🔸 غذای روح
قرآن (عبس/۲۴):
فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَىٰ طَعَامِهِ
انسان باید به غذای خود با دقت نگاه کند.
طبق روایات منظور از طعام، غذای روح نیز هست.
#⃣ #از_تبیین_تا_قیام
ⓙⓞⓘⓝ eitaa.com/qafodin
مراد از رسیدن اجل
«بلغن اجلهنّ»
رسیدن به اواخر مدّت عدّه است نه پایان آن!
زیرا اگر مدّت عدّه پایان یافت، امساک و نگهدارى زن حرام است.
در قرآن، سىوهشت مرتبه كلمه معروف بكار رفته كه پانزده مرتبه آن مربوط به خانواده و همسردارى است؛
یعنى شیوه برخورد زن و مرد در زندگى باید شایسته و پسندیده باشد.
گواهى دو شاهد عادل بر طلاق، منافعى دارد.
از جمله آن كه دو شاهد عادل، به خاطر عدالت و محبوبیتى كه دارند، به طور طبیعى با موعظه سعى مىكنند به جاى طلاق، طرفین را به آشتى ترغیب كنند.
پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فرمودند:
«انّى لأعلم آیة لو اخذ بها النّاس لكفتهم»
من آیهاى را مىشناسم كه اگر مردم به آن عمل كنند، تمام مشكلاتشان حل مىشود؛
و سپس آیهی
«و من یتق اللّه یجعل له مخرجاً»
را تلاوت فرمودند.
در روایات مىخوانیم :
هنگامى كه آیه 3 نازل شد، جمعى از یاران پیامبر، كار و تجارت را رها كردند و گفتند :
خداوند روزى ما را ضمانت كرده است، پس به كار و تلاش نیازى نیست.
پیامبر صلاللهعلیهوآله آنان را احضار و توبیخ كرد و فرمود :
هركس كار و تلاش را رها كند، دعایش مستجاب نمىشود.
«انّه من فعل ذلك لا یستجاب له»
در قرآن، هم مهر الهى با جمله :
«من حیث لا یحتسب»
آمده است و هم قهر الهى
«فاتاهم اللّه من حیث لم یحتسبوا»
یعنى گاهى مهر و قهر الهى غیر منتظره و به شكلى كه گمان نمىرود به انسان مىرسد.
أثر تقوا فقط در آخرت نیست.
#امام_صادق_علیه_السلام در مورد جملهی
«من حیث لا یحتسب»
فرمودند :
این گشایش روزى، براى تقواپیشهگان در دنیاست.
تفاسیر المیزان، نورالثقلین، مجمع البیان
طلاق 3 /حشر 2
ⓙⓞⓘⓝ@qafodin
#پیام_های_آیه :
- زمان بندى احكام دینى، باید به دقت مراعات شود.
(هم آغاز زمان عدّه: «فطلقوهنّ لعدتهنّ»
و هم پایان آن: «اذا بلغن اجلهن» ذكر شده است)
- كارها باید از ابتدا داراى برنامه و زمان مشخص باشند.
«اجلهنّ»
- هم ادامه زندگى باید به نحو پسندیده باشد و هم جدایى و طلاق.
«امسكوهنّ بمعروف او فارقوهنّ بمعروف»
- رفتار شایسته چه در حال صلح و آشتى و چه در حال قهر و جدایى، از حقوق همسر است.
«امسكوهنّ بمعروف»
- نگاهدارى همسر، مقدّم بر جدایى است.
ابتدا فرمود:
«امسكوهنّ»
و سپس «فارقوهنّ»
- آیینِ همسردارى یا طلاق باید مورد پذیرش شرع و پسند عقل باشد.
«بمعروف»
- به دلیل ضعف جسمى و نارسایى، آداب و رسوم اجتماعى و تاریخى، حقوق زنان بیشتر پایمال شده و مىشود.
لذا بیشترین خطابهاى قرآن در مورد مراعاتِ حقوق، به مردان است.
«امسكوهنّ بمعروف، فارقوهنّ بمعروف»
- جدایى و طلاق، همراه با كرامت و به دور از هر گونه تحقیر صورت گیرد.
«فارقوهنّ بمعروف»
- شرط صحت طلاق، حضور دو شاهد عادل است.
«و اشهدوا ذوى عدل منكم»
- براى حفظ حقوق طرفین، گرفتن دو شاهد عادل، نشانه محكمكارى و دقّت است.
«و اشهدوا ذوى عدل منكم»
- كسانى كه در محضر آنان طلاق جارى مىشود، باید عادل باشند.
«ذوى عدلٍ منكم»
یعنى عدالت سرمایه آنان باشد.
- افراد عادل نیز به تذكّر نیازمندند.
«اشهدوا ذوى عدل منكم و اقیموا الشهادة للّه»
- حبّ و بغض ها نباید در قضاوت ما تأثیرگذار باشد.
«اقیموا الشهادة للّه»
(مشابه این جمله، در آیه 135 نساء آمده كه مىفرماید : «كونوا قوامین بالقسط شهداء للّه و لو على انفسكم او الوالدین والاقربین»)
- گواهى دو شاهد عادل باید همراه با حفظ حقوق مردم و اخلاص باشد.
«اقیموا الشّهادة للّه»
(در كلمه «اقیموا» برپاداشتن حقوق مردم و در كلمه «للّه» اخلاص در عمل نهفته است).
- اقامه حقوق مردم، ارزشى هم وزن اقامه نماز و دین دارد.
(در قرآن كلمه «اقیموا» درباره نماز، دین، شهادت و وزن مطرح شده است.
«اقیموا الدین»(21)، «اقیموا الصّلاة»(22)، «اقیموا الوزن»(23) و «اقیموا الشّهادة»(24)
- موعظه تنها تذكرات اخلاقى نیست، بلكه دستورات فقهى نیز نوعى موعظه است. «امسكوهنّ .. فارقوهنّ .. اشهدوا .. ذلكم یوعظ به»
- پند پذیرى، نشانه ایمان واقعى است.
«یوعظ به من كان یؤمن»
ⓙⓞⓘⓝ eitaa.com/qafodin
بیش از 1148 سال(شمسی) و 10 ماه و 12 روز و 8 ساعت و 31 دقیقه و 56 ثانیه است کسی منتظر 313 نفر است و زمان 36252433916.187 همچنان در گذر است ..
🔻استراتژی موضوعی در جنگ شناختی
که آن را «تسلط بر توجه» مینامیم ..
به حداقل سه عنصر کلیدی نیاز مبرم دارد :
(1) تأثیرگذار که میخواهد بر توجه مخاطب هدف تسلط یابد.
(2) مخاطب هدف که میخواهد (یا مایل به پذیرش) نوع اطلاعات ارائه شده توسط عامل تأثیرگذار را دارد.
(3) رسانهای که از طریق آن میتوان یک مخاطب وفادار و ثابت را برای ادامه سیاستهایش حفظ کند.
#جنگ_روایتها
#جنگ_شناختی
#جنگ_ترکیبی
ⓙⓞⓘⓝ eitaa.com/qafodin
15.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عزیزِ دلم حضرت #آیت_الله_ناصری (رحمهاللهعلیه)
⭕️جایی پیش اومد که از خدا ناامید بشید؟
فرمودند : از اسباب ناامید شدم اما از خدا نه!
🔺نجف بودیم، وضع اقتصادی چندان خوب نبود.
یک روز میخواستم نان و ماست بگیرم برای منزل، دیدم پول ندارم؛
گلهای به حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام کردم که ما پناهنده شما شدیم ..
آیا سزاوار است که من الان میخواهم برم منزل هیچ نداشته باشم؟
همینطور که سرم پایین بود،
یکدفعه به ذهنم آمد تو حاضری ده دینار بگیری و عقیدهت رو بدی؟
تو ثروتمندی؛ چه گلهای داری؟
ⓙⓞⓘⓝ eitaa.com/qafodin
VID_20221112_204404_640_۱۲۱۱۲۰۲۲(4).mp3
815.6K
غم صیقل خداست .. خدایا زِ ما مگیر
این جوهر جلی که جلا میدهد به دل
#شهریار
ⓙⓞⓘⓝ eitaa.com/qafodin
📍#شب_بخیر_چون_هیچکس_نباید_بدون_شب_بخیر_بخوابه
پیمانهاى الهى كه در این آیه مطرح گردیده، متعدّد است:
خداوند از انبیا پیمان گرفته تا آیات الهى را به مردم بگویند.
و از اهل كتاب تعهّد گرفته تا كتمان حقایق نكنند؛
و به بشارت هاى تورات و انجیل كه درباره پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله آمده است عمل نمایند.
و از عامّه مردم نیز عهد گرفته، به فرمان الهى عمل كرده و راه شیطان را رها كنند.
در اسلام وفاى به عهد واجب است،
حتّى نسبت به كفّار.
و عهدشكن، منافق معرّفى شده است،
هرچند كه اهل نماز باشد.
رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمودند:
«لا دین لمن لا عهد له»
آن كس كه پایبند تعهّدات خود نیست، از دین بهرهاى ندارد.
خداوند در این آیه فرمان داده تا با گروههایى پیوند و رابطه داشته باشیم:
«امر اللَّه به ان یوصل»
در روایات آن گروهها چنین معرّفى شدهاند :
رهبران آسمانى، دانشمندان، خویشاوندان، مؤمنین، همسایگان و اساتید.
و هركس رابطهى خود را با این افراد قطع كند، خود خسارت مىبیند.
زیرا جلو رشد و تكاملى را كه در سایه این ارتباطات مىتوانسته داشته باشد، گرفته است.
وفاى به عهد، كمالى است كه خداوند خود را به آن ستوده است؛
«ومن اوفى بعهده من اللَّه»
كیست كه بهتر از خدا به پیمانش وفا كند؟
وفاى به عهد حتّى نسبت به مشركین لازم است؛
«فاتموا الیهم عهدهم الى مدّتهم»
تا پایان مدّت قرارداد به پیمانى كه با مشركین بسته اید وفادار باشید.
همچنین در آیه 25 سوره رعد پیمان شكنان لعنت شده اند.
عهد دو گونه است:
عهد و پیمانى كه مردم با یكدیگر مىبندند و باید به آن وفادار باشند.
و عهد و پیمانى كه خداوند براى رهبرى یک جامعه، بر عهده پیامبر یا امام قرار مىدهد.
#ادامه :
عهد دو گونه است:
عهدو پیمانى كه مردم با یكدیگر مىبندند و باید به آن وفادار باشند.
و عهد و پیمانى كه خداوند براى رهبرى یک جامعه، بر عهدهى پیامبر یا امام قرار مىدهد كه این عهد مقام الهى است.
«لا ینال عهدى الظالمین»
بخشى از پیمانهاى الهى كه این آیه بر آن تأكید مىكند، همان پیمانهاى فطرى است كه خداوند در نهاد همه افراد بشر قرار داده است.
چنانكه حضرت على علیه السلام
فلسفهى نبوّت را شكوفا نمودنِ پیمان فطرى مىداند.
«و واتر الیهم انبیائه لیستأدوهم میثاق فطرته»
سؤال:
عهد خداوند چیست؟
پاسخ:
از جمله «لا ینال عهدى الظالمین» استفاده مىشود كه رهبرى آسمانى، عهد خداوند است
و از روایات نیز استفاده مىشود كه
نماز، عهد خداوند است.
هرگونه تعهّدى كه انسان بین خود و خدا داشته باشد، عهد الهى است.
ⓙⓞⓘⓝ eitaa.com/qafodin
راه بسیار است مردم را به قرب حق، ولی
راه نزدیکش دل مردم به دست آوردن است
#صائبتبریزی
در تفاسیر صافى، مجمع البیان، قرطبى و كبیر فخررازى آمده كه :
این آیه در شأن #حضرت_على_علیه_السلام نازل شده است.
هنگامىكه آن حضرت فقط چهار درهم ذخیره داشت، یک درهم را در روز، یک درهم را در شب، سومین آنرا مخفیانه، و چهارمین درهم را آشكارا در راه خدا انفاق نمود.
البته وعدهى این آیه، شامل همه كسانى مىشود كه اینگونه عمل كنند.
چنین افرادى نه از فقر و تنگدستى بیم دارند، چون به وعدههاى خداوند ایمان داشته و به او توكّل مىكنند؛
و نه بخاطر انفاق، اندوهگین مىشوند، چون به رضایت الهى و آثار اخروى انفاق توجّه دارند.
شاید دلیل آنكه «لیل» بر «نهار»
و یا «سرّ» بر «علانیة» مقدّم شده است، آن باشد كه انفاقهاى پنهانى در دل شب ارزش بیشترى دارد. [752]
این آیه به منزلهى جمع بندى چهارده آیه گذشته است كه درباره انفاق بحث مىكرد.
موضوعى كه هیچ موردى در قرآن اینگونه مفصّل بحث نشده است.
آثار انفاق بر كسى پوشیده نیست، از جمله :
تعدیل ثروت
و كم شدن اختلافات طبقاتى،
ایجاد محبّت،
شكوفایى روح سخاوت
و بالاتر از همه قرب به خداوند.
انفاق، علاوه بر انفاق مال و ثروت ..
شامل انفاقِ علم، آبرو و مقام نیز مىشود.
كلمهى انفاق، در لغت به معناى پر كردن گودال و در اصطلاح، به معناى پر كردن و بر طرف نمودن كمبودهاى مالى است.
یادآورى این نكته لازم است كه توجّه اسلام به مسئله انفاق، به معناى گداپرورى و رواج تكدّىگرى نیست.
زیرا در بسیارى از روایات، از كسانى كه بدون داشتن نیاز، از دیگران درخواست كمک مىكنند، مذمّت شده؛
و از سوى دیگر بهترین نوع انفاق، در اختیار قراردادنِ ابزار كار به جاى پول دادن، معرفى شده است.
@qafodin
#پیام_های_آیه :
- داشتن روحیّهى انفاق و سخاوت مهم است،
نه یكى دو بار انفاق آنهم از روى ترحّم.
«ینفقون» فعل مضارع بر استمرار دلالت دارد.
- تعیین نشدن اجر الهى، نشانهى گستردگى آن است.
«اجرهم»
- وعدههاى الهى، بهترین مشوّق انسان در كارهاى نیک است.
«فلهم اجرهم»
- آرامش و امنیّت، از بركات انفاق است.
«لاخوف علیهم ولا هم یحزنون»
ⓙⓞⓘⓝ eitaa.com/qafodin
🔸امیرالمومنین علیه السلام:
👈 اگر قصد اصلاح مردم را دارى، از خودت آغاز كن!
زيرا پرداختن تو به اصلاح ديگران، در حالى كه خودت فاسد هستى، بزرگترين عيب است.
📖 إنْ سَمَتْ هِمَّتُكَ لِإِصْلَاحِ النَّاسِ فَابْدَأْ بِنَفْسِكَ فَإِنْ تَعَاطَيْتَ إِصْلَاحَ غَيْرِكَ وَ نَفْسُكَ فَاسِدَةٌ فَهُوَ أَكْبَرُ عَيْب.
📚 عیون الحکم، ص۱۶۴.
ⓙⓞⓘⓝ eitaa.com/qafodin