هدایت شده از بحث تفسیر، فقه و اصول
🏴ضمن عرض تسلیت پیشاپیش به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها🏴
به اطلاع میرساند امروز جلسه بحث تعدد قراءات برگزار نمیشود.
بحثی در تعدد قراءات قرآن کریم
6. ادامه تصدیر (از ص ۷ تا آخر)
7. فرع مفتاح الکرامه تا ص ۲ (ستسمع الحال فی الزمخشری و الرضی).MP3
42.19M
هدایت شده از بحث تفسیر، فقه و اصول
کسب اجازهنامه «قرائات عشر کبری» از سوی شجاع زویدات، حافظ بینالمللی کشور
شجاع زویدات، حافظ بینالمللی قرآن کریم در گفتوگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به اینکه قرائات عشر بر دو نوع صغری و کبری است، گفت: طی سالهای گذشته به همت شورای عالی قرآن، زمینه دریافت اجازهنامه قرائت عشر از شیخ محمد فهمی عصفور برای تعدادی از حافظان قرآن مهیا شد و به همراه استاد مهدی حسنی جزء اولین افرادی بودیم که این اجازهنامه را دریافت کردیم.
وی افزود: آن اجازهنامه نوع صغری بود، چرا که ایشان مجوز اعطای اجازهنامه قرائات عشر کبری را نداشت. در ایران نیز کسی اجازهنامه عشر کبری ندارد، لذا با کشورهای همسایه ارتباط گرفتم. شیخ موفق الراوی، شیخالقراء و از شیوخ بارز در علم قرائات عراق در بغداد ساکن است، ولی به جهت نزدیکی زادگاهم، استان خوزستان، با استان بصره عراق و حضور علمای متخصص در این استان در بصره به دنبال دریافت این مجوز بودم و نهایتا تلمذ را نزد شیخ صالح عبدالله الراشد که اجازهنامه قرائات عشر صغری و کبری را دارد، آغاز کردم و با توجه به سابقه کسب قرائت عشر صغری، فرایند دریافت اجازهنامه جدید زودتر طی شد.
در نهایت روز گذشته ۲۸ آبانماه در یک آئین رسمی در نمایندگی مؤسسه جماعة علماءالعراق که ریاست آن را خالد الملاء بر عهده دارد، اجازهنامه قرائت عشر کبری را دریافت کردم.
در این مراسم، رئیس جمعیت علمای اهل سنت عراق، رئیس دیوان وقف سنی جنوب عراق، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استان بصره، وابسته فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره و عده دیگر حضور داشتند.
iqna.ir/00HpOH
@iqnanews
@almabahes
8. مختصری درباره نجم الاُمه رضی + گفتگوهایی درباره فضایی که این قراءات انجام میشد.MP3
39.06M
این جلسه ابتدا مختصری درباره نجم الاُمه رضی مطالبی بیان شد؛ سپس عمده جلسه به گفتگوهایی درباره فضایی که این قراءات انجام میشد گذشت.
هدایت شده از بحث تفسیر، فقه و اصول
💥مصحف کتابت شده به دست ابوالبرکات الحسینی از شاگردان شیخ صدوق رهما
«با توجه به رواج نداشتن کتابت قرآن بر اساس قرائت عاصم به روایت حفص در قرون نخست باید توجه داشت که قرآن ابوالبرکات نیز مانند اغلب نسخه های قرآنی ایرانی در فاصله قرون چهارم تا ششم مطابق با یکی از اختیارهای قرائتی (ابو عبید، ابوحاتم، ابن محیصن و ...) کتابت و اعراب گذاری شده است. در این اختیارها رنگ و بوی قرائت ابو عمرو (از قراء سبعه) و یعقوب (از قراء عشره) از سایر قراء بیشتر دیده میشود. با این همه مواردی را نیز می توان یافت که منحصراً با یکی دیگر از قراء سبعه مطابق باشد اما هیچگاه قرائت مطابق با منفردات حفص از عاصم را در آن نمی توان یافت. در مجموع باید گفت قرائت این نسخه به قرائت قراء بصره (ابو عمرو و يعقوب ) بسیار نزدیک تر است و در مواردی مثلاً در مؤمنون: آیات ۸۷ و ۸۹ و زمر:۳۸ تنها ازمنفردات ابو عمرو و یعقوب تبعیت میکند.»
📚 مقاله «نسخه شناسی مصاحف قرآنی(۹)»-دکتر مرتضی کریمی نیا
🖊پ.ن: ابوالبركات على بن الحسين الحسینی از عالمان و ادیبان مهم شیعه در قرن چهار و ربع اول قرن پنجم هجری در خراسان بوده است. ایشان که از شاگردان شیخ صدوق ره است، به دستان خود قرآنی سی پاره کتابت نموده و آن را در ماه رمضان ۴۲۱ هجری بر حرم مطهر رضوی وقف می نماید که بخش قابل توجهی از آن در کتابخانه آستان باقی مانده است.
پ.ن ۲: تصویر، مربوط به آیات ۸۷ و ۸۹ سوره مبارکه مؤمنون است که در نسخه بر طبق قرائت ابوعمرو و یعقوب و برخلاف سایر قرائات (از جمله روایت حفص از عاصم) سیقولون الله کتابت شده است.
#تعدد_قرائات
#قرائات_سبع
#نسخه_شناسی_مصاحف