eitaa logo
قال الصادق:(مکتب الصادق)
531 دنبال‌کننده
556 عکس
39 ویدیو
17 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا 🍀 چگونه در خانه خود امام حسین علیه السلام را زیارت کنیم؟ 🔘«سدیر می‌گوید: امام صادق(علیه‌السلام) به من فرمود: ای سدیر آیا قبر حسین بن‌علی علیهما السلام را بسیار زیارت می‌کنی؟ گفتم (نه) چون گرفتارم. امام علیه السلام فرمود: آیا به تو چیزی نیاموزم که چون آن را انجام دهی خداوند به خاطر آن برایت می‌نویسد؟ حضرت ادامه فرمود: در خانه‌ات غسل کن و به بام خانه‌ات برو و با اشاره به او سلام کن که برایت زیارت نوشته می‌شود». کامل‌ الزیارات، ص۴۸۲ در حدیث دیگری آمده است: 🔘«به بالای بام خانه‌ات برو، سپس به راست و چپ توجه کن و آن گاه سرت را به سوی آسمان بالا ببر و به سوی قبر حسین علیه السلام رو کن و بگو: سلام بر تو ای ابا عبد الله، سلام و رحمت و برکات خدا بر تو باد. برایت یک زیارت نوشته می‌شود و زیارت معادل یک حج و عمره است». الکافی، ج۴، ص۵۸۹ حضرت علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀 🔻قیام ابن طباطبا و ابوالسرایا، در سال ۱۹۹ هجری قمری توسط ابن طباطبا و ابوالسرایا علیه حکومت عباسیان شکل گرفت. 🔸محمد بن ابراهیم معروف به ابن طباطبا از نسل امام حسن مجتبی (ع) با ابوالسرایا در کوفه قیام کرده و مردم کوفه که دوستدار اهل بیت (ع) بودند با آنها بیعت کردند. رهبری قیام بر عهده ابن طباطبا و لشکرکشی‌ها و جنگ‌ها بر دوش ابوالسریا قرار گرفت. 🔸حکومت عباسیان حمله‌های متعددی علیه این قیام نمودند ولی با شکست مواجه شدند. 🔸در ابتدا این قیام قدرت خوبی به دست آورد و علویان بسیاری را به مناطق مختلف فرستادند ولی با درگذشت ابن طباطبا، این قیام روبه ضعف نهاد و با غلبه عباسیان بر ابوالسرایا و کشتن او، این قیام در سال ۲۰۰ هجری قمری به پایان رسید. مطالعه کامل مقاله👇👇👇 📥 wikifeqh.ir/قیام_ابن_طباطبا_و_ابوالسرایا •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 📚 بین الطلوعین روز است یا شب؟ 👈از نظر فقهی آیا زمان بین طلوع فجر تا طلوع شمس جزء روز است یا جزء شب است؟ جواب این سوال محدوده روز را مشخص می‌‌‌کند، و در مسائلی مثل خیار حیوان، احکام حیض، مواقیت حج و .... راه گشا است. همچنین جواب به این سوال محدوده شب را نیز مشخص کرده، و در بحث تعیین نیمه شب و بحث پایان وقت نماز عشاء مهم است. زیرا اگر روز را از طلوع فجر بدانیم نیمه شب از مغرب تا طلوع فجر محاسبه می‌‌‌شود، و اگر روز را از طلوع شمس بدانیم نیمه شب از مغرب تا طلوع خورشید محاسبه می‌‌‌شود. در مورد این مساله اقوال و نظریات مختلفی در میان فقها وجود دارد، که در این نوشتار به نحو اختصار به این اقوال و ادله آنها اشاره می‌‌‌شود، و سپس به داوری بین آنها پرداخته می‌‌‌شود. 1⃣نظریه اول روز از طلوع فجر (یا همان اذان صبح) شروع می‌‌‌شود، و در نتیجه بین الطلوعین جزء روز است. برای این نظریه (که برخی ادعای اجماع بر آن هم کرده‌اند ) دلائلی بیان شده است. 2⃣نظریه دوم قائلین این نظریه معتقدند روز از طلوع شمس آغاز می‌‌‌شود و در نتیجه بین الطلوعین جزئی از شب است. این نظریه به برخی از علما مثل اعمش نسبت داده شده، و از متاخرین هم مرحوم آقای خوئی آن را پذیرفته است . برای این نظریه هم ادله‌ای بیان شده است که بدان می‌‌‌پردازیم..... 3⃣نظریه سوم بین الطلوعین نه جزئی از روز است و نه جزئی از شب؛ بلکه زمانی خارج از روز و شب است. در نتیجه در مسائلی که مربوط به روز است این نظریه شبیه قول دوم، و در مسائلی که مربوط به شب است این نظریه شبیه قول اول است. این نظریه بسیار شاذ است . به عنوان دلیل این نظریه دو روایت ذکر شده است.... 👈بررسی نظریات از میان این نظریات قول سوم کاملا مردود به نظر می‌‌‌رسد. دلیل این نظریه دو روایت بود که هر دو ضعف سند دارند. مضافا که روایت اول قابل التزام هم نیست، زیرا این روایت ساعات شبانه روز را بیست و شش ساعت بیان کرده است، و این قابل قبول نیست. روایت دوم هم دلالت بر مطلوب ندارد.... 👈اما به نظر می‌‌‌رسد بین نظریه اول و دوم ترجیح با نظریه اول است. زیرا هر چند گاهی در روایات روز از طلوع شمس محاسبه شده است (همان‌گونه که در ادله قول دوم بیان شد)، اما از طرفی در میان روایات و بیانات شرعی غالبا روز از طلوع فجر محاسبه شده است (و این غلبه استعمال باعث تشکیل ظهور، یا لااقل انصراف می‌‌‌شود)، مثلا در احکام خیار حیوان و حیض و نماز مسافر و .....، و همچنین روایاتی که در ادله نظریه اول بیان شد. از جهت دیگر هر چند روز در عرف عام (غیر متشرعه) از طلوع شمس محاسبه می‌‌‌شود، اما ظاهرا در نزد متشرعه بین الطلوعین جزء روز است. البته ظاهرا این ارتکاز متشرعی ناشی از برخی از همان احکام شرعی (مثل روزه) است. 💥نتیجه به نظر می‌‌‌رسد در نزد شارع و متشرعه (که مخاطبان کلام شارع هستند) روز غالبا در معنی طلوع فجر تا غروب شمس استعمال می‌‌‌‌شود، و اگر بدون قرینه استعمال شود ظهور در آن دارد. و این ظهور بر ظهور عرف عام مقدم است. زیرا فهم عرف عام در صورتی ملاک است که شارع (یا هر متکلمی) عرفی مخصوص خود نداشته باشد. 📋مطالعه متن کامل این مقاله: 👉 https://goo.gl/9wOL51 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀حیاء و ایمان امام صادق علیه السلام: 🔹الْحَيَاءُ مِنَ اَلْإِيمَانِ وَ اَلْإِيمَانُ فِي اَلْجَنَّةِ وَ اَلْبَذَاءُ مِنَ اَلْجَفَاءِ وَ اَلْجَفَاءُ فِي اَلنَّارِ. 🔸حیا جزئی از ایمان است و ایمان در بهشت جای دارد. بد زبانی نتیجه جفاست و جای جفاکار در جهنم است. 📚 وسائل الشیعه (باب جهاد نفس) جلد ۱۶ صفحه ۳۶ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀اثر ذکر صلوات و حوقله 🔻پیامبر صلی الله علیه وآله: 🔸شیطان دو جور است: شیطان جنی که با ذکر «لا حَولَ و لا قُوَّةَ إلّا بِاللّهِ العَلِيِّ العَظيمِ» دور می‌شود و شیطان انسی که با ذکر صلوات (شرّش) دور می‌شود. 🔹 إنَّ الشَّيطانَ اثنانِ: شَيطانُ الجِنِّ؛ و يُبعَدُ بِ «لا حَولَ و لا قُوَّةَ إلّا بِاللّهِ العَلِيِّ العَظيمِ»، و شَيطانُ الإِنسِ؛ و يُبعَدُ بِالصَّلاةِ عَلَى النَّبِيِّ و آلِه‏ 📚 بحار الأنوار ، ج‏۹۲، ص: ۱۳۶ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔻 راز خدا ▫️ احمد بن اسحاق بن سعد اشعرى : بر ابو محمّد، امام حسن عسكرى وارد شدم و مى‏خواستم جانشين پس از او را از او جويا شوم. بى آن كه من بپرسم، فرمود: 🔅 «اى احمد بن اسحاق! مَثَل او در اين امّت، مَثَل خضر عليه السلام است. مَثَل او مَثَل ذو القرنين است. به خدا سوگند، غيبتى خواهد كرد كه جز كسانى كه خداى عزّ و جل آنان را بر عقيده به امامت او، استوار كرده و به دعا براى تعجيل در فَرَجش موفّقشان نموده، از هلاكت رهايى نمى‏يابند». گفتم: اى مولاى من! آيا نشانه‏اى هست كه دلم به آن مطمئن شود؟ پسر با زبان عربى و شيوايى تمام فرمود: 🔅 «من، بقيّة اللَّه در زمين اويم و انتقام‏گيرنده از دشمنانش. پس اى احمد بن اسحاق! پس از ديدن اصل حقيقت، در پى نشانه مباش» ... فردا دوباره باز گشتم و گفتم: اى فرزند پيامبر خدا! شادى‏ام از منّتى كه بر من نهادى، فراوان است؛ امّا ويژگى خضر و ذو القرنين كه گفتى در او هست، چيست؟ 🔅 فرمود: «طول غيبت ، اى احمد!». گفتم: اى فرزند پيامبر خدا! غيبت او طول مى‏كشد؟ 🔅 فرمود: «آرى، به خدايم سوگند، تا آن جا كه بيشتر معتقدان به او از اين عقيده باز مى‏گردند و كسى نمى‏ماند، جز آن كه خداى‏ عزّ و جل ولايت ما را از او پيمان گرفته و ايمان را در دلش نبشته و با روحى از خود، تأييدش كرده است. اى احمد بن اسحاق! اين كارى از كارهاى الهى و رازى از رازهاى خدا و غيبى از غيب‏هاى خداست. آنچه را به تو دادم، برگير و آن را پوشيده بدار و از سپاس‏گزاران باش تا فرداى قيامت در عليّين با ما باشى». 📚 كمال الدين حضرت علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀خوشا به حال غريبان! 🔅 : ✓ «بى ترديد، قائم ما چون قيام كند، مردم را به امرى نو فرا مى‌‏خواند، همان‌گونه كه پيامبر خدا صلى‌اللّه عليه و‌آله به سوى آن فرا خواند. اسلام، غريبانه آغاز شد و به زودى نيز غريب مى‌‏شود، همان گونه كه در آغاز بود. پس خوشا به حال غريبان!» .  ⁙ «إنَّ قائِمَنا إذا قامَ دَعَا النّاسَ إلى‏ أمرٍ جَديدٍ كَما دَعا إلَيهِ رَسولُ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله، وإنَّ الإِسلامَ بَدَأَ غَريباً وسَيعودُ غَريباً كَما بَدَأَ، فَطوبى‏ لِلغُرَباءِ.» 📚الغيبة، نعمانى: ص۳۲۰ ح١ حضرت علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 💠حضرت فاطمه (علیها السّلام) فرمودند: 🔸اِنَّ السَّعیدَ، کُلَّ السَّعیدِ، حَقَّ السَّعیدِ مَن اَحَبَّ عَلیّاً فی حَیاتِهِ وَ بَعدَ مَوتِهِ 🔹همانا سعادتمند کامل و خوشبخت حقیقی است که علی علیه السّلام را در حیاتش و پس از وفاتش دوست بدارد. 📗الامالی (شیخ صدوق) ص 182 🔻شرح حدیث 🔸دوستی علی یعنی دوستی پیامبر و خدا. 🔸محبّت امام علی علیه السّلام در طول محبّت خدا و رسول قرار دارد. این مودّت هم در دنیا کارساز است هم در آخرت. نتیجه ی آن به اصلاح رفتار منتهی می شود. 🔸مگر می شود کسی علی علیه السّلام را دوست بدارد و به راهِ جز او برود؟ 🔸مگر پذیرفتنی است کسی مدعی محبّت او باشد، اما در اعمال خود شباهتی به مولا و محبوب خود نداشته باشد؟ دوستی، انسان را به همرنگی و همسویی می کشاند و دوستدار علی علیه السّلام صالح و متّقی و خداترس خواهد بود؛ چرا که از مولایش دراینگونه کارها تبعیّت می کند. 🔸این همان سعادت و کامیابی است که در حدیث آمده است. 🔸آنان که در زمان او بودند و او را از نزدیک می دیدند و فضایل او را می شناختند، دوستش داشتند. 🔸امروز که علی علیه السّلام در میان ما نیست، سخنان و سیره و رفتارش برای ما معلوم است و ما از راه کتب و روایات و منابع موجود، جلوه های خدایی آن امام را می شناسیم و به او مهر می ورزیم. 🔸دوستدار علی علیه السّلام دوستدار حق و عدل و فضیلت است و چنین محبتی برای انسان سعادت به ارمغان می آورد. 📚 ، جواد محدثی حضرت علیه‌السلام حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🔰 روزی تو خواهی آمد 💬 امام باقر علیه‌السلام فرمودند: 📜 إنَّ الْعِلْمَ بِكِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ وَسُنَّةِ نَبِيِّهِ لَيَنْبُتُ فِي قَلْبِ مَهْدِيِّنَا كَمَا يَنْبُتُ الزَّرْعُ عَلَى أَحْسَنِ نَبَاتِهِ فَمَنْ بَقِيَ مِنْكُمْ حَتَّى يَرَاهُ فَلْيَقُلْ حِينَ يَرَاهُ السَّلَامُ عَلَيْكُمْ يَا أَهْلَ بَيْتِ الرَّحْمَةِ وَالنُّبُوَّةِ وَمَعْدِنَ الْعِلْمِ وَمَوْضِعَ الرِّسَالَةِ؛ 🌿 علم از کتاب خدا و سنت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله در قلب مهدی ما عجّل‌الله‌فرجه ریشه می‌دواند و رشد می‌کند، همان‌گونه که گیاه به بهترین وجه می‌روید و رشد می‌یابد. سپس هرکس او را مشاهده کند باید بگوید: سلام بر شما ای خاندان رحمت و نبوت و محل ذخیره علم و محل قرار دادن رسالت. 📚كمال الدين، ج ‏۲ ، ص ۶۵۳ حضرت علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ا ﷽ ا زیارت مزار مطهر شيخ صدوق رحمه الله علیه معروف به ابن بابویه پسر محدث بزرگ شیعه شهر ری/مقبره ابن بابويه ۱۴۰۳.۹.۲۳ جمعه #اعلام #رجال #زیارت شيخ #صدوق رحمة الله علیه •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀 کتابهایی که شیخ حرّ عاملی در وسایل از آنها بهره نبرده است: (١) كتاب مصباح الشريعة. (٢) كتاب غوالي اللئالئ لابن [أبی‌جمهور] (٣) كتاب المجلي، له. (٤) كتاب الأحاديث الفقهيّة، له. (٥) كتاب إحياء العلوم، للغزالي، من العامّة. (٦) كتاب جامع الأخبار. (٧) كتاب الفقه الرضوي. (٨) كتاب طب الرضا عليه السلام. (٩) كتاب الوصية للشلمغاني. (١٠) كتاب الأغسال، لابن عيّاش. (١١) كتاب الحافظ البرسي. (١٢) كتاب الدرر و الغرر، للآمدي. (١٣) كتاب الشهاب. و غير ذلك. ❌ ایشان به این موارد در هامش فایده چهارم از خاتمه وسایل اشاره کرده‌ و علت آن را عدم علم به وثاقت مؤلف و ثبوت ضعف برخی دیگر ذکر کرده‌اند. 📖 وسایل الشّیعه، ج30، ص159 شيخ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔺نکته‌ای عجیب👆 درباره هوش مصنوعی و حدیث. ⚠️در نقل احادیث برگرفته از فضای اینترنتی دقت بیشتری داشته باشیم. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 📚 غلو سیاسی و سختگیریهای قمیها نسبت به آن ؟ استاد سید احمد مددی: 🔸این احتمال هست و شواهدی داریم که یکی از لوازم خطّ غلو این بوده که يك عدّه از آنها تمایلاتی به خطّ شعوبی (تعصبات قبیله ای) و به اصطلاح غلو سیاسی داشتند داشتند و غلوّ سیاسی هم در قم مقبول نیفتاد. مثل سهل بن زیاد را که مرحوم احمد بن محمّد بن عیسی از قم بیرون کرد و در كتاب نجاشی دارد: «شهد علیه أبو جعفر أحمد بن محمّد بن عیسی بالکذب والغلوّ، وأخرجه من قمّ» به نظر ما غلوّ سیاسی است، نه این‌که دروغ بگويد. این شهادت به غلوّ به نظر ما درست بوده و به احتمال قوی سهل بن زیاد که اهل تهران (ری) بوده، دارای غلوّ سیاسی و به احتمال بسیار قوی تمایلات فرقه‌گرایانه (نژادپرستانه و مثلاً شعوبیّت و ضدّ عرب) هم داشته. اين کذب هم کذب غلوّ است، نه این‌که خیال کنیم دروغ می‌گفته؛ چون معنا ندارد که اين شخص کذّاب (دروغگو) باشد و کلینی این همه حدیث از او نقل کند. منظور از کذب غلو هم همان ملازماتی است که داشته و مثلاً یکی از ملازمات اجتماعی خارجی‌اش آن بوده که چون دنبال قضایای سیاسی و تند بودند، روی قضایای علمی ديگر آن دقّت‌های لازم را نداشتند. احتمال دارد سهل بن زیاد که خودش راوی کتب است (مثلاً کتاب‌های بشّار، حسن بن علی زیتونی و کتاب‌های زیاد دیگری را نقل کرده) و از امام (ع) چیزی نشنیده، در این نقل‌ها دقیق نبوده. ما این را در اصطلاح «کذب غلوّی» می‌گوييم، نه این‌که کذب واقعی باشد. در این ریزه‌کاری‌هایی که الآن در میان ما متعارف است (که مثلاً در متن «فا» باشد یا «واو»، «لأنّ» باشد یا «فإنّ») خیلی دقّت نمی‌کند، وگرنه اصلاً معقول نیست که شخصی کذّاب باشد و شهد علیه أحمد بن محمّد و باز کلینی صدها حدیث از او نقل کند. نکته همان است که اساس آن غلوّ سیاسی است و غلوّ سیاسی فی نفسه مشکل نبوده. شاید مثلاً تندرو بودند. محمّد بن اورمۀ قمی پیشی قمی‌ها متّهم شد که او هم از خطّ غلوّ است. لذا یکی را فرستادند که ترورش کند، دید که از اوّل شب تا صبح مشغول نماز است. حالا یا عمداً فهمیده که می‌خواهند ترورش بکنند از شب مشغول نماز بوده و یا واقعاً اهل تهجّد بوده. طرف دید که این نماز می‌خواند، دست از ترور کشید. ما احتمال می‌دهیم (نتوانستیم خیلی شواهد خارجی پیدا کنیم) غلوّ او هم سیاسی باشد. 📚منبع👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2061 قمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
.ا ﷽ ا ✅ «برخی از اموری که امروزه از ضروریات مذهب شمرده می‌شود، در زمانِ قدما غلو دانسته می‌شده است» ✔️ علامه مامقانی(ره): 🔹 «أنّ الرمي بالغلو في كلمات الأوائل لا يعتنى به،لما مرّ في الفوائد و الأثناء مراراً من أنّ القدماء كانوا يرمون بالغلو بمجرّد القول بمنقبة للأئمّة (عليهم‌السلام) هي الآن من الضروريّات عند أهل المذهب، كما لا يخفى على الخبير بأحوالهم.» 📚نردبان فقاهت 📚 تنقيح المقال في علم الرجال، المامقاني، الشيخ عبد الله ج22 ص136 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135