🔸 غذای روح
قرآن (عبس/۲۴):
فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَىٰ طَعَامِهِ
انسان باید به غذای خود با دقت نگاه کند.
طبق روایات منظور از طعام، غذای روح نیز هست.
#⃣ #از_تبیین_تا_قیام
ⓙⓞⓘⓝ eitaa.com/qafodin
مراد از رسیدن اجل
«بلغن اجلهنّ»
رسیدن به اواخر مدّت عدّه است نه پایان آن!
زیرا اگر مدّت عدّه پایان یافت، امساک و نگهدارى زن حرام است.
در قرآن، سىوهشت مرتبه كلمه معروف بكار رفته كه پانزده مرتبه آن مربوط به خانواده و همسردارى است؛
یعنى شیوه برخورد زن و مرد در زندگى باید شایسته و پسندیده باشد.
گواهى دو شاهد عادل بر طلاق، منافعى دارد.
از جمله آن كه دو شاهد عادل، به خاطر عدالت و محبوبیتى كه دارند، به طور طبیعى با موعظه سعى مىكنند به جاى طلاق، طرفین را به آشتى ترغیب كنند.
پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فرمودند:
«انّى لأعلم آیة لو اخذ بها النّاس لكفتهم»
من آیهاى را مىشناسم كه اگر مردم به آن عمل كنند، تمام مشكلاتشان حل مىشود؛
و سپس آیهی
«و من یتق اللّه یجعل له مخرجاً»
را تلاوت فرمودند.
در روایات مىخوانیم :
هنگامى كه آیه 3 نازل شد، جمعى از یاران پیامبر، كار و تجارت را رها كردند و گفتند :
خداوند روزى ما را ضمانت كرده است، پس به كار و تلاش نیازى نیست.
پیامبر صلاللهعلیهوآله آنان را احضار و توبیخ كرد و فرمود :
هركس كار و تلاش را رها كند، دعایش مستجاب نمىشود.
«انّه من فعل ذلك لا یستجاب له»
در قرآن، هم مهر الهى با جمله :
«من حیث لا یحتسب»
آمده است و هم قهر الهى
«فاتاهم اللّه من حیث لم یحتسبوا»
یعنى گاهى مهر و قهر الهى غیر منتظره و به شكلى كه گمان نمىرود به انسان مىرسد.
أثر تقوا فقط در آخرت نیست.
#امام_صادق_علیه_السلام در مورد جملهی
«من حیث لا یحتسب»
فرمودند :
این گشایش روزى، براى تقواپیشهگان در دنیاست.
تفاسیر المیزان، نورالثقلین، مجمع البیان
طلاق 3 /حشر 2
ⓙⓞⓘⓝ@qafodin
#پیام_های_آیه :
- زمان بندى احكام دینى، باید به دقت مراعات شود.
(هم آغاز زمان عدّه: «فطلقوهنّ لعدتهنّ»
و هم پایان آن: «اذا بلغن اجلهن» ذكر شده است)
- كارها باید از ابتدا داراى برنامه و زمان مشخص باشند.
«اجلهنّ»
- هم ادامه زندگى باید به نحو پسندیده باشد و هم جدایى و طلاق.
«امسكوهنّ بمعروف او فارقوهنّ بمعروف»
- رفتار شایسته چه در حال صلح و آشتى و چه در حال قهر و جدایى، از حقوق همسر است.
«امسكوهنّ بمعروف»
- نگاهدارى همسر، مقدّم بر جدایى است.
ابتدا فرمود:
«امسكوهنّ»
و سپس «فارقوهنّ»
- آیینِ همسردارى یا طلاق باید مورد پذیرش شرع و پسند عقل باشد.
«بمعروف»
- به دلیل ضعف جسمى و نارسایى، آداب و رسوم اجتماعى و تاریخى، حقوق زنان بیشتر پایمال شده و مىشود.
لذا بیشترین خطابهاى قرآن در مورد مراعاتِ حقوق، به مردان است.
«امسكوهنّ بمعروف، فارقوهنّ بمعروف»
- جدایى و طلاق، همراه با كرامت و به دور از هر گونه تحقیر صورت گیرد.
«فارقوهنّ بمعروف»
- شرط صحت طلاق، حضور دو شاهد عادل است.
«و اشهدوا ذوى عدل منكم»
- براى حفظ حقوق طرفین، گرفتن دو شاهد عادل، نشانه محكمكارى و دقّت است.
«و اشهدوا ذوى عدل منكم»
- كسانى كه در محضر آنان طلاق جارى مىشود، باید عادل باشند.
«ذوى عدلٍ منكم»
یعنى عدالت سرمایه آنان باشد.
- افراد عادل نیز به تذكّر نیازمندند.
«اشهدوا ذوى عدل منكم و اقیموا الشهادة للّه»
- حبّ و بغض ها نباید در قضاوت ما تأثیرگذار باشد.
«اقیموا الشهادة للّه»
(مشابه این جمله، در آیه 135 نساء آمده كه مىفرماید : «كونوا قوامین بالقسط شهداء للّه و لو على انفسكم او الوالدین والاقربین»)
- گواهى دو شاهد عادل باید همراه با حفظ حقوق مردم و اخلاص باشد.
«اقیموا الشّهادة للّه»
(در كلمه «اقیموا» برپاداشتن حقوق مردم و در كلمه «للّه» اخلاص در عمل نهفته است).
- اقامه حقوق مردم، ارزشى هم وزن اقامه نماز و دین دارد.
(در قرآن كلمه «اقیموا» درباره نماز، دین، شهادت و وزن مطرح شده است.
«اقیموا الدین»(21)، «اقیموا الصّلاة»(22)، «اقیموا الوزن»(23) و «اقیموا الشّهادة»(24)
- موعظه تنها تذكرات اخلاقى نیست، بلكه دستورات فقهى نیز نوعى موعظه است. «امسكوهنّ .. فارقوهنّ .. اشهدوا .. ذلكم یوعظ به»
- پند پذیرى، نشانه ایمان واقعى است.
«یوعظ به من كان یؤمن»
ⓙⓞⓘⓝ eitaa.com/qafodin
بیش از 1148 سال(شمسی) و 10 ماه و 12 روز و 8 ساعت و 31 دقیقه و 56 ثانیه است کسی منتظر 313 نفر است و زمان 36252433916.187 همچنان در گذر است ..
🔻استراتژی موضوعی در جنگ شناختی
که آن را «تسلط بر توجه» مینامیم ..
به حداقل سه عنصر کلیدی نیاز مبرم دارد :
(1) تأثیرگذار که میخواهد بر توجه مخاطب هدف تسلط یابد.
(2) مخاطب هدف که میخواهد (یا مایل به پذیرش) نوع اطلاعات ارائه شده توسط عامل تأثیرگذار را دارد.
(3) رسانهای که از طریق آن میتوان یک مخاطب وفادار و ثابت را برای ادامه سیاستهایش حفظ کند.
#جنگ_روایتها
#جنگ_شناختی
#جنگ_ترکیبی
ⓙⓞⓘⓝ eitaa.com/qafodin