eitaa logo
مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص
1.2هزار دنبال‌کننده
319 عکس
18 ویدیو
10 فایل
اینجا کانال مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص است؛ محلی برای اندیشیدن در مقیاس تاریخ، با کمک قصه‌ها. + برای ارتباط با ما: 🆔 @sayyed_meysam
مشاهده در ایتا
دانلود
📆 از صبح سیزده بهمن (مانند چنین روزی) مردم برای دیدار و ملاقات با امام به مکان اسکان امام هجوم آوردند. فشار جمعیت بسیار بالا بود و زنان در کنار مردان حاضر بودند. برای اداره بهتر جمعیت، صبح برای حضور مردان و عصر برای حضور زنان اختصاص یافت. با این حال فشار چنان زیاد بود که مرتب افرادی بیهوش می‌شدند. مثلا روز دوم چند ده نفر از بانوان غش کردند. ♦ شورای انقلاب مطلب حضور پرشور زنان و ماجرای بیهوشی و... را به امام انتقال دادند و پیشنهاد کردند دیدار بانوان با امام متوقف شود. اما امام فرمود: «شما فکر می‌کنید اعلامیه‌های من یا سخنرانی‌های شما شاه را بیرون کرد؟ شاه را همین بانوان بیرون کردند! چرا می‌خواهید ملاقات‌شان را قطع کنید؟ بروید وسیله‌ی آسایش‌شان را فراهم کنید». 🔰 شاید اگر به مدیریت بسیاری از آقایان در طول این مسیر تاریخ نگاه کنیم، نسبت به زنان همین‌گونه برخورد شده. به جای آنکه امکان حضور و رفع مشکلات آنان فراهم شود، با نادیده گرفتن آنها و پاک کردن صورت مسئله درصدد مدیریت بوده‌اند و بوده‌ایم. چیزی درست در جهت خلاف مطالبه خمینیِ امام! 📚 منبع: کتاب برای تاریخ می‌گویم، ص36 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| موسیقی یا عبادت دسته‌جمعی 🎵 موسیقی دنیای بزرگی دارد، شاید این «بزرگ» که می‌گویم برایش خیلی کوچک باشد! چون وسعت موسیقی به اندازه روح، احساس و خیال انسان است و نمی‌دانم ما می‌توانیم قدر روح و احساس خود را اندازه بگیریم یا نه؟! دلیل تاثیر موسیقی هم همین است، بشر همیشه مهم‌ترین سهم تاثیر خود را به حس خود داده نه به عقلِ معاشِ محتاطِ مضطربِ مردد! 🎶 به طور معمول هرجا سخن از حس باشد نام هند و فیلم‌های احساسی‌اش می‌درخشد. اما ما از بس فیلم هندی دیده‌ایم موسیقی هندی را کمتر جدی گرفته‌ایم. قوالی یک نوع موسیقی عرفانی هندی-پاکستانی است که چارچوب‌های موسیقیایی خودش را دارد و از این رو به شدت جذاب، شنیدنی و دیدنی است. این دیدنی که می‌گویم یکی از همان چارچوب‌های خاص قوالی است. کافیست ده بیست نفر را تصور کنید که روی زمین به صورت حلقه‌ای نشسته‌اند و اشعاری و آوایی غریب را زمزمه می‌کنند که گاهی آن‌قدر سریع است که باید بارها گوش کنی و گاه آن‌قدر همراه با آواز و چهچهه است که باید حدس بزنی آن‌ها چه گفته‌اند. اما در عین حال تو را دگرگون می‌کند! 🎼 ریشه موسیقی قوالی را به قرن هفتم هجری و علی‌بن‌عثمان هجویری و معین‌الدین چشتی که از بزرگان صوفیه هند هستند نسبت می‌دهند که شاگردان و پیروان آنها ادعیه و عبادات خود را به صورت جمعی و با آواز ادا‌ می‌کردند. اما بدون شک شاخص‌ترین چهره این موسیقی نصرت‌ فاتح‌علیخان (نصرت فتح‌علیخان) است که ملقب به شاهنشاه قوالی شده است. ✍نویسنده: محمد نیکزاد 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 از زیباترین قطعه‌های نصرت‌فاتح‌علیخان قطعه نام آشنای «مولا علی مولا علی» است که در عاشقانه‌ترین و شورانگیزترین حال ممکن خوانده شده است. ▪ علی! نقطه‌ی پیوند انسان‌های شریف! از مالکوم ایکس سیاه پوست آمریکایی تا حامد الگار و جرج جرداق همه مجذوب اویند، اما نصرت‌فاتح‌علیخان مجنون است و جنون جنس دیگری دارد... به قول حمیدرضا برقعی: تو‌ ای قصیده اعلی مسمط عالی جنون فاتح‌علیخان در اوج قوالی پ.ن: در فیلم، بخش‌هایی از این قوالی را در شب میلاد حضرت امیرالمومنین ببینید! 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
6337d1f7b92937dd9799b347_407880977216603039.mp3
14.84M
🔺حالا که صحبت از برقعی و شعرش شد، خالی از لطف نیست اگر این شعرخوانی زیبا را هم برای شما بگذاریم... پیشنهاد می‌کنم حتما بشنوید... که حتما چندین بار خواهید شنید!! 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📆 16 بهمن‌ماه 1357، اعتراف جالب رئیس وقت سازمان سیا، دریادار استانسفیلد ترنر، درباره پیش‌بینی‌ها و محاسبات غلط‌شان: 🔺 «چیزی که ما پیش بینی نمی کردیم این بود که یک پیرمرد 78 ساله که مدت 14 سال در کشورش حضور نداشت بتواند نیروها را به راحتی به هم پیوند دهد.» 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
برخی دیگر از اعترافات رئیس سازمان سیا درباره انقلاب اسلامی: 🔹 سیا حدس نمی‌زد که همه ناراضیان ایران رهبری آیت الله خمینی را بپذیرند و تمام عناصر وفادار به شاه از دور وی پراکنده شوند و شاه قادر به کنترل آنان نباشد. 🔹 خودِ شاه هم با همه وسائلی که در اختیار داشت به عمق جنبشی که جریان داشت تا واپسین لحظات پی نبرد. 🔹 در ارزیابی قدرت شاه در مورد کنترل مخالفان اشتباه کرده بودیم و تصور می‌کردیم که او بتواند از عهده این کار برآید. 🔹 ترنر رئیس سازمان سیا در یک مصاحبه، در مورد این پیشنهاد که سیا باید در گروه مخالفان شاه نفوذ می‌کرد و به تنفر و انزجار عمیق مردم از شاه و خاندان او پی می‌برد، گفت: «در آن تاریخ گروهی وجود نداشت که ما در آن نفوذ کنیم، یک قیام عمومی بود و همه مردم زیر پرچم اسلام جمع شده بودند.» 🔹 او در همین مصاحبه به تنفر عمیق مردم از کسانی که بدون استحقاق و تنها با کمک شاه و بستگانش به ثروت عظیم و بادآورده و نیز مقام‌های رفیع رسیده بودند اشاره کرد. 📚 منابع: 1) کتاب «پنهانکاری و دموکراسی»، نویسنده: دریادار استانسفیلد ترنر رئیس وقت سازمان سیا. 2) کتاب «پیش از خواندن بسوزانید»، نویسنده: دریادار استانسفیلد ترنر رئیس وقت سازمان سیا. 3) روزنامه اطلاعات؛ 25 فروردین 1358. 4) سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
| آنچه گذشت.. 🟥 هرچند فاصله‌ی طولانی میان بخش‌های قصه‌ قارون افتاده اما احتمالا یادتان هست که داشتیم درباره یک ابرسرمایه‌دار به نام «قارون» حرف می‌زدیم. ◾ فردی که خودش را برتر از دیگران می‌دانست و معتقد بود با هوش و توان و تکنولوژی که دراختیار داشته، توانسته به یک ابرسرمایه‌دار تبدیل شود. سپس خودش را در برابر هیچ چیز و هیچ کس مسئول نمی‌دید و این دو خصلت در او «بغی» و «فساد» را آفریدند. 🔶 او نسبت به جامعه بغی ورزید و خود را در طبقه فرادست و برتر قرار داد و روابط وی با سایر افراد بنی‌اسرائیل، رابطه‌ای بازاری و طبقاتی بود نه یک «رابطه احسانی». شبیه رابطه مستکبر و مستضعف، رابطه‌ای که فقر را تولید و سرمایه‌ی سرمایه‌داران را بازتولید می‌کرد. 🔷 در سویه‌ی دیگر قصه او نسبت به محیط زیست، مرتکب فساد شد. با مکیدن شیره‌ی جان زمین و بهره‌برداری گزاف از خزانه‌ها و گنجینه‌های زمین، خودش و تمامی دارایی‌اش را در خطر انهدام و نابودی قرار داد. 🧐 اگر مطالب گذشته را ندیده‌اید با جستجوی کلیدواژه «قارون» تمام مطالب را در کانال خواهید یافت. 🔻اما ادامه‌ی قصه از زبان قرآن در پست‌های بعد...👇 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
| بخش سوم: مانور تجمل و رژه اشرافیت 💠 قرآن سپس در ادامه معرفی قارون یکی از رفتارها و کنش‌های او را در جامعه مطرح نموده و سپس واکنش‌های جامعه به این رفتار قارونی را هم عنوان می‌کند: 🔰 فَخَرَجَ عَلى‏ قَوْمِهِ في‏ زينَتِهِ... 🟥 قارون بر قوم خود با زینت خویش خروج کرد. شاید به یک معنا یعنی وارد شهر شد، آن هم با تمامی امکاناتی که می‌توانست نظر قومش را جلب کند. همراه با خدم و حشم و بادیگارد و تخت‌روان و مرکب و ماشین لوکس و لباس‌های مارک و زیورآلات گران‌قیمت و... 🟥 به بیان دیگر، قارون داد و برگزار کرد، تا خوب در کاسه‌ی چشمان حسرت زده دیگران بنشیند. همه او را ببینند و این دیده شدن، ویو خوردن و وایرال شدن، لذتی بس عمیق داشت. 🟥 علاوه بر این، این در چشم نشستن‌ها، می‌توانست قارون را ثروتمندتر هم بکند. او با نمایش داشته‌ها برای دیگران رویا می‌ساخت..رویای ثروتمند شدن، سرمایه‌دار گشتن. او به دیگران هدف نمی‌داد، تصویر می‌داد. بذر «ای‌کاش» در دل‌ها می‌کاشت. رویا ثروتمند شدن می‌فروخت و خودش ثروتمندتر می‌شد. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
🔺اصحاب «ای‌کاش» 🔰 قالَ الَّذينَ يُريدُونَ الْحَياةَ الدُّنْيا يا لَيْتَ لَنا مِثْلَ ما أُوتِيَ قارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظيمٍ (قصص/79) بخشی از مردم فریفته‌ی این دارایی و زینت فریبا شدند و شدند از اصحاب «ای‌کاش». حسرتی بر دل‌هایشان نشست که «ای‌کاش» ما نیز مثل قارون از چنین ثروت هنگفتی برخوردار بودیم. ‼دقت کنید!! آنها نمی‌گفتند «ای‌کاش» ما با تلاش به چنین جایگاهی برسیم! بلکه می‌گفتند «ای‌کاش» به ما هم مثل آنچه به قارون داده شده، اعطا می‌شد. 🔺 این حرف نمایانگر یک باور مهم است و آن اینکه ما این میزان از ثروت و سرمایه را هرگز به دست نخواهیم آورد. بلکه فقط می‌شود هوس کرد و برایش خیال بافت. 🔹 هم جایگاه خود و ثروتش را دست نیافتنی جلوه می‌داد. خاص و ویژه بودن خود را به رخ می‌کشید که هرکسی مثل من نخواهد شد. 🔸 بنی‌اسرائیل هم باور داشتند این میزان دارایی، عادی نیست. قارون بنده برگزیده‌ای است که به او داده‌اند. پس به راستی چرا نباید سامان تمام امور شخصی و اجتماعی خود را به کسی بسپاریم که چنین حظ عظیم و بهره وافری دارد؟ اگر دنبال یک نظم اجتماعی می‌گردیم و در پی ساخت یک تمدن گام برمی‌داریم، راه‌بر این مسیر کسی نیست جز قارون!! 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
🔺قارون دوران 🔶 چنانچه بسیاری از ما که حرف از تمدن‌سازی می‌زنیم، الگوهای آمریکایی پیش چشم‌مان رژه می‌رود. سازه‌های عظیم دوحه و دوبی در چشم‌مان گردش می‌کند. 🔹 سپس به این نتیجه می‌رسیم: تمدن همین است و ما باید راه‌بری سامان خود را به آنها بسپاریم که این مسیر را رفته‌اند. باید اعتراف کنیم که بلد نیستیم و دنبال دیگرانی که بلدند راه بیافتیم. تقلید کنیم و شبیه شویم و نزدیک. 🔹 قارون‌های زمان، با نمایش همه زینت‌های‌شان در المپیک‌ها و جام جهانی‌ها، در سریال‌ها و فیلم‌ها و مستندهای‌شان، ما را می‌کنند اصحاب «ای‌کاش». نازل‌ترین سطح آن هم می‌شود آرزوهای سخیفی مانند: «ای‌کاش» من موشی بودم در خیابان‌های پاریس! «ای‌کاش» من مویی از یال اسبی بودم در کمرکش کوه‌های اروپا. «ای‌کاش» من تاری از سبیل گربه‌ای بودم در ... 🔹 حسرت، تحقیر می‌آورد و تحقیر سرسپردگی. سرسپردگی هم روی دیگر سکه قدرت است. یکی زور می‌گوید و دیگری زور می‌شنود. یکی ظلم می‌کند و دیگری ظلم می‌پذیرد. یکی «قربان» است و دیگری «بله قربان‌گو». ‼ مردمی که موسی آنها را از دریا عبور داده بود، اکنون در قطره‌ای غرق شده بودند. ما هم مردمی هستیم که در 22 بهمن 57 از دریای استبداد و استعمار عبور داده‌ شده‌ایم... مبادا در قطره‌‎ها و قطرها غرق شویم. خداوند در ادامه قصه، از سرنوشت این تمدن‌های با حظ و کیف و بهره زیاد می‌گوید... منتظر باشید!! 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 یوسف اباذری، استاد دانشگاه: (مضمون مباحث👇) 🎬 وقتی مردم می‌خواهند دوباره «شاه» برگردد، یعنی تجربه سیاسی از مشروطه تا به حال، به نسل امروز منتقل نشده است. 🎬 نسلی می‌تواند بگوید «رضاشاه روحت شاد» که هیچ چیز از تاریخ ایران نمی‌داند. راه انتقال تجربه تاریخی هم قصه‌نویسی و قصه‌گویی است چراکه ما را وادار می‌کند نسل به نسل در قالب پند و اندرز و حکمت و... روی تجریبات خود تامل کنیم. درحالیکه اطلاعات و داده‌ی صرف، این کار را نمی‌کند. 🎬 اگر انتقال تجربه از طریق قصه صورت نگیرد، حاصلش کودک شدن مردم است. ملت می‌شود یک بچه‌ای که تازه به دنیا آمده. بدون هیچ تجربه‌ای. لذا دنیا را به همان شکلی می‌بیند که با اطلاعات به او توضیح می‌دهند. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️رستاخیزِ نبوت برشی از سخنرانی آیت‌الله در سلسله جلسات ماه رمضان ۱۳۵۳، در مسجد امام حسن (ع) مشهد، پیرامون 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶 ما عادت کرده‌ایم عنوان «شهید» را پیش‌وند آن دسته از اسامی ببینیم که با جهان ما مأنوس هستند؛ شهید حسین خرازی، شهید ابراهیم همت، شهید احمد کاظمی و... 🔹 شاید در وهله اول برای ما عنوان «شهید مالکوم ایکس» نامأنوس باشد اما درعین‌حال جذاب هم هست. 🔶 شهید مالکوم ایکس یا شهید ملک شبّاز، نام یک سیاه‌پوست آمریکایی است که بعد از یک کودکی و نوجوانی پرماجرا، در سنین جوانی با اسلام آشنا می‌شود و بعد از یک سفر حج، گرایش به تشیع در او تشدید شده و عاقبت به رهبر فکری و سیاسی و معنوی بخش مهمی از مسلمانان آمریکا بدل می‌شود. 🔹 شخصیتی که برخی اسلام آوردن افرادی نظیر بوکسور معروف «محمدعلی کِلی» را هم حاصل تلاش‌های او می‌دانند. 🟥 مسلمانی که عاقبت حین سخنرانی در منهتن طی یک عملیات تروریستی در سال ۱۹۶۵ توسط سه نژادپرست مسلح به نام "تالماج هایر"، "نورمن باتلر" و "تامس جانسن" مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در سن ۳۹ سالگی به آسمان پر کشید. پ.ن: عکس مالکوم ایکس و محمدعلی کلی در کنار یکدیگر.. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 امروز یعنی 21 فوریه، سالروز شهادت مالکوم ایکس است. 🔰 مردی که رهبر معظم انقلاب در سال 95، آغاز بیانات خود در ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین را با نام او اینگونه رقم زد: «من قبل از آنکه سخنرانی خودم را شروع کنم، چون امروز سالروز شهادت مالکوم ایکس، رهبر سیاهان مسلمان آمریکاست، از حضّار محترم خواهش میکنم حمد و قل‌هواللّهی برای روح آن شهید بخوانید.» 🔺 ما نیز این شهید را به یک فاتحه مهمان کنیم.. پ.ن: فیلم صحبت رهبری و بریده‌ای از سخنرانی شهید مالکوم ایکس 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔖به‌مناسبت سوم اسفندماه ♨️ روئیدن شجره‌ی دیکتاتوری، در زمین جریان روشنفکری سکولار آیا پس از تجربه‌ی تاریخی قدرت گرفتن جریان روشنفکری سکولار در دوران پس از مشروطه، باز می‌توان به شعارهای آنها پیرامون «آزادی» و «اداره کشور» اعتماد کرد؟ 🔸سوم اسفندماه ۱۲۹۹ را با کودتای آن می‌شناسند. کودتایی که در میان ورود چهره‌های جدید به میدان قدرت، رضاخان را هم رسما وارد عرصه سیاست کرد و در واقع سکوی پرتابی شد برای تبدیل کردن رضاپالانی به رضاشاه. 🔸درباره «چرایی و چگونگی کودتا» بسیاری از تاریخ‌پژوهان، سراغ عوامل این رخداد رفته‌اند و در پاسخ، سخن از عامل اصلی کودتا رانده‌اند؛ یعنی انگلیس! به دیگر سخن اگر شما از برخی تاریخ‌پژوهان بپرسید «چرا کودتا رخ داد؟» به شما می‌گویند «چون انگلیس خواست» و اگر پرسش کنید «چگونه کودتا رقم خورد؟» به شما می‌گویند «انگلیس برنامه‌ریزی کرد». 🔹این بررسی به چنان کلیشه‌ای تبدیل شده که فردی مانند آبراهامیان در کتاب «تاریخ ایران مدرن» برای درانداختن طرحی نو در این مورد، اصل سوال «آیا رضاخان عامل انگلیس بوده یا خیر؟» را سوالی انحرافی قلمداد می‌کند و در تمام کتاب سعی دارد رفتارهای رضاشاه را در راستای مدرنیزاسیون تحلیل نموده و حکومت وی را موفق ارزیابی نماید. (یرواند آبراهامیان، تاریخ ایران مدرن، ص128) 🔹اما سیروس غنی از نویسنده‌های نام‌آشنا در حوزه تاریخ سعی می‌کند از منظری دیگر نقش انگلیسی‌ها را در کودتا و سپس روی کارآوردن رضاخان مورد واکاوی قرار دهد. او در کتاب «ایران، برآمدن رضاخان، برافتادن قاجار و نقش انگلیسی‌ها» به زمینه‌ها و اقتضائات و شرایط عصری ایران و تاحدی جهان پرداخته و تلاش می‌کند با تشریح وضعیت غیرقابل تحمل پیش از ظهور رضاخان، مبنی بر اسناد بریتانیایی، ایران را نیازمند وجود چنین شخصیتی دانسته و سپس دستاوردهای رضاشاه را به طور ضمنی ستایش کند. 🔻نکته‌ی مهمی که در حاشیه‌ی این مباحث دستگیر ما می‌شود، یافتن یک تصویر شفاف و واضح از بی‌عرضگی، بی‌تدبیری و فساد جریان روشنفکر سکولاری است که پس از مشروطه و نشستن بر اریکه قدرت، با خشونت تمام مخالفان خود را با قتل و ترور و تبعید و... از میدان بیرون کردند و چنان فضایی ساختند که جامعه‌ی انقلاب کرده و مشروطه‌خواه را به تحمل دیکتاتوری رضاشاه واداشتند. 🔻به نظر می‌رسد این تجربه‌ی تاریخی مهم باید مورد بازخوانی قرار گیرد تا مبادا با سلاخی تاریخ و عدم انتقال آن به نسل‌های بعدی، رؤیای آینده را به کابوس بدل سازیم. ✍سیدمیثم‌ میرتاج‌الدینی ⭐️⭐️⭐️ آگاهے‌‌ براے‌‌ سامانے‌‌ دیگر مدرسه‌ تفکرونوآوری‌ نگاه 🔰 @sch_negah 🌐http://www.negahschool.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به این فیلم خوب نگاه کنید. به فرم. به فضای اتاق. به آدمهایش. به امام. به حالت نشستنش، به لباس غیررسمی‌اش. به آرامشش. به لبخند عمیق و معنادارش. به حدس‌زدن‌هایش. به رفتنش. به زدن دست بر کمر. به بی‌اعتنایی‌هایش. سپس به محتوای کلامش دقت کنید. به اینکه اصلاح دنیا زمانی رقم می‌خورد که باوری به ورای دنیا ایجاد شود و جنگ زمانی تمام می‌شود که از طبیعت پا فراتر بگذاریم. سپس می‌گوید یا نفهمیدید یا خودتان را به نفهمی زده‌اید. در هر صورت برای من قابل پیش‌بینی بود نتوانید جواب مرا بدهید وقتی گفتم که «خدا هست» و وقتی گفتم: «از این پس کمونیسم را باید در موزه‌های تاریخ سیاسی جهان جستجو کرد.» 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
🔺 خمینیِ امام اینها را به که می‌گوید؟ به ادوارد شوارد نادزه. وزیر امور خارجه شوروی که ادعای ابرقدرت بودن داشت. او در هفتم اسفند 1367، مثل چنین روزی، آمده بود پاسخ نامه امام به گورباچوف را بدهد. آمده بود زمین بازی را عوض کند. شاید بازی بدهد. اما نتوانست. از استرس آغاز صحبت‌هایش مشخص است. از حیرتی که کرده. 🔶 شوارد نادزه گرفتار روح بزرگی شد که بازی خوردنش امری محال می‌نمایاند. تکرار و تاکید می‌کنم، فیلم پست قبل را ببینید. خمینیِ امام، اشداء علی الکفار را این بار لباس دیگری پوشاند. این خاصیت مردان خداست که جلوه‌های مختلف آیات را نشان‌گر می‌شوند. این خاصیت قرآن‌های ناطق است. 💠 پ.ن: نامه امام به گورباچوف هم خواندنی است. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📆 16 اسفند 1329 (همانند چنین روزی) رزم‌آرا نخست وزیر وقت، که به گمان ملت ایران مانع اصلی ملی شدن صنعت نفت بود، به ضرب سه گلوله کشته شد. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
♦️ گلوله‌ها را این مردی که در تصویر می‌بینید شلیک کرد. خلیل طهماسبی معروف به اوس خلیل. از اعضای فعال فدائیان اسلام. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
⁉️ اما چرا رزم‌آرا ترور شد؟ 🔺 بدین علت که اولا جلوی متجلی شدن اراده ملت برای ملی کردن نفت را گرفته بود و ثانیا روح بزرگ ایرانی را تحقیر کرد با گفتن این جمله: «ایرانی‌ها که توان ساخت لولهنگ [آفتابه گِلی] ندارند، چگونه می‌خواهند نفت را ملی کنند؟» 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
🔰 رهبر معظم انقلاب در تحلیل این واقعه فرمود: «همه‌ی ابزارهای فرهنگی و تبليغی در طول صد سال يا بيشتر به‌کار گرفته شد، تا اين ملت را به خودشان بدبين کنند. يکي از شخصيت‌های سرشناس معروف می‌گفت: ايراني، يک لولهنگ نمی‌تواند بسازد! - لولهنگ يعني آفتابه گِلی؛ آن زمان‌ها از گل، آفتابه درست می‌کردند. اين‌جور اين ملت را تحقير می‌کردند. اين ملت حالا در زمينه‌های زيستی، در زمينه‌ی فعاليت‌های گوناگون علمی، تحقيقی کارهايی می‌کند که خودش را جزو ده کشور اول جهان قرار می‌دهد؛ اين، شوخی نيست. اين مسأله به ملت ما، به شما جوان‌ها، در هرجا که هستيد و در هر قسمتی که کار می‌کنيد، هشدار می‌دهد که قدر خودتان را بدانيد، حرکت کنيد، نااميد نشويد؛ شماها می‌توانيد. شما آن نسلی هستيد که اگر خوب عمل کرديد، آينده‌ی اين کشور را - صد سال، دويست سال يا بيشتر - تضمين خواهيد کرد»
🔰 مرحوم آیه‌الله کاشانی نیز در تحلیل ماجرای کشته شدن رزم‌آرا بیان بسیار جالبی دارد. او به اراده مردم اشاره می‌کند و این اراده را به عنوان یک اصل مشروعیت بخش درنظر می‌گیرد که برای اهل نظر بسیار قابل تامل است. آیه‌الله کاشانی: «قاتل رزم‌آرا بـاید آزاد شود زیرا این اقدام او در راه خدمت به ملّت‌ ایران و برادران مسلمانش عملی شده اسـت و چـون در حکومت‌ ملی‌ قضاوت افکار عمومی محترم اسـت و رزم‌آرا را افـکار عمومی ملّت ایران‌ محکوم کرده است در حـقیقت حـکم اعدام را افکار عمومی ملت ایران‌ صادر کرده است و شما می‌دانید که‌ هیئت‌ حـاکمه و قـوانین اجتماعی‌ هر کشور مولود افـکار عـمومی مردم آن کـشور مـی‌باشد و خـلیل طهماسبی‌ مجری اراده قاطبه ملت ایـران بـوده است.» 📚 ایـران مـا، شماره‌ی 41، مورخهء 23/2/30(متن‌ مصاحبهء آیة ا...کـاشانی)؛ «گـذشته چـراغ راه‌ آینده‌‌ است» ،جـبهه‌ی‌ آزادی مـردم‌ ایران، ص 510. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فردا ۲۹ اسفند ماه مصادف با ۲۰ مارس، سالروز حمله‌ی آمریکاست به عراق. حمله‌ای که نتایج فاجعه‌بار آن هنوز دامن‌گیرِ عراق است. به همین مناسبت‌ شاید خواندن این خاطره‌ از قلمِ سیدجواد نقوی تامل‌برانگیز باشد. 🏫 مدرسه‌ی تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school