🖊در سوگ پیامبر رحمت(ص)
📌به نام خدا
♦️در روزهای سوگ رحلت رسول اعظم و پیامبر رحمت هستیم. بنا به یک رویه پسندیده؛ آدمی در "سوگ"، سوگواریش را با ذکرخاطراتی نیکو از آن عزیز از دست داده، انجین می کند.
♦️به حکم این رویه ی نیکویِ عاطفی و معرفتی؛ چه زیباست بر خاطرات معرفتی خود پیامبر رحمت (ص) گذری کوتاه داشته باشیم.
جمله ای برای سوگواریش؛ بنظرم، بالاتر از سوگواری حضرت امیر (ع) بر کنار بالین پیامبر رحمت(ص) نداشته باشیم.
♦️آنجا که هنگام وداع با پیامبر اعظم(ص)، آن گاه که آن حضرت را غسل می داد، عرضه داشت:《پدرم و مادرم فدایت ای پیامبر خدا، با مرگ تو چیزی قطع شد که با مرگ دیگران قطع نشد و آن نبوت و اطلاع رسانی از عالم غیب و اخبار آسمانی بود... ؛ - بابی انت و امی لقد انقطع بموتک مالم ینقطع بموت احد؛ من النبوة والأنباءواخبارالسما》[نهج البلاغه/۲۳۵]
📌گذری برخاطرات معرفتی مان از رسول رحمت(ص)
♦️او؛ پیامبر رحمت بود...رحمت برای انسان و حیوان، برای جن و پری، خلاصه؛ برای همه و همه...
♦️گرچه ظاهرا عنوان "رحمت" برای برخی سنگین است و اعتراض مان کرده اند! اما خدایش در وصفش چنین فرمود:«وَمااَرسَلناكَ الارحمةللعالمين»(انبیا/۱۰۰)
براساس قواعد ادبیات ؛ واژه "عالمين" و استثناء در جمله منفی و نیز نكره آمدن رحمت ،آنچنان مفهوم وسيعی به رحمت میدهدكه تمام موجودات عالم در تمام اعصار و قرون و حتا تمام ملائكه را شامل می شود.
♦️هنگامی كه اين آيه نازل شد پيامبر از جبرئيل پرسيد: «آيـا چيـزی از ايـن رحمـت عائـد تو شـد؟ جبرئيل گفت: بله من از پايان كار خويش بيمناك بودم، اما بخاطر شما كه رحمت برای جهانيان هستی از وضع خود مطمئن شدم.»[مجمع البیان]
♦️دشمنش در اُحد با ضربه ای دندانش را شکست... عمربن خطاب از او خواست تا نفرین کند...
اما فرمود:(من برای نفرین نیامده ام، من برای دعوت و رحمت آمده ام... خدایا قوم مرا ببخش که آنان آگاه نیستند - إنی لم أُبْعث لَعانا، ولکنیِ بُعثْت داعِیا و رَحْمَة. اللهم اهدِ قَومی اللهم اغفرلِقَوْمِی،فانهمْ لایعْلَمُون)[الشفا بتعریف المصطفی/۱۳۵]
همه بخاطر این است که "محبت" اساس کارش بود؛ امام علی(ع)فرماید: از رسول خدا(ص) دربارۀ رویه اش پرسیدم، فرمود:《وَ الْحَبُّ أَساسِیِ. محبت بنیاد و اساس کار من است.》[همان/۱۷۸]
♦️او؛ از زخم های کهنه سیاسی مبرا بود.
در روز فتح مکّه سعد بن عُباده که پرچمدار بود ـ چنین رجز می خواند:
"الیوم یَوم الْمَلْحَمَة، الیَوم تَسْتَحِلُّ الْحُرْمَةُ؛
امروز روز کشتار و جنگ و انتقام است، امروز روز شکسته شدن حرمت ها است."
♦️پیامبر، علی را مأمور کرد تا پرچم را از او بگیردوشخصاپرچم را وارد شهر کندو
آن گاه فرمود:《الْیَوْمُ یَوْمُ الْمَرحَمَةِ.امروز روز رحمت و مهربانی است》.[سیره ابن هشام۲۶/۴]
♦️او والاترین مصداق روشن برای تعادل رفتاری و اعتدال فکری بود.
انس گفت: «روزی پیامبراکرم (ص) وارد مسجد شد و ناگهان دید که ریسمانى بین دو ستون مسجد بسته شده است و فرمود: «این ریسمان چیست؟» عرض کردند: این ریسمان مال فلانی است، چون ناتوان میشود، خود را به آن آویزان میکند. آنگاه پیامبراکرم(ص) فرمود: «آن را باز کنید! هر یک از شما باید تا زمانى نماز گزارد که با نشاط است، چون خسته شد، باید بخوابد».[بخاری۶۷/۲؛مسلم۱۸۹/۲]
♦️فارغ از عناوین دهن پرکن ، خود را "معلم" می دانست ، معلمی نه سخت گیر و تنگناآفرین.
«إِنَّ اللهَ لمْ یبعثنی معنّتاً ولا متعنّتاً ولکنْ بعثنی معلّماً میسّراً» .
یعنی: «خداوند من را نفرستاده که بر خود سختگیری نمایم و یا دیگران را در تنگنا قرار دهم، بلکه من را به عنوان یک معلم آسانگیر فرستاده است.
[نهج الفصاحه ۴۰۲ از صحیح مسلم ]
♦️سخت بر"خرافات مذهبی" بر می آشفت..
وقتی در مسیر جنگ حنین صحابه اش توجه به درخت "انواط"نمودند که بسیار مورد تکریم و احترام مشرکین بود؛ کنارش اعتکاف می کردند و قربانی برایش می کردند و...
مسلمین هم، از پیامبر چنین درختی را برای اعتکاف و قربانی هایشان مطالبه نمودند!
پیامبر بسیار ناراحت شد و فرمود درخواست شما مانند درخواست بنی اسرائیل از موسی بود(ر.ک:اعراف/۱۳۸)
# معرفی کتاب:
کتاب فساد دانشگاهی با عنوان فرعی "گونه شناسی، روشِ سنجش، علل، پی آمدها و راهبردهای مبارزه با آن (همراه با یافته های پیمایش فساد دانشگاهی)" که حاصل 4 سال مطالعه و بررسی نویسنده در زمینه فساد آکادمیک است، اولین کتاب در زمینه بررسی مسئله فساد آکادمیک، علل، پی آمدها، و راهبردهای مبارزه با فساد آکادمیک در ایران است. در این کتاب برای اولین بار یافته های چند پیمایش در زمینه فساد و همچنین یافته های پیمایش فساد دانشگاهی ارایه شده است.
منبع: http://barkhatbook.com/%D9%81%D8%B3%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A7%D8%AB%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D9%88%D9%88%D8%AF-%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85-%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D9%87
culture.news.970427.02.pdf
2.07M
📗نام کتاب: زندگانی امام رضا علیه السلام
✍نویسنده: موسی خسروی
زبان: فارسی
13648-fa-emam-reza-az-dedgahe-ahle-sonat.pdf
1.71M
📗نام کتاب: امام رضا از دیدگاه اهل سنت
✍نویسنده: محمد علی چنارانی
زبان: فارسی
#کتاب_صوتی:
کتاب صوتی آینه اثر محمود دولت آبادی، داستان مردی را روایت میکند که به دلیل گم کردن شناسنامهاش هویت خود را از دست میدهد و در تلاش برای برگرداندن آن است.
در قسمتی از کتاب صوتی آینه میشنویم:
اما… این استشهاد را چجور باید نوشت؟ نشست روی صندلی و مداد و کاغذ را گذاشت دم دستش، روی میز. خوب… باید نوشته شود، ما امضا کنندگان ذیل گواهی میکنیم که شناسنامهی آقای… مفقودالاثر شده است. آنچه را که نوشته بود با قلم فرانسه پاکنویس کرد و از خانه بیرون آمد و یک راست رفت به دکان بقالی که هفتهای یکبار از آن جا خرید میکرد. اما دکاندار که از دردسر خوشش نمیآمد، گفت او را نمی شناسد. نه اینکه نشناسدش، بلکه اسم او را نمیداند چون تا امروز به صرافت نیافتاده اسم ایشان را بخواهد بداند. به خصوص که خودتان که هم جای اسم را خالی گذاشتهاید!!! بله درست است.
باید اول میرفته به لباسشویی، چون هر سال شب عید کت و شلوار و پیراهنش را یکبار میداده به لباسشویی و قبض میگرفته. اما لباسشویی با وجود اینکه حافظهی خوبی داشت و مشتریهایش را اگر نه به نام اما به چهره میشناخت، نتوانست او را به جا بیاورد و گفت که: متاسف است، چون آقا را خیلی کم زیارت کرده است. دست کم یکی از قبضهای ما را که لابد خدمتتان است بیاورید مشکل حل خواهد شد. آنجا روی ورقهی قبض اسم و تاریخ سپردن لباس و حتی اینکه چند تکه لباس تحویل شده را با قید رنگ آن مینویسند.
#کتاب_صوتی
موضوع: حکایت های کهن از چند کتاب: اسرار التوحید، مرزبان نامه ، بهارستان جامی، کشف المحجوب، جامع الستین اثر زید طوسی، دقایق الحقائق، و ...
راوی: بهروز رضوی
مدت: 126 دقیقه
تلخیصشده
هدایت شده از کتابخانه مرکزی دانشگاه قم
اطلاع رسانی و تامین منابع علمی کتابخانه مرکزی دانشگاه قم
تلفن تماس: 02532103324
ایمیل: lib.qom.university@gmail.com
info-lib@qom.ac.ir
سامانه سفارش مقاله در کسری: http://qom.ac.ir/paper
ارتباط با ادمین:@qomlibrary
آخرین شماره #فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای فلسفی/ تابستان 98/ انتشارات دانشگاه تبریز
هردر و ظهور فلسفۀ #فرهنگ
محمدمهدی اردبیلی
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_9242_921328d0df3391cf0bb97726a82f0275.pdf
افول #سوبژکتیویسم و ظهور #پرسپکتیویسم در اندیشه #نیچه
امین الله ارژنگ
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_9249_9981f96f41f2157d731942d2701d78f7.pdf
بررسی من استعلاییِ #کانت از نگاه سلبی
مسعود امید؛ بهزاد حسن پور
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_9244_a7f273087e1f547dde04d1cc3a8fae5f.pdf
علم منسوب به #جهانبینی خاص: بررسی مسأله #امکانپذیری
مصطفی تقوی
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_9239_6b1a9f36f0c751c365518973b4efc1be.pdf
احیاء واقعیت قدسی طبیعت راهحل بحران زیستمحیطی (نقد و بررسی دیدگاه فلسفی سیدحسین نصر)
فرشاد توحیدنیا؛ علیرضا جلالی؛ سیدحسین واعظی
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_8791_df8e49d2ff47cb3d0ac9c8815936b6da.pdf
زیبایی و نسبت آن با خیر در نظام فلسفی توماس #آکوئیناس
مرتضی شجاری؛ حسن فتحی؛ زهرا گوزلی
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_9247_4ac60456d90169ad788639196b19c526.pdf
#پدیدارشناسی #افسردگی بیماران نجاتیافته از سرطان و راهیابی به فلسفهدرمانی به عنوان رویکردی مراقبتی
بهناز صادق زاده اسکوئی؛ محمود صوفیانی؛ عصمت مهرابی
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_9243_46e56083993d74b084374847f1647dcc.pdf
#اگزیستانسیالیسم و #فیزیکالیسم
بیژن عبدالکریمی
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_9245_6c84f21bb006a847833906df69057690.pdf
مسأله صدق در نقد عقل محض کانت
محمدرضا عبدالله نژاد؛ خدیجه قلی زاده
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_9241_cd1519d041f15c2b3e2b9b18075e54a9.pdf
نقد دیدگاه معاصرین در حل شبهه تعارض میان «مشهوری» بودن و «عقلی» بودن گزارههای اخلاقی در نگاه ابن سینا
سید علی علم الهدا
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_8914_460fcbf851ebd4fdf64756cd1fb3c9e3.pdf
#هستیشناسی ابژههای داستانی با نگاهی به رای #اینگاردن
وحید غلامی پورفرد
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_9248_070257f06f86aecbae50a792e453c87c.pdf
طرح ایده تنسیاست بر اساس اندیشههای #کریستوا
حسن فتحزاده؛ مرضیه دارابی
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_8030_b174b4875eacc53d08e9f6d4c69dad1f.pdf
نسبت انحصارگرایی و معیارهای عقلانیت گفتگوی سنتهای دینی
قدرت الله قربانی
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_8915_3168371355d1dea013ef018ff3db6883.pdf
خوبی، خوشکامی و پذیرش جهان از دیدگاه #ویتگنشتاین متقدم
رضا مثمر
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_8789_c00b51c440d516a8c2c0138154347c71.pdf
پیچیدگی امور و دشواری تبیین علّی
مرتضی مردیها
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_9246_97419400dbd7debc15d1d1326a4d2e56.pdf
نسبت والایی و اخلاق در تفکر پیشانقدی کانت (با تکیه بر دو اثر مشاهدات... و ملاحظات...)
فاطمه مهرزاد صدقیانی؛ مسعود علیا
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_9240_3328051d435b336308d596e9c7e06755.pdf
بررسی تطبیقی رئوس ثمانیه در فلسفه سینوی و حکمت صدرایی
عبدالله نصری؛ سیدمختار موسوی
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_8651_04ce1c249a1dacad52529ba8e538f223.pdf
زمانمندی در اندیشه متقدم #هایدگر
احسان نظری؛ سید مسعود سیف؛ محمدحسن حیدری؛ علی نقی باقرشاهی
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_8383_e63b29aa40e46807aea72bc582ef1400.pdf
🆔 qomlibrary