فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ا ﷽ ا
☘شهيدثاني
🔸زینالدین بن علی بن احمد عاملی جُبَعی (۹۱۱-۹۶۶ق)، معروف به شهید ثانی، از علما و فقهای بزرگ شیعه در قرن دهم هجری قمری بود.
🔹وی مسافرتهای زیادی برای کسب علم نمود و از اساتید شیعه و سنی بهره جسته و علاوه بر فقه و اصول، از فلسفه و عرفان و طب و نجوم هم، آگاهی داشت. مذاهب پنجگانه را تدریس میکرد.
🔸او با تلاش و کوشش، فقه آل محمد (ص) را به نقاط مختلف جهان بسط و انتشار داده است.
🔹از ایشان آثار و تالیفات بسیاری در موضوعات مختلف بر جای مانده است؛ مهمترین اثر فقهی او کتاب الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیه است که در حوزههای علمیه شیعه تدریس میشود.
🔸ایشان در سال ۹۶۶ق به شهادت رسید.
مطالعه کامل مقاله👇👇👇
📥 wikifeqh.ir/شهيد_ثاني
#اعلام
#شهید_ثانی
#زینالدین_بن_علی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘تکلم امام به زبان فارسی
◽️مال باد آورده را باد میبرد
🔳حَدَّثَنَا ابْنُ أَحْمَدَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ
سلام اللّه علیه قَالَ: دخلت [دَخَلَ] عَلَيْهِ
قَوْمٌ مِنْ أَهْلِ خُرَاسَانَ فَقَالَ ابْتِدَاءً مِنْ
غَيْرِ مَسْأَلَةٍ مَنْ جَمَعَ مَالًا مِنْ مَهَاوِشَ
أَذْهَبَهُ اللَّهُ فِي نَهَابِرَ فَقَالُوا جُعِلْنَا فِدَاكَ
لَا نَفْهَمُ هَذَا الْكَلَامَ فَقَالَ؛
هر مال كه از باد آيد بِدَم شود!
از امام صادق سلام اللّه علیه روايت شده
است كه گروهى از مردم خراسان خدمت
آن جناب رسيدند، حضرت قبل از اينكه
آنها سؤال كنند فرمود: هر كس از راه غير
مشروع ثروتى جمع كند خداوند او را در
مهلكه خواهد انداخت، گفتند قربانت
گرديم، ما معنى اين كلام را درك
نكرديم[چرا که عربی نمیدانستند]
فرمود: هر مال كه از باد آيد بِدَم شود.
📚 بصائر الدرجات، ج١ ص٣٣٦
#حدیث
#ولایت #الولایه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘خودسازی
حضرت امام صادق (علیه السلام):
🔹اسْعَ فِي فَكَاكِ نَفْسَكَ كَمَا تَسْعَى فِي طَلَبِ مَعِيشَتِكَ فَإِنَّ نَفْسَكَ رَهِينَةٌ بِعَمَلِكَ.
🔸 برای اصلاح کردن خودت آنچنان بکوش که برای طلب معیشت میکوشی،
چرا که همانا نفس تو در گرو اعمال توست.
📚 مستدرک الوسائل (باب الجهاد النفس) جلد ۱۱ صفحه ۳۲۳
#حدیث
#حدیث_منتخب
#خودسازی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘کیفیت شهادت شهید ثانی
✍️ رسول جعفریان
قطب الدین نهروالی ( متولد ۹۱۷ در لاهور، و متوفی در ۹۹۰ در مکه) از مورخان برجسته قرن دهم است که آثار تاریخی و ادبی چندی از او برجای مانده است. کتاب «الإعلام بأعلام بیت الله الحرام» از کارهای تاریخی مهم او در باره مکه است. اثر ادبی او یکی التمثیل و المحاضرة است که منتشر شده و دیگر الفوائد السنیة او که سفرنامه او همراه با اطلاعات فراوان ادبی و تاریخی است. کتاب الفوائد السنیه که گاه به تذکره نهروالی هم نامیده شده و در سال ۲۰۲۲ (توسط معهد آلمانی در بیروت) منتشر شده، حاوی گزارشی در باره ماجرای به شهادت رساندن شهید ثانی در روز هشتم شعبان سال ۹۶۵ به دستور وزیر اعظم عثمانی [رستم پاشا] است. سعی می کنم در اینجا فارسی آن را تا آنجا که فهمیدم بیاورم. البته که پیش از این دوستانی از این بخش استفاده کرده اند اما بنده خدا، به مناسبت این که خواستم فایل کتاب را اینجا بگذارم، این یادداشت را نوشتم:
نهروالی می نویسد: در هشتم ماه شعبان [۹۶۵] وزیر اعظم دستور قتل شیخ زین الدین جبل عاملی [اشتباها عامری] داد. او را در دیوان آوردند و از او چیزی نپرسیدند، دستور دادند او را به «الاسقالة» ببرند [= امر به الی الاسقالة [شاید آستانه]]. در آنجا سر او را جدا کردند و هر دو پایش را قطع کردند [و فلجوا أخمص رجلیه بالسیف]. او در حالی که سرش را جدا می کردند، شهادتین میگفت.
داستان وی این بود که در ایام حسن بیک افندی [قاضی] شام، او متهم به رفض شد. وی را دستگیر کرده نزد حسن بیک افندی آوردند. زین الدین گفت: شافعی است. با او بحث علمی کردند، و او را فاضل و وارد [مُفنن] یافتند. برای صحابه هم «رضی الله عنهم» بکار برد و احادیثی در فضیلت آنان گفت. همین طور در فضل شیخین. افندی به او لطف نموده آزادش کرد. وقتی رفت، کسی به افندی گفت: این شخص از بزرگان از علمای رافضه است و مجتهد مذهب آنهاست، و چندین کتاب در مذهب رافضه دارد. افندی باز او را خواست. این بار [زین الدین] مخفی شده و ظاهر نشد. این به صورت عقدهای در دل حسن بیک قاضی شام ماند، و از این که او را آزاد کرده بود ناراحت شد. وی از قضاوت شام معزول و سپس قاضی مکه شد. این درست وقتی بود که شیخ زین الدین در مکه مجاور شده بود. افندی از حضور او در مکه آگاه شده، دستور دستگیریش را داد. وی را گرفتند و زندانی کردند. مردمان زیادی در آزادی او تلاش کردند و اموالی دادند. قاضی اموال را گرفت و گفت: این اموال از کیست؟ گفتند: از خواجه محمد مکی. او را خواست و از وی سوال کرد، اما او منکر شد. آن پول از دست رفت و شیخ هم آزاد نشد. حسن بیک او را کت بسته [مقیدا] همراه حسین بیک کتخدای جده به مصر [شهر: یعنی استانبول] فرستاد و گفت تا وی را تحویل وزیر اعظم دهد. او وی را به وزیر رساند، و همان طور که گفته شد، او را کشتند. زین الدین مردی بود که در ظاهر در نهایت درستکاری بود [غایة الاستقامه] ،خداوند از باطن او آگاه تر است. و کانت له فضیلة تامة و حسن مُحاورة [شاید: مجاورة] و لطف مکالمه. خداوند از او بگذرد و گناهانش را ببخشد. شمشیر محو کننده گناهان است.
(الفوائد السنیة، ص ۴۸۷ ـ ۴۸۵)
#اعلام
#شهید_ثانی
#زینالدین_بن_علی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
💠 کشف وثاقت روات با قطع نظر از قول رجالیین
👤استاد گنجی
به نظر میرسد قدماء که بعضی قائل به مبنای ثقه شدند، بدون رجال به وثاقت میرسیدند و مباحث رجالی در قدیم الایام چندان کارایی نداشته. چنین نبوده که طبق هر خبری دقت کنند که رجالی چه گفته، تقسیم خبر به حسن و صحیح و ضعیف از زمان علامه آغاز شده، همه قدماء انفتاحی بودند و این دیدگاهشان به قول رجالی موقوف نبوده....
📚درس خارج اصول، جلسه ۱۰۲، ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
#رجال
تقسیمات #چهار_گانه حدیث
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
💠حدیث
"سلسله الذهب"
یا "شرط توحید"
🔘 اثر حسن روح الامین
🔰حدیث سِلسِلَةُ الذَّهَب حدیث قدسی منقول از امام رضا(ع) در باب توحید و شروط آن است. امام رضا(ع) این حدیث را هنگام عبور از نیشابور به طرف مرو بیان کرد. راویان این حدیث همگی امامان معصوماند تا به پیامبر(ص) و سرانجام به خداوند میرسد. به همین دلیل این حدیث را «سلسلة الذهب» به معنای «زنجیرۀ زرّین» توصیف کردهاند. طبق برخی گزارشها، همزمان با نقل حدیث، بیش از بیست هزار نفر آن را مکتوب کردند.
🔹اللَّه جَلَّ جَلَالُهُ یقُولُ:
لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی قَالَ فَلَمَّا مَرَّتِ الرَّاحِلَةُ نَادَانَا بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا
🔸...خداوند جل جلاله میفرماید:
«لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» دژ من است، پس هرکس که در دژ من درآید از عذابم در امان است. چون مرکب به راه افتاد [امام رضا](ع) گفت: [البته] با شرایطش و من جزو شرایط آنم.
📗 شیخ صدوق، التوحید، ۱۳۸۹ق، ص۲۵.
#حدیث
#حدیث_سلسله_الذهب
#توحید
#ولایت #الولایه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
علّامه طهرانی:
«حقیر بسیار به زیارت امامزاده حضرت عبدالعظیم مشرّف می شدم، تا به حال یاد ندارم دعایی در آن محلّ مبارک کرده باشم و برآورده نشده باشد.»
📚. برگرفته از کتاب روح مجرّد، ص۲۷۰
#عبدالعظیم
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🔸 روش تدریس آیت الله العظمی بروجردی
من همزمان هم به درس امام میرفتم و هم در کلاس آقای بروجردی حاضر میشدم. روش این دو بزرگوار در تدریس فرق داشت؛ آقای بروجردی ابتدا اقوال مختلف را در مسئلهای خاص نقل میکرد و سپس به سراغ ادله میآمد و آنها را دستهبندی میکرد گاهی در یک مسئله بیست روایت مختلف وجود دارد ولی وقتی ایشان دسته بندی میکرد و اسناد را با هم مقابله مینمود راوی و مرویعنها را با هم میسنجند و گاهی هم به این نتیجه میرسید که مثلا بیست روایت ذکر شده در واقع پنج روایت بیش نیست. دقتهایی راجع به فهم خود حدیث نیز میکردند و سپس، اینکه اصحاب از این حدیث چه میفهمیدند و به محیطی که روایت در آن وارد شده، توجه میکردند. مثلاً، در محیطی بوده که فقه ابوحنیفه در آنجا رایج بوده است و این روایات میخواهد آن را طرد کند و یا این که یک مطلب مستقل است. آقای بروجردی به محیطی که روایت در آن وارد شده بود اهمیت میدادند و معتقد بودند که فقه شیعه حاشیهای بر فقه عامه است. لذا حتماً در هر مسئلهای به فقه عامه رجوع میکردند فقه آقای بروجردی زمان زیادی صرف میکرد.
📚 خاطرات آیت الله العظمی گرامی، صفحه ۱۱۴.
#فقه
آیت الله #بروجردی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
✅ روش اجتهادی تقریبی آیت الله بروجردی(ره)
▫️ استاد محمد واعظزاده خراسانی، شاگرد آیتالله العظمی بروجردی(ره):
🔹یکی از عوامل تقریب، روش فقهی ایشان بود. ایشان معتقد بود در فقه و استنباطات فقهی، باید آرای اهل سنت را بدانیم و آنچه را از منابع شیعی به دست میآوریم، با نظرات و آرای آنان مقایسه کنیم.
🔹 بر این عقیده بودند که اهل سنت فقهی دارند که از کتاب و سنتِ مروی به طرق خودشان اخذ شده است و براساس یک سری از روایات و آیات تنظیم کردهاند، لذا باید با دقت به نظرات آنان توجه شود و مقایسه صورت بگیرد و ادله ایشان نقل و اگر لازم باشد، نقد شود.
🔹با این پندار و طرز تفکر که علمای عوامزده روی آن پا میفشارند که علمای اهل سنت دور هم جمع شدهاند و یک سری احکام جعل کردهاند و ربطی به کتاب و سنت ندارد، مخالفت می کرد.
🔹من در تحلیلهای خودم به این نتیجه رسیدم که این طرز فکر را ایشان از حوزه اصفهان گرفته است. در آن حوزه ایشان استادی داشته است، به نام مرحوم سید محمدباقر درچهای(ره) که این گونه میاندیشید.
📚کتاب زندگی آیتالله العظمی بروجردی آیتالله محمد واعظزاده خراسانی
ص ۲۹۸ و ۲۹۹
#فقه
آیت الله #بروجردی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘آشنایی با ابن براج:
💠ابْنِ بَرّاج با نام کامل سعدالدین ابوالقاسم عبدالعزیز بن نحریر طرابلسی (۴۰۰-۴۸۱ق)، معروف به قاضی ابن براج و قاضی عبدالعزیز حلبی و ملقب به عزالمؤمنین، فقیه و قاضی شیعی امامی در قرن پنجم هجری قمری بود.
🌱شیخ ابوالقاسم عبدالعزیز بن نحریر بن عبدالعزیز بن براج طرابلسی، در مصر تولد یافت و در آن منطقه رشد و نما كرد تحصیلات خود را ابتدا در زادگاه خویش، سپس در بغداد ادامه داد تا اینكه یكی از فقهای نامدار و موجهه و اعتبار شیعه در عصر خویش گردید.
✅او در سال ۴۲۹ ه ق به جمع شاگردان علم الهدی پیوست و یكی از خواص شاگردان او قرار گرفت و در محضر او از منزلت و رتبت به سزایی برخوردار شد تا اینكه سید مرتضی به رحمت ایزدی شتافت، او ملازمت شیخ الطائفه را داشت، او شاگرد سید مرتضی و شیخ طوسی و نماینده شیخ طوسی در بلاد شام بود كه چندین سال منصب قضا را در طرابلس بر عهده داشت.
⭕️او از سوی جلالالملک در سال ۴۳۸ قضاوت منطقه طرابلس را پذیرفت و در آن منطقه به رتق و فتق امور مسلمین پرداخت.
✍️از ایشان کتابهای فقهی برجای مانده که کتاب المهذب فی الفقه و جواهر الفقه را میتوان نام برد.
🍂ابن براج شب جمعه ۹ شعبان ۴۸۱ ه ق در هشتاد سالگی در طرابلس درگذشت و با شکوه و احترام لازم مدفون گردید.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید.
🔗 wikifeqh.ir/ابن_براج
#اعلام
#ابن_براج
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘ آغاز و پایان روز با نیکی ...
🔻الإمامُ الصّادق عليه السلام:
🔹اِفتتحوا نَهَارَكُمْ بخیر وَ اُملوا عَلَى حَفَظتکم فِي أَوَّلِهِ خیرا وَ فِي آخِرِهِ خَیرا یُغفر لَكُمْ مَا بَيْنَ ذَلِكَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ.
🔸روز خود را با کار خیر آغاز کنید ،
و در اول و آخر روز برفرشتگان همراه خود، نیکى املا کنید.
و در آن میان براى شما آمرزش باشد ان شاء الله.
📗الکافى: ج۲، ص۱۴۲.
#حدیث
#حدیث_منتخب
#خیرخواهی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘انکار شهادت معصومین
علیهم السلام:
🔹 یکی از دیدگاههایی که درباره غالیان مطرح است این است که ائمه علیهم السلام «لا میراث له» هستند یا به وسیله اعداء نمیمیرند و اعتقاد داشتند که امام حسین (علیه السلام) شهید نشدند «و لکن شبّه لهم».
🔸 مرحوم صدوق در کتاب اعتقادات، در بحث اعتقاد درباره غلو میفرماید: ما اعتقاد داریم که ائمه علیهم السلام شهید شدند و تک تک نحوه شهادت ائمه را بیان میکند و قاتلین آنها را نام میبرد.
🔹 این دیدگاه که ائمه شهید نشدند، از زمان امام صادق علیه السلام مطرح است و حتی در زمان غیبت نیز همین دیدگاه مطرح است و در برخی توقیعات سوال شده که آیا واقعا امام حسین علیه السلام شهید شده است؟ و در پاسخ از ناحیه مقدسه آمده است: أَمَّا قَوْلُ مَنْ زَعَمَ أَنَّ الْحُسَيْنَ ع لَمْ يُقْتَلْ فَكُفْرٌ وَ تَكْذِيبٌ وَ ضَلَالٌ.
استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی
📚منبع: نردبان فقاهت
#غلو
#غلات
#جریان_شناسی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘نکته ای پیرامون کتاب سلیم بن قیس
استاد سید محمدجواد شبیری :
📌نسبت به کتاب سلیم بن قیس به نظرم میرسد که پیگیری اعتبار یا عدم اعتبار این کتاب، ثمرۀ اساسیای ندارد؛ چون نوع مضامینی که در این روایت هست، در روایتهای دیگر هم آمده است.
البته یکسری اشکالات از قدیم به این کتاب شده است؛ یعنی از زمان ابن غضائری. یکی از اینها اشکالی است که ابن غضائری میکند که کاملاً هم وارد هست. وی میگوید: شکی نیست که این کتاب «موضوع» هست و قراینی بر این مسئله هم هست. از جمله در این کتاب آمده ائمه پس از امیرالمؤمنین(ع) دوازده نفرند که با حضرت(ع) سیزده نفر میشوند. اما گاهی مراد از 12 بعد از امیرالمؤمنین یعنی 12 با امیرالمؤمنین که مسامحه در تعبیر شده است.
✳️اما اشکال دیگر ابن غضائری کاملاً وارد است که میگوید در روایتی آمده است که محمد بن ابی بکر، پدرش ابوبکر را نصیحت کرد که این قطعاً غلط است؛ زیرا این جزو مسلمات تاریخ است که محمد بن ابی بکر در حجة الوداع در بیداء به دنیا آمده است که بیداء اولِ مسجد شجره است. روایات معتبر بر این وارد شده است و جزو مسلمات و محکمات تاریخ است که نسبت به محمد بن ابی بکر وارد شده است که «نفثت أسماء بنت عمیس بالبیداء» که بیداء همان مسجد شجره است. ولی من تصور میکنم حتی همین هم قابل پاسخ است؛ ممکن است محمد بن ابی بکر با برادرش عبدالرحمن اشتباه شده باشد.
👈به هر تقدیر، اگرچه این ان قلت و قلتها دربارۀ این کتاب هست، ولی من چندان نیاز به بررسی در این مورد ندیدم؛ زیرا قالب موارد مضامین موارد، روایتهای دیگری هم در کنارش وجود دارد.
وقتی مقالۀ شهادت حضرت زهرا(س) را مینوشتم، سعی میکردم نسبت به مضامینی که در کتاب سلیم بود از منبع دیگری هم آدرس بدهم که اگر کسی در این منبع اشکالی داشته باشد، منبع دیگر تکمیل کند. به هر حال چندان نسبت به او نمیتوانم اظهارنظر جدی کنم.
#کتاب_شناسی
کتاب #سلیم_بن_قیس
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘ما را با گِرانی چکار ...
● عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْقُمِّيُّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ إِسْمَاعِيلَ الْقَصِيرِ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ قَالَ: ذُكِرَ عِنْدَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ علیه السلام غَلَاءُ السِّعْرِ فَقَالَ وَ مَا عَلَيَّ مِنْ غَلَائِهِ إِنْ غَلَا فَهُوَ عَلَيْهِ وَ إِنْ رَخُصَ فَهُوَ عَلَيْه.
• نزد امام سجاد صلواتاللهعلیه سخن از گِرانی شد، امام علیه السلام فرمودند: مرا با گِرانی چکار!
اگر گرانی شود رزقم بر عهده خداست، اگر ارزانی هم شود باز رزقم بر عهده خداست.
📚 الکافی، ط_الاسلامیه، ج ٥ ص ٨١
📚 کتاب من لا یحضره الفقیه، ج ٣ ص ٢٦٧
📚 تهذیب الاحکام، ج ٦ ص ٣٢١
#حدیث
#رزق_روزی
#گرانی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘برادری و مهربانی
🔅حضرت امام صادق علیه السلام:
تَواصَلوا و تَبارُّوا و تَراحَموا و کُونُوا إخوَهً بَرَرَهً کَما أمَرَ کُمُ اللَّهُ
با یکدیگر پیوند داشته باشید و به هم نیکی کنید، و با یکدیگر مهربان باشید و همچنان که خداوند به شما دستور داده است، برادرانی نیکوکار باشید.
📚الکافی ، ج ۲ ، ص ۱۷۵
#حدیث
#حدیث_منتخب
#صله_رحم
#برادری
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘حقوق معلم
📖 کلام امام سجاد علیه السلام درباب حقوق استاد و معلم:
🔸 اَلتَّعْظیمُ لَهُ وَ التَّوْقیرُ لِمَجْلِسِهِ؛
او را احترام کنی و بزرگش بداری.
🔸وَ حُسْنُ الاِْسْتِماعِ لَهُ وَالاِْقْبالُ عَلَیْهِ؛
به سمت او رو کنی و خوب گوش کنی.
🔸 وَ لَا تُجِیبَ أَحَداً یَسْأَلُهُ عَنْ شَیْءٍ حَتَّی یَکُونَ هُوَ الَّذِی یُجِیبُ
کسی از استاد چیزی می پرسد تو جواب نده، تا اینکه استاد خودش جواب بدهد.
🔸 وَ لَا تُحَدِّثَ فِی مَجْلِسِهِ أَحَداً
و در نزد استاد با کسی صحبت نکن.
🔸 وَ لَا تَغْتَابَ عِنْدَهُ أَحَداً
در حضور استاد غیبت کسی را نکن.
🔸وَ أَنْ تَدْفَعَ عَنْهُ إِذَا ذُکِرَ عِنْدَکَ بِسُوءٍ
اگر کسی غیبت استاد را کرد، شما از او دفاع کن.
🔸 وَ أَنْ تَسْتُرَ عُیُوبَهُ
در استاد عیبی مشاهده کردی افشا مکن
🔸وَ تُظْهِرَ مَنَاقِبَهُ
و فضایل استاد را اظهار کن،
🔸وَ لَا تُجَالِسَ لَهُ عَدُوّاً
و با دشمن استادت مجالست نکن
🔸وَ لَا تُعَادِیَ لَهُ وَلِیّاً
و با دوستانش دشمنی نکن.
🔹فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِکَ شَهِدَتْ لَکَ مَلَائِکَةُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِأَنَّکَ قَصَدْتَهُ وَ تَعَلَّمْتَ عِلْمَهُ لِلَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ اسْمُه؛
آن وقت که این کارها را انجام دادی، ملائکه شهادت می دهند که تو برای خدا قصد او کرده و از او علم آموختی.»
#حدیث
#معلم
#حقوق_معلم
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘اهمیت آموختن علم دین:
حضرت امام صادق علیه السّلام:
🔸لَستُ اُحِبُّ أن أری الشّابَّ مِنکُم إلاّ غادیا فی حالَینِ:
👌إمّا عالِما أو مُتَعَلِّما،
فإن لَم یَفعَلْ فَرَّطَ، فإن فَرَّطَ ضَیَّعَ، وإنْ ضَیَّعَ أثِمَ، وإن أثِمَ سَکَنَ النارَ والذی بَعَثَ مُحمّدا بِالحَقِّ.
🔹 دوست ندارم جوان شما را جز در دو حال ببینم:
👌دانشمند یا دانش آموز؛
زیرا اگر چنین نباشد، کوتاهی کرده و چون کوتاهی کند، ضایع گشته و چون ضایع گردد، گنهکار باشد و چون گنهکار باشد، سوگند به آن که محمّد را به حقّ برانگیخت، در آتش جای گیرد.
📚 أمالی الطوسی
#حدیث
#حدیث_منتخب
#آموختن_علم_دین
#فقه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
💠 امام صادق عليه السلام
🔹تواضَعُوا لِمَن طَلَبتُم مِنهُ العِلمَ
🔸در برابر كسى كه از او دانش مى آموزيد، فروتن باشيد
📗الکافي ج۱ ص۳۶
#حدیث
#حدیث_منتخب
#حقوق_معلم
#تواضع
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘امام صادق و لقب خیر الجعافر
✍️علی راد
🔸لقب خیر الجعافر از جمله القاب ویژه امام صادق ( ع ) است که بیش از گفتمان حدیثی- رجالی امامیه در گفتمان اهل سنّت به ویژه مدرسه رجالی بصره شناخته شده است که گرایشات عثمانیه داشتند و رویکرد حصرگرایی ایشان مانع جدی محدّثان امامیه در ترویج میراث شفاهی و مکتوب اهل بیت ( علیهم السلام ) در میان ایشان بود . این اندیشه فراتر از بصره تا آبادان – عبادان قدیم – نیز توسعه یافته بود و رگه هایی از آن نیز در دیگر مدارس حدیثی وجود داشت ولی به شدّت بصره نبود .
🔸این لقب نه از سوی گروهی از اصحاب امام صادق ( ع ) که به تشیع شهرت داشتند بلکه از سوی شخصی به آن حضرت اطلاق شد که تشیّع وی چندان آشکار نبود و شواهدی بر خلاف آن در اذهان وجود داشت . این شخص کسی نبود جز حفص بن غیاث نخعی (117- 194 ق ) قاضی نامدار دولت عباسی که فضل بن عباس- امیر کوفه در آن روزگار- بر جناره حفص بن غیاث نماز خواند که نشان از جایگاه برجسته اجتماعی حفص بن غیاث در کوفه دارد. حفص بن غیاث به خوش اقبالی قاضی, به مرگ در غیر حال قضاوت باورمند بود که خود نیز چنین از دنیا رفت .
🔸 بر پایه کتاب تهذیب الکمال مزّی–کامل¬ترین فهرستِ موجود از مشایخ حفص بن غیاث نخغی– وی از چهل و هشت شیخ و استاد, حدیث شنید که از جمله آنها جعفر بن محمد(148-83ق) معروف به امام صادق(ع) بود . حفص از همان آغاز نوجوانی به کتابت حدیث علاقمند بود و هر حدیثی را که می¬شنید, آنرا کتابت می¬کرد . معاذ بن معاذ دستینه¬های قضایی حفص را به دلیل سبک نگارش آنها تحسین می¬نمود . حفص کتابهای حدیثی خود را پیش از اشتغال به قضاوت تالیف نمود و نسخه-هایی از آن در اختیار دیگران نهاد . او در روزگار خود از جمله سه محدث برجسته کوفه بود, صحت و اعتبار کتاب جامع حدیثی نزد دانشیان حدیث شناخته شده بود به گونه¬ای که اگر حفص در کتابش در گزارش حدیثی از استادش أعمش– سلیمان بن مهران(61-147ق)- متفرد بود به دلیل اعتبار کتابش, روایت وی مقبول بود , اما اگر این حدیث را فقط از حافظه اش نقل می¬کرد, تضعیف می¬شد زیرا در اواخر عمرش حافظه اش او را یاری نمی¬کرد .
🔸کتاب جامع حدیثی حفص بن غیاث در اختیار مولفان جوامع اولیه حدیثی عامه بود و فراوان از آن روایت نقل کرده-اند. احادیث این کتاب به دلیل مبانی خاص امامیه در اعتبار سنجی حدیث, به جوامع حدیثی شیعه راه نیافت ولی کتاب مجموعه احادیث بدون واسطه¬ی حفص بن غیاث از امام صادق(ع) با استقبال مولفان منابع متقدم شیعی مواجه شد؛ «له کتاب معتمد» ارزش¬گذاری شیخ طوسی از اصالت و محتوای این کتاب است و حفص بن غیاث در این نگاشته به اسناد مستقیم خود, احادیث امام صادق(ع) را روایت می¬کند که بدون واسطه از ایشان دریافت کرده است . بنابراین حفص بن غیاث از جمله مولفان میراث مکتوب نخستین امامیه است.
🔸 هر چند امروزه اصل مسند حفص از احادیث امام صادق(ع) در اختیار ما نیست ولی نزد متقدمان امامیه و عامه شناخته شده بود. پیش از شیخ طوسی شماری از مشایخ و محدثان امامیه به این کتاب دسترسی داشته¬اند و از این طریق به شیخ طوسی انتقال یافته بود .
🔸حفص بن غیاث در دفاع از جایگاه ممتاز و فاخر استادش امام صادق(ع) اهتمام ویژه¬ای داشت. وی در مقابل بصریان که بر سانسور و عدم نقل احادیث امام صادق(ع) اصرار داشتند, پاسخی درخور و معنادار می¬دهد: « قال يحيى وخرج حفص بن غياث إلى عبادان وهو موضع رباط فاجتمع إليه البصريون فقالوا له: لا تحدثنا عن ثلاثة أشعث بن عبد الملك وعمرو بن عبيد وجعفر بن محمد فقال: أما أشعث فهو لكم وأنا أتركه لكم وأما عمرو بن عبيد فأنتم أعلم به وأما جعفر بن محمد فلو كنتم بكوفه لأخذتكم النعال المطرقة ».
🔸او به دو دلیل احادیث امام صادق(ع) را بایسته نقل و ترویج می¬دانست : فضیلت و نَسب . این متن گویای دیدگاه او هست : « حدثنا أبو مسلم حدثني أبي حدثني حسين الجعفي عن حفص بن غياث قال قدمت البصرة فقالوا لا تحدثنا عن ثلاثة جعفر بن محمد وأشعث بن سوار وأشعث بن عبد الملك فقلت أما جعفر بن محمد فلم أكن لأدع الحديث عنه لقرابته من رسول الله صلى الله عليه وسلم ولفضله وأما أشعث بن سوار فهو رجل منا من أهل الكوفة فلم أكن لأدع الحديث عنه وأما أشعث بن عبد الملك فهو رجل من أهل البصرة فأنا أدعه لكم » .
🔸حفص بن غیاث نخعی در مقام نقل احادیث امام صادق(ع) از ایشان به به خیر الجعافر یاد می-کرد:«سليمان بن داود المنقري، عن حفص بن غياث، أنه كان إذا حدثنا عن جعفر بن محمد(ع)، قال: حدثني خير الجعافر جعفر بن محمد » ازمنظر گفتمان شناسی تاریخی – تحلیلی این پاسخ ها به ریشه¬های عمیق اعتقادی و علمی حفص بن غیاث درباره اصالت, حجیت و منزلت سترگ امام صادق(ع) دلالت دارند و همانند عقاید یک شیعه امامی درباره جایگاه امام است.
#لقب_خیرالجعافر
#حفص_بن_غیاث
حضرت #امام_صادق علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135