💢 کهنهماندهها
بازمانده گچبریهای منارههای غیاثیه
بر روی سردرب مدرسه کهن غیاثیه از آثار اوائل قرن نهم اندک گچبریهای کهن بازمانده است که نشان میدهد رویه و آرایه قدیمی تمامی به همین شیوه بوده است. چون احتمال میدهم به مرور از بین برود مبادرت به تصویر برداری کردم. البته باید عکسبرداری فنی و حرفهای بشود. شاید بتوان با هوش مصنوعی از همین بازماندهها تصویری کامل و مجازی از صورت قدیمی آن به دست آورد؛ کاری که از من ساخته نیست. البته آزادسازی زیر سردرب هم از کارهایی است که باید انجام شود. اینگونه استفادهها بر خلاف شان اثر به نظر میرسد.
سیدمحسن محسنی
۱۴۰۳/۰۱/۱۸
#مناره_های_غیاثیه
#عکس
#بنیاد_قم_پژوهی
تلگرام | ایتا | سایت
💢 رمضان در فرهنگ مردم روستای دستگرد قم
پخت نان مخصوص (بیست و هفتمی)
در روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان طبق رسم و عقیدهای کهن، در خانههایی که پخت نان برای مصرف خانواده انجام میشود، چند چانه خمیر را هم گرفته و روی آن سیاهدانه میپاشند و در آخر کار پخت، آنها را داخل تنور میگذارند تا پخته شود. این گردهنان که در اندازههای کوچک و ضخیم تهیه میشود، پس از خشک شدن برای برکت انبارهای غلات و حبوبات مصرفی خانه، داخل آنها گذاشته میشود و بر این عقیدهاند که برکت پیدا میکند و کسانی هم که پخت نان ندارند، به دیگران سفارش میدهند که حداقل یک قرص از این نان را که نام (بیست و هفتمی) دارد، برایشان بپزند و آرد این نوع نان هم معمولاً از دست زنان سیده و یا زنانی که نامشان فاطمه است تهیه میشود.
مصطفی جعفرزاده دستجردی
۱۴۰۳/۰۱/۱۹
#فرهنگ_عامه
#بنیاد_قم_پژوهی
تلگرام | ایتا | سایت
بنیاد قمپژوهی
💢 رمضان در فرهنگ مردم روستای دستگرد قم پخت نان مخصوص (بیست و هفتمی) در روز بیست و هفتم ماه مبارک رم
💢 رمضان در فرهنگ مردم روستای دستگرد قم
پخت نان مخصوص (بیست و هفتمی)
پخت نان توسط مرحومه «عمه عصمت»
روستای دستگرد قم، منزل حاج سیدرضا حسینی
عکاس: سیدمهدی حسینی
مصطفی جعفرزاده دستجردی
۱۴۰۳/۰۱/۱۹
#فرهنگ_عامه
#عکس
#بنیاد_قم_پژوهی
تلگرام | ایتا | سایت
💢 کهنهماندهها
سنگنبشت حبس موبد
مجاور کوچه ۵۹ خیابان امام
متن سنگنبشت
"حبس ابدی نمود حاج محمد حسین یزدی این رقبه حوضخانه را برای مسجد مقابل و دو مغازه بر خیابان تحتانی را به انضمام محوطه متصل عقب مُغازه ها نیز حبس ابد نمود که اجاره آنها به نظر متولی و ناظر بر طبق ورقه وصیتنامه صرف تعمیر مسجد و آبانبار مقابل و مازاد مصرف تعزیه خامس آلعبا شود. فی ۱۲ ع ۱ سنه ۱۳۷۴ قمری"
توضیحات
۱. حبس موبد یعنی تا عین موضوع حبس موجود است حبس نیز باقی است.
۲. حاج محمد حسین یزدی، یزدیتبار و از تجار معروف قم در دوران پهلوی. پدرم که با او مراوده داشته است میگوید صاحب نیم دنگ از کارخانه ریسباف بوده و در تهران و قم (گذر خان با تشکر از یادآوری جناب رضوی) مسکن داشت. و اضافه کرد همه کاره آشیخ عبدالکریم بوده است. به علت کهولت سنش پرسیدم که آشیخ عبدالکریم یا آیتالله بروجری؟ مجدد گفت آشیخ عبدالکریم و ادامه داد وجوهی که از خارج برای حاج شیخ میرسید به دست ایشان اداره میشد.
۳. مسجد روبهروی آن مشهور به مسجد یزدیها است. (تذکر جناب سیدحسن رضوی)
سیدمحسن محسنی
۱۴۰۳/۰۱/۱۹
#سنگ_نبشته
#بنیاد_قم_پژوهی
تلگرام | ایتا | سایت
💢 وضعیت نابهسامان جدارۀ بیرونی بقعۀ شیخ اباصلت واقع در محلۀ دروازهری
حسن صالحی
۱۴۰۳/۰۱/۱۹
#بقعه_شیخ_اباصلت
#عکس
#بنیاد_قم_پژوهی
تلگرام | ایتا | سایت
💢 یک ویژگی واجشناختی در لهجه قمی
در لهجه قمی، واج "ژ" وجود ندارد و در واژههایی که این واج را دارند، تبدیل به واج "ج" میشود. این واقعیت حکم میکند تا زبانشناسان، علت آن را از دیدگاه زبانشناسی تاریخی مورد تحقیق قرار دهند.
ده نمونه برای این ابدال:
۱. آجان: آژان.
۲. بیجامه: پیژامه
۳. بیجن: بیژن.
۴. جاندار: ژاندارم
۵. جاندارمری: ژاندارمری
۶. جاکت: ژاکت
۷. جیگول: ژیگول.
۸. رِجِه: رِژِه.
۹. منیجه: منیژه.
۱۰. ویجه: ویژه.
با درخواست اصلاح و تکمیل.
علیرضا فولادی
۱۴۰۳/۰۱/۱۹
#اصطلاحات_قمی
#بنیاد_قم_پژوهی
تلگرام | ایتا | سایت
💢 کتیبه آبانبار لبچال
سیدمحمود چاوشی
۱۴۰۳/۰۱/۲۰
#کتیبه
#آب_انبار_لب_چال
#بنیاد_قم_پژوهی
تلگرام | ایتا | سایت