eitaa logo
دانشنامه حضرت صادق علیه السلام
554 دنبال‌کننده
651 عکس
47 ویدیو
23 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا 🍀انتخاب دوست خوب حضرت امام صادق علیه‌السلام: 🔹 منْ غَضِبَ عَلَيْكَ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ فَلَمْ يَقُلْ فِيكَ شَرّاً فَاتَّخِذْهُ لِنَفْسِكَ صَدِيقاً. 🔸 هر كس سه بار بر تو خشم گرفت ولى به تو بد نگفت، او را براى خود به دوستى انتخاب كن. 📚 وسائل‌الشیعه (باب الثانی عشر) جلد ۱۲ صفحه ۱۴۷ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
.ا ﷽ ا 🍀خانواده برتر 💠 حضرت رسول اکرم (صلى الله علیه و آله) : 🔹 اذا اَرادَ اللّه ُ بِاَهلِ بَيْتٍ خَيْرا : ١- فَقَّهَهُمْ فِي الدّينِ ، ٢- وَ وَقَّرَ صَغيرُهُمْ كَبيرَهُمْ ، ٣- وَ رَزَقَهُمُ الرِّفْقَ في مَعيشَتِهِمْ ، ٤- وَ الْقَصدَ في نَفَقاتِهِم ، ٥- وَ بَصَّرَهُمْ عيُوبَهُمْ فَيَتُوبُوا مِنْها . 🔸 هرگاه خداوند براى خانواده اى خير بخواهد: آنان را در دين دانا مى كند، كوچك ترها بزرگ ترهايشان را احترام مى نمايند، مدارا در زندگى ، و ميانه روى در خرج كردن را روزيشان مى نمايد، و به عيوبشان آگاهشان مى سازد، تا آنها را برطرف كنند. 📗 نهج الفصاحة ، حدیث 147 . •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
.ا ﷽ ا 🌕 مانند ماه شب چهارده ! حضرت امام باقر عليه‌السّلام فرمودند : 💠 عنْ أَبِي حَمْزَةَ : عَنْ الإمام أَبِي جَعفَرٍ (ع) قَالَ : مَنْ‏ طَلَبَ‏ الرِّزْقَ‏ فِي‏ الدُّنْيَا اسْتِعْفَافاً عَنِ‏ النَّاسِ‏ ، وَ تَوْسِيعاً عَلَى أَهْلِهِ ، وَ تَعطُّفاً عَلَى جَارِهِ ، لَقِيَ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ وَجْهُهُ مِثْلُ الْقَمَرِ لَيْلَةَ الْبدرِ . 🔹 هرکه به‌دنبال طلب رزق در دنیا برود براى این که دست خواهش و نیاز به سوى کسى دراز نکند ، و اهل و عیال او در آسایش باشند ، و بتواند به همسایگان خود محبت و رسیدگی نماید ، او در روز قیامت در حالی خداوند را ملاقات می‌کند که چهره‌اش مانند ماه شب چهارده می‌درخشد . 📚 الكافي ، ج‏زء ۵ ، صفحه ۷۸ . •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀هیچ وقت نا امید نباشید 🔰 عن الصادق علیه السلام: «اِذا کانَ یومُ القِیامةِ نَشَر اللّهُ تَعالَی رَحمَتَهُ حَتّی یطمَعَ اِبْلیسُ فی رَحمَتِهِ» 🔆 امام صادق علیه السلام: هنگامی که روز قیامت می شود خداوند آن چنان رحمتش را می گستراند که حتی ابلیس در رحمت او طمع می کند! 📚 امالی صدوق ص ۲۰۵ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🔹دو برادر منحرف 🍀طاهر بن حاتم ابن ماهویه قزوینی 🍀فارس بن حاتم ابن ماهویه قزوینی 🔸طاهر بن حاتم طاهر بن حاتم بن ماهویه قزوینی، از اصحاب امام صادق، امام کاظم و امام رضا (علیهم‌السّلام) و از محدثان شیعه در عصر امام رضا (علیه‌السّلام) بود. طاهر بن حاتم ، وی صحابی امام صادق، امام کاظم و امام رضا (علیهم‌السّلام) بوده است، هرچند از هیچ‌یک از ائمه (علیهم‌السّلام) به‌طور مستقیم روایتی ندارد. کسانی مانند محمد بن عیسی بن عبید، سهل بن زیاد و محمد بن عیسی بن یقطین از او روایت کرده‌اند. او بر اساس داوری نجاشی، ابتدا از عقیده‌ای صحیح (امامی) برخوردار بود، ولی در نهایت منحرف شد، به‌همین سبب دسته‌ای از رجال‌شناسان وی را فردی دروغگو، غالی و در نقل حدیث ضعیف شمرده‌اند. قزوینی دارای مجموعه روایاتی بوده که از آن با عنوان کتاب الحدیث یاد شده است. 🔸فارس بن حاتم فارس بن حاتم بن ماهویه قزوینی، از محدّثان و از اصحاب امام هادی و عسکری علیهماالسلام . از ولادت او اطلاعی در دست نیست، ولی چون برخی او را از اصحاب امام رضا علیه السلام یاد کرده اند می توان حدس زد که ولادت او در زمان امامت آن حضرت در سال 183 هجری بوده است. قتل او در زمان امام عسکری علیه السلام حدود سال 258 هجری به دست جنید در محله معروف «عسکر» از محلاّت سرّ من رأی روی داد. جنید، که در منابع رجالی به عنوان «قاتل فارس بن حاتم» مشهور است، با ابزاری به نام «ساطور» وی را هنگامی که از نماز مغرب برمی گشت، از پای درآورد و سپس بدون اینکه اثری از خود بر جای گذارد، در میان مردم بر سر جنازه او حاضر شد. وی اصالتا اهل قزوین و از ذرّیّه حاتم بن ماهویه قزوینی شیعی است که در اواخر قرن دوم زندگی می کرد، اما خود او در سامرّاء اقامت داشت. از حیات علمی او چیزی نمی دانیم، اما چون که خاندان او به علم و دانش مشهورند، قویا محتمل است که وی نزد رجال این خاندان مانند طاهر بن حاتم (از اصحاب امام کاظم علیه السلام ) و سعید بن حاتم (از اصحاب امام رضا علیه السلام ) به تحصیل علم پرداخته و پرورش یافته باشد. برادر او، احمد بن حاتم از رجال موثّق شیعه است و احادیث بسیاری از او در منابع شیعه به چشم می خورد، ولی خود او و برادر دیگرش، طاهر بن حاتم در منابع رجالی توثیق نشده و فردی «فاسد المذهب» و «غالی» معرفی شده اند. به گفته نجاشی، احادیث او در منابع شیعه بسیار اندک و متروک است. وی همچون برادرش، طاهر، در آغاز دارای عقیده ای سالم و مستقیم الحال بود، اما در زمان امام هادی علیه السلام منحرف شد و به دلیل اعتقاد فاسدی که پیدا کرده بود، از سوی امام هادی علیه السلام در سال 250 هجری توقیع لعن در حق او صادر شد. اعتقاد او بر این بود که وی نماینده ابوجعفر محمّد فرزند امام هادی علیه السلام است و چون ابوجعفر در حیات امام هادی (چهار سال و ده ماه قبل از وفات امام هادی علیه السلام از دنیا رفت، وی ادعای امامت کرد و در همین فرصت بود که جعفر کذّاب، فرزند امام عسکری علیه السلام ، نیز ادعا کرد که وی پس از فارس، نماینده ابوجعفر است. مردم نیز در اثر ادعای آنان، دچار تفرقه شدند و آشفتگی شدیدی در بین شیعیان پدیدار گشت. امام هادی علیه السلام در ضمن نامه ای، علی بن عمرو قزوینی را مأمور کرد تا عقاید فاسد او را به همه مردم اعلام کند. در بعضی از منابع آمده است که امام هادی دستور قتل او را صادر کرد و او در پی این دستور، به همراه جعفر کذّاب به کوفه گریخت و تا زمان وفات امام عسکری در آنجا بود. کشّی در رجال خود می گوید:«وی اهل فتنه بود و مردم را فریب می داد و آنان را به بدعت دعوت می نمود. از این رو، ابوالحسن هادی علیه السلام دستور قتل او را صادر کرد و برای قاتل او بهشت را ضمانت نمود. وی در جهت دعاوی باطل خود، پیروانی پیدا کرد و کسانی همچون عبّاس بن صدقه، ابوالعبّاس طرنانی و ابوعبداللّه کندی، معروف به «شاه رئیس»، در جهت اهداف او کار می کردند. همچنین در زمان او بود که افرادی مانند حسن بن محمّد بن بابا، معروف به «ابن باباقمی» و محمّد بن نصیر نمیری با یکدیگر هم داستان شدند و امام هادی علیه السلام هر سه آن ها را لعن فرمود. از استادان و مشایخ او در منابع چیزی ذکر نشده است، اما روایات اندک او، بیشتر از امامان عصر خویش بوده است. از کسانی که از او روایت دارد، می توان محمّد بن عیسی بن عبید را نام برد. تألیفات او الرّدّ علی الواقفة، کتاب الحروب، کتاب التفضیل، الرّدّ علی الاسماعیلیة و کتاب عدد الائمّة علیه السلام من حساب الجمل هستند. برخی از کتاب های او مانند کتاب التفضیل و عدد الائمه علیه السلام در زمانی نوشته شده اند که وی هنوز منحرف نشده بود. از این رو، در این دو کتاب، اعتقاد به امامت و افضلیت ائمّه اطهار علیه السلام را اثبات کرده و تعداد معصومان علیهم السلام را چهارده نفر معرفی کرده است. 📚ویکی فقه •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☀️شیخ کلینی 1⃣ آنچه که از تحقیقات برمی آید این است که، کلینی سه مدرسه حدیثی را درک کرده است: ری، قم و بغداد. اما میزان حضور و استفاده او از این مدارس متفاوت است. با بررسی اسناد کافی روشن می شود که، ۱۳ نفر از مشایخ او از مدرسه ری هستند و ۴۷ نفر از مدرسه قم و حدود ۷ نفر از مدرسه بغداد. شاید بتوان او را پرورش یافته دانست، هم با نظر کثرت مشایخ قمی او، هم با نظر به اینکه، قدما و از جمله کلینی، سعی بر استفاده حضوری از مشایخ را داشتند و قاعده اصلی در تحمل حدیث برای آنان سماع بوده است که نیاز به حضور و شاگردی دارد. برخی هم نظرشان بر این است که، کلینی اساساً بغدادی است، اما حضور او در بغداد، نشان از شاگردی ندارد بلکه به نظر می رسد، بخش انتهایی حیات خود را در بغداد سپری کرده است. 2⃣ تبویب کلینی در اخبار کافی همراه است با عناوینی که، به نظر برخی اساتید (استاد سیداحمد ) فتاوای او محسوب می‌گردند، فلذا در استظهار از روایات باب، باید به نیز توجه شود، همچنان که به تبویب ابواب نیز باید نظر داشت که، حامل متعددی برای فهم روایات است. 3⃣ از مطالعه و تطبیق آن با اخبار کافی، چنین برمی آید که، متن روایی پیش روی شیخ مفید، کتاب کلینی بوده است. همچنان که بعد از تدوین تهذیب الاحکام شیخ طوسی، این کتاب به عنوان منبع پیش روی فقهای بعد از شیخ مانند محقق حلی و علامه حلی قرار گرفت. و همین اختلاف منابع، در آراء فقهی ایشان تأثیرگذار بوده است. @alfigh_alosul📚 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
21.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ا ﷽ ا 🍀خداشناسى 🔸چیستی مفهوم وجود و هستی؟ 🌱استاد •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔸چرا دلها پرآشوب است؟ 🍀زبان آشوبگر؛ 📝گردش زبان، دل را به گردش درمی‌آورد... 👌 یک علت مهم آشوب دل‌ها، همانا کثرت کلام‌ است. 📚 المیزان، جلد ۵ | صفحه ۲۷۰ 📚کانال علامه •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135