ا ﷽ ا
🍀با کودکان بد قولی نکنیم
🔸عدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ كُلَيْبٍ الصَّيْدَاوِيِّ قَالَ قَالَ لِي أَبُو الْحَسَنِ (صلوات الله علیه) إِذَا وَعَدْتُمُ الصِّبْيَانَ فَفُوا لَهُمْ فَإِنَّهُمْ يَرَوْنَ أَنَّكُمُ الَّذِينَ تَرْزُقُونَهُمْ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَيْسَ يَغْضَبُ لِشَيْءٍ كَغَضَبِهِ لِلنِّسَاءِ وَ الصِّبْيَانِ.
🔸كلَيب صَیداوی گوید امام کاظم (صلوات الله علیه) به من فرمود:
هنگامی که به فرزندانتان وعده دادید پس برای آنها وفا به خرج دهید؛ زیرا کودکان گمان می کنند شما روزی دهنده آنان هستید؛ همانا خداوند عز و جل به خاطر هیچ چیزی خشمگین نمی شود به مانند غضبش برای (پایمال کردن حقوق) زنان و کودکان.
📚:الكافي ج6ص50
#حدیث
#وفای_عهد
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀هر گاه فاطمه را می دیدم...
🔸 أميرالمؤمنين سلامالله علیه:
لَقَد كُنتُ أَنظُرُ إِلَیها فَتَنكَشِفُ عَنِّي الهُمُومُ وَ الأَحزانُ
🔹 هرگاه فاطمه سلامالله علیها را میدیدم،
تمام نگرانیها و غصههایم برطرف میشد.
📚 بحارالأنوار، جلد ۴۳، صفحه ۱۳۴
#حدیث
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀 دعا کردن امام همراه کودکان
🔸عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ:
كَانَ أَبِي (ع) إِذَا حَزَنَهُ أَمْرٌ جَمَعَ النِّسَاءَ وَ الصِّبْيَانَ ثُمَّ دَعَا وَ أَمَّنُوا.
🔹امام صادق(علیه السلام) فرمود:
هرگاه امری پدرم را اندوهگین میساخت، زنان و کودکان را جمع میکرد و دعا میکرد و آنها آمین میگفتند.
📚 کافی، ج۲، ص۴۸۷
#حدیث
#حدیث_منتخب
#دعا #کودکان
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀کتاب رجالی قاموس الرجال
🔸«قاموس الرجال»، نام اثری انتقادی در علم رجال، به زبان عربی، تالیف شیخ محمدتقی شوشتری متوفای ۱۴۱۶ ق، عالم و رجالی امامی معاصر است.
◀️این کتاب در اصل، تعلیقات انتقادی بر «تنقیح المقال» شیخ عبدالله #مامقانی است که #شوشتری در سفر اجباری خود به نجف (سالهای ۱۳۵۴- ۱۳۶۰ ق)، با مطالعه رجال مامقانی و ملاحظه کاستیها و آشفتگیهای آن، نخست، در حاشیه «تنقیح» و سپس به صورت کتاب مستقل، در مدت قریب به شش سال نگاشته است.
◀️«قاموس الرجال» همچون «تنقیح المقال»، شامل مقدمه و متن اصلی و خاتمه است. شوشتری در مقدمه، نخست، به اختصار برخی اشکالات و اشتباهات «تنقیح المقال» را ذکر کرده و سپس در ۲۸ فایده، مبنای انتقادات رجالی خود درباره آرا و نظرات رجالی مامقانی و دیگر رجالیان را یادآور شده و مثالهایی برای هریک ذکر کرده است.
📜متن اصلی، همانند «تنقیح» متشکل از چهار بخش است:
🔸نامها (که عمده کتاب بدان تخصیص یافته)؛
🔸کنیهها؛
🔸لقاب ؛
🔸 نام زنان راوی حدیث.
👤شوشتری در هر بخش راویان را به ترتیب الفبا آورده و پس از ذکر بخشهایی از قول مامقانی، تعلیقات خود را بعد از تعبیر «اقول» بیان کرده و اشتباهات وی را در زمینههای مختلف، از بحث لغوی گرفته تا استنباط رجالی یادآور شده و بر مبنای دیدگاه رجالی خود تصحیح کرده است.
او همچنین در مواردی که مامقانی شرح حال راوی را ذکر نکرده، از کتابهای رجال و تاریخ، مطالبی در باره فرد آورده و طبقه او را مشخص کرده و گاه عناوین جدیدی افزوده است.
📚کانال علم رجال
#رجال
#کتاب_شناسی
#قاموس_الرجال کتاب
#تنقیح_المقال کتاب
#محمدتقی_شوشتری
#شوشتری #مامقانی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀 آیا سکونی شیعه بود؟
🔸 دلایلی را برای شیعه بودن اسماعیل بن ابیزیاد معروف به سکونی میتوان اقامه نمود که دو دلیل مهم آن عبارت است از:
1- محتوای روایات او که موافق احکام و باورهای شیعی و یا نکوهش مخالفان و بزرگان عامه است. این دلیل را مجلسی اول و حاجی نوری برای اثبات شیعه بودن سکونی ارائه کرده و برخی از روایات در این خصوص را آوردهاند.
2- امام صادق علیه السلام از تعابیری برای سکونی استفاده کرده که مخصوص اصحاب شیعی است.
لازم به یادآوری است بر اساس بررسی انجام شده، بیشترین احادیث سکونی در رابطه با مسائل غیر فقهی و کلامی است؛ به عنوان نمونه در کتاب کافی، ۵۹ روایت از او در کتاب ایمان و کفر، ۴۴ روایت از او در کتاب اطعمه و اشربه، و ۳۸ روایت در کتاب المعیشة وجود دارد که از نظر تعداد روایات سکونی، این سه بخش از سایر بخشهای کافی با اختلافی معنادار، پیشی گرفتهاند. بررسیها نشان میدهد ۳۵ درصد احادیث سکونی....
✅ ادامه مطلب👇🏼
🌐 mfeb.ir/home/?p=20436/#ZRejal
#رجال
#سکونی
#اسماعیل_بن_ابی_زیاد
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀 ذکر فضائل حضرت امام المتقین یعسوب الدین أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام) نسل به نسل
🔸 «قَالَ رَسُولُ الله صلى الله عليه وآله :
إِنَّ جَبْرَئِیلَ نَزَلَ عَلَي وَ قَالَ :
إِنَّ اللَّهَ یَأْمرُکَ أَنْ تَقُومَ بِتَفْضِیلِ عَلِي بْنِ أَبِي طَالِبٍ خَطِیباً عَلَى أَصحَابِکَ لِیُبَلِّغُوا مَنْ بَعدَهُمْ ذَلِکَ عَنْکَ ، وَ یَأْمرُ جَمِیعَ الْمَلَائِکَةِ أَنْ تَسمَعَ مَا تَذْکُرُهُ ، وَ اللَّهُ یُوحِي إِلَیْکَ یَا مُحَمَّدُ :
أَنَّ مَنْ خَالَفَکَ فِي أَمرِهِ فَلَهُ النَّارُ ، وَ مَنْ أَطَاعَکَ فَلَهُ الْجَنَّة».
🔹 حضرت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند:
✨ جبرئیل بر من نازل شد و گفت: خداوند تو را مأمور می نماید که به بیان فضائل علی بن ابی طالب (علیهما السلام) در بین اصحاب بپردازی تا آنها نیز این فضائل را بعد از تو به آیندگان منتقل نمایند و به همه فرشتگان نیز فرمان داده است تا فضائلی را که شما بیان می کنید، گوش کنند و خداوند به تو وحی می نماید که ای محمد! (صلی الله علیه و آله) هر کس درباره این امر با تو مخالفت ورزد، جایگاه او در آتش است و آن کس که از تو اطاعت نماید جایگاه او بهشت خواهد بود.
📚 الأمالي (شیخ مفید) ، صفحه ٤٦ .
#مناقب #فضائل #ولایت
حضرت #امام_علی علیهالسلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀حب دنیا ، منشأ پیدایش ضلالت ها و انحرافات
🔸قَالَ أَبُو حَنِيفَةَ لَا أَتَكَلَّمُ بِالرَّأْيِ وَ الْقِيَاسِ فِي دِينِ اللَّهِ بَعْدَ هَذَا الْمَجْلِسِ قَالَ كَلَّا إِنَّ حُبَ الرِّئَاسَةِ غَيْرُ تَارِكِكَ كَمَا لَمْ يَتْرُكْ مَنْ كَانَ قَبْلَكَ .
🔹أبو حنيفه بعد از مناظره ای با امام صادق علیه السلام در موضوع قیاس در فقه که در آن به شکست محکوم گردید گفت:
من بعد از اين مجلس هرگز به قياس لب نمیگشایم . امام صادق عليه السّلام فرمودند :حاشا و كلاّ ، حبّ رياست دنيا تو را رها نمیکند چنانچه افراد قبل تو را رها نکرد
📚احتجاج ج۲ ص۳۶۲
#تاریخی
#دنیاگرایی
#ابوحنیفه
#قیاس
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀شرافت و عزت مؤمن؟
🔸قالَ اَبُو عَبْدِاللّهِ عليه السلام:
شَرَفُ الْمُؤْمِنِ صَلاتُهُ بِاللَّيْلِ،
وَعِزُّهُ كَفُّ الاَذى عَنِ النّاسِ.
🔹حضرت امام صادق عليه السلام:
شرافت انسان با ايمان به نماز شب اوست
و عزّت و بزرگوارى او خوددارى از اذيت مردم است.
📚بحارالأنوار، ج 87، ص 141
#حدیث
#حدیث_منتخب
#نماز_شب
#مؤمن
#عزت
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀 کتب امالی صدوق رحمة الله علیه
🔸امالى شيخ صدوق، اثر ابوجعفر محمد بن على بن حسین بن موسى بن بابويه قمى، معروف به شيخ صدوق، از جمله كتبى است كه حاوى روايات و مباحث شيوا و شيرين در عرصههاى مختلف اخلاقى، نقل فضايل اهلبيت(ع)، مسائل تاريخى، اجتماعى و... مىباشد كه به زبان عربى و در سال 368ق، نوشته شده است. روايات کتاب، توسط محمدباقر كمرهاى، به فارسی، ترجمه شده است.
شامل 97 مجلس مىباشد كه هركدام از مجالس، موضوعات مختلفى در زمينههاى گوناگون از جمله آداب، سنن و... را در بر داشته و در واقع، گنجينهاى از معارف دينى، اصول اعتقادى، دستورات اخلاقى و مباحث شيرين و متنوع مذهبى است.
نویسنده، اخبار کتاب را از روات فريقين (شيعه و اهل سنت) نقل نموده است. در كنار هركدام از مجالس، روز املاى آن نيز ذكر شده است؛ مثلاًمجلس اول، در روز جمعه 18 ماه رجب سال 367 املا شده است كه اين امر نشان از دقت در ضبط و نگارش مباحث و توجه شيخ صدوق به مناسبتها دارد.
بخشى از کتاب در مشهدالرضا و بخشى ديگر در رى نگاشته شده است و در مجموع شامل مباحثى است كه از 18 ماه رجب 367ق، تا پنجشنبه، 11 روز مانده از شعبان 368ق، (احتمالا 19 شعبان) بيان شده است.
🔸گزارش محتوا
اخبارى كه شيخ صدوق در اين اثر آورده است، از اساتيد روات فريقين (شيعه و سنى) اخذ شده و موضوعات مختلفى در اين کتاب مورد بحث است كه اكثر آنها، جنبه اخلاقى، تاريخى و نقل فضايل اهلبيت(ع) را دارد و چون اخبار اخلاقى از ملاحظه متن آن به حكم عقل سليم تأييد مىشود و اخبار فضايل خاندان پيامبر(ص) از زبان مخالفان، مقرون به قرينه قطعيه است، لذا نویسنده به عدالت روات آنها نظرى نداشته و در اين موضوع، اخبار بسيارى از راويان مخالف مذهب، نقل كرده است.
اما بايد توجه داشت كه در ضمن اخبار اين کتاب، مضامين بهظاهر ضعيف و مورد اعتراضى وجود دارد كه نقطه ضعف آنها از ملاحظات زير، منظور مىشود:
اخبارى راجع به ثوابهاى دور از فكر معمولى نسبت به اعمال مستحب و عبادات، مانند اخبار فضيلت روزه هر روز از ماه شعبان يا رجب كه به نظر بعيد و اغراقآميز مىآيد.
اخبارى راجع به اوضاع محشر، قيامت، معراج و عذاب دوزخيان كه گنجايش تصور بشر معمولى را ندارد؛ مانند تعبير به اينكه دندان كافر در قيامت، همچون كوه احد است.
اخبارى كه راجع به تطبيق آيات بعضى از سورههاى قرآن به موارد معين و اعتبار شأن نزولهاى مخصوصى است كه با تاريخ نزول آيات، تطبيق نمىكند؛ مثل تطبيق آيات «و النجم» بر نجمى كه در دوران بيمارى وفات پيامبر(ص)، براى تعيين حضرت على(ع) به خلافت، در خانه آن حضرت فرود آمده، درحالىكه اين سوره، از نظر نزول، مكى ضبط شده است.
در جواب اين اعتراضات، از دو منظر بايد نگريست:
در اخبار معصومين(ع)، هم اخبار محكم هست و هم اخبار متشابه و اينگونه اخبار، بهطور كلى متشابه بوده و درك مقاصد تفصيلى آنها منظور است.
از نظر دقت در ضبط حديث و اثبات نسبت به مصنف.
يكى از برجستهترين بخشهاى کتاب، مجالس مربوط به محرمالحرام و بيان حالات و اخبار شهادت سيدالشهدا(ع) است.
در مجلس سىام و سى و يكم كه اوج مباحث مربوط به ماه محرم است و شامل روزهاى نهم و دهم ماه محرم مىباشد، مرحوم شيخ صدوق به مقتلخوانى و بيان مصائب و حوادث اين دو روز پرداخته است.
مجلس شصت و ششم، شامل بخشى از امالى الرسول(ص) مىباشد؛ يعنى نخستين و معتبرترين امالى كه پيامبر(ص) املاء كرده و اميرالمؤمنين على(ع) با خط خود نوشته كه شامل بسيارى از آداب و سنن و احكام حلال و حرام مىباشد. شيخ صدوق در اسناد اين احاديث، آن را به امام ششم(ع) مىرساند.
📚ویکی نور
#کتاب_شناسی
#صدوق
#امالی_صدوق
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀 نادرستی کتاب انتساب فقه الرضا به امام رضا علیهالسلام
🔸 كتاب فقه رضوى چنانچه از عبارات خود كتاب بر مىآيد مسلماً از امام رضا عليهالسلام نيست.
● به نظر میرسد، همانگونه كه مرحوم آقای سید حسن صدر نیز فرموده است، فقه رضوی همان كتاب التكلیف محمد بن علی #شلمغانی متوفای ۳۲۲ میباشد.[۱]
وی بهسبب عدم تحمل انتقال امر سفارت امام عصر علیهالسلام به حسین بن روح منحرف شد.
● شاهد این ادعا که کتاب مذکور، از امام رضا علیهالسلام نیست، دو فتوای استثنایی و غیرمتعارفی است که شهید اول در ذكری از شلمغانی نقل میكند که فقط در كتاب فقه رضوی موجود است؛
۱. تعیین معیار كرّ بودن آب است كه گفته شده: اگر سنگی به وسط آب انداخته شود، موجش به طرفین آن نرسد و اگر برسد آن آب، قلیل است.
۲. دیگری تطهیر پوست میته با دباغی است که گفته: دباغی كردن پوست میته، هرچند موجب جواز ورود در نماز نمیشود، ولی موجب پاك شدن آن میشود.
شاید موارد دیگری -غیر از این دو مورد که به طور تصادفی با آن مواجه شدیم- نیز وجود داشته باشد که از این قبیل است.
● لذا استظهار میشود كتابی كه در زمان مرحوم مجلسی در دست علما قرار گرفته و موسوم به فقه رضوی شده همان كتاب التكلیف شلمغانی باشد.
........................
۱. فصل القضاء فی الكتاب المشتهر بفقه الرضا، ص۸۷
آیت الله شبیری زنجانی
📚کتاب النکاح؛ ج۱۳؛ مباحث رضاع
#کتاب_شناسی
کتاب #فقه_الرضا عليه السلام
#شلمغانی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀 مصدر شناسی حدیث رفع
👤استاد سید احمد مددی
قدیمی ترین مصدر نقل این حدیث نوادر احمد اشعری و محاسن برقی است که هم عصر بوده اند نوادر متن ۶ فقره ای و محاسن متن ۳ فقره ای روایت را آورده اند.
محاسن از امام کاظم علیه السلام نقل میکند که سندش هم صحیح است اما از شواهد حدیث کاملا معلوم است که حدیث برای مقام #تقیه صادر شده است و لسانش لسان تقیه است مصدر بعدی فقه الرضا علیه السلام است که عبارت (و ما جهلوا) دارد. در کتاب عیاشی هم آمده است که کافی از ایشان نقل میکند. مصدر بعدی کافی است....
📚درس خارج اصول، ۱۹ فروردین ۱۳۹۷
#حدیث_شناسی
#حدیث_رفع
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀ضرورت حفظ سرمایه
🔹 وَ عَنْ حُمَیْدِ بْنِ زِیَادٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ سَمَاعَةَ عَنْ غَیْرِ وَاحِدٍ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ قَالَ : دَعَانِی أَبُو جَعْفَرٍ علیهما السلام فَقَالَ بَاعَ فُلَانٌ أَرْضَهُ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ مَکْتُوبٌ فِی التَّوْرَاةِ أَنَّ مَنْ بَاعَ أَرْضاً أَوْ مَاءً وَ لَمْ یَضَعْ ثَمَنَهُ فِی أَرْضٍ وَ مَاءٍ ذَهَبَ ثَمَنُهُ مَحْقاً.
🔸 ابان بن عثمان گويد :
روزى امام صادق عليه السلام مرا صدا كرد و فرمود : آيا فلان شخص زمينش را فروخت؟
عرض كردم : آرى.
فرمود : در تورات نوشته شده است كه هركس زمين يا چاه آب خود را بفروشد و با بهايى كه از آن مى گيرد زمين يا آبى دیگر نخرد ، پولش (سرمایه اش) از بین میرود.
📚کافی جلد ۵ ص ۶۱
#حدیث
#حفظ_سرمایه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀عالمه غیر معلمه
🔻الامام السجّاد عليه السلام:
🔸أنْتِ بِحَمْدِ اَللَّهِ عَالِمَةٌ غَيْرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيْرُ مُفَهَّمَةٍ.
🔹[اى زينب !] تو ، بحمداللّه ، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى.
📚الإحتجاج، ج۲، ص۳۰۵؛ بحارالأنوار، ج۴۵، ص۱۶۲.
#حدیث
#مناقب
#فضائل
حضرت #زینب سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀 اهمیت ترک گناه
🍀 عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِاَلسَّلاَمُ قَالَ:
يَا حَفْصُ يُغْفَرُ لِلْجَاهِلِ سَبْعُونَ ذَنْباً قَبْلَ أَنْ يُغْفَرَ لِلْعَالِمِ ذَنْبٌ وَاحِدٌ.
📚الکافی؛ج۱؛ ص۴۷
🔹امام صادق عليهالسلام به حفص بن غياث فرمودند:
اى حفص هفتاد گناه جاهل آمرزيده شود پیش از آنكه يك گناه عالم آمرزيده شود.
#حدیث
#گناه
#عالم
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135