eitaa logo
نشریه دانشجویی پرسمان+
205 دنبال‌کننده
997 عکس
102 ویدیو
112 فایل
نشریه فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی پرسمان+ ◀️ دانلود نرم افزار موبایلی پرسمان+ porsemanplus.ir/porseman.apk ◀️ صفحه پرسمان+ در اینستاگرام https://www.instagram.com/invites/contact/?i=1rlfbgw65g7k1&utm_content=kenuuhk
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 اسلام امام خمینی، اسلام عملی و اجتماعی است ◀️ تفاوت حكومت دينى و حكومت هاى سكولار در گفت وگو با دكتر عبدالعزيز ساشادينا 2⃣ ⁉️ پرسمان: برخى بر اين باورند كه هدف دين ايجاد تحول درونى در انسان است. وقتى حكومت دينى تشكيل مى شود به نفى دين منجر مى شود؛ چرا كه لازمه حكومت قانون گذارى و خشونت و اجراى حدود است. اين گروه به آيه «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ» تمسك مى كنند و مى گويند دين، «حُب» است و حب با «اكراه» منافات دارد. ✅اين سخن غربى ها است: جدايى دين از قانون، جدايى كليسا از رياست و دنيا از معنويت. به اصطلاح آن ها بحث بر سر امور مذهبى و امور دنيوى است. دنيا به قيصر مربوط است و خدا با معنويت كار دارد، حق قيصر را به قيصر و حق خدا را به خدا بايد واگذار كرد. اين به نوعى تفكيك قائل شدن بين عبادات و معاملات است. همان سكولاريزم است. اين مسأله با آموزه هاى اسلام تفاوت اساسى دارد. درست است كه در رابطه بين انسان و خدا، يعنى در ايمان قلبى هيچ كس نبايد دخالت داشته باشد؛ خداوند به پيامبر مى فرمايد: «لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُسيْطِرٍ»؛ يعنى ايمان كار من است و تو نبايد در كار من دخالت كنى. «أَ فَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ»؛ تو مى خواهى همه اين گونه شوند. اگر اراده مى كردم، همه را مؤمن مى كردم. اين رابطه عبد و مولا است. كسى هم حق دخالت ندارد نه پيغمبر و نه هيچ كس ديگر. «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ» بدين معنا است. ميان خدا و بنده ارتباطى است كه به خودشان مربوط است. اگر در اين ارتباط دخالت شود، نفاق به وجود مى آيد و خلوص از بين مى رود؛ ولى اين يك بُعد دين است. ما نبايد تحت تأثير تاريخ دين غربى ها قرار بگيريم. با كمال تأسف ما در علوم اجتماعى و انسانى و حتى در تئولوژى از غربى ها تقليد مى كنيم و مقلد هستيم! اما درباره تعاملات اجتماعی دين؛ حديثى از امام محمد باقر )ع( وجود دارد كه اسلام ده جزء است: يك جزء آن عبادت و نُه قسم ديگر معاملات و اجتماعيات است كه دين در همه آن ها قانون دارد؛ نوعى تعهد اجتماعى است. قراردادها و مناسبات اجتماعى همه به شريعت مربوط است. اين ها نيازمند قانون شرع است. قرارداد بين زن و شوهر، برادر و خواهر، حاكم و محكوم و... را نمى توان به ايمان شخصى واگذار كرد. آن آزادى هم در آمريكا نيست. اين تفكيك بين اخلاق و قانون، غلط است. اين ها مى گويند اين دو بايد جدا باشد؛ چون قانون امر حكومتى است و ارزش ها و ايمان قلبى مربوط به رابطه شخص با خدا است. ما مى گوييم اين اشتباه است. اين دو به هم ربط دارد. ايمان درست فردى با كار درست اجتماعى به هم مربوط است. قانون لازم است. من اگر پزشك مؤمن باشم، رفتارم در اجتماع فرق مى كند و بين ايمان و عمل كاملاً ربط هست. ما هنوز هم «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ» را به همان معناى غربى مى گيريم. آيا واقعاً اين تفكيك درست است؟ ما نبايد اين تفكيك غربى را وارد جهان اسلام كنيم. اين كه خداوند در قرآن مى فرمايد: «وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ لآمَنَ مَنْ فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعاً»؛ يعنى اگر خداوند مى خواست همه را مؤمن اجبارى مى كرد يا «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ» اين موارد مربوط به اين جا است؛ ولى وقتى نوبت به شريعت برسد، «فاتبعها» دارد كه «جَعَلْناكَ عَلى شَرِيعَةٍ من الامر فاتّبعها»؛ بايد تبعيّت كرد. بايد اطاعت كرد. پس معلوم مى شود ايمان قلبى يك چيز است و شريعت چيز ديگر؛ و مؤمن بايد به شريعت عمل كند والا مؤمن نيست. ⁉️پرسمان: آيا مقوله ولايت فقيه حضرت امام، مدل رهبرى دينى تازه اى بود و اصولاً آيا در حوزه هاى مختلف علوم متداول سياسى و فرهنگى دنيا تأثير داشت؟ ✅ مدل رهبرى دينى با حركت امام به كلى عوض شد. همه مطالعات مغرب زمين در هم ريخت. اسلام امام، اسلام عملى و اجتماعى بود نه فقط تئوريك؛ يعنى از كتابخانه ها و موزه ها بيرون آمد و امروز در زندگى مردم تأثير دارد. با هر گونه پيشرفتى هم سازگار است. پيش از حضرت امام، جرأت عملى كردن اسلام نبود. وقتى امام، به عنوان يك رهبر دينى، به مردم اصالت داد (البته براى هدف الهى)، در حقيقت جامعه شناسان خلع سلاح شدند و «دين كالچرى» به دين «ايمانى و مؤثر» تبديل شد. امروزه همه به دنبال مدل تحليل اجتماعى دين خمينى مى گردند. چون مدل كليسا، به درد اين تحليل نمى خورد. پس از خمينى، دو چيز به دين اضافه شد؛ يكى «حساسيّت» در روابط انسانى و ديگرى «اخلاص». اين را يك پرفسور هارواردى بر زبان آورد كه پس از خمينى معلوم شد براى ديندارى روابط انسانى لازم است و دين در تنهايى نمى شود، بايد اجتماعى بود. 📚 نشریه پرسمان+ 28/ ستون «شناسه»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 احساس می کنم ایمانم ضعیف شده! ◀️ من یک پسر دانشجوی 20 ساله هستم. از اول، آدم خیلی مذهبی بودم و اهل اعتكاف و نماز شب و... هم بودم. از وقتی وارد دانشگاه شدم، احساس می كنم كه كمی ایمانم ضعیف شده! حتی متاسفانه مدتیه كه به فیلم های مستهجن، اعتیاد پیدا كرده ام. من نماز شب می خوندم و نمازهام قضا نمی شد؛ اما الان... احساس می كنم كه دیگر نمی تونم به حال قبلی برگردم؛ ولی یك حسی بهم می گه هنوز هم وقت هست. بعضی وقت ها كه گناه می كنم، فكر می كنم شاید همین الان مرگم برسه و كافر از دنیا برم و به همین خاطر، هنگام انجام برخی گناهان، پشیمون می شم و انجام نمی دم. احساس می كنم كه چون همه گناه می كنند، اگر من گناه نكنم، خودم رو از لذتش محروم كرده ام و عقب مونده ام. شما رو به خدا كمكم كنید؛ قبل از این كه دیگه نشه كاری كرد ❗️ 🔽 🔽 🔽 🔽 🔽 🔽 🔽
🔴 احساس می کنم ایمانم ضعیف شده! ◀️ من یک پسر دانشجوی 20 ساله هستم. از اول، آدم خیلی مذهبی بودم و اهل اعتكاف و نماز شب و... هم بودم. از وقتی وارد دانشگاه شدم، احساس می كنم كه كمی ایمانم ضعیف شده! حتی متاسفانه مدتیه كه به فیلم های مستهجن، اعتیاد پیدا كرده ام. من نماز شب می خوندم و نمازهام قضا نمی شد؛ اما الان... احساس می كنم كه دیگر نمی تونم به حال قبلی برگردم؛ ولی یك حسی بهم می گه هنوز هم وقت هست. بعضی وقت ها كه گناه می كنم، فكر می كنم شاید همین الان مرگم برسه و كافر از دنیا برم و به همین خاطر، هنگام انجام برخی گناهان، پشیمون می شم و انجام نمی دم. احساس می كنم كه چون همه گناه می كنند، اگر من گناه نكنم، خودم رو از لذتش محروم كرده ام و عقب مونده ام. شما رو به خدا كمكم كنید؛ قبل از این كه دیگه نشه كاری كرد ❗️ از آن جا كه ما گناه را خوب نمی شناسیم و به پیامدهای آن آگاه نیستیم، هنگامی كه دیگران آن را مرتكب می شوند، گمان می كنیم كه عقب افتاده ایم و باید برای خود فكری بكنیم. این برداشت و نگرش اشتباه، كلید گناه و خطاست. از این رو، باید آگاهی مان نسبت به گناه، تغییر كند و در آن صورت، اگر تمام اهل دنیا هم برای انجام معصیت از هم پیشی بگیرند، ما هرگز به سوی گناه نخواهیم رفت. افراد گناه كار، از كار خود بیزارند؛ اما عادت و دوری از خدا و غفلت، موجب می شود كه نتوانند از معصیت دوری كنند و برای خود قدمی بردارند. راستی این چه كاری است كه ابتدای آن لذت، اما پایان آن، غم و اندوه است؟ لذت، این نیست كه شما دست به كاری بزنید که بعد از مدتی، احساس ندامت بر سر شما سایه افكند؟ ما در دنیا بسیاری از لذات و نیازها را به خاطر برخی مسائل دیگر، به تأخیر می اندازیم؛ به طور مثال، فردی كه به فوتبال علاقه دارد، گاهی به خاطر دیدن فوتبال، از نیاز و لذت غذا خوردن، برای مدتی دوری می كند. این مثال، می تواند گویای این باشد كه اگر لذت دیگری هم مانند بندگی، مناجات و رسیدن به انسانیت در ما شعله بگیرد، می تواند نیازهای دیگر را تحت شعاع قرار دهد. 🔺راه كار همان طور كه می دانید، شهوت جنسی، غریزه ای نیرومند است كه اگر آن را هدایت نكینم، تمام قوای انسانی را مقهور خویش می سازد؛ یعنی نیروی جسمانی و مغز و اعصاب را به سرعت رو به تضعیف می برد و ذهن را مسموم، اندیشه را مغشوش و قدرت تصمیم گیری و اراده را تباه می كند و در یك كلمه، انسان را از انسانیت، ساقط می كند. این غریزه قدرتمند، اگر در معرض محرك های محیطی، مثل دیدن صحنه های هوس انگیز قرار گیرد، تحریك می شود؛ به طوری كه مهار آن، مشكل و خطر آن برای انسان، بسیار شدید می گردد و به نوعی اعتیاد، تبدیل می شود. برای مهار این غریزه، باید محرك های بیرونی را حذف كنیم و از راه صحیح ، یعنی ازدواج، در صدد ارضای آن باشیم. برای مهار هوای نفس و خودداری از گناه، این امور را بكار بگیرید: 1⃣ سعی كنید حس ندامت و پشیمانی از گناه را در خود حفظ كنید؛ زیرا این ندامت، سبب می شود كه فرد در درون خود از گناه بیزاری بجوید و این، عاملی برای دوری از گناه به شمار می آید. امام علی علیه السلام می فرماید: «پشیمانی از گناه، مانع تكرار گناه می شود». 2⃣ درباره آثار زیان بار دنیوی و اُخروی پیروی از شهوات، مطالعه و فكر كنید و سعی كنید عذاب هایی را كه خداوند به گناهكاران وعده كرده، در نظر آورید. در این زمینه، باور به معاد، شما را از گناه حفظ می کند. امام علی علیه السلام می فرماید: «هر كس كه زیاد به یاد آخرت باشد، كمتر گناه می كند». 3⃣ در جلسات دعا و مناجات و دیگر مراسم مذهبی، شركت فعال داشته باشد و برای خود یك برنامه منظم مذهبی، مثل زیارت عاشورا ترتیب دهد؛ تا ضمن تقویت احساسات مذهبی خود، از نیروی ایمان و امداد غیبی پروردگار، در مهار نفس اماره، برخوردار شود. 4⃣ اوقاتتان را با کارهای شایسته و مورد علاقه تان پر كنید؛ تا فرصت پرداختن به سایت های مستهجن را نداشته باشید. امور جایگزین، باید برای شما جذابیت داشته باشند؛ تا جذابیت آنها بتواند جلوی نفس شما را برای پرداختن به این امور بگیرد. 5⃣ از چیزهایی كه به نوعی غریزه جنسی را تحریك می كنند، مانند خوردن بیش از حد غذاهای پروتئینی، مثل گوشت، خرما، عسل، تخم مرغ، فلفل، پیاز و... پرهیز كنید. همچنین از گوش دادن به موسیقی ها و اشعار عاشقانه یا صحبت و فكر كردن در امور جنسی و به طور كلی از هر چیزی كه احساسات جنسی را تقویت می كند، بپرهیزید. 6⃣ به تنهایی و بی تحركی، روی نیاورید و در عوض، به ورزش و تفریحات سالم بپردازد و از این طریق، انرژی های خود را تخلیه کنید. 7⃣ مراقب گوش و چشم خود باشید؛ هر چه انسان می بیند، در او اثر می گذارد. بنابراین، دیدن و شنیدن مطالب جنسی، بر قلب و جان آدمی اثری زهرآلود دارد. 8⃣ از معاشرت و ارتباط با افراد لاابالی و بی بند و بار، بپرهیزید و با افراد مؤمن و ارزشی، رابطه دوستی برقرار كنید.
◾️ ارتحال عالم سالک، حضرت آیت الله فاطمی نیا را تسلیت عرض می کنیم
💠شصت و سومین شماره از نشریه مسک منتشر شد ⬇️در این شماره می خوانید: 🔸یک شب مجاورت 🔹جلسه درس آخوند ملاحسین قلی همدانی 🔸زندگی را ساده بگیرید 🔹مراتب روزه داری 🔸الهی نامه 🔹چگونه بعضی گناهان تمام کارهای خوب انسان را از بین می برد؟ 🔸برکات سکوت @labbayk_ir
مسک63.pdf
2.54M
📖پی دی اف نشریه مسک شماره شصت و سوم
🔅مسابقه بسته نهم پویش مطالعاتی امام بزرگوار ما 🔅 🎁به همراه جوائز ارزشمند🎁 لینک مسابقه نهم: https://porseman.com/!emamema ★ــــــ★ــــــ★ــــــ★ +
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨ذیقعده شد و بهار ایران آمد در مشهد و قم دو گنج پنهان آمد در روز یکم کریمه آل رسول (ص) در یازدهم شاه خراسان آمد✨ 💐میلاد مظهر عصمت و نجابت، حضرت فاطمه معصومه (س) و روز دختر بر تمام دختران ایران زمین مبارک باد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا