eitaa logo
قال الصادق:(مکتب الصادق)
532 دنبال‌کننده
556 عکس
39 ویدیو
17 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
درآمدی بر علم رجال.pdf
1.13M
ا ﷽ ا 🔸جزوه کاربردی و بسیار مفید : 💠 فایل (PDF) جزوه بسیار کاربردی «در آمدی بر رجال» که توسط استاد معظم حجت الإسلام والمسلمین سید محمد رضا تهیه و تدوین شده است. 👈 این جزوه می‌تواند به عنوان متن درسی برای «آشنایی با علم رجال» مورد استفاده طلاب محترم سطوح عالی قرار بگیرد. 1️⃣ چگونه سندهای پیچیده را تشخیص دهیم؟ 2️⃣ آیا تحریفات در اسناد قابل تشخیص است؟ 3️⃣ توحید مختلفات و تمییز مشترکات راوی با چه روشی قابل حل است؟ 4️⃣ آیا به غیر از توثیقات کتب رجال، روش دیگری نیز برای اثبات وثاقت وجود دارد؟ 5️⃣ کدام منابع رجالی در توثیقات و تضعیفات قابل اطمینان است؟ 🔺 پاسخ این سؤالات و چندین سؤال دیگر را می‌توانید در این جزوه پیدا کنید. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
وسائل جلسه۰۰۱۱.mp3
31.19M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۱۱ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۱۴ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب /۲ ثبوت الکفر... صفحه:۳۳ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۱۱.mp3
24.16M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۵ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۱۱ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۱۴ 📚موضوع جلسه: معاشرت با مردم ابواب /کتاب العِشره باب /۱۱ صفحه:۶۰۱ حدیث۲ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب: 💎قال امیرالمومنین علیه السلام 🔅تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ، فَقَدْ نُودِيَ فِيكُمْ بِالرَّحِيلِ 🌸 مهيا شويد -خدايتان رحمت كناد- كه در ميان شما بانگ رحيل در داده اند 📚 نهج البلاغه •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘بنی فضال (فطحی)و شلمغانی و ماجرای حدیث (خُذوا بما رَووا، وذَروا ما رَأوا) مجموعه‌های روایی متعددی بر امام حسن عسکری (علیه‌السّلام) عرضه شده است که بزرگترین آنها را می‌توان مجموعه کتابهای بنی فضال دانست. بنی فضال، خاندان بزرگی از شیعه بودند که راویان مشهوری در میان آنان پدید آمد. اینان در جریان انتقال امامت از امام صادق (علیه‌السّلام) به امام کاظم (علیه‌السّلام) ، از صراط حق لغزیدند و معتقد به امامت عبدالله افطح شدند. از این رو، مورد سوء ظن شیعیان قرار گرفتند و صحت روایات و کتابهایشان مورد تردید قرار گرفت و این در حالی بود که کتابهای آنان در همه جا پخش شده بود. کتابهای بنی فضال و مشکل عقیدتی آنان سبب شد که شیعیان به امام حسن عسکری (علیه‌السّلام) مراجعه کنند و از درستی این کتاب‌ها جویا شوند و بگویند: کیف نعمل بکتبهم و بیوتنا منها ملا؟ فقال صلوات الله علیه: خذوا بما رووا و ذروا ما راوا با کتاب‌های بنی فضال چه کنیم، در حالی که خانه‌های ما از آنها انباشته است؟ امام حسن عسکری ـ صلوات الله علیه ـ فرمود: آنچه روایت کرده‌اند، بگیرید و آنچه نظر داده‌اند، رها کنید. (الشيخ الطوسي ... وقد سُئل (أبو محمد العسكري (عليه السلام) ) عن كتب بني فضّال، فقالوا: كيف نعمل بكتبهم وبيوتنا منها ملأ؟ فقال صلوات اللّه عليه : خذوا بما رووا، وذروا ما رأوا. كتاب الغيبة للطوسي) از این رو برخی از محققان ذکر شدن نام راوی در سند روایات نقل‌شده از بنی فضال را، از مصادیق توثیقات عام دانسته‌اند شیخ طوسی و محمد بن عمر کشی، راویان بنی‌فضال را ثقه و از اصحاب امام کاظم علیه السلام ، امام رضا علیه السلام  امام هادی علیه السلام  و امام عسکری علیه السلام دانسته‌اند. با این حال، ابن ادریس حلی، آنان را فطحی‌مذهب و گمراه خوانده است. و آیت الله سید ابوالقاسم خویی، بر خلاف شیخ انصاری، روایت نقل‌شده از امام حسن عسکری علیه السلام  را حاکی از صحت روایات نقل‌شده توسط بنی‌فضال ندانسته است. 🔹افراد مشهور بنی فضال: در آثار رجالی شیعه، حسن و فرزندانش احمد، علی و محمد، افراد خاندان بنی‌فضال دانسته شده است.   🔸حسن بن علی بن فضال: (درگذشته ۲۲۴ق)، از اصحاب خاص امام رضا علیه السلام و بنا بر نظر برخی رجالیان شیعه از جمله سید ابوالقاسم خویی و کشی، از اصحاب اجماع بوده است.  به گزارش کشی، حسن بن علی بن فضال، فطحی‌مذهب بوده، اما در هنگام مرگ به امامت امام رضا علیه السلام شهادت داده است. 🔸احمد بن حسن بن علی بن فضال: از اصحاب امام هادی علیه السلام  و امام حسن عسکری علیه السلام  بوده که در سال ۲۶۰ق درگذشت. 🔸علی بن حسن بن علی بن فضال: فقیه اهل کوفه، و از اصحاب امام هادی علیه السلام و امام عسکری علیه السلام بوده است. از تاریخ تولد و درگذشت وی اطلاعی در دست نیست، ولی به گفته مامقانی، در هنگام مرگ پدرش ۱۸ سال داشته است. 🔸محمد بن حسن بن علی بن فضال: از اصحاب امام هادی علیه السلام  و امام حسن عسکری علیه السلام  است.  از تاریخ تولد، درگذشت و آثار وی اطلاعی در دست نیست. 🔹🔹جریان مرتبط: ابن نمام گوید: عبدالله کوفي، خادم حسين بن روح ـ رضي الله عنه ـ براي من نقل کرد و گفت: بعد از صدور توقيع در مذمت و لعن ابن ابي عزاقر (شلمغانی)، درباره کتاب‌هاي او از سؤال شد که چگونه به کتاب‌هاي او عمل نماييم، در حالي که خانه‌هاي ما از آنها پر است؟ گفت: من همان جوابي را به شما مي دهم که امام حسن عسکري عليه السلام به کساني که از حضرتش پرسيدند «چگونه به کتاب‌هاي بني فضال عمل کنيم، زيرا که خانه‌هاي ما از آنها پر است»، داد. به آنها فرمود: به هر چه آنها از راويان ديگر نقل کرده‌اند، عمل کنيد و آنچه را که آراي خودشان است، واگذاريد. اشاره: 🔸محمد بن علی بن ابی‌العَزاقِر  مشهور به شَلمَغانی:  از یاران امام حسن عسکری علیه السلام و از محدثان شیعی در دوران غیبت صغرا در بغداد. مدتی در غیاب حسین بن روح سومین نایب خاص امام مهدی علیه السلام به بعضی از امور شیعیان رسیدگی می‌کرد؛ اما گفته‌اند حسادت بر مقام حسین بن روح، وی را بر آن داشت تا مذهب امامیه را ترک کند. او دستورهای امام دوازدهم را نادیده انگاشت و در پی دیگر گروه‌ها و فرقه‌ها رفت. شلمغانی به دروغ ادعای نیابت امام زمان علیه السلام  نمود و می‌گفت که روح خدا در جسم او حلول کرده و خود را روح القدس می‌نامید. او در نهایت مورد لعن امام مهدی علیه السلام قرار گرفت و بعد از مدتی به دستور حاکم عباسی به‌دار آویخته شد. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب: 💎محبت امام حسین علیه السلام 🔅قال الصادق علیه السلام 🌸 «مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَیْرَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَیْنِ (علیه السلام) وَ حُبَّ زِیَارَتِهِ وَ مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ السُّوءَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ بُغْضَ الْحُسَیْنِ علیه السلام وَ بُغْضَ زِیَارَتِهِ.» هرکسی که خداوند خیرش را بخواهد، حب امام حسین (علیه السلام) و حب زیارتش را در قلب او می‌اندازد و هر که را خداوند بدیش را بخواهد، بغض نسبت به امام حسین علیه السلام و بغض زیارت آن حضرت را در قلب او می اندازد... 📚 وسائل الشیعه حضرت علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
وسائل جلسه۰۰۱۲.mp3
31.84M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۱۲ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۱۶ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب /۲ ثبوت الکفر... صفحه:۳۴ حدیث۱۴ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۱۲.mp3
24.3M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۵ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۱۲ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۱۶ 📚موضوع جلسه: معاشرت با مردم ابواب /کتاب العِشره باب /۱۲/۱۳/۱۴ صفحه:۶۰۵ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب: ☘ فرق غبطه و حسادت 🔹إِنَّ الْمُؤْمِنَ یَغْبِطُ وَ لَا یَحْسُدُ وَ الْمُنَافِقُ یَحْسُدُ وَ لَا یَغْبِطُ. 🔸مؤمن غبطه می‌خورد و حسادت نمی ورزد، منافق حسادت می‌ورزد و غبطه نمی خورد. اشاره: غبطه آن است که آرزو کنی آنچه دیگری دارد، داشته باشی بدون اینکه آرزوی نابودی نعمت دیگری را داشته باشی و حسد آن است که بخواهی نعمتی را که دیگری دارد، نداشته باشد 📚: الکافی ج۲ص ۳۰۷ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ✅ برای شناخت آرای رجالی هشت کتاب به عنوان منابع دست اول شناخته می شوند() 👈 که از میان آنها اعتبار آرای رجالی کتاب اول مورد اتفاق و کتاب بعدی اختلافی است: 🔻 کتب اتفاقی: 1️⃣ رجال کشی (متوفای 330 ق) 2️⃣ رجال نجاشی (متوفای 450 ق) 3️⃣ رجال شیخ طوسی (متوفای 460 ق) 4️⃣ فهرست شیخ طوسی (متوفای 460 ق) 🔻 کتب اختلافی: 5️⃣ رجال برقی (متوفای 280 ق) 6️⃣ رجال ابن غضائری (متوفای 445ق) 7️⃣ رجال ابن داود (متوفای 707ق) 8️⃣ رجال علامه حلی (خلاصة الاقوال) (متوفای 726ق) منبع: 📚 معجم رجال الشیعة، ج1، ص95 🔸در مسیر اجتهاد •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب: 💎 اثرگزاری حدیث 🔅قال الباقر علیه السلام 🌸 إنَّ حَديثَنا يُحْيي القُلوبَ . همانا حديث و سخن ما دلها را زنده مى كند. 📚 بحار الانوار •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 💠 مراد از «مشایخ ثلاثة»: 1️⃣ در علم حدیث: اگر در کتب روایی و فقهی گفته شود که این حدیث را «مشایخ ثلاثة» روایت کرده‌اند، مراد صاحبان کتب اربعه است: 🔸 🔹 شیخ 🔸 شیخ 2️⃣ در علم فقه: اگر در کتب فقهی گفته شود که این فتوا را «مشایخ ثلاثة» داده‌اند، مراد این اشخاص است: 🔸 شیخ 🔹 🔸 شیخ طوسی 3️⃣ در میان رجالیون: اگر بگویند «مشایخ ثلاثة» فلان راوی را توثیق کرده‌اند، مراد این سه تن است: 🔸 شیخ طوسی 🔹 مرحوم 🔸 مرحوم 4️⃣ در علم رجال: در کتب رجال و فقه هم گاهی گفته می‌شود «مشایخ ثلاثة» از فلان راوی روایت کرده‌اند و نقل مشایخ ثلاثة از او موجب وثاقت راوی می‌شود. در این صورت مراد این سه تن است: 🔸 🔹 🔸 📚 کافی شناسی، استاد محمد حسن ربانی بیرجندی، ص۵و۶. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب: ☘عقل و صمت و تواضع 🔅قال الکاظم علیه السلام ☘ «هر چيزى را راهنمايى است و راهنماى عقل انديشيدن است و راهنماى انديشيدن خاموشى، و براى هر چيزى مركبى است و مركب خِرد فروتنى است، و در نادانى تو همين بس كه مرتكب كارى شوى كه از آن نهى شده‌اى». ⁙ «إنّ لِكلِّ شيءٍ دَليلاً و دَليلُ العَقلِ التَّفَكُّرُ، و دَليلُ التَّفَكُّرِ الصَّمتُ، و لِكُلِّ شيءٍ مَطِيَّةٌ و مَطِيَّةُ العَقلِ التَّواضُعُ، و كَفى بكَ جَهلاً أن تَركَبَ ما نُهِيتَ عَنهُ». 📚 الكافی : ج۱ ص۱۶ ح۱۲ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
. 🌐 مکتب‌ها و حوزه‌های حدیثی و اعتبار‌سنجی احادیث👌☘👇 http://hadith.net/post/76455/ 🔸استاد سید احمد مددی 👆 ☘اشاره: استاد آیت الله سید احمد مددی از شاگردان آیت الله خوئی و دوست و همراه آیت الله سیستانی ، از اساتید عالی و خارج حوزه علمیه قم و صاحب نظرات جدید در حوزه فقه ،اصول، رجال و حدیث می باشند. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘بررسی اسناد پر تکرار کتب اربعه شماره/۴ 🔹الحسین بن سعید/ عن ابن ابی عمیر /عن حماد /عن الحلبی /عن ابی‌عبدالله علیه‌السلام(امام صادق ) 👌نتیجه بررسی : حدیث صحیح و قابل اعتماد است.👇 🔸۱/ " : اهوازی، فقیه و محدّث امامی نیمه اول قرن سوم است که همراه با برادرش حسن، آثار فقهی و حدیثی مهمی تألیف کرد. حسین‌بن سعید از اصحاب امام رضا و امام جواد و امام هادی علیهم‌السلام به‌شمار می‌رود. او از این امامان بدون واسطه حدیث نقل کرده و به واسطه مشایخی چون ابن‌ابی‌عُمَیر ، علی‌بن نُعمان، حسن‌بن محبوب و محمدبن سَنان از امامان پیشین هم روایت کرده است حسین‌بن سعید و برادرش حسن از کوفه به اهواز رفتند. پس از مدتی، حسین به قم مهاجرت کرد و در آن‌جا سکنا گزید. میزبان او در قم حسن‌بن ابان قمی بود. حسین‌بن سعید در قم درگذشت.  رجالیون حسین‌بن سعید را فردی موثق دانسته اند. وجود نام وی در اسنادِ بیش از پنج‌هزار حدیث موجود شیعه ، نشان‌دهنده رتبه والای او در فقه و حدیث است. فقها و سیره‌نگاران نیز مقام او را ستوده‌اند. مثلاً محقق حلّی او را از فقهای معتبر شمرده و ابن‌ ندیم  وی و برادرش حسن را آگاه‌ترین افراد عصر خود به فقه و آثار شیعه دانسته است. 🔸۲/ ابن ابی عمیر: ابواحمد زیاد ازدی  (م ۲۱۷ق)، معروف به ابن ابی عمیر، از بزرگان شیعه و شخصیت مورد اعتماد در میان راویان و مؤلفان امامیه است. وی امام کاظم، امام رضا و امام جواد (علیهم‌السّلام) را درک کرد. ابن ابی عمیر را باتقواترین، موثق‌ترین و عابدترین مردم و از اصحاب اجماع دانسته‌اند. رجالیون از عظمت وی نزد شیعه و اهل‌سنت سخن گفته‌اند. ایشان جزو ثلاثه نیز می باشد. 🔸۳/حماد از محدثان و فقهای بزرگ شیعه در قرن دوم هجری است. او را در شمار یاران سه امام شیعه (امام صادق، امام کاظم و امام رضا علیهم السلام) ذکر کرده‌اند. حمّاد از راویانى است که عالمان رجال، بر وثاقتش اتفاق‌ نظر دارند و کشی او را در زمره «اصحاب اجماع» نام برده است و در کوفه زندگی می‌کرد. نام وی در سلسله سند حدود ۲۰۰۰ روایت آمده است و همه عالمان رجال و حدیث‌شناسی، بر وثاقتش اتفاق نظر دارند. با توجه به " حماد در این سند حماد بن عثمان می باشد نه . حماد بن عیسی از مشایخ حسین بن سعید است و وساطت ابن ابی عمیر طبیعی نیست لکن چون از حلبی نقل می‌کند قرینه بر این است که مراد حماد بن عثمان است. 🔸۴/الحلبی کنیه‌اش ابوعلی، از اصحاب امام صادق علیه‌السلام و از محدّثان امامی قرن دوم. جد وی، ابوشُعْبه، از راویان حدیث از امام حسن و حسین علیهماالسلام بود. خانواده حلبی یکی از خاندانهای شیعی مشهور به وثاقت و مورد استناد در کوفه بودند و به نام جدشان، به خاندان ابی‌شعبه شهرت داشتند به گفته نجاشی ، سبب شهرت عبیداللّه‌بن علی به حلبی، رفت و آمد وی و برادر و پدرش به شهر حلب، برای کارهای تجاری، بوده است نه اینکه اهل حلب بوده باشند.‌ خاندان حلبی همه ثقه هستند و هر کجا عنوان" حلبی" به طور مطلق بیاید منظور عبیدالله حلبی است. 🔸منبع:مجموعه کتب رجالی/ ویکی فقه •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب: ☘‏عمل خالص چه عملی است 🔅قال الصادق علیه السلام 🛑الْعَمَلُ الْخَالِصُ الَّذِي لَا تُرِيدُ أَنْ يَحْمَدَكَ عَلَيْهِ أَحَدٌ إِلَّا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ. عمل خالص آن است که نخواهی هیچ کسی جز خدای ﻋﺰوﺟﻞ تو را بر آن بستاید. 📚الکافی،ج ۲ص: ۱۶ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ (ره) را چگونه به دست آوریم؟ ✅ از عناوین ابواب وسائل الشیعۀ، می‌توان به فتوای شیخ حر عاملی (ره) پی برد، با این توضیح که عناوین باب وسائل الشیعه، به دو صورت است: 1️⃣ گاهی بعد از کلمه «باب» یکی از احکام خمسه ذکر شده است؛ مثل «باب وجوب ..، باب استحباب...، باب کراهة..، باب حرمة...» در این صورت، ایشان فتوا به وجوب یا استحباب و.... داده است؛ مثلا👇 ایشان در جلد 4، ص 35 می فرماید: «باب کراهة تخفیف الصلاۀ». از این عنوان به دست می آید ایشان از روایاتی که ذیل این باب ذکر کرده است، مکروه بودن تخفیف نماز را برداشت کرده و به آن فتوا داده است. 2️⃣ گاهی ایشان واژه «وجوب، استحباب و ...» را ذکر نمی کند، بلکه تعبیر به «باب حکم ...» می کند، در این صورت معلوم می شود ایشان توقف کرده و در این مسأله فتوا نداده است؛ مثلا👇 در جلد 10، ص 65 می فرماید: «بَابُ حُكْمِ مَنْ نَسِيَ غُسْلَ الْجَنَابَةِ حَتَّى مَضَى شَهْرُ رَمَضَانَ أَوْ بَعْضُه‏». این تعبیر می رساند ایشان در مورد قضای روزه کسی که در ماه رمضان جنب شده، ولی فراموش کرده غسل جنابت کند، کرده و فتوایی نداده است. 📚 برگرفته از درس خارج استاد علی عندلیبی 📚در مسیر اجتهاد •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب: ☘عبادت واقعی 🔅قالَ الْعَسْکَری علیه السلام : 🌸 لَیْسَتِ الْعِبادَهُ کَثْرَهُ الصّیامِ وَالصَّلاهِ، وَ إنَّمَا الْعِبادَهُ کَثْرَهُ التَّفَکُّرِ فی أمْرِ اللهِ. 🔸عبادت، در زیاد انجام دادن نماز و روزه نیست، بلکه عبادت، تفکر زیاد در امر(شناخت و معرفت )الله است. 📚 مستدرک الوسائل، جلد ۱۱ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ انواع 1️⃣ تواتر 👈 وقتی لفظ و معنا متواترا به دست ما رسیده باشد. 🔺 مثل حدیث ثقلین و روایت «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» 2️⃣ تواتر 👈 وقتی چند روایت با الفاظ مختلف ـ اما مضمون واحد ـ متواترا به ما برسد. 🔺مثل شجاعت امیرالمؤمنین علی ع که از روایات مختلف مثل جنگ خیبر، خندق و خوابیدن حضرت در بستر رسول خدا ص در لیله المبیت و... استفاده می شود. 3️⃣ تواتر 👈 وقتی چند روایت با چند مضمون مختلف به دست ما رسیده، که لااقل به صدور یکی از آنها یقین داریم. در نتیجه می توانیم اخص آنها (قدر متیقن آنها) را اخذ کنیم. 🔺مثل اینکه سه دسته روایت در مورد خبر واحد صادر شده است: دسته اول، دال بر لزوم اخذ خبر امامی است، دسته دوم، دال بر اخذ خبر هر ثقه ای است و دسته سوم، دال بر لزوم اخذ خبر عادل است، که قدر متیقن این سه دسته، لزوم اخذ خبر عادل (امامی ثقه عدل) است. 📚كفاية الأصول (طبع آل البيت)، ص302 📚در مسیر اجتهاد •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
وسائل جلسه۰۰۱۳.mp3
35.02M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۱۳ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۲۱ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب /۲ ثبوت الکفر... صفحه:۳۶ حدیث۱۷ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۱۳.mp3
15.02M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۵ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۱۳ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۲۱ 📚موضوع جلسه: معاشرت با مردم ابواب /کتاب العِشره باب /۱۴/۱۵ صفحه:۶۰۹ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب: 💎 چه مقدار به همسرم محبت کنم؟ 🔻قال الصادق علیه السلام: اَلْعَبْدُ كُلَّمَا اِزْدَادَ لِلنِّسَاءِ حُبّاً اِزْدَادَ فِي اَلْإِيمَانِ فَضْلاً 🌸 بنده هر قدر محبّتش با زنان(همسرش) بيشتر شود درجه ايمانش بالا رود. 📚 من لا یحضره الفقیه / ترجمه بلاغی و غفاری، ج ۵، ص ۱۱ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘بحثی در باب حدیث 🔸استاد سید جواد شبیری 👇 🔹دربارۀ عنوان بصری این نکته را باید در نظر داشت که اینکه می‌گویم عنوان بصری مشهور است، مشهور در لسان متأخرین است، والا در مصادر اصلی حدیثی و رجالی ما اصلا وجود خارجی ندارد. عنوان بصری روایت معروفی است که اولین بار در مشکات الأنوار سبط شیخ طبرسی (نوۀ مرحوم صاحب مجمع البیان) یعنی مرحوم شیخ علی ابن حسن وارد شده و پس از آن هم مرحوم شهید ثانی در منیة المرید از خط شهید اول و امثال اینها نقل نموده است و در منابع نیامده است. حتی دیدم که برخی گفته‌اند این حدیث در منابع اهل سنت نقل شده است؛ در حالی که حتی در منابع اهل سنت هم تا جایی که من مراجعه کردم چنین حدیثی وجود ندارد. حال اینکه از کجا چنین حدیثی آمده است؛ خصوصاً که شیوه‌های تعبیرش هم اصلا با شیوه‌های تعبیر روایات اهل بیت سازگار نیست. 🔸به نظرم چنین متونی را باید بالکل کنار گذاشت. 🔹اشکال: مضامین این روایت مضامین عالی است. پاسخ: الفاظش که اصلا با روایات اهل بیت متناسب نیست. البته برخی تعابیرش با روایت‌های مصباح الشریعة تطبیق می‌کند ولی مصباح الشریعة هم بنابر تحقیق از امام صادق علیه السلام نیست. آقای بروجردی در جلسه‌ای گفته بودند «العبودیة جوهرة کنهها الربوبیة» منبع ندارد. کسی در پاسخ ایشان گفته بود منبعش مصباح الشریعة است. آقای بروجردی فرموده بودند شما چگونه مصباح الشریعة را حدیث می‌دانید؟ در حالی که این کتاب برای شقیق بلخی است. منبع: درس خارج استاد شبیری ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ ☘اشاره: در مجموع عمل به روایاتی که مضامین آنها مورد تایید، از جانب روایات معتبر دیگر است، دور از ذهن نیست. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135