eitaa logo
قال الصادق:(مکتب الصادق)
465 دنبال‌کننده
369 عکس
28 ویدیو
13 فایل
ا ﷽ ا یا هادی کانالی جهت : 🔸تبیین فقه روایی 🔸 حدیث خوانی 🔸نکات و مبانی علوم حدیث 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ کانال های دیگر: @azizamhosen @yaraliagham
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا ☘نصایح(نصیحت ها) 💠 (علیه‌السلام) «أُوصِيكُمْ بِخَمْسٍ لَوْ ضَرَبْتُمْ إِلَيْهَا آبَاطَ اَلْإِبِلِ لَكَانَتْ لِذَلِكَ أَهْلاً: ۱) لاَ يَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِلاَّ رَبَّهُ وَ ۲) لاَ يَخَافَنَّ إِلاَّ ذَنْبَهُ وَ ۳) لاَ يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لاَ يَعْلَمُ أَنْ يَقُولَ لاَ أَعْلَمُ وَ ۴) لاَ يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ إِذَا لَمْ يَعْلَمِ اَلشَّيْءَ أَنْ يَتَعَلَّمَهُ وَ ۵) عَلَيْكُمْ بِالصَّبْرِ فَإِنَّ اَلصَّبْرَ مِنَ اَلْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ اَلْجَسَدِ وَ لاَ خَيْرَ فِي جَسَدٍ لاَ رَأْسَ مَعَهُ وَ لاَ فِي إِيمَانٍ لاَ صَبْرَ مَعَهُ» 🔸شما را به پنج چيز سفارش مى‌كنم كه اگر براى آنها شتران را پر شتاب برانيد و رنج سفر را تحمّل كنيد سزاوار است: ۱) جز به پروردگار خود اميدوار نباشید. ۲) جز از گناهان خود نترسید. ۳) از گفتن «نمی‌دانم» در آنچه نمی‌دانید، شرم نکنید. ۴) از آموختنِ آنچه نمی‌دانید، شرم نکنید. ۵) صبور باشید زیرا شكيبايى نسبت به ايمان به منزلۀ سر نسبت به بدن است؛ در بدنى كه سر نيست و در ايمانى كه شكيبايى نیست، خيرى نيست. 📚 ، حکمت ۸۲ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘فضائل امیرالمؤمنین حضرت امام صادق علیه‌السلام: «وَ اللَّهِ مَا اسْتَوْجَبَ آدَمُ أَنْ يَخْلُقَهُ اللَّهُ بِيَدِهِ وَ يَنْفُخَ فِيهِ مِنْ رُوحِهِ إِلَّا بِوَلايَةِ عَلِيَّ عَلَيْهِ السَّلَامُ» «والله ، آدم شایسته آفریده شدن به دست خدا و دمیدن روح خویش در او نشد، مگر به‌واسطه ولایت على عليه‌السلام.» الكافي، ج٢، ص١۹۶. حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘کتاب"فضائل الأشهر الثلاثة" 🔸مولف‌ شيخ صدوق، ابو جعفر محمد بن على بن حسين بن بابويه قمى( ۳۰۵- ۳۸۱ هجرى). مؤلف اين كتاب از چهره‌هاى برجسته فقها و روات شيعه در قرن چهارم هجرى است. 🔸درباره كتاب‌ كتاب، مجموعه رواياتى است از حضرت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم و ائمه معصومين عليهم السلام كه در فضيلت ماه رجب و شعبان و رمضان روايت شده است. شيخ صدوق در اين كتاب به مستحبات و اعمال اين سه ماه نيز اشاره دارد. 🔸اين كتاب شامل سه كتاب است به نام‌هاى:« فضائل شهر رجب»،« فضائل شهر شعبان» و« فضائل شهر رمضان». 🔸شيخ صدوق، خود نيز به اين كتاب‌ها به طور مستقل اشاره دارد؛ ولى به دليل كتابت همراه با هم، به نام« فضائل الأشهر الثلاثة» مشهور شده‌اند و به عنوان يك كتاب مطرح گرديده‌اند. 🔸اعتبار و ارزش‌ كتاب حاضر، مانند ديگر كتاب‌هاى شيخ صدوق، پيوسته مورد توجه علما و فقهاى شيعه قرار گرفته و از معتبرترين اصول روايى شيعه به شمار مى‌آيد. روايات آن نيز در بسيارى از مجموعه‌هاى روايى بزرگ شيعه مانند« بحار الأنوار» و« مستدرك الوسائل» و... نقل شده است. اين كتاب در شناخت فضيلت دعا و نمازهاى مستحبى و اعمال ماه رجب و شعبان و رمضان كتابى بس ارزشمند و قابل توجه است. 🔸متن كتاب گرفته شده از روايات اهل بيت رسول خدا است كه تنها راه شناخت شيوه مناجات و تضرع به درگاه الهى مى‌باشد. 🔸همچنين اين كتاب يكى از ارزشمندترين منابع كتاب‌هاى دعا مانند مفاتيح الجنان شيخ عباس قمى به شمار مى‌آيد. 🔸انگيزه نگارش‌ شيخ صدوق، كه خود يكى از بزرگ‌ترين روات شيعه به شمار مى‌آيد، عمر خود را صرف شنيدن و نقل روايات اهل بيت عصمت و طهارت نمود تا سخنان گهربار آن بزرگواران را حفظ نموده و به گوش آيندگان برساند. وى با نگارش اين كتاب خدمتى بزرگ در راه شناخت شيوه مناجات و راز و نياز با آفريدگار جهان از زبان اهل بيت رسول خدا نموده است. 🔸سخن بزرگان‌ علامه، شيخ آقا بزرگ تهرانى درباره اين كتاب مى‌فرمايد: كتاب‌فضائل الأشهر الثلاثةنوشته صدوق است. محدث نورى در كتاب‌هاى خود و علامه مجلسى در بحار الأنوار از آن روايت نقل نموده‌اند. 🔸اين كتاب در سه بخش است: ۱- فضائل ۲- فضائل ۳- فضائل كه هر يك كتابى مستقل و مختصر مى‌باشند و شيخ صدوق در« من لا يحضره الفقيه» به هر يك مستقلا اشاره دارد؛ ولى به دليل اختصار و همراه بودن، سه بخش در يك كتاب و به يك عنوان مشهور شده‌اند و آن‌فضائل الأشهر الثلاثةاست. 🔸تعداد احاديث‌ اين كتاب شامل ۱۵۸ حديث است كه در سه بخش مجزا آمده‌اند. 🔸عناوين كتاب‌ بعضى موضوعات بحث شده در كتاب عبارتند از: فضيلت اهل رجب، پاداش روزه اول و وسط و آخر ماه رجب، شعبان ماه رسول خدا صلى الله عليه و آله است، معناى زيارت خداوند در عرش، دعاى افطار، ماه رمضان و قرآن، غسل‌هاى شب قدر و شب‌هاى ديگر ماه رمضان، فضيلت شب و روز عيد فطر، مهمانان خدا در ماه رمضان و اينكه علت برترى اين امت روزه ماه رمضان است. 🔹منبع: دارالحدیث شیخ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
بررسی روایت ضامن آهو
ا ﷽ ا ☘بررسی روایت ضامن آهو ✅آنچه داستان مشهور در مورد «ضامن آهو» بین محافل هست اینکه؛ «روزی صیادی در بیابان آهویی را دنبال می‌کند و امام رضا(ع) در آن نواحی بوده و آهو به امام رضا(ع) پناه می‌برَد، امام(ع) حاضر می‌شود مبلغی را به آن شکارچی بپردازد تا او آهو را آزاد سازد ولی صیاد نمی‌پذیرد. در این هنگام؛ آهو به زبان می‌آید و به امام(ع) می‌گوید من دو بچه شیرخوار دارم که گرسنه‌اند و چشم به‌ راه‌اند و شما ضمانت مرا بکنید تا بروم و آنها را شیر دهم و برگردم. امام رضا(ع) هم ضمانت آهو را می‌کند و آهو می‌رود و به‌سرعت بر می‌گردد، شکارچی که این وفای به عهد آهو را می‌بیند و وقتی می‌فهمد که ضامن آهو، امام رضا(ع) است، منقلب می‌شود و آهو را آزاد می‌کند.» ✍اما داستان ضامن شدن امام رضا برای آهو به آن شکلی که در بین مردم و برخی آثارِ متأخر آمده، در منابع روایی وجود ندارد و کاملا بی سند است. اما طبق منابع، سه روایت؛ در مورد دیگر معصومین در این باره وجود دارد. 1⃣حضرت رسول اکرم: 👤فضل بن حسن طبرسی(۵۴۸ق) می نویسد : روزی حضرت رسول اکرم با اصحاب از محلی عبور می‌ کردند که در این هنگام آهوئی که در دامی گیر کرده بود به آن حضرت(ص) شکایت کرد. آهو گفت : 📋«يَا رَسُولَ اللهِ! إِنَّ لِي طِفلاً يَحتَاجُ إلَى لَبَنِِ وَ إِنِّي قَد وَقَعتُ فِي هَذِهِ الشَبَكَةِ فَخَلِّنِي حَتَّى اُرضِعَهُ» ♦️ای رسول خدا! من کودکی دارم که احتیاج به شیر من دارد، من اکنون در این دام گرفتارم و کودکم گرسنه مانده است، اینک مرا از این دام رها کن تا کودک خود را شیر دهم. حضرت(ص) فرمود : 📋«كَيفَ اُخَلِّيكَ وَ صَاحِبُ اَلشَّبَكَةِ غَائِبٌ؟» ♦️من چگونه تو را آزاد کنم و حال اینکه صاحب دام اکنون در اینجا نیست؟ آهو گفت : شما مرا رها کنید، من پس از اینکه کودکم را شیر دادم مراجعت خواهم کرد. پس؛ 📋«فَخَلَّاها وَ جَلَسَ حَتَّى رَجَعَت الظِبيَةُ وَ جَاءَ صَاحِبُهَا فَشَفَّعَ رَسُولُ اللهِ(ص) حَتَّى خَلَّى سَبِيلَهَا» ♦️رسول اکرم(ص) به این شرط او را از دام صیاد رهانید، و در آن جا توقف فرمود تا آهو مراجعت کرد، در این هنگام صاحب دام نیز از راه رسید، حضرت(ص) از آهو شفاعت نمود، صیاد نیز او را رها کرد.(۱) 2⃣ : 👤شیخ مفید(۴۱۳ق) می نویسد : امام سجاد(علیه السلام) در یکی از سفرها با عدّه ای به مکه می‌رفت، همینکه در بین راه نشستند آهوئی آمد و در مقابل آن حضرت(ع) ایستاد، با چشمانی پر از اشک به حضرت زین العابدین(ع) شکایت کرد. همسفران خود فرمود : 📋«أَ تَدْرُونَ مَا تَقُولُ هَذِهِ اَلظَّبْيَةُ؟» ♦️آیا می دانید این آهو چه گفت؟ گفتند : خدا و پیغمبر و امام(ع) بهتر می‌دانند. حضرت(ع) فرمود : این آهو می‌گوید : 📋«إِنَّ فُلاَناً اَلْقُرَشِيَّ أَخَذَ خِشْفَهَا بِالْأَمْسِ وَ إِنَّهَا لَمْ تُرْضِعْهُ مِنْ أَمْسِ شَيْئاً» ♦️من نزد فلان شخص قرشی هستم و بچه ای دارم که از من گرفته شده، مدت یک شب و روز است که به آن غذا نداده اند. پس امام زین العابدین(ع) نزد آن شخص قرشی فرستاد، او را حاضر کردند، طلب بخشش آن آهو را با بچه اش از او کرد، غذا آوردند به آن آهو داد، آنگاه امر کرد تا به طرف صحرا رود، راه آن حیوان را باز کردند، او همهمه کنان با بچه خود به سوی بیابان رفت. امام(ع) فرمود : نفهمیدید آن آهو چه می‌گفت؟ سپس فرمود : 📋«دَعَتِ اَللَّهَ لَكُمْ وَ جَزَتْكُمْ خَيْراً» ♦️او در حق ما دعای خیر کرد.(۲) 3⃣ : 👤قطب الدین راوندی(۵۷۳ق) می نویسد : داوود بن کثیر رَقّی نقل می کند روزی به همراه ابوالخطاب و مفضّل و ابو عبداللّٰه بلخى در طی مسیری به همراه امام صادق(ع) بودیم. در این هنگام؛ آهویی به امام صادق(ع) پناه آورد و با دُم خود اظهار عجز و احتیاج می‌کرد و صدای مخصوصی که حاکی از التماس بود، می‌ نمود. امام(ع) فرمود : 📋«أَفْعَلُ إِنْ شَاءَ اَللَّهُ» ♦️ان شاءالله انجام می‌ دهم. آهو راه خود را در پیش گرفت و رفت. عبدالله بلخی گفت : چیز عجیبی دیدیم، آهو چه می‌خواست؟! امام صادق: 📋«اِسْتَجَارَ بِيَ اَلظَّبْيُ وَ أَخْبَرَنِي أَنَّ بَعْضَ مَنْ يَصِيدُ اَلظِّبَاءَ بِالْمَدِينَةِ صَادَ زَوْجَتَهُ وَ أَنَّ لَهَا خِشْفَيْنِ صَغِيرَيْنِ وَ سَأَلَنِي أَنْ أَشْتَرِيَهَا وَ أُطْلِقَهَا إِلَيْهِ فَضَمِنْتُ لَهُ ذَلِكَ» ♦️آهو به من پناهنده شد و گفت : یکی از صیاد های مدینه همسرش را صید کرده و دو برّه کوچک دارد از من تقاضا کرد او را بخرم و آزاد کنم من نیز ضمانت کردم که این کار را انجام دهم. سپس امام(ع) برگشت، ما نیز در خدمتش بودیم آهوی ماده را خرید و آزاد کرد.(۳) ۱)إعلام الوری طبرسی، ج۱، ص۸۲ ۲)الاختصاص شیخ مفید، ص۲۹۷/ اثبات الوصیه مسعودی، ص۱۷۳/ بحارالأنوار، ج۶۱، ص۳۷ ۳)الخرائج و الجرائح ج۱، ص۲۹۷/ بحارالأنوار ، ج۴۷، ص۱۱۲ منبع: اسناد المصائب حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ولایت علوی؛ تمامیت توحید قال الصادق علیه السلام: 🔸«عَلِيٌّ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ وَجَعَلْتَ الْإِقْرَارَ بِوَلَايَتِهِ‏ تَمَامَ تَوْحِيدِكَ وَالْإِخْلَاصَ لَكَ بِوَحْدَانِيَّتِكَ. 🔸"خدایا، علی امیر مومنان است که اقرار به ولایت او را تمامیت توحید و اخلاص در وحدانیت خویش قرار دادی». 📚إقبال الأعمال، ج‏۱، ص ۴۷۷ حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
r74444a12246.mp3
1.94M
ا ﷽ ا ☘معرفی رساله حقوق حضرت امام سجاد علیه السلام حدیثی از امام سجاد علیه السلام درباره پنجاه حق که بر عهده انسان است؛ همچون حق خدا، پیشوایان، اعضای بدن، خویشاوندان و اعمالی مانند نماز، روزه، حج، قربانی و صدقه. قدیمی‌ترین منابع این حدیث، تُحَف‌ُ العقول، تألیف ابن‌شُعبه حَرّانی (درگذشت ۳۸۱ق) و سه کتاب شیخ صدوق (درگذشت ۳۸۲ق)، خصال، مَن لا یَحضُرُهُ الفَقیه (از کتب اربعه امامیه) و اَلاَمالی است. صوت: استاد غلامعلی حضرت سجاد علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ منکر ضروری دین 🔹فقها در مورد انکار ضروی دین بر این باورند که لازم نیست مورد انکار، ضروری باشد، بلکه اگر کسی یقین داشته باشد مطلبی را پیامبر فرموده ولی منکر شود، انکارش کفر می آورد. 🔸بیشتر ایشان معیار را انکار همراه با یقین می‌دانند و معتقدند معلوم نیست روایات مثبت کفر منکر ضروری، بخاطر انکار ضروری باشد، بلکه چون یقین دارد پیامبر فرموده و انکار کرده کافر شده است. انکار امر یقینی (ضروری باشد یا غیر ضروری) کفر می‌آورد، اما اگر ضروری را یقین نداشته باشد و انکار کند، کفر نمی‌آورد. 🔹در مقابل مرحوم آقای محقق داماد می‌فرمود: این که شخص بداند چیزی را پیامبر فرموده، ولی در عین حال انکار کند دو صورت دارد: 1️⃣ گاهی شخص می‌گوید این مطلب را پیامبر فرموده ولی من قبول ندارم، این تکذیب پیغمبر و رسالت است و تکذیب، می‌آورد. 2️⃣ گاهی شخص هر چه را پیامبر فرموده به عنوان حکم الله قبول دارد، هم لفظا و هم اعتقاداً؛ ولی می‌گوید این حرف را پیامبر نفرموده است، ایشان می‌گوید این کذب علی الرسول است و تکذیب الرسول نیست. کذب علی الرسول روزه را باطل می‌کند اما کفر نمی‌آورد. 👈🏻 مثلا با اینکه شخص می‌داند حجاب از طرف پیامبر است و قلباً هم معتقد است هر چه پیامبر فرموده، من الله تعالی است، ولی می‌گوید حجاب را پیامبر نیاورده، بلکه آخوندها آن را درست کرده‌اند و به پیامبر نسبت داده‌اند، این فسق می‌آورد و روزه اش را باطل می کند، اما کفر نمی‌آورد. 📚 ر.ک: کتاب الصوم، آیت الله شبیری زنجانی، ج۱، ص۱۶-۱۷ 🔹منبع : در مسیر اجتهاد •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘به یاد عاشورا ✅ائمه اطهار(علیهم السلام) در طول تاریخ با جملات قصار یا با عباراتی کوتاه، از مصیبت امام حسین(علیه السلام) یاد کرده اند که به برخی از آنان اشاره می شود :👇 1⃣ : 📋《لَا يَوْمَ كَيَوْمِكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع)!》 ♦️هیچ روز و سرنوشتی مانند روز تو نیست ای ابا عبدالله(ع)!(۱) 2⃣ : 📋《هَذِهِ الرَّزِيَّةُ الَّتِي لَيْسَ مِثْلُهَا رَزِيَّةً!》 ♦️این مصیبتی است که نظیر و مانندی ندارد.(۲) 3⃣ : 📋《یَا لَهَا مِنْ مُصِیبَةٍ مَا أَعْظَمَهَا وَ أَعْظَمَ رَزِیَّتَهَا فِی الْإِسْلَامِ وَ فِی جَمِیعِ أَهْلِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْض‏》 ♦️واى از این مصیبت، چقدر بزرگ است و چه قدر عزاى آن در اسلام و بین جمیع اهل آسمانها و زمین گران و سنگین است.(۳) 4⃣ : 📋《فَمَا أَنغَصَ ذِكرَ الحُسَينِ(ع) لِلعَيشِ!》 ♦️چه اندازه ياد مصیبت حسين(ع) زندگی را ناگوار می كند.(۴) 5⃣ : 📋《اِذَا کَانَ الْيَوْمُ العَاشِرُ [مِن المُحَرَّمِ] کَانَ ذَلِکَ الْيَوْمُ يَوْمَ مُصِيبَتِهِ وَ حُزْنِهِ وَ بُکَائِهِ وَ یَقُولُ : هُوَ الْيَوْمُ الّذِّی قُتِلَ فِیهِ الحُسَینِ(ع)》 ♦️هرگاه ده روز از ماه محرّم می گذشت، آن روز، روز مصيبت و اندوه و گريه امام موسی کاظم(ع) بود و می فرمود : این روز، روز مصیبت شهادت امام حسین(ع) است.(۵) 6⃣ : 📋《إِنَّ يَوْمَ اَلْحُسَيْنِ(ع) أَقْرَحَ جُفُونَنَا وَ أَسْبَلَ دُمُوعَنَا》 ♦️روز شهادت حسين(ع) چشم ما را ريش كرد و اشك ما را روان ساخت.(۶) 7⃣ : 📋《فَلَأُنْدِبَنَّكَ صَبَاحَاً وَ مَسَاءً وَ لَابْكِینَّ لَكَ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَمَاً》 ♦️ای جد بزرگوار! من هر صبح و شام برای غربت شما ندبه می كنم و عزاداری می كنم و در عوض اشك خون گریه می كنم.(۷) 📚منابع : ۱)امالی شیخ صدوق، ص۱۱۶ ۲)اللهوف ابن طاووس، ص۱۷۴ ۳)كامل الزيارات ابن قولويه قمی، ص۱۷۷ ۴)مسند الإمام الصادق(ع) عطاردی، ج۴، ص۱۰۷ ۵)امالی شیخ صدوق، ص۱۱۱ ۶)اقبال الأعمال ابن طاووس، ج۲، ص۵۴۴ ۷)المزار الکبیر ابن مشهدی، ص۵۰۱ منبع : اسناد المصائب علیه السلام حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘عظمت زیارت کربلا قال الباقر علیه السلام : 🔸«لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي زِيَارَةِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ(عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) مِنَ الْفَضْلِ لَمَاتُوا شَوْقاً» 🔹️اگر مردم می‏ دانستند چه فضیلتی در زیارت مرقد حسین(علیه السلام) است از شوق زیارت می‏ مُردند. 📚منبع : ۱)کامل الزیارات ابن قولویه قمی، ص۱۴۲ حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘ فرازی از خطبه‌ی حضرت پیامبر در روز غدیر پیرامون مهدویت أَلَا إِنَّ خَاتَمَ الْأَئِمَّةِ مِنَّا الْقَائِمُ الْمَهْدِيُّ أَلَا إِنَّهُ الظَّاهِرُ عَلَى الدِّين ‏أَلَا إِنَّهُ الْمُنْتَقِمُ مِنَ الظَّالِمِينَ أَلَا إِنَّهُ فَاتِحُ الْحُصُونِ وَ هَادِمُهَا أَلَا إِنَّهُ قَاتِلُ كُلِّ قَبِيلَةٍ مِنْ أَهْلِ الشِّرْكِ أَلَا إِنَّهُ مُدْرِكٌ بِكُلِّ ثَارٍ لِأَوْلِيَاءِ اللَّهِ أَلَا إِنَّهُ النَّاصِرُ لِدِينِ اللَّهِ أَلَا إِنَّهُ الْغَرَّافُ فِي بَحْرٍ عَمِيقٍ أَلَا إِنَّهُ يَسِمُ كُلَّ ذِي فَضْلٍ بِفَضْلِهِ وَ كُلَّ ذِي جَهْلٍ بِجَهْلِهِ أَلَا إِنَّهُ خِيَرَةُ اللَّهِ وَ مُخْتَارُهُ آگاه باشید! همانا آخرین امام، قائم مهدی از ماست. آگاه باشید! او بر تمامی ادیان چیره خواهد بود. آگاه باشید! که اوست انتقام گیرنده از ستمکاران. آگاه باشید! که اوست فاتح دژها و منهدم کننده ی آنها. آگاه باشید! که اوست چیره بر تمامی قبایل مشرکان آگاه باشید! که او خونخواه تمام اولیای خداست. آگاه باشید! اوست یاور دین خدا. آگاه باشید! که از دریایی ژرف پیمانه هایی افزون گیرد. آگاه باشید! که او به هر ارزشمندی به اندازه ی ارزش او، و به هر نادان و بی ارزشی به اندازه ی نادانی اش نیکی کند. آگاه باشید! که او نیکو و برگزیده ی خداوند است. 📚 احتجاج، ص ۶۴ حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 💚بالاخره یک روز همه دل‌ها به دست او زنده خواهد شد! 🔻فرازی از دعاهای امام هادی علیه‌السلام: 🔸خداوندا، دل‌های مرده را به دستان مهدی زنده کن و تمایلات مختلف را به وسیله او هماهنگ ساز و زنگار ظلم را از سر راه خود محو فرما تا به بهترین شکل، حق و حقیقت به دستان او آشکار شود و از نور حکومت او، باطل و اهل باطل نابود شوند تا آنجا که از ترس احدی، کوچکترین حق و حقیقتی مخفی نماند! 🔹... أَحْیِ بِهِ الْقُلُوبَ الْمَیْتَةَ وَ اجْمَعْ بِهِ الْأَهْوَاءَ الْمُتَفَرِّقَةَ وَ اجْلُ بِهِ صَدَاءَ الْجَوْرِ عَنْ طَرِیقَتِکَ حَتَّی یَظْهَرَ الْحَقُّ عَلَی یَدَیْهِ فِی أَحْسَنِ صُورَتِهِ وَ یَهْلِکَ الْبَاطِلُ وَ أَهْلُهُ بِنُورِ دَوْلَتِهِ وَ لَا یَسْتَخْفِیَ لِشَیْ ءٍ مِنَ الْحَقِّ مَخَافَةَ أَحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ. 📚 مصباح الزائر: ص ۴۸۰. حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘خوشا به حال شيعيان قائم ما 🔻الإمامُ الصّادقُ عليه السلام: 🔸«يا أبا بَصيرٍ، طُوبى لِشِيعَةِ قائمِنا المُنتَظِرِينَ لِظُهورِهِ في غَيبَتِهِ، و المُطيعينَ لَهُ في ظُهورِهِ، اُولئكَ أولِياءُ اللّهِ الّذينَ لا خَوفٌ علَيهِم و لا هُم يَحزَنونَ». 🔹اى ابو بصير! به حال شيعيان قائم ما كه در زمان غيبت او منتظر ظهورش هستند و در زمان ظهورش فرمانبردار اويند. اينان دوستان خدايند كه بر آنان نه بيمى است و نه اندوهگين مى شوند. 📚كمال الدين و تمام النعمة حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋ناگفته های غدیر!👇 1⃣زمان غدیر 🕚 2⃣مکان غدیر 🗺 3⃣جمعیت غدیر👥 4⃣وصف اوضاع غدیر🌴 حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
1⃣زمان غدیر:👇
✅در مورد تاريخ واقعه غدير تقريبا اختلافى بين منابع نيست. تمامى منابع در اين‏كه اين رویداد بزرگ در هيجدهم ذی الحجه سال دهم هجری اتفاق افتاده، اتفاق نظر دارند. بسيارى از منابع اهل ‏سنت و نيز شيعى، وقوف رسول اکرم(ص) را در عرفه سال دهم، روز جمعه گزارش كرده ‏اند و بر اين اساس، روز غدير كه نُه روز پس از عرفه و هجدهم ذى ‏الحجه است، يكشنبه خواهد بود. در ميان مورخان، ابن‏ كثير به اين نكته اشاره شده است. ابن جوزی(متوفی سال ۶۵۴ق) می نویسد : 📋《وَ فِي لَيلَةِ الخَمِيسِ ثَامِنَ عَشَرَ ذِي الحَجَّةِ وَ هُوَ يَومَ غَدِيرِ خُمِِّ》 ♦️شب پنجشنبه، روز هیجدهم ذی الحجه و آن روز، روز غدیر خم است.(۱) نكته ديگر اين‏كه اين گردهمايى عظيم به نقل از شیخ طبرسى(متوفی سال ۵۴۸ق) که در اين باره مى ‏نويسد : 📋《فَلَمَّا بَلَغَ غَدِيرَ خُمٍّ أَتَاهُ جَبْرَئِيلُ عَلَى خَمْسِ سَاعَاتٍ مَضَتْ مِنَ اَلنَّهَارِ بِالزَّجْرِ وَ اَلاِنْتِهَار وَ اَلْعِصْمَةِ مِنَ اَلنَّاسِ فَقَالَ : يَا مُحَمَّدُ(ص)! إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُقْرِئُكَ اَلسَّلاَمَ وَ يَقُولُ لَكَ : {يٰا أَيُّهَا اَلرَّسُولُ بَلِّغْ مٰا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ فِي عَلِيٍّ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمٰا بَلَّغْتَ رِسٰالَتَهُ وَ اَللّٰهُ يَعْصِمُكَ مِنَ اَلنّٰاسِ}》 ♦️زمانی که کاروان به غدیر خم رسید، جبريل زمانى كه پنج ساعت از روز گذشته بود بر رسول اکرم(ص) نازل شد و فرمان به استواری و امان از مردم را آورد و گفت : اى محمد(ص)! خداى عزوجل سلامت مى‌رساند و چنين مى فرمايد : «اى پيامبر! آنچه از خداى تو بر تو نازل شد تبليغ كن و اگرچنین نکنی، رسالت خدا را انجام نداده‌اى و خدا تو را از شر مردم محفوظ‍‌ مى‌ دارد و همانا به تحقيق خداوند قوم كافر را هدايت نمى‌كند.»(۲) ابن ‏اثير به نقل يكى از شاهدان عينى غدير، زمان اين اجتماع بزرگ را بعد از نماز ظهر گزارش كرده است. طى اين گزارش ابى ‏الطفيل مى‏ گويد : در حجه‏ الوداع همراه رسول اکرم(ص) بوديم كه هنگام ظهر دستور داد، مكانى را براى نماز مهيا كنيم و خارها را بزنيم، بعد از آن، نماز خوانديم و رسول اکرم(ص) بعد از نماز، دست على بن ابى‏ طالب(ع) را گرفت و در طی خطبه ای فرمود : 📋《مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ، فَهَذَا عَلِىٌّ(ع) مَوْلَاهُ، اَللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاَهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ》 ♦️هر که من مولای اویم، پس علی(ع) مولای اوست. خدایا! دوست بدار آنکه او را دوست بدارد و دشمن دار هر که او را دشمن دارد.(۳) 📚منابع: ۱)المنتظم ابن جوزی، ج۱۴، ص۱۵۱ ۲)الاحتجاج شیخ طبرسی، ص۵۷ ۳)اسدالغابه ابن اثیر، ج۳، ص۹۲ 🔹منبع: تاریخ اسلام حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
2⃣مکان غدیر:👇
✅ياقوت حموى(متوفی سال ۶۲۶ق) در معرفى منطقه جغرافيايى غدير خم مى ‏نويسد : 📋《غَدِيرٌ خُمٍّ بَینَ مَکَّةَ وَ المَدينَةِ، بَينَهُ وَ بَينَ الجُحفَةِ مَيلَانِ》 ♦️غدیر خم بین مکه و مدینه می باشد و بین غدیر خم و بین جحفه دو میل است. و هم‏چنین طبق نقل حموی «خُم» نام چاهى است که عبدشمس آن را حفر کرده است.(۱) اما شیخ طبرسى(متوفی سال ۵۴۸ق) محل غدیر را اینگونه بیان می کند که؛ 📋《..غَدِيرُ خُمٍّ قَبْلَ اَلْجُحْفَةِ بِثَلاَثَةِ أَمْيَالٍ》 ♦️غدیر خم، سه میل قبل از جحفه می باشد.(۲) و همچنین فیروز آبادی(متوفی سال ۸۱۷ق) می نویسد : 📋《وَ غَديرٌ خُمٍّ : مَوضِعٌ عَلى ثَلاثَةِ أميالٍ بِالجُحفَةِ بَينَ الحَرَمَينِ》 ♦️غدير خم بين مكه و مدينه است و تا جحفه، سه مايل فاصله دارد.(۳) اما علت اختلاف به فاصله غدیر تا جحفه که برخی به سه میل و برخی به دو میل نوشته اند، امری است طبیعی چون جحفه منطقه بزرگی را شامل می شده است که احتمالا قائلین به دو میل، ابتدای آن و قائلین به سه میل، انتهای آن را در نظر گرفته اند.(۴) بر اساس مشاهده‏ هاى اخير و بازديد از مكان غدير روشن شده است كه فاصله مكه تا جحفه با جاده كنونى حدود ۱۸۰ كيلومتر است. بر اساس گزارشى، مسجدى در اين شهر قرار دارد كه به مسجد غدير مشهور است. 📚منابع: ۱)معجم البلدان حموی، ج۴، ص۱۸۸ ۲)الاحتجاج طبرسی، ص۵۷ ۳)القاموس المحيط فیروز آبادی ، ج۴، ص۱۰۹ ۴)موسوعه الامام علی بن ابی طالب(ع) ری شهری، ج۱، ص۶۲۵ 🔹منبع: تاریخ اسلام حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
3⃣جمعیت غدیر:👇
✅در بررسى اجمالى روايات مختلفى كه به نوعى، تعداد جمعيت حاضر در غدير را گزارش كرده‏ است، متوجه می شویم که در تعداد حاضرین اختلاف می باشد، که در نقل های مختلف از منابع شیعه و سنی نقل شده است. اعداد و ارقام مختلفی از جمعیت حاضر در غدیر در منابع ذکر شده است. کمترین جمعیت را ابن شهر آشوب(متوفی سال ۵۸۸ق) به عدد ۱۳۰۰ نفر نقل کرده است. او روایتی را از امام باقر(ع) نقل می کند و می نویسد : 📋《فِي رِوَايَةٍ عَنِ الْبَاقِرِ(ع) قَالَ‌ : لَمَّا قَالَ النَّبِيُّ(ص) يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ بَيْنَ أَلْفٍ وَ ثَلَاثِمِائَةِ رَجُلٍ {مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلَاهُ الْخَبَرَ}》 ♦️در روایتی از امام باقر(ع) که می فرماید : حضرت رسول اکرم(ص) در روز غدیر در حضور هزار و سیصد نفر، جمله «من کنت مولاه فهذا على مولاه» را مطرح نمود. تا آخر حديث!(۱) و برخی ۵ هزار، برخی ۲۰ هزار و برخی ۴۵ هزار و برخی ۶۰ هزار و برخی ۹۰ هزار نقل کرده اند، که در نهایت به نقل از ابن جوزی تعداد ۱۲۰ هزار نفر نیز ثبت شده است. پس بیشترین جمعیت را هم ابن جوزی(متوفی سال ۶۵۴ق) به عدد صد و بیست هزار نفر نقل کرده است. او می نویسد : 📋《..النَّبِيُّ(ص) مِن حَجَةِ الوِدَاعِ فِي الثَّامِنِ عَشَرَ مِن ذِي الحَجَّةِ جَمَعَ الصِّحَابَةِ وَ كَانُوا مِائَةَ وَ عِشرِينَ اَلفَاً وَ قَالَ : مَن كُنتُ مَولَاهُ فَعَلِيُّ مَولَاهُ الحَدِيثَ》 ♦️حضرت رسول اکرم(ص) در حجة الوداع در هیجدهم ذی الحجه، اصحاب را جمع نمود، در حالی که تعداد آنها صد و بیست هزار نفر بودند و حضرت(ص) جمله «من کنت مولاه فهذا على مولاه» فرمود و ادامه حدیث!(۲) حاصل آن‏چه گفته شد، اين‏كه تعداد جمعيت حاضر در غدير از ۱۳۰۰ نفر تا ۱۲۰ هزار نفر گزارش شده است. در حالی که هر دو ناقل، یعنی ناقل کمترین و بیشترین جمعیت، روایت را به صورت مجهول بیان کرده اند و منبع سخن ایشان نامعلوم است. اما در اینکه تا چه حد، این ارقام درست می باشد و آیا در آن تحریف یا اغراقی صورت گرفته است یا نه؟!! بررسی آن در محل خود حائز اهمیت است. 📚منابع: ۱)مناقب ابن شهر آشوب، ج۳، ص۲۶ ۲)تذكرة الخواص ابن جوزی، ص۳۷ 🔹منبع: تاریخ اسلام حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
4⃣وصف اوضاع غدیر:👇