💢 شاهنامهخوانی
🔸 جلسه شاهنامهخوانی
🔹 استاد: حسین مقیمی
🔹جلسه چهارم: یکشنبه۱۵مرداد ۱۴۰۲
ساعت۱۸
🔻مکان: قم، انتهای خیابان دورشهر، نبش میدان رسالت
موسسه آموزش عالی طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#شاهنامه
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
5.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️صفر تا صد Word
ترفندهای ویرایش و نگارش
6️⃣قسمت ششم - بخش دوم
📍موضوع: #ماکرونویسی
👨🏻🏫ارائه توسط آقای علی کسرائیان، مدرس دوره صفحهآرایی و ویرایش رایانهای
💢کانون نویسندگان قم
💢موسسه آموزش عالی طلوع مهر
تلگرام | ایتا | سایت
6.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 سروده استاد یساولی، به مناسبت درگذشت خانم اقدس کاظمی قمی
کانون نویسندگان قم، درگذشت این بانوی فرهیخته، شاعر و نویسنده قمی را تسلیت میگوید
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
💢چینش طبیعی و تأثیرگذار اجزای جمله
رضا بابایی
به جملهای که در آن نظم دستوری رعایت شده است، «جملۀ مستقیم» میگویند و غیر آن را «جملۀ غیر مستقیم» میگویند. نظم دستوری جمله به این شرح است:
فاعل + فعل لازم: «سعید آمد.»
فاعل + مفعول + فعل متعدی: «سعید کتاب را آورد.»
مسندٌالیه + مسند + فعل ربطی: «سعید دانشجو است.»
در جملههای غیر مستقیم، نظم بالا به هم میخورد و نویسنده یا شاعر شکل دیگری به جمله میدهد؛ مثلا مینویسد: «بیدار است هنوز چشمهای آرزومندم؛ آیا تو را خواهد دید روزی؟» اگر بخواهیم همین جمله را نظم دستوری داده، به جملۀ مستقیم تبدیل کنیم، باید بنویسیم: «چشمهای آرزومندم هنوز بیدار است؛ آیا روزی تو را خواهد دید؟»
چینش متفاوت کلمات، گاهی فضای جمله را دگرگون میکند. مثلا در بیتهای زیر، جابهجایی چند کلمه، بیت نخست را تعلیمی و بیت دوم را حماسی کرده است:
ـ خدا کشتی آنجا که خواهد برد / و گر ناخدا جامه بر تن درد
ـ برد کشتی آنجا که خواهد خدای / و گر جامه بر تن درد ناخدای
استفاده از جملۀ غیر مستقیم، نیاز به مهارت و ذوق دارد. نویسندگان کارآزموده و چیرهدست از اینگونه جملات ماهرانه استفاده کرده، به نوشتۀ خود آهنگ و هیجان میدهند. برای خلق آثار ممتاز و تأثیرگذار، گاهی چارهای جز مهارتیابی در ساخت جملههای غیر مستقیم نداریم؛ اما برهمزدن نظم دستوری جملات نباید موجب گنگی و دشواری عبارت شود؛ وگرنه باید از زیبایی اینگونه جملات صرف نظر کرد، و سخن خود را مستقیم بگوییم.
به هر روی، جملههایی که در آنها نظم دستوری رعایت نشده است، غلط نیست؛ ولی معمولا درک و فهمشان به آسانی درک و فهم جملههای مستقیم نیست. بهمثل، جملات زیر همگی درستاند:
از خانه به مدرسه آمدم/ آمدم از خانه به مدرسه/ از خانه آمدم به مدرسه/ به مدرسه آمدم از خانه...
با وجود این، همۀ جملات بالا به یک اندازه گویا و زیبا نیستند. شاید نتوانیم بر جملههای بالا عیب دستوری بگیریم، ولی بهحتم برخی از آنها خلاف سنتهای رایج زبانی ما در جملهنویسی است و به همین دلیل، خواننده را سردرگم میکند. در سنت جملهسازی ما، مثلا طبیعیتر آن است که «فعل» در پایان جمله بیاید؛ اگرچه گاهی تقدم فعل بر دیگر اجزای جمله، عبارت را زیباتر میکند؛ مانند «دوست دارم ایران را و همۀ مردمان خوبش را.» بنابراین شاید نتوان قانون فراگیری را بر همۀ جملات حاکم کرد، اما نظم و ترتیب اجزای جمله نباید بهگونهای باشد که خواننده را به زحمت بیندازد. بر نویسنده است که اجزای اصلی و فرعی جمله را بهگونهای چینش و مدیریت کند که خواننده با یکبار خواندن، بلکه با یکبار نظر افکندن، آن را بفهمد و نیازی به دوبارهخوانی و دقت بیشتر نداشته باشد.
۱۴۰۲/۰۵/۱۷
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
7.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢شعرخوانی استاد عباس فرساد با گویش قمی، در برنامه شاهنامهخوانی کانون نویسندگان قم
#شعرقمی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
💢کانون نویسندگان قم و دفتر مهارتافزایی طلوع مهر برگزار میکنند
⬅️ دورهی فوقالعاده تابستان
🔹خواهران برادران
🔸اولین دورهی آموزشی و کارگاهی ویرایش داستان و رُمان
استاد علیاصغر کاویانی
۳۰ساعت(شنبه هرهفته ساعت۱۵ تا ۱۸)
🔸کارگاه داستاننویسی
استاد علیاصغر کاویانی
۱۵ساعت (دوشنبه هرهفته ساعت ۱۵ تا ۱۸)
🔸داستاننویسی تکمیلی
استاد علیاصغر کاویانی
۱۵ساعت (چهارشنبه هرهفته ساعت ۱۵ تا ۱۸)
🔸صفحهآرایی پیشرفته
استاد علی کسرائیان
۱۵ساعت (سه شنبه هرهفته ساعت ۱۵ تا ۱۸)
🔹 ثبتنام: تا ۲۵مرداد ۱۴۰۲
❇️ ثبتنام: غیرحضوری از طریق لینک:
https://evand.com/events/kanoonnevisaneganmordad1402
شمارههای تماس و مسیرهای ارتباط مجازی
🔸کانون نویسندگان قم: ۳۷۸۳۱۴۲۱
🔸دفتر مهارتافزایی طلوع مهر ۳۲۶۱۴۰۷۰
🔸آیدی ارتباط با کانون:
@kanooneqom
🔸آیدی ارتباط با دفتر مهارتافزایی طلوع مهر:
@Toloumehr
🔹شبکههای اجتماعی: تلگرام و ایتا
@kanoonnevisandeganqom
🔹سایت:
www.qomqalam.ir
🔸محل برگزاری کلاسها: ابتدای بلوار امین، کوچه شماره یک، فرعی یک(کوچه سازمان آب) پلاک۵۲
💢کانون نویسندگان قم
💢موسسه آموزش عالی طلوع مهر
تلگرام | ایتا | سایت
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه بیستو نهم: شنبه۲۱ مرداد ۱۴۰۲
ساعت ۱۸
برنامۀ یکشنبههای هرماه:
سعدیخوانی. شاهنامهخوانی. حافظخوانی
شنبۀ هر هفته: جلسه شرح مثنوی
🔻مکان: قم، انتهای خیابان دورشهر، نبش میدان رسالت
موسسه آموزش عالی طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
قالَ الاْمامُ عَلیبنُالْحسَین، زَیْنُالْعابدین عَلَیْهِالسَّلامُ:
سادَةُ النّاسِ فی الدُّنْیا الاَسْخِیاء، وَ سادَةُ الناسِ فی الاخِرَةِ الاتْقیاء.
در این دنیا سرور مردم، سخاوتمندان هستند و در قیامت سیّد و سرور مردم، پرهیزکاران خواهند بود.
بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۵۰
🏴 سالروز شهادت جانسوز حضرت امام سجاد علیهالسلام تسلیت باد.
#تسلیت
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
💢 سعدیخوانی
🔸 جلسه شرح غزلیّات سعدی
🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی
جلسۀ پنجم: یکشنبه۲۲ مرداد۱۴۰۲
ساعت۱۸
🔻مکان: قم، انتهای خیابان دورشهر، نبش میدان رسالت
موسسه آموزش عالی طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#سعدی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
💢فراگیری ویرایش در نود سالگی
ابوالفضل طریقهدار
در اتاق ویرایش نشسته بودم. تلفن زنگ خورد، برداشتم و سلام کردم. خودش را معرفی کرد و گفت: با آقای طریقهدار کار دارم. گفتم: خودم هستم. گفت: میخواهم پیش شما بیآیم. گفتم: شما آدرس بدهید تا خدمت برسم. نشانی موسسه ولی عصر را داد. همان روز به موسسه رفتم، به گرمی، پذیرایی کرد، روبهرویش نشستم. کتاب «انواع ویرایش» بنده، جلویش بود. گفت: از شما تشکر میکنم که این کتاب را نوشتهاید، ویرایش برای آثار فرهنگی و دینی، فن مفید و لازمی است و کتابها باید به صورت پاکیزه به دست علاقهمندان برسد. من مشغول مطالعه این کتاب شما هستم، جاهایی را که نفهمیدهام یادداشت کردهام تا از خودت بپرسم. میخواهم یکبار دیگر این کتاب را بخوانم و شما را خبر کنم تا از من امتحان ویرایش بگیرید. قصدم این نیست که ویراستار شوم، اما دوست دارم از موضوعات این فن، آگاه شوم و خودم هنگام نگارش، کمتر اشتباه کنم. وی جاهایی از کتاب را هم علامت زده بود و ابهامها و سوالهایی داشت که پرسید.
❗️ایشان آیتالله شیخ ابوالقاسم خزعلی، عضو مجلس خبرگان و از فقهای شورای نگهبان بود. بنده هیچگاه با مواضع سیاسیاش، همسویی نداشته و ندارم، اما از روحیه دانشپژوهی و فنآموزیاش، شگفت زده شدم که چگونه در نود سالگی و با وجود مشکلات جسمی، ازجمله کمشنوایی، به دنبال یادگیری ویرایش است. با خود گفتم: اگر به جای ایشان بودم به دنبال عبادت و استغفار و راز و نیاز بیشتر میرفتم، اکنون چه وقت یادگیری ویرایش است؟! در این افکار بودم که به یاد خاطره فقیه نامدار، ابوالحسن علی بن عیسی از ابوریحان بیرونی افتادم، که نوشته است: «لحظههایی پایانی عمر ابوریحان بر بالینش حاضر شدم، در آن حال از من پرسشی علمی کرد، گفتم: اکنون چه جای این پرسش است؟ گفت: ای مرد! کدامیک از این دو کار بهتر است: این مسئله را بدانم و بمیرم یا نادانسته از دنیا بروم؟ من آن مسئله را باز گفتم و فراگرفت و از نزد وی بازگشتم. هنوز بخشی از راه را نپیموده بودم که شیون از خانه او برخاست».
۱۴۰۲/۰۵/۲۲
#ویرایش
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
11.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی
(جلسه بیستو نهم)
استاد علی حیدری یساولی
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
💢جای پای راوی
زهره دربانی
در داستاننویسی، منظر راوی در روایت داستان مهمترین بخش را برعهده میگیرد.
زاویه دید، شیوهای است که نویسنده با آن مواد داستان خود را به خواننده ارائه میکند. انتخاب این زاویه دید بر اساس شخصیتپردازی، گسترش پیرنگ، سبک نگارش، صحنهپردازی و ... اهمیت فراوانی دارد.
زاویه دید یا درونی است یا بیرونی.
در زاویه دید درونی، گوینده یکی از شخصیتهای اصلی یا فرعی داستان است و داستان از زاویه دید اول شخص گفته میشود؛ مثلا:
"آقای عزیز تعجب نکنید. من در منتهای لذت، باز مزه تلخ زهر زندگی را ته زبانم میچشم."
زاویه دید بیرونی به همان شیوه اول شخص نگارش میشود اما این بار گوینده داستان، شخصیت اصلی داستان نیست. شخصی است که ماجرایی را برای ما تعریف میکند و داستان از زبان این شخصیت فرعی بازگو و ویژگی شخصیت از بیرون داستان تشریح میشود؛ یعنی فردی که در داستان هیچ نقشی ندارد. در واقع نویسنده راوی داستان است و داستان از زاویه دید سوم شخص نقل میشود؛ مثلا:
"دو ساعت به ظهر بیدار شدم. برای خداحافظی از میزبانم، آهسته دم دالان رفتم و با احتیاط در زدم. پاورچین وارد اتاق شدم. چراغ روی میز میسوخت. دیدم میزبان با همان پیژامای گلگلی، دستها را جلوی صورتش گرفته و پاهایش را توی دلش جمع کرده است."
در زاویه دید اول شخص، تجربیات و احساسات هیجانانگیز از صمیم قلب نقل میشود و اغلب داستان صمیمانهتر و موثرتر از آب درمیآید.
۱۴۰۲/۰۵/۲۴
#داستان
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت