eitaa logo
نشریه دانشجویی پرسمان+
205 دنبال‌کننده
997 عکس
102 ویدیو
112 فایل
نشریه فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی پرسمان+ ◀️ دانلود نرم افزار موبایلی پرسمان+ porsemanplus.ir/porseman.apk ◀️ صفحه پرسمان+ در اینستاگرام https://www.instagram.com/invites/contact/?i=1rlfbgw65g7k1&utm_content=kenuuhk
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 احساس می کنم ایمانم ضعیف شده! ◀️ من یک پسر دانشجوی 20 ساله هستم. از اول، آدم خیلی مذهبی بودم و اهل اعتكاف و نماز شب و... هم بودم. از وقتی وارد دانشگاه شدم، احساس می كنم كه كمی ایمانم ضعیف شده! حتی متاسفانه مدتیه كه به فیلم های مستهجن، اعتیاد پیدا كرده ام. من نماز شب می خوندم و نمازهام قضا نمی شد؛ اما الان... احساس می كنم كه دیگر نمی تونم به حال قبلی برگردم؛ ولی یك حسی بهم می گه هنوز هم وقت هست. بعضی وقت ها كه گناه می كنم، فكر می كنم شاید همین الان مرگم برسه و كافر از دنیا برم و به همین خاطر، هنگام انجام برخی گناهان، پشیمون می شم و انجام نمی دم. احساس می كنم كه چون همه گناه می كنند، اگر من گناه نكنم، خودم رو از لذتش محروم كرده ام و عقب مونده ام. شما رو به خدا كمكم كنید؛ قبل از این كه دیگه نشه كاری كرد ❗️ 🔽 🔽 🔽 🔽 🔽 🔽 🔽
🔴 احساس می کنم ایمانم ضعیف شده! ◀️ من یک پسر دانشجوی 20 ساله هستم. از اول، آدم خیلی مذهبی بودم و اهل اعتكاف و نماز شب و... هم بودم. از وقتی وارد دانشگاه شدم، احساس می كنم كه كمی ایمانم ضعیف شده! حتی متاسفانه مدتیه كه به فیلم های مستهجن، اعتیاد پیدا كرده ام. من نماز شب می خوندم و نمازهام قضا نمی شد؛ اما الان... احساس می كنم كه دیگر نمی تونم به حال قبلی برگردم؛ ولی یك حسی بهم می گه هنوز هم وقت هست. بعضی وقت ها كه گناه می كنم، فكر می كنم شاید همین الان مرگم برسه و كافر از دنیا برم و به همین خاطر، هنگام انجام برخی گناهان، پشیمون می شم و انجام نمی دم. احساس می كنم كه چون همه گناه می كنند، اگر من گناه نكنم، خودم رو از لذتش محروم كرده ام و عقب مونده ام. شما رو به خدا كمكم كنید؛ قبل از این كه دیگه نشه كاری كرد ❗️ از آن جا كه ما گناه را خوب نمی شناسیم و به پیامدهای آن آگاه نیستیم، هنگامی كه دیگران آن را مرتكب می شوند، گمان می كنیم كه عقب افتاده ایم و باید برای خود فكری بكنیم. این برداشت و نگرش اشتباه، كلید گناه و خطاست. از این رو، باید آگاهی مان نسبت به گناه، تغییر كند و در آن صورت، اگر تمام اهل دنیا هم برای انجام معصیت از هم پیشی بگیرند، ما هرگز به سوی گناه نخواهیم رفت. افراد گناه كار، از كار خود بیزارند؛ اما عادت و دوری از خدا و غفلت، موجب می شود كه نتوانند از معصیت دوری كنند و برای خود قدمی بردارند. راستی این چه كاری است كه ابتدای آن لذت، اما پایان آن، غم و اندوه است؟ لذت، این نیست كه شما دست به كاری بزنید که بعد از مدتی، احساس ندامت بر سر شما سایه افكند؟ ما در دنیا بسیاری از لذات و نیازها را به خاطر برخی مسائل دیگر، به تأخیر می اندازیم؛ به طور مثال، فردی كه به فوتبال علاقه دارد، گاهی به خاطر دیدن فوتبال، از نیاز و لذت غذا خوردن، برای مدتی دوری می كند. این مثال، می تواند گویای این باشد كه اگر لذت دیگری هم مانند بندگی، مناجات و رسیدن به انسانیت در ما شعله بگیرد، می تواند نیازهای دیگر را تحت شعاع قرار دهد. 🔺راه كار همان طور كه می دانید، شهوت جنسی، غریزه ای نیرومند است كه اگر آن را هدایت نكینم، تمام قوای انسانی را مقهور خویش می سازد؛ یعنی نیروی جسمانی و مغز و اعصاب را به سرعت رو به تضعیف می برد و ذهن را مسموم، اندیشه را مغشوش و قدرت تصمیم گیری و اراده را تباه می كند و در یك كلمه، انسان را از انسانیت، ساقط می كند. این غریزه قدرتمند، اگر در معرض محرك های محیطی، مثل دیدن صحنه های هوس انگیز قرار گیرد، تحریك می شود؛ به طوری كه مهار آن، مشكل و خطر آن برای انسان، بسیار شدید می گردد و به نوعی اعتیاد، تبدیل می شود. برای مهار این غریزه، باید محرك های بیرونی را حذف كنیم و از راه صحیح ، یعنی ازدواج، در صدد ارضای آن باشیم. برای مهار هوای نفس و خودداری از گناه، این امور را بكار بگیرید: 1⃣ سعی كنید حس ندامت و پشیمانی از گناه را در خود حفظ كنید؛ زیرا این ندامت، سبب می شود كه فرد در درون خود از گناه بیزاری بجوید و این، عاملی برای دوری از گناه به شمار می آید. امام علی علیه السلام می فرماید: «پشیمانی از گناه، مانع تكرار گناه می شود». 2⃣ درباره آثار زیان بار دنیوی و اُخروی پیروی از شهوات، مطالعه و فكر كنید و سعی كنید عذاب هایی را كه خداوند به گناهكاران وعده كرده، در نظر آورید. در این زمینه، باور به معاد، شما را از گناه حفظ می کند. امام علی علیه السلام می فرماید: «هر كس كه زیاد به یاد آخرت باشد، كمتر گناه می كند». 3⃣ در جلسات دعا و مناجات و دیگر مراسم مذهبی، شركت فعال داشته باشد و برای خود یك برنامه منظم مذهبی، مثل زیارت عاشورا ترتیب دهد؛ تا ضمن تقویت احساسات مذهبی خود، از نیروی ایمان و امداد غیبی پروردگار، در مهار نفس اماره، برخوردار شود. 4⃣ اوقاتتان را با کارهای شایسته و مورد علاقه تان پر كنید؛ تا فرصت پرداختن به سایت های مستهجن را نداشته باشید. امور جایگزین، باید برای شما جذابیت داشته باشند؛ تا جذابیت آنها بتواند جلوی نفس شما را برای پرداختن به این امور بگیرد. 5⃣ از چیزهایی كه به نوعی غریزه جنسی را تحریك می كنند، مانند خوردن بیش از حد غذاهای پروتئینی، مثل گوشت، خرما، عسل، تخم مرغ، فلفل، پیاز و... پرهیز كنید. همچنین از گوش دادن به موسیقی ها و اشعار عاشقانه یا صحبت و فكر كردن در امور جنسی و به طور كلی از هر چیزی كه احساسات جنسی را تقویت می كند، بپرهیزید. 6⃣ به تنهایی و بی تحركی، روی نیاورید و در عوض، به ورزش و تفریحات سالم بپردازد و از این طریق، انرژی های خود را تخلیه کنید. 7⃣ مراقب گوش و چشم خود باشید؛ هر چه انسان می بیند، در او اثر می گذارد. بنابراین، دیدن و شنیدن مطالب جنسی، بر قلب و جان آدمی اثری زهرآلود دارد. 8⃣ از معاشرت و ارتباط با افراد لاابالی و بی بند و بار، بپرهیزید و با افراد مؤمن و ارزشی، رابطه دوستی برقرار كنید.
◾️ ارتحال عالم سالک، حضرت آیت الله فاطمی نیا را تسلیت عرض می کنیم
💠شصت و سومین شماره از نشریه مسک منتشر شد ⬇️در این شماره می خوانید: 🔸یک شب مجاورت 🔹جلسه درس آخوند ملاحسین قلی همدانی 🔸زندگی را ساده بگیرید 🔹مراتب روزه داری 🔸الهی نامه 🔹چگونه بعضی گناهان تمام کارهای خوب انسان را از بین می برد؟ 🔸برکات سکوت @labbayk_ir
مسک63.pdf
2.54M
📖پی دی اف نشریه مسک شماره شصت و سوم
🔅مسابقه بسته نهم پویش مطالعاتی امام بزرگوار ما 🔅 🎁به همراه جوائز ارزشمند🎁 لینک مسابقه نهم: https://porseman.com/!emamema ★ــــــ★ــــــ★ــــــ★ +
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨ذیقعده شد و بهار ایران آمد در مشهد و قم دو گنج پنهان آمد در روز یکم کریمه آل رسول (ص) در یازدهم شاه خراسان آمد✨ 💐میلاد مظهر عصمت و نجابت، حضرت فاطمه معصومه (س) و روز دختر بر تمام دختران ایران زمین مبارک باد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📢 اتصال حضرت معصومه(س) به امام رضا(ع)، چيزي شبيه اتصال حضرت زينب كبری(س) به سيدالشهداست و موضع‌گيري تاريخي آن حضرت همانند موضع‌گيری زينب كبری(س) _ كه مكمل موضع‌گيري امام حسين(ع) بوده است _ مكمل حركت و موضع‌گيري امام رضا‌(ع) است. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «به نظر می‌رسد اتصال حضرت معصومه(س) به امام رضا(ع)، چيزي شبيه اتصال حضرت زينب كبری(س) به سيدالشهداست و موضع‌گيري تاريخي آن حضرت همانند موضع‌گيری زينب كبری(س) _ كه مكمل موضع‌گيري امام حسين(ع) بوده است _ مكمل حركت و موضع‌گيري امام رضا‌(ع) است. يكي از كارهاي حضرت، هجرت ايشان است كه به دنبال هجرت امام رضا(ع) و به منظور ادامه حركت ايشان انجام گرفت و منشأ تحولات عظيم تاريخي شده است. لذا بسياري از مصادر و منابعي كه شما براي تحليل شخصيت فاطمه معصومه(س) نياز داريد، مصاديقي است كه نسبت به امام رضا(ع) در تاريخ آمده است و بيانگر نوع حركت و موضع‌گيري امام رضا(ع) و شرايط آن زمان است. در آن شرايط، بار محوري بر دوش امام رضا(ع) و در درجه دوم و بعد از آن معصوم، بار اصلي بر دوش فاطمه معصومه(س) است كه با آن حركت عظيم و هماهنگي‌هايي كه نيازمند يك تحول عظيم است همراه شده‌اند. اصولاً تحليل شخصيتِ اين‌گونه افراد به تبعِ تحليل شخصيت معصوم است، چون تابع معصوم هستند و تابع ایشان موضع مي‌گيرند. بايد ديد معصوم چه موضعي گرفته است؛ زيرا اقتضاي بعديِ اين حركت در مرحله بعد، به عهده شخصيت درجه دوم ولايي است كه چگونه موضع بگيرد. امام رضا(ع) هجرت را آغاز كردند و قدم بعد فاطمه معصومه(ع) براي تكميل و تبعيت از همان هدف، از مدينه به ايران و قم هجرت کردند. تحقيقات ميداني به شما در اين زمينه به‌شدت كمك مي‌كند در اين‌كه جامعه تشيع، بر محور فاطمه معصومه (س)شكل گرفته، و حوزه عمليه و علما در اين سرزمين جمع شده‌اند، و محدثين و روّات دوام پيدا كردند. اگر چه قبل از هجرت ايشان هم قم ويژگي خاص داشت ولي دوام و بقا و محوريت يافتنِ آن بر تشيع علوي، بعد از هجرت آن حضرت به قم بوده است.»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖼|امام روح الله 🥀این سرو سر بلند که دلشاد می‌رود 🥀از تن، روان ماست که آزاد می‌رود 🥀او روح بود و در تن دوران دمیده بود 🥀جان است این که از تن خرداد می‌رود 🥀بر سینۀ زمان، چو طوفان روزگار 🥀از سینۀ زمانه، چو فریاد می‌رود 🥀مثل خیال خوش اگر از چشم ما گریخت 🥀هرگز گمان مدار که از یاد می‌رود 🏴«فرارسیدن سالگرد ارتحال جانسوز و ملکوتی امام‌خمینی(رحمت‌الله‌علیه)،بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران را تسلیت و تعزیت عرض می‌نمائیم.»
✳️ ثبات اندیشه سیاسی و تغییر مواضع سیاسی ✍مهدی ابوطالبی ❇️ مواضع سیاسی علمای شیعه در طول تاریخ متفاوت بوده و برخی تصور کرده اند که این تفاوت همواره نشان از تفاوت در اندیشه سیاسی آنهاست. در حالی که اسناد علمی و شواهد تاریخی نشان میدهد که برغم برخی تفاوتهای نظری، عمدتا این تفاوت، ناشی از تفاوت در شرایط سیاسی اجتماعی بوده است وعلما بر حسب تغییر موضوع در هر زمانی حکمی متناسب با آن موضوع ارایه کرده اند. چنانکه یک عالم مثل امام خمینی در شرایط مختلف مواضع مختلف نسبت به سلطنت داشته است. ❇️ تفاوت موضع امام خمینی باعلمای دوره صفویه و قاجاریه به عنوان نمونه همکاری فقهای دوره صفویه مثل محقق کرکی با دربار صفوی و یا تلاش علمای دوره مشروطه مثل مرحوم نایینی برای تحقق مشروطه اسلامی با حفظ سلطنت و در مقابل، تلاش امام برای حذف سلطنت در دوره پهلوی دوم و تشکیل حکومت اسلامی، به معنای اختلاف نظر آنها در بحث ولایت فقیه و اندیشه سیاسی نیست. چرا که به تصریح خود امام، ولایت عامه فقیه مورد پذیرش این بزرگواران بوده (ولایت فقیه، ص 125) و تفاوت شرایط سیاسی منجر به تفاوت نوع موضع سیاسی شده است. لذا هم عملکرد علمای دوره صفویه مبنی بر حضور در دربار را تأیید مي‌کنند (صحیفه امام، ج8، ص437) و عم عملکرد علمای دوره مشروطه برای مشروطه اسلامی با حفظ سلطنت را. (همان، ج 9، ص 173) ❇️ *مواضع مختلف امام خمینی* این مسأله در مورد شخص امام هم مطرح است. اینکه امام تا قبل از دهه 1340 اقدامی برای قیام علیه حکومت پهلوی ندارند و همچنین در اوایل نهضت رویکرد نصیحت محور و اصلاحی به رژیم پهلوی دارند به این معنا نیست که ایشان ابتدا قائل به ولایت فقیه یا عدم مشروعیت سلطنت نبوده است و در اواخر دهه چهل با تدریس بحث بیع قائل به ولایت فقیه شده است. چرا که امام اعتقاد خود و فقهای شیعه به ولایت فقیه را در دهه 1320 در کتاب کشف اسرار همراه با ادله نقلی آن بیان کرده اند (کشف اسرار، ص ۱۸۸) ولی در آن زمان درصدد قیام و حذف سلطنت نبودند کما اینکه در ابتدای دهه 1340 هم بدنبال پیشبرد اهداف خود با رویکرد اصلاحی بودند که بی جهت هزینه های مادی و معنوی انقلاب را به جامعه تحمیل نکنند. اما وقتی روش اصلاحی جواب نمیدهد اقدام به قیام و حذف کامل سلطنت میکنند. ❇️ موضع مراجع نسبت به نهضت امام خمینی در مورد اختلاف موضع برخی مراجع در زمان نهضت امام هم همین مسأله مطرح است. در سه سال اول نهضت امام عموم مراجع (آیات عظام خویی، حکیم، میلانی، گلپایگانی، مرعشی، حایری، شیرازی، شاهرودی، شریعتمداری) از حرکت امام حمایت کردند (حسینیان، سه سال ستیز مرجعیت شیعه) اما بعد از کشتار 15 خرداد 42 برخی از علما مثل آیت الله حکیم و آیت الله خویی احتیاط و سکوت کردند. تفاوت موضع این بزرگواران با امام عمدتا ناشی از شناخت متفاوت از شرایط موجود بود، آنها شرایط را شرایط تقیه میدانستند اما امام چون معتقد بود اصل اسلام در خطر است شرایط را شرایط تقیه نمیدانست و قائل به ادامه مبارزه بود. لذا بازهم اختلاف در اندیشه و مبانی نبود اختلاف در تشخیص موضوع بود. (ابوطالبی، نقش مراجع تقلید در نهضت امام خمینی (ره) فصلنامه انقلاب اسلامی).
🔴 پاسخ های آیت‌الله میرباقری به یک سوال: آیا ایرانیان بعد از انقلاب اسلامی دین‌دارتر شده‌اند یا خیر؟ 🌀 ولایت، عمود خیمه دین است و سرپا نگه داشتن این عمود در عصر غلبۀ لیبرال‌دموکراسی، بزرگ‌ترین شاخصۀ دین‌داری ملت ایران است. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3988 🌀 بزرگ‌ترین شاخصۀ دین‌داری ملت ایران، بالا نگه داشتنِ پرچم اسلام و جمهوری اسلامی است. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3989 🌀 اينکه کسی در درگيری بين جبهۀ کفر و نفاق با جبهۀ ايمان، به‌نفع مکتب اهل بيت(ع) کار کند و مدافع مکتب اهل بيت(ع) باشد، مهم‌ترين شاخصه دین‌داری محسوب می‌شود. 🌀 شاخصه اصلی دين‌داری این است که وقتی پرچم در دست اميرالمؤمنین (ارواحنا فداه) قرار دارد و ایشان با قاسطین و ناکثين و مارقین می‌جنگند، انسان در کنار حضرت امير(ع) بايستد و بجنگد و از آن حضرت دفاع کند. 🌀 جامعه ايران متدين‌ترين مردم تاريخ هستند؛ زيرا بیش از چهار دهه است که در مقابل فشارهاي سنگين ابرقدرت‌های مادی و جریان‌ نفاق، پرچم اسلام و پرچم اهل بيت(ع) را بالا نگه داشته‌اند. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3991 🌀 رشد دینداری مردم بعد از انقلاب اسلامی () 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3993 🌀 نفْسِ این‌که ملت ایران در دورۀ لیبرال‌دموکراسی، نظام ولایت فقیه را پذیرفته و در پای این پرچم استقامت کرده است، این، علامتِ رشد دین‌داری در جامعۀ ماست. () 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3999 🌀 جایگاه مناسک شرعی در تعریف دین‌داری/ تعریف تشیع () 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4000 🌀 دو انحراف جدی در تعریف دین‌داری () 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4001 🌀 در روايات می‌فرمايند: نگوييد شيعيان ما فاسق‌اند. اگر جايی اراده‌شان تخلف كرد، فاسقُ‌العمل‌اند نه فاسقُ‌الوجود؛ چون وجودشان از دايرهٔ ولايتِ ما خارج نيست و فسق وجودی ندارند. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3994 🌀 «دین‌داری» یعنی «تألُّه به الوهیت، تولّی به ولایت و تشرُّع به شریعت» 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3998 🌀 مظاهر غربی در جامعه ما، درون‌جوش نیست، بلکه بُرون‌جوش است؛ یعنی از بیرون به ما تحمیل می‌شود. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4002 🌀 باطن دينداري، پذيرش توحید و ولايت است. لذا این حرف درست نیست که «در غرب اسلام هست و مسلمان نیست» 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4003 🌀 كسی كه با ولیّ‌ِ خدا عَداوت دارد، عباداتش هم گناه و معصیت است؛ چون عباداتش خرجِ توسعهٔ ولايتِ اولياءِ طاغوت می‌شود. 🌀 عبادتی که در جبههٔ معاويه واقع می‌شود، آبرویِ دروغین درست می‌کند و مردم را فریب می‌دهد و در مقابلِ ولیّ‌الله قرار می‌دهد. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4004 🌀 شرایع، مناسک تحقق ولایت امام هستند و اگر شما اینها را از امام جدا کردید و در یک فرد یا جامعه‌ای بدون امام اجرا کردید، هیچ رشدی برای انسان و جامعه نمی‌آورند و برعکس، پوششی برای باطن ناسالم می‌شوند. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4005 🌀 اگر کسی امامِ جائر را بپذیرد و زیر چتر ولایتِ طاغوت برود، حسناتش از بین می‌رود. در روایت آمده است که خوبی‌های امامِ عادل، بدی‌های طرفدارانش را می‌پوشاند و بدی‌های امامِ جائر، خوبی‌های طرفدارنش را از بین می‌برد. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4006
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا