eitaa logo
بنیاد قم‌پژوهی
419 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
71 ویدیو
24 فایل
💠 کانال رسمی بنیاد قم‌پژوهی 🔸تاسیس: ۱۳۸۹ 🔹ارتباط با مدیر کانال: @ghompajoohi https://www.instagram.com/qompajoohi ♦️نشانی: قم: خیابان دورشهر - میدان رسالت - دانشگاه طلوع مهر - بنیاد قم‌پژوهی 🔹تلفکس: 02537831421
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 ‎‌ ‎📻 موضوع این هفته: "موزه آستانه مقدسه قم" ‎پل‌های ارتباط با ما: ‎🟩 سایت: http://avayefetrat.ir ‎🟪اینستاگرام: @AvayeFetrat ‎🟦تلگرام: @AvayeFetrat ‎🟧کست باکس: https://castbox.fm/vc/5313071
💢گزارش تصویری (نشست ۴۶۸) بنیاد قم پژوهی 👆 بازدید از بافت تاریخی شهر قم: محلات خندق، سلطان محمدشریف، گذرقلعه به همراه بازدید از عمارت تاریخی گلاب‌گیرها تلگرام | ایتا | سایت
جلسۀ این هفته بنیاد قم‌پژوهی (نشست ۴۶۹) 🔸 موضوع: تاریخ طب سنتی شهر قم از دورۀ قاجار تا پهلوی: گزارشی از پایان‌نامه کارشناسی ارشد 🔹 با حضور: -سرکار خانم فاطمه عباسی (کارشناس ارشد تاریخ ایران اسلامی) ↙️ زمان: سه‌شنبه۱۴۰۲/۳/۲۳ ساعت ۱۹:۴۵ ↙️ مکان: میدان رسالت – موسسه آموزش عالی طلوع مهر شرکت برای عموم علاقه‌مندان آزاد است. تلگرام | ایتا | سایت
مرکز اسناد آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) مرکز اسناد آستانه در سال ۱۳۹۱ تأسیس شد. اهداف ۱. شناسایی و جمع آوری اسناد مرتبط با آستان مقدس ۲. ساماندهی و حفاظت از اسناد ۳. دیجیتال‌سازی اسناد به منظور سهولت دسترسی و ارائه خدمات به محققان و پژوهشگران فرآیند کاری ۱. شناسایی اسناد مرتبط با آستان ۲. انتقال اسناد ۳. گرد‌گیری و آفت‌زدایی اسناد (برای آفت‌زدایی اسناد در کارتن‌های پلمپ شده به مرکز اسناد ملی در تهران ارسال می‌شود.) ۴. ارزیابی اسناد و شناسایی اوراق زاید و امحائی و اسنادی که نیاز به مرمت دارند. ۵. آرشیو اسناد بر اساس نوع اسناد (مکتوب، دیداری و شنیداری) و سال اسناد. ۶. فهرست‌نوسی اسناد (در بخش فهرست‌نویسی هم با توجه به نوع اسناد - سند مکتوب، عکس، فایل صوتی و یا تصویری - و کاربرگه‌هایی مربوطه، فهرست‌نویسی از اسناد و در حقیقت استخراج اطلاعات اسناد اعم از (عنوان، موضوع، سال، خط، دوره تولیتی، توصیفگرها یا کلیدواژه‌ها و ... انجام می‌شود. ۷. ورود اطلاعات کاربرگه‌های اسناد در سامانه اسناد (تمامی اطلاعات کاربرگه‌های اسناد در سامانه جامع اسناد وارد می‌شود.) ۸. اسکن یا عکسبردای از اسناد و ایجاد آرشیو دیجیتال اسناد ۹.جستجو موضوعات مورد نظر در نرم افزار تا کنون بیش از یک میلیون برگ اسناد مکتوب از منابع داخلی و چهار هزار برگ سند از منابع بیرون آستان (سازمان اسناد ملی، مجلس و ...) شناسایی و جمع آوری شده و اطلاعات بیش از پانصد هزار برگ آن در قالب سی هزار عنوان فهرست‌نویسی و در سامانه جامع اسناد وارد شده است. در بخش عکس یا اسناد دیداری حدود هشتاد هزار قطعه عکس جمع آوری، آرشیو و در قالب هفت هزار عنوان فهرست‌نویسی شده و اطلاعات ۳۵ هزار قطعه در قالب چهار هزار عنوان وارد سامانه جامع اسناد شده است اسناد شنیداری: حدود هشت هزار نوار کاست قدیمی جمع آوری و تبدیل شده، در حال ساماندهی و فهرست‌نویسی است. در بخش اسناد دیداری و شنیداری: شصت حلقه فیلم جمع‌آوری و آرشیو شده در بخش تاریخ شفاهی: هشتاد ساعت مصاحبه با خادمان و مسئولان سابق آستان انجام شده که این کار ادامه دارد. در بخش آرشیو کتاب و مجلات: جمع‌آوری آرشیو و فهرست‌نویسی نشریات پیام آستانه، فرهنگ کوثر، ستارگان حرم، کتاب های کنگره حضرت معصومه انجام شده است. در بخش آرشیو نقشه: جمع آوری حدود دویست شیت نقشه و ساماندهی و فهرست‌نویسی آنها در حال انجام است. قدیمی‌ترین سند قدیمی‌ترین سندی که در مورد آستان مقدس تا کنون شناسایی شده و موجود است سندی هست مربوط به زمان حکومت قراقویونلوها که در این سند که مربوط به سال ۸۶۷ قمری یعنی چیزی حدود به ۵۷۲ سال پیش است. جهانشاه قره قویونلو حکم انتصاب سید نظام‌الدین احمد را به سمت متولی‌باشی آستانه مقدسه صادر می‌کند. همان‌طور که اجداد وی در زمان حکومت تیمور لنگ عهدار این سمت بوده‌اند. قدیمی ترین عکس قدیمی‌ترین عکس موجود هم عکسی است مربوط به سال ۱۲۷۵ق یعنی چیزی حدود ۱۶۰ سال پیش که عکاس ایتالیایی به نام لوئیجی پِژِه از حرم مطهر تهیه کرده است. در این عکس دکان‌ها، قبرستان، حمام آستانه، صحن عتیق و صحن اتابکی، ایوان آینه مشخص است. محققان و پژوهشگران می توانند از طریق سایت مرکز اسناد، آستان مقدس فاطمی به آدرس asnad.amfm.ir به اطلاعات سی هزار عنوان سند مکتوب در موضوعات مختلف از جمله، وقفنامه‌ها، مصالحه نامه‌ها، احکام اداری، نامه‌ها و مکاتبات قدیمی، و اطلاعات چهار هزار عنوان عکس در موضوعاتی چون، اماکن حرم، مراسمات، افراد و شخصیت‌ها، معماری و ... دست پیدا کرده و جهت دریافت تصاویر اسناد و عکس‌های مورد نظر درخواست مکتوب به مرکز ارسال نمایند. •┈┈•••✾•🍃🌸🍃•✾•••┈┈• ☎ تلفن: ۳۷۸۴۰۷۵۰ ۰۲۵ - داخلی: ۹۲۶_۹۲۱_۹۱۸ 🌐 کانال و سایت رسمی مرکز اسناد: http://asnad.amfm.ir https://eitaa.com/asnad_astan_qom
سلام در خواندن سند بالا چند اشتباه راه یافته است: یک. سلخ، مسلخ معنی شده است؛ در حالی که سلخ در لهجه قمی تا همین چهل سال پیش به استخر گفته می‌شد. دو. جاپا، جوب‌ها معنی شده است که مستندی ندارد. احتمالا جاپا همان پاشویه باشد. جوی کوچکی در اطراف استخرها و یا حوض‌های خانگی که سرریز آب از آن به فاضلاب یا جای دیگری منتقل می‌شده است. سه. کلمه تنقیه به معنای پاکسازی و لایروبی قنات، شتیه خوانده شده و خونابه معنا گشته است. چهار. لفاً، کتباً خوانده شده است. لفاً به معنای به‌پیوست یا ضمیمه است. ۱۴۰۲/۰۳/۲۴ سعید شرافتی
جلسۀ این هفته بنیاد قم‌پژوهی (نشست ۴۷۰) 🔸 موضوع: تاریخ شفاهی: نقش خاندان الیاسی در فرش قم 🔹 با حضور: حاج جواد الیاسی و جمعی از پیشکسوتان فرش قم ↙️ زمان: سه‌شنبه ۱۴۰۲/۳/۳۰ساعت ۱۹:۴۵ ↙️ مکان: میدان رسالت – موسسه آموزش عالی طلوع مهر شرکت برای عموم علاقه‌مندان آزاد است. تلگرام | ایتا | سایت
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 ‎‌ ‎📻 موضوع این هفته: "خانه‌های تاریخی" قم قسمت اول ‎پل‌های ارتباط با ما: ‎🟩 سایت: http://avayefetrat.ir ‎🟪اینستاگرام: @AvayeFetrat ‎🟦تلگرام: @AvayeFetrat ‎🟧کست باکس: https://castbox.fm/vc/5313071
💢 مُحمّد مُعیُنُ الشُّعرآی قّمی در میان اوراق خاندان مرحوم آیت‌الله حاج میرزا مهدی فیض قمی (فرزند حضرت آیت‌الله حاج میرزا محمد فیض قمی) دو عریضه و یک شعر از شاعری به نام محمد معین الشعرای قمی به خط خود وی وجود دارد. شعر ظاهرا در مدح آیت‌الله فیض و عرایض جداگانه و خطاب به هر دو نفر است و حکایت از درخواست صله و عطیه از آن مرحومان دارد. چون این اسناد در جایی نشر نشده است، تصاویر آنها منتشر می‌شود تا معرفت بیشتری از این شاعر کم‌شناخته قمی به حاصل آید. تاریخ عرایض ۵ / ۱ / ۱۳۲۸ است. سیدمحسن محسنی ۱۴۰۲/۰۲/۲۸ تلگرام | ایتا | سایت
در قم کارخانه سیمان ۲۰۰۰ تنی برپا می‌شود پروانه سیزدهمین کارخانه تازه سیمان کشور که با ظرفیت روزانه ۲۰۰۰ تن در حوالی قم تأسیس می‌شود از سوی وزارت اقتصاد صادر و به سرمایه‌گذاران ایرانی آن ابلاغ شد. کارخانه تازه سیمان قم با ۲ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری مشترک بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بنیان گذاشته می‌شود. واحد تولیدی سیمان قم در سال ۷۰۰ هزار تن سیمان از نوع پرتلند تولید خواهد کرد و با احداث آن کمبود سیمان تا حدی در کشور مرتفع خواهد شد. جز کارخانه‌های موجود تاکنون برای شهرهای یزد، کاشان، مازندران، اصفهان، بندرعباس، چابهار، رضائیه، کرمانشاه، کردستان، همدان، زاهدان و بهبهان پروانه کارخانه سیمان صادر شده است. با احداث این کارخانه جمع ظرفیت تولید سیمان کشور به حدود ٢٤ میلیون تن در سال خواهد رسید. منبع: روزنامه آیندگان، ۲۲ خرداد ۱۳۵۳، ص ۳. ارسال: مجید داداش‌نژاد ۱۴۰۲/۰۳/۳۱ تلگرام | ایتا | سایت
💠 جمعه بازار بازاری بین بازار بزرگ و بازار کهنه ✍️ سیدمحسن محسنی پیوسته این پرسش برایم مطرح بود که آیا بازار کهنه به بازار بزرگ به صورت مسقف وصل بوده است یا نه؟ مرحوم استاد علی اصغر فقیهی در سالنامه دبیرستان حکمت قم در مقاله "مطالبی چند در باره قم" که در سال ۱۳۳۷ - ۱۳۳۶ منتشر کرد، با عنوان "قم قبل از احداث خیابان" بازار قم را در ۲۶ سال قبل از آن توصیف می‌کند. وی بعد از شرح بازار بزرگ ( نو) موقعی که به حسین آباد (انتهای بازار بزرگ از طرف غرب) می‌رسد در خصوص فاصله بین این دو می گوید: "از حسین آباد به طرف میدان کهنه قسمتی که امروز جزو خیابان آذر می‌باشد، بازار بی‌سقفی بود به نام جمعه‌ بازار. بقیه بازار تغییر مهمی نکرده؛ جز آن که سقف‌های کوتاه و سیاه را تبدیل به سقف‌های مرتفع و سفید کرده.اند." (دیروز و امروز قم، بنیاد قم پژوهی، ص ۵۷) از ظاهر این مطلب چنین مستفاد می‌شود که: یک. بازاری به نام جمعه بازار داشته‌ایم. دو. بازار کهنه به صورت مسقف به بازار بزرگ وصل نبوده است. مگر این که بگوییم جمعه بازار بی‌سقف در مجرای خیابان آذر فعلی بوده است، و در مجاور و موازات این جمعه بازار، هر دو بازار کهنه و بزرگ به صورت مسقف به هم وصل بوده‌اند. نکته مهم این است در فرضی که بین هر دو بازار سقفی وجود نداشته است، جمعه بازار مزبور همبستگی و پیوستگی بین این دو را برقرار می‌کرده است. پیوستگی کالبدی موجب پیوستگی اجتماعی می‌شود. امری که در خیابان کشی‌های اخیر خاصه در بافت تاریخی بدان توجهی نمی‌شود. به عبارت دیگر به پیوستگی اجتماعی در طرح‌های شهری توجه جدی نمی‌شود. کشیدن خیابان عمار یاسر بین این دو کالبدِ پیوسته گواه این سخن است. فعلا و تا یافتن قرائن و شواهد دیگر باید به همین اندازه اقتصار شود. ۱۴۰۲/۰۳/۳۱ تلگرام | ایتا | سایت
تلگرام | ایتا | سایت
جلسۀ این هفته بنیاد قم‌پژوهی (نشست ۴۷۱) موضوع: بازدید از بافت تاریخی شهر قم: محلات سیدان، سلطان محمد شریف به همراه همراه بازدید از خانه تاریخی صابری با حضور: - دکتر مصطفی سعادت‌طلب (مدرس دانشگاه، معمار و مجری پروژه) - استاد ابوالفضل قیامی (پژوهشگر و قم‌پژوه) -استاد رضا عزتی (معمار سنتی) - مهندس محمد امیدواریان (پژوهشگر بافت تاریخی و مدرس دانشگاه) زمان: سه‌شنبه مورخ ۱۴۰۲/۰۴/۰۶ - ساعت ۱۷/۳۰ مکان: خیابان چهارمردان - ابتدای کوچه ۲۵ - جنب مسجد سیدان شرکت برای عموم علاقه‌مندان آزاد است. تلگرام | ایتا | سایت