eitaa logo
قال الصادق:(حدیث)
445 دنبال‌کننده
318 عکس
26 ویدیو
11 فایل
ا ﷽ ا یا هادی کانالی جهت : 🔸تبیین فقه روایی 🔸 حدیث خوانی 🔸نکات و مبانی علوم حدیث 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ کانال های دیگر: @azizamhosen @yaraliagham @F135a110
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا 💠 نظر آیت الله بروجردی پیرامون روایات قریب المضمون از راوی واحد، و تاثیر آن در اطلاق و تقیید 🔹 مرحوم آقای (ره) در بسیاری از اوقات، وقتی با دو یا چند نقل نزدیک به هم که از یک راوی نقل شده، برخورد می ‏کردند؛ می فرمودند که این ها روایت واحده است، و به توسّط نقل به معنا، تفاوت‌های اندکی پیدا کرده و کم و زیاد شده است. 🔸 اگر روایات متعدّد باشد، بحث‌های اصولی همچون اطلاق و تقیید موضوعیت می‌‏یابد، ولی اگر روایات واحد باشد، این بحث‌ها پیش نمی‌‏آید؛ زیرا در جایی که دو روایت باشد، می‌‏توان گفت که یک روایت که از امام علیه السلام صادر شده، روایت دیگر را تقیید می‌‌زنند، ولی در جایی که هر دو در واقع یک روایت باشند، و ندانیم که «ما صدر» به نحو مطلق بوده یا مقیّد، قهراً نمی‏‌توان روایت مقیّد را قرینه برای روایت مطلق قرار داد. 📚 آیت الله زنجانی (بحث نکاح)، (۱۱ مهر ۱۳۷۸) •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 💠 امام صادق علیه السلام 🔹عن عبد اللّه بن سنان قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: سَتُصِيبُكُمْ شُبْهَةٌ فَتَبْقَوْنَ بِلاَ عَلَمٍ يُرَى وَ لاَ إِمَامٍ هُدًى وَ لاَ يَنْجُو مِنْهَا إِلاَّ مَنْ دَعَا بِدُعَاءِ اَلْغَرِيقِ. قُلْتُ: كَيْفَ دُعَاءُ اَلْغَرِيقِ؟ قَالَ: يَقُولُ: " يَا اَللَّهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ يَا مُقَلِّبَ القُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ " 🔸به نقل از عبد اللّه بن سنان ـ : امام صادق عليه السلام فرمود: بزودى در شبهه اى خواهيد افتاد و بدون نشانه اى نمايان و امامى رهنما خواهيد ماند. از اين شبهه رهايى نمى يابد مگر آن كس كه دعاى غريق را بخواند. عرض كردم: دعاى غريق چگونه است؟ فرمود: مى گويى: «يا اللّه ، يا رحمن، يا رحيم، يا مقلّب القلوب ثبّت قلبى على دينك؛ » «ای خدا! ای بخشنده! ای مهربان! ای که دگرگونی دل ها به دست توست! قلب مرا بر آیین خویش استوار فرما!» 📗 كمال الدين ج2 ص351 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘معنای حُسن ظن به خداوند 🔹سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ يَقُولُ حُسْنُ الظَّنِّ بِاللَّهِ أَنْ لَا تَرْجُوَ إِلَّا اللَّهَ وَ لَا تَخَافَ إِلَّا ذَنْبَك 🔸سفيان بن عيينه گويد: شنيدم امام صادق عليه‌السّلام فرمود: حسن ظن به خدا اين‌است كه: به غير خدا اميدوار نباشى و جز از گناهت نترسى. 📚:منابع 1: الكافي ج‏2، ص: 72 2: مرآة العقول ج‏8، ص: 45 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘ رحلت سلطان الواعظین مولف کتاب شب‌های پیشاور 🔹 سید محمد موسوی شیرازی، معروف به سلطان الواعظین در سال ۱۲۷۵ش در تهران متولد شد. پدرش سید علی‌اکبر، معروف به اشرف الواعظین بود. سلطان الواعظین در مقدمه کتاب صد مقاله سلطانی، نَسَب خود را با ۲۵ واسطه به امام موسی کاظم(علیه السلام) می‌رساند. 🔸 او تحصیلات مقدماتی خود را در مدرسه پامنار تهران گذراند و در سال ۱۳۲۶ق به همراه پدرش به کربلا رفت و در آنجا از استادانی چون علی شهرستانی و غلامحسین مرندی درس آموخت. او پس از مدتی به قم مهاجرت کرد و در درس شیخ عبدالکریم حائری، مؤسس حوزه علمیه قم، شرکت کرد. 🔹 سلطان الواعظین سفرهای تبلیغی متعددی به کشورهای مختلف از جمله هندوستان، مصر، اردن و فلسطین داشت و در مناظرات مختلفی شرکت کرد. براساس برخی نقل‌ها در مناظره او با برهمائیان، گاندی رهبر سیاسی‌-معنوی هند نیز در جلسه مناظره شرکت کرد. 🔸 کتاب شب‌های پیشاور، در دفاع از حریم تشیع و حاوی مناظرات سلطان الواعظین شیرازی، با علمای اهل سنت است. این مناظرات در ده شب در شهر پیشاور پاکستان انجام شده و با مستندات اهل سنت به اثبات حقانیت امیر المومنین ع پرداخته است. 🔻 سلطان الواعظین، در ۱۶ مهر سال ۱۳۵۰ش (برابر با ۱۳۹۱ق) در تهران درگذشت و در قبرستان ابوحسین قم دفن شد. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 💠 قاعده "تبدیل نامانوس به مانوس" 👤 استاد سید محمد جواد شبیری 🔻در مواردی که دو نسخه از یک متن وجود دارد، یکی از قرائن تشخیص نسخه صحیح، قاعده «تبدیل نامانوس به مانوس» است. به‌طور طبیعی تعابیر ویژه و خاص در روایات، هنگام کتابت، به عبارات مانوس تبدیل می‌شود. مثلا «برید بن معاویة» و «یزیدبن معاویة» دو راوی هستند که «برید» بسیار معروف است. برید به یزید تبدیل نمی‌شود، ولی یزید، طبیعی است که به برید تبدیل شود. 📚درس خارج فقه، ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 💠پیام امام رضا(علیه السلام ) به عبدالعظیم حسنی (رحمة الله علیه) 🔹بسم الله الرحمن الرحیم 🔸يَا عَبْدَ اَلْعَظِيم!ِ 🔸أَبْلِغْ عَنِّي أَوْلِيَائِيَ اَلسَّلاَمَ وَ قُلْ لَهُمْ: 🔸أَنْ لاَ يَجْعَلُوا لِلشَّيْطَانِ عَلَى أَنْفُسِهِمْ سَبِيلاً وَ مُرْهُمْ بِالصِّدْقِ فِي اَلْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ اَلْأَمَانَةِ وَ مُرْهُمْ بِالسُّكُوتِ وَ تَرْكِ اَلْجِدَالِ فِيمَا لاَ يَعْنِيهِمْ وَ إِقْبَالِ بَعْضِهِمْ عَلَى بَعْضٍ وَ اَلْمُزَاوَرَةِ فَإِنَّ ذَلِكَ قُرْبَةٌ إِلَيَّ وَ لاَ يَشْتَغِلُوا أَنْفُسَهُمْ بِتَمْزِيقِ بَعْضِهِمْ بَعْضاً فَإِنِّي آلَيْتُ عَلَى نَفْسِي إِنَّهُ مَنْ فَعَلَ ذَلِكَ وَ أَسْخَطَ وَلِيّاً مِنْ أَوْلِيَائِي دَعَوْتُ اَللَّهَ لِيُعَذِّبَهُ فِي اَلدُّنْيَا أَشَدَّ اَلْعَذَابِ وَ كَانَ فِي اَلْآخِرَةِ مِنَ اَلْخٰاسِرِينَ وَ عَرِّفْهُمْ أَنَّ اَللَّهَ قَدْ غَفَرَ لِمُحْسِنِهِمْ وَ تَجَاوَزَ عَنْ مُسِيئِهِمْ إِلاَّ مَنْ أَشْرَكَ بِهِ أَوْ آذَى وَلِيّاً مِنْ أَوْلِيَائِي أَوْ أَضْمَرَ لَهُ سُوءاً فَإِنَّ اَللَّهَ لاَ يَغْفِرُ لَهُ حَتَّى يَرْجِعَ عَنْهُ فَإِنْ رَجَعَ وَ إِلاَّ نَزَعَ رُوحَ اَلْإِيمَانِ عَنْ قَلْبِهِ وَ خَرَجَ عَنْ وَلاَيَتِي وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ نَصِيباً فِي وَلاَيَتِنَا وَ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ ذَلِكَ . 🔰بسم الله الرحمن الرحیم ✅ای عبدالعظیم! سلام گرم مرا به دوستدارانم برسان و به آنان بگو: در دلهای خویش برای شیطان راهی نگشایند. و آنان را به راستگویی در گفتار و ادای امانت و سکوت پرمعنا و ترک درگیری و جدال در کارهای بیهوده و بی فایده فراخوان. و به صله رحم و رفت و آمد با یکدیگر و رابطه گرم و دوستانه با هم دعوت کن، چرا که این کار باعث تقرب به خدا و من و دیگر اولیاء اوست. دوستان ما نباید فرصتهای گرانبهای زندگی و وقت ارزشمند خود را به دشمنی با یکدیگر تلف کنند. من با خود عهد کرده‌ام که هر کس مرتکب اینگونه امور شود یا به یکی از دوستانم و رهروانم خشم کند و به او آسیب رساند از خدا بخواهم که او را به سخت‌ترین کیفر دنیوی مجازات کند و در آخرت نیز اینگونه افراد از زیانکاران خواهند بود. به دوستان ما توجه ده که خدا نیکوکرداران آنان را مورد بخشایش خویش قرار داده و بدکاران آنان را جز، آنهایی که بدو شرک ورزند و یا یکی از دوستان ما را برنجانند و یا در دل نسبت به آنان کینه بپرورند، همه را مورد عفو قرار خواهد داد اما از آن سه گروه نخواهد گذشت و آنان را مورد بخشایش خویش قرار نخواهد داد. جز اینکه از نیت خود بازگردند و اگر از این اندیشه و عمل زشت خویش بازگردند، مورد آمرزش خواهند بود اما اگر همچنان باقی باشند، خداوند روح ایمان را برای همیشه از دل آنان خارج ساخته و از ولایت ما نیز بیرون خواهد برد و از دوستی ما اهل بیت(ع) نیز بی بهره خواهند بود و من از این لغزشها به خدا پناه می برم. 📗الاختصاص للشيخ المفيد، ج1 ص247 علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀صدقه قال الصادق عليه السّلام : 🔸مَنْ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ حِینَ یُصْبِحُ أَذْهَبَ اَللَّهُ عَنْهُ نَحْسَ ذَلِکَ اَلْیَوْمِ 🔹کسى که بامدادان صدقه‌اى بدهد خداى عزّ و جلّ پیشامد نحس آن روز را از او دفع می‌کند. 📚الکافی، جلد ۴، صفحه ۶ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 💠 اقسام روات در نقل به لفظ و نقل به معنی 🔸 استاد حسینی نسب 🔻دسته اول: رواتی که دأبشان نقل شفاهی بوده و عرب فصیح هم نبوده و بر عربی فصیح هم تسلط ندارد مانند عمار ساباطی، در این روات اصل بر نقل به معنی است و دقت های ادبی نباید کرد لذا ما هیچ وقت در روایات عمار ساباطی، دقت لفظی نمی کنیم. 🔻دسته دوم: رواتی که دأبشان شفاهی بوده اما خودشان ادیب یا عرب فصیح بوده اند و تا قبل از نگارش، این وضعیت حفظ شده مانند زرارة، در مورد این روات، برخورد نقل به لفظ می کنیم. مثلا زرارة، خیلی کتاب فقهی نداشته و کتاب معروف او در جبر و اختیار و علم کلام است. روایات فقهی زرارة، عمدتا توسط حریز بن عبدالله سجستانی و برادر زاده زرارة یعنی عبدالله بن بکیر أعین نقل می شود و از اینجا به مرحله نگارش می رسد. اما زرارة ادیب است و دو راوی از او هم ادیب هستند. لذا وقتی حریز از زرارة نقل می کند مانند روایات استصحاب، باید مو را از ماست کشید. 🔻دسته سوم: دأب کسی که از امام نقل می کند، نوشتن باشد مانند حسن بن محبوب و محمد بن مسلم اینجا هم دأب بر نقل به لفظ است. 📚 درس خارج اصول •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀 🔹سال ولادت ایشان را در روز چهارم ماه ربیع الآخر سال ۱۷۳ قمری در مدینه نوشته اند. 🔹پدرش عبدالله و مادرش فاطمه نام داشت. 🔹او مشهور به شاه عبدالعظیم و سیدالکریم از عالمان سادات حسنی و از راویان حدیث بوده است. 🔹نسب او با چهار واسطه به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد. 🔹او را مردی با تقوا، معروف به امانت داری، صداقت در گفتار، عالم به امور دین، قائل به اصول دین شیعه ومحدث دانسته‌اند. 🔹شیخ صدوق، مجموعه روایات وی را با عنوان جامع اخبار عبدالعظیم گردآوری کرده است. 🔹عبدالعظیم حسنی، امام رضا(ع) و امام جواد(ع) را درک کرد. 🔹نقل است که ایمان خویش را بر امام هادی(ع) عرضه داشت و در زمان ایشان وفات یافته است. 🔹عبدالعظیم محضر چند امام را درک کرده است. 🔹آقا بزرگ تهرانی نقل می‌کند: عبدالعظیم حسنی، امام رضا(ع) و امام جواد(ع) را درک کرده و ایمان خویش را بر امام هادی(ع) عرضه داشته و در زمان وی وفات یافته است.(۱) اما آیت الله خویی، هم‌عصر بودن عبدالعظیم با امام رضا(ع) را رد می‌کند.(۲) 🔹شیخ طوسی در کتاب رجالی خویش، وی را در زمره اصحاب امام عسکری(ع) نام می‌برد.(۳) 🔹عزیزالله عطاردی نیز تصریح می‌کند با توجه به حالات عبدالعظیم حسنی و تحقیق در روایات وی، می‌توان دریافت که او امام کاظم(ع)، امام رضا(ع)، امام جواد(ع) و امام هادی(ع) را درک کرده است.(۴) 🔹دوران زندگی عبدالعظیم مصادف با شرایط خفقان و سرکوب شیعیان توسط بنی عباس بود. 🔹عبدالعظیم نیز همچون پدرانش سالها تحت تعقیب بود. 🔹او گرچه زمانی که در مدینه، بغداد و سامرا می‌زیست روش تقیه را در پیش گرفته و عقیده و مرام خود را پنهان می‌داشت، ولی بااین حال مورد غضب متوکل و معتز بود. 🔹بنابر گزارش‌های تاریخی، عبدالعظیم در زمان معتز خلیفه عباسی، به جهت اذیت و آزار و ترس از قتل، به امر امام هادی(ع) از سامرا به ری(که از پایگاه‌های مهم عباسیان بود) هجرت کرد. 🔹برخی هم نقل کرده‌اند به قصد زیارت قبر علی بن موسی الرضا(ع) به قصد خراسان هجرت کرد و در ری برای زیارت حمزة بن موسی بن جعفر(ع) توقف کرد و در آن جا مخفی شد. 🔹گفته شده رحلت عبدالعظیم حسنی در ۱۵ شوال سال ۲۵۲ ه.ق در زمان امام هادی(ع) بوده است.(۵) 🔹آنچه درباره چگونگی رحلت عبدالعظیم حسنی آمده، دو قول مرگ طبیعی و شهادت را روایت کرده‌ است. نجاشی نقل می‌کند: عبدالعظیم بیمار شد و از دنیا رفت. شیخ طوسی نیز می‌گوید: عبدالعظیم در ری وفات یافت و قبر او در آنجاست.(۶) 🔹شیخ صدوق در باب زیارت مرقد وی، روایتی را نقل می‌کند که فردی از اهالی ری بر امام علی النقی(ع) وارد شد و گفت : به زیارت حضرت سیدالشهداء(ع) مشرف شدم. امام(ع) فرمود : 《مَن زَارَ عَبدَالعَظِیمِ الحَسَنِیِّ(ع) بِرِیِِّ کَمَن زَارَ الحُسَینَ(ع) بِکَربَلاء》 هر کس قبر عبدالعظیم را در شهر ری زیارت کند، گویی امام حسین(علیه السلام) را در کربلا زیارت کرده است.(۷) 🔹سرانجام ایشان در پانزدهم شوال سال ۲۵۲ هجری قمری در سن ۷۹ سالگی در ری درگذشت و در آنجا دفن شد. 🔹حرم حضرت عبدالعظیم واقع در شهر ری، زیارتگاه شیعیان است. 📚منابع: ۱)الذریعه علامه تهرانی، ج۷، ص۱۶۹ ۲)معجم رجال الحدیث خویی، ج۱۱، ص۵۳ ۳)رجال شیخ طوسی، ص۴۰۱ ۴)عبدالعظیم الحسنی حیاته عطاردی، ص۳۷ ۵)جنه النعیم کجوری، ج۴، ص۱۳۱ ۶)زندگانی حضرت عبدالعظیم(ع)، ص۳۰ ۷)مستدرک الوسائل حرّ عاملی، ج۳، ص۶۱ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🏷دانای دین! 🔅حضرت هادی علیه السلام «إذا أشكَلَ عَلَيكَ شَى ءٌ مِن أمرِ دينِكَ بِناحِيَتِكَ ، فَسَلْ عَن عَبدِ العَظيمِ بنِ عَبدِاللّهِ الحَسَنِيِّ عليه السلام». 🔹«هرگاه در قلمرو خود در كار دين به مشكلى دچار شدى، آن را با عبد العظيم حسنى در ميان بگذار» 📚 مستدرك الوسائل ج ١٧ ص ٣٢١ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 👤امام هادی(علیه السلام) به مردی از اهالی ری فرمودند : 📋«مَن زَارَ عَبدَالعَظِیمِ الحَسَنِیِّ(علیه السلام) بِرِیِّ کَمَن زَارَ الحُسَینَ(علیه السلام) بِکَربَلاءِ» 🔹️اگر کسی قبر حضرت عبدالعظیم را در شهر ری زیارت کند، گویی امام حسین(علیه السلام) را در کربلا زیارت کرده است.(۱) 📚منبع : ۱)مستدرک الوسائل میرزا محدث نوری، ج۳، ص۶۱۶ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📷عکس تاریخی و قدیمی از حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه السلام) در عصر قاجار👆 💌 روایات منحصر بفرد! 🔰شخصيت و جایگاه علمی حضرت عبدالعظيم علیه السلام ▫️ حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه السلام) هم امامزاده هستند و هم عالم اما بُعد امامزاده بودن شخصیت ایشان بیشتر مورد توجه است. ایشان با چهار واسطه به امام حسن مجتبی(علیه السلام) می‌ رسد و این تباری شریف است اما متاسفانه ابعاد علمی و حدیثی ایشان با بی‌توجهی روبرو شده است. ▫️ در حالی که حضرت عبدالعظمیم حسنی(علیه السلام) شاگرد و یار چند امام به ویژه امامان جواد و هادی(علیه السلام) هستند و کمتر در میان راویان حدیث داریم که چنین درکی را داشته باشند. 🔸 این را از تعداد احادیث نقل شده از سوی ایشان می‌توان دریافت، چنان که فقط حدود ۱۰۰ روایت از امام جواد(علیه السلام) نقل کرده‌اند که عمق و گستره فعالیت ایشان در عرصه حدیث را نشان می‌دهد. 🚩 در دوران کنونی ما، ده‌ها روایت از عبدالعظیم حسنی(علیه السلام) در اندوخته علمی شیعه داریم که در برخی ابواب منحصربفرد است در شرح احادیثی که ایشان از طریق امام جواد(علیه السلام) از امیرالمومنین(علیه السلام) نقل کرده است، برخی احادیث از دیگر محدثین دیده نمی‌ شود و تنها احادیث موجود است و مشابه آن در دیگر منابع نیست یعنی بخشی از میراث اهل بیت(علیهم السلام) را ایشان به تنهایی حفظ و به ما منتقل کرده است از این رو، بخشی از عقاید و معارف شیعی برگرفته از روایات حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه السلام) است. 🎙استاد عبدالهادی مسعودی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا علّامه طهرانی: «حقیر بسیار به زیارت امامزاده حضرت عبدالعظیم مشرّف می شدم، تا به حال یاد ندارم دعایی در آن محلّ مبارک کرده باشم و برآورده نشده باشد.» 📚. برگرفته از کتاب روح مجرّد، ص۲۷۰ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 💠آیت الله بهجت (ره): 🔸اهل تهران اگر هفته ای یک مرتبه به زیارت حضرت عبدالعظیم (علیه السلام) نروند، جفا کرده اند. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀آنچه با شیعیان کنی ، با اهل بیت علیهم السلام کرده ای 💠استخفاف و کوچک شمردن 📜عَنْ أَبِی هَارُونَ قَالَ ابوعبدالله علیه السلام لِنَفَرٍ عِنْدَهُ وَ أَنَا حَاضِرٌ : مَا لَکُمْ تَسْتَخِفُّونَ بِنَا ؟ قَالَ فَقَامَ إِلَیْهِ رَجُلٌ مِنْ خُرَاسَانَ فَقَالَ مَعَاذٌ لِوَجْهِ اللَّهِ أَنْ نَسْتَخِفَّ بِکَ أَوْ بِشَیْ ءٍ مِنْ أَمْرِکَ فَقَالَ بَلَی إِنَّکَ أَحَدُ مَنِ اسْتَخَفَّ بِی فَقَالَ مَعَاذٌ لِوَجْهِ اللَّهِ أَنْ أَسْتَخِفَّ بِکَ فَقَالَ لَهُ وَیْحَکَ أَ وَ لَمْ تَسْمَعْ فُلَاناً وَ نَحْنُ بِقُرْبِ الْجُحْفَةِ وَ هُوَ یَقُولُ لَکَ احْمِلْنِی قَدْرَ مِیلٍ فَقَدْ وَ اللَّهِ أَعْیَیْتُ وَ اللَّهِ مَا رَفَعْتَ بِهِ رَأْساً 👈وَ لَقَدِ اسْتَخْفَفْتَ بِهِ وَ مَنِ اسْتَخَفَّ بِمُؤْمِنٍ فِینَا اسْتَخَفَّ وَ ضَیَّعَ حُرْمَةَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ . 📃ابو هارون مى‌گويد ، من در خدمت امام صادق عليه السّلام بودم كه به چند نفر فرمود: چرا شما به ما استخفاف میکنید و ما را کوچک می شمارید ؟ پس مردى خراسانى برخاست و گفت:به خدا پناه مى‌بريم از اينكه به شما يا اوامر شما بى‌توجّه باشيم و آن را سبك انگاريم . امام عليه السّلام فرمود: آرى تو خود يكى از كسانى هستى كه مرا سبك مى‌شمارى. آيا نشنيدى فلانى وقتى كه ما نزديك جحفه بوديم به تو مى‌گفت:مرا به مسافت يك ميل سوار كن كه به خدا خسته هستم ؟ و بخدا سوگند تو به او نگاه هم نكردى و هيچ پاسخى به او ندادى و او را سبك شمردى 👈 و هر كس مؤمنى را سبك شمرد ما را سبك شمرده است و احترام خداوند را تباه ساخته است. 📚کافی ج۸ ص۱۰۲ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀آنچه با شیعیان کنی ، با اهل بیت علیهم السلام کرده ای 💠استخفاف و کوچک شمردن 📜عَنْ أَبِی هَارُونَ قَالَ ابوعبدالله علیه السلام لِنَفَرٍ عِنْدَهُ وَ أَنَا حَاضِرٌ : مَا لَکُمْ تَسْتَخِفُّونَ بِنَا ؟ قَالَ فَقَامَ إِلَیْهِ رَجُلٌ مِنْ خُرَاسَانَ فَقَالَ مَعَاذٌ لِوَجْهِ اللَّهِ أَنْ نَسْتَخِفَّ بِکَ أَوْ بِشَیْ ءٍ مِنْ أَمْرِکَ فَقَالَ بَلَی إِنَّکَ أَحَدُ مَنِ اسْتَخَفَّ بِی فَقَالَ مَعَاذٌ لِوَجْهِ اللَّهِ أَنْ أَسْتَخِفَّ بِکَ فَقَالَ لَهُ وَیْحَکَ أَ وَ لَمْ تَسْمَعْ فُلَاناً وَ نَحْنُ بِقُرْبِ الْجُحْفَةِ وَ هُوَ یَقُولُ لَکَ احْمِلْنِی قَدْرَ مِیلٍ فَقَدْ وَ اللَّهِ أَعْیَیْتُ وَ اللَّهِ مَا رَفَعْتَ بِهِ رَأْساً 👈وَ لَقَدِ اسْتَخْفَفْتَ بِهِ وَ مَنِ اسْتَخَفَّ بِمُؤْمِنٍ فِینَا اسْتَخَفَّ وَ ضَیَّعَ حُرْمَةَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ . 📃ابو هارون مى‌گويد ، من در خدمت امام صادق عليه السّلام بودم كه به چند نفر فرمود: چرا شما به ما استخفاف میکنید و ما را کوچک می شمارید ؟ پس مردى خراسانى برخاست و گفت:به خدا پناه مى‌بريم از اينكه به شما يا اوامر شما بى‌توجّه باشيم و آن را سبك انگاريم . امام عليه السّلام فرمود: آرى تو خود يكى از كسانى هستى كه مرا سبك مى‌شمارى. آيا نشنيدى فلانى وقتى كه ما نزديك جحفه بوديم به تو مى‌گفت:مرا به مسافت يك ميل سوار كن كه به خدا خسته هستم ؟ و بخدا سوگند تو به او نگاه هم نكردى و هيچ پاسخى به او ندادى و او را سبك شمردى 👈 و هر كس مؤمنى را سبك شمرد ما را سبك شمرده است و احترام خداوند را تباه ساخته است. 📚کافی ج۸ ص۱۰۲ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚هشتمین جلد «مدارک فقه اهل السنة علی نهج وسائل الشيعة» منتشر شد ✔️هشتمين مجلد از کتاب «مدارک فقه اهل السنة علی نهج وسائل الشيعة» در بردارنده مباحث کتاب «الزکاة» و کتاب «الخمس والانفال» است که در بهار 1403 منتشر شد. 🔹تکيه بر مصاديق دانشی قابل تحليل و ارتقای سطح بحث استدلالی نسبت به متون روايی از ثمرات اين پژوهش بنيادين است. امری که تا پيش از اين بر پايه يافته‌های موردی و شخصی و گاه تابع سلايق پژهندگان سامان‌ می‌يافت؛ و خطاهای پژوهشی بسياری را پديد‌ می‌آورد. 🔹طبقه‌‌‌گذاری و تبيين مراتب اعتباری حديث فقهی از متفقات و گزاره‌های متسالم عليه تا فروع اختلافی؛ و روشمندسازی ارجاع فروع به اصول، در حوزه تحليل روايات فقهی نيز، از ديگر حوزه‌های کاربردی است که در پرتو پژوهش بنيادين «مدارک فقه اهل السنة» در اختيار پژوهندگان عرصه فقه قرار گرفته است. 👈 معرفی تفصیلی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=76217 علی نهج وسائل الشيعة •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
01 نکات حدیثی - آیت الله مددی.mp3
973.6K
ا ﷽ ا ✅ نکات حدیث شناسی /۱ 🎙آیت الله 🔶 تاریخ حدیث 🗓 سه شنبه - ۱۷ مهر ۱۴۰۳ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135