eitaa logo
کتابخانه مرکزی دانشگاه قم
1.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
52 ویدیو
898 فایل
تلفن : 02532103324 ایمیل: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">lib.qom.university@gmail.com ارتباط با ادمین : @amirdadgar آیدی بخش امانت: @libmoradi تلفن بخش امانت: 02532103325 پایان نامه ها: ؛ 02532103327 @Pnuamani مدیر کتابخانه: @aa_ahmadloo
مشاهده در ایتا
دانلود
ی ابن شهرآشوب و همین طور خوارزمی تأثیر گذاشته است. نقدی که آقای حسینی در معرفی و نقد منابع از این کتاب کرده، قدری آشفته است و نشان می‌دهد که ایشان نتوانسته در باره بسیاری از اخبار آن تصمیم جدی بگیرد. به نظرم هنوز هم نیاز هست تا این کتاب، مورد بررسی‌های دقیق تاریخی قرار گیرد. مقتل داستانی ابومخنف هم سرشار از قصه‌های شگفت و عجایب است، مقتلی که هیچ استحکام تاریخی و استنادی ندارد، اما حتماً مورد علاقه مجموعه‌های عامیانه بوده است. لهوف یک اثر مذهبی داستانی است که از عاشورا یک تصویر الهی می‌سازد و خیلی مقید به نقل‌های دقیق تاریخی نیست. مقتل داستانی ابومخنف را هم باید به این ملحق کرد. پیشرفت این آثار به روضه الشهداء می‌رسد که یک متن مذهبی ادبی و تاریخی است و تأثیر شگرفی روی ادبیات عاشورایی دارد. شاید ده تا پانزده درصد بشود این اثر را تاریخی دانست، باقی، بایدآن را اثری مذهبی داستانی دانست. ویژگی عمده این آثار این است که سرشار از روایات و داستانهایی است که به طور کامل یا بخش‌هایی از آنها، صرفاً در همین مصادر آمده است. ما بخشی از این تواریخ را باید صرفاً داستانی بدانیم، چنان که برخی دیگر داستان در خدمت مذهب قرار می‌گیرد. یعنی نوعی روایت داستانی داریم که می کوشد با انتخاب و اختیاری که دارد، داستانها و مفاهیمی را طراحی کند. باید درک کنیم که مذهب، ادبیات و زبان خود را دارد. در اینجا، دقیقاً مقصودم روایاتی است که سند کافی ندارد و از پشتوانه علمی لازم، آنچه مقبول علمای سند شناخت و مورخان اصیل سنتی است، برخودار نیست. ولی نقاط مشترکی هست که باید ملاحظه آن را داشته باشیم. برخی از این داستانها، رنگ و روی مذهبی شیعی دارد، برخی عرفانی. از قضا یکی از مهم‌ترین کتابهای تاریخی عاشورا که خیلی هم تأثیر گذاشته، روضه الشهداء است که داستانی عرفانی مذهبی تاریخی است. یعنی همه این وجوه در آن وجود دارد. برای یک جامعه ناآشنا با این سبک‌ها، این احتمال قوی است و همیشه این خطر وجود دارد که یک اثر داستانی، به زودی یک گزارش واقعی تاریخی تصور شود. این خطا برای بسیاری از متدینان که با نگاه مثبت به عاشورا می‌نگرند، پیش می‌آید. در دوره قاجاری، تقریباً همه این مسائل را باور می‌کردند و نگاه انتقادی تنها در اواخر این دوره پدید آمد که مربوط به میرزا حسین نوری و یک نفر دیگر بود. در دوره ما، با اینکه می‌شود از نگاه منبع شناسی آن را «دوره انتقادی» نامید، آثار دایره المعارفی که در باره عاشورا نوشته شده است، همه این متن‌ها، اعم از تاریخی و داستانی، در کنار هم قرار می‌گیرند و هم عرض، به عنوان اینکه تاریخ هستند، محل توجه هستند و کسانی که از این دائرة المعارف ها، بهره گرفته و کتابهای تازه می‌نویسند، با ترکیب اینها، باز کارهای تازه ای پدید می‌آورند که اغلب از نگاه تاریخی، فاقد ارزش اند. از نظر منبع شناسی تاریخی، این سبک هم محل بحث است که منابع را از نظر نوع نگارش به چند دسته تقسیم می‌کنند. الف: منابع درجه اول که شامل چند متن اصلی از ابومخنف، ابن سعد، بلاذری و اخبار الطوال و تعدادی روایت است. ب: منابع درجه دوم که مأخذ مطالب آنها از منابع درجه اول گرفته شده اما ممکن است ترکیب نگارش آنها متفاوت باشد. اینها در طول قرون هست، اما طبیعی است که خود آنها هم مراتبی دارد. مهم این است که بدانیم، هر کدام چه زمانی و از چه منابعی نقل کرده اند و آیا دسترسی به منابعی که فعلاً در اختیار ما نیست، داشته اند یا خیر. در هر حال، این تقسیم بندی، بیش از همه برای شناخت منابع درجه اول و روشن کردن این است که چه مطالبی در آنها آمده، و در منابع بعد، چه مطالبی هست که در منابع درجه اول نیامده، و آنها از کجا گرفته شده است: از منابع ناشناخته یا اصولاً جعل است. نوعی دیگر از تقسیم بندی بر این است: الف: منابع روایی ب: منابع تحلیلی ج: تحلیلی نظریه پردازانه به جز نگاه‌های روایی و تحلیلی در حد آنچه معمول بوده، نوع سومی هم از تحلیل وجود دارد که همراه با نوعی نگاه نظری فلسفی نوشته شده و تحلیل‌هایی مبتنی بر نظریات اجتماعی و سیاسی و فلسفی دارند. هگل این تقسیم بندی سه گانه را از روایی، تحلیلی و فلسفی دارد. ما روایت و تحلیل داریم، اما در باره عاشورا، کمتر با نظریات جدی در حوزه سیاست و علوم اجتماعی، وارد شده ایم. کتاب‌هایی مثل بعد از پنجاه سال، تحلیلی است. اما بحثی از مرحله سوم در آن نیست. یعنی پایه نظری ندارد. از آنجایی که در ادبیات مکتوب عاشورایی ما، در دهه‌های اخیر، بحث عبرت گرفتن بالا گرفت، نوعی «تحلیل» با مشخصه‌های ویژه ای در کتابهای عاشورایی شکل گرفت. در این زمینه، می‌توان تأثیر پذیری از نوشته‌های تاریخی جدید، دیدگاه‌های مارکسیستی (شبیه آنچه مثلاً در باره حسین وارث آدم مطرح بود) و نیز تحلیل‌های سیاسی اجتماعی که بسیاری هم عامیانه بود را مطرح کرد.....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴خبر موفقیت ✅احراز رتبه نخست در ثبت پروپوزال و رتبه سوم در ثبت پایان نامه توسط کتابخانه مرکزی 🔻به گزارش روابط عمومی دانشگاه، کتابخانه مرکزی به عنوان نماینده ایرانداک براساس نامه شماره 5769/33 مورخ ۵شهریورماه ۹۸ پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک)رتبه اول را در بین دانشگاه های وزارت علوم (منطقه ۴) در شش ماهه دوم سال ۱۳۹۷ در ثبت پیشنهاده (پروپوزال): با ثبت ۴۶۰ پیشنهاده بدست اورد. 🔻براین اساس دانشگاه بوعلی سینا با ۲۳۶ پیشنهاده و دانشگاه ملایر با ۶۶ پیشنهاده در جایگاه دوم و سوم ایستادند. 🔻همچنین بر اساس گزارش ایرانداک کتابخانه مرکزی بعنوان نماینده دانشگاه قم در سامانه ثبت پایان نامه، رساله، و پیشنهاده پس از دانشگاه بین المللی امام خمینی با ۳۷۱ ثبت و جامعه المصطفی با ۳۷۱ ثبت، بعنوان رتبه سوم با ۳۰۷ ثبت مشخص شده است . 🔸روابط عمومی دانشگاه قم @university_of_qom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سومین همایش بین المللی اربعین در تاریخ 8 مهر 1398 در دانشگاه علامه طباطبایی تهران و در تاریخ 14 مهر 1398 در دانشگاه کربلا برگزار می گردد. اطلاعات بیشتر در سایت: http://arbaeen.atu.ac.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از 
تصویری کمتر دیده شده از حرم حضرت معصومه (س) که توسط سرباز آمریکایی در زمان جنگ جهانی دوم گرفته شده است. تاریخ عکاسی: ۱۹۴۵ با تشکر فراوان از جناب آقای مجید داداش نژاد #قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استاندار قم صبح امروز از بخشهای مختلف کتابخانه مرکزی دانشگاه بازدید کرد در این بازدید دکتر سرمست از مخزن ، بخش امانات ،بخش لاتین و سالن مطالعه بازدید نموده و در جریان فعالیت های کتابخانه مرکزی قرار گرفت دکتر سرمست در این بازدید خواستار تقویت بخش دیجیتال و منابع علمی و نشاط بخشی به فضاها ی مطالعه شدند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ده نویسنده برتر دانشگاه قم بر طبق اطلاعات ISC
سیر صعودی مقالات چاپ شده توسط اعضای هیات علمی دانشگاه قم از سال 1387 الی 1395 منبع: https://sci.isc.gov.ir/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پوستر همایش دانشگاه عاری از دخانیات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیین نامه جدید نشریات.pdf
2.09M
آیین نامۀ نشریات علمی، که در 10 ماده و 16 تبصره در تاریخ 09/02/1398 به تایید وازرت علوم تحقیقات و فناوری رسیده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴خبر موفقیت 🔰پذیرش مقاله عضو هیأت علمی دانشگاه قم در مجله Chemical Society Reviews 🔻مقاله دکتر نصرالله زاده عضو هیأت علمی دانشگاه قم و دانشجوی ایشان در مجله معتبر علمی Chemical Society Reviews پذیرش شد. 📌به گزارش روابط عمومی دانشگاه قم، نتایج کار پژوهشی دکتر محمود نصرا...زاده، دانشیار محترم گروه شیمی دانشگاه قم با عنوان «Waste-to-wealth: biowaste valorization into valuable bio (nano) materials» در مجله معتبر علمیChemical Society Reviews از انتشارات معتبر Royal Society of Chemistry (RSC) با ضریب تاثیر ۴۰.۴۴ به چاپ رسیده است. این مجله در بین ۱۲ هزار و ۵۴۱ مجله فهرست‌شده توسطJCR حائز رتبه ۱۵ است و در کنار مجلات معتبرNature (با ضریب تاثیر ۴۳ و رتبه ۱۳) و Science (با ضریب تاثیر ۴۱ و رتبه ۱۴) قرار دارد. 🔻پژوهش مزبور حاصل همکاری دانشجوی سابق ایشان سرکار خانم زهرا عیسی آبادی و محققانی از کشورهای اسپانیا (Rafael Luque, H-index = 64)، ایتالیا (Maurizio Selva, H-index = 34) و چین (Chunping Xu, H-index = 17) است. 📌در این مقاله با توجه به اهمیت احیای محیط زیست، معرفی دقیق و طبقه‌بندی جامعی از کاربرد زیست‌توده های موجود در محیط پیرامون در تهیه نانومواد، بیومواد و نانوکاتالیست های مفید و ارزان‌قیمت به عمل آمده است. نویسندگان مقاله امیدوارند این اثر به مثابة نقشه راهی، مسیر پیش روی پژوهشگران حوزه‌های مختلف در زمینه تولید انرژی، پزشکی و نانوفناوری را روشن کند. 🔻شایان ذکر است، هم‌زمان از طرح روی جلد پیشنهادی دکتر نصرا...زاده به عنوان طرح برگزیده نشریه Royal Society of Chemistry در شماره‌ای که مقاله ایشان در آن به چاپ رسیده استفاده شده است. ✅برای مشاهده این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمائید: https://pubs.rsc.org/en/content/articlelanding/2019/cs/c8cs00543e#!divAbstract 🔸روابط عمومی دانشگاه قم @university_of_qom
حضور ۳ دانشگاه ایرانی در رتبه‌بندی جهانی استخدام فارغ‌التحصیلان رتبه‌بندی جهانی استخدام فارغ‌التحصیلان کیو اس سال ۲۰۲۰ منتشر شد و سه دانشگاه صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف و تهران در جمع ۴۹۹ دانشگاه برتر جهان در این حوزه قرار گرفتند. به گزارش خبرنگار مهر، نتایج رتبه بندی استخدام فارغ التحصیلان سال ۲۰۱۸ کیو اس منتشر شد و دو دانشگاه صنعتی شریف و تهران با کسب رتبه در بازه ۵۰۰-۳۰۱ توانستند برای اولین بار در جمع ۴۹۴ دانشگاه برتر جهان در این حوزه قرار گیرند. کیو اس به عنوان یکی از معتبرترین نظام های رتبه بندی بین المللی است که دانشگاه های جهان را رتبه بندی می کند و رتبه بندی استخدام فارغ التحصیلان مشخص می کند که کدام دانشگاه بیشترین کمک را به فارغ التحصیلان خود جهت تامین شغل ارائه می دهد. روش شناسی رتبه بندی استخدام فارغ التحصیلان کیو اس بر اساس ۵ شاخص نظرسنجی کارفرمایان (وزن ۳۰ درصد)، خروجی فارغ التحصیلان (وزن ۲۵ درصد)، مشارکت با کارفرمایان نسبت به اعضای هیئت علمی (وزن ۲۵ درصد)، مشارکت کارفرما / دانشجو (وزن ۱۰ درصد)، نسبت استخدام فارغ التحصیلان (وزن ۱۰ درصد) صورت می گیرد. پایگاه رتبه بندی کیو اس برای چهارمین سال متوالی این ارزیابی را در سطح دنیا منتشر کرده است. در اولین سال این رتبه بندی ۳۰۰ دانشگاه در سطح دنیا در این ارزیابی قرار گرفتند که این تعداد در سال ۲۰۲۰ به ۵۰۰ دانشگاه متعلق به ۷۱ کشور ارتقا پیدا کرد و بدین ترتیب دانشگاه های بیشتری توانسته اند در این ارزیابی قرار گیرند. انستیتو فناوری ماساچوست MIT از آمریکا، دانشگاه استانفورد از آمریکا، دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس (UCLA) از آمریکا، دانشگاه سیدنی از استرالیا، دانشگاه هاروارد از آمریکا، دانشگاه شینهوا (Tsinghua) از چین، دانشگاه ملبورن از استرالیا، دانشگاه کمبریج از انگلستان، دانشگاه هنگ کنگ از هنگ کنگ و دانشگاه آکسفورد از انگلستان به ترتیب رتبه های اول تا دهم این رتبه بندی را بدست آورده اند. از ایران سه دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران در بازه ۳۰۱ - ۵۰۰ این رتبه بندی قرار دارند. https://www.mehrnews.com/news/4722821/%D8%AD%D8%B6%D9%88%D8%B1-%DB%B3-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%BA-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%AD%D8%B5%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%86