eitaa logo
قال الصادق:(مکتب الصادق)
532 دنبال‌کننده
556 عکس
39 ویدیو
17 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا 🍀پذیرفته نشدن شفاعت در دشمنان و غاصبان حق حضرت صدیقة طاهره سلام الله علیها 🔸روِيَ عَنِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: يَا فَاطِمَةُ لَوْ أَنَّ كُلَّ نَبِيٍّ بَعَثَهُ اَللَّهُ وَ كُلَّ مَلَكٍ قَرَّبَهُ اَللَّهُ شَفَعُوا فِي مُبْغِضٍ لَكِ غَاصِبٍ لَكِ مَا أَخْرَجَهُ اَللَّهُ مِنَ اَلنَّارِ أَبَداً. 🔰از رسول خدا(صلی الله علیه و اله) روایت شده: ای فاطمه، اگر همه انبیاء مبعوث شده و همه فرشتگان مقرب، درباره کسی که به تو بغض بورزد و حق تو را غصب کند، بخواهند شفاعت کنند، خداوند هرگز او را از آتش جهنم خارج نمی کند. 📚: کنزالفوائد(کراجکی)، ص۶۴ حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 💠حضرت فاطمه (علیها السّلام) فرمودند: 🔸مَا الّذی نَقَموا مِن أبی الحَسنِ؟ نَقَموا وَاللهِ مِنهُ نَکیرَ سَیِفهِ وَ قِلّةَ مُبالاتِهِ لِحَتفِهِ وَ شِدَّةَ وَ طاَتِهِ وَ نَکالَ وَقعَتِهِ وَ تَنمُّرَهُ فی ذاتِ الله 🔹چه چیز را از ابا الحسن علی بن ابی طالب خرده گرفتند و به انتقام گیری پرداختند؟ (تنها چیزی که آنان را به انتقام گیری از او کشاند) شمشیر برّان او، بی اعتنایی به مرگ، استواری او در راه دین، ضربه های بی امان او بر دشمن و سرسختی و قاطعیّت او در راه خدا بود. 📗بلاغات النساء، ص ۱۳۲ 🔻شرح حدیث 🔸در این سخن حضرت زهرا(علیها السّلام) از برخورد نامناسب مردم با امیرمؤمنان و کنار گذاشتن او از صحنه ی سیاسی جامعه و پایمال کردن حق او که حق امت نیز بود، سخن می گوید و شکوه می کند. 🔸راستی چرا با علی علیه السّلام آن گونه رفتار کردند؟ از او چه بدی دیده بودند؟ چه عیب و نقصی داشت که به آن موضع گیری نامناسب و جاهلانه پرداختند؟ 🔸بی گناهی، کم گناهی نیست در دیوان عشق یوسف از دامان پاک خود به زندان رفته است 🔸امام علی علیه السّلام هم در مبارزه با دشمنان و مشرکان سرسخت و کوشا بود، شهادت طلب و شجاع بود و از مرگ هراسی نداشت، در راه عقیده و خدا و دین بی تزلزل و استوار بود، با دشمنان خدا و قرآن کمترین سازشی نداشت و صلابت و استواری او بی نظیر بود. اینها بود گناه علی! 🔸این فضایل و درخشندگی ها برای حسودان تنگ نظر یا ضربه خوردگان از عدالت و حق، آزار دهنده و دشمن ساز است. 🔸امام علی علیه السّلام تاوان صداقت و ایمان و جهاد و صبر خود را می داد. 📚 ، جواد محدثی حضرت علیه‌السلام حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀کتاب بشارة المصطفى لشيعة المرتضى 🔸مؤلف كتاب ابو جعفر محمّد بن على طبرى آملى از علماى برجستۀ قرن ششم هجرى قمرى است. بزرگان تراجم، مؤلف را در سطورى كوتاه اين گونه معرفى كرده اند: «شيخ، امام، عمادالدين، فقيه مورد اطمينان، از شاگردان ابو على فرزند شيخ طوسى و استاد شيخ امام قطب الدين راوندى كه از او براى ما روايت مى نمود. » 🔸اشاره امروزه در تقسيم بندى كلى مسلمانان را به دو گروه شيعه و سنى منشعب مى كنند. برخى گمان كرده اند نامگذارى يك گروه به شيعه در قرنهاى دوم و يا زمانهاى بعد صورت گرفته است. اما هنگامى كه به روايات نقل شده توسط شيعه و سنى مراجعه مى كنيم، درمى يابيم كه براى اولين بار پيامبر اكرم صلّى الله عليه و آله كلمۀ شيعه را به پيروان على عليه السّلام اطلاق كرد و از آن روز اين اسم به گروهى گفته مى شود كه پس از پيامبر گرامى به پيروى از على معتقد هستند و آن حضرت را جانشين بلافصل پيامبر گرامى مى دانند. در ميان روايات معصومين عليهم السّلام احاديث بسيارى در رابطه با فضيلت شيعه و نيز بايدها و نبايدهاى شيعيان ذكر شده است. مؤلف گرانقدر چون مشاهده كرد بسيارى از شيعيان از منزلت والاى تشيع و وظايف سنگين آن غافل اند، تصميم گرفت كتابى در اين رابطه تأليف كند و بدين سان تأليف ارزشمندى به وجود آمد. 🔸شيوۀ نگارش الف - سند روايات مؤلف در مقدمۀ كتاب مى نويسد: «در اين كتاب روايتى را ذكر نمى كنم مگر به صورت مسند، همۀ روايتها را از اساتيد بزرگ و موثقان اخيار نقل مى كنم. » و اين شيوه در باب اول، دوم، سوم و چهارم اعمال شده است و در بسيارى از موارد نه تنها مروى عنه معرفى شده است بلكه كيفيت تحمل حديث و نيز محلّ ذكر حديث نيز بيان شده است. ولى در ساير ابواب كتاب، روايتها گاه به صورت محذوف الاسناد و يا مقطوع آورده شده اند كه با توجه به وعدۀ مؤلف به نظر مى رسد اين حذف سندها بعدا توسط ناسخان صورت گرفته باشد. ب - بيانات مؤلف مؤلف فقط به جمع آورى روايات پرداخته و از تفسير و تبيين آنها صرف نظر كرده است؛ تنها در برخى موارد در جملات كوتاهى توضيح و يا برداشتهاى خاص خود را از روايات نقل كرده است و گاه نيز به موعظه و پندى كه در روايت بوده، اشاره كرده و بر آن تأكيد ورزيده است كه البته تمامى اين موارد با جملۀ «قال محمّد بن ابى القاسم» يا «قال محمّد بن ابى القاسم الطبرى» كاملا از روايات جدا شده است. «مطالب غير حديثى» اكثر مطالب كتاب را روايات معصومين عليهم السّلام تشكيل مى دهد ولى گاه از غير معصومين نيز بسيار اندك مطالبى نقل شده است مانند: نقل شعرى كه دعبل آن را در محضر مأمون بيان كرده، يا شعرى كه او در قم به هنگام وفات امام رضا سروده است و يا ساير اشعار او؛ همچنين مانند گفت وگوى مفصل حجاج با يك حاجى از اهل واسط در سفر حج با موعظۀ حذيفة اليمان و يا گفت وگوى طرّماح و معاويه. 🔸حجم كتاب برخى اين كتاب را تنها داراى چهار جزء شمرده اند ولى بعضى ديگر تصريح كرده اند اجزاى اين كتاب بيش از اين مقدار بوده است. از جمله شيخ حرّ عاملى در امل الآمل اجزاى كتاب را ۱۷ جزء مى داند و همچنين علامه خوانسارى در روضات الجنات و علامه تهرانى در الذريعه و آيت ا... خوئى در معجم رجال الحديث نيز نقل كرده اند. ولى نسخۀ چاپى، فقط داراى يازده جزء است كه در پايان آن هم علامت خاتمۀ كتاب وجود ندارد و بعيد نيست كه قسمتى از كتاب به دست ما نرسيده باشد. 📚فرهنگ کتب حدیثی شیعه •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 👌آیا «لاینبغی» دلالت بر حرمت دارد؟! 👈در لسان روایات و کلام فقها برای بیان نهی، از الفاظ و صیغه‌های مختلفی استفاده شده که در دلالت برخی از آنها بر حرمت اختلاف وجود دارد. این نوشتار به دنبال بررسی مفاد این الفاظ به صورت مسلسل می‌باشد. «لا ینبغی» در مواردی بسیار برای بیان نهی استعمال شده که در دو مقام به بررسی مفاد آن می‌پردازیم: 1️⃣مقام اول: مفاد «لا ینبغی» در روایات نوع فقها «لاينبغي» را بر کراهت حمل کرده‌اند؛ اما هم‌چنانکه آقاي خوئي فرموده است «لاينبغي» در روايات ظهور در تحريم دارد. 👈 کلام مرحوم آقای خویی «لا ينبغي» در لغت به معنای «لایتیسر» و «لایتمکن» است و از استعمال این کلمه در تشریع احکام، عدم جواز استفاده می‌شود. 👈 نقد کلام مرحوم خوئی و بیان دلالت «لا ینبغی» بر حرمت مدّعاي آقاي خوئي كه «لاينبغي» بر لايجوز دلالت می‌کند صحيح است؛ اما استدلال ایشان تمام نيست. چون «ينبغي» به معني «یتمکن» نيست، بلکه با مراجعه به موارد استعمال روشن می‌شود كه «ينبغي» به معناي «مطابق قاعده بودن» است. لذا موارد آن به اختلاف الزامی بودن یا نبودن قانون، اختلاف پيدا مي‏كند. یعنی گاهي مطلبي مطابق با قانون اخلاقي و گاهی مطابق با مستحبات است؛ گاهی نیز جنبه الزامی دارد. در دو صورت اول دلالت بر الزام ندارد ولکن در صورت سوم دال بر الزام می‌باشد. برای مثال «ينبغي» در مورد اذن در تصرف مال غير، جنبه الزامي دارد و حتماً بايد اجازه گرفته شود. ولکن در این روایت «كُلُّ شَيْ‏ءٍ صَنَعَهُ يَنْبَغِي‏ لَهُ أَنْ يُسَمِّيَ عَلَيْهِ فَإِنْ لَمْ يَفْعَلْ كَانَ لِلشَّيْطَانِ فِيهِ شِرْكٌ» ناظر به حكم استحبابي است، و در این حدیث «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: يَنْبَغِي‏ لِلْمُؤْمِنِ أَنْ يَكُونَ فِيهِ ثَمَانِي خِصَالٍ وَقُوراً عِنْدَ الْهَزَاهِزِ صَبُوراً عِنْدَ الْبَلَاءِ ...» «ینبغی» درسیاق مطالب اخلاقی است. البته گاهي هم مراد از «ینبغی» جواز است يعني ارتكاب آن خلاف قانون نيست. و در مقابل «لاينبغي» به معناي «خلاف قاعده بودن» است. لذا موارد استعمال آن نیز به اختلاف الزامی بودن یا نبودن قانون، اختلاف پيدا مي‏كند. نکته مهم این است که هر چند «ينبغي» و «لا ینبغی» از نظر لغت اعم هستند و در همه جا به معناي «مطابق قاعده بودن» و «مخالف قاعده بودن» هستند و شامل موارد الزامی و غیر الزامی می‌شوند ولی اگر «لاینبغی» مطلق و بدون قرینه استعمال شود عرفا ظهور در حرمت دارد، چون به معني «خلاف قانون» است و خلاف قانون مطلق، حرام است. در توضیح باید گفت که.... 🌟شواهد ظهور «لا ینبغی» در عدم جواز 1. « لَا يَنْبَغِي لِلْمَرْأَةِ أَنْ تَنْكَشِفَ- بَيْنَ يَدَيِ الْيَهُودِيَّةِ وَ النَّصْرَانِيَّةِ- فَإِنَّهُنَّ يَصِفْنَ ذَلِكَ لِأَزْوَاجِهِنَّ». جابر بن يزيد جعفي كه همین روایت را از حضرت باقرعليه السلام نقل می‌کند به جاي لاينبغي، لايجوز نقل كرده است و معناي لايجوز فهميده است. 2.« عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ إِذَا بَلَغَتِ الْجَارِيَةُ الْحُرَّةُ سِتَّ سِنِينَ فَلَا يَنْبَغِي لَكَ أَنْ تُقَبِّلَهَا». در دلالت روايت بر حرمت تقبيل بحثي نيست. 3. اكثر محرمات احرام با لا ينبغی تعبير شده است. برای مثال پيامبر صلی الله عليه و آله در حجة الوداع حج را به عمره تمتع تبديل نكردند و فرمودند كه من سائق الهدی هستم « لَا يَنْبَغِي لِسَائِقِ الْهَدْيِ أَنْ يُحِلَّ حَتّى يَبْلُغَ الْهَدْيُ مَحِلَّهُ » .در این روایت مانند بعضی روایات دیگر برای اثبات تحریم به «لا ینبغی» استدلال شده که از آن استفاده مي‌شود كه اين كلمه به معناي خصوص تحريم است، نه جامع بين تحريم و تنزيه، چون با جامع نمي‌توان براي يك قسم خاص استدلال كرد. در این روایت در تعليل اين نكته كه پيامبر صلی الله عليه و آله نمي‌تواند احرام حج خود را به عمره تمتع تبديل كند اين جمله آمده است: «لكنى سقت الهدى و لا ينبغى لسائق الهدى...» اين جمله در اين مقام گفته شده كه نه پيامبر و نه ديگران حق تحلّل قبل از اين كه هدي به محل خود برسد نداشته‌اند. 2️⃣ مقام دوم: مفاد «لا ینبغی» در کلام فقهای متقدم «لا ینبغی» در کلام قدما گاهی به معنای حرمت و گاهی به معنای کراهت و گاهی در جامع بین کراهت و حرمت به کار رفته است. به همین جهت تعیین هر کدام نیاز به قرینه دارد و در صورت عدم وجود قرینه کلام مجمل می‌شود.... 📋 مطالعه متن کامل این مقاله : 👉 https://goo.gl/6dV45x دلالت بر حرمت‌ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀زمان شناسی امام صادق علیه السلام: 🔹الْعالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهْجُمُ عَلَيْهِ اللَّوابِسُ. 🔸كسى كه به اوضاع زمان خود آگاه باشد، گرفتار هجوم اشتباهات نمى‌شود. 📚 الکافی (باب العقل و الجهل) جلد ۱ صفحه ۲۶ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀فضائل 💎امیرالمومنین علیه‌السلام فرمودند: رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله در حالی که به من تکیه کرده بودند، فرمودند: «ان الذین آمنوا وعملوا الصالحات اولئک هم خیر البریه»؛ مقصود از این آیه تو و شیعیانت هستید و در قیامت با صورت‌های نورانی در کنار حوض کوثر با من خواهید بود. 📚 شواهد التنزیل، ج ۲، ص ۳۵۶ حضرت علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀زیارت قبور اموات 🌹امیرالمؤمنین علی علیه السلام⇩ 🌟زُورُوا مَوتاكُم، فإنّهُم يَفرَحُونَ بِزِيارَتِكُم ولْيَطلُبِ الرَّجُلُ حاجَتَهُ عِندَ قَبرِ أبيهِ و اُمِّهِ بعدَما يَدعُو لَهُما🌟 🔸اموات خود را زيارت كنيد چرا که آنان از ديدار شما خوشحال مى‌شوند انسان باید حاجت خود را در کنار قبر پدر و مادرش از خداوند درخواست کند پس از آنکه در حق پدر و مادرش دعا می‌کند 📚بحارالانوار، جلد۱۰، صفحه۹۷ 📚خصال،صفحه ۶۱۸ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 💠حضرت فاطمه (علیها السّلام) فرمودند: 🔸قد اَوصاکُم رَسُولُ اللهِ بِاتِّباعِنا وَ مَوَدَّتِنا وَ التَّمَسُّک بنافقال اللّه‌:« قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى» 🔹پیامبر خدا شما را به تبعیّت از ما، دوستی با ما و تمسّک و اطاعت از ما وصیت کرده است.خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:(ای پیامبر!) بگو من هیچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى ‌كنم جز دوست ‌داشتن اهل بیتم 📗العوالم، ج ۱۱، ص ۶۱۲ 🔻شرح حدیث 🔸تداوم خطّ رسالت در سایه ی ولایت و وصایت است. 🔸این که «مودّت اهل بیت» در قرآن اجر رسالت حضرت رسول(صلّی الله علیه و آله و سلّم) قرار گرفته است، برای آن است که امت محمدی با تمسّک به ولایت این خاندان و مهرورزی با عترت پاک پیامبر راه طهارت و هدایت را بپویند و به بیراهه ی ضلالت نیفتند. 🔸کلام حضرت زهرا(علیها السّلام) نکوهش آنانی است که بر خلاف توصیه ی پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم به خاندان رسالت بی مهری کردند و به جای آن که پیرو آنان باشند، در پی دیگران رفتند و تکلیف واجب و الهیِ «مودّت ذی القربی» را به فراموشی سپردند. 🔸چگونه می توان دم از سنّت نبوی زد و فرمان او را از یاد برد؟ چگونه می توان مدّعی دوستی حضرت محمد صلّی الله علیه و آله و سلّم بود و وصیت او را درباره ی اهل بیت علیه السّلام عمل نکرد؟ 🔸در این سخن تکیه بر سه عنصر «تبعیّت»، «مودّت» و «تمسّک» است و این سه گواه صداقت افراد در مسلمانی و حبّ خدا و رسول است. 🔸آن که پیرو اهل بیت باشد، به بیراهه نمی رود. 🔸آن که مودّت این خاندان را داشته باشد، هدایت یافته است. 🔸و آن که تمسّک به عترت پاک پیامبر بجوید، به شفاعت آنان خواهد رسید. 📚 ، جواد محدثی حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀 چگونه در خانه خود امام حسین علیه السلام را زیارت کنیم؟ 🔘«سدیر می‌گوید: امام صادق(علیه‌السلام) به من فرمود: ای سدیر آیا قبر حسین بن‌علی علیهما السلام را بسیار زیارت می‌کنی؟ گفتم (نه) چون گرفتارم. امام علیه السلام فرمود: آیا به تو چیزی نیاموزم که چون آن را انجام دهی خداوند به خاطر آن برایت می‌نویسد؟ حضرت ادامه فرمود: در خانه‌ات غسل کن و به بام خانه‌ات برو و با اشاره به او سلام کن که برایت زیارت نوشته می‌شود». کامل‌ الزیارات، ص۴۸۲ در حدیث دیگری آمده است: 🔘«به بالای بام خانه‌ات برو، سپس به راست و چپ توجه کن و آن گاه سرت را به سوی آسمان بالا ببر و به سوی قبر حسین علیه السلام رو کن و بگو: سلام بر تو ای ابا عبد الله، سلام و رحمت و برکات خدا بر تو باد. برایت یک زیارت نوشته می‌شود و زیارت معادل یک حج و عمره است». الکافی، ج۴، ص۵۸۹ حضرت علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀 🔻قیام ابن طباطبا و ابوالسرایا، در سال ۱۹۹ هجری قمری توسط ابن طباطبا و ابوالسرایا علیه حکومت عباسیان شکل گرفت. 🔸محمد بن ابراهیم معروف به ابن طباطبا از نسل امام حسن مجتبی (ع) با ابوالسرایا در کوفه قیام کرده و مردم کوفه که دوستدار اهل بیت (ع) بودند با آنها بیعت کردند. رهبری قیام بر عهده ابن طباطبا و لشکرکشی‌ها و جنگ‌ها بر دوش ابوالسریا قرار گرفت. 🔸حکومت عباسیان حمله‌های متعددی علیه این قیام نمودند ولی با شکست مواجه شدند. 🔸در ابتدا این قیام قدرت خوبی به دست آورد و علویان بسیاری را به مناطق مختلف فرستادند ولی با درگذشت ابن طباطبا، این قیام روبه ضعف نهاد و با غلبه عباسیان بر ابوالسرایا و کشتن او، این قیام در سال ۲۰۰ هجری قمری به پایان رسید. مطالعه کامل مقاله👇👇👇 📥 wikifeqh.ir/قیام_ابن_طباطبا_و_ابوالسرایا •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 📚 بین الطلوعین روز است یا شب؟ 👈از نظر فقهی آیا زمان بین طلوع فجر تا طلوع شمس جزء روز است یا جزء شب است؟ جواب این سوال محدوده روز را مشخص می‌‌‌کند، و در مسائلی مثل خیار حیوان، احکام حیض، مواقیت حج و .... راه گشا است. همچنین جواب به این سوال محدوده شب را نیز مشخص کرده، و در بحث تعیین نیمه شب و بحث پایان وقت نماز عشاء مهم است. زیرا اگر روز را از طلوع فجر بدانیم نیمه شب از مغرب تا طلوع فجر محاسبه می‌‌‌شود، و اگر روز را از طلوع شمس بدانیم نیمه شب از مغرب تا طلوع خورشید محاسبه می‌‌‌شود. در مورد این مساله اقوال و نظریات مختلفی در میان فقها وجود دارد، که در این نوشتار به نحو اختصار به این اقوال و ادله آنها اشاره می‌‌‌شود، و سپس به داوری بین آنها پرداخته می‌‌‌شود. 1⃣نظریه اول روز از طلوع فجر (یا همان اذان صبح) شروع می‌‌‌شود، و در نتیجه بین الطلوعین جزء روز است. برای این نظریه (که برخی ادعای اجماع بر آن هم کرده‌اند ) دلائلی بیان شده است. 2⃣نظریه دوم قائلین این نظریه معتقدند روز از طلوع شمس آغاز می‌‌‌شود و در نتیجه بین الطلوعین جزئی از شب است. این نظریه به برخی از علما مثل اعمش نسبت داده شده، و از متاخرین هم مرحوم آقای خوئی آن را پذیرفته است . برای این نظریه هم ادله‌ای بیان شده است که بدان می‌‌‌پردازیم..... 3⃣نظریه سوم بین الطلوعین نه جزئی از روز است و نه جزئی از شب؛ بلکه زمانی خارج از روز و شب است. در نتیجه در مسائلی که مربوط به روز است این نظریه شبیه قول دوم، و در مسائلی که مربوط به شب است این نظریه شبیه قول اول است. این نظریه بسیار شاذ است . به عنوان دلیل این نظریه دو روایت ذکر شده است.... 👈بررسی نظریات از میان این نظریات قول سوم کاملا مردود به نظر می‌‌‌رسد. دلیل این نظریه دو روایت بود که هر دو ضعف سند دارند. مضافا که روایت اول قابل التزام هم نیست، زیرا این روایت ساعات شبانه روز را بیست و شش ساعت بیان کرده است، و این قابل قبول نیست. روایت دوم هم دلالت بر مطلوب ندارد.... 👈اما به نظر می‌‌‌رسد بین نظریه اول و دوم ترجیح با نظریه اول است. زیرا هر چند گاهی در روایات روز از طلوع شمس محاسبه شده است (همان‌گونه که در ادله قول دوم بیان شد)، اما از طرفی در میان روایات و بیانات شرعی غالبا روز از طلوع فجر محاسبه شده است (و این غلبه استعمال باعث تشکیل ظهور، یا لااقل انصراف می‌‌‌شود)، مثلا در احکام خیار حیوان و حیض و نماز مسافر و .....، و همچنین روایاتی که در ادله نظریه اول بیان شد. از جهت دیگر هر چند روز در عرف عام (غیر متشرعه) از طلوع شمس محاسبه می‌‌‌شود، اما ظاهرا در نزد متشرعه بین الطلوعین جزء روز است. البته ظاهرا این ارتکاز متشرعی ناشی از برخی از همان احکام شرعی (مثل روزه) است. 💥نتیجه به نظر می‌‌‌رسد در نزد شارع و متشرعه (که مخاطبان کلام شارع هستند) روز غالبا در معنی طلوع فجر تا غروب شمس استعمال می‌‌‌‌شود، و اگر بدون قرینه استعمال شود ظهور در آن دارد. و این ظهور بر ظهور عرف عام مقدم است. زیرا فهم عرف عام در صورتی ملاک است که شارع (یا هر متکلمی) عرفی مخصوص خود نداشته باشد. 📋مطالعه متن کامل این مقاله: 👉 https://goo.gl/9wOL51 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀حیاء و ایمان امام صادق علیه السلام: 🔹الْحَيَاءُ مِنَ اَلْإِيمَانِ وَ اَلْإِيمَانُ فِي اَلْجَنَّةِ وَ اَلْبَذَاءُ مِنَ اَلْجَفَاءِ وَ اَلْجَفَاءُ فِي اَلنَّارِ. 🔸حیا جزئی از ایمان است و ایمان در بهشت جای دارد. بد زبانی نتیجه جفاست و جای جفاکار در جهنم است. 📚 وسائل الشیعه (باب جهاد نفس) جلد ۱۶ صفحه ۳۶ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀اثر ذکر صلوات و حوقله 🔻پیامبر صلی الله علیه وآله: 🔸شیطان دو جور است: شیطان جنی که با ذکر «لا حَولَ و لا قُوَّةَ إلّا بِاللّهِ العَلِيِّ العَظيمِ» دور می‌شود و شیطان انسی که با ذکر صلوات (شرّش) دور می‌شود. 🔹 إنَّ الشَّيطانَ اثنانِ: شَيطانُ الجِنِّ؛ و يُبعَدُ بِ «لا حَولَ و لا قُوَّةَ إلّا بِاللّهِ العَلِيِّ العَظيمِ»، و شَيطانُ الإِنسِ؛ و يُبعَدُ بِالصَّلاةِ عَلَى النَّبِيِّ و آلِه‏ 📚 بحار الأنوار ، ج‏۹۲، ص: ۱۳۶ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔻 راز خدا ▫️ احمد بن اسحاق بن سعد اشعرى : بر ابو محمّد، امام حسن عسكرى وارد شدم و مى‏خواستم جانشين پس از او را از او جويا شوم. بى آن كه من بپرسم، فرمود: 🔅 «اى احمد بن اسحاق! مَثَل او در اين امّت، مَثَل خضر عليه السلام است. مَثَل او مَثَل ذو القرنين است. به خدا سوگند، غيبتى خواهد كرد كه جز كسانى كه خداى عزّ و جل آنان را بر عقيده به امامت او، استوار كرده و به دعا براى تعجيل در فَرَجش موفّقشان نموده، از هلاكت رهايى نمى‏يابند». گفتم: اى مولاى من! آيا نشانه‏اى هست كه دلم به آن مطمئن شود؟ پسر با زبان عربى و شيوايى تمام فرمود: 🔅 «من، بقيّة اللَّه در زمين اويم و انتقام‏گيرنده از دشمنانش. پس اى احمد بن اسحاق! پس از ديدن اصل حقيقت، در پى نشانه مباش» ... فردا دوباره باز گشتم و گفتم: اى فرزند پيامبر خدا! شادى‏ام از منّتى كه بر من نهادى، فراوان است؛ امّا ويژگى خضر و ذو القرنين كه گفتى در او هست، چيست؟ 🔅 فرمود: «طول غيبت ، اى احمد!». گفتم: اى فرزند پيامبر خدا! غيبت او طول مى‏كشد؟ 🔅 فرمود: «آرى، به خدايم سوگند، تا آن جا كه بيشتر معتقدان به او از اين عقيده باز مى‏گردند و كسى نمى‏ماند، جز آن كه خداى‏ عزّ و جل ولايت ما را از او پيمان گرفته و ايمان را در دلش نبشته و با روحى از خود، تأييدش كرده است. اى احمد بن اسحاق! اين كارى از كارهاى الهى و رازى از رازهاى خدا و غيبى از غيب‏هاى خداست. آنچه را به تو دادم، برگير و آن را پوشيده بدار و از سپاس‏گزاران باش تا فرداى قيامت در عليّين با ما باشى». 📚 كمال الدين حضرت علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀خوشا به حال غريبان! 🔅 : ✓ «بى ترديد، قائم ما چون قيام كند، مردم را به امرى نو فرا مى‌‏خواند، همان‌گونه كه پيامبر خدا صلى‌اللّه عليه و‌آله به سوى آن فرا خواند. اسلام، غريبانه آغاز شد و به زودى نيز غريب مى‌‏شود، همان گونه كه در آغاز بود. پس خوشا به حال غريبان!» .  ⁙ «إنَّ قائِمَنا إذا قامَ دَعَا النّاسَ إلى‏ أمرٍ جَديدٍ كَما دَعا إلَيهِ رَسولُ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله، وإنَّ الإِسلامَ بَدَأَ غَريباً وسَيعودُ غَريباً كَما بَدَأَ، فَطوبى‏ لِلغُرَباءِ.» 📚الغيبة، نعمانى: ص۳۲۰ ح١ حضرت علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 💠حضرت فاطمه (علیها السّلام) فرمودند: 🔸اِنَّ السَّعیدَ، کُلَّ السَّعیدِ، حَقَّ السَّعیدِ مَن اَحَبَّ عَلیّاً فی حَیاتِهِ وَ بَعدَ مَوتِهِ 🔹همانا سعادتمند کامل و خوشبخت حقیقی است که علی علیه السّلام را در حیاتش و پس از وفاتش دوست بدارد. 📗الامالی (شیخ صدوق) ص 182 🔻شرح حدیث 🔸دوستی علی یعنی دوستی پیامبر و خدا. 🔸محبّت امام علی علیه السّلام در طول محبّت خدا و رسول قرار دارد. این مودّت هم در دنیا کارساز است هم در آخرت. نتیجه ی آن به اصلاح رفتار منتهی می شود. 🔸مگر می شود کسی علی علیه السّلام را دوست بدارد و به راهِ جز او برود؟ 🔸مگر پذیرفتنی است کسی مدعی محبّت او باشد، اما در اعمال خود شباهتی به مولا و محبوب خود نداشته باشد؟ دوستی، انسان را به همرنگی و همسویی می کشاند و دوستدار علی علیه السّلام صالح و متّقی و خداترس خواهد بود؛ چرا که از مولایش دراینگونه کارها تبعیّت می کند. 🔸این همان سعادت و کامیابی است که در حدیث آمده است. 🔸آنان که در زمان او بودند و او را از نزدیک می دیدند و فضایل او را می شناختند، دوستش داشتند. 🔸امروز که علی علیه السّلام در میان ما نیست، سخنان و سیره و رفتارش برای ما معلوم است و ما از راه کتب و روایات و منابع موجود، جلوه های خدایی آن امام را می شناسیم و به او مهر می ورزیم. 🔸دوستدار علی علیه السّلام دوستدار حق و عدل و فضیلت است و چنین محبتی برای انسان سعادت به ارمغان می آورد. 📚 ، جواد محدثی حضرت علیه‌السلام حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🔰 روزی تو خواهی آمد 💬 امام باقر علیه‌السلام فرمودند: 📜 إنَّ الْعِلْمَ بِكِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ وَسُنَّةِ نَبِيِّهِ لَيَنْبُتُ فِي قَلْبِ مَهْدِيِّنَا كَمَا يَنْبُتُ الزَّرْعُ عَلَى أَحْسَنِ نَبَاتِهِ فَمَنْ بَقِيَ مِنْكُمْ حَتَّى يَرَاهُ فَلْيَقُلْ حِينَ يَرَاهُ السَّلَامُ عَلَيْكُمْ يَا أَهْلَ بَيْتِ الرَّحْمَةِ وَالنُّبُوَّةِ وَمَعْدِنَ الْعِلْمِ وَمَوْضِعَ الرِّسَالَةِ؛ 🌿 علم از کتاب خدا و سنت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله در قلب مهدی ما عجّل‌الله‌فرجه ریشه می‌دواند و رشد می‌کند، همان‌گونه که گیاه به بهترین وجه می‌روید و رشد می‌یابد. سپس هرکس او را مشاهده کند باید بگوید: سلام بر شما ای خاندان رحمت و نبوت و محل ذخیره علم و محل قرار دادن رسالت. 📚كمال الدين، ج ‏۲ ، ص ۶۵۳ حضرت علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ا ﷽ ا زیارت مزار مطهر شيخ صدوق رحمه الله علیه معروف به ابن بابویه پسر محدث بزرگ شیعه شهر ری/مقبره ابن بابويه ۱۴۰۳.۹.۲۳ جمعه #اعلام #رجال #زیارت شيخ #صدوق رحمة الله علیه •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135