eitaa logo
قال الصادق:(حدیث)
463 دنبال‌کننده
352 عکس
27 ویدیو
12 فایل
ا ﷽ ا یا هادی کانالی جهت : 🔸تبیین فقه روایی 🔸 حدیث خوانی 🔸نکات و مبانی علوم حدیث 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ کانال های دیگر: @azizamhosen @yaraliagham
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا ☘معرفی کتاب "عوالی اللآلی" 🔹بعضی آن را" غوالی اللآلی" خوانده‌اند که بنا بر تحقیق صحیح نیست و نام صحیح کتاب "عوالی اللآلی" است. مؤلف شیخ محمد بن علی بن ابراهیم احسائی، معروف به ابن ابی جمهور، متوفای بعد از ۹۰۱ ه (دهه اول قرن دهم هجری). 🔸شامل روایات فقهی و غیرفقهی می باشد. این کتاب از مصادر مهم کتبی مثل بحارالانوار، وسائل الشیعة و مستدرک الوسائل بوده است. 🔹مصنف محترم، کتاب را در مدت چهار ماه در مشهد مقدس تألیف نموده و آن را بدین گونه مرتب کرده است: ۱. مقدمه که ده فصل دارد و مؤلف به مشیخه مؤلف و علت تألیف کتاب پرداخته است. ۲. باب اول، که شامل احادیث فقهی است. این احادیث، به ترتیب رایج کتب فقهی از طهارت تا دیات ذکر نشده‌اند، بلکه چون منابع از بزرگانی چون: علامه حلی، شهید و فاضل مقداد به دست مؤلف رسیده‌اند و به ترتیب ناقل ذکر شده‌اند. ۳. باب دوم، شامل احادیثی است که بر طبق ابواب فقهی مرتب شده‌اند. قسمت اول آنها مرویات فخرالمحققین است و قسمت دوم، روایات ابن فهد و محقق حلی است. در خاتمه نیز روایات متفرق در موضوعات گوناگون و بعضی کرامات امیرالمؤمنین نقل شده است. 🔹اعتبار کتاب و مؤلف ابن ابی جمهور احسائی، از جمله علمایی است که در طول تاریخ بحث‌های فراوانی را متوجه خود ساخته است. عده‌ای کتاب او را مردود، ضعیف، مطابق روایات اهل سنت و... دانسته‌اند. گروهی فراتر رفته و علاوه بر کتاب، در اعتبار مصنف هم مناقشه کرده‌اند و مثلا او را غلو کننده، صوفی، ضعیف، متساهل و یا غیر دقیق در نقل روایت دانسته‌اند. شیخ اعظم انصاری در کتاب رسائل چنین می‌فرماید: «و قد طعن فی ذلک التالیف و فی مؤلفه المحدث البحرانی فی مقدمات الحدائق». در مقابل، بزرگانی چون محدث نوری در مستدرک و سید نعمت الله جزائری در شرح خود بر «عوالی اللآلی» و آیت‌الله مرعشی نجفی در مقدمه کتاب، اشکالات وارده را نقل کرده و جواب‌های مفصلی به آنها داده‌اند. در این مقال جای بسط کلام نیست و طالبین می‌توانند به منابع فوق مراجعه کنند، اما در چند جمله مختصر می‌توان گفت: اولا: جواب ایرادها با جوابهای نقضی و حلی مفصلا داده شده است. ثانیا: علمایی چون علامه مجلسی، کتاب «عوالی اللآلی» را از مصادر بحار قرار داده و بزرگانی مانند شیخ یوسف بحرانی و قاضی نور الله شوشتری و... به آن اعتماد کرده و روایات آن را نقل کرده‌اند. ثالثا: مساله اعتبار کتاب و عدم ذکر اسناد روایات نیز با توجه به هماهنگی روایات این کتاب با کتب معتبر و مسند قابل حل است. تنها مطلبی که باقی می‌ماند، تشخیص روایات صحیحه از غیر صحیحه است که در این کتاب نیز مانند تمام کتب روایی به عهدۀ محقق و استفاده کننده از کتاب است و در هر کتاب روایی، محقق خبره این اصل اولی را مد نظر دارد که باید روایات و اعتبار آنها را از حیث سند و متن بدون چشم پوشی و از هر کتابی که باشد با دقت بررسی کند. 📚دانشنامه علوم اسلامی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘نقش انگشتر امیرالمومنین المُلك للّه و بقولي المُلك للّه الواحد القهّار بحارالانوار،ج 42، ص68. ☘نقش دو طرف شمشیر امیرالمومنین این چند بیت شعر بود؛ دَعِ الحِرصَ عَلَى الدنيا و في العَيشِ فلا تَطمَعْ وَ لا تَجمَع منَ المالِ وَ لا یَدری لِمَن تَجمَع فإنَّ الرِّزقَ مَقسومٌ و سُوء الظَنِّ لا تَنفَعْ فَقيرٌ كُلُّ مَن يَطمَعْ غَنِيٌّ كُلُّ مَن يَقنَعْ حرص به دنيا را رها كن و در زندگى طمع‌کار نباش زيرا روزى قسمت شده است و سوء ظن داشتن نفعی ندارد هر كه طمع مى‌ورزد، فقير است و هركه قناعت كند، غنى باشد حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ظالم و شریکان او 🔰قال الصادق عليه السلام: العامِلُ بِالظُّلمِ و المُعينُ لَهُ و الرَّاضِي بهِ شُرَكاءُ ثَلاثَتُهُم. 🔰 ظلم کننده و يارى دهنده‌ی او و كسى كه به ستم او راضى باشد، هر سه در ظلم شريک اند. 📗کافي 2: 333، باب الظلم، حديث 16 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ابن ندیم (م ۴۳۸) در الفهرست خود به نقل از محمد بن عمر واقدی (م ۲۰۷ یا ۲۰۹) مورخ مشهور می‌نویسد: علی بن ابی‌طالب، معجزه پیامبر است. ... ان عليا عليه السلام كان من معجزات النبي صلى الله عليه وسلم كالعصا لموسى عليه السلام واحياء الموتى لعيسى بن مريم عليه السلام. حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘لباس قرمز نپوشید! وَرَوَى أَبُو اَلْجَارُودِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ :  🌱«أَنَّ اَلنَّبِيَّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ لِعَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ  🔹«إِنِّي أُحِبُّ لَكَ مَا أُحِبُّ لِنَفْسِي وَ أَكْرَهُ لَكَ مَا أَكْرَهُ لِنَفْسِي 🔸 فَلاَ تَتَخَتَّمْ بِخَاتَمِ ذَهَبٍ فَإِنَّهُ زِينَتُكَ فِي اَلْآخِرَةِ 🔸وَ فَإِنَّهُ مِنْ أَرْدِيَةِ إِبْلِيسَ ، 🔸وَ لاَ تَرْكَبْ بِمِيثَرَةٍ حَمْرَاءَ فَإِنَّهَا مِنْ مَرَاكِبِ إِبْلِيسَ 🔸 وَ لاَ تَلْبَسِ اَلْحَرِيرَ فَيُحْرِقَ اَللَّهُ جِلْدَكَ يَوْمَ تَلْقَاهُ» امام باقر عليه السّلام : 🌱«همانا رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله به امير المؤمنين عليهم السّلام فرمود: 🔹 من هر چه را كه براى خود دوست ميدارم براى تو نيز دوست ميدارم، و هر آنچه كه براى خود ناخوش و مكروه ميدارم براى تو نيز آن را ناخوش ميدارم (پس اين توصيه‌ها را بكار بند) 🔸هرگز انگشترى طلا بر انگشت خويش مكن، زيرا آن زينت تو در آخرت يا در بهشت خواهد بود (نه در دنيا)، 🔸 و نيز را بر تن مكن كه آن از جمله رداهاى ابليس است (يا اصولا لباس سرخ لباس مورد علاقۀ شيطانست) 🔸 و در هنگام سوارى بر بالش (يا زير انداز پنبه‌اى كه موقع سوارى بر پشت شتر انداخته و روى آن مى‌نشسته‌اند) سرخ رنگ سوار مشو، كه شيطان بر آن سوار مى‌شود، 🔸و جامۀ حرير مپوش كه خداوند متعال در روزى كه با او ملاقات كنى و يا در روز قيامت پوست بدنت را ميسوزاند». 📚جامع الاحادیث ج ۴ ص ۳۹۳ من لایحضره الفقیه •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘روش امتحان برادر دینی قالَ الاِمامُ الصّادِقُ (عليه السلام): إخْتَبِرُوا إخْوانَكُمْ بِخَصْلَتَينِ: فَإنْ كانَتا فيهِمْ وَإلاّ فَأعْزُبْ ثُمَّ اَعْزُبْ ثُمَّ أعْزُبْ: 🔸ألْمُحافَظَةُ عَلَى الصَّلَواتِ فى مَواقيتِها 🔸وَالبِرُّ بِالإخْوانِ فِى العُسْرِ وَاليُسْرِ. امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: برادران خود را با دو صفت امتحان كنيد، كه اگر آن دو صفت را داشتند به دوستى و رفاقت خود با آنها ادامه دهيد و گرنه از آنان دورى كنيد ، دورى كنيد، دورى كنيد: 🔹۱ ـ مراقبت بر نماز اول وقت. 🔹۲ ـ نيكى به برادران چه در سختى وتنگدستى، چه درهنگام آسايش وگشايش. وسائل الشيعه ج8، ص503 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘اگر حمزه و جعفر بودند... ☘آن دو نفر ... 🥀 امیرالمؤمنین علیه‌السلام در زمان حکومت خویش بر فراز منبر فرمود: 🥀 «أَمَا وَاللهِ لَوْ أَنَّ حَمْزَةَ وَجَعْفَراً کَانَا بِحَضْرَتِهِمَا مَا وَصَلاَ إِلَی مَا وَصَلاَ إِلَیْهِ،وَ لَو کانَا شَاهِدَیهِما لاتَبَقا نَفسَیهِمَا؛ أَمَّا حَمْزَهُ فَقُتِلَ یَوْمَ أُحُدٍ وَأَمَّا جَعْفَرٌ فَقُتِلَ یَوْمَ مُوتَهَ وَبَقِیتُ بَیْنَ جِلْفَیْنِ جَافِیَیْنِ ذَلِیلَیْنِ حَقِیرَیْنِ عَاجِزَیْنِ الْعَبَّاسِ وَعَقِیلٍ وَکَانَا قَرِیبَیِ الْعَهْدِ بِکُفْرٍ فَأَکْرَهُونِی وَقَهَرُونِی» 🥀 سوگند به خدا؛ اگر حمزه و جعفر علیهماالسلام زنده و حاضر بودند، آن دو نفر به آن مقام «خلافت» نمی‌رسیدند، و اگر حمزه و جعفر علیهماالسلام بودند، آن دو نفر، جان سالمی از میان بیرون نمی‌بردند و خود را به هلاکت می‌انداختند. 🥀 حمزه علیه‌السلام در نبرد اُحد کشته شده بود و جعفر علیه‌السلام در نبرد موته... 🥀 من بودم و دو عامی تندخوی بدبخت ناتوان خوار؛ و عباس و عقیل که تازه به اسلام روی آورده بودند. مردم مرا ناخوش داشتند و رها کردند. 📕 کتاب سلیم بن قیس هلالی، جلد ۱، صفحه ۱۶ علیه‌السلام حضرت علیه السلام حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
🕌مقبره و مزار در منطقه أحد، قبل و بعد از تخریب توسط وهابیت خبیث:👆 ✅ابوعلقمه می گوید : روزی حضرت رسول اکرم(ص) بعد از نماز صبح رو به ما کرد و فرمود : «مَعَاشِرَ أَصْحَابِی! رَأَیتُ الْبَارِحَةَ عَمِّی حَمْزَةَ بْنَ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ(ع) وَ أَخِی جَعْفَرَ بْنَ أَبِی طَالِبٍ(ع) فَدَنَوْتُ مِنْهُمَا فَقُلْتُ : بِأَبِی أَنْتَُما أَی الاَعْمَالِ وَجَدْتُمَا أَفْضَلُ؟ قَالَا : فَدَینَاک بالآبَاءِ وَالامُّهاتِ وَجَدْنَا أَفْضَلَ الاْءَعْمَالِ الصَّلاةَ عَلَیکَ وَ سَقْی الْمَالِ وَ حُبَّ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ(ع)» اصحاب من! دیشب عمویم حمزه و برادرم جعفر طیار را در خواب دیدم. به آن دو نزدیک شدم و گفتم : کدام عمل را برتر یافتید؟ پاسخ دادند : پدر و مادر ما فدایت! ما افضل اعمال را در صلوات بر تو و تشنه را سیراب کردن  و محبت علی بن ابی طالب(علیه السلام) یافتیم.(۱) 📚منبع : ۱)بحارالانوار مجلسی، ج۳۹، ص۲۷۴ علیه‌السلام حضرت علیه السلام حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔰معاویه بن ابی سفیان و ماجرای شکافتن قبر حضرت حمزه(علیه السلام)!👇 ✅از نخستین کسانی که نبش قبر صحابه حضرت رسول اکرم(ص)؛ آن هم شهداء را باب کرد، و بعد از خود به یادگار گذاشت، معاویه بن ابی سفیان بود که دستور داد قبور شهدای احد را بشکافند! ✍محمد بن سعد(متوفی ۲۳۰ ه.قمری) مورخ و سیره نویس و عالم اهل سنت در کتاب «الطبقات الکبیر» به نقل از جابر بن عبدالله انصاری می نویسد : وقتی معاویه دستور نبش قبور شهدای احد [از جمله حضرت حمزه(ع)] را صادر کرد، دستور معاویه عملی شد. در ادامه؛ «..فَرَأَیْتُهُمْ یُحْمَلُونَ عَلَی أَعْنَاقِ الرِّجَالِ کَأَنَّهُمْ قَوْمٌ نِیَامٌ وَأَصَابَتِ الْمِسْحَاةُ طَرَفَ رِجْلِ حَمْزَةَ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ(ع) فَانْبَعَثَتْ دَمَاً» و دیدم که جنازه‌ شهیدان احد بر گردن مردم حمل می‌شد، چنانکه گویا به خواب فرو رفته بودند. اما وقتی به نبش قبر حضرت حمزه(ع) رسیدند، کلنگ به پای آن حضرت(ع) اصابت کرد و خون [تازه از بدن مطهرش] جاری شد.(۱) 📚منبع : ۱)الطبقات الکبیر ابن سعد، ج۳، ص۱۰ علیه‌السلام حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘اولین مهر و تسبیح تربت رَوَى عَبْدُ اَللَّهِ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مُحَمَّدٍ اَلثَّقَفِيُّ [عَنْ أَبِيهِ عَنِ اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ] إِنَّ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلاَمُ كَانَتْ مِسْبَحَتُهَا مِنْ خَيْطِ صُوفٍ مُفَتَّلٍ مَعْقُودٍ عَلَيْهِ عَدَدَ اَلتَّكْبِيرَاتِ فَكَانَتْ بِيَدِهَا عَلَيْهَا السَّلاَمُ تُدِيرُهَا تُكَبِّرُ وَ تُسَبِّحُ إِلَى أَنْ قُتِلَ حَمْزَةُ بْنُ عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَاسْتَعْمَلَتْ تُرْبَتَهُ وَ عَمِلَتِ اَلتَّسَابِيحَ فَاسْتَعْمَلَهَا اَلنَّاسُ فَلَمَّا قُتِلَ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ جُدِّدَ عَلَى قَاتِلِهِ اَلْعَذَابُ عُدِلَ بِالْأَمْرِ عَلَيْهِ فَاسْتَعْمَلُوا تُرْبَتَهُ لِمَا فِيهَا مِنَ اَلْفَضْلِ وَ اَلْمَزِيَّةِ . 🔰امام صادق (ع): حضرت فاطمه (س) براي شمارش ذكر، از تسبيحي به جنس پشم تابيده شده استفاده مي‌كرد كه به اندازه شماره تكبيرها، 34 گره داشت؛ اما پس از شهادت حضرت حمزه، تسبيحي از خاك قبر او ساخت و ديگران نيز در ساختن از تربت، از ايشان پيروي كردند تا هنگامي كه امام حسين (ع) به شهادت رسيد به خاطر مزیت ‌و فضیلت تربت او، این کار درباره تربت قبر آن امام شهید انجام گرفت. 📚المزار ،الشیخ المفید،ص۱۵۰. ۱۵ شوال شهادت فجیع عموی گرامی رسول الله (صلی الله علیه وآله ) سید الشهداء حمزة بن عبدالمطلب علیه السلام. علیه‌السلام حضرت علیه السلام حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘مقام حضرت حمزه قال الباقر علیه السلام: "بر پایه عرش خدا نوشته شده؛ حمزه : شیر خدا و شیر رسول الله و‌ سید الشهدا است." عَلَى قَائِمَةِ الْعَرْشِ مَكْتُوبٌ " حَمْزَةُ أَسَدُ اللَّهِ وَ أَسَدُ رَسُولِ اللَّهِ وَ سَيِّدُ الشُّهَدَا..." 📚 بصائر الدرجات ج1 ص121. حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘حدیث مهم عرضه دین: عبد العظیم حسنی گوید: بر سرورم امام هادی وارد شدم. چشمش که به من افتاد فرمود: خوش آمدی ای ابو القاسم تو دوست راستین ما هستی گفتم: ای پسر پیامبر خدا می خواهم دینم را برای شما باز گویم تا اگر رضایت بخش بود، بر آن پایداری ورزم، تا آن گاه که خداوند عز و جل را دیدار می کنم. فرمود: بگو ای ابو القاسم گفتم: من معتقدم که: خداوند یکی است و چیزی همانند او نیست و از دو مرز، بیرون است: مرز ابطال [و تعطیل و نفی صفات] و مرز تشبیه، و این که او نه جسم است و نه صورت و نه عَرَض و نه جوهر بلکه خود پدید آورنده اجسام است و صورت بخش صورت ها و آفریننده عَرَض ها و جوهرها، و او پروردگار هر چیز و مالک و آفریننده و پدید آورنده آن است و معتقدم که محمّد، بنده و فرستاده او و واپسینِ پیامبران است که پس از او تا روز قیامت پیامبری نخواهد آمد و شریعت او پایان بخش همه شریعت هاست که پس از آن تا روز قیامت هیچ شریعتی نخواهد آمد. معتقدم که: پیشوا و جانشین و زمامدارِ پس از او، امیر مؤمنان علی بن ابی طالب است، سپس حسن، سپس حسین، سپس علی بن الحسین، سپس محمّد بن علی، سپس جعفر بن محمّد، سپس موسی بن جعفر، سپس علی بن موسی، سپس محمّد بن علی و سپس شما، ای سرورم امام فرمود: «و پس از من، فرزندم حسن. مردم با جانشینِ پس از او چگونه خواهند بود؟ گفتم: سرورم چگونه است؟ فرمود: چون او از دیده ها غایب می شود و بردن نامش روا نیست، تا آن گاه که ظهور می کند و زمین را همچنان که از ستم و کژی آکنده شده است، از داد و راستی می آکنَد گفتم: می پذیرم و معتقدم که: دوست ایشان، دوست خداست و دشمن ایشان، دشمن خدا و فرمان برداری از ایشان، فرمان برداری از خدا و نافرمانی ایشان، نافرمانی خداست. معتقدم که: معراج راست است پرسش در قبر راست است بهشت، راست است آتش دوزخ راست است صراط راست است ترازو راست است قیامت آمدنی است و تردیدی در آن نیست و خداوند آنان را که در گورهایند، بر می انگیزد. معتقدم که: وظایف واجب، پس از ولایت، عبارت اند از: نماز و زکات و روزه و حج و جهاد و امر به معروف و نهی از منکر. امام هادی فرمود: ای ابو القاسم به خدا سوگند این همان دینی است که خداوند برای بندگانش پسندیده است. پس بر آن، استوار بمان. خداوند در دنیا و آخرت، تو را با گفتار [و عقیده] ثابت، استوار بدارد عن عبد العظیم الحسنی:  دَخَلتُ عَلی سَیدی عَلِی بنِ مُحَمَّدٍ فَلَمّا بَصُرَ بی، قالَ لی: مَرحَبا بِک یا أبَا القاسِمِ، أنتَ وَلِینا حَقّا. قالَ: فَقُلتُ لَهُ: یابنَ رَسولِ اللّهِ، إنّی اُریدُ أن أعرِضَ عَلَیک دینی، فَإِن کانَ مَرضِیا ثَبَتُّ عَلَیهِ حَتّی ألقَی اللّهَ عز و جل فَقالَ: هاتِ یا أبَا القاسِمِ. فَقُلتُ إنّی أقولُ: إنَّ اللّهَ واحِدٌ لَیسَ کمِثلِهِ شَیءٌ، خارِجٌ عَنِ الحَدَّینِ؛ حَدِّ الإِبطالِ وحَدِّ التَّشبیهِ، وإنَّهُ لَیسَ بِجِسمٍ ولا صورَةٍ، ولا عَرَضٍ ولا جَوهَرٍ، بَل هُوَ مُجَسِّمُ الأَجسامِ، ومُصَوِّرُ الصُّوَرِ، وخالِقُ الأَعراضِ وَالجَواهِرِ، ورَبُّ کلِّ شَیءٍ ومالِکهُ وجاعِلُهُ ومُحدِثُهُ، وأنَّ مُحَمَّداً عَبدُهُ ورَسولُهُ خاتَمُ النَّبِیینَ، فَلا نَبِی بَعدَهُ إلی یومِ القِیامَةِ، وأنَّ شَریعَتَهُ خاتِمَةُ الشَّرائِعِ فَلا شَریعَةَ بَعدَها إلی یومِ القِیامَةِ. وأقولُ: إنَّ الإِمامَ وَالخَلیفَةَ ووَلِی الأَمرِ بَعدَهُ أمیرُ المُؤمِنینَ عَلِی بنُ أبی طالِبٍ، ثُمَّ الحَسَنُ ثُمَّ الحُسَینُ ثُمَّ عَلِی بنُ الحُسَینِ ثُمَّ مُحَمَّدُ بنُ عَلِی ثُمَّ جَعفَرُ بنُ مُحَمَّدٍ ثُمَّ موسَی بنُ جَعفَرٍ ثُمَّ عَلِی بنُ موسی ثُمَّ مُحَمَّدُ بنُ عَلِی ثُمَّ أنتَ یا مَولای. فَقالَ: ومِن بَعدِی الحَسَنُ ابنی، فَکیفَ لِلنّاسِ بِالخَلَفِ مِن بَعدِهِ؟ فَقُلتُ: وکیفَ ذاک یا مَولای؟ قالَ: لِأَ نَّهُ لا یری شَخصُهُ ولا یحِلُّ ذِکرُهُ بِاسمِهِ حَتّی یخرُجَ فَیملَأَ الأَرضَ قِسطاً وعَدلاً کما مُلِئَت جَوراً وظُلما. قالَ: فَقُلتُ: أقرَرتُ. وأقولُ: إنَّ وَلِیهُم وَلِی اللّهِ، وعَدُوَّهُم عَدُوُّ اللّهِ، وطاعَتَهُم طاعَةُ اللّهِ، ومَعصِیتَهُم مَعصِیةُ اللّهِ. وأقولُ: إنَّ المِعراجَ حَقٌّ، وَالمُساءَلَةَ فِی القَبرِ حَقٌّ، وإنَّ الجَنَّةَ حَقٌّ، وَالنّارَ حَقٌّ، وَالصِّراطَ حَقٌّ، وَالمیزانَ حَقٌّ، وإنَّ السّاعَةَ آتِیةٌ لا رَیبَ فیها، وإنَّ اللّهَ یبعَثُ مَن فِی القُبورِ. وأقولُ: إنَّ الفَرائِضَ الواجِبَةَ بَعدَ الوِلایةِ: الصَّلاةُ وَالزَّکاةُ وَالصَّومُ وَالحَجُّ وَالجِهادُ وَالأَمرُ بِالمَعروفِ وَالنَّهی عَنِ المُنکرِ. فَقالَ عَلِی بنُ مُحَمَّدٍ: یا أبَا القاسِمِ هذا وَاللّهِ دینُ اللّهِ الَّذِی ارتَضاهُ لِعِبادِهِ فَاثبُت عَلَیهِ ثَبَّتَک اللّهُ بِالقَولِ الثّابِتِ فِی الحَیاةِ الدُّنیا وفِی الآخِرَةِ. 📚کمال الدین ص ۳۷۹ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
💠 حدیث عرضه دین علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
2299fa.jpg
3.44M
💠 حدیث عرضه دین 🔸کیفیت بالا علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ا ﷽ ا ☘ولی و دوستِ حضرات اهل بیت علیهم السلام حضرت امام هادی علیه السلام: 🔸مرحَبا بِک یا أبَا القاسِمِ، أنتَ وَلِینا حَقّا. 🔹ای ابوالقاسم!(عبدالعظیم حسنی) تو ولی و دوست ما هستی حقیقتا 📚کمال الدین ص ۳۷۹ ✍اشاره: ابوالقاسم ؛ کنیه عبدالعظیم حسنی می باشد. علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ا ﷽ ا پیام امام رضا(علیه السلام ) به عبدالعظیم حسنی (رحمة الله علیه) حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 💠پیام و حدیث مهم امام رضا(علیه السلام ) به عبدالعظیم حسنی (رحمة الله علیه) 🔹بسم الله الرحمن الرحیم 🔸يا عَبْدَ اَلْعَظِيم!ِ 🔸أبْلِغْ عَنِّي أَوْلِيَائِيَ اَلسَّلاَمَ وَ قُلْ لَهُمْ: 🔸أنْ لاَ يَجْعَلُوا لِلشَّيْطَانِ عَلَى أَنْفُسِهِمْ سَبِيلاً وَ مُرْهُمْ بِالصِّدْقِ فِي اَلْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ اَلْأَمَانَةِ وَ مُرْهُمْ بِالسُّكُوتِ وَ تَرْكِ اَلْجِدَالِ فِيمَا لاَ يَعْنِيهِمْ وَ إِقْبَالِ بَعْضِهِمْ عَلَى بَعْضٍ وَ اَلْمُزَاوَرَةِ فَإِنَّ ذَلِكَ قُرْبَةٌ إِلَيَّ وَ لاَ يَشْتَغِلُوا أَنْفُسَهُمْ بِتَمْزِيقِ بَعْضِهِمْ بَعْضاً فَإِنِّي آلَيْتُ عَلَى نَفْسِي إِنَّهُ مَنْ فَعَلَ ذَلِكَ وَ أَسْخَطَ وَلِيّاً مِنْ أَوْلِيَائِي دَعَوْتُ اَللَّهَ لِيُعَذِّبَهُ فِي اَلدُّنْيَا أَشَدَّ اَلْعَذَابِ وَ كَانَ فِي اَلْآخِرَةِ مِنَ اَلْخٰاسِرِينَ وَ عَرِّفْهُمْ أَنَّ اَللَّهَ قَدْ غَفَرَ لِمُحْسِنِهِمْ وَ تَجَاوَزَ عَنْ مُسِيئِهِمْ إِلاَّ مَنْ أَشْرَكَ بِهِ أَوْ آذَى وَلِيّاً مِنْ أَوْلِيَائِي أَوْ أَضْمَرَ لَهُ سُوءاً فَإِنَّ اَللَّهَ لاَ يَغْفِرُ لَهُ حَتَّى يَرْجِعَ عَنْهُ فَإِنْ رَجَعَ وَ إِلاَّ نَزَعَ رُوحَ اَلْإِيمَانِ عَنْ قَلْبِهِ وَ خَرَجَ عَنْ وَلاَيَتِي وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ نَصِيباً فِي وَلاَيَتِنَا وَ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ ذَلِكَ . 🔰بسم الله الرحمن الرحیم ✅ای عبدالعظیم! سلام گرم مرا به دوستدارانم برسان و به آنان بگو: در دلهای خویش برای شیطان راهی نگشایند. و آنان را به راستگویی در گفتار و ادای امانت و سکوت پرمعنا و ترک درگیری و جدال در کارهای بیهوده و بی فایده فراخوان. و به صله رحم و رفت و آمد با یکدیگر و رابطه گرم و دوستانه با هم دعوت کن، چرا که این کار باعث تقرب به خدا و من و دیگر اولیاء اوست. دوستان ما نباید فرصتهای گرانبهای زندگی و وقت ارزشمند خود را به دشمنی با یکدیگر تلف کنند. من با خود عهد کرده‌ام که هر کس مرتکب اینگونه امور شود یا به یکی از دوستانم و رهروانم خشم کند و به او آسیب رساند از خدا بخواهم که او را به سخت‌ترین کیفر دنیوی مجازات کند و در آخرت نیز اینگونه افراد از زیانکاران خواهند بود. به دوستان ما توجه ده که خدا نیکوکرداران آنان را مورد بخشایش خویش قرار داده و بدکاران آنان را جز، آنهایی که بدو شرک ورزند و یا یکی از دوستان ما را برنجانند و یا در دل نسبت به آنان کینه بپرورند، همه را مورد عفو قرار خواهد داد اما از آن سه گروه نخواهد گذشت و آنان را مورد بخشایش خویش قرار نخواهد داد. جز اینکه از نیت خود بازگردند و اگر از این اندیشه و عمل زشت خویش بازگردند، مورد آمرزش خواهند بود اما اگر همچنان باقی باشند، خداوند روح ایمان را برای همیشه از دل آنان خارج ساخته و از ولایت ما نیز بیرون خواهد برد و از دوستی ما اهل بیت(ع) نیز بی بهره خواهند بود و من از این لغزشها به خدا پناه می برم. 📗الاختصاص للشيخ المفيد، ج1 ص247 حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا پیام و حدیث امام رضا(علیه السلام ) به عبدالعظیم حسنی (رحمة الله علیه) حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
1325-fa.jpg
1.4M
ا ﷽ ا پیام و حدیث امام رضا(علیه السلام ) به عبدالعظیم حسنی (رحمة الله علیه) 👌 با کیفیت طرح بالا حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135