eitaa logo
کتابخانه مرکزی دانشگاه قم
1.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
51 ویدیو
898 فایل
تلفن : 02532103324 ایمیل: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">lib.qom.university@gmail.com ارتباط با ادمین : @amirdadgar آیدی بخش امانت: @libmoradi تلفن بخش امانت: 02532103325 پایان نامه ها: ؛ 02532103327 @Pnuamani مدیر کتابخانه: @aa_ahmadloo
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
# دیکتاتورهای بی‌نام و نشان به قلم دکتر حبیب وند در فیس‌بوک مصاحبه‌ای را می‌دیدم که شخصی به سعدی و حافظ و مولانا حمله می‌کرد. می‌گفت: اینها ترویج اباحی‌گری و صوفی‌گری می‌کنند به‌خصوص با نقل ابیات مختلفی از مولانا، سنی و حنفی بودن او را در کنار آرائی از وی با شدت و حرارت تمام، به باد تخطئه و سرزنش گرفته بود... به نظر من به عنوان یک مولوی‌پژوه، گفته های آن آقا به شدت آلوده به تعصب و یکسواندیشی بود و این را می توان به روشنی نشان داد. اما مطلب، چیز دیگری است. 🔹 آنچه که در زیر آن پست، جلب توجه می کرد، دیدگاه‌ها و ابراز نظرهای هم‌وطنان عزیز بود. اولی نوشته بود: ای بیسواد، تو در جایگاهی نیستی که از شعرای بزرگ پارسی انتقاد کنی! دومی نوشته بود: امثال تو همان کسانی هستید که فلان اخلاقیات را دارید و بهمان رفتار را کرده‌اید! سومی، با خشم تمام، گوینده را فحش‌باران کرده و گفته بود: اگر دستم به امثال تو برسد بلایی بر سرتان بیاورم که...! هر چه جستجو کردم در همه گفته‌ها حتی یک مورد پیدا نکردم که بر اساس شواهد تاریخی یا منطقی و بر پایه اشعار و آرائی از این شعرا، مخاطب را متقاعد کند که آن شخص اشتباه می‌کند یا با غرض و مرض سخن می گوید. 🔹 اتفاقا این ''دوست‌داران'' شعر و فرهنگ و حامیان سعدی و حافظ و مولانا، به گونه ای برخورد کرده‌اند که یک ناظر بی‌طرف، به‌احتمال قوی، حق را به آن گوینده خواهد داد چرا که او دست‌کم برای مدعیات خودش شواهدی از اشعار مولانا طرح می‌کند ولی این عزیزان در دفاع از آن "مفاخر فرهنگی و ملی" چیزی در چنته ندارند بجز فحش و بغض و تهدید (از آقای مطهری در یکی از آثارش سخن بسیار درستی خوندم که: دفاع بد از یک چیز، از حمله به آن بدتر است). شکی نیست که اغلب این مدافعان پرشور، حتی یک صفحه از اشعار مولوی را مطالعه نکرده‌اند و یک حکایت از بوستان را به درستی نخوانده‌اند و اگر بپرسید که مولوی شاعر چه قرنی است یا آثارش کدام‌هاست جوابی ندارند. کسی که سخن او پشتوانه‌های محکمی از عقل و منطق دارد، با دلیل و شواهد، ادعایی را که ناصواب می‌داند پاسخ می دهد و به‌این ترتیب، به شکلی مؤثر، مخاطب را مجاب می کند و احتیاجی به پرخاش و فحاشی نمی‌بیند. 🔹 هیچ یک از پاسخ‌های طرح شده، نه دلیل محسوب می‌شود و نه کسی را متقاعد می‌کند، بلکه اینها فقط واکنش‌هایی عاطفی و تهی از ارزش است. فرضا همین چند اظهار نظری را که نقل کردم در نظر بگیریم: ما هنوز یاد نگرفته‌ایم که با بی‌سواد خواندن کسی نمی توان غلط بودن سخن او را نشان داد. فحاشی به شخص، پاسخ به سخن او نیست، بلکه ارائه‌ی سندی بر ناتوانی خویش است. ما نمی دانیم که طرح دیدگاه، حق همه انسان هاست و مستلزم تکیه داشتن به هیچ ''جایگاه'' و مقامی نیست. این که نقد یا ابرازنظر را ویژه کسانی بدانیم که از جایگاه خاصی برخوردارند معنی‌اش این است که ما به جایگاه اهمیت می دهیم نه به حق یا باطل بودن سخن، و این یعنی اعتراف به ضعف و جهالت خود. 🔹 و چنین صحنه‌هایی چقدر رقت انگیز است! این که حق‌طلبی و آزادی‌خواهی در فرهنگی، این‌چنین زار و نزار افتاده است و اگر دشمنان او یک مشت نثارش می کنند، دوستانش ده لگد بر سر و صورتش می کوبند. این که بخواهیم کسی را به دلیل اظهار نظرش، هر قدر هم اشتباه یا مغرضانه باشد، به بدترین شکلی مجازات کنیم، عین همان دیکتاتوری و خفقانی است که با پاره کردن گلو و دریدن یقه علیه آن فریاد می‌زنیم. 🔹 ما به زبان، با زورگویان و گردن‌کلفتان، مخالفیم ولی در منش و عمل، حتی در الف‌بای گفتگو درمانده‌ایم. مخالفت ما با دیکتاتورها در موضوع و مورد است نه در روش و طرز فکر. ما از مستبدان بیزاریم چون حقوق شخص ما را ضایع کرده‌اند ولی با مخالفان ما هر رفتاری بشود، اشکالی ندارد. غافلیم از این که همه ستم‌ها و ظلم‌های دنیا، سر و ته یک پدیده اند و آن، روحیه زورگویی و تخریب دیگری است که خود ما هم به آن دچاریم. 🔹 علت خلاص نشدن ما از حلقه‌ی جهنمی ظلم و زورگویی همین است. هر یک از ما دیکتاتورهایی بی‌نام و نشانیم که مجال فعال ساختن پتانسیل‌های ویران‌گرمان را نیافته‌ایم (و البته همان‌قدر که یافته ایم، اسب‌ خود را می تازانیم)- به نحوه برخورد و رفتارمان در کوچه و خیابان و بانک و اداره نگاه کنید.... هر وقت شاهد چنین برخوردهای تاسف‌آوری هستم، این سخن مشهور ولتر، فیلسوف آزادی‌خواه عصر تحول و روشن‌گری در ذهنم تکرار می شود که: "من با آنچه تو می گویی مخالفم، اما حاضرم جانم را بدهم تا تو آزادانه حرفت را بزنی". امروز هم مثل همیشه آزادی، پیشرفت و دموکراسی در یک قدمی ماست؛ و آن یک قدم، فاصله ماست تا درک صحیح معنای تحول و آزادی.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بازدید معاون اداری مالی به همراه مدیر مالی و دبیر ستاد برگزاری چهلمین سالگرد تاسیس دانشگاه از کتابخانه مرکزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گوگل اسکالر چیست؟(قسمت اول) گوگل اسکالر یا گوگل اسکولار یک موتور جستجو است که اختصاصا مطالب علمی و مقالات پژوهشی را جستجو می­ کند. چیزی که این موتور جستجو را از گوگل همیشگی ما جدا می­ سازد اینست که دیگر می­ دانیم منابع و مطالبی که در نتایج جستجوی ما در گوگل اسکولار دیده می­ شوند قابل استناد و قابل اعتماد هستند. کلیدواژه ­هایی که قبلا در گوگل شما را به هزاران سایت عمومی می ­رساند حالا شما را به منابع علمی نظیر کتاب­ ها، مقالات و مستنداتی می ­رساند که هدف جستجوی شما هستند. چیزی که باید در اینجا مد نظر داشته باشید اینست که گوگل اسکولار می­ تواند نقطه شروع کار تحقیقاتی شما باشد اما این تصور که اینجا جاییست که می ­توانید با یک حرکت به تمامی منابع مورد نظرتان برسید و دیگر نیازی نیست به کتابخانه رجوع کنید و مقالات دیگری را مطالعه کنید اشتباه است.  
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آخر سال تحصیلی و کتبی که دانشجویان پس از مطالعه تحویل کتابخانه مرکزی داده اند. این حجم برگشت کتاب در طول سه روز آخر هفته نشان از پویایی کتابخانه و دوست‌داران کتابخانه است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چگونه از گوگل اسکولار استفاده کنیم؟(قسمت دوم) همانطور که گفته شد، گوگل اسکولار نیز یک موتور جستجو همانند گوگل است و نحوه جست و جو در گوگل اسکولار با گوگل تفاوتی ندارد. وقتی که وارد آدرس scholar.google.com می شوید، یک صفحه همانند صفحه جستجوی گوگل باز می شود. شما کافیست همان کاری که همیشه هنگام جستجو در گوگل انجام می دادید را انجام دهید. بنابراین کلیدواژه مورد نظرتان را وارد کرده و به جستجو می پردازید. گوگل اسکولار مطالب بسیاری را با توجه به کلید واژه شما پیدا کرده و به شما نمایش می دهد. نکته مهمی که در نمایش این مطالب وجود دارد اینست که در انتهای هر نتیجه ی نمایش داده شده Cited by و Related Articles نوشته شده است که این دو بسیار به کار می آیند.   Cited by مشخص می کند مقاله فعلی توسط چند مقاله دیگر استناد شده است، این عدد می تواند به شما بگوید این لینک، منبع مستند و قابل اعتمادی برای مقاله پژوهشی شما است یا خیر بنابراین شما به دنبال مقالاتی خواهید رفت که عدد بعد از Cited by آن بزرگ تر باشد یعنی منبع قابل اطمینان تری خواهد بود. Related Articles نیز مقالات مرتبط با این موضوع را به شما نشان می دهد. این مقالات نیز می توانند به خودی خود منبع خوبی برای مقاله پژوهشی یا پایان نامه شما باشند.   نکته ای که وجود دارد اینست که تمامی مطالبی که در نتایج جستجوی گوگل اسکولار نمایش داده می شوند قابل خواندن نیستند و برای باز کردن برخی از آنها نیاز است که مشترک سایت یا مجله مورد نظر باشید و پول پرداخت کنید.  
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چاپ کاغذی پایان نامه ها ممنوع شد با دستور معاون آموزشی وزارت علوم از این پس چاپ کاغذی پایان نامه ها، رساله ها و گزارش های درسی در همه مقاطع و رشته ها ممنوع خواهد بود. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر با ابلاغ بخشنامه‌ای به روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور از آنان خواست تا از سال تحصیلی آینده نسبت به حذف و ممنوع ساختن چاپ کاغذی پایان نامه‌ها و موارد مشابه اقدام کنند. در متن بخشنامه یادشده آمده است: «در راستای سیاستهای دولت و با توجه به نامه شماره ۹۷/۱۰۰/۴۵۴۲۳ تاریخ ۱۱ بهمن ۹۷ معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست و نیز با عنایت به عزم دستگاه آموزش عالی در کاهش هزینه‌ها، صرفه جویی در مصرف کاغذ و دستیابی به اهداف برنامه مدیریت سبز و همچنین با توجه به نقش آموزش عالی در بهینه‌سازی رفتارهای صحیح در جامعه، لازم است کلیه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از سال تحصیلی آینده نسبت به حذف و ممنوع کردن چاپ کاغذی پایان‌نامه‌ها / رساله‌ها، گزارش‌های علمی، گزارش‌های درسی و یا تکالیف آموزشی رایج در همه مقاطع و رشته‌ها اقدام کنند. شایان ذکر است، تشخیص موارد استثناء (مصادیقی که امکان نشرِ الکترونیکی آن وجود ندارد) بر عهده دانشگاه خواهد بود.»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
shenidaniha_4.mp3
3.91M
💫 انفجار ۷ تیر ۱۳۶۰ و شهادت بهشتی #️⃣ کلیدواژه ها : مجاهدین خلق، محمد رضا کلاهی، شهید بهشتی، حزب جمهوری اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نظام بین‌المللی رتبه‌بندی تایمز در تازه‌ترین رتبه‌بندی ۲۰۱۹، برترین دانشگاه‌های جوان دنیا که زیر ۵۰ سال عمر دارند را معرفی کرد که ۱۳ دانشگاه ایرانی نیز در این جمع حضور دارند. رتبه دانشگاه‌های ایرانی در رتبه بندی تایمز دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در رده ۶۶ دانشگاه صنعتی اصفهان در رده ۱۰۱-۱۵۰ دانشگاه کاشان در رده ۱۰۱-۱۵۰ دانشگاه صنعتی شیراز در رده ۱۵۱-۲۰۰ دانشگاه علوم پزشکی ایران در رده ۲۰۱-۲۵۰ دانشگاه مازندران در رده ۲۰۱-۲۵۰ دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در رده ۲۵۱-۳۰۰ دانشگاه گیلان در رده ۲۵۱-۳۰۰ دانشگاه زنجان در رده ۲۵۱-۳۰۰ دانشگاه بیرجند در رده ۳۰۱+ دانشگاه شهید باهنر کرمان در رده ۳۰۱+ دانشگاه صنعتی شاهرود در رده ۳۰۱+ دانشگاه یزد در رده ۳۰۱+ تعداد دانشگاه‌های ایرانی حاضر در این رتبه بندی در سال ۲۰۱۸ تنها ۳ دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، صنعتی اصفهان و گیلان بودند که این تعداد با رشد قابل توجهی به ۱۳ دانشگاه افزایش یافت. https://www.mehrnews.com/news/4652492/%D8%A8%D8%B1%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D8%B4%D8%AF%D9%86%D8%AF-%D8%AD%D8%B6%D9%88%D8%B1-%DB%B1%DB%B3-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آخرین وضعیت دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت و موبایل نتایج آمارگیری از وضعیت برخورداری خانوار ایرانی و استفاده افراد از فناوری اطلاعات و ارتباطات نشان می دهد که ۱۸ میلیون خانوار ایرانی در محل سکونت خود به اینترنت دسترسی دارند. به گزارش خبرنگار مهر، نتایج مربوط به طرح آمارگیری برخورداری خانوار ایرانی از فناوری اطلاعات و ارتباطات که از سوی سازمان فناوری اطلاعات منتشر شده است، نشان می‌دهد از مجموع خانوارهای کشور حدود ۱۸ میلیون خانوار (۷۲.۸ درصد) در محل سکونت خود به اینترنت دسترسی داشته و ۶.۷ میلیون خانوار در محل سکونت خود به اینترنت دسترسی ندارند. در همین حال از کل خانوارهای دارای دسترسی به اینترنت در محل سکونت، تعداد ۱۴.۵ میلیون خانوار در نقاط شهری و ۳.۵ میلیون خانوار در نقاط روستایی زندگی می‌کنند. به بیان دیگر سهم خانوار دارای دسترسی به اینترنت در شهر ۷۷.۹ درصد و در روستاها ۵۷ درصد برآورد شده است. در همین حال کل خانوارهای دارای اینترنت در محل سکونت همگی به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند. حدود یک میلیون خانوار به اینترنت پرسرعت ثابت، ۴.۴ میلیون خانوار به اینترنت پرسرعت سیار و ۱۲ میلیون خانوار به هر دو نوع اینترنت ثابت و سیار دسترسی دارند. نتایج بررسی وضعیت دسترسی خانوار به ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات نشان می‌دهد که از مجموع ۲۴.۷ میلیون خانوار کشور ۲۲.۹ میلیون خانوار به رادیو دسترسی دارند که سهم خانوار شهری ۹۴.۴ و خانوار روستایی ۸۷.۳ درصد است. از سوی دیگر ۲۴.۶ میلیون خانوار در محل سکونت خود به تلویزیون دسترسی داشته که سهم خانوار شهری ۹۹.۸ درصد و خانوار روستایی ۹۹.۲ درصد ارزیابی می‌شود. بررسی آمار استفاده خانوار ایرانی از تلفن ثابت نیز نشان می‌دهد در حدود ۲۴.۴ میلیون خانوار در محل سکونت خود به تلفن ثابت یا همراه و یا هر دوی آن دسترسی دارند. از کل خانوارهای کشور ۲.۹ درصد فقط تلفن ثابت، ۲۰ درصد فقط تلفن همراه و بیش از ۷۵ درصد خانوارها به هر دو تلفن ثابت و همراه دسترسی دارند که سهم خانوار شهری ۹۹.۳ درصد و سهم خانوار روستایی ۹۷.۱ درصد اعلام شده است. از سوی دیگر از مجموع خانوارهای کشور در حدود ۱۷.۲ میلیون خانوار در محل سکونت خود به رایانه دسترسی دارند که از این تعداد ۷.۲ میلیون خانوار (۲۹ درصد خانوارهای کشور) حداقل به رایانه معمولی، ۹.۹ میلیون خانوار حداقل به لب تاپ و ۸.۵ میلیون خانوار حداقل به تبلت دسترسی دارند. این در حالی است که ۷۸ درصد خانوار شهری و ۴۴ درصد خانوار روستایی در کشور در محل سکونت خود به رایانه دسترسی دارند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
0.mp3
3.66M
کتاب صوتی: من زنده ام