیرین👈 وحشی بافقی
🍍بوستان👈 سعدی
🍌بهارستان👈 جامی
🍋تاریخ بیهقی👈 ابوالفضل بیهقی
🍊تحفة الاحرار👈 جامی
🍉زندگانی جلال الدین محمد مشهور به مولوی👈 بدیع الزمان فروزانفر
🥥اسرار التوحید👈 محمد بن منوّر
🍅روزها👈 محمد علی اسلامی نَدوشن
🍓میثاق دوستی👈 لطفعلی صورتگر
🍒لیلی و مجنون👈 حکیم نظامی گنجهای
🍑تذکرة الاولیا👈 عطار نیشابوری
🍐مرصاد العباد من المبدا الی المعاد👈 نجم الدین رازی (معروف به دایه)
🍏غزلیات شمس👈 جلال الدین محمد مولوی
🌶عباس میرزا آغازگری تنها👈 مجید واعظی
🌽زندان موصل(خاطرات اسیر آزاد شده اصغر رباط جزی)👈 کامور بخشایش
🥝محمد علی مجاهدی(تخلص:پروانه)
🥦متن به یاد ۲۲ بهمن👈 سید ضیا الدین شفیعی
🥜هم صدا با حلق اسماعیل👈 سید حسن حسینی
🍄کاوه دادخواه👈 غلامحسین یوسفی
🥑روضهی خلد👈 مجد خوافی
🍎حمله ی حیدری👈 باذل مشهدی
🍒کلیله و دمنه👈 ترجمه ابولمعالی نصرالله منشی
🍐جوامع الحکایات و لوامع الرّوایات👈 محمد عوفی
🍌شلوارهای وصله دار👈 رسول پرویزی
🥥سه دیدار👈 نادر ابراهیمی
🍉ماه نو و مرغان آواره👈 رابیندرانات تاگور
🍋پیامبر و دیوانه👈 جبران خلیل جبران
🍅دیوان غربی_شرقی👈 یوهان ولفگانگ گوته
🍍پرندهای به نام آذرباد👈 ریچارد باخ (ترجمه سودابه پرتویی)
سال دوازدهم:
🍇گلستان👈 سعدی
🍈کلیله و دمنه👈 ترجمه نصرالله منشی
🍉روایت سنگر سازان ۲👈 عیسی سلمانی لطف آبادی
🍊قصهی شیرین و فرهاد👈 احمد عرب لو
🍋مثنوی معنوی👈 مولوی
🍌فیه ما فیه👈 مولوی
🍍فی حقیقة العشق👈 شهاب الدین سهرودی
🍎تمهیدات👈 عین القُضات همدانی
🍏مثل درخت در شب باران👈 محمدرضا شفیعی کدکنی (متخلص به م.سرشک)
🍑از پاریز تا پاریس👈 محمد ابراهیم باستانی پاریزی
🍒تذکرة الاولیا👈 عطار نیشابوری
🍓کویر👈 دکتر علی شریعتی
🍅بخارای من ایل من👈 محمد بهمن بیگی
🥥دری به خانه خورشید👈 سلمان هراتی
🥝تیرانا👈 محمد رضا رحمانی(مهرداد اوستا)
🥑سانتاماریا👈 سید مهدی شجاعی
🍆در حیاط کوچک پاییز در زندان👈 اخوان ثالث
🥔منطق الطیر👈 عطار نیشابوری
🥕سندباد نامه👈 ظهیری سمرقندی
🌽کباب غاز👈 محمد علی جمالزاده
🌶ارمیا👈 رضا امیرخانی
🥒هوا را از من بگیر خندهات را نه👈 پابلو نرودا
🥦شعر مسافر👈 یوهان کریستف فردریش شیللر
🍄غزلوارهها👈 شکسپیر
🥜قصههای دوشنبه👈 آلفونس دوده ترجمهی عبدالحسین زرّین کوب
#پویا_نویسی
@pooyanevisi
◼️ خبر درگذشت استاد ادیب رضا بابایی را شنیدیم.
هر چند بخش مهمی از حوزه علمیه در تحلیل های سیاسی و دینی با این استاد فقید هم نظر نبوده اند؛ اما بی تردید می توان گفت غالب آنها هم از سواد و سودای نوشتنِ #رضا_بابایی برای خود توش و توان ادبی اندوخته اند... پس مدیونیم!
امیدوارم سپاسگزار «هر آن کس که به ما آموخت» باشیم.
همو که می گفت:
🌸 خوانندگی بسیار بسیار بهتر از نویسندگی است. بخوانید که فرصت نداریم. امروز من حسرتی ندارم جز کتابهایی که نخواندم.
🌸 ظلم را بشناسید در هر لباسی. ظلم فاخرترین لباسها را می پوشد آنچنان که دیده سحرشناس را نیز مسحور می کند.
🌸 صدای مردم بودن، بالاترین امتیاز و برتری است.
@pooyanevisi
🔶 من عبرت نویسندگان هستم
⚡️رضا بابایی به روایت خود
✔️بخشی از گفتگو با رضا بابایی که در سال 97 انجام شد🔻
🔹پدر من نانوا بود و در منزل ما کتاب زیاد نبود. کلا در ایل و تبار ما کتاب پیدا نمیشد. آن زمان دسترسی به کتاب سخت بود. اولین کتابی که با عشق خواندم و کامل خواندم و در من اثر کرد کتاب تعلیمات دینی بود که در گوشهای از انبار خانه افتاده بود و تمام برگههای آن نفتی بود و من برگه های آن را یک به یک روی چراغ علاالدین میگرفتم و خشک می شد و کمتر بو میداد.
🔹بعدها نزدیک به خانه ما کتابخانهای از طرف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاسیس شد. من معمولا صبحها به آنجا میرفتم و کتابهای داستانی میخواندم. کتابی به نام «علی مرد بی نهایت» یا نامی معادل و مشابه با آن میخواندم.
🔹به نظر من دوره طلایی کتابخوانی سالهای اول انقلاب بود. وقتی مقابل دانشگاهها راه میرفتید تمام گروهها با هر عقیدهای برای خودش بساط داشت. کمونیستها، چریکها، مجاهدین خلق، حزب جمهوری و انجمن اسلامی و…
🔹در دبیرستان رشته ما تجربی بود، برخی کتابهای داروین را همان زمان خواندم. و بچههای کمونیست مدرسه از طریق همین نظریه داروین خدا را رد میکردند. میخواندیم تا با آنها بحث کنیم.
🔹خواندن برای من سخت است. گاهی یک کتاب را باز می کنم و می خوانم و فقط بحث اندیشیدن مطرح نیست. تا به نکتهای می رسم آنقدر به وجد می آیم و برای ذائقه من جالب است که دیگر نمی توانم ادامه بدهم باید کتاب را ببندم و قدمی بزنم و چای بنوشم و مطلب برای من حل شود. روحیات آدمها متفاوت است.
🔹زمانی اهل رمان بودم. از رمانهای عشقی تا داستان های فکری و فلسفی. ابله و قمارباز و برداران کارامازوف از داستایوفسکی در من اثر داشت. «خانواده تیبو» روژه مارتن دوگار در من اثر داشت. و اگر کسی به من بگوید یک رمان معرفی کن من خانواده تیبو ترجمه آقای نجفی را معرفی می کنم. «جای خالی سلوچ» جای خود را دارد. «بازمانده روز» در من اثر زیادی داشت.
🔹کتابهایی هستند که به نظر من هر کسی باید دم دست خود داشته باشد نه به عنوان یادگیری بلکه مثل نماز برای تجدید قوا و گرفتن حسی از آن در کنار خود داشته باشد. قرآن چنین کتابی است و زمزمه اش روح افزاست. برای من برخی ادعیه و مثنوی و دیوان حافظ هم اینچنین است. اشعار سنایی هم همینطور است.
🔹در اوایل و جوانی کتابهای شریعتی در من تاثیرگذار شد و گمشده خود را در آثار شریعتی می دیدیم.
🔹از دورهای به بعد فهمیدیم که انسانهای نیازمندی هستیم و باید ببینیم دیگران چه می گویند. من اگر از ابتدا متوجه بودم و غرور نوجوانی را نداشتم سراغ هر کسی می رفتم و در هر زمینه ای مطالعه می کردم و از دگراندیشان نمی ترسیدم.
🔹در دوره ای احساسمان این بود که همه چیز داریم و باید یک تامل درونی داشته باشیم و بعد نتیجه را روی کاغذ بیاوریم. یکی از آقایان می گفت انبارهای ما پر است و ما فقط ویترین نداریم. ولی من گفتم اتفاقا مشکل از انبارها است.
🔹من سفارش می کنم جوانان تا می توانند ننویسند. جوان نامجو است و علاقهای به ظهور و بروز دارد و همین علاقه باعث می شود دست به قلم ببرد و چیزهایی بنویسد که هم دیگران را به گمراهی بیندازد و هم آینده خود را تباه کند. چون شما را بر پایه اولین نوشته هایتان ارزیابی می کنند و بعدها هرچه بنویسید شما را به همان کارهای اول قضاوت خواهند کرد. من مقالات و نوشته هایی دارم که حاضرم میلیونها تومان بدهم و آنها از کارنامه من حذف بشود.
🔹من عبرت نویسندگان هستم. من متاسفانه از کسانی بودم که زیاد نوشتم. حدود ۳۰ تا ۳۳ کتاب دارم و در حدود ۱۵۰ مقاله و هزار و خورده ای یادداشت دارم که از بخش عظیمی از این نوشتهها راضی نیستم. چارهای نبود چون من کار و شغلی نداشتم و ندارم. من در هر کاری که انگیزه های درونی داشتم و نوشته ام آنها را دوست دارم. حتی اگر سطح پایینی داشتند یا حرف غلطی در آنها زده شده باشد باز هم آنها را آثار خودم می دانم و دوستشان دارم.
🔹کارهایی از جوانی دارم که بسیار خام هستند. نمیتوانم مثل برخی از آقایان بگویم کتابهای من فرزندان من هستند و من همه آنها را دوست دارم. نه من برخی از آنها را دوست ندارم و حتی یک نسخه از آنها را نگه نداشتهام. برخی از سر نادانی و خامدستی نوشته شده است و برخی سفارشی هستند.
منبع: نامه های حوزوی
پ ن:
برخی از مقالات اندیشمند زنده یاد بابایی👇👇👇
http://ensani.ir/fa/article/author/9746
#پویا_نویسی
@pooyanevisi
«هوایی»
برای استاد فقید، رضا بابایی
از بس خیال انگیز و زیبا می نویسی
ما را هوایی می کنی تا می نویسی
در واژگان، جان می دمی هنگام گفتن
شیوا،فریبا، سحرآسا می نویسی
هستی صدای مردم رنجیده ای دوست!
همواره از درد دل ما می نویسی
کردی سرو جان را فدای جان انسان
دلداده و بی ترس و پروا می نویسی
دادی قلم را روز و شب در دست خیام
مانند «مولانا» تو اما می نویسی
مثل ابوذر هستی و تنهای تنها
مشق جنون در دشت و صحرا می نویسی
هم در میان جمع، گرم گفت و گویی
هم در نهان و آشکارا می نویسی
خورشید سر زد از قنوت دست هایت
تعبیر خوابم را تو آیا می نویسی؟!
مهدی خلیلیان
بهمن ۹۸
#پویا_نویسی
@pooyanevisi
ندبه های دلتنگی. ۱.m4a
2.01M
🔸 بی عمر زنده ایم ما
💐از کتاب «ندبه های دلتنگی» به قلم نویسنده فقید رضا بابایی
عید میلاد حضرت ولی عصر عجل الله بر عاشقان و محبان منتظر مبارک باد.
#نیمه_شعبان
#پویا_نویسی
@pooyanevisi
💐اللهم عجل لولیک الفرج💐
بر سینهی ما قرار برمیگردد
حال خوش روزگار برمیگردد
از خواب زمستانی خود برخیزیم
با آمدنش بهار برمیگردد
#عباس_جواهری_رفیع
@adabiatqom
#پویا_نویسی
#درستبنویسیم✍
همان اندازه که «درستنویسى املایى» به یک نوشته اعتبار میدهد، «غلطنویسى املایى» نشاندهنده بىدقتى و سهلانگارى نویسنده است؛ در این جا نمونهای کوتاه از املاى برخى واژههاى مشابه را مىآوریم:
🔰
اَلَم: درد
عَلَم: پرچم
🔰
اَلیم: دردناک
عَلیم: دانا
🔰
اَمل:آرزو
عَمل:کار
🔰
اِنتساب:نسبت داشتن
اِنتصاب:گماشتن
🔰
جذر : ریشه ( ریشه عدد در ریاضیات)
جزر : فرو نشستن آب دریا
🔰
حایل: پرده
هایل: ترسناک
🔰
#آکادمیویرایش
#پویا_نویسی
@pooyanevisi
✅ مقاله نویسی در مطبوعات
سرمقاله مهمترین و مورد استفادهترین نوع مقاله در رسانههای جمعی است . هر روزنامه یا مجله با "سرمقاله" آغاز میشود که آینه افکار گردانندگان نشریه است و نگارش آن به عهده روزنامه نگارانی است که قادرند افکار و نظرات مسئولان نشریه را دربارۀ موضوعات مهم خبری و مسائل روز را در ستون ویژۀ "سرمقاله" بیغرضانه بنویسند.
چه کسانی سرمقاله مینویسند و چه ویژگیهایی دارند؟
سرمقالهنویسان باید از افراد پر تجربه و دارای تحصیلات و معلومات وسیع انتخاب شوند. نویسندگان ستون سرمقاله باید با ادبیات، سیاست، اقتصاد،تاریخ، امور دولتی،روانشناسی، امور ملی و[ بینالمللی آشنا بوده و سیاستهای خبری و خط مشی رسانهای که در آن مشغولند ، را به خوبی بشناسند. تا منطبق با این سیاستها اعلام موضع و نظر کنند.]
این اطلاعات و معلومات پایه واساس کار نویسندگان برای آگاهی و هدایت افکار عمومی در جهت سیاستهای رسانه است ؛ بنابراین باید از نویسندگان ِ خوش فکر و صاحبنظر کمک گرفت.
سرمقاله چون بیانگر دیدگاه رسانه است؛ معمولا به قلم سردبیر یا مسئولان رسانه نوشته میشود ، گرچه افراد صاحبنظر و نامی دیگر که کاملا با دیدگاههای رسانه انطباق دارند هم می توانند سرمقاله بنویسند .
محتوای سرمقاله
محتوای سرمقاله الزاما سیاسی نیست. یک رسانه خبری_ تحلیلی میتواند در سرمقاله از شخص، از امور مورد بحث در میان مردم( افکار عمومی)،در انتقاد از شخصیتهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی،و مسئولان،در تجلیل از یک شخصیت، دربارۀ اقدامات نیک گذشتگان و مانند اینها ، سخن گوید.
باید بدانید؛ محتوای سرمقاله برای روزنامه یا هر رسانه دیگری دارای بار حقوقی است و ایجاد مسئولیت میکند. یعنی هر نکتهای که در سرمقاله بیاید؛ مثبت یا منفی ،له یاعلیه هر شخص حقیقی و حقوقی یا اگر مقاله شاکی خصوصی پیدا کند یا مدعی العموم اقامه دعوی کند، تمامی بار مسئولیت متوجه روزنامه است، نه شخص نویسنده. به همین دلیل باید با مشخص کردن عنوان" سرمقاله" آن را از سایر مقالهها متمایز کرد.
ویژگیهای سرمقاله
همانطور که گفته شد؛ موضعگیری رسانه در باره یک موضوع (رویداد خبری) ویژه است.به همین دلیل سر مقاله حتما باید با عنوان "سرمقاله" نوشته شود و نیز الزاما جا و ستون ثابت و بدون تغییر داشته باشد،هر چند که در برخی نشریات سرمقاله با عناوین دیگری نظیر "طلیعه"،"سخن روز"،"سرآغاز"،"اول دفتر"و مانند اینها نوشته میشود،اما باید خواننده به راحتی تشخیص دهد؛ آنچه میخواند سرمقاله است و نه هرچیز دیگر مثل یادداشت.
سرمقاله ، معمولا اسم و امضا ندارد،؛ مگر آنکه نام نویسنده به اهمیت سرمقاله بیفزایدو خواننده را به مطالعه آن ترغیب کند.
روزنامهنگاران مشهور و صاحبنظر در واقع تعیین کنندهاند و نظراتشان صائب است و موجب افزایش تیراژ نشریه میشود.
نثر گیرا و جذاب نویسنده نیز تاثیر بسیاری در جلب و ترغیب خوانندگان مقاله دارد.
نثر سرمقاله باید وزین و متین باشد و به سمت طنز و فکاهه نرود و حتما باید با زبان معیار بوده و سنجیده، دارای منطق، مستند و مستدل باشد.
سرمقاله معمولا حجم خیلی کوتاه مثل یک یا دوپاراگراف ندارد ، در عین حال که کوتاهی و ایجاز مثل هر متن رسانهای دیگر از ویژگیهای مهم آن است.
همه آنچه در بارۀ یک مطلب و نوشتۀ خوب ژورنالیستی گفتهایم در مورد سرمقاله نیز صادق است از جمله اینکه نباید به موضوعات پراکنده بپردازد و وحدت موضوع و استحکام و یکدستی نگارش در آن باید حفظ شود.نثر روان و رسا و ساده داشتهباشد و نبایددر آن کنایه و توهین دیدهشود.
#پویا_نویسی
@pooyanevisi
👈 در این زمینه، کتاب #مقاله_نویسی_در_مطبوعات اثر استاد حسین قندی را به علاقه مندان معرفی می کنم.
.
سامانهٔ فرهنگ املایی «ویراستاران»
از اینجا در دسترس شماست:
emla.virastaran.net
🙏 توصیه ام به دوستان این است:
اول #درست_بنویسیم و در مراحل دیگر به روان نویسی و زیبانویسی فکر کنیم.
#پویا_نویسی
@pooyanevisi
💠 هوای روستا
هرچند همه ما در چنبره مدرنیته گیر افتاده ایم و زندگی های مجازی را نفس می کشیم؛ اما روستا همیشه برای من نماد سادگی است.
روستا روستاست، چه مدرنیته تسخیرش کند یا نکند؛ چرا که معتقدم روستا خرده فرهنگ های مختص خود را تولید می کند و بر حفظ آن پایبند می ماند.
امروز به این فکر می کردم که بیشتر ما، سرگرم زمین هستیم و تا صدای رعدی از آسمان نیاید چشمی به بالا نمی افکنیم، تفاوتی ندارد روستایی باشیم یا شهری؛ اما شک نکنید آسمان روستا را زودتر می شود چنگ انداخت و خیره شد. شاید سادگی روستا در همین است که روستایی ها بیشتر هوایش را دارند.
#پویا_نویسی
@pooyanevisi
🔸 قدر را قدر بدانیم
امشب از هر سو فرصتی برای دیدار است
فرصتی برای آمرزش
فرصتی برای دلگویه های تنهایی
و ثانیه هایی برای دستان نیاز
تا رسیدن به رازهای استجابت بیداریم
@howzavian
#نویسندگان_حوزوی
✍ جمله انسان
من دیگر سراغ کلمات نمی روم؛ آنها تلاش می کنند در جمله من قرار بگیرند، در انسان.
چگونه کلمات بدون قلم و چینش انسان، خلق نمی شوند، انسان هم بی نگاه خداوندگار، به عدد در نمی آید.
#پویا_نویسی
@pooyanevisi