eitaa logo
porseshmoshavere
21 دنبال‌کننده
1 عکس
0 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔒سؤال 57: ذهن مختل سلام یه مساله ای که ازتون سوال داشتم من خیلی دوست دارم ر زمینه های مختلف اطلاع داشته باشم و مطالبی یاد بگیرم ولی انگار این نوعی آفت شده برای من ذهنم بی نظم شده وقتی تو صفحات وب هم هستم مدام از این صفحه به صفحه دیگه می پرم میخوام نظم ذهنی داشته باشم و از طرفی به یادگیری هم بپردازم راهنمایی کنید لطفا. اگه ممکنه کلا در مورد نظم توضیح بدین. 🔐 پاسخ: سلام علیکم هوس علمی مثل دیگر هوسها باید کنترل شود. برای کسی که ایده های بلندپروازانه ای دارد، هوس علمی هم می تواند مانعی برای نیل به آرمانها محسوب شود. هر وقت مشغول مطالعه نوشته ای هستید، اگر فهم مطلب آن نیازمند به تحقیق مجزایی است این تحقیق را انجام دهید و در غیر اینصورت تا مطالب آن نوشته را تمام نکرده اید سراغ نوشته دیگری نروید. اصرار بر تمام کردن هر کاری و سپس پرداختن به کار دیگر مهم ترین نکته درباب نظم است. مگر این که برای کارها زمان خاصی در نظر گرفته باشید که در این صورت، با اتمام زمان مورد نظر باید دست از آن کار بکشید. خلاصه این که کاری را نیمه رها نکنید هرچند از نظر ما آن کار جذابیت نخست را نداشته باشد. باید قبل از شروع هر کاری و نیز مطالعه هر کتابی آن کار را مورد ارزیابی دقیق قرار دهید. مثلا کتابی را که می خواهید بخوانیم و یا علمی را که می خواهید فرا گیرید مرور اجمالی کنید و سطح پایینی از آن را ملتزم به انجامش شوید و بعد از این مرحله اگر آن کار و یا مطالعه و علم همچنان برایتان جذاب نمود می توانید به آن به طور دقیق تری بپردازید. آدمهای بی نظم به راحتی با انتخابهای اشتباه خود کنار می آیند و این اصلا درست نیست. انتخابها را باید مرحله ای نمود و هر مرحله را باید هرچند اشتباه تا به آخر رساند و در صورت اشتباه بودن انتخاب مراحل بعدی را می توان آغاز ننمود. 🆔 @porseshmoshavere
🔒سؤال 58: تکنولژی و سردی روابط مساله دیگه با پیشرفت تکنولوژی و لب تاپ و موبایل و تبلت و خیلی چیزهای دیگه من حس میکنم یه کم خانواده ها سرد شدن مخصوصا خونواده هایی که پدر و مادر علمش رو ندارن به نظرتون چه باید کرد ؟ 🔐 پاسخ: اصولا هر آنچه که موجب غفلت شود و انسان را از اهدافی و برنامه ریزی هایی که دارد باز دارد می تواند باعث مختل شدن روابط انسانی و کلا آسیب دیدن دیگر برنامه ای انسان گردد. تکنولژی قانون مجزایی ندارد. همیشه انسانها با مجذوب شدن افراطی به اموری از پرداخت درست به اموری دیگر باز می مانند (الهیکم التکاثر). نظم دهی به امور زندگی آنگونه ه در پاسخ به سؤآل قبلی توضیح دادم می تواند تکنولژی را مهار زند و در خدمت انسان درآورد نه این که انسان در خدمت او باشد. 🆔 @porseshmoshavere
🔒سؤال 59: مستحبات و کارهای خانه مساله بعدی دربحث کمک به امور خانه و یا انجام مستحبات بعد نماز کدوم در اولویته؟ واجبات که مشخصه ولی چطور میشه مستحبات رو اولویت بندی کرد ؟ و آیا کمک به امور منزل عمل مستحبیه یا وظیفه اس؟ و وظیفه مهمتره یا عمل مستحب؟ 🔐 پاسخ: مستحبات بسیار منعطف است مثلا می شود نوافل نمازها را در حین حرکت خواند که در آ« وصرت نیازمند استقبال به طرف قبله نیست. تا می توان آنها را اگر نشد در وقت خودش بخوانیم، قضایش را بجای آوریم. برای نماز اول وقت می توان مقدمات آن را که رفتن دستشویی و وضو گرفتن است قبل از دخول وقت انجام داد تا به محض نشیدن الله اکبر مؤذن ظهر و یا مغرب را خواند و نماز بعد را برای وقت دیگر گذاشت. حال اگر مستحب خاصی مد نظر شماست بگویید تا نحوه مدیریت آن را برایتان ان شاء الله اگر بلد بودم توضیح دهم! 🆔 @porseshmoshavere
🔒سؤال 60: فهم قرآن سلام من حدیثی میخواندم که کمی در فهم معنای آن مشکل دارم لطفا راهنمایی کنید امامان (انسان کامل) مورد خطاب آیات قرآنند. امام باقر در ضمن گفتگویی مفصل با قتاده که فقیه بصره بود و خود را اهل تفسیر قرآن میدانست می فرمایند: ای قتاده اگر قرآن را از پیش خودت تفسیر کنی هم خود را هلاک کردی و هم دیگران را و نیز اگر فهم قرآن را از دیگران بخواهی و به دنبال فهم آن از غیر اهلش باشی هم خود و هم دیگران را هلاک کرده ای ... قرآن را فقط کسی میفهمد که موردخطاب آن قرار گرفته باشد. مگر قرآن کتابی نیست برای تمام ابناء بشر ؟ و مگر نباید آنقدر صریح باشد که برای همه قابل فهم باشد ؟ میشه توضیح بدید؟ تشکر 🔐 پاسخ: سلام علیکم چند تکته: 1- قرآن هم هدی للناس (بقره: 185) است و هم هدی للمتقین (بقره: 2) و هدی و رحمة للمحسنین (لقمان: 3) هدی و بشری للمؤمنین (بقره: 97) هدی و رحمة للذین هم لربهم یرهبون (اعراف: 154) هدی و بشری للمسلمین (نحل: 102) هدی و ذکری لاولی الالباب (غافر: 54) هدی و رحمة لقوم یوقنون (جاثیه: 20) قرآن برای همه انسانها آمده است ولی انسانها اگر بخواهند از قرآن هدایت بگیرند باید بر اساس اصول عقلی و انسانی مقداری ذهن و رفتار خود را رشد دهند. کتاب درسی شما، برای شما نوشته شده است ولی شما برای فهم آن نیازمند به اطلاعات قبلی هستید و قسمتی هایی از آن باید استاد به شما تفهیم کند. 2- قرآن در آیه 44 سوره نحل می فرماید: أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ. ما این ذکر [قرآن] را بر تو نازل کردیم، تا آنچه به سوى مردم نازل شده است براى آنها روشن سازى؛ و شاید اندیشه کنند! طبق آیه فوق قسمتی از آیات باید برای مردم تبیین شود مثل کلیاتی که در قرآن است (اقیموا الصلوة، آتوا الزکاة، کتب علیکم الصیام، اتموا الحج و العمرة، و أمر بالمعروف و انه عن المنکر، جاهدوا فی الله، لله خمسه و ...). 3- بعضی از آیات اگر قرار باشد استفاده ای بیشتر از ظاهر آنها از آنها بشود در بسیاری از مواقع نیازمند به تخصص است. این تخصص در اختیار امامان بزرگوار است و البته مفسران شیعه که آشنای با علوم اهل البیت علسهم السلام هستند نیز می توانند قسمتی از این تخصص را کسب کنند: هُوَ الَّذی أَنْزَلَ عَلَیْکَ الْکِتابَ مِنْهُ آیاتٌ مُحْکَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذینَ فی قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْویلِهِ وَ ما یَعْلَمُ تَأْویلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ یَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَ ما یَذَّکَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْبابِ (آل عمران: 7) او کسى است که این کتاب (آسمانى) را بر تو نازل کرد، که قسمتى از آن، آیات «محکم» [صریح و روشن] است؛ که اساس این کتاب مىباشد؛ (و هر گونه پیچیدگى در آیات دیگر، با مراجعه به اینها، برطرف مىگردد.) و قسمتى از آن، «متشابه» است [آیاتى که به خاطر بالا بودن سطح مطلب و جهات دیگر، در نگاه اول، احتمالات مختلفى در آن مىرود؛ ولى با توجه به آیات محکم، تفسیر آنها آشکار مىگردد.] اما آنها که در قلوبشان انحراف است، به دنبال متشابهاتند، تا فتنهانگیزى کنند (و مردم را گمراه سازند)؛ و تفسیر (نادرستى) براى آن مىطلبند؛ در حالى که تفسیر آنها را، جز خدا و راسخان در علم، نمىدانند. (آنها که به دنبال فهم و درکِ اسرارِ همه آیات قرآن در پرتو علم و دانش الهى) مىگویند: «ما به همه آن ایمان آوردیم؛ همه از طرف پروردگارِ ماست.» و جز صاحبان عقل، متذکر نمىشوند (و این حقیقت را درک نمىکنند). 🆔 @porseshmoshavere
🔒سؤال 61: اندوه آخرت سلام گفتین غم دائم مومن به خاطر ندانستن سرانجام در آخرت است،حالا ما این غم را چه طور در خود نهادینه کنیم؟و امیدمان را همزمان با آن افزایش دهیم؟ 🔐 پاسخ: سلام علیکم شما همین الان هم قسمتی از اندوه آخرت را دارید. و آن قسمت در شما نهادینه شده است و بر اساس همین اندوه است که لااقل قسمتی از واجبات خود را انجام و از قسمتی از محرمات پرهیز می کنید و در این انجام و پرهیز عاملی جز هراس از آخرت دخیل نیست. حال وقتی بخواهید این هراس را بیشتر کنید باید در هر کجای از رتبه ایمانی که قرار دارید، بخود کمی سختی دهید و رفتار رتبه بعد از خود را تمرین کنید. با انجام مداوم رفتارهای خوب بیشتر و ترک دائمی قسمتی بیشتری از رفتاهای ناپسند، سبب خواهید شد که قسمتی دیگر از هراس و ایمان در شما نهادیه شود. مثلا شما در رتبه چهار ایمان هستید، عمل رتبه پنج را انجام می دهید و بعد به رتبه پنج ایمان صعود می کنید و هراسی در آن حد نسبت به آخرت خواهید داشت و سپس به همین منوال اقدام برای رفتن به مراتب بالاتری از ایمان می کنید. 🆔 @porseshmoshavere
🔒سؤال 62: مدیریت ارتباط با خانواد بنده به خانواده ام خیلی وابسته ام، می خواستم علاقه و احترامم به خانواده بیشتر بشه ولی وابسته نباشم.لطفا راهنمایی کنید. 🔐 پاسخ: همیشه علاقه های افراطی از خلاء های قلبی بوجود می آید. قلب وقتی نتوانسته است مملو از مهر خداوند و اولیاء بشود آن وقتی زمینه در آن آماده است تا از غیر خداوند پر شود. مثل یک لیوان که به هر اندازه که آب در آن نباشد و خالی باشد در آن هوا قرار می گیرد. هوا و هوس. لذا اگر در زندگی دارای اهداف بلند الهی باشید و برای رسیدن به آنها تلاش و برنامه ریزی داشه باشید، و محرمات را ترک نموده و واجبات را انجام دهید و به همین منظور حتی الامکان مکروهات را ترک و پایبند به مستحبات باشید آن وقت دیگر دغدغه نخواهید داشت که ارتباطات صمیمی شما با افارد پیرامون باعث افراط شود! 🆔 @porseshmoshavere
🔒سؤال: 63 خواب بین الطلوعین با عرض سلام اگر ممکن است در مورد برنامه خواب و اینکه چطور می شود خواب بین الطلوعین را ترک کرد، توضیحی بفرمایید. چرا این خواب در عین اینکه ترکش بسیار سخت است، اینقدر مذموم خوانده شده است؟ 🔐 پاسخ: سلام علیکم اولین گام برای مدیریت خواب، به موقع خوابیدن است. قبل از این که برای بیدار شدن برنامه ریزی کنید و عادات خوبی را در این باره در خود بوجود بیاورید باید بفکر زمان مناسب خواب باشید. نمی توانید هر وقت خواستید بخوابید و بعد هنگام بیدار شدن هر وقت خواستید بیدار شوید! بالاخره یک طرف خواب و بیداری دست شما نیست! برای این که هر دو طرف خواب و بیداری دست شکما باشد باید وقت خوابیدن را در اختیار خود بگیرید و همه سختیهای آن را متمرکز به آن سو بکنید! ساعت ده شب باید بخوابید! اگر می گویید سخت است، باید بدانید که بیدار ماندن بین الطلوعین و کلا سحر خیزی سخت تر است! اما این که چرا به بیداری بین الطلوعین اینقدر تأکید شده است به این خاطر است که رزق انسانها را آن وقت تقسیم می کنند. و نیز بخاطر این است که این بیداری کمک می کند ت انسان بتواند قسمتی از سحر را نیز بیدار بماند و از فیض نماز شب برخوردار شود. و نیز به این خاطر است که خواب شب مدیریت شود که با عدم مدیریت خواب شب بسیاری از غفلتها و گناهان دامنگیر فرد خواهد شد. چه بسیار از انسانها که گناهان غفلتهایشان در شب سراغشان می آید! 🆔 @porseshmoshavere
🔒سؤال 64: از گناه خسته شدم با سلام خدمت شما. چگونه می توانم توبه کنم، در صورتی که لذت و شوق گناه آن چنان در وجودم جولان می دهد که گویی هیچ کاری لذت بخش تر از این کار نیست. تا کی خدا را مسخره ی خودم کنم که امروز توبه و فوردا همان آش همان کاسه. چگونه اسم خودم را بگذارم بچه مذهبی، در صورتی که از کوچک ترین خواسته هایش سر باز زدم. نا امید نشدم، که هیچ وقت این گونه نخواهم شد. اما از خودم به خاطر این پیمان شکنی ها نفرت دارم. چطور عکس رضا عطارد را به اتاقم زده ام و هر روز فاصله ام را از او بیشتر می کنم. خسته شدم از این لذت گناه که الان به من می گوید دروغ میگویی. این گناه هنوز برای تو لذت بخش اند. از آن خسته نشده ای. دروغ می گویی.... 🔐 پاسخ: شهید رضا عطارد همیشه توصیه می کرد که کار را برای رضای خداوند انجام دهید! این که کارهای خوب ما مثل عبادات و کمک به دیگران و درس خواندن آن انرژی لازمی که برای ترک گناه لازم است به ما نمی دهد بخاطر نبودن و کم بودن خلوص در رفتارهای ماست! قرآن نماز را موجب دوری از فحشاء و منکر می داند و روزه را زمینه تقوا معرفی می کند و می فرماید که ذکر موجب آرامش قلبهاست ولی چرا این نماز و روزه و ذکر آن طور که باید از ما در مقابل هجوم شیطان دفاع نمی کند؟! قرآن از قول شیطان نقل می کند که: من سلطه ای بر مخلصین ندارم! درست است که شناخت شرک خفی سخت است ولی یقین بدانید وقتی نسبت به این مسئله حساس شوید و از خداوند نیز بخواهدی که به شما بصیرت لازم را در این باره به شما بدهد می تواندی به مرور متوجه شرکها رفتاری خود بشوید! وقتی متوجه شرکی شدید سریعا نسبت به این آگاه رفتار مناسبی را از خود بروز دهید تا به این بصریت خود توهین نکرده باشید و این بصیرت بتواند در شما رشد کند! پس بهترین راه برای ترک گناه انجام کارهای پسندیده است منتها به شرط خلوص! 🆔 @porseshmoshavere
🔒سؤال 65: سنن اسلامی سوال حقیر درباره سیره و سنت پیامبر است و اینکه آیا این سنت پیامبر مربوط به همه ی زمان هاست؟ البته اصول رفتاری ایشان مد نظرم نیست. اما سنت هایی نظیر آنچه که در کتاب حلیة المتقین اومده، نظیر خضاب کردن و نوره و سرمه کشیدن و سدر و ... . به عنوان مثال بنده درباره سرمه از مادرم پرسیدم؛ ایشان گفتند که سیاهی سرمه رو ابرو میمونه و زشته. آیا واقعا این طور است؟؟ یا اصلا این سنت ها لازم است اجرا بشن؟ یا اصلا لازم است به این مسائل تو این سن من توجه بشه؟ مسائل مهم دیگر هم هست. حاج آقا دعا کنید، انشالا لیاقت سرباز بودن امام زمان رو کسب کنم. 🔐پاسخ: سلام علیکم سیره پیامبر اسلام یکی از منابع آداب اسلامی است. منتها در استفاده از سیره معصوم علیه السلام اعم از پیامبر و امام باید به 4 نکته توجه نمود: اول این که رفتار معصوم علیه السلام بخاطر تقیه نباشد. دوم این که این رفتار اختصاصی ایشان نباشد مثل ازدواج دائم با بیش از چهار زن که از اختصاصیات پیامبر اسلام است. سوم این که قرینه ای بر عدم وجوب و یا استحباب در رفتار معصوم علیه السلام نباشد. ممکن است رفتاری از بزرگان ما سر بزند فقط بخاطر این که توهم حرمت از یک عمل مکروه نشود مثل خوابیدن بین الطلوعین امام رضا علیه السلام و یا عملی مستحبی را ترک نموده باشند تا توهم وجوب آن نرود مثل ایستاده آب خوردن در شب که از پیامبر و یا بعضی از امامان گزارش شده است. چهارم این که قرینه ای بر این رفتار نباشد مبنی بر این که معصوم علیه السلام طبق ادب زمان خودشان کاری را انجام داده اند مثل پوشیدن لباس کهنه که امام علی می پوشیدند و امام صادق علیه السلام این عمل را در زمان خودشان مناسب نمی دانستند. همچنین قسمتی از روشهای درمانی نیز از این مقوله است. بررسی این نکات در سیره معصوم علیه السلام نیازمند کار تخصصی است که وظیفه اسلامی عالمان دینی است. قسمتی از این بررسی ها صورت گرفته است ولی متأسفانه قسمت عمده آن بدون بررسی باقی مانده است. درباره سورمه باید خدمت شما عرض کنم که استحباب سورمه هنگام خواب است که بعد از بیدار شدن می توانید سورمه را پاک کنید و همچنین سورمه مربوط به مژه است نه ابرو! امام مسئله سن را که مطرح نمودید، بسته به سنت مورد نظر است. و در غیر آن باید گفت عمل به سنتها برای همه سنین توصیه شده است. ان شاء الله خداوند همه ما را از سربازان واقعی امام زمان عجل الله فرجه قرار دهد بحق محمد و آل محمد. 🆔 @porseshmoshavere
🔒سؤال 66: سنن اسلامی (ادامه پرسش قبل) تشکر از پاسخ تان به سوال 65 : "بررسی این نکات در سیره معصوم علیه السلام نیازمند کار تخصصی است که وظیفه اسلام عالمان دینی است. قسمتی از این بررسی ها صورت گرفته است ولی متأسفانه قسمت عمده آن بدون بررسی باقی مانده است." طبق فرمایش شما، پس ما چگونه باید از این سیره ها به طور کامل و دقیق بهره بگیریم؟ با توجه به اینکه: "عمل به سنتها برای همه سنین توصیه شده است." اگر میشه، کتابی را در این زمینه معرفی نمایید.(البته یه مقدار از حلیة المتقین رو مطالعه کرده ام؛ اما بعضی اصطلاحاتش نیاز به توضیح داره و متوجه نمیشم مثلا خضاب کردن یعنی چی و چطوری باید استفاده کرد و ...) 🔐 پاسخ: سلام علیکم روایتی داریم که علماء نیز طبق آن فتوی داده اند به این مضمون که هر کس از ثواب عملی اطلاع پیدا کرد و به امید ثواب آن عمل را انجام داد خداوند به او پاداش خواهد داد هرچند باری آن عمل ثوابی وجود نداشته باشد. طبق این احادیث می توانید هر عملی که فتوای مرجع خود را برای نداشتید می توانید انجام دهید به ایمد این که ثواب آن را ببرید. اما کتاب جامعی که بشود به آن در همه آداب اسلامی مراجعه نمود وجود ندارد ولی به طور موضوعی چرا هست مصل حکمت نامه کودک که آداب مربوط به تربیت کودک است و یا دانشنامه احادیث پزشکی. خود اینجانب بخاطر کم کاری هایی که در موضوع آداب اسلامی ملاحظه کردم بر آن شدم تا به سهم خودم به حول و قوه الهی کاری انجام دهم که فعلا همه همتم را برای تدوین دانشنامه جامع آداب اسلامی قرار داده ام و ان شاء الله تا اواسط سال 95 به پایان خواهد رسید! 🆔 @porseshmoshavere
🔒سؤال 67: علی اللهی سلام یکی از اقوامون با یک دختر علی اللهی ازدواج کرده من خواندم که از برخی مراجع نقل شده بود که نمی تونیم در مراسم ازدواج کسانی که با اهل فرقه های مختلف ازدواج می کنن شرکت کنیم. 🔐 پاسخ: سلام علیکم فرقه علی اللهی بخاطر بی سوادی و یا کم سوادی اکثریت آنها و نیز بسخاطر رازداری اشان نسبت به عقائدشان، فرقه مبهم هستند. لذا نمی شود درباره کفر آنها اظهار نظر کرد. آیا همه آنها معتقد به الوهیت امام علی علیه السلام هستند؟ آیا همه آنها منکر بعضی از ضروریات دین اسلام مثل حرمت شراب هستند؟ معلوم نیست! بنابرین نمی تواند حکم به کفر آنها نمود مگر این که به صورت موردی قابل تشخیص باشد. در صورتی که کفر یکی از آنها ثابت شود، نمی توان با آنها مراوده داشت حتی اگر رحم و خویش باشد زیرا اینها مشرکند و مثل اهل کتاب نیستند. در غیر این صورت (یعنی کفرشان معلوم نباشد) اگر رحم هستند باید با آنها مراوده داشت و از آن جمله در مجالس عروسی آنها شرکت نمود و در غیر این صورت نباید با آنها رابطه برقرار نمود الا در صورتی که قصد هدایت آنها باشد آنهم برای افرادی لیاقت ایمانی و اطلاعاتی برای این امر را داشته باشند. 🆔 @porseshmoshavere
🔒 سؤال 68: دعا، ذکر، وِرد سلام می خواستم بدونم فرق بین "دعا" و "ذکر و رود" چیه؟ 🔐 پاسخ: سلام علیکم دعا، ذکر و ورد همه ارتباط گیری با خداوند به صورت گفتاری و لسانی است. منتها دعا به صورت مبسوط بوده همراه با تضرع و ذکر به صورت مجمل بوده هماره با توجه و ورد به صورت مجمل بوده بدون نیاز به توجه. 🆔@porseshmoshavere