💠 دروازه ری (۲)
✍️ محسن اسماعیلی
از گاراژ واقع در گوشه همین دروازه بود که روستانشینان و عشایر کلکو و دشت مسیله با اتوبوس دماغداری که با هندل روشن میشد با دنیای محصور در میان کوچههای باریک محلههای شهری خداحافظی میکردند و به سوی دشتهای کویری قمرود و مسیله میرفتند تا در دل کویر از هرچه آدمی را محدود میکند، رهایی يابند. به سوی زندگی در شوره زار و پرورش و پرورش شتر و گوسفند و بز در زیر آسمان
بیرون همین دروازه بود که پردهخوانان و مارگیران و پهلوانان بساط خود را میگستردند. معرکه راه می انداختند. مردم را به دور خود جمع میکردند تا هم روزگار بگذارند و هم مردم را با افسون خویش از خود بیخود کنند.
شب و روز نداشت. به زیر دروازه که میرسیدی همواره چیزی خوش یا ناخوش وجود داشت که دمی ترا از تو بستاند و خیالت را برانگیزد. بوی نان سنگک تازهای، دود کبابی، تاریکی و خموشی قبرستان شیخ اباصلتی. چوب بازی و طبل و دهل برای تازه دامادی و گاه جنازه جوانی که به قول امروزیان اوردوز کرده بود. اینها غبارهایی است از گذر طوفان عمر که بر جانم نشسته. دروازه اکنون در غبار خط پنهان شده است.
۱۴۰۲/۰۷/۲۲
#بنیاد_قم_پژوهی
تلگرام | ایتا | سایت
💢 بقایای قلعه عبدالله
با پایههای سنگی احتمالا ساسانی و بقایای خشتی و گلی دوره اسلامی میانه
جاده قدیم قم - کاشان
آثارثبتی میراث قم
حسین صادقی
۱۴۰۲/۰۷/۲۲
#بنیاد_قم_پژوهی
تلگرام | ایتا | سایت
💢 مدرسه علمیه جهانگیرخان (جانیخان)
روبهروی مسجد جامع
عکاس: فاطمه خانعلی
۱۴۰۲/۰۷/۲۲
#بنیاد_قم_پژوهی
تلگرام | ایتا | سایت
@fatemeh__khanali
14.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣 بازآفرینی ۶ کیلومتر محور تاریخی فرهنگی قم/بهرهبرداری از راه دسترسی مسجد جامع و تکمیل محور عشقعلی
مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر گفت: محور تاریخی فرهنگی از حرم مطهر تا چهل اختران و امامزاده موسی مبرقع(ع) به طول ۶ کیلومتر و ۱۷ ریز پروژه برای توسعه حضور زائران در دستور کار قرار گرفت.
متن کامل خبر:
https://www.qom.ir/DYPV6
🆔 @shahrdari_qom
از محلۀ چارمندون قم تا شیخ الاسلام شدن در تایلند
شیخ احمد قمی و وارد کردن تشیع به تایلند
حدود چهارصد سال پیش، در سال ۱۶۰۰ میلادی مردی قمی و از محلۀ چارمندان (یاچارمردان یا به تلفظ مردم قم: چارمندون) که هم عالم بود هم تاجر، ظاهراً برای تجارت و به گونهای که قرائن نشان میدهد برای ترویج مذهب تشیع از شهر قم کوچ کرد و روانۀ کشور سیام آن روز و تایلند امروز شد، سرزمینی که از جملۀ آبادترین و پرجمعیتترین کشورهای آسیای جنوب شرقی بوده و هست. شیخ احمد با حسن عمل و رفتاری پسندیده و رعایت انصاف در تجارت، نظر پادشاه و مردم را به خود جلب کرد. آنگاه به تبلیغ و ترویج مذهب تشیع در آن سرزمین پرداخت.
دین اسلام از چند قرن قبل در سیام راه یافته و بنابراین زمینه برای پذیرفتن مذهب تشیع آماده بود؛ بهویژه که شیخ احمد در دستگاه سلطنتی از مقام شامخی برخوردار شده بود، لذا گروهی به این مذهب گرویدند و مجلس و تکیهای مخصوص خود بنا کردند.
شیخ احمد توانست در دستگاه سلطنتی سیام مذهب شیخ الاسلامی تأسیس کند. وی در شهری به نام آپوتایا، نزدیک بانگکوک، در سنی حدود هشتاد سال از دنیا رفت و آرامگاه او در شهر آپوتایا زیارتگاه است.
(تاریخ مذهبی قم، ص ۱۵۳)
شیخ احمد قمی که به دریافت لقب «چائوفایا راج نایوک» به معنای وزیر اعظم نیز نائل شد در زمان سلطنت شش نفر از پادشاهان سیام ارتباط نزدیکی با دربار و پادشاهان وقت داشت. در دوران سلطنت شاه «فاراسوام سنگدوم» مشاور عالی وی و وزیر خزانهداری شد و مسئولیت همۀ کارهای مربوط به تجارت خارجی را برعهده گرفت. او نخستین کسی بود که در زمان حکمرانی جامعۀ مسلمانان سیام به مقام «چولارا جامونتری» یا شیخ الاسلامی رسید و اجازه یافت تا مذهب شیعۀ دوازده امامی را در جامعۀ تایلند تبلیغ کند.
(جامعه و فرهنگ تایلند، ص ۱۷۶)
🎞 گزارش تصویری از مرقد شیخ احمد قمی در دانشگاهی در تایلند و محترم بودن او نزد مردم
@chsiqs
جلسه این هفته بنیاد قمپژوهی (نشست ۴۸۵)
موضوع: بازدید از محلات قدیمی شهر قم (محله چهل اختران و مسجد جامع )
کوچههای: شاه قلندر، میرزای قمی، گذر یعقوب، عصاری و بازدید از خانه تاریخی چاووشی
با حضور :
- سیدمحسن محسنی، پژوهشگر و قمپژوه
حسین صادقی، دبیر تاریخ و قمپژوه
محمد امیدواریان، پژوهشگر بافت تاریخی و مدرس دانشگاه
↙️ زمان: سهشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۲۵، ساعت ۱۶
↙️ مکان: خیابان آذر، ابتدای ورودی محله چهلاختران
شرکت برای عموم علاقهمندان آزاد است.
#بنیاد_قم_پژوهی
تلگرام | ایتا | سایت
May 11
💢 خانه حاج علی زند
موزه مردمشناسی قم
عکاس: فاطمه خانعلی
۱۴۰۲/۰۷/۲۴
#بنیاد_قم_پژوهی
تلگرام | ایتا | سایت
@fatemeh__khanali :اینستاگرام