eitaa logo
پُرسانــــــــــــــپُرسانــــــــــــــ
28 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
991 ویدیو
20 فایل
بسم‌الله الرحمن‌الرحیم انا اعطیناک #الکوثر فصل لربک #وانحر ان شانئک هو #الابتر قرآن،حدیث،دعا،احکام،متن،شعر،و... (جهان، انقلاب اسلامی، ولایت فقیه) پُرسان‌پُرسان تا آسمان
مشاهده در ایتا
دانلود
لَبَّیْکَ اللّهُمَّ لَبَّیْکَ اجابت کرده‌ام دعوتت را ای خدایی که دعوتم کرده‌ای، دعوتت را اجابت کرده‌ام لَبَّیْکَ لا شَریکَ لَکَ لَبَّیْکَ اجابت کرده‌ام دعوتت را ای خدایی که شریکی نداری اِنَّ الْحَمْدَ وَ النِّعْمَةَ لَکَ وَ الْمُلْکَ ستایش از آن توست، همان گونه که تمامی نعمتها و ملک و ملکوت تعلق به تو دارد لا شَریکَ لَکَ هیچ شریکی نداری ✨✨ 🕋 ✨✨ 🕋 ✨✨
✨ اَللّـهُمَّ ارْزُقْني حَجَّ بَيْتِكَ الْحَرامِ ✨
به نام اللله قرآن کریم درباره‌ی در یک جمله‌ی کوتاه تقریباً همه‌ی حکمت حج را بیان کرده که اگر چنانچه ما بتوانیم فکر کنیم، استفاده کنیم از بیانات معصومین، از تدبّر در قرآن، از این یک کلمه خیلی چیزها میشود فهمید در همین سوره‌ی مائده میفرماید: جَعَلَ اللَهُ الکَعبَةَ البَیتَ الحَرامَ قیاماً لِلنّاس [البتّه] فقط کعبه هم نیست دیگر؛ بعد [دارد] شهرالحرام، هَدْی و قلائد و امثال اینها ــ که مجموعه‌ی حج را میخواهد بیان کند، نه خصوص کعبه‌ی شریف را ــ همه‌ی اینها برای چیست؟ قیاماً للنّاس است در اینجا به معنای مصدری نیست قیام را اهل لغت و اهل تفسیر معنا کرده‌اند و میگویند قیام در اینجا به معنای؛ - ما یَقومُ به‌ الشّیء - است؛ [یعنی] ستون؛ یک بنائی تکیه به یک ستون میکند؛ به این میگویند قیام؛ آن ستون، قیام است اینجا خدای متعال میگوید که حج، ستون زندگی بشر است؛ این خیلی مهم است. قیاماً‌ للنّاس است؛ مال ناس است؛ مال من و شما و این و آن، چند نفر، تعداد یک نسل، یک جمعیّت، یک مجموعه نیست؛ مال ناس است، مال بشریّت است، قیام است برای بشر مقام معظم رهبری دامت برکاته ۱۴۰۱/۰۳/۱
به نام الله ، یک برنامه‌ی مدبّرانه‌ی الهی است. همه‌ی برنامه‌های الهی مدبّرانه است لکن این برنامه با زوایایی که دارد و خصوصیّاتی که دارد و گستره‌ای که دارد، با همه‌ی برنامه‌های دیگر فرق میکند. این، نشان‌دهنده‌ی احاطه‌ی علمی حضرت حق (جلّت عظمته) بر وجود انسان، بر دل انسان، بر نیازهای انسان و نه آن هم یک شخص انسان، [بلکه] جامعه‌ی بشری، آن هم نه در یک نسل، [بلکه] در طول نسلهای متمادی است. این احاطه‌ی علمی موجب شده است که خدای متعال به تناسب نیازهای بشر و زوایای گوناگون این نیازها این برنامه را در اختیار بشر قرار بدهد، این فرصت را به افراد بشر بدهد که از این استفاده کنند؛ حج یک چنین برنامه‌ای است لذا شما ملاحظه میکنید خدای متعال در سوره‌ی مائده بعد از آن که برخی از احکام حج را بیان میکند، بعد میفرماید: ذَلِکَ لِتَعلَموا اَنَّ اللَهَ یَعلَمُ ما فِی السَّماواتِ وَما فِی الاَرضِ وَ اَنَّ اللَهَ بِکُلِّ شَیءٍ عَلیم؛(۲) این چیزهایی که بر شما واجب کردیم، این کعبه و این هَدْی(۳) و این قَلائِد(۴) و مانند اینها، برای این است که شما بفهمید، علم پیدا کنید به احاطه‌ی علمی پروردگار؛ بدانید خدای متعال چگونه با اسرار و جزئیّات زندگی شما آشنا است، بر اساس آنها برای شما حکم میگذارد. خب چه ‌جوری بفهمیم؟ با تدبّر؛ یعنی این‌ جور هم نیست که همین ‌جوری که انسان نگاه کند، همه چیز برایش روشن بشود؛ نه، باید فکر کند، تأمّل کند، تدبّر کند، از دانش و اندیشه بهره بگیرد تا بفهمد که این هَدْی‌‌ای‌ که آنجا قربانی میشود، این طوافی که انجام میگیرد، این وقوفی که در عرفات یا مشعر میشود و امثال اینها، چه تأثیری در زندگی بشر دارد. یعنی حج یک چنین برنامه‌ای است که خدای متعال با علم به زوایای نیازهای بشری، این برنامه را با این همه فروع و جزئیّات برای بشر معیّن کرده، آن هم به صورت مستمر؛ یعنی این‌جور نیست که یک سال باشد، یک سال نباشد؛ نه، این مستمرّاً در همه‌ی این سالها وجود دارد، این برنامه خواهد بود ان‌شاءالله تا ابدالدّهر و ادامه خواهد داشت. خب، اگر بتوانیم از تدبّر لازم برخوردار بشویم در این زمینه، آن وقت میفهمیم که بهره‌مندی‌های انسان از حج چقدر است، و این بهره‌مندی‌ها چه گستره‌ی عظیمی از زندگی بشر را شامل میشود. مقام معظم رهبری دامت برکاته ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
با نام الله مسلمانان یکی از دو پایه‌ی اساسی است که چون با و همراه شود، میتواند امّت اسلامی را به اوج عزّت و سعادت برساند و آن را مصداق ، وَ لِلَّهِ العِزَّةُ وَ لِرَسولِهِ وَ لِلمُؤمِنين قرار دهد حج، ترکیبی از این دو عنصر سیاسی و معنوی است؛ و دین مقدّس اسلام آمیزه‌ی پُرشکوه و باعظمتی از و است ۱۴۰۱/۴/۱۴
به نام الله با ، است؛ این یعنی در هر شرایطی ولو سخت‌ترین شرایط، حق ندارد و ناامید شود است، منتظر فرج است، منتظر گشایش و باز شدن افق است، نفْسِ این انتظار او را می‌کند ۱۳۷۲/۱۱/۸
🕊بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ⚘ 🕊اللهم عَجِّلْ لِوَلِيِّكَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِيَةَ وَ النَّصْر و اجْعَلْنِا مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ⚘ 🕊 اللهم عَجِّلْ 🕊 لِوَلِيِّكَ الْفَرَجَ 🕊 وَ الْعَافِيَةَ 🕊 وَ النَّصْر 🕊 و اجْعَلْنِا 🕊 مِنْ أَنْصَارِهِ 🕊 وَ أَعْوَانِهِ ؛ تعجیل در ولی ات را مقرر و و به حضرت عنایت فرما و ما را از او قبول بفرما ⚘🕊⚘🕊⚘🕊⚘🕊⚘
لَبَّیْکَ اللّهُمَّ لَبَّیْکَ اجابت کرده‌ام دعوتت را ای خدایی که دعوتم کرده‌ای، دعوتت را اجابت کرده‌ام لَبَّیْکَ لا شَریکَ لَکَ لَبَّیْکَ اجابت کرده‌ام دعوتت را ای خدایی که شریکی نداری اِنَّ الْحَمْدَ وَ النِّعْمَةَ لَکَ وَ الْمُلْکَ ستایش از آن توست، همان گونه که تمامی نعمتها و ملک و ملکوت تعلق به تو دارد لا شَریکَ لَکَ هیچ شریکی نداری ✨✨ 🕋 ✨✨ 🕋 ✨✨
۱. ۲. ۳. نکته: اگر کسی که به سن بلوغ نرسیده حج به جا بیاورد حجش مستحبی است و کفایت از واجبش نمی‌کند
از شرایط وجوب حج داشتن استطاعت است. استطاعت به‌معنای توانایی انسان برای سفر به مکه و انجام‌دادن آن می باشد استطاعت در چهار زمینهٔ مالی، امنیت، سلامت بدنی و زمان مطرح است. استطاعت یعنی توانایی پرداخت هزینه‌های سفر به مکه و همچنین هزینه تأمین مخارج کسانی که خرجشان برعهده فرد است. منظور از استطاعت به‌لحاظ ، امنیت مالی و جانی و آبرویی در طول سفر و اقامت در مکه است. استطاعت به توانایی جسمیِ به‌جا آوردن اعمال حج می‌گویند. استطاعت نیز به‌معنای داشتن زمان کافی برای سفر به مکه و انجام‌دادن حج است
❓سوال: آیا هزینه حج و عمره در کارهای خیر،ثواب و را دارد؟ جواب: حجّ خانه خدا در تمام عمر، تنها برای یک بار بر همه کسانى که داراى شرایط آن باشند است و تخلف از این واجب نیز، چون دیگر واجبات به هیچ بهانه‌ای مجاز نیست
به طریق معتبر از (ع)روایت می کند: هر کس از دنیا برود و حج واجبش را در حالی که بوده به جا نیاورد به دین یا از دنیا خواهد رفت بر شخص مستطیع، یک مرتبه در عمر واجب و فوری است یعنی در سال اول باید آن را بجا آورد تحصیل استطاعت برای رفتن به حج مثل انجام هزینه ها و انجام مقدمات سفر حج و... برای شخص واجب است و در صورت کوتاهی، بر او خواهد ماند
: ( هزینه انجام حج را داشته باشد ) هزینه حج بعد از فراهم کردن ضروریات زندگی مانند خانه، اثاث منزل، وسیله سواری و... ( متناسب با شان و منزلت اجتماعی ) محاسبه می‌شود اگر از زندگی خود در راه حج هزینه کند حج واجب او به حساب نمی آید با کردن، کسی مستطیع نمی‌شود
اگر کسی که مستطیع بوده تا زمان ادای حج، توانایی مالی یا بدنی بر انجام حج را از دست بدهد، وجوب حج در آن سال از او ساقط می شود شخص نمی تواند بدون عذر موجه و ضرورت خود را از استطاعت خارج کند انواع حج: ۱. حجی که شخص با هزینه شخصی برای خودش انجام می‌دهد ۲. حجی که شخص برای خودش ولی با بخشیدن مال از طرف فرد دیگر انجام می‌دهد ۳. حجی که به نیابت از شخص دیگری انجام می‌شود تفاوت این حج ها در نیت اعمال و نحوه استطاعت آنهاست کسی که خودش مستطیع است نمی تواند برای دیگری حج بجا آورد کسی که مستطیع بوده و حج واجبش را انجام نداده و از دنیا رفته، بر عهده ورثه است که از مال او کسی را به نیابت به حج بفرستند
کسی که از دیگری طلب دارد و وقت طلب او رسیده و بدون مشقت می تواند آن را بگیرد، واجب است مطالبه کند و به حج برود مگر آنکه بدهکار، توان پرداخت آن را نداشته باشد اگر طلبکار وقت طلب او نرسیده و مدیون بخواهد زودتر پرداخت کند لازم است طلبکار آن را بگیرد و مستطیع شود در صورتی که وقت ادای بدهی رسیده و طلبکار راضی به تاخیر است و بدهکار مطمئن است در وقت مطالبه می تواند بدهی را ادا نماید، مستطیع مالی می‌شود کسی که خمس و زکات بدهکار است در صورتی مستطیع می شود که علاوه بر آنها مخارج حج را داشته باشد
کسی که به دلیل نتواند به برود در آن سال نیست و حج بر او نمی‌شود و سال بعد در صورت وجود شرایط باید حج را به جا آورد
سوال: آیا شخص مستطیع می تواند حج خود را به دلیل عدم حضور همسر یا پدر و مادر یا فرزند، عقب بیندازد؟ جواب: خیر مگر اینکه بدون حضور افراد فوق، ناتوان از انجام اعمال حج باشد
سوال؟ زنی که با پول مهریه اش می تواند به حج برود آیا لازم است از شوهر خود مطالبه کند؟ پاسخ: اگر شوهر توانایی پرداخت آن را ندارد زن حق مطالبه ندارد و مستطیع نیست و اگر شوهر توانایی پرداخت دارد و مطالبه آن بدون مفسده است لازم است زن، مهریه را مطالبه کند و به حج برود
🕋 واجبات احرام ۱. نیت کردن ۲. پوشیدن لباس احرام ۳. لبیک گفتن نیت را لازم نیست به زبان بیاورید. تمام چیزهایی که در لباس نمازگزار شرط شده در لباس احرام نیز شرط است. پس از گفتن لبیک تمامی محرمات احرام بر حاجی حرام می شود.