eitaa logo
قرآن و امام حسین ع
863 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
747 ویدیو
369 فایل
مطالب کانال: ارتباط امام حسین ع با قران در موارد مختلف عاشوراء آیات الولایه : آیاتی که در قرآن درباره ی 14 معصوم آمده است. علوم قرانی برای تحکیم ایمان و اعتقاد تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜 وَ بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنْ‌ مُحَمَّدِ بْنِ‌ مَسْعُودٍ قَالَ‌ حَدَّثَنَا جَبْرَئِيلُ‌ بْنُ‌ أَحْمَدَ قَالَ‌ حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ‌ جَعْفَرِ بْنِ‌ وَهْبٍ‌ الْبَغْدَادِيُّ‌ وَ يَعْقُوبُ‌ بْنُ‌ يَزِيدَ عَنْ‌ سُلَيْمَانَ‌ بْنِ‌ الْحَسَنِ‌ عَنْ‌ سَعْدِ بْنِ‌ أَبِي خَلَفٍ‌ الزَّامِّ‌ عَنْ‌ مَعْرُوفِ‌ بْنِ‌ خَرَّبُوذَ قَالَ‌: قُلْتُ‌ لِأَبِي جَعْفَرٍ الْبَاقِرِ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ أَخْبِرْنِي عَنْكُمْ‌ قَالَ‌ نَحْنُ‌ بِمَنْزِلَةِ‌ النُّجُومِ‌ إِذَا خَفِيَ‌ نَجْمٌ‌ بَدَا نَجْمٌ‌ مِنَّا أَمْنٌ‌ وَ أَمَانٌ‌ وَ سِلْمٌ‌ وَ إِسْلاَمٌ‌ وَ فَاتِحٌ‌ وَ مِفْتَاحٌ‌ حَتَّى إِذَا اسْتَوَى بَنُو عَبْدِ الْمُطَّلِبِ‌ فَلَمْ‌ يُدْرَ أَيٌّ‌ مِنْ‌ أَيٍّ‌ أَظْهَرَ اللَّهُ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌ لَكُمْ‌ صَاحِبَكُمْ‌ فَاحْمَدُوا اللَّهَ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌ وَ هُوَ يُخَيِّرُ الصَّعْبَ‌ وَ الذَّلُولَ‌ - فَقُلْتُ‌ جُعِلْتُ‌ فِدَاكَ‌ فَأَيَّهُمَا يَخْتَارُ قَالَ‌ يَخْتَارُ الصَّعْبَ‌ عَلَى الذَّلُولِ‌ . 📝معروف بن خرّبوذ گويد به امام باقر عليه السّلام گفتم: مرا از حال خودتان آگاه كنيد فرمود: 🌠 ما به منزلۀ ستارگانيم وقتى ستاره‌اى نهان شود ستاره‌اى ديگر آشكار مى‌گردد، ما امن و امان و سلم و اسلام و فاتح و مفتاحيم، تا آنگاه كه فرزندان عبد المطّلب برابر شوند و هيچ يك از آنها از ديگرى باز شناخته نگردد، خداى تعالى صاحب شما را ظاهر سازد، پس خداى تعالى را حمد كنيد كه او را بين دشوار و رام مخيّر سازد، گفتم فداى شما! كدام را بر مى‌گزيند؟ فرمود دشوار را بررام بر مى‌گزيند. 📚 كمال الدين و تمام النعمة -جلد 1، صفحه 601 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ وَ إِنِّي خِفْتُ الْمَوالِيَ مِنْ وَرائي وَ كانَتِ امْرَأَتي عاقِراً فَهَبْ لي مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا و من از بستگانم بعد از خودم بيمناكم [كه حقّ پاسدارى از آيين تو را نگاه ندارند]؛ و درحالى‌كه همسرم نازا و عقيم است؛ تو ازنزد خود جانشينى به من ببخش. (مریم/۵) ✨✨✨✨✨✨ 📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ عِیسَی‌بْنِ‌دَاوُد النَّجَّارِ قَالَ حَدَّثَنِی أَبُوالْحَسَنِ‌مُوسَی‌بْنُ‌جَعْفَرٍ (علیه السلام) قَالَ کُنْتُ عِنْدَ أَبِی یَوْماً قَاعِداً حَتَّی أَتَی رَجُلٌ فَوَقَفَ بِهِ قَالَ أَفِیکُمْ بَاقِرُ الْعِلْمِ وَ رَئِیسُهُ مُحَمَّدبْنُ‌عَلِیٍّ قِیلَ لَهُ نَعَمْ فَجَلَسَ طَوِیلًا ثُمَّ قَامَ إِلَیْهِ فَقَالَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) أَخْبِرْنِی عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عزّوجلّ فِی قِصَّهًِْ زَکَرِیَّا (علیه السلام) وَ إِنِّی خِفْتُ الْمَوالِیَ مِنْ وَرائِی وَ کانَتِ امْرَأَتِی عاقِراً قَالَ نِعْمَ الْمَوَالِی بَنُو الْعَمِّ وَ أَحَبَّ اللَّهُ أَنْ یَهَبَ لَهُ وَلِیّاً مِنْ صُلْبِهِ وَ ذَلِکَ أَنَّهُ فِیمَا کَانَ عَلِمَ مِنْ فَضْلِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) قَالَ یَا رَبِّ أمَعَ مَا شَرَّفْتَ مُحَمَّداً (صلی الله علیه و آله) وَ کَرَّمْتَهُ وَ رَفَعْتَ ذِکْرَهُ حَتَّی قَرَنْتَهُ بِذِکْرِکَ فَمَا یَمْنَعُکَ یَا سَیِّدِی أَنْ تَهَبَ لَهُ ذُرِّیَّهًًْ مِنْ صُلْبِهِ فَیَکُونَ فِیهَا النُّبُوَّهًُْ قَالَ یَا زَکَرِیَّا قَدْ فَعَلْتُ ذَلِکَ بِمُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ لَا نُبُوَّهًَْ بَعْدَهُ وَ هُوَ خَاتَمُ الْأَنْبِیَاءِ وَ لَکِنَّ الْإِمَامَهًَْ لِابْنِ عَمِّهِ وَ أَخِیهِ عَلِیِّ‌بْنِ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام) مِنْ بَعْدِهِ وَ أَخْرَجْتُ الذُّرِّیَّهًَْ مِنْ صُلْبِ عَلِیٍّ (علیه السلام) إِلَی بَطْنِ فَاطِمَهًَْ بِنْتِ مُحَمَّدٍ (سلام الله علیها) وَ صَیَّرْتُ بَعْضَهَا مِنْ بَعْضٍ فَخَرَجَتْ مِنْهُ الْأَئِمَّهًُْ حُجَجِی عَلَی خَلْقِی وَ إِنِّی مُخْرِجٌ مِنْ صُلْبِکَ وَلَداً یَرِثُکَ وَ یَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ فَوَهَبَ اللَّهُ لَهُ یَحْیَی (علیه السلام). 📝امام صادق ( عیسی‌بن‌داود نجّار گوید: امام کاظم (برایم حدیث کرد و فرمود: «روزی نزد پدرم نشسته بودم، تا اینکه مردی آمد و در مقابلش ایستاد و گفت: «آیا شکافنده‌ی علم که زعیمش محمّدبن‌علی (است در میان شما است»؟ گفته شد: «آری». سپس او برای مدّت زمانی طولانی نشست، آنگاه در برابر حضرت برخاست و گفت: 🌼«ای فرزند رسول خدا (! مرا از این آیه‌ی خداوند در مورد قصّه‌ی زکریّا (باخبر ساز: وَإِنِّی خِفْتُ الْمَوَالِیَ مِن وَرَائِی وَکَانَتِ امْرَأَتِی عَاقِرًا». ایشان فرمود: «آری، موالی فرزندان عمو می باشند و خداوند دوست داشت که از پشت او برایش یک ولی برگزیند و این بدین‌خاطر بود که وقتی زکریّا از فضیلت محمّد (آگاه شد، گفت: «ای پروردگار من، آیا محمّد (را مفتخر نساختی و او را بزرگ نداشتی و او را بلند آوازه نساختی تا جایی‌که نامش را همراه نام خود قرار دادی، حال ای سرور من چه می‌شود که به او ذرّیّه ای از پشتش ببخشی که نبوّت در میانشان باشد»؟ خداوند فرمود: ✨«ای زکریّا (! من این کار را با محمّد (انجام دادم و نبوّتی بعد از او نیست و او خاتم پیامبران است. امّا امامت را بعد از او به پسر عمو و برادرش علیّ‌بن‌ابی‌طالب (واگذار نمودم و ذرّیّه را از پشت علی (به رحم فاطمه (منتقل ساختم و آن‌ها را از [نسل] یکدیگر به وجود آوردم و از او امامانم (را که حجّت های من در میان بندگانم هستند، خارج گرداندم. من از پشت تو فرزندی بیرون می آورم که وارث تو و وارث آل یعقوب (باشد. پس خداوند یحیی (را به او بخشید». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۱۶ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۳۷۳/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۲۹۴/ البرهان کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📝سیّد بن طاووس در كتاب جمال الاسبوع آورده. وى گويد: ابو محمد صيمرى حديث آورد، گفت: حديث كرد ما را ابو عبد اللّه احمد بن عبد اللّه بجلى به سندى كه به امامان عليهم السّلام بالا برده كه فرمودند: 🌠هركس ثواب نماز خود را براى رسول خدا و امير المؤمنين و اوصياى بعد از آن حضرت عليهم السّلام قرار دهد، خداوند ثواب نمازش را آن‌قدر افزايش مى‌دهد كه از شمارش آن نفس قطع مى‌گردد و پيش از آن‌كه روحش از بدنش برآيد به او گفته مى‌شود: اى فلان! هديۀ تو به ما رسيد، پس امروز روز پاداش و تلافى كردن [نيكى‌هاى]تو است، دلت خوش و چشمت روشن باد به آنچه خداوند برايت مهيّا فرموده، و گوارايت باد آنچه را به آن رسيدى. راوى گويد: [به امام عليه السّلام]عرض كردم چگونه نمازش را هديه نمايد و چه بگويد؟ فرمود: نيّت مى‌كند ثواب نمازش را براى رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله. . . 📚مکیال المکارم در فوائد دعا برای حضرت قائم (علیه السلام) (ترجمه) -جلد 2، صفحه 316 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ فَلَا أُقْسِمُ بِمَوَاقِعِ النُّجُومِ ﭘﺲ ﺑﻪ ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﺳﺘﺎﺭﮔﺎﻥ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻣﻰ ﺧﻮﺭم ،(٧٥) وَإِنَّهُ لَقَسَمٌ لَّوْ تَعْلَمُونَ عَظِيمٌ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﺪﺍﻧﻴﺪ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺍﻳﻦ ﺳﻮﮔﻨﺪﻱ ﺑﺲ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺳﺖ . (واقعه/ ۷۵،۷۶) ✨✨✨✨✨✨ 📜الکاظم (علیه السلام)- أَنَّ هَارُونَ الرَّشِیدَ بَعَثَ إِلَی موسی‌بْنِ‌جَعْفَرٍ (علیه السلام) فَأَحْضَرَهُ فَلَمَّا حَضَرَ عِنْدَهُ قَالَ لَهُ إِنَّ النَّاسَ یَنْسِبُونَکُمْ یَا بَنِی فاطمهًْ (سلام الله علیها) إِلَی عِلْمِ النُّجُومِ وَ أَنَّ مَعْرِفَتَکُمْ بِهَا مَعْرِفَهًٌْ جَیِّدَهًٌْ وَ فُقَهَاءُ الْعَامَّهًِْ یَقُولُونَ إِنَّ رسول الله (صلی الله علیه و آله) قَالَ إِذَا ذَکَرُوا أَصْحَابِی فَاسْکُتُوا وَ إِذَا ذَکَرُوا الْقَدَرَ فَاسْکُتُوا وَ إِذَا ذُکِرَ النُّجُومُ فَاسْکُتُوا وَ أمیرالمؤمنین (علیه السلام) کَانَ أَعْلَمَ الْخَلَائِقِ بِعِلْمِ النُّجُومِ وَ أَوْلَادُهُ وَ ذُرِّیَّتُهُ الَّذِینَ تَقُولُ الشِّیعَهًُْ بِإِمَامَتِهِمْ کَانُوا عَارِفِینَ بِهَا فَقَالَ لَهُ الْکَاظِمُ هَذَا حَدِیثٌ ضَعِیفٌ وَ إِسْنَادُهُ مَطْعُونٌ فِیهِ وَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی قَدْ مَدَحَ النُّجُومَ وَ لَوْ لَا أَنَّ النُّجُومَ صَحِیحَهًٌْ مَا مَدَحَهَا اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ وَ الْأَنْبِیَاءُ کَانُوا عَالِمِینَ بِهَا وَ قَدْ قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی فِی حَقِّ ابراهیم (علیه السلام) خَلِیلِ الرَّحْمَنِ وَ کَذلِکَ نُرِی ابراهیم مَلَکُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِیَکُونَ مِنَ الْمُوقِنِینَ وَ قَالَ فِی مَوْضِعٍ آخَرَ فَنَظَرَ نَظْرَةً فِی النُّجُومِ فَقالَ إِنِّی سَقِیمٌ فَلَوْ لَمْ یَکُنْ عَالِماً بِعِلْمِ النُّجُومِ مَا نَظَرَ فِیهَا وَ مَا قَالَ إِنِّی سَقِیمٌ وَ إِدْرِیسُکَانَ أَعْلَمَ أَهْلِ زَمَانِهِ بِالنُّجُومِ وَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی قَدْ أَقْسَمَ بِهَا فَقَالَ فَلَا أُقْسِمُ بِمَواقِعِ النُّجُومِ وَ إِنَّهُ لَقَسَمٌ لَوْ تَعْلَمُونَ عَظِیمٌ وَ قَالَ فِی مَوْضِعٍ آخَرَ وَ النَّازِعاتِ غَرْقاً إِلَی قَوْلِهِ فَالْمُدَبِّراتِ أَمْراً وَ یَعْنِی بِذَلِکَ اثْنَیْ عَشَرَ بُرْجاً وَ سَبْعَ سَیَّارَاتٍ وَ الَّذِی یَظْهَرُ بِاللَّیْلِ وَ النَّهَارِ بِأَمْرِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ بَعْدَ عِلْمِ الْقُرْآنِ مَا یَکُونُ أَشْرَفَ مِنْ عِلْمِ النُّجُومِ وَ هُوَ عِلْمُ الْأَنْبِیَاءِ وَ الْأَوْصِیَاءِ وَ وَرَثَهًِْ الْأَنْبِیَاءِ الَّذِینَ قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ وَ عَلاماتٍ وَ بِالنَّجْمِ هُمْ یَهْتَدُونَ وَ نَحْنُ نَعْرِفُ هَذَا الْعِلْمَ وَ مَا نَذْکُرُهُ. 📝امام کاظم (علیه السلام)- هارون الرّشید موسی‌بن‌جعفر (علیه السلام) را به حضور خود آورد و گفت: «ای زاده‌ی فاطمه (سلام الله علیها) مردم شما را ستاره‌شناس می‌دانند و می‌گویند: «شماها آن را خوب می‌دانید». درحالی‌که فقهای عامّه می‌گویند: «رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرموده: «درباره‌ی اصحاب من خاموش باشید و درباره‌ی قدر خاموش باشید و درباره‌ی نجوم هم خاموش باشید». و امیرالمؤمنین (علیه السلام) داناترین مردم به نجوم بود و هم فرزندانش که امامان شیعه هستند داناترند. امام کاظم (علیه السلام) فرمود: «این حدیث ضعیف است و سندش مورد طعن است؛ خداوند متعال ستاره‌ها را ستوده و اگر علم نجوم درست نبود خدای عزّوجلّ نمی‌ستود. پیامبران بدان دانا بودند و خدا درباره‌ی ابراهیم خلیل الرّحمن (علیه السلام) فرمود: و این چنین، ملکوت آسمان‌ها و زمین [و حکومت مطلقه خداوند بر آن‌ها] را به ابراهیم نشان دادیم [تا به آن استدلال کند]، و اهل یقین گردد. (انعام/۷۵) و در جای دیگر فرموده: [سپس] نگاهی به ستارگان افکند ... و گفت: «من بیمارم [و با شما به مراسم جشن نمی‌آیم]»!. (صافّات/۸۹-۸۸) و اگر علم نجوم نمی‌دانست، در آن‌ها نمی‌نگریست و نمی‌گفت من بیمارم. ادریس (علیه السلام) اعلم زمانش به نجوم بوده و خداوند متعال سوگند یاد کرده به مواقع نجوم: سوگند به جایگاه ستارگان [و محلّ طلوع و غروب آن‌ها]! در جای دیگر قرآن فرمود سوگند به فرشتگانی که [جان مجرمان را بشدّت از بدن‌هایشان] برمی‌کشند. (نازعات/۱) تا اینکه می‌فرماید و آن‌ها که امور را تدبیر می‌کنند!. (نازعات/۵) و مقصود دوازده برج و هفت سیّاره است و آنچه در شب و روز به فرمان خدای عزّوجلّ پدیدار می‌شود و پس از علم قرآن اشرف از علم نجوم نیست و آن دانش انبیاء (علیهم السلام) و اوصیاء و وارثان انبیاء (علیهم السلام) است که خدای عزّوجلّ فرمود: و [نیز] علاماتی قرار داد و [شب هنگام] به‌وسیله‌ی ستارگان هدایت می‌شوند. (نحل/۱۶) ما هم این علم را می‌شناسیم و آن را فاش نمی‌کنیم. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۵۱۴ القمی، ج۲، ص۳۷۹/ نورالثقلین http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ فِي بِضْعِ سِنِينَ لِلَّهِ الْأَمْرُ مِن قَبْلُ وَمِن بَعْدُ وَيَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ [ ﺍﻟﺒﺘﻪ ] ﺩﺭ ﻇﺮﻑ ﭼﻨﺪ ﺳﺎﻝ . ﻋﺎﻗﺒﺖ ﻭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻛﺎﺭ ﭘﻴﺶ [ ﺍﺯ ﻣﻐﻠﻮﺏ ﺷﺪﻥ ﺭﻭﻣﻴﺎﻥ ] ﻭ ﭘﺲ [ ﺍﺯ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﺭﻭﻣﻴﺎﻥ ]ﻓﻘﻂ ﺩﺭ ﺳﻴﻄﺮﻩ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺧﺪﺍﺳﺖ ، ﻭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ [ ﻛﻪ ﺭﻭﻣﻴﺎﻥ ﭘﻴﺮﻭﺯ ﺷﻮﻧﺪ ] ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺷﺎﺩﻣﺎﻥ ﻭ ﺧﻮﺷﺤﺎﻝ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺷﺪ ، بِنَصْرِ اللَّهِ يَنصُرُ مَن يَشَاءُ وَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﻧﺼﺮﺕ ﻭ ﻳﺎﺭﻱ ﺧﺪﺍ ، [ ﺁﺭﻱ ﺍﻭ ] ﻫﺮﻛﺲ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻳﺎﺭﻱ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ، ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﺍﻭ ﺗﻮﺍﻧﺎﻱ ﺷﻜﺴﺖ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ . (روم/۴،۵) ✨✨✨✨✨✨ 📜الرّسول (صلی الله علیه و آله)- الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ (علیه السلام) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) مَعَاشِرَ النَّاسِ تَدْرُونَ لِمَا خُلِقَتْ فَاطِمَهًُْ (سلام الله علیها) قَالُوا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَعْلَمُ قَالَ خُلِقَتْ فَاطِمَهًُْ (سلام الله علیها) حَوْرَاءَ إِنْسِیَّهًًْ لَا إِنْسِیَّهًٌْ وَ قَالَ خُلِقَتْ مِنْ عَرَقِ جَبْرَئِیلَ (علیه السلام) وَ مِنْ زَغَبِهِ قَالُوا یَا رَسُولَ (صلی الله علیه و آله) اللَّهِ اسْتَشْکَلَ ذَلِکَ عَلَیْنَا تَقُولُ حَوْرَاءُ إِنْسِیَّهًٌْ لَا إِنْسِیَّهًٌْ ثُمَّ تَقُولُ مِنْ عَرَقِ جَبْرَئِیلَ (علیه السلام) وَ مِنْ زَغَبِهِ قَالَ إِذاً أُنَبِّئُکُمْ أَهْدَی إِلَیَّ رَبِّی تُفَّاحَهًًْ مِنَ الْجَنَّهًِْ أَتَانِی بِهَا جَبْرَئِیلُ (علیه السلام) فَضَمَّهَا إِلَی صَدْرِهِ فَعَرِقَ جَبْرَئِیلُ (علیه السلام) وَ عَرِقَتِ التُّفَّاحَهًُْ فَصَارَ عَرَقُهُمَا شَیْئاً وَاحِداً ثُمَّ قَالَ السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ رَحْمَهًُْ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ قُلْتُ وَ عَلَیْکَ السَّلَامُ یَا جَبْرَئِیلُ (علیه السلام) فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ أَهْدَی إِلَیْکَ تُفَّاحَهًًْ مِنَ الْجَنَّهًِْ فَأَخَذْتُهَا وَ قَبَّلْتُهَا وَ وَضَعْتُهَا عَلَی عَیْنِی وَ ضَمَمْتُهَا إِلَی صَدْرِی ثُمَّ قَالَ یَا مُحَمَّدُ (صلی الله علیه و آله) کُلْهَا قُلْتُ یَا حَبِیبِی یَا جَبْرَئِیلُ هَدِیَّهًُْ رَبِّی تُؤْکَلُ قَالَ نَعَمْ قَدْ أُمِرْتَ بِأَکْلِهَا فَأَفْلَقْتُهَا فَرَأَیْتُ مِنْهَا نُوراً سَاطِعاً فَفَزِعْتُ مِنْ ذَلِکَ النُّورِقَالَ کُلْ فَإِنَّ ذَلِکَ نُورُ الْمَنْصُورَهًِْ فَاطِمَهًَْ قُلْتُ یَا جَبْرَئِیلُ (علیه السلام) وَ مَنِ الْمَنْصُورَهًُْ قَالَ جَارِیَهًٌْ تَخْرُجُ مِنْ صُلْبِکَ وَ اسْمُهَا فِی السَّمَاءِ مَنْصُورَهًُْ وَ فِی الْأَرْضِ فَاطِمَهًُْ (سلام الله علیها) فَقُلْتُ یَا جَبْرَئِیلُ (سلام الله علیها) وَ لِمَ سُمِّیَتْ فِی السَّمَاءِ مَنْصُورَهًَْ وَ فِی الْأَرْضِ فَاطِمَهًَْ (سلام الله علیها) قَالَ سُمِّیَتْ فَاطِمَهًَْ (سلام الله علیها) فِی الْأَرْضِ لِأَنَّهُ فَطَمَتْ شِیعَتَهَا مِنَ النَّارِ وَ فُطِمُوا أَعْدَاؤُهَا عَنْ حُبِّهَا وَ ذَلِکَ قَوْلُ اللَّهِ فِی کِتَابِهِ وَ یَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ بِنَصْرِاللهِ بِنَصْرِ فَاطِمَهًَْ (سلام الله علیها).
📝پیامبر (صلی الله علیه و آله)- حضرت صادق (علیه السلام) از پدرش (علیه السلام) و او از جدّش (علیه السلام) روایت نمود: رسول‎ خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: «آیا می‌دانید که فاطمه (سلام الله علیها) چگونه آفریده شد»؟ گفتند: «خدا و رسول او داناتر است». فرمود: «فاطمه (سلام الله علیها) حوریّه‌ای انسانی است. فاطمه (سلام الله علیها) از عرق و موهای ریز بدن جبرئیل آفریده شده است». گفتند: «ای رسول‎ خدا (صلی الله علیه و آله)! پذیرفتن چنین چیزی برای ما دشوار است زیرا شما اوّل می‌گویید که او انسان نیست بلکه حوریّه‌ای انسانی است و سپس می‌فرمایید که از عرق و کرک بدن جبرئیل خلق شده است»؟ فرمود: «جبرئیل برای من سیبی را از میان میوه‌های بهشتی آورد، من از شدّت علاقه جبرئیل را گرفته و به سینه‌ام فشردم، جبرئیل و سیب هر دو عرق کردند و عرق آن‌ها با هم مخلوط شد، سپس جبرئیل گفت: سلام بر تو ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله)! گفتم: سلام بر تو ای جبرئیل! گفت: این سیبی است که خداوند از بهشت برای تو فرستاده است. آن را گرفتم، بوسیدم و روی چشم خود نهادم و بر سینه‌ام فشردم». جبرئیل گفت: «ای محمّد (صلی الله علیه و آله)! این سیب را بخور». گفتم: «ای حبیب من! آیا هدیه‌ی پروردگارم را بخورم»؟ گفت: «آری! به تو امر شده که آن را بخوری و من وقتی آن سیب را دو قسمت کردم تا بخورم، نوری از آن ساطع گردید که مرا به وحشت افکند». جبرئیل گفت: «نترس و آن را بخور، این نور به منصوره (سلام الله علیها) تعلّق دارد». گفتم: «منصوره (سلام الله علیها) کیست»؟ گفت: «دختری است که از صلب تو به وجود خواهد آمد و نام وی در آسمان منصوره (سلام الله علیها) است و در زمین فاطمه (سلام الله علیها)». پس گفتم: «ای جبرئیل! چرا در آسمان منصوره و در زمین فاطمه نامیده شد»؟ گفت: «در زمین فاطمه (سلام الله علیها) نامیده شد برای اینکه شیعیان وی از آتش جهنّم باز نگاه داشته شده‌اند و دشمنانش از دوستی و محبّت وی که نجات‌بخش است محروم می‌مانند و این است معنی کلام خداوند عزّوجلّ است که می‌فرماید: وَ یَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمؤْمِنُونَ بِنَصْرِاللهِ و منظور از نصرت و یاری خداوند همین نصرت خداوند برای شیعیان و دوستداران فاطمه (سلام الله علیها) است که به شفاعت و یاری فاطمه (سلام الله علیها) از آتش دوزخ نجات می‌یابند». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۱، ص۴۳۸ بحار الأنوار، ج۴۳، ص۱۸/ فرات الکوفی، ص۳۲۱؛ «اشکل» بدل «استشکل» کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ وَما مُحَمَّدٌ إِلّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى أَعْقابِكُمْ وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلى عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللهَ شَيْئاً وَ سَيَجْزِي اللهُ الشّاكِرينَ محمّد فقط فرستاده‌‌ی خداست؛ و پيش از او، فرستادگان ديگرى نيز بودند؛ آيا اگر او بميرد يا كشته‌ شود، شما به گذشته [و دوران جاهليّت] باز برمى‌گرديد؟! و هركس به گذشته بازگردد، هرگز به خدا ضررى نمى‌رساند؛ و خداوند به‌زودى شاكران [و ثابت قدمان] را پاداش‌خواهد داد. (آل‌عمران/ ۱۴۴) ✨✨✨✨✨✨✨ 📜الباقر (علیه السلام)- فقال رسول‌الله (صلی الله علیه و آله) فی یوم الغدیر ... مَعَاشِرَ النَّاسِ أُنْذِرُکُمْ أَنِّی رسول‌الله (صلی الله علیه و آله) قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِیَ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مِتُّ أَوْ قُتِلْتُ انْقَلَبْتُمْ عَلی أَعْقابِکُمْ وَ مَنْ یَنْقَلِبْ عَلی عَقِبَیْهِ فَلَنْ یَضُرَّ اللهَ شَیْئاً وَ سَیَجْزِی اللهُ الشَّاکِرِینَ أَلَا وَ إِنَّ عَلِیّاً (علیه السلام) هُوَ الْمَوْصُوفُ بِالصَّبْرِ وَ الشُّکْرِ ثُمَّ مِنْ بَعْدِهِ وُلْدِی مِنْ صُلْبِه. 📝امام باقر (علیه السلام) ای گروه مردم! شما را انذار می‌کنم که من فقط پیامبرو رسول‌خدا (صلی الله علیه و آله) هستم که پیش از او پیامبران و فرستادگان (علیه السلام) گذشتند، پس اگر من بمیرم یا کشته شوم آیا شما به دوران جاهلیّت پیش از اسلام برخواهید گشت؟ و هرکس که عقب‌گرد کند هرگز به خدا گزند و زیانی نرساند و به زودی که خدا سپاسگزاران را پاداش دهد. بدانید در این سوره علی موصوف به صبر و شکر شده و پس از او فرزندانش که از صلب من هستند. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۷۸۶ بحارالأنوار، ج۳۷، ص۲۱۱/ التحصین لابن طاوس، ص۵۸۵/ الیقین، ص۳۵۴ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📝ابو بصير گويد: امام صادق عليه السلام فرمود: طوبى بر آن كس ارزانى باد كه هنگامى كه قائم ما از نظرها بدور است امر (ولايت) ما را محكم نگهدارد، و دلش بعد از هدايت به انحراف كشيده نشود، عرض كردم: قربانت گردم، طوبى چيست‌؟ فرمود: درختى است در بهشت كه ريشه‌اش در خانۀ حضرت على عليه السلام قرار دارد، و مؤمنى نيست كه شاخه‌اى از آن درخت، در خانۀ او نباشد، و فرمودۀ خداوند است: «طُوبى‌ لَهُمْ‌ وَ حُسْنُ‌ مَآبٍ‌» (خوشا بر احوال آنان و مقام نيكويشان - رعد ٢٩:١٣). 📚 معانی الأخبار - 1، صفحه 263 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)- عَنْ سَعْدِ‌بْنِ‌عَبْدِاللهِ الْقُمِّیّ: عَنِ القَائِمِ صَاحِبِ‌الْأمْرِبْنِ‌الْحَسَنِ (علیه السلام) قَالََ قُلْتُ فَأَخْبِرْنِی یَا مَوْلَایَ عَنِ الْعِلَّهًِْ الَّتِی تَمْنَعُ الْقَوْمَ مِنِ اخْتِیَارِ إِمَامٍ لِأَنْفُسِهِمْ قَالَ مُصْلِحٍ أَوْ مُفْسِدٍ قُلْتُ مُصْلِحٍ قَالَ فَهَلْ یَجُوزُ أَنْ تَقَعَ خِیَرَتُهُمْ عَلَی الْمُفْسِدِ بَعْدَ أَنْ لَا یَعْلَمَ أَحَدٌ مَا یَخْطُرُ بِبَالِ غَیْرِهِ مِنْ صَلَاحٍ أَوْ فَسَادٍ قُلْتُ بَلَی قَالَ فَهِیَ الْعِلَّهًُْ وَ أُورِدُهَا لَکَ بِبُرْهَانٍ یَنْقَادُ لَهُ عَقْلُکَ أَخْبِرْنِی عَنِ الرُّسُلِ الَّذِینَ اصْطَفَاهُمُ اللَّهُ تَعَالَی وَ أَنْزَلَ عَلَیْهِمُ الْکِتَابَ وَ أَیَّدَهُمْ بِالْوَحْیِ وَ الْعِصْمَهًِْ إِذْ هُمْ أَعْلَامُ الْأُمَمِ وَ أَهْدَی إِلَی الِاخْتِیَارِ مِنْهُمْ مِثْلُ مُوسَی (علیه السلام) وَ عِیسَی (علیه السلام) هَلْ یَجُوزُ مَعَ وُفُورِ عَقْلِهِمَا وَ کَمَالِ عِلْمِهِمَا إِذَا هَمَّا بِالاخْتِیَارِ أَنْ یَقَعَ خِیَرَتُهُمَا عَلَی الْمُنَافِقِ وَ هُمَا یَظُنَّانِ أَنَّهُ مُؤْمِنٌ قُلْتُ لَا فَقَالَ هَذَا مُوسَی (علیه السلام) کَلِیمُ اللَّهِ مَعَ وُفُورِ عَقْلِهِ وَ کَمَالِ عِلْمِهِ وَ نُزُولِ الْوَحْیِ عَلَیْهِ اخْتَارَ مِنْ أَعْیَانِ قَوْمِهِ وَ وُجُوهِ عَسْکَرِهِ لِمِیقَاتِ رَبِّهِ سَبْعِینَ رَجُلًا مِمَّنْ لَا یَشُکُّ فِی إِیمَانِهِمْ وَ إِخْلَاصِهِمْ فَوَقَعَتْ خِیَرَتُهُ عَلَی الْمُنَافِقِینَ قَالَ اللَّهُ تَعَالَی وَ اخْتارَ مُوسی قَوْمَهُ سَبْعِینَ رَجُلًا لِمِیقاتِنا إِلَی قَوْلِهِ لَنْ نُؤْمِنَ لَکَ حَتَّی نَرَی اللهَ جَهْرَةً فَأَخَذَتْهُمُ الصَّاعِقَةُ بِظُلْمِهِمْ فَلَمَّا وَجَدْنَا اخْتِیَارَ مَنْ قَدِ اصْطَفَاهُ اللَّهُ لِلنُّبُوَّهًِْ وَاقِعاً عَلَی الْأَفْسَدِ دُونَ الْأَصْلَحِ وَ هُوَ یَظُنُّ أَنَّهُ الْأَصْلَحُ دُونَ الْأَفْسَدِ عَلِمْنَا أَنْ لَا اخْتِیَارَ إِلَّا لِمَنْ یَعْلَمُ مَا تُخْفِی الصُّدُورُ وَ مَا تَکِنُّ الضَّمَائِرُ وَ تَتَصَرَّفُ عَلَیْهِ السَّرَائِرُ وَ أَنْ لَا خَطَرَ لِاخْتِیَارِ الْمُهَاجِرِینَ وَ الْأَنْصَارِ بَعْدَ وُقُوعِ خِیَرَهًِْ الْأَنْبِیَاءِ عَلَی ذَوِی الْفَسَادِ لَمَّا أَرَادُوا أَهْلَ الصَّلَاحِ. 📝امام مهدی ( سعدبن‌عبدالله قمی از حضرت مهدی (روایت می‌کند و می‌گوید: گفتم: ای سرورم! علّت اینکه مردم نمی‌توانند امامی را برای خودشان برگزینند، چیست»؟ فرمود: «امامی مصلح یا مفسد»؟ عرض کردم: «مصلح». فرمود: «آیا درحالی‌که کسی نمی داند درباره‌ی صلاح و فساد، چه چیزی به ذهن دیگران خطور می‌کند، جایز است مفسد را برگزینند»؟ عرض کردم: «بلی». فرمود: «اکنون علّت را به‌عنوان برهانی برای تو می‌آورم که عقل تو به آن اطمینان یابد. درباره‌ی پیامبرانی که خدای عزّوجلّ ایشان را برگزید و کتاب را بر آنان نازل کرد و آنان را به‌وسیله‌ی وحی و عصمت تأیید کرد، با من بگوی؛ زیرا که آنان شخصیّت های برجسته امّت ها هستند و آنان را مایه هدایت قرار داد، مانند موسی و عیسی (اگر بخواهند امامی برگزینند، آیا جایز است با وجود رجحان عقل و کمال علمی که داشتند، امامی منافق برگزینند درحالی‌که گمان می‌برند که او مؤمن است»؟ عرض کردم: «خیر». فرمود: «موسی (با وجود اینکه با خدا سخن گفت و با وجود اینکه عقل و عملش به کمال رسیده بود و وحی بر او نازل می‌شد، هفتاد نفر از کسانی که در ایمان و اخلاصشان شک و شبهه نداشت را از میان شخصیّت های قوم و لشکر خویش برای میقات پروردگارش برگزید، درحالی‌که در میان آنان منافقانی نیز بودند. خدای عزّوجلّ می‌فرماید: وَ اخْتَارَ مُوسَی قَوْمَهُ سَبْعِینَ رَجُلاً لِّمِیقَاتِنَا پس چون به این نتیجه رسیدیم که کسی را که خدا برای پیامبری برگزیده است، افسد را و نه اصلح را انتخاب کرده است درحالی‌که گمان می‌برد اصلح است و نه افسد، دریافتیم که انتخاب و گزینش، مختص کسی است که درون سینه‌ها را و آنچه را در وجدان و سرشت انسان ها مخفی است، می‌داند. و اینکه بهترین پیامبران که اهل صلاح را قصد داشتند، اهل فساد را برگزیدند، در گزینش مهاجرین و انصار خطری (ملامتی) نیست. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۲۹۶ کمال الدین، ج۲، ص۴۶۱/ البرهان کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ فَتَلَقَّىٰ آدَمُ مِن رَّبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ ﭘﺲ ﺁﺩم ﻛﻠﻤﺎﺗﻲ ﺭﺍ ] ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻛﻠﻤﻪ ﺍﺳﺘﻐﻔﺎﺭ ﻭ ﺗﻮﺳّﻞ ﺑﻪ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ (ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎم) ﻛﻪ ﻣﺎﻳﻪ ﺗﻮﺑﻪ ﻭ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺑﻮﺩ ] ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻛﺮﺩ ﻭ [ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ [ ﺗﻮﺑﻪ ﺍﺵ ﺭﺍ ﭘﺬﻳﺮﻓﺖ ; ﺯﻳﺮﺍ ﺍﻭ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺗﻮﺑﻪ ﭘﺬﻳﺮ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ . (بقره/ ۳۷) ✨✨✨✨✨✨ 📜الصّادق (علیه السلام)- فَلَمَّا تَابَ إِلَی اللَّهِ مِنْ حَسَدِهِ وَ أَقَرَّ بِالْوَلَایَهًِْ وَ دَعَا بِحَقِّ الْخَمْسَهًِْ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ فَاطِمَهًَْ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ (علیهم السلام) عَلَیْهِمْ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ وَ ذَلِکَ قَوْلُهُ فَتَلَقَّی آدَمُ مِنْ رَبِّهِ کَلِماتٍ ... 📝امام صادق (علیه السلام) وقتی آدم از رشک و حسادتی که [به محمّد (و علی (علیه السلام) وخاندان پاک آنها (علیهم السلام)] ورزیده‌بود به‌سوی خدا توبه آورد و به ولایت ایشان اقرارکرد و خدا را به حقّ آن پنج تن، محمّد (و علی (علیه السلام)، فاطمه (سلام الله علیها)، حسن و حسین (علیها السلام) قسم داد، خداوند او را آمرزید و این معنای سخن خداوند است: فَتَلَقَّی آدَمُ مِن رَّبِّهِ کَلِمَاتٍ. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۷۴ بحارالأنوار، ج۱۱، ص۱۸۷/ بحارالأنوار، ج۲۶، ص۳۲۶/ العیاشی، ج۱، ص۴۱/ البرهان کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜[٦٣٢]٢-عدّة من أصحابنا،عن أحمد بن محمّد،عن عمر بن عبد العزيز، عن حمّاد بن عثمان قال: سمعت أبا عبد اللّه عليه السّلام يقول:تظهر الزّنادقة في سنة ثمان و عشرين و مائة و ذلك أنّي نظرت في مصحف فاطمة عليها السّلام،قال:قلت:و ما مصحف فاطمة‌؟ قال:إنّ‌ اللّه تعالى لمّا قبض نبيّه صلّى اللّه عليه و آله و سلّم دخل على فاطمة عليها السّلام من وفاته من الحزن ما لا يعلمه إلاّ اللّه عزّ و جلّ‌ فأرسل اللّه إليها ملكا يسلّي غمّها و يحدّثها، فشكت ذلك إلى أمير المؤمنين عليه السّلام فقال:إذا أحسست بذلك و سمعت الصّوت قولي لي،فأعلمته بذلك فجعل أمير المؤمنين عليه السّلام يكتب كلّ‌ ما سمع حتى أثبت من ذلك مصحفا قال:ثمّ‌ قال:أما إنّه ليس فيه شيء من الحلال و الحرام و لكن فيه علم ما يكون 📝حمّاد عثمان گفت:از حضرت صادق عليه السّلام شنيدم كه مى‌فرمايد: زنديق‌ها در سال صد و بيست و هشت ظاهر مى‌شوند.و اين را در مصحف فاطمه عليها السّلام ديدم.او گويد من گفتم:و مصحف فاطمه عليها السّلام چيست‌؟فرمود: خداوند والا وقتى جان پيامبرش صلّى اللّه عليه و آله را گرفت از وفاتش اندوهى به فاطمه رسيد كه آن را جز خداوند عزّتمند نمى‌داند.پس خداوند فرشته‌اى به سويش فرستاد تا اندوهش را تسليت داده،با او سخن بگويد.ايشان از اين موضوع به امير مؤمنان عليه السّلام شكوه كرد و او فرمود:وقتى آن را احساس كردى و صدا را شنيدى به من بگو.و ايشان از آن خبر داد.و امير مؤمنان عليه السّلام شروع كرد به نوشتن هرآنچه شنيد تا از آن مصحفى درست شد.او گويد:سپس حضرت فرمود:هان!همانا در آن چيزى از حلال و حرام نيست.امّا علم آنچه مى‌شود در آن است. 📚ترجمه اصول کافی - جلد1، صفحه 513 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا ﻗﻄﻌﺎً ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ، ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ [ ﺧﺪﺍﻱ ]ﺭﺣﻤﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ [ ﺩﺭ ﺩﻝ ﻫﺎ ] ﻣﺤﺒﺘﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺩ . (٩٦/مریم) ✨✨✨✨✨✨✨ 📜ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- نَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَهًُْ فِی عَلِیِّ‌بْنِ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام) إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا قَالَ مَحَبَّهًًْ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ. 📝ابن‌عبّاس ( این آیه: إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا، در شأن علیّ‌بن‌ابی‌طالب (نازل شده است، و مراد از «ودّ» محبّت آن حضرت است که در دل‌های مؤمنان استوار است. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۱۵۶ بحار الأنوار، ج۳۵، ص۳۵۷/ فرات الکوفی؛ ص۲۴۸/ خصایص الأیمهًْ (ص۷۱ 📜الباقر (علیه السلام)- لَا تَلَقَی مُؤْمِناً إِلَّا وَ فِی قَلْبِهِ وُدٌّ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ‌بْنِ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام) وَ أَهْلِ بَیْتِهِ (. 📝امام باقر ( هیچ مؤمنی را نمی‌یابی که در قلبش محبّت نسبت به علیّ‌بن‌ابی‌طالب (و اهل بیتش (نباشد. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۱۵۸ بحار الأنوار، ج۳۹، ص۲۸۹/ فرات الکوفی؛ ص۲۵۱/ شواهدالتنزیل؛ ج۱، ص۴۷۰؛ «بتفاوت لفظی»/ البرهان 📜الرّسول (صلی الله علیه و آله)- عَنْ أَبِی‌سَعِیدٍ الْخُدْرِیِّ قَالَ قَالَ النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله) لِعَلِیٍّ (علیه السلام) یَا أَبَاالْحَسَنِ قُلِ اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِی عِنْدَکَ عَهْداً وَ اجْعَلْ لِی عِنْدَکَ وُدّاً وَ اجْعَلْ لِی فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ مَوَدَّهًًْ فَنَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَهًُْ إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا قَالَ لَا تَلْقَی رَجُلًا مُؤْمِناً إِلَّا وَ فِی قَلْبِهِ حُبٌّ لِعَلِیِّ‌بْنِ‌أَبِی‌طَالِبٍ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام). 📝پیامبر ( ابوسعید خدری گوید: پیامبر (به امام علی (فرمود: «ای علی (! بگو: «خداوندا دوستی مرا در قلب مؤمنان قرار ده»! پس خداوند این آیه را نازل کرد: إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا. هیچ مؤمنی را نمی‌یابی که در قلبش محبّت نسبت به علیّ‌بن‌ابی‌طالب (و اهل بیتش (نباشد». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۱۵۸ بحار الأنوار، ج۳۹، ص۲۸۹/ العمدهًْ؛ ص۲۸۹ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜[١٠٩٥]١٤-الحسين بن محمّد،عن معلّى بن محمّد،عن محمّد بن أورمة، عن عليّ‌ بن حسّان،عن عبد الرّحمن بن كثير،عن أبي عبد اللّه عليه السّلام في قوله تعالى: ✨هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ‌ عَلَيْكَ‌ الْكِتابَ‌ مِنْهُ‌ آياتٌ‌ مُحْكَماتٌ‌ هُنَّ‌ أُمُّ‌ الْكِتابِ‌ قال: أمير المؤمنين عليه السّلام و الأئمّة وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ‌ قال:فلان و فلان فَأَمَّا الَّذِينَ‌ فِي قُلُوبِهِمْ‌ زَيْغٌ‌ أصحابهم و أهل ولايتهم فَيَتَّبِعُونَ‌ ما تَشابَهَ‌ مِنْهُ‌ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ‌ وَ ابْتِغاءَ تَأْوِيلِهِ‌ وَ ما يَعْلَمُ‌ تَأْوِيلَهُ‌ إِلاَّ اللّهُ‌ وَ الرّاسِخُونَ‌ فِي الْعِلْمِ‌ أمير المؤمنين عليه السّلام و الأئمّة عليه السّلام. 📝[١٠٩٥]١٤-عبد الرّحمان كثير از حضرت صادق عليه السّلام دربارۀ اين سخن آن والا: 💎او كسى است كه اين كتاب را بر تو فروفرستاد.كه از جملۀ آن آيه‌هايى است استوار كه اصل كتاب است.[آل عمران(٣):٧]روايت كرده كه فرمودند:امير مؤمنان عليه السّلام و امامان هستند. 💢و آيه‌هاى ديگر متشابه‌اند.[آل عمران(٣):٧]فلانى و فلانى‌اند. 💢و كسانى كه در دل‌هاشان انحرافى است.[آل عمران(٣):٧]اصحاب آنان و اهل ولايتشان هستند. در جستجوى فتنه و جستجوى تأويلش از آن‌چه متشابه است پيروى مى‌كنند. 🌠درحالى‌كه تفسيرش را جز خدا و راسخان در علم نمى‌دانند.[آل عمران(٣):٧ ]كه امير مؤمنان و ائمّه عليهم السّلام هستند. 📗 اصول کافی - 2، صفحه 315 @qoranvamamhoosein
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜 حَدَّثَنَا عَلِيُّ‌ بْنُ‌ أَحْمَدَ بْنِ‌ مُحَمَّدِ بْنِ‌ عِمْرَانَ‌ الدَّقَّاقُ‌ رَضِيَ‌ اللَّهُ‌ عَنْهُ‌ قَالَ‌ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ‌ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ‌ الْكُوفِيُّ‌ عَنْ‌ مُوسَى بْنِ‌ عِمْرَانَ‌ النَّخَعِيِّ‌ عَنْ‌ عَمِّهِ‌ اَلْحُسَيْنِ‌ بْنِ‌ يَزِيدَ النَّوْفَلِيِّ‌ عَنِ‌ الْحَسَنِ بْنِ‌ عَلِيِّ‌ بْنِ‌ أَبِي حَمْزَةَ‌ عَنْ‌ أَبِيهِ‌ عَنْ‌ يَحْيَى بْنِ‌ أَبِي الْقَاسِمِ‌ عَنِ‌ الصَّادِقِ‌ جَعْفَرِ بْنِ‌ مُحَمَّدٍ عَنْ‌ أَبِيهِ‌ عَنْ‌ جَدِّهِ‌ عَنْ‌ عَلِيٍّ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ قَالَ‌ قَالَ‌ رَسُولُ‌ اللَّهِ‌ صَلَّى اللَّهُ‌ عَلَيْهِ‌ وَ آلِهِ‌: اَلْأَئِمَّةُ‌ بَعْدِي اثْنَا عَشَرَ أَوَّلُهُمْ‌ عَلِيُّ‌ بْنُ‌ أَبِي طَالِبٍ‌ وَ آخِرُهُمُ‌ الْقَائِمُ‌ هُمْ‌ خُلَفَائِي وَ أَوْصِيَائِي وَ أَوْلِيَائِي وَ حُجَجُ‌ اللَّهِ‌ عَلَى أُمَّتِي بَعْدِي الْمُقِرُّ بِهِمْ‌ مُؤْمِنٌ‌ وَ الْمُنْكِرُ لَهُمْ‌ كَافِرٌ. 📝يحيى بن ابى القاسم از حضرت صادق جعفر بن محمد(عليهما السّلام)روايت كند و او از پدر بزرگوارش و او از جد بزرگوارش و او از على بن ابى طالب(عليه السّلام)روايت كرده كه آن جناب فرموده است كه رسول خدا فرموده كه: ائمه بعد از من دوازده نفرند كه اول ايشان على بن ابى طالب است(عليه السّلام)و آخر ايشان حضرت قائم است و ايشان خليفه‌هاى من و اوصياء من و اولياء من و حجتهاى خداوند هستند بر امت من بعد از من ❣ هر كس اقرار كند بايشان مؤمن است و هر كس انكار كند ايشان را كافر است. 📚عيون أخبار الرضا عليه السلام - 1، صفحه 38 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜 حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ‌ عَلِيِّ‌ بْنِ‌ الْحَسَنِ‌ بْنِ‌ عَلِيِّ‌ بْنِ‌ عَبْدِ اللَّهِ‌ بْنِ‌ الْمُغِيرَةِ‌ الْكُوفِيُّ‌ رَضِيَ‌ اللَّهُ‌ عَنْهُ‌ قَالَ‌ حَدَّثَنِي جَدِّيَ‌ الْحَسَنُ‌ بْنُ‌ عَلِيٍّ‌ عَنِ‌ اَلْعَبَّاسِ‌ بْنِ‌ عَامِرٍ الْقَصَبَانِيِّ‌ عَنْ‌ عُمَرَ بْنِ‌ أَبَانٍ‌ الْكَلْبِيِّ‌ عَنْ‌ أَبَانِ‌ بْنِ‌ تَغْلِبَ‌ قَالَ‌: قَالَ‌ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ يَأْتِي عَلَى النَّاسِ‌ زَمَانٌ‌ يُصِيبُهُمْ‌ فِيهِ‌ سَبْطَةٌ‌١ يَأْرِزُ الْعِلْمُ‌ فِيهَا بَيْنَ‌ الْمَسْجِدَيْنِ‌ كَمَا تَأْرِزُ الْحَيَّةُ‌ فِي جُحْرِهَا يَعْنِي بَيْنَ‌ مَكَّةَ‌ وَ اَلْمَدِينَةِ‌ فَبَيْنَمَا هُمْ‌ كَذَلِكَ‌ إِذْ أَطْلَعَ‌ اللَّهُ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌ لَهُمْ‌ نَجْمَهُمْ‌ قَالَ‌ قُلْتُ‌ وَ مَا السَّبْطَةُ‌ قَالَ‌ الْفَتْرَةُ‌ وَ الْغَيْبَةُ‌ لِإِمَامِكُمْ‌ قَالَ‌ قُلْتُ‌ فَكَيْفَ‌ نَصْنَعُ‌ فِيمَا بَيْنَ‌ ذَلِكَ‌ فَقَالَ‌ كُونُوا عَلَى مَا أَنْتُمْ‌ عَلَيْهِ‌ حَتَّى يُطْلِعَ‌ اللَّهُ‌ لَكُمْ‌ نَجْمَكُمْ‌. 📝 ابان بن تغلب گويد: امام صادق عليه السّلام به من فرمود: زمانى بر مردم در آيد كه گداخته شوند و علم در بين اين دو مسجد در هم پيچيده شود همچنان كه مار در لانه‌اش نهان شود، يعنى بين مكّه و مدينه، و در اين بين كه چنين باشند 🌠به ناگاه خداى تعالى ستارۀ آنها را آشكار سازد، گويد: گفتم: مقصود از «گداخته شدن» چيست‌؟ فرمود: دوران فترت و غيبت امامتان، گويد: گفتم: در اين ميانه چه كنيم‌؟ 💚❤️ فرمود: بر آنچه هستيد استوار باشيد تا آنكه خداوند ستارۀ شما را آشكار سازد. 📚 كمال الدين و تمام النعمة -جلد 2، صفحه 26 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا