eitaa logo
بنیاد قم‌پژوهی
419 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
72 ویدیو
24 فایل
💠 کانال رسمی بنیاد قم‌پژوهی 🔸تاسیس: ۱۳۸۹ 🔹ارتباط با مدیر کانال: @ghompajoohi https://www.instagram.com/qompajoohi ♦️نشانی: قم: خیابان دورشهر - میدان رسالت - دانشگاه طلوع مهر - بنیاد قم‌پژوهی 🔹تلفکس: 02537831421
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 تاریخچه محله کوچه نو (ادامه) سیّاره در دوران کودکی من اهالی در محله  جلساتی داشتند  که به آن سیاره می گفتند. سیاره در پنجشنبه شب‌ها (شب‌های جمعه) یکی دو ساعت بعد از نماز مغرب و عشا تشکیل می‌شد و تا آخر شب ادامه پیدا می‌کرد. سیاره هر هفته به صورت گردشی در خانه یکی از اهل محل برقرار می‌شد. در آن روز صاحب مجلس ، خانه را آب و جارو می‌کرد و چراغ‌های منزل را روشن می گذاشت تا خانه صفای بیشتری پیدا کند. خانه‌ها هم به اصطلاح امروز سنتی و از خشت و آجر و گچ‌ بود. بوی نم ناشی از آب‌پاچی بر روی آجرهای کف حیاط و پایین دیوارهای آجری را  که در هوا منتشر می‌شد هنوز در مشامم حس می‌کنم . موضوع جلسه بیان مسائل شرعی بود. چون بیشتر محله یا بی‌سواد بودند یا سواد کافی برای خواندن و نوشتن نداشتند ، به اصطلاح  حمد و سوره‌اشان را در همین جلسات درست می‌کردند. بسته  به ایام وفات گاهی روضه مختصری هم خوانده می‌شد.  مرحومان آشیخ غلامعلی و آشیخ هادی فقیهی که با تک‌تک اهل محل آشنا بودند، اداره جلسه و رفع اشکال و حل مسائل شرعی را به عهده داشتند. چهره نحیف و آرام  هر دو را هم در  خاطر دارم. مردمانی صاف و بی‌آلایش که انصافا و به معنای واقعی روحانی بودند. پذیرایی بیشتر با چایی قند پهلو بود. بعد از اتمام جلسه اهل محل به گفت‌وگوهای مختلف می‌پرداختند و از هردری سخن می‌گفتند. تا رسیدن به اواخر شب به‌تدریج هر کسی سبکبار روانه خانه خود می‌شد. به‌راستی مجالس با صفایی بود. مرحوم حاج سیدمحمد برقعی فرزند آیت‌الله سید علی‌اکبر برقعی و صاحب انتشارات قدیمی نوین که در دهه سی در محله ما سکونت داشت به من‌ گفت منشی جلسات سیاره بوده است. پدرم گفت که از دوران کودکی‌اش جلسات سیاره داشته‌اند. این گفته‌ها نشان می‌دهد که سابقه این جلسات باید خیلی قدیمی باشد. جلسات سیاره حدودا تا اوایل انقلاب تداوم داشت و بعد از آن برای همیشه متروک شد. امروز با حاج محمود محسن‌زاده صحبت سیاره و صفای آن روزگاران شد. گفت هر موقع به محل می‌روم گریه‌ام می‌گیرد. "انگار خاکِ قبرَسّون توش پاچیدن". کنایه از  این که محل سوت و کور و مرده شده است. عجیب همین احساس را هم من دارم. از خودم می‌پرسم  چرا صفای آن روزگاران از دست رفته است؟ به‌راستی چرا؟ سیدمحسن محسنی ۱۴۰۲/۱۲/۱۳ تلگرام | ایتا | سایت
نشست‌های پژوهشی موزۀ شیعه (4) 🔸ساخت و بانی‌گری مقابر شیعه پیش از رسمی‌شدن مذهب تشیع در ایران: مطالعۀ آثار خاندان صفی در قم 🔹ریحانه رحیم‌زاده برزکی کارشناسی ارشد مطالعات معماری ایران از دانشگاه تهران 🗓تاریخ و محل برگزاری: چهارشنبه 16 اسفند 1402 هـ ش. ساعت 14 تا 15 تهران، خیابان انقلاب، خیابان قدس، خیابان پورسینا، پلاک 13 مؤسسۀ باستان‌شناسی دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران @shia_museum
آشنایی و معرفی پنجمین اثر تاریخی (باستانی) قم تپه تاریخی صرم تپه صرم مربوط به هزاره اول قبل از میلاد  و در شرق شهرستان قم، از توابع بخش کهک  میان روستاهای صرم و خورآباد واقع شده است. این اثر در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۳۴۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تپه باستانی صرم و سایر اماکن تاریخی و فرهنگی قم به کانال قم گشت بپیوندید. https://t.me/Qomghasht
💢 رجال قم ابوالفضل وکیلی قمی صاحب کتاب شعری به نام فروغ شعر" که انتشارات یاسین آن را احتمالا در اوایل دهه هفتاد منتشر کرده است. مقدمه کتاب و فهرست آثار وی و شعری درباره قم مندرج در همان کتاب جهت معرفت به احوال او منتشر می‌شود. از آثار جالب توجه او "قفقازیه و مجاهدین ایران - جنگ‌های ایران و روس و غلام یحیی و پیشه‌وری" است که انتشارات ناصر خسرو و موسسه عطایی آن را منتشر کرده است. نکته جالب این که از نام جعلی آذربایجان در اطلاق بر سرزمین‌های شمالی رود ارس که موجب خدشه‌دار شدن تمامیت ارضی ایران است استفاده نکرده است. و جنگ‌های ایران و روس را برخلاف عده‌ای مغرض (که آن را جنگ آذربایجان و روس گفته‌اند) طبق واقعیت‌های مسلم تاریخی به‌درستی جنگ ایران و روس نامیده است. قمی‌های اصیل مردمانی میهن دوست‌اند. سیدمحسن محسنی ۱۴۰۲/۱۲/۱۴ تلگرام | ایتا | سایت
💢 نامه حضرت آیت‌الله مرعشی نجفی به محمدباقر متولی باشی به هنگام بیماری در تهران (۱۳۱۷ش) پی‌نوشت: محمدباقر حسینی متولی‌باشی و فرزندانش حسین مشهور به سالار التولیه و ابوالفضل مشهور به مصباح التولیه سال‌های سال گرفتار بیماری اعصاب، چاقی و درد پا بودند؛ به طوری که او از سال ۱۳۱۰ تا سال ۱۳۱۹ خانه نشین شده بود. به نظر می‌رسد ازدواج خاندانی به مدت چهار صد سال یکی از عوامل بروز این گونه بیماری‌ها در این خاندان بود؛ چنان‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد او با همسرش سکینه خانم مشهور به حاجیه خانم دختر سیدمحمد ناظم التولیه پسر سیدحسین متولی‌باشی عموزاده بودند، یا این‌که همسر علی‌اصغر خان دربانی نماینده قم در مجلس شورای ملی خواهر متولی‌باشی بود. از همه مهم‌تر آن‌که به دلیل حاکمیت این ایده در این خاندان، ابوالفضل تولیت به امید فرزندآوری دو بار با دو خواهر (فاطمه و بتول خانم دختران ابوالحسن ناصرالتولیه یا میرزایی) که به لحاظ نسبی دختر عمو و دختر خاله بودند ازدواج کرد. شایان ذکر است همسر سوم ابوالفضل تولیت طاهره خانم متولد ۱۳۲۰ ش‌ از خاندان فرخ خان غفاری کاشانی بود. بنمایه: مرکز اسناد آستان مقدس فاطمی دکتر احمد جمراسی ۱۴۰۲/۱۲/۱۵ تلگرام | ایتا | سایت
آشنایی و معرفی هفتمین اثر تاریخی (باستانی) قم چاله‌غار وشنوه (چال‌غار - چهار غار) مجموعه معادن مس چاله غار وشنوه، مربوط به هزاره (۸۰۰ سال) قبل از میلاد  و در شهرستان قم، بخش کهک، دهستان فردو، کوه‌های جنوبی روستای وشنوه واقع شده است. این اثر در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۳۶۴۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این غارها طبیعی نیست، دستکند(حفاری بادست) یا باقیمانده چاله‌های معادن است. عکس‌های منتشره پیرامون این غار که دارای استلاگتیت و استلاگمیت و نور پردازی است، جعلی بوده و ربطی به این غار ندارد. در ادامه گزارش‌ها و عکس‌هایی که ادمین کانال گرفته منتشر می‌شود. در این منطقه ۲۱ معدن قدیمی با تونل‌های متعدد و همچنین آثار کوره‌های ذوب مس به همراه قطعات متعددی آثار فلزی کشف شده که به میراث فرهنگی قم منتقل شده است. کاوش‌های این منطقه را دکتر وایز گبر آلمانی و دکتر مومن‌زاده در سال ۱۹۶۹م انجام داده‌اند. مطابق آخرین مقاله تحقیقی درج شده در سایت qoqnus.com و مطابق آثار کشف شده (مقاله در ادامه گزارشات منتشر شده) این معادن علاوه بر استخراج مس و ذوب فلزات، جایگاه "نیایشگاهی و مکان مقدس" هم داشته است. گزارشات تکمیلی را در کانال "قم گشت" ببینید. اطلاعات و منابع قابل دسترس در حوزه "تاریخ، فرهنگ و طبیعت" قم را به نشانی ادمین کانال بفرستید. https://t.me/Qomghasht
💢 به کارگیری خونه برای آشیانه حیوانات در گویش قمی یکی از مختصات گویش قمی استفاده از واژه "خونه / خانه" به جای آشیانه یا لانه برای حیوانات است. قمی‌ها در ترکیبات اضافی زیر مضاف را بدون کسره به مضاف الیه اضافه می‌کنند. ممکن است چنین استفاده‌ای منحصر به قم نباشد. چند نمونه ذکر می کنیم: خونه مار / خونه - مار خونه گنجیش/ گنجیشک/ گنجشک خونه زنبور خونه موش خونه خرگوش شتر خون/ شتر خونه/ شترخانه/ خانه شتر شاغال خون/ شاغال خونه/ شغال خانه/ خانه شغال سیدمحسن محسنی ۱۴۰۲/۱۲/۱۵ تلگرام | ایتا | سایت
جلسه این هفته بنیاد قم‌پژوهی (نشست ۵۰۵) موضوع: انواع آجرهای سنتی قم نحوه ساخت و پُخت در گذشته و امروز و تفاوت آن‌ها با حضور: - استاد رضا عزتی‌پور، معمار سنتی ↙️ زمان: سه‌شنبه۱۴۰۲/۱۲/۱۵، ساعت ۱۹ ↙️ مکان: میدان رسالت - دانشگاه طلوع مهر شرکت برای عموم علاقه‌مندان آزاد است. تلگرام | ایتا | سایت
داستان دستان 📆 ۱۶ الی ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ ⏰ ۱۵ الی ۲۲ 🏛 میدان ولیعصر، ابتدای کمربندی به سمت ۷۲ تن، خیابان کلهری، خیابان شمس، ۲۰ متری امام حسین، کوچه یکم، درب ِآخر 🆔 @mirase_karime
14.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣 بهسازی شش کیلومتر محور بافت تاریخی قم/ضرورت توجه به ظرفیت‌های درون‌زای بافت تاریخی مدیرعامل سازمان بهسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر با اشاره به بهسازی و زیباسازی شش کیلومتر از بافت تاریخی، گفت: این اقدام در بهبود ظرفیت‌های گردشگری و افزایش ماندگاری زائران در قم مؤثر است. متن کامل : https://www.qom.ir/KEP1B 📌ویدئو مرتبط است به اهم فعالیت‌های شهرداری قم در بهسازی محورهای تاریخی و فرهنگی 🆔 @shahrdari_qom
💢 تصویری از ورود اولین اتومبیل به شهر قم در سال ١٢٨۵ش در این عکس که در سفرنامۀ "کلود آنه"، نویسنده و روزنامه‌نگار فرانسوی به چاپ رسیده، نمایی از حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه‌س، رودخانۀ قم و یک اتومبیل مرسدس ۴٠ اسب بخار قابل مشاهده است. در بخشی از ترجمۀ فارسی این سفرنامه که با عنوان "گلهای سرخ اصفهان: ایران با اتومبیل: سفرنامه کلودانه" منتشر شده، می‌خوانیم: "... به‌زودی داخل شهر شدیم. ظهر بود که از بازار تنگ قم گذشتیم و ساعتی بعد از ظهر به باغ قشنگ چاپارخانه رسیدیم. درختان انار همه غرق در گل‌های با طراوت سرخ رنگی بود و از همه دل‌انگیزتر کلر نیز با مرسدس انتظار ما را می‌کشید. از قم تا تهران با اتومبیل: پیش از آن هرگز اتومبیلی به قم نرسیده بود. تصمیم گرفتیم قبل از عزیمت، به یادگار این واقعه تاریخی، چند عکس بگیریم و برای این منظور کرانه رودخانه خشك را انتخاب کردیم تا در زمینه آن نمای صحن مقدس نیز زینت بخش عکس یادگاری ما باشد. هر چند ممکن بود این عمل ما از جانب متعصبین شهر نوعی توهین به مقدسات تلقی شود. احمد را با چمدان‌ها در قم گذاشتیم و قرار شد بعد از حرکت ما به تهران عزیمت کند. قول داده بود که بیست و چهار ساعته به تهران خواهد رسید. سپس با اتومبیل رهسپار تهران شدیم ... ." مجید داداش‌نژاد ۱۴۰۲/۱۲/۱۶ تلگرام | ایتا | سایت
🔰 قم قدیم در عهد ناصری 📸 تصویر سمت راست -> دورنمایی از اردوی ناصری و باغی که محل اسکان ملازمان در شهر قم بوده 📸 تصویر سمت چپ-> نمایی از بالای عمارت نواب (جنب حرم) قمرود و اردوی ناصری 🗓 سال ۱۲۷۰ شمسی 🆔 @shahrdari_qom
💢 کهنه‌مانده‌ها بنایی قدیمی در پشت میدان نو (میدان مطهری) کوچه مجاور کوچه خورشتی‌ها تصویربرداری از بناهای این‌چنینی از این‌رو است که احتمال تخریب دارد و چون در نظر بسیاری فاقد ارزش است، مورد توجه واقع نمی‌شوند. معتقدم هر چند در نظر نخست بی‌ارزش بیایند ولی ممکن است محققان  تیزبین نکته‌ای در آن بیابند که در نظر منِ نامحقق نیاید. ممکن است که نویسنده‌ای برای طرح روی کتابش از آن بهره ببرد. ممکن است برای طرح پوستری استفاده شود. ممکن است برای سبک‌شناسی معماری در دوره‌های مختلف موضوع تحقیق قرار گیرد. و ممکن است به کاری بیاید که ما تصور آن را هم نکنیم. اصلا چون این بناهایِ قدیمیِ ساده با تخریب دیگر تکرار نمی‌شوند باید تصویرشان ثبت شود. اساسا هر چیز رو به میرایی و تکرار ناشدنی ارزش ثبت و تصویر‌برداری دارد. بنا ظاهرا به اواخر پهلوی اول یا اوایل پهلوی دوم تعلق دارد. سیدمحسن محسنی ۱۴۰۲/۱۲/۱۷ تلگرام | ایتا | سایت
آشنایی و معرفی نهمین اثر تاریخی - باستانی قم میل‌های راهنما فانوس‌هایی در دل کویر نمادی برای راهنمایان جاده‌های باستانی با معرفی معروف‌ترین میل‌های راهنمای قم میل سنگی ميم،  علی آباد، شهرستان، صفرعلی ،امامزاده عبدالله قلعه‌چم، امامزاده جعفر راهجرد، چاهک، دره مقبول‌آباد میل، تک بنایی است که در قدیم به آن چراغدان و چراغ‌پایه نیز گفته می‌شد. میل راهنما در لغت به معنای کانون یا محل نور و روشنایی و جای نار (آتش ) است. در دوران پیش از اسلام مناره یا میل راهنما را جهت راحتی مسافران می‌ساختند. این راهنمای قافله‌ها و راهنمایان کاروان‌ها را عموماً در کنار راه‌ها و جاده‌ها می‌ساختند و در تاج آن‌ها آتشی روشن کرده تا گمگشتگان با دیدن نور آن‌ها در شب‌های تاریک یا روزهای مه گرفته راه را از بی‌راه تشخیص دهند. مناره‌ها یا میل‌ها، از همان ابتدای ساخت‌شان بنایی مستقل بوده‌اند و ربطی به بنایی دیگر نداشته‌اند. از میل‌ها در دوران باستان برای پیام‌رسانی، پست و راهنمایی راه‌ها استفاده می‌شده؛ هر چند تزئین‌های عالی آن‌ها جای بحث دربارهٔ کاربردشان را بازمی‌گذارد. بیشتر میل‌های ایران متعلق به سده‌های چهارم تا ششم هستند. همگی میل‌ها یک پلکان برای بالا رفتن دارند و بعضی هم (مثل منار گار) دو پلکان مارپیچی و کاملاً مجزا دارند.