eitaa logo
جریده‌ی قاف‌الدین
38 دنبال‌کننده
549 عکس
141 ویدیو
16 فایل
جَریده : (جَ دِ) [ ع. جریدة ] (اِ.) ۱-دفتر ۲-روزنامه ۳-مجله ۴-نامه ۵-نشریه ۶-تنها، منفرد ۷-مجازا سبک‌بار، مجرّد ۸-عده‌ای سوار بدون پیاده انگلیسی : journey عربی : رحلة، سفر، مسيرة، المسافة المقطوعة، سافر، قام برحلة
مشاهده در ایتا
دانلود
پیمان‌هاى الهى كه در این آیه مطرح گردیده، متعدّد است: خداوند از انبیا پیمان گرفته تا آیات الهى را به مردم بگویند. و از اهل كتاب تعهّد گرفته تا كتمان حقایق نكنند؛ و به بشارت هاى تورات و انجیل كه درباره پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله آمده است عمل نمایند. و از عامّه مردم نیز عهد گرفته، به فرمان الهى عمل كرده و راه شیطان را رها كنند. در اسلام وفاى به عهد واجب است، حتّى نسبت به كفّار. و عهدشكن، منافق معرّفى شده است، هرچند كه اهل نماز باشد. رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمودند: «لا دین لمن لا عهد له» آن كس كه پایبند تعهّدات خود نیست، از دین بهره‌اى ندارد. خداوند در این آیه فرمان داده تا با گروه‌هایى پیوند و رابطه داشته باشیم: «امر اللَّه به ان یوصل» در روایات آن گروه‌ها چنین معرّفى شده‌اند : رهبران آسمانى، دانشمندان، خویشاوندان، مؤمنین، همسایگان و اساتید. و هركس رابطه‌ى خود را با این افراد قطع كند، خود خسارت مى‌بیند. زیرا جلو رشد و تكاملى را كه در سایه این ارتباطات مى‌توانسته داشته باشد، گرفته است. وفاى به عهد، كمالى است كه خداوند خود را به آن ستوده است؛ «ومن اوفى بعهده من اللَّه» كیست كه بهتر از خدا به پیمانش وفا كند؟ وفاى به عهد حتّى نسبت به مشركین لازم است؛ «فاتموا الیهم عهدهم الى مدّتهم» تا پایان مدّت قرارداد به پیمانى كه با مشركین بسته اید وفادار باشید. همچنین در آیه 25 سوره رعد پیمان شكنان لعنت شده اند. عهد دو گونه است: عهد و پیمانى كه مردم با یكدیگر مى‌بندند و باید به آن وفادار باشند. و عهد و پیمانى كه خداوند براى رهبرى یک جامعه، بر عهده پیامبر یا امام قرار مى‌دهد.
: عهد دو گونه است: عهدو پیمانى كه مردم با یكدیگر مى‌بندند و باید به آن وفادار باشند. و عهد و پیمانى كه خداوند براى رهبرى یک جامعه، بر عهده‌ى پیامبر یا امام قرار مى‌دهد كه این عهد مقام الهى است. «لا ینال عهدى الظالمین» بخشى از پیمان‌هاى الهى كه این آیه بر آن تأكید مى‌كند، همان پیمان‌هاى فطرى است كه خداوند در نهاد همه افراد بشر قرار داده است. چنانكه حضرت على علیه السلام فلسفه‌ى نبوّت را شكوفا نمودنِ پیمان فطرى مى‌داند. «و واتر الیهم انبیائه لیستأدوهم میثاق فطرته» سؤال: عهد خداوند چیست؟ پاسخ: از جمله «لا ینال عهدى الظالمین» استفاده مى‌شود كه رهبرى آسمانى، عهد خداوند است و از روایات نیز استفاده مى‌شود كه نماز، عهد خداوند است. هرگونه تعهّدى كه انسان بین خود و خدا داشته باشد، عهد الهى است. ⓙⓞⓘⓝ eitaa.com/qafodin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
راه بسیار است مردم را به قرب حق، ولی راه نزدیکش دل مردم به دست آوردن است
الـسلامُ‌عـلَیـــڪ‌یاابٰـاصٰالِـحَ‌الــمَھـــــدے³¹³
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در تفاسیر صافى، مجمع البیان، قرطبى و كبیر فخررازى آمده كه : این آیه در شأن نازل شده است. هنگامى‌كه آن حضرت فقط چهار درهم ذخیره داشت، یک درهم را در روز، یک درهم را در شب، سومین آنرا مخفیانه، و چهارمین درهم را آشكارا در راه خدا انفاق نمود. البته وعده‌ى این آیه، شامل همه كسانى مى‌شود كه اینگونه عمل كنند. چنین افرادى نه از فقر و تنگدستى بیم دارند، چون به وعده‌هاى خداوند ایمان داشته و به او توكّل مى‌كنند؛ و نه بخاطر انفاق، اندوهگین مى‌شوند، چون به رضایت الهى و آثار اخروى انفاق توجّه دارند. شاید دلیل آنكه «لیل» بر «نهار» و یا «سرّ» بر «علانیة» مقدّم شده است، آن باشد كه انفاق‌هاى پنهانى در دل شب ارزش بیشترى دارد. [752] این آیه به منزله‌ى جمع بندى چهارده آیه گذشته است كه درباره انفاق بحث مى‌كرد. موضوعى كه هیچ موردى در قرآن اینگونه مفصّل بحث نشده است. آثار انفاق بر كسى پوشیده نیست، از جمله : تعدیل ثروت و كم شدن اختلافات طبقاتى، ایجاد محبّت، شكوفایى روح سخاوت و بالاتر از همه قرب به خداوند. انفاق، علاوه بر انفاق مال و ثروت .. شامل انفاقِ علم، آبرو و مقام نیز مى‌شود. كلمه‌ى انفاق، در لغت به معناى پر كردن گودال و در اصطلاح، به معناى پر كردن و بر طرف نمودن كمبودهاى مالى است. یادآورى این نكته لازم است كه توجّه اسلام به مسئله انفاق، به معناى گداپرورى و رواج تكدّى‌گرى نیست. زیرا در بسیارى از روایات، از كسانى كه بدون داشتن نیاز، از دیگران درخواست كمک مى‌كنند، مذمّت شده؛ و از سوى دیگر بهترین نوع انفاق، در اختیار قراردادنِ ابزار كار به جاى پول دادن، معرفى شده است. @qafodin
: - داشتن روحیّه‌ى انفاق و سخاوت مهم است، نه یكى دو بار انفاق آنهم از روى ترحّم. «ینفقون» فعل مضارع بر استمرار دلالت دارد. - تعیین نشدن اجر الهى، نشانه‌ى گستردگى آن است. «اجرهم» - وعده‌هاى الهى، بهترین مشوّق انسان در كارهاى نیک است. «فلهم اجرهم» - آرامش و امنیّت، از بركات انفاق است. «لاخوف علیهم ولا هم یحزنون» ⓙⓞⓘⓝ eitaa.com/qafodin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸امیرالمومنین علیه السلام: 👈 اگر قصد اصلاح مردم را دارى، از خودت آغاز كن! زيرا پرداختن تو به اصلاح ديگران، در حالى كه خودت فاسد هستى، بزرگترين عيب است. 📖 إنْ سَمَتْ هِمَّتُكَ لِإِصْلَاحِ النَّاسِ فَابْدَأْ بِنَفْسِكَ فَإِنْ تَعَاطَيْتَ إِصْلَاحَ غَيْرِكَ وَ نَفْسُكَ فَاسِدَةٌ فَهُوَ أَكْبَرُ عَيْب‏. 📚 عیون الحکم، ص۱۶۴. ⓙⓞⓘⓝ eitaa.com/qafodin
صبرِ صلابت گونه‌ی شیران .. کفتار را قوّتِ عرض اندام می‌دهد! 💔 ..
حس و حال مان نیست .. شما ببخشید
| مراسم تشییع شهید مدافع امنیت حسن براتی 🔹چهارشنبه ساعت ۱۴:۳۰ 🔹میدان بسیج به سمت حرم مطهر رضوی ⓙⓞⓘⓝ eitaa.com/qafodin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فرمودند : از دل بستن به دنیا کم کنید؛ و با توشه نیکی که در برابر شماست رهسپار شوید. 📚نهج البلاغه خطبه204 ⓙⓞⓘⓝ eitaa.com/qafodin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
السابقون: به رنج رنجِ جهان چاره جز شکیبم نیست .. جان ⓙⓞⓘⓝ eitaa.com/qafodin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📍بسیجی مجروح‌شده در اغتشاشات مشهد به شهادت رسید. حسین براتی بسیجی ناحیه مالک اشتر پس از یک ماه تحمل جراحت‌های ناشی از شلیک گلوله اغتشاشگران، سحرگاه امروز در بیمارستان به فیض نائل شد. جمعه ۲۲ مهرماه دو نیروی بسیجی حافظ امنیت به یک خودروی پراید با پلاک غیربومی مشکوک شدند و آن را مورد بررسی قرار دادند .. که یکی از سرنشینان خودرو ناگهان به سمت نیروهای بسیجی تیراندازی می‌کند و متواری می‌شود؛ در این حمله تروریستی «حسین براتی» به ضرب گلوله این فرد مجروح و روانه بیمارستان شد. ⓙⓞⓘⓝ eitaa.com/qafodin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽ 📍 : - مبدأ و معاد هر دو به دست یک خداست. «اللّه لااله الا هو لیجمعنكم ..» - قیامت روزِ جمع شدن همه براى حسابرسى‌ست؛ پس باید در راه جلب رضاى او كوشش كرد .. و تنها او را پرستید. «لیجمعنّكم الى یوم القیامة» - با آن همه دلایل بر معاد : مثل عدالت خدا، حكمت او، نشانه‌هاى رستاخیز در طبیعت و حیات آن پس از مرگ در زمستان، خواب و بیدارى، تجدید سلول هاى بدن و .. جایى براى تردید در قیامت نیست. «لاریب» - هرجا كه غفلت بیشتر باشد، مربّى باید هشدارهاى قاطع ترى دهد. نشانه هاى تأكید در آیه : حرف لام نون تأكید ثقیله جمله «لاریب» جمله «اصدق حدیثاً» همه به خاطر غفلت انسان از قیامت است. ⓙⓞⓘⓝ eitaa.com/qafodin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جریده‌ی قاف‌الدین
السابقون: سه کار است ڪه شیعه باید هر روز آن را انجام دهد👇؛ ¹.خـــوانـدن دعـــــای عـهــد ².دعـــــــــــای ‌فـــــــــــــــرج ³.سه مرتبــه سـوره توحیـد و هدیه‌آن‌ها ‌به •عجل‌الله‌تعالے‌فرجہ‌الشریف ⓙⓞⓘⓝ eitaa.com/qafodin