eitaa logo
جریده‌ی قاف‌الدین
38 دنبال‌کننده
549 عکس
142 ویدیو
16 فایل
جَریده : (جَ دِ) [ ع. جریدة ] (اِ.) ۱-دفتر ۲-روزنامه ۳-مجله ۴-نامه ۵-نشریه ۶-تنها، منفرد ۷-مجازا سبک‌بار، مجرّد ۸-عده‌ای سوار بدون پیاده انگلیسی : journey عربی : رحلة، سفر، مسيرة، المسافة المقطوعة، سافر، قام برحلة
مشاهده در ایتا
دانلود
: با آنكه براى كلمه‌ى «عفو»، چند معنا بیان شده است : حدّ وسط و میانه قبول عذر خطاكار و بخشودن او آسان گرفتن كارها ولى ظاهراً در این آیه، معناى اوّل مراد است. «خُذ العفو» به معناى عفو را تحت اختیار و كنترل خود داشتن و به جا استفاده نمودن است؛ لذا در بعضى موارد باید قاطعانه برخورد كرد؛ «و لاتأخذكم بهما رأفة فى دین اللّه» (393) چنانكه «اعرض عن الجاهلین» به معناى آزاد و رها نمودن جاهلان و دشمنان نیست، بلكه مراد با آنان نبودن و میل به آنان نداشتن است؛ امّا گاهى موعظه، تذكّر و یا برخورد با آنان لازم است. «فاعرض عنهم و عظهم» (394) این آیه با تمام سادگى و فشردگى، همه‌ى اصول اخلاقى را در بر دارد. هم اخلاق فردى «عفو» هم اخلاق اجتماعى «وأمر بالعُرف» هم با دوست «عفو» هم با دشمن «أعرض» هم زبانى «وأمر» هم عملى «أعرض» هم مثبت «خُذ» هم منفى «أعرض» هم براى رهبر هم براى امّت هم براى آن زمان و هم براى این زمان. چنانكه امام صادق علیه السلام فرمودند : در قرآن آیه‌اى جامع‌تر از این آیه در مكارم‌الاخلاق نیست. (395) ⓙⓞⓘⓝ eitaa.com/qafodin
: البتّه شكّى نیست كه عفو، در مسائل شخصى است، نه در حقّ النّاس و بیت المال. وقتى این آیه نازل شد، پیامبر صلى الله علیه وآله از جبرئیل توضیح و شیوه‌ى عمل به این آیه را درخواست كرد. جبرئیل پیام آورد كه : «تَعفُو عمّن ظلمك، تُعطى مَن حَرمك، تَصِل مَن قطعك» (396) از كسى‌كه به تو ظلم كرده درگذر! به كسى‌كه تو را محروم كرده عطا كن؛ و با كسى‌كه با تو قطع رابطه كرده، ارتباط برقرار كن. سراسر این سوره، دعوت به اعتدال است؛ با تعابیر گوناگون. اعتدال در حقوق (آیه 29) در مصرف (آیه 31) در زینت (آیه 32) در عبادت (آیه 56) در خانه سازى (آیه 74) در اقتصاد (آیه 85) و نسبت به شیوه‌ى اجراى حقّ و عدالت در امّتِ حضرت موسى علیه السلام و امّت حضرت محمّد در آیات 157 و181 نكات ارزشمندى آمده است. 393) نور 2 394) نساء 63 395) تفسیر فرقان 396) تفسیر مجمع البیان/بحار، ج 75ص 114 ⓙⓞⓘⓝ eitaa.com/qafodin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: - همواره باید راه میانه و اعتدال را پیشه كرد. «خذ العفو» - تكلیف باید به اندازه‌ى طاقت باشد، نه بیشتر. «خذ العفو» (اگر «عفو» به معناى حدّ وسط باشد) - تنها خوب بودن كافى نیست، باید در جامعه خوبى‌ها را ترویج كرد و سفارش نمود. «وأمر بالعرف» - مخاطب آیه تنها پیامبر نیست، هر مسلمان و هر مبلّغ و مصلح اجتماعى باید با لجوجان و جاهلانِ یاوه‌گو، برخوردى اعراض‌آمیز داشته؛ و در برابر توهین و تهمت‌ها چشم‌پوشى و صبر كند، نه آنكه درگیر و گلاویز شود. «و اعرض ..» - هم باید به معروف امر كرد و هم شیوه‌ى امركردن، باید معروف و پسندیده باشد.🔰 «و أمر بالعُرف» - مراد از جاهلان، بی‌خردان است، نه بى‌سوادان. «واعرض عن الجاهلین» در فرهنگ قرآن و و روایات، معمولاً جهل دربرابرِ عقل است؛ چنانكه در روایات عنوان «العقل و الجهل» داریم. - در شیوه‌ى اعراض و عفو و گذشت، نباید به خواسته و گفته‌ى جاهلان كه برخلافِ مصلحت است توجّه كنیم؛ بلكه باید محكم و استوار ایستاد. «اعرض عن الجاهلین» ⓙⓞⓘⓝ eitaa.com/qafodin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیام رهبر انقلاب اسلامی در پی حادثه ناگوار ربایش و شهادت آقای مولوی عبدالواحد ریگی متن پیام به شرح زیر است:   بسم الله الرحمن الرحیم حادثۀ ناگوار ربایش جناب مولوی عبدالواحد ریگی (رحمة‌الله‌علیه) و به شهادت رساندن این عالم خیرخواه و شجاع موجب تأسف و تأثر اینجانب گردید. اشراری که این جنایت را مرتکب شدند مزدورانی روسیاهند که در خدمت دشمنان سعادت هم‌میهنان بلوچ و اتحاد اقوام ایرانی قرار گرفته‌اند. وظیفه‌ی دستگاه‌های مسئول تعقیب و مجازات جنایتکاران است و باید با سرعت و جدیت انجام شود. اینجانب به خاندان محترم آن شهید و همۀ مردم بلوچستان بویژه خاش و ایرانشهر تسلیت عرض می‌کنم و رحمت الهی را برای همگان مسألت می‌نمایم. سید علی خامنه‌ای ۱۴۰۱/۹/۲۳ ⓙⓞⓘⓝ eitaa.com/qafodin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یکی ترویج کرده کج‌روی را یکی جان داده ایران قوی را ببینید ای برادرها، تفاوت میان مولوی تا مولوی را 🖋سلیمیان ⓙⓞⓘⓝ eitaa.com/qafodin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
واجب فراموش شده مجموعه کاملی از راهبردهای در زمینه‌ی امر به معروف و نهی از منکر است که در ۹ فصل گرد آوری شده است. در این مجموعه به طور تفصیلی و کامل در خصوص آن چه که پیرامون و نیاز بوده صحبت شده است. 📚ⓙⓞⓘⓝ eitaa.com/qafodin
_ در فصل اول این مجموعه رهنمودهای رهبرمعظم انقلاب پیرامون ضرورت این فریضه آورده شده است؛ _ در فصل دوم به وجوب امر به معروف؛ _ فصل سوم تاثیرات امر به معروف و نهی از منکر _ فصل چهارم مصادیق معروف و منکر با محور رهنمودهای رهبر معظم انقلاب تدوین شده است. _ همچنین فصل پنجم شامل شیوه‌ی صحیح و موثر امر به معروف و نهی از منکر _ و فصل ششم شامل وظیفه‌ی مردم در مورد این فریضه است. _ در فصل هفتم وظیفه‌ی مسئولین درباره امر به معروف و نهی از منکر _ در فصل هشتم هشدارها _ و در فصل پایانی احکام و استفتائات پیرامون این فریضه بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب آورده شده است. 📚ⓙⓞⓘⓝ eitaa.com/qafodin