وسائل جلسه۰۰۰۰۰۲۵.mp3
10.28M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
فقه روایی(فقه روایت محور)
#وسائل_الشیعه /جلد/۱
🔸#جلسه /۲۵
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۳
📚موضوع جلسه:
جلد اول وسائل الشیعه آل البیت
ابواب /مقدمه العبادات
باب /۱۲
صفحه:۷۰
🎤هاشمی
#حدیث_خوانی
#فقه_روایی
#کلاس_وسائل_الشیعه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۰۰۰۲۵.mp3
43.55M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
#حدیث
#اصول_کافی /جلد/۵
دارالثقلین تصحیح استاد ولی
🔸#جلسه /۲۵
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۳
📚موضوع جلسه:
معاشرت با مردم
ابواب /کتاب العِشره
باب /۲۸/۲۹/۳۰
صفحه:۶۴۴
👌☘پایان کتاب العشره
🎤هاشمی
#کافی
#حدیث_خوانی
#کلاس_کافی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘حدیث منتخب:
☘جایگاه قلب
🔅قال الصادق علیه السلام:
🔸«القَلْبُ حَرَمُ اللهِ فَلا تُسْكِنْ فِي حَرَمِ الله غيَرَ اللهِ»
🔹قلب حرم خداست، پس در حرم الهی غیر خدا را ساکن مگردان.
📚بحارالانوار، ج۶۷، ص ۲۵
#حدیث
#حدیث_منتخب
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘کافی شناسی/ ۴
📝 الکافی و مستشرقان
🎙حجت الاسلام والمسلمین راد
📍موضوع مطالعات خاورشناسان درباره کتاب کافی به سبب گستردگی مباحث و پیش نیازهای آن قابلیت طرح در یک جلسه را ندارد لذا در این جلسه از بیان پیش نیازها خودداری کرده و تنها بخشی از مباحث مطرح خواهد شد.
📍مراد از خاورشناسان در این بحث لحاظ جغرافیای زندگی نیست و ممکن است برخی از افرادی که خاورشناس بنام ایرانی الاصل و یا هندی باشند اما بلحاظ رهیافت و رویکرد خاورشناس محسوب شوند.
📍ادوار کافی پژوهی در غرب سه دوره را طی کرده است:
🔷 فقر و بحران آگاهی: دوره اول از دهه 1930 تا 1960 دوره آشنایی اجمالی با کافی و فقر اطلاعاتی است که در آن شناخت سطحی و فهرستی محض از کافی صورت گرفته است.
👈کتاب مذهب شیعه دونالدسون، تاریخ الادب العربی نوشته بروکلمان و پس از او شاگردش ریته در این دوره قرار دارند که اوج آن را در کار فواد سزگین می توان مشاهده کرد.
🔷درنگ در بخش های محتوای کافی: دوره دوم، که تا سال 2000 ادامه دارد دوره درنگ در محتوای کافی است که در این دوره بخش هایی از کافی ترجمه و مطالعه شده است.
👈مهمترین شخصیت های این دوره نورمن کالدر و مارسین کاوسکی هستند.
🔷تمرکز بر کافی پژوهی: دوره سوم از 2000 آغاز شده و تاکنون ادامه دارد.
👌در این دوره شاهد یک تحول در کافی پژوهی به نسبت دوره های قبل هستیم، هرچند هنوز هم به مرحله بلوغ نرسیده باشد.
📍آندره نیومن، اتان کلبرگ، مادلونگ مایکل کوک، رابرت گلیو در این دوره قرار داند.
📍یکی از پرسش های رایج علل توجه دیرهنگام مستشرقان به الکافی است.
✅در پاسخ می توان به عدم معرفی کافی از سوی حوزه علمیه، و اساسا توجه دیرهنگام غرب به تشیع را بیان کرد.
📍دستاوردها و بازتاب کافی پژوهی:
پژوهش های خاورشناسان درباره الکافی فراگیر و همه جانبه نبوده و به همه زوایای کافی نپرداختند بلکه بیشتر به جنبه های کلامی و اندکی هم فقهی کافی پرداختند.
👌نکته دیگر اینکه پژوهش های خاورشناسان هم سان نبوده و خود انتقادی هم دارند.
📍پیش بینی ما این است که در آینده با توجه به ضرورت شیعه پژوهی نشاط علمی خوبی به وجود خواهد آمد لذا لازم است حوزویان در صدد بوده و به ترجمه و نقد این آثار بپردازند.
👈کافی به عنوان منبعی بسیار مهم برای بازشناسی تشیع نخستین، کافی به عنوان بازتاب دهنده میراث مکتوب حدیثی شیعه، کافی به عنوان تبیین کننده حوزه حدیثی ری، قم و بغداد، کافی به عنوان بازتاب دهنده اعتقادات شیعیان، کافی به عنوان مهمترین منبع روایی شیعه، مورد توجه خاورشناسان قرار گرفته است.
📍در میان خاورشناسانی که به طور مستقل به کافی پرداختند برخی متاسفانه با جزیی نگری برخودی ناهمدلانه داشته و عده ای نیز به طور خنثی عمل کردند.
👌مادلونگ که مهمترین کتابش جانشینی محمد(صلی الله عليه وآله و سلم) است مدخل کلینی دایره المعارف اسلام را نگاشته است.
👌👌مادلونگ در این مدخل به تاریخ گذاری سفر احتمالی کلینی به بغداد پرداخته و در مجموع با حضور بیست ساله کلینی در بغداد موافق نیست.
👈او به علل اقبال دانشمندان بغدادی به کلینی پرداخته و به فاصله گرفتن کلینی از الهیات تنزیهی مکتب قم و همسویی با مکتب بغداد در صفات الهی اشاره میکند.
👌👌👌مادلونگ در مقاله دیگرش با تامل در روایات به بازشناسی سبک تعلیمی اهل بیت علیهم السلام اقدام میکند.
👌مطابق گزارش او از روایات استفاده می شود که امامان شیعی علیهم السلام جلسات درسی منظم نداشته و کتابی تالیف نکردند.
👈احادیث اهل بیت علیهم السلام نیز بیشتر در پاسخ به پرسش ها بوده است.
👌👌👌👌مادلونگ از بررسی روایات کلینی به این نتیجه رسیده است که تفکر شیعی به معتزلی نزدیک بوده و امامان شیعی این تفکر را تایید کرده و متکلمان بعدی نیز در حقیقت به پشتوانه کافی و کلینی به این سو حرکت کردند.
📍آندره نیومن در آستانه 2000 مقاله ای در باب آموزه غیبت نگاشت و کافی را با غیبت نعمانی مقایسه کرد.
👈طبق گزارش او کلینی رابطه مثبت و همدلانه با دیدگاه سفارت و نیابت نداشته اما نعمانی بر اهمیت مساله سفارت و نیابت تاکید کرده است.
🔷مطابق این دیدگاه در مدرسه حدیثی قم با تکیه بر کافی که 23 روایت نقل کرده است به مساله غیبت اهمیت زیادی داده است و احتمالا قمی ها طولانی شدن غیبت را باور نداشتند در مقابل نعمانی روایات متعددی را از غیر قمی ها در این موضوع نقل کرده است.
🔶پژوهش دیگر آندره نیومن مقایسه سه کتاب کافی، بصایرالدرجات و محاسن برقی است.
🔴 ادامه در پیام بعد 👇
#کافی
#کتاب_شناسی
#حدیث_شناسی
#کلینی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135.
👆ادامه👇
▪️مطابق این پژوهش کلینی سعی کرده مکتب حدیثی قم را در بغداد در تقابل با عقلگرایی افراطی نوبختی و اهل سنت تاسیس کند.
▫️به اعتقاد او 212 روایت خداشناسی کافی کاملا گرایشی عقل ستیزانه دارد.
📍رابرت گلیو خاورشناس دیگری است که پژوهش مستقل پیرامون کافی دارد. 👈ایشان در مقاله پیوند حدیث و فقه به مقایسه باب تیمم در فروع کافی و همین باب در سایر کتب اربعه میپردازد و نشان میدهد که کلینی نگاه فقیهانه داشته است و کافی بلحاظ ساختاری کتاب فقهی است و گزینش روایات کلینی با هوشمندی صورت گرفته است.
👌او در مقاله دیگرش به بحث پیرامون صفات فرا انسانی امام در الکافی، بصایر و محاسن میپردازد و معتقد میشود که سطح طرح این اوصاف در این سه کتاب متفاوت است و در این میان کلینی با وجود موافقت در اصل این اوصاف به تعدیل این دیدگاه پرداخته است.
🔶رابرت گلیو کلینی را نماینده تام و کامل امام شناسی در شیعه نمیداند.
📍مارسین کاوسکی پژوهشگر دیگری است که در هزاره کلینی دو مقاله اش را ترجمه کردیم.
👈او به این نتیجه رسیده است که نام کلینی در گفتمان رقیب (اهل سنت) شناخته شده بود.
📍کاوسکی از انتساب کتاب الروضه به کلینی در مقابل سزگین دفاع میکند و نقدهای سزگین را ناکافی و شتابزده میداند.
📍رساله دکتری تمیمه دائو آخرین پژوهشی است که به آن اشاره میکنیم.
📍این رساله در نقد اندیشه های امیر معزی است که امروزه طرفدارانی دارد.
📍او بر خلاف امیر معزی به تحلیل دقیق و عمیق منابع متقدم شیعی میپردازد.
📍او وجود جریان غلو را تایید میکند اما آن را جریان اصیل نمیداند
📍پژوهش های دیگری راجع به الکافی توسط خاورشناسان انجام شده که نظر به کمبود وقت در مجال دیگری بحث می شود
استاد راد
مؤسسه امام هادی (علیه السلام)
#کافی
#کتاب_شناسی
#حدیث_شناسی
#کلینی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘حدیث منتخب:
☘دعا برای مومنین
🔅 قال الصادق (علیه السلام):
🔸دعَاءُ الرَّجُلِ لِأَخِيهِ بِظَهْرِ الْغَيْبِ يُدِرُّ
الرِّزْقَ وَ يَدْفَعُ الْمَكْرُوهَ.
🔹دعای انسان براى برادرش در غياب او، رزق و روزى را فراوان و ناملايمات را برطرف مىکند.
📚 مکارم الاخلاق (باب ادعیه)
جلد ۱ صفحه ۲۷۵
#حدیث
#حدیث_منتخب
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘کافی شناسی/ ۵
📝 خلاصه نظر آیت الله شب زنده دار مبنی بر:
«حجیت روایات کتاب شریف کافی»
دوشنبه مورخ 1392/12/19
🔸موضوع بحث اين است که از مقدمه کافي شريف استفاده ميشود مرحوم کليني رضوان الله عليه شهادت به صحت روايات اين کتاب دادند.
«بالآثار الصحيحة عن الصادقين عليهم السلام» و اين شهادت حجت است و نياز به بررسي اسناد روايات منقوله در اين کتاب شريف نيست.
البته اگر اسناد هم تمام باشد، نورٌ علي نور ميشود. هم از جهت شهادت کليني معتبر ميشود و هم از جهت اعتبار نفس سند.
اما اگر به حسب موازين معينهي در اصول سند تمام نبود، باز هم روایات به دلیل شهادت مرحوم کلینی حجت است.
🔸ابتدا باید عبارت مرحوم کلینی در دیباچه را بررسی کنیم:
« وَ ذَكَرْتَ أَنَ أُمُوراً قَدْ أَشْكَلَتْ عَلَيْكَ، لَاتَعْرِفُ حَقَائِقَهَا؛ لِاخْتِلَافِ الرِّوَايَةِ فِيهَا، وَ أَنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّ اخْتِلَافَ الرِّوايَةِ فِيهَا لِاخْتِلَافِ عِلَلِهَا وَ أَسْبَابِهَا، وَ أَنَّكَ لَاتَجِدُ بِحَضْرَتِكَ مَنْ تُذَاكِرُهُ وَ تُفَاوِضُهُ مِمَّنْ تَثِقُ بِعِلْمِهِ فِيهَا.
وَ قُلْتَ: إِنَّكَ تُحِبُّ أَنْ يَكُونَ عِندَكَ كِتَابٌ كَافٍ يُجْمَعُ فِيهِ مِنْ جَمِيعِ فُنُونِ عِلْمِ الدِّينِ، مَايَكْتَفِي بِهِ الْمُتَعَلِّمُ، وَ يَرْجِعُ إِلَيْهِ الْمُسْتَرْشِدُ، وَ يَأْخُذُ مِنْهُ مَنْ يُرِيدُ عِلْمَ الدِّينِ وَ الْعَمَلَ بِهِ بِالْآثارِ الصَّحِيحَةِ عَنِ الصَّادِقِينَ عليهم السلام وَ السُّنَنِ الْقَائِمَةِ الَّتِي عَلَيْهَا الْعَمَلُ، وَ بِهَا يُؤَدَّى فَرْضُ اللَّهِ- عَزَّ وَ جَلَّ- وَ سُنَّةُ نَبيِّهِ صلى الله عليه و آله.
وَ قُلْتَ: لَوْ كَانَ ذلِكَ، رَجَوْتُ أَنْ يَكُونَ ذلِكَ سَبَباً يَتَدَارَكُ اللَّهُ تَعَالى بِمَعُونَتِهِ وَ تَوْفِيقِهِ إِخْوَانَنَا وَ أَهْلَ مِلَّتِنَا، وَ يُقْبِلُ بِهِمْ إِلى مَرَاشِدِهِم.
در این عبارت، نیاز شخصی که از مرحوم کلینی درخواست تألیف کتاب کرده بیان شده.
حاصل نیاز او اين بوده که وی مسائل علمي لازم براي رهيافت به حقايق شريعت را ندارد.
فلذا از مرحوم کلینی در خواست می کند کتابی در جهت برآورده ساختن این نیاز بنویسد.
فَاعْلَمْ يَا أَخِي- أَرْشَدَكَ اللَّهُ- أَنَّهُ لَايَسَعُ أَحَداً تَمْيِيزُ شَيْءٍ مِمَّا اخْتَلفَتِ الرِّوَايَةُ فِيهِ عَنِ الْعُلَمَاءِ عليهم السلام بِرَأْيِهِ، إِلَّا عَلى مَا أَطْلَقَهُ الْعَالِمُ ...
سپس بعد از بیان موازين موارد تعارض اخبار، ميفرمايد:
وَ قَدْ يَسَّرَ اللَّهُ- وَ لَه الْحَمْدُ- تَأْلِيفَ مَا سَأَلْتَ. وَ أَرْجُو أَنْ يَكُونَ بِحَيْثُ تَوَخَّيْت فَمَهْمَا كَانَ فِيهِ مِنْ تَقْصِيرٍ فَلَمْ تُقَصِّرْ نِيَّتُنَا فِي إِهْدَاءِ النَّصِيحَةِ ...»
خداي متعال تأليف آن چه را که تو درخواست کرده بودي -يعني کتابي که بتواند به طور آسان و بدون نیاز به اعمال نظر و اجتهاد، مطالب صحيح را در اختيار تو بگذارد- آسان فرمود.
🔸بنابراین در سوال سائل و درخواست کننده، تألیف کتابی بر اساس آثار صحیحه بوده به گونه ای که معارف الهی به معنای عام را روشن کن و نیاز به اعمال اجتهاد و نظر نداشته باشد.
بنابراین کتابی می خواهد که تنها با استفاده از آن چه مرحوم کلینی با عبارت «فاعلم یا اخی» در مورد تعارض گفته، بتواند معارف را به استخراج کند.
مقصود از آثار صحیحه:
قطعا مقصود از آثار صحيحه، معنایی که بعد از مرحوم ابن طاووس در علم درایه باب شده نیست ،این یک اصطلاح مستحدثی است که چند قرن بعد از محروم کلینی به وجود آمده.
بلکه مقصود از صحیحه یکی از دو امر است.
👌معنای اول:
آثار صادره از معصومین برای بیان حکم واقعی
👌معنای دوم:
احادیث معتبره
یعنی احادیثی که نمی دانیم صادره شده یا نه، اما حجت و معتبر است.
☘👌بنابر هر دو احتمال می توان گفت که همه روایات کافی حجت است.
🔹ادامه بحث و ادله اثبات این مدعی در آدرس زیر 👈👇
حجیت روایات کتاب شریف کافی
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=694
#کافی
#کتاب_شناسی
#حدیث_شناسی
#کلینی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
قال الصادق:(مکتب الصادق)
ا ﷽ ا ☘کافی شناسی/ ۵ 📝 خلاصه نظر آیت الله شب زنده دار مبنی بر: «حجیت روایات کتاب شریف کافی» دو
ا ﷽ ا
به مناسبت👆
شروع کتاب کافی از ابتدا 👇
☘اشاره
تامل در این مقاله و نوع استدلال آن، قبل از شروع کتاب کافی،
مفید می باشد،
هر چند این مبنی و نظر ،مخالفین جدی نیز دارد و نظر استاد شب زنده محل بحث و دقت بیشتری است.
🔸امروز ان شاء الله ،کتاب کافی را از ابتدا و از ابواب عقل و جهل شروع می کنیم .
وسائل جلسه۰۰۰۰۰۲۶.mp3
21.68M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
فقه روایی(فقه روایت محور)
#وسائل_الشیعه /جلد/۱
🔸#جلسه /۲۶
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۵
📚موضوع جلسه:
جلد اول وسائل الشیعه آل البیت
ابواب /مقدمه العبادات
باب /۱۲
صفحه:۷۱
🎤هاشمی
#حدیث_خوانی
#فقه_روایی
#کلاس_وسائل_الشیعه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۰۰۰۲۶.mp3
21.25M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
#حدیث
#اصول_کافی /جلد/۱
دارالثقلین تصحیح استاد ولی
🔸#جلسه /۲۶
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۵
📚موضوع جلسه:
عقل و جهل
ابواب /کتاب العقل و الجهل
باب /۱
صفحه:۴۵
🎤هاشمی
#کافی
#حدیث_خوانی
#کلاس_کافی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘حدیث منتخب:
☘اثرات تربت حسینی
🔅قال الصادق علیه السلام
🔸حَنِّكوا أولادَكُم بتُربَةِ الحسينِ فإنّها أمانٌ
🔸كام نوزادان خود را با تربت حسين عليه السلام برداريد كه آن مايه ايمنى است».
📚 بحار الأنوار: ج١٠١ ص١٣٦ ح٧٩
#حدیث
#حدیث_منتخب
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘ چرا فقهای عظام در گذشته قرارداد بیمه را باطل دانسته، ولی فقهای فعلی صحیح میدانند،
دلیل هر گروه چیست؟
1️⃣ دیدگاه فقهای گذشته: فقهای گذشته قرارداد بیمه را عقدی باطل میدانستند.
دلیل آنان👈
عوض مبلغ پرداختی حق بیمه را جبران خسارتی میدانستند که در صورت بروز حادثه و یا ورود ضرر، بیمهگر پرداخت میکند، که در این فرض:
اولاً بروز حادثه و ورود ضرر یک امر احتمالی است و قطعی نیست که از این جهت قرارداد بیمه شباهت پیدا میکند به اعمالی چون: شانس، قمار، اکل مال به باطل و...
و از طرفی دیگر جبران خسارتی که باید بیمهگر متقبل میشود، میزان آن چندان معلوم نیست، چون اگر حادثهای بزرگ به وقوع بپیوندد، خسارت زیاد و اگر حادثه کوچک باشد خسارت اندک است.
2️⃣ دیدگاه فقهای معاصر
فقهای معاصر، میگویند خسارتی که باید بیمهگر پرداخت میکند، عوض، حق بیمه نمیدانند، بلکه اصل تعهد به پرداخت و جبران خسارت را عوض میدانند، و این تعهد، معلوم، معین و قطعی است، پس براساس مبنای دوم مشکل شباهت به اعمالی چون، شانس، قمار، احتمالی بودن، مجهولیت و... را نداریم، لذا قرارداد بیمه در عقد را صحیح و درست میدانند.
✅ نتیجه بحث:
عقد بیمه براساس نظریه برخی فقها ، عقدی است درست و منفصل، که دو طرف دارد که طرفین آن بیمهگر و بیمهگذارند.
عوض و معوض در قرارداد بیمه، همانا حق بیمه و اصل تعهد است، نه خسارت که بعد از وقوع حادثه پرداخت میشود. بیمه قراردادی الزامی است که بعد از انعقاد، طرفین ملزم به رعایت آن هستند.
👇
📲 wikiporsesh.ir/بیمه
منبع :دانشنامه اسلامی فقه
#بیمه
#فقه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘حدیث منتخب
☘گریه ام البنین بر
امام حسین علیه السلام
حضرت امام صادق علیه السلام:
🔸بُکی الحُسَینُ علیه السلام خَمسَ حِجَجٍ، و کانَت امُّ جَعفَرٍ الکلابِیةُ تَندُبُ الحُسَینَ علیه السلام و تَبکیهِ و قَد کفَّ بَصَرُها.
🔹بر حسین علیه السلام پنج سال گریسته شد. امّ جعفر کلابی (امّ البنین)، برای حسین (ع) مرثیه می سرایید و می گریست تا این که چشمانش نابینا شد.
📚الأمالی للشجری، جلد۱، صفحه۱۷۵
#حدیث
#حدیث_منتخب
حضرت #ام_البنین علیها السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘شيخ طوسی
و نقل از کتاب من لا يحضره الفقيه
🔹محمدباقر ملکیان
قدمای علمای فريقين معمولاً مأخذ منقولاتشان را نام نمیبرند. اين امر باعث شده که اولاً شناخت مصادر کتب قدماء سخت شود. و ثانياً در مسأله بازسازی کتابهای از دست رفته (که امروزه بسيار مورد توجه قرار گرفته) هميشه اما و اگر و شايدی باقی بماند.
در اين باره به تفصيل بيشتری بايد سخن گفت، اما در اين يادداشت تنها به دو نمونه از اين عملکرد در کتاب تهذيب الاحکام شيخ طوسی اشاره میکنم.
۱. مرحوم شيخ طوسی در تأليف کتاب گرانسنگ تهذيب الأحکام به مصادر زيادی مراجعه کرده است، و همين باعث شده ادعا کند همه روايات فقهی را الا تعداد کمی از روايات، جمع آوری کرده است. (الاستبصار، ج۱، ص ۲. و نيز نک: تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، المشيخة، ص: ۴).
اما به نظر میرسد اين يک ادعای نسبی است، و بسياری از کتابها مورد توجه شيخ طوسی قرار نگرفته است. نمونه اين کتاب هايی که شيخ طوسی غالباً به آنها مراجعه نکرده کتابهای شيخ صدوق غير از کتاب من لا يحضره الفقيه است. کتاب من لا يحضره الفقيه جامعترين کتاب روائی شيخ صدوق (لا اقل در بين کتابهای باقی مانده) در زمينه روايات فقهی است، و شايد همين باعث شده شيخ طوسی گمان کند با وجود کتاب من لا يحضره الفقيه، ديگر نيازی به مراجعه به کتابهای ديگر شيخ صدوق نيست. اين گمان تا حد زيادی درست، اما گويا شيخ طوسی از يک نکته غفلت کرده است، و آن اين که در بسياری از رواياتی که شيخ صدوق در کتاب من لا يحضره الفقيه آورده، به مقتضای آن که در صدد نگارش يک کتاب فقهی مختصر بوده (فقيه همراه) روايات را تقطيع کرده، يا قيدی را به آن افزوده، يا سند روايت را ذکر نکرده است. اما همين شيخ صدوق در کتابهای ديگرش، بسياری از اين روايات را بدون هيچ دخل و تصرفی و به صورت مسند نقل کرده است. نمونه اش اين روايت است: «روي أنّ من قرأ في الركعتين الأوّلتين من صلاة الليل في كلّ ركعة منهما الحمد مرّة و قل هو الله أحد ثلاثين مرّة انفتل و ليس بينه و بين الله عز و جل ذنب إلا غفر له». (من لا يحضره الفقيه، ج ۱، ص ۴۸۵، ح ۱۴۰۰)
دنباله نوشته را در کاتبان بخوانید:
https://malekian.kateban.com/post/5397
#حدیث_شناسی
شیخ #طوسی
#کتاب_شناسی
#من_لایحضره_الفقیه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘علی بن حکم کیست؟
اسم این راوی در سندهای متعددی آمده است
ابوالحسن علی بن حکم بن زبیر
انباری نخعی کوفی
اهل انبار، شهری کنار فرات و منسوب به بنی زبیر صیارفه، از موالی نخع بهشمار میرفت و در زمره اصحاب و یاران امام رضا و امام جواد (علیهماالسلام) قرار داشت.
انباری تعدادی از اصحاب امام صادق (علیهالسّلام) از جمله ابن فضال و ابن بکیر را ملاقات نمود و از شاگردان ابن ابی عمیر به حساب میآمد.
از کسانی مانند ابان الاحمر، ابن بکیر و ابوالصباح کنانی روایت نمود.
ابوسعید سهل بن زیاد آدمی، احمد بن محمد بن عیسی و علی بن حسن بن فضال نیز از او بهره بردهاند.
انباری از محدثان موثق شیعه و فردی جلیل القدر بود.
او صاحب کتابی است که از آن با نام کتاب الحدیث یاد کردهاند.
کتاب رجال دیگر اثر اوست از ایشان با عناوین مختلفی در کتب رجالی یاد شده:
🔸 علی بن الحکم الانباری
🔸علی بن الحکم بن الزبیر بن النخعی
🔸علی بن الحکم الکوفی
که همه ناظر به یک نفر است و آیة الله خویی در معجم رجال الحدیث، ج 11، ص 394، ذیل عنوان اول و دوم که به این مطلب تصریح میکند و مفصل شواهد این ادعا را توضیح میدهد.
منبع:
دانشنامه اسلامی فقه
معجم الرجال خوئی
#رجال
#علی_بن_حکم
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
هدایت شده از 💚عزیزم حسین💚
ا ﷽ ا
☘دعا حضرت صادق علیه السلام
در حق زائران حسینی:
حضرت امام صادق علیه السلام:
اَللّهُمَّ ،..
فَارحَمْ تِلكَ الوُجوهَ الّتي غَيَّرَتها الشَّمسُ
وَ ارحَمْ تِلكَ الخُدودَ الّتي تَقَلَّبُ عَلى قَبرِ أبي عَبدِ اللّهِ عليه السلام
وَ ارحَمْ تِلكَ الأعيُنَ الّتي جَرَت دُموعُها رَحمَةً لَنا
وَ ارحَمْ تِلكَ القُلوبَ الّتي جَزِعَت وَ احتَرَقَت لَنا
وَ ارحَمْ تِلكَ الصَّرخَةَ الّتي كانَت لَنا
بار خدايا! ...
اين چهرههاى آفتاب سوخته را و اين گونههايى را كه بر قبر ابى عبد اللّه [حسين] به خاك ماليده مىشود
و اين چشمهايى را كه از سر دلسوزى براى ما اشكهايشان سرازير مىگردد
و اين دلهايى را كه در غم مصيبت ما بيتاب و سوزان است و اين ناله و شيونهايى را كه براى ما مىشود،
مشمول رحمت خويش بفرما.
بحار الأنوار : ج ١٠١ ص ٨ ح ٣٠
#زیارت #حدیث_حسینی
#حدیث_منتخب
حضرت #امام_حسین علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@azizamhosen
هدایت شده از 💚عزیزم حسین💚
ا ﷽ ا
☘حدیث منتخب
☘مقام منتظران مهدى عليه السلام
🍃الإمامُ الصّادقُ عليه السلام:
🔹من ماتَ مُنتظِرا لهذا الأمرِ كانَ كَمَنْ كانَ مَع القائمِ في فُسْطاطِهِ، لا بَلْ كانَ بمنزلةِ الضّاربِ بينَ يدَي رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله بالسَّيفِ.
🔸هر كه در حال انتظار اين امر (ظهور قائم) بميرد ، همچون كسى است كه با قائم در خيمه او باشد؛ نه، بلكه به مانند كسى است كه پيشاپيش پيامبر خدا صلى الله عليه و آله شمشير مى زند.
📚بحار الأنوار: 52/146/69.
#حدیث
#حدیث_منتخب
حضرت #امام_زمان علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
☘روایات طبی نه وثاقت سندی دارد و نه موثوق الصدور است
✔️حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی:
🔹استناد بیشتر روایات طبی به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) دچار چالش است یعنی معمول روایات طبی وثاقت سندی ندارند و موثوق الصدور هم نیستند و اساسا بخشی از آنها سند ندارند که بخواهیم سند آنها را بررسی کنیم. این مربوط به روایات پزشکی نیست و خیلی از روایات اخلاقی و اعتقادی و تفسیری ما همینگونه است.
🔸البته وثاقت صدوری هم شرایطی دارد از جمله مقبولیت منبعی مثلا حدیث طبی در کتاب کافی آمده باشد، مقبولیت محتوایی و قرائن پیرامونی. وقتی وارد محتوا میشویم هندسه دین در برخی از محتواهایی که در روایات طبی آمده، آشکار است و اعتماد انسان به آن متن زیاد میشود ولی برخی از محتواها این ویژگی را ندارد و حتی در مواردی مخالف هستند مثلا دوایی تجویز شده است که در آن از اجزای میته استفاده شده است. مسئله بعد قرائن پیرامونی است که روایات طبی قرائن پیرامونی ندارند. پس استناد بیشتر روایات طبی به اهل بیت(ع) از نظر وثاقت سندی دچار اشکال است و موثوق هم نیستند.
🔹آنچه معرفت را دینی میکند استناد به کتاب و سنت است و تنها راه رسیدن به سنت حدیث است و از حدیث به سنت رسیدن نیازمند روش منطقی و مقبول است یعنی تساهل در این امر کار را درست نمیکند و هرچه سادهانگارانهتر برخورد کنیم احتمال آسیب دیدن سنت بیشتر میشود. پس باید اینجا خیلی سختگیری کنیم.
👈بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70413
#حدیث_شناسی
#احادیث_طبی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135