eitaa logo
کانون نویسندگان قم
2هزار دنبال‌کننده
458 عکس
67 ویدیو
8 فایل
🔹کانال رسمی کانون نویسندگان قم ارتباط با مدیر کانال: @kanooneqom نشانی: قم: خیابان دورشهر،نبش میدان رسالت، جنب دانشگاه طلوع مهر ، کانون نویسندگان قم تلفن: ۳۷۸۳۱۴۲۱ - ۰۲۵
مشاهده در ایتا
دانلود
💢گزارش تصویری نشست ادبی کانون نویسندگان قم/۳ یک‌شنبه۷ خرداد ۱۴۰۲ دانشگاه طلوع مهر کانون نویسندگان قم ارتباط با تلگرام | ایتا سایت کانون نویسندگان قم (آخرین اخبار و اطلاعیه‌ها)
27.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپ ارائه شده در نشست ادبی کانون نویسندگان قم 📍بخشی از فعالیتهای مجازی سه‌گانی‌پردازان 💢 گزارشگر: زهرا گنجعلی ارتباط با تلگرام | ایتا سایت کانون نویسندگان قم (آخرین اخبار و اطلاعیه‌ها)
💢سَبْک‌شناسی در ویرایش عبدالرحیم موگِهی (شمیم) برخی از نویسندگان در نوشته‌هایشان دارای سبک و زبان و حتی واژگان خاص و خارج از زبان معیار هستند. پس ویرایشگر هنگام ویرایش این گونه آثار نباید در سبک و زبان نوشتاری آن دست بَرد و دخل و تصرف کند. برای نمونه هنگامی که پدید آورنده‌ در نوشته‌اش به جای سه واژۀ «همواره»، «بالا» و «پایین»، از واژه‌های ادبیِ «هماره»، «فرازین» و «فرودین» استفاده کرده است، ویراستار دانا و زبردست می‌داند که نباید واژگان ادبیِ نوشته‌ را تغییر دهد. یا بعضی از اهل قلم سَره‌نویس هستند و از واژه‌ها و عبارت‌های غیر فارسی استفاده نمی‌کنند. مثلاً می‌نویسند: - در فراگشتِ فراهماییِ رشته‌های تَشنیکی و مهرازی، رخدادی شگفتانه دیده شد. در این صورت، ویراستار حرفه‌ای می‌داند که در سبک سره‌نویسیِ عبارت پیشین نباید دست بَرد و دخل و تصرف کند. در نتیجه، کلمۀ «فراگشت» را به «فرایند»، «فراهمایی» را به «کنفرانس»، «تشنیکی» را به «فنی»، «مهرازی» را به «معماری»، «رخداد» را به «اتفاق»، و «شگفتانه» را به «عجیب» تغییر نمی‌دهد و عبارت را اینچنین نمی‌کند: - در فرایند کنفرانس رشته‌های فنی و معماری اتفاقی عجیب دیده شد. کانون نویسندگان قم ارتباط با تلگرام | ایتا سایت کانون نویسندگان قم (آخرین اخبار و اطلاعیه‌ها)
با عرض سلام و احترام به استحضار می‌رساند: نشست شرح مثنوی امشب برگزار نمی‌شود. کانون نویسندگان قم
💢قلم مبتدی و حرفه‌ای زهره دربانی بر اساس اینکه نویسنده مبتدی یا حرفه‌ای باشد، توصیف داستان متفاوت می‌شود. گاه در داستان با اوج و فرودهایی روبه‌رو هستیم که در خلال آن و به مرور، شخصیت داستان در مواجهه با رویدادها و اتفاقات به خواننده معرفی می‌شود. این معرفی ضمنی سبب می‌شود تا خواننده با باریک‌بینی و دقت بیشتری با خصایص شخصیت داستان آشنا گردد. علاوه بر این به نویسنده حرفه‌ای این امکان را می‌دهد تا وقایع را با تفصیل و در لفافه و به مرور شرح دهد که در ایجاد داستان‌های فرعی بسیار حائز اهمیت است و در نهایت به درک بهتر محتوا کمک می‌کند. در مقابل، نویسنده مبتدی تفکری عاری از هر پیرایه و آلایش واژگانی و پیچیدگی متن دارد و در نوشتن، ناخودآگاه به سراغ ویژگی‌های شخصیت داستان می‌رود و با چند جمله کوتاه، تمامی خصایص شخصیتی او را در سریع‌ترین وجه ممکن، آشکارا و بی‌آب‌وتاب برملا می‌کند. مثلا نویسنده حرفه‌ای، ویژگی سخاوتمندی را اینطور توصیف می‌کند: هر چه فکر کرد دلش نیامد در دیدارش از آسایشگاه سالمندان فقط برای کارگر قدیمی خاله‌اش که آنجا زندگی می‌کرد، بستنی بخرد. تصمیم گرفت برای همه سالمندان که هشتاد نفر بودند بستنی بخرد و با لذت بستنی خوردن آن‌ها را تماشا کند. کانون نویسندگان قم ارتباط با تلگرام | ایتا سایت کانون نویسندگان قم (آخرین اخبار و اطلاعیه ها)
سالروز ارتحال ملکوتی بنیانگذار کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی(قدس‌سره) را تسلیت عرض می‌نماییم. کانون نویسندگان قم
سالروز قیام ۱۵ خرداد گرامی باد کانون نویسندگان قم
💢در کانون نویسندگان قم عنوان شد: 💢سه‌گانی، شعر ایرانی و دارای حکمت جهانی است حوزه/سومین نشست ادبی کانون نویسندگان قم در موسسه آموزش عالی طلوع مهر با حضور جمعی از شاعران و نویسندگان با موضوع سه‌گانی، شعرایرانی، حکمت جهانی، برگزار شد. به گزارش خبرگزاری حوزه، علیرضا فولادی در سومین نشست ادبی کانون نویسندگان قم در موسسه آموزش عالی طلوع مهر که با حضور جمعی از شاعران و نویسندگان با موضوع “سه‌گانی، شعرایرانی، حکمت جهانی” برگزار شد، به عنوان مقدمه، تصریح کرد: سه‌گانی از خردادماه سال ۱۳۸۹ به صورت رسمی به عرصۀ شعر گام نهاد و تاکنون هم رشد کمی و کیفی چشمگیری داشته و هم توجه شاعران و مخاطبان فراوانی را برانگیخته است. مبدع سه‌گانی با بیان اینکه در کتاب بوطیقای سه‌گانی و مسایل آن نکات مهم این نوع شعر را به رشته تحریر در آورده‌است، تصریح کرد: سه‌گانی قالبی شعری است که از سه مصراع یا سه سطر پدید می‌آید و در پایان آن ضربۀ ذهنی می‌خورد و در سه شاخه کلاسیک، نیمایی و سپید ارائه می‌شود. ادامه مطلب را اینجا بخوانید: http://qomqalam.ir/1402-3/ تلگرام | ایتا | سایت
💢چگونه بنویسیم تا خوانده شویم؟ (۱) عبدالرحیم موگِهی (شمیم) از کلمات نامفهوم و نارایج استفاده نکنیم زبان وسیلۀ انتقال پیام است و باید به گونه‌ای به کار رود که پیام گوینده و نویسنده بهتر فهمیده شود و زودتر به مخاطب برسد. استفاده از کلمات نامفهوم و نارایج با چنین هدفی ناسازگار است و پیام‌رسانی را با مشکل و اختلال روبه‌رو می‌کند: - سَخته است کتاب او نقد و بررسی شود. + سنجیده است کتاب او نقد و بررسی شود. - سبْک مِهرازی ایرانی-اسلامی در جهان شناخته شده است. + سبک معماری ایرانی-اسلامی در جهان شناخته شده است. - نباید پاسخ همسایه را با تَهَکُّم می‌داد. + نباید پاسخ همسایه را با تمسخر می‌داد. ۱۴۰۲/۰۳/۱۸ تلگرام | ایتا | سایت
💢 مثنوی‌خوانی 🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا 🔹 استاد: علی حیدری یساولی 🔹 جلسه بیست‌و‌یکم: شنبه ۲۰خرداد۱۴۰۲ ساعت۱۹:۴۵ برنامۀ یکشنبه‌های هرماه: یکشنبه اول: نشست ادبی. یکشنبه دوم: سعدی‌خوانی. یکشنبه سوم: شاهنامه‌خوانی. یکشنبه چهارم: حافظ‌خوانی. شنبۀ هر هفته: جلسه شرح مثنوی 🔻مکان: قم، انتهای خیابان دورشهر، نبش میدان رسالت موسسه آموزش عالی طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت
💢 سعدی‌خوانی 🔸 جلسه ماهانۀ شرح غزلیّات سعدی 🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی 🔹زمان: یک‌شنبه‌های دوم هرماه جلسۀ دوم: یک‌شنبه۲۱خرداد۱۴۰۲ ساعت۱۹:۴۵ برنامۀ یکشنبه‌های هرماه: یکشنبه اول: نشست ادبی. یکشنبه دوم: سعدی‌خوانی. یکشنبه سوم: شاهنامه‌خوانی. یکشنبه چهارم: حافظ‌خوانی. شنبۀ هر هفته: جلسه شرح مثنوی 🔻مکان: قم، انتهای خیابان دورشهر، نبش میدان رسالت موسسه آموزش عالی طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت
💢کانون نویسندگان قم و دفتر مهارت‌افزایی طلوع مهر برگزار می‌کنند ⬅️ سی‌وششمین دوره کلاس‌های آموزشی 🔹خواهران برادران 🔸نویسندگی استاد محمدرضا آتشین‌صدف ۱۰جلسه(یکشنبه و سه‌شنبه هرهفته ساعت ۱۶:۳۰) 🔸داستان‌نویسی مقدماتی استاد علی اصغر کاویانی ۱۰جلسه(شنبه و دوشنبه هرهفته ساعت۱۶:۳۰) 🔸داستان‌نویسی تکمیلی ۱۰جلسه(پنج‌شنبه یک هفته درمیان ساعت ۱۵تا ۱۸ دوجلسه) 🔸صفحه‌آرایی استاد علی کسرائیان ۱۰جلسه (چهارشنبه هرهفته ساعت۱۵ تا ۱۸ دوجلسه) 🔹کلاس‌های دانش‌آموزی ویژه دانش‌آموزان کلاس‌های پنجم تا دهم 🔸نویسندگی خلاق (دختران) استاد خانم شفیعه اسماعیلی ۱۰جلسه (شنبه و دوشنبه هرهفته ساعت۱۰:۳۰ صبح تا۱۲) 🔸داستان‌نویسی(دختران) استاد خانم زهرا نظری (یکشنبه و سه‌شنبه هرهفته ساعت ۱۰:۳۰ صبح تا۱۲) 🔸نویسندگی (پسران) استاد علی‌اصغر کاویانی (چهارشنبه و پنج‌شنبه هرهفته ساعت ۱۰:۳۰صبح تا۱۲) 🔹 زمان ثبت‌نام: تا ۲۶خرداد ۱۴۰۲ ❇️ ثبت‌نام: غیرحضوری از طریق لینک: https://evand.com/events/kanoonnevisanegan36 شماره‌های تماس و مسیرهای ارتباط مجازی 🔸کانون نویسندگان قم: ۳۷۸۳۱۴۲۱ 🔸دفتر مهارت‌افزایی طلوع مهر ۳۲۶۱۴۰۷۰ 🔸آیدی ارتباط با کانون: @kanooneqom 🔸آیدی ارتباط با دفتر مهارت‌افزایی طلوع مهر: @Toloumehr 🔹شبکه‌های اجتماعی: تلگرام و ایتا @kanoonnevisandeganqom 🔹سایت: www.qomqalam.ir 🔸محل برگزاری کلاس‌ها: ابتدای بلوار امین، کوچه شماره یک، فرعی یک(کوچه سازمان آب) پلاک۵۲ 💢کانون نویسندگان قم 💢موسسه آموزش عالی طلوع مهر تلگرام | ایتا | سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 معرفی دوره داستان نویسی توسط مدرس دوره، سرکار خانم زهرا نظری ⬅️ سی‌وششمین دوره کلاس‌های آموزشی 🔹 زمان ثبت‌نام: تا ۲۶خرداد ۱۴۰۲ ❇️ ثبت‌نام: غیرحضوری از طریق لینک زیر: مشاهده لینک (کلیک کنید) شماره‌های تماس: 🔸کانون نویسندگان قم: ۳۷۸۳۱۴۲۱ 🔸دفتر مهارت‌افزایی طلوع مهر: ۳۲۶۱۴۰۷۰ 🔸آیدی ارتباط با کانون: @kanooneqom 🔸آیدی ارتباط با دفتر مهارت‌افزایی طلوع مهر: @Toloumehr 💢کانون نویسندگان قم 💢موسسه آموزش عالی طلوع مهر تلگرام | ایتا | سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 معرفی دوره نویسندگی خلاق توسط مدرس دوره، سرکار خانم شفیعه اسماعیلی ⬅️ سی‌وششمین دوره کلاس‌های آموزشی 🔹 زمان ثبت‌نام: تا ۲۶خرداد ۱۴۰۲ ❇️ ثبت‌نام: غیرحضوری از طریق لینک زیر: مشاهده لینک (کلیک کنید) شماره‌های تماس: 🔸کانون نویسندگان قم: ۳۷۸۳۱۴۲۱ 🔸دفتر مهارت‌افزایی طلوع مهر: ۳۲۶۱۴۰۷۰ 🔸آیدی ارتباط با کانون: @kanooneqom 🔸آیدی ارتباط با دفتر مهارت‌افزایی طلوع مهر: @Toloumehr 💢کانون نویسندگان قم 💢موسسه آموزش عالی طلوع مهر تلگرام | ایتا | سایت
💢 مثنوی‌خوانی 🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا 🔹 استاد: علی حیدری یساولی 🔹 جلسه بیست‌و‌ دوم: شنبه ۲۷خرداد۱۴۰۲ ساعت۱۹:۴۵ برنامۀ یکشنبه‌های هرماه: یکشنبه اول: نشست ادبی. یکشنبه دوم: سعدی‌خوانی. یکشنبه سوم: شاهنامه‌خوانی. یکشنبه چهارم: حافظ‌خوانی. شنبۀ هر هفته: جلسه شرح مثنوی 🔻مکان: قم، انتهای خیابان دورشهر، نبش میدان رسالت موسسه آموزش عالی طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت
💢 شاهنامه‌خوانی 🔸 جلسه ماهانۀ شاهنامه‌خوانی 🔹 استاد حسین مقیمی 🔹جلسه دوم: یک‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت۱۹:۴۵ برنامۀ یکشنبه‌های هرماه: یکشنبه اول: نشست ادبی. یکشنبه دوم: سعدی‌خوانی. یکشنبه سوم: شاهنامه‌خوانی. یکشنبه چهارم: حافظ‌خوانی. شنبۀ هر هفته: جلسه شرح مثنوی 🔻مکان: قم، انتهای خیابان دورشهر، نبش میدان رسالت موسسه آموزش عالی طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت
💢زیبانویسی نخستین گام در زیبانویسی، این است كه به خود بباورانیم كه برای بیان هر مطلبی، می‌توان ده‌‌ها جمله ساخت و لزومی ندارد كه تسلیم جمله‌های تكراری و كلیشه‌ای شد. به‌مثل، اگر نانویسنده‌ای بخواهد از سردی هوا در تهران خبر دهد، سریع می‌نویسد: «هوای تهران سرد است.» اما نویسندۀ حرفه‌ای، گاهی صلاح را در این می‌بیند كه از راه پنهان وارد شود و خواننده را غافل‌گیر كند. مثلا ممكن است بنویسد: «تهران سیبری شده است» یا «مردم تهران، اسكیمو شده‌اند» یا «آسمان، امسال تهران را با قطب جنوب اشتباه گرفته است» یا ده‌ها و صدها جملۀ دیگر. البته گاهی نویسنده همان اولین جملۀ متبادر به ذهنش را می‌پسندد و همان را می‌نویسد؛ ولی این انتخاب، باید از روی فراست و اختیار باشد، نه اجبار و تحمیلِ ذهن تنبل. بر این پایه، هنرجوی نویسندگی، باید ذهن خود را فیزیوتراپی كند و تا می‌تواند آن را ورز دهد، تا از كاهلی و تنبلی برهد و ضرورت ساده‌نویسی را بهانۀ بی‌مایگی در جمله‌سازی نكند. برای این منظور، لازم است مدتی تن به مشق و تمرین دهد. بهترین تمرین در این مرحله، انتخاب مضامینی ساده برای ساختن جمله‌‌های متنوع است. مثلا با خود عهد كند كه برای مضمون ساده‌ای مانند «من دروغ نمی‌گویم» بیست تا سی جملۀ ساده بسازد: ـ كسی از من دروغ نشنیده است. ـ از دهان من دروغ بیرون نمی‌آید. ـ من از دروغ‌گویان نیستم. ـ زبان من هرگز به دروغ نچرخیده است. ـ دروغ در دهان من، مانند آتش در آب است. ـ مرا جز برای راست‌گویی نیافریده‌اند. ـ اگر دروغ‌گویی، توانایی است، من آدم ناتوانی هستم. ـ از دریا، گرد برمی‌خیزد و از من دروغ نه. ـ من و دروغ‌؟! ـ از راست‌گویی زیانی ندیده‌ام كه سودم را در دروغ‌زنی بجویم. ـ از دروغ بیزارم. ـ در همۀ عمر از دروغ گریخته‌ام. ـ راست‌گویی برای من، آسان‌تر از دروغ‌گویی است. من این بازی را تا ساختن ده‌ها جملۀ دیگر می‌توانم ادامه دهم و هر قدر این تمرین را بیشتر تكرار كنم، ذهن خود را برای بیان معانی و مطالب علمی، ورزیده‌تر كرده‌ام. در این مرحله از هنرجویی، لازم است گاهی مطلب ساده‌ای را برگزینیم و برای آن، تا می‌توانیم جمله‌های بلند و كوتاه بسازیم. فقط باید بكوشیم از جادۀ ساده‌گویی بیرون نرویم. رضا بابایی، کتاب «آئین قلم» ۱۴۰۲/۰۳/۲۹ تلگرام | ایتا | سایت
💢 مثنوی‌خوانی 🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا 🔹 استاد: علی حیدری یساولی 🔹 جلسه بیست‌و‌ سوم: شنبه ۳تیر۱۴۰۲ ساعت۱۹:۴۵ برنامۀ یکشنبه‌های هرماه: یکشنبه اول: نشست ادبی. یکشنبه دوم: سعدی‌خوانی. یکشنبه سوم: شاهنامه‌خوانی. یکشنبه چهارم: حافظ‌خوانی. شنبۀ هر هفته: جلسه شرح مثنوی 🔻مکان: قم، انتهای خیابان دورشهر، نبش میدان رسالت موسسه آموزش عالی طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت