eitaa logo
قرآن و امام حسین ع
864 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
747 ویدیو
369 فایل
مطالب کانال: ارتباط امام حسین ع با قران در موارد مختلف عاشوراء آیات الولایه : آیاتی که در قرآن درباره ی 14 معصوم آمده است. علوم قرانی برای تحکیم ایمان و اعتقاد تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مشاهده در ایتا
دانلود
❖﷽❖ إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا ﻗﻄﻌﺎً ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ، ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ [ ﺧﺪﺍﻱ ]ﺭﺣﻤﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ [ ﺩﺭ ﺩﻝ ﻫﺎ ] ﻣﺤﺒﺘﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺩ . (٩٦/مریم) ✨✨✨✨✨✨✨ 📜ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- نَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَهًُْ فِی عَلِیِّ‌بْنِ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام) إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا قَالَ مَحَبَّهًًْ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ. 📝ابن‌عبّاس ( این آیه: إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا، در شأن علیّ‌بن‌ابی‌طالب (نازل شده است، و مراد از «ودّ» محبّت آن حضرت است که در دل‌های مؤمنان استوار است. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۱۵۶ بحار الأنوار، ج۳۵، ص۳۵۷/ فرات الکوفی؛ ص۲۴۸/ خصایص الأیمهًْ (ص۷۱ 📜الباقر (علیه السلام)- لَا تَلَقَی مُؤْمِناً إِلَّا وَ فِی قَلْبِهِ وُدٌّ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ‌بْنِ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام) وَ أَهْلِ بَیْتِهِ (. 📝امام باقر ( هیچ مؤمنی را نمی‌یابی که در قلبش محبّت نسبت به علیّ‌بن‌ابی‌طالب (و اهل بیتش (نباشد. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۱۵۸ بحار الأنوار، ج۳۹، ص۲۸۹/ فرات الکوفی؛ ص۲۵۱/ شواهدالتنزیل؛ ج۱، ص۴۷۰؛ «بتفاوت لفظی»/ البرهان 📜الرّسول (صلی الله علیه و آله)- عَنْ أَبِی‌سَعِیدٍ الْخُدْرِیِّ قَالَ قَالَ النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله) لِعَلِیٍّ (علیه السلام) یَا أَبَاالْحَسَنِ قُلِ اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِی عِنْدَکَ عَهْداً وَ اجْعَلْ لِی عِنْدَکَ وُدّاً وَ اجْعَلْ لِی فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ مَوَدَّهًًْ فَنَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَهًُْ إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا قَالَ لَا تَلْقَی رَجُلًا مُؤْمِناً إِلَّا وَ فِی قَلْبِهِ حُبٌّ لِعَلِیِّ‌بْنِ‌أَبِی‌طَالِبٍ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام). 📝پیامبر ( ابوسعید خدری گوید: پیامبر (به امام علی (فرمود: «ای علی (! بگو: «خداوندا دوستی مرا در قلب مؤمنان قرار ده»! پس خداوند این آیه را نازل کرد: إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا. هیچ مؤمنی را نمی‌یابی که در قلبش محبّت نسبت به علیّ‌بن‌ابی‌طالب (و اهل بیتش (نباشد». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۱۵۸ بحار الأنوار، ج۳۹، ص۲۸۹/ العمدهًْ؛ ص۲۸۹ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜[١٠٩٥]١٤-الحسين بن محمّد،عن معلّى بن محمّد،عن محمّد بن أورمة، عن عليّ‌ بن حسّان،عن عبد الرّحمن بن كثير،عن أبي عبد اللّه عليه السّلام في قوله تعالى: ✨هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ‌ عَلَيْكَ‌ الْكِتابَ‌ مِنْهُ‌ آياتٌ‌ مُحْكَماتٌ‌ هُنَّ‌ أُمُّ‌ الْكِتابِ‌ قال: أمير المؤمنين عليه السّلام و الأئمّة وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ‌ قال:فلان و فلان فَأَمَّا الَّذِينَ‌ فِي قُلُوبِهِمْ‌ زَيْغٌ‌ أصحابهم و أهل ولايتهم فَيَتَّبِعُونَ‌ ما تَشابَهَ‌ مِنْهُ‌ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ‌ وَ ابْتِغاءَ تَأْوِيلِهِ‌ وَ ما يَعْلَمُ‌ تَأْوِيلَهُ‌ إِلاَّ اللّهُ‌ وَ الرّاسِخُونَ‌ فِي الْعِلْمِ‌ أمير المؤمنين عليه السّلام و الأئمّة عليه السّلام. 📝[١٠٩٥]١٤-عبد الرّحمان كثير از حضرت صادق عليه السّلام دربارۀ اين سخن آن والا: 💎او كسى است كه اين كتاب را بر تو فروفرستاد.كه از جملۀ آن آيه‌هايى است استوار كه اصل كتاب است.[آل عمران(٣):٧]روايت كرده كه فرمودند:امير مؤمنان عليه السّلام و امامان هستند. 💢و آيه‌هاى ديگر متشابه‌اند.[آل عمران(٣):٧]فلانى و فلانى‌اند. 💢و كسانى كه در دل‌هاشان انحرافى است.[آل عمران(٣):٧]اصحاب آنان و اهل ولايتشان هستند. در جستجوى فتنه و جستجوى تأويلش از آن‌چه متشابه است پيروى مى‌كنند. 🌠درحالى‌كه تفسيرش را جز خدا و راسخان در علم نمى‌دانند.[آل عمران(٣):٧ ]كه امير مؤمنان و ائمّه عليهم السّلام هستند. 📗 اصول کافی - 2، صفحه 315 @qoranvamamhoosein
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜 حَدَّثَنَا عَلِيُّ‌ بْنُ‌ أَحْمَدَ بْنِ‌ مُحَمَّدِ بْنِ‌ عِمْرَانَ‌ الدَّقَّاقُ‌ رَضِيَ‌ اللَّهُ‌ عَنْهُ‌ قَالَ‌ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ‌ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ‌ الْكُوفِيُّ‌ عَنْ‌ مُوسَى بْنِ‌ عِمْرَانَ‌ النَّخَعِيِّ‌ عَنْ‌ عَمِّهِ‌ اَلْحُسَيْنِ‌ بْنِ‌ يَزِيدَ النَّوْفَلِيِّ‌ عَنِ‌ الْحَسَنِ بْنِ‌ عَلِيِّ‌ بْنِ‌ أَبِي حَمْزَةَ‌ عَنْ‌ أَبِيهِ‌ عَنْ‌ يَحْيَى بْنِ‌ أَبِي الْقَاسِمِ‌ عَنِ‌ الصَّادِقِ‌ جَعْفَرِ بْنِ‌ مُحَمَّدٍ عَنْ‌ أَبِيهِ‌ عَنْ‌ جَدِّهِ‌ عَنْ‌ عَلِيٍّ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ قَالَ‌ قَالَ‌ رَسُولُ‌ اللَّهِ‌ صَلَّى اللَّهُ‌ عَلَيْهِ‌ وَ آلِهِ‌: اَلْأَئِمَّةُ‌ بَعْدِي اثْنَا عَشَرَ أَوَّلُهُمْ‌ عَلِيُّ‌ بْنُ‌ أَبِي طَالِبٍ‌ وَ آخِرُهُمُ‌ الْقَائِمُ‌ هُمْ‌ خُلَفَائِي وَ أَوْصِيَائِي وَ أَوْلِيَائِي وَ حُجَجُ‌ اللَّهِ‌ عَلَى أُمَّتِي بَعْدِي الْمُقِرُّ بِهِمْ‌ مُؤْمِنٌ‌ وَ الْمُنْكِرُ لَهُمْ‌ كَافِرٌ. 📝يحيى بن ابى القاسم از حضرت صادق جعفر بن محمد(عليهما السّلام)روايت كند و او از پدر بزرگوارش و او از جد بزرگوارش و او از على بن ابى طالب(عليه السّلام)روايت كرده كه آن جناب فرموده است كه رسول خدا فرموده كه: ائمه بعد از من دوازده نفرند كه اول ايشان على بن ابى طالب است(عليه السّلام)و آخر ايشان حضرت قائم است و ايشان خليفه‌هاى من و اوصياء من و اولياء من و حجتهاى خداوند هستند بر امت من بعد از من ❣ هر كس اقرار كند بايشان مؤمن است و هر كس انكار كند ايشان را كافر است. 📚عيون أخبار الرضا عليه السلام - 1، صفحه 38 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜 حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ‌ عَلِيِّ‌ بْنِ‌ الْحَسَنِ‌ بْنِ‌ عَلِيِّ‌ بْنِ‌ عَبْدِ اللَّهِ‌ بْنِ‌ الْمُغِيرَةِ‌ الْكُوفِيُّ‌ رَضِيَ‌ اللَّهُ‌ عَنْهُ‌ قَالَ‌ حَدَّثَنِي جَدِّيَ‌ الْحَسَنُ‌ بْنُ‌ عَلِيٍّ‌ عَنِ‌ اَلْعَبَّاسِ‌ بْنِ‌ عَامِرٍ الْقَصَبَانِيِّ‌ عَنْ‌ عُمَرَ بْنِ‌ أَبَانٍ‌ الْكَلْبِيِّ‌ عَنْ‌ أَبَانِ‌ بْنِ‌ تَغْلِبَ‌ قَالَ‌: قَالَ‌ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ يَأْتِي عَلَى النَّاسِ‌ زَمَانٌ‌ يُصِيبُهُمْ‌ فِيهِ‌ سَبْطَةٌ‌١ يَأْرِزُ الْعِلْمُ‌ فِيهَا بَيْنَ‌ الْمَسْجِدَيْنِ‌ كَمَا تَأْرِزُ الْحَيَّةُ‌ فِي جُحْرِهَا يَعْنِي بَيْنَ‌ مَكَّةَ‌ وَ اَلْمَدِينَةِ‌ فَبَيْنَمَا هُمْ‌ كَذَلِكَ‌ إِذْ أَطْلَعَ‌ اللَّهُ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌ لَهُمْ‌ نَجْمَهُمْ‌ قَالَ‌ قُلْتُ‌ وَ مَا السَّبْطَةُ‌ قَالَ‌ الْفَتْرَةُ‌ وَ الْغَيْبَةُ‌ لِإِمَامِكُمْ‌ قَالَ‌ قُلْتُ‌ فَكَيْفَ‌ نَصْنَعُ‌ فِيمَا بَيْنَ‌ ذَلِكَ‌ فَقَالَ‌ كُونُوا عَلَى مَا أَنْتُمْ‌ عَلَيْهِ‌ حَتَّى يُطْلِعَ‌ اللَّهُ‌ لَكُمْ‌ نَجْمَكُمْ‌. 📝 ابان بن تغلب گويد: امام صادق عليه السّلام به من فرمود: زمانى بر مردم در آيد كه گداخته شوند و علم در بين اين دو مسجد در هم پيچيده شود همچنان كه مار در لانه‌اش نهان شود، يعنى بين مكّه و مدينه، و در اين بين كه چنين باشند 🌠به ناگاه خداى تعالى ستارۀ آنها را آشكار سازد، گويد: گفتم: مقصود از «گداخته شدن» چيست‌؟ فرمود: دوران فترت و غيبت امامتان، گويد: گفتم: در اين ميانه چه كنيم‌؟ 💚❤️ فرمود: بر آنچه هستيد استوار باشيد تا آنكه خداوند ستارۀ شما را آشكار سازد. 📚 كمال الدين و تمام النعمة -جلد 2، صفحه 26 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜١٢٤١ - و روايت كرده‌اند كه: آفتاب در هيچ روزى طلوع نكرده است كه بهتر و برتر از روز جمعه باشد. آن روزى كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله امير المؤمنين عليه السّلام را در غدير خم بامامت پس از خود منصوب فرمود روز جمعه بود، همچنين روزى كه حضرت قائم عليه السّلام قيام خواهد فرمود روز جمعه خواهد بود، قيامت نيز در روز جمعه بر پا خواهد شد كه خداوند متعال (ملّتها و نفوس) أوّلين و آخرين را در آن فراهم خواهد آورد و مؤيّد اين سخن همانا قول خداوند عزّ و جلّ‌ است كه فرموده:«آن قيامت در روزى است كه مردمان در آن روز فراهم آورده شوند، و نيز در آن روز همه عالميان شهادت خواهند بر خويشتن يا بر يك ديگر شهادت خواهند داد، يا جملگى در آن روز حاضر خواهند شد». سورۀ هود، آيۀ ١٠٣. 📚من لايحضره الفقيه - 2، صفحه 93 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ لَهُمُ الْبُشْرى فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ فِي الْآخِرَةِ لا تَبْديلَ لِكَلِماتِ اللهِ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظيمُ شادمانى [حقيقى] در زندگى دنيا و در آخرت تنها براى آن‌هاست؛ وعده‌هاى الهى تخلّف‌ناپذير است! اين است آن رستگارى و پيروزى بزرگ! (یونس/ ۶۴) ✨✨✨✨✨✨ 📜علی‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- و قوله لا تَبْدِیلَ لِکَلِماتِ اللهِ أی لا تغیر الإمامهًْ و الدلیل علی أن الکلمات الإمامهًْ قوله وَ جَعَلَها کَلِمَةً باقِیَةً فِی عَقِبِهِ یعنی الإمامهًْ. 📝علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- معنای لاَ تَبْدِیلَ لِکَلِمَاتِ الله این است که هیچ تغییری در امامت راه ندارد. و دلیل اینکه منظور از کَلِمات، امامت است، این آیه‌ی کریمه است: او کلمه‌ی توحید را کلمه پاینده‌ای در نسل‌های بعد از خود قرار داد. (زخرف/۲۸) منظور از کَلِمَةً «امامت» است. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۵۰۴ القمی، ج۱، ص۳۱۳/ البرهان/ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۱۷۵ 📚الصّادق (علیه السلام)- قَوْلُهُ تَعَالَی فَکُّ رَقَبَةٍ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی فَکَّ رِقَابَکُمْ مِنَ النَّارِ بِوَلَایَتِنَا أَهْلَ الْبَیْتِ (وَ أَنْتُمْ صَفْوَهًُْ اللَّهِ وَ لَوْ أَنَّ الرَّجُلَ مِنْکُمْ یَأْتِی بِذُنُوبٍ مِثْلِ رَمْلِ عَالِجٍ لَشَفَعْنَا فِیهِ عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَی فَلَکُمُ الْبُشْرَی فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ فِی الْآخِرَةِ لا تَبْدِیلَ لِکَلِماتِ اللهِ ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ. 📝امام صادق (علیه السلام)- امام صادق (علیه السلام) در مورد آیه: آزادکردن برده‌ای. (بلد/۱۳) فرمود: «خداوند به برکت ولایت ما اهل‌بیت (شما شیعیان را از آتش دوزخ، رهایی بخشیده است و شما برگزیدگان خدا هستید و اگر فردی از شما گناهانی به تعداد ریگ‌های انبوه داشته باشد، در روز قیامت نزد خدا، او را شفاعت خواهیم کرد. برای شما در زندگانی دنیا و آخرت بشارت است، وعده‌های خدا تخلّف‌ناپذیر است این است آن رستگاری بزرگ». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۵۰۴ بحار الأنوار، ج۲۷، ص۱۲۵ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ تَبارَكَ الَّذي نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعالَمينَ نَذيراً [ زوال ناپذير و پربركت است كسى كه قرآن را بر بنده اش نازل كرد تا بيم‌دهنده جهانيان باشد. (فرقان/ ۱) ✨✨✨✨✨✨✨ 📜الرّسول ( وَ سَمَّاهُ عَبْداً فِی قَوْلِهِ تَعَالَی نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلی عَبْدِهِ وَ قَالَ (لَا تَدْعُنِّی إِلَّا بِیَا عَبْدَهُ فَإِنَّهُ أَشْرَفُ أَسْمَائِی. 📝پیامبر ( خداوند پیامبر (را در آیه: نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلی عَبْدِهِ عبد نامید، و آن حضرت فرمود: «مرا جز به این نام نخوانید که بهترین اسم من «عبد» است». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۳۵۲ بحارالأنوار، ج۱۶، ص۱۱۸ 📜الرّسول ( عَبْدُ اللَّهِ بْنُ یَزِیدَ قَالَ حَدَّثَنِی یَزِیدُ بْنُ سَلَّامٍ أَنَّهُ سَأَلَ رَسُولَ اللَّهِ (فَقَالَ لَهُ لِمَ سُمِّیَ الْفُرْقَانُ فُرْقَاناً قَالَ لِأَنَّهُ مُتَفَرِّقُ الْآیَاتِ وَ السُّوَرِ أُنْزِلَتْ فِی غَیْرِ الْأَلْوَاحِ وَ غَیْرُهُ مِنَ الصُّحُفِ وَ التَّوْرَاهًُْ وَ الْإِنْجِیلُ وَ الزَّبُورُ نَزَلَتْ کُلُّهَا جُمْلَهًًْ فِی الْأَلْوَاحِ وَ الْوَرَقِ. 📝پیامبر ( عبدالله‌بن‌یزید گوید: یزیدبن‌سلام برای من حدیث کرد که او از پیامبر (از علّت نام‌گذاری قرآن به فرقان پرسید. پیامبر (فرمود: «چون آیات و سوره‌های قرآن در یک زمان به صورت لوح و صحف نازل نشد، بر خلاف تورات و انجیل و زبور که به یک‌باره در لوح و صحف نازل شدند». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۳۵۲ علل الشرایع، ج۲، ص۴۷۰ / نورالثقلین/ البرهان؛ بتفاوت 📜الصّادق ( عَنِ ابْنِ سِنَانٍ أَوْ عَنْ غَیْرِهِ عَمَّنْ ذَکَرَهُ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (عَنِ الْقُرْآنِ وَ الْفُرْقَانِ أَ هُمَا شَیْئَانِ أَوْ شَیْءٌ وَاحِدٌ فَقَالَ (الْقُرْآنُ جُمْلَهًُْ الْکِتَابِ وَ الْفُرْقَانُ الْمُحْکَمُ الْوَاجِبُ الْعَمَلِ بِهِ. 📝امام صادق ( ابن‌سنان یا شخص دیگری و ایشان نیز از کسی که این روایت را از امام صادق (ذکر کرد نقل می‌کند: از امام صادق (پرسیدم: «قرآن و فرقان دو چیزند (دو معنی دارند) یا یک چیزند»؟ فرمود: «قرآن همه‌ی کتاب است، و فرقان محکمات آن است که عمل به آن واجب است». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۳۵۴ الکافی، ج۲، ص۶۳۰ / البرهان 📜ابن‌عبّاس ( الْعَالَمُ هُوَ مَا یَعْقِلُ مِنَ الْمَلَائِکَهًِْ وَ الثَّقَلَیْنِ وَ قِیلَ: الْجِنُّ وَ الْإِنْسُ لِقَوْلِهِ تَعَالَی لِیَکُونَ لِلْعالَمِینَ نَذِیراً. 📝ابن‌عبّاس ( اشاره به صاحبان خرد از فرشتگان و اهل آسمان‌ها و زمین و یا انسان‌ها و اهل جن می‌باشد؛ لِیَکُونَ لِلْعالَمِینَ نَذِیرا. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۳۵۴ بحارالأنوار، ج۹۲، ص۴۷۲ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ إِذْ يُغَشِّيكُمُ النُّعَاسَ أَمَنَةً مِّنْهُ وَيُنَزِّلُ عَلَيْكُم مِّنَ السَّمَاءِ مَاءً لِّيُطَهِّرَكُم بِهِ وَيُذْهِبَ عَنكُمْ رِجْزَ الشَّيْطَانِ وَلِيَرْبِطَ عَلَىٰ قُلُوبِكُمْ وَيُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدَامَ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ، ﺧﺪﺍ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﺏ ﺳﺒﮏِ ﺁﺭﺍم ﺑﺨﺸﻲ ﻓﺮﻭ ﺑﺮﺩ ﻭ ﺑﺮﺍﻳﺘﺎﻥ ﺑﺎﺭﺍﻧﻲ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺁﻥ ﭘﺎﻛﺘﺎﻥ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﻫﺎی ﺷﻴﻄﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻭﺟﻮﺩﺗﺎﻥ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﺳﺎﺯﺩ ﻭ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﻗﺮﺹ ﻛﻨﺪ ﻭ ﮔﺎم ﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ. (انفال/ ۱۱) ✨✨✨✨✨✨✨ 📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ جَابِرٍ (رحمة الله علیه) عَنْ أَبِی عَبْدِاللهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ (علیه السلام) قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ هَذِهِ الْآیَهًِْ فِی الْبَطْنِ وَ یُنَزِّلُ عَلَیْکُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً لِیُطَهِّرَکُمْ بِهِ وَ یُذْهِبَ عَنْکُمْ رِجْزَ الشَّیْطانِ وَ لِیَرْبِطَ عَلی قُلُوبِکُمْ وَ یُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدامَ قَالَ: السَّمَاءُ فِی الْبَاطِنِ رَسُولُ اللهِ (صلی الله علیه و آله) وَ الْمَاءُ عَلِیٌّ (علیه السلام) جَعَلَ اللَّهُ عَلِیّاً (علیه السلام) مِنْ رَسُولِ اللهِ (صلی الله علیه و آله) فَذَلِکَ قَوْلُهُ مَاءً لِیُطَهِّرَکُمْ بِهِ فَذَلِکَ عَلِیٌّ یُطَهِّرُ اللَّهُ بِهِ قَلْبَ مَنْ وَالَاهُ، وَ أَمَّا قَوْلُهُ وَ یُذْهِبَ عَنْکُمْ رِجْزَ الشَّیْطانِ مَنْ وَالَی عَلِیّاً (علیه السلام) یَذْهَبُ الرِّجْزُ عَنْهُ، وَ یَقْوَی قَلْبُهُ وَ لِیَرْبِطَ عَلَی قُلُوبِکُمْ وَ یُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدامَ فَإِنَّهُ یَعْنِی عَلِیّاً (علیه السلام)، مَنْ وَالَی عَلِیّاً (علیه السلام) یَرْبِطُ اللَّهُ عَلَی قَلْبِهِ بِعَلِیٍّ فَثَبَّتَ عَلَی وَلَایَتِهِ. 📝امام صادق ( جابر (گوید: «از امام صادق (مفهوم باطنی این آیه: وَ یُنَزِّلُ عَلَیْکُم مِّن السَّمَاء مَاء لِّیُطَهِّرَکُم بِهِ وَ یُذْهِبَ عَنکُمْ رِجْزَ الشَّیْطَانِ وَ لِیَرْبِطَ عَلَی قُلُوبِکُمْ وَ یُثَبِّتَ بِهِ الأَقْدَامَ را پرسیدم». امام (فرمود: «منظور از آسمان در باطن آیه، رسول خدا (و منظور از آب، علی (است، و [منظور از] این سخن خدای تبارک‌وتعالی: مَاء لِّیُطَهِّرَکُم بِهِ، یعنی هرکه از علی (پیروی کند، خدا ناپاکی را از او دور می‌سازد و قلبش را تقویت می‌کند. امّا مراد از این سخن خداوند: وَ یُذْهِبَ عَنکُمْ رِجْزَ الشَّیْطَانِ علی (است؛ هرکه از علی (تبعیّت کند، خداوند قلبش را به‌وسیله‌ی علی (استوار می‌سازد؛ و بر ولایتش ثابت‌قدم می‌ماند». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۴۹۴ العیاشی، ج۲، ص۵۰/ نور الثقلین/ البرهان/ بحار الأنوار، ج۳۶، ص۱۷۶ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ أَلا إِنَّ أَوْلِياءَ اللهِ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ آگاه باشيد! [دوستان و] اولياى خدا، نه ترسى بر آن‌هاست و نه اندوهگين مى‌شوند. (یونس/ ۶۲) ✨✨✨✨✨✨✨ 📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- عَن ابْنِ‌عَبَّاسٍ قَال: سُئِلَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ عَلِیُّ‌بْنُ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَی أَلا إِنَّ أَوْلِیاءَ اللهِ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ فَقِیلَ لَهُ مَنْ هَؤُلَاءِ الْأَوْلِیَاءُ فَقَالَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) هُمْ قَوْمٌ أَخْلَصُوا لِلَّهِ تَعَالَی فِی عِبَادَتِهِ وَ نَظَرُوا إِلَی بَاطِنِ الدُّنْیَا حِینَ نَظَرَ النَّاسُ إِلَی ظَاهِرِهَا فَعَرَفُوا آجِلَهَا حِینَ غَرَّ النَّاسُ سِوَاهُمْ بِعَاجِلِهَا فَتَرَکُوا مِنْهَا مَا عَلِمُوا أَنَّهُ سَیَتْرُکُهُمْ وَ أَمَاتُوا مِنْهَا مَا عَلِمُوا أَنَّهُ سَیُمِیتُهُم. 📝امام علی (علیه السلام)- از امیرمؤمنان علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) درباره‌ی تفسیر آیه‌ی أَلا إِنَّ أَوْلِیَاء اللهِِ لاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لاَ هُمْ یَحْزَنُونَ سؤال شد: «أَوْلِیَاء چه کسانی هستند»؟ امیرمؤمنین (علیه السلام) فرمود: «ایشان جماعتی هستند که در عبادت خداوند متعال اخلاص ورزیدند. در زمانی‌که دیگر مردمان به ظاهر دنیا توجّه می‌کردند، آنان به باطن آن توجّه داشتند و آن زمان‌که دیگران به امور زودگذر دنیا فریفته شده بودند، اینان عواقب و سرانجام امور را مدّ نظر داشتند و به همین‌خاطر چیزهایی را که می‌دانستند آنان را رها خواهد کرد، ترک کردند و چیزهایی را که می‌دانستند موجب نابودی آنان خواهد شد، از بین بردند». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۴۹۲ بحار الأنوار، ج۶۶، ص۳۱۹/ الأمالی للمفید، ص۸۶ 📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- عَنْ عَبْدِالرَّحْمَنِ‌بْنِ‌سَالِمٍ الْأَشَلِّ عَنْ بَعْضِ الْفُقَهَاءِ قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِین (علیه السلام) فَقَالَ هُمْ نَحْنُ وَ أَتْبَاعُنَا فَمَنْ تَبِعَنَا مِنْ بَعْدِنَا طُوبَی لَنَا وَ طُوبَی لَهُمْ أَفْضَلُ مِنْ طُوبَی لَنَا قَالَ یَا أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) مَا شَأْنُ طُوبَی لَهُمْ أَفْضَلُ مِنْ طُوبَی لَنَا أَ لَسْنَا نَحْنُ وَ هُمْ عَلَی أَمْرٍ قَالَ لَا لِأَنَّهُمْ حَمَلُوا مَا لَمْ تَحَمَّلُوا عَلَیْهِ وَ أَطَاقُوا مَا لَمْ تُطِیقُوا. 📝امام علی (علیه السلام)- عبدالرّحمن‌بن‌سالم اشل از عدّه‌ای از علماء و بزرگان نقل می‌کند که [زمانی در حضور امام علی (علیه السلام) بودند که] امام علی (علیه السلام)، آیه‌ی أَلا إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللهِ لاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لاَ هُمْ یَحْزَنُونَ را تلاوت کرد و سپس پرسید: «آیا می‌دانید أَوْلِیَاءَ اللهِ چه کسانی هستند»؟ آن بزرگان جواب دادند: «[نخیر، نمی‌دانیم]، ای امیرمؤمنان! چه کسانی هستند»؟ فرمود: «آنان، ما هستیم و کسانی که پس از ما از ما تبعیّت و پیروی کند. خوشا به حال ما و خوشا به سعادت آنان؛ البتّه بیشتر برای آنان مایه‌ی خشنودی و سعادت است». یکی از آنان پرسید: «ای امیرمؤمنان (علیه السلام)! منظور شما از اینکه بیشتر برای آنان مایه‌ی خشنودی و سعادت است، چیست»؟ مگر ما و آنان هم عقیده نیستیم»؟ فرمود: «نه! آن‌ها چیزهایی را تحمّل می‌کنند که شما تحمّل نکردید و چندان بردباری می‌نمایند که شما نداشتید». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۴۹۲ بحار الأنوار، ج۶۵، ص۳۴/ العیاشی، ج۲، ص:۱۲۴/ نور الثقلین/ البرهان کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ وَ الْمِسْكِينَ وَ ابْنَ السَّبِيلِ وَ لا تُبَذِّرْ تَبْذِيراً و حقّ خويشاوندان‌ را بپرداز و [همچنين حقّ] مستمند و وامانده‌ی در راه را و هرگز اسراف و تبذير مكن. (اسراء/ ۲۶) ✨✨✨✨✨✨ 📜الصّادق (- عَنْ أَبِی‌مَرْیَمَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ (یَقُول لَمَّا نَزَلَتِ الْآیَهًُْ وَ آتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّهُ أَعْطَی رَسُولُ اللَّهِ (فَاطِمَهًَْ (فَدَکاً. فَقَالَ أَبَانُ‌بْنُ‌تَغْلِبَ رَسُولُ اللَّهِ (أَعْطَاهَا قَالَ: فَغَضِبَ أَبُوجَعْفَرٍ (ثُمَّ قَالَ اللَّهُ أَعْطَاهَا. 📝امام صادق (علیه السلام)- ابو مریم گوید: امام باقر (علیه السلام) فرمود: «هنگامی‌که آیه: وَ آتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّهُ نازل گردید رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فدک را به فاطمه (سلام الله علیها) بخشید». ابان‌بن‌تغلب عرض کرد: «رسول خدا (صلی الله علیه و آله) [از طرف خویش] به او بخشید»؟! امام باقر (علیه السلام) خشمگین شده و فرمود: «[بلکه] خداوند به فاطمه (سلام الله علیها) بخشید». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۱۴۴ بحارالأنوار، ج۲۹، ص۱۲۱/ فرات الکوفی، ص۲۳۹ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜در كمال الدين و امالى به سند خود از سيّد العابدين امام سجاد عليه السّلام روايت كرده كه فرمود: 💎ما امامان مسلمين و حجّت‌هاى الهى بر عالميان و سادات و آقايان مؤمنين و امير روسفيدان و نيكويان جهان و سرور اهل ايمان 💎 و مايۀ ايمنى اهل زمين هستيم،چنان‌كه ستارگان براى اهل آسمان‌ها امان هستند. 💎خداوند به ما آسمان را نگه داشته تا بر زمين نيفتد مگر به اذن او،و به ما زمين را نگه داشته تا اهلش را نلرزاند مگر به اذن او، 💎به ما باران فرومى‌فرستد 💎و به ما رحمت را منتشر مى‌سازد 💎و بركات زمين را بيرون مى‌آورد، 🕯و اگر در زمين حجّت ما نباشد زمين اهلش را فرومى‌برد. سپس فرمود:از روزى كه خداوند آدم را آفريده زمين از حجّت الهى خالى نبوده كه يا ظاهر است و مشهود و يا غايب است و[در پرده]مستور،و تا روز قيامت نيز از حجّت الهى خالى نخواهد ماند وگرنه خداوند پرستش نمى‌شود. 📘مکیال المکارم - جلد1، صفحه 141 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜در «رساله» منقول است از صاحب «نصوص» اين است كه روايت نموده است به اسناد از عبد اللّه عباس كه او گفت:«قدم يهودى الى رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله يقال له نعثل فقال: يا محمد، انى أسألك عن اشياء تلجلج فى صدرى فإن اجبتنى عنها اسلمت على يدك. قال صلّى اللّه عليه و آله: سل يا ابا عمارة»؛ يعنى آمد به نزد رسول خدا يهودى كه او را «نعثل» مى‌گفتند پس گفت: يا محمد، از تو سؤالى چند مى‌كنم اگر جواب من گفتى مسلمان مى‌شوم. پيغمبر خدا فرمود كه بپرس. پس، از آن حضرت سؤال كرد و آن حضرت جوابها داد تا رسانيد به جائى كه گفت: ⁉️«فاخبرنى عن وصيّك من هو؟ فما من نبى الاّ و له وصى و ان نبيّنا موسى بن عمران اوصى الى يوشع بن نون. فقال: نعم، انّ‌ وصيّى و الخليفة من بعدى، على بن ابى طالب و بعده سبطاى الحسن و الحسين تتلوه تسعة من صلب الحسين أئمّة ابرار و قال: يا محمد، فسمهم لى‌؟ قال: اذا مضى الحسين فابنه على؛ فاذا مضى على فابنه محمد؛ فاذا مضى محمد فابنه جعفر؛ فاذا مضى جعفر فابنه موسى؛ فاذا مضى موسى فابنه على؛ فاذا مضى على فابنه محمد؛ فاذا مضى محمد فابنه على؛ فاذا مضى على فابنه الحسن؛ و بعد الحسن؛ الحجة بن الحسن بن على فهذه اثنى عشر اماما على عدد نقباء بنى اسرائيل. قال: فاين مكانهم فى الجنة‌؟ قال: معى فى درجتى. قال: اشهد ان لا اله اللّه و انك رسول اللّه و اشهد انّهم الاوصياء بعدك و لقد وجدت هذا فى الكتب المتقدمة و فيما عهده الينا موسى بن عمران عليه السّلام انّه اذا كان آخر الزمان يخرج نبى يقال له «احمد» خاتم الانبياء لا نبىّ‌ بعده يخرج من صلبه ائمة ابرار عدد الاسباط‍‌» ؛ 🌼يعنى خبر ده كه كيست وصى تو كه هيچ نبى نبوده كه او را وصى نبوده و نبى ما، موسى بن عمران وصيت كرد به يوشع بن نون. 🌹پس حضرت رسول خدا فرمود كه بلى وصى من و خليفۀ من بعد از من، على بن ابى طالب است عليه السّلام و بعد از او دو نبيرۀ من حسن و حسين و بعد از ايشان نه كس ديگر از پشت حسين همه امام و نيكوكار. ⁉️گفت: يا محمد! تعداد كن نام ايشان را از براى من‌؟ ❤️فرمود: بلى هرگاه حسين عليه السّلام درگذرد پسر او على و بعد از او پسر او محمد و بعد از او پسر او جعفر و بعد از او پسر او موسى و بعد از او پسر او على و بعد از او پسر او محمد و بعد از او پسر او على عليه السّلام و بعد از او پسر او حسن و بعد از او پسر او حجة بن الحسن بن على عليه السّلام، 💚 پس اين دوازده امامند به عدد نقباء بنى اسرائيل. ⁉️پس نعثل گفت: كجاست جاى ايشان در بهشت‌؟ ❤️ پيغمبر فرمود كه با منند در درجۀ من. نعثل گفت: گواهى مى‌دهم كه نيست خدائى بجز اللّه تعالى و گواهى مى‌دهم كه تو رسول خدائى و گواهى مى‌دهم كه ايشان اوصياى تواند بعد از تو و هرآينه يافتم به تحقيق من اين را در كتب متقدمه و ✅ در عهدى كه گرفت از ما، موسى بن عمران كه در آخر الزمان بيرون آيد و ظاهر شود پيغمبرى كه نام او احمد باشد خاتم پيغمبران باشد و بعد از او پيغمبرى نباشد و بيرون آيد از صلب او ائمۀ ابرار به عدد اسباط‍‌ و چون اين حديث درازى بود آنچه در اينجا محتاج اليه بود آورديم. 📚حدیقة الشیعة -جلد 2، صفحه 642 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜حَدَّثَنَا أَبِي رَحِمَهُ‌ اللَّهُ‌ قَالَ‌ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ‌ يَحْيَى الْعَطَّارُ عَنْ‌ يَعْقُوبَ‌ بْنِ‌ يَزِيدَ عَنْ‌ مُحَمَّدِ بْنِ‌ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ‌ سَعْدِ بْنِ‌ أَبِي خَلَفٍ‌ عَنْ‌ يَعْقُوبَ‌ بْنِ‌ شُعَيْبٍ‌ عَنْ‌ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ قَالَ‌: كَانَ‌ بَيْنَ‌ عِيسَى وَ بَيْنَ‌ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ‌ خَمْسُمِائَةِ‌ عَامٍ‌ مِنْهَا مِائَتَانِ‌ وَ خَمْسُونَ‌ عَاماً لَيْسَ‌ فِيهَا نَبِيٌّ‌ وَ لاَ عَالِمٌ‌ ظَاهِرٌ قُلْتُ‌ فَمَا كَانُوا قَالَ‌ كَانُوا مُتَمَسِّكِينَ‌ بِدِينِ‌ عِيسَى عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ قُلْتُ‌ فَمَا كَانُوا قَالَ‌ كَانُوا مُؤْمِنِينَ‌ ثُمَّ‌ قَالَ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ وَ لاَ يَكُونُ‌ الْأَرْضُ‌ إِلاَّ وَ فِيهَا عَالِمٌ‌ . 📝يعقوب بن شعيب از امام صادق عليه السّلام روايت كند كه فرمود: بين عيسى و محمّد عليهما السّلام پانصد سال فاصله بود كه در دويست و پنجاه سال آن پيامبر و يا عالمى آشكار نبود، راوى گويد: در اين مدّت مردم چه مى‌كردند؟ فرمود به دين عيسى عليه السّلام عمل مى‌كردند، گفتم: چه حالى داشتند؟ فرمود: مؤمن بودند، سپس فرمود: زمين هيچ گاه از عالم خالى نمى‌ماند. 📚 كمال الدين و تمام النعمة - 1، صفحه 319/باب8/حدیث3 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ قُلْ هَلْ مِن شُرَكَائِكُم مَّن يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ قُلِ اللَّهُ يَهْدِي لِلْحَقِّ أَفَمَن يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَن يُتَّبَعَ أَمَّن لَّا يَهِدِّي إِلَّا أَن يُهْدَىٰ فَمَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ ﺑﺎﺯ ﺑﭙﺮﺱ: «ﺑﺘﻲ ﺳﺮﺍﻍ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﻮی ﺣﻖ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﻛﻨﺪ؟!» ﻭ ﺑﮕﻮ: «ﻭﻟﻲ، ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺳﻮی ﺣﻖ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. ﺁﻳﺎ ﺁﻥ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﻮی ﺣﻖ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ، ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻟﺎﻳﻖ ﭘﻴﺮﻭی ﺍﺳﺖ ﻳﺎ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺣﺘﻲ ﺧﻮﺩﺵ ﻫﻢ ﺭﺍﻩ ﺭﺍ ﺑﻠﺪ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺑﺎﻳﺪ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﺍﺵ ﻛﺮﺩ؟! ﭼﻪ ﺗﺎﻥ ﺷﺪﻩ؟! ﭼﻄﻮﺭ ﻗﻀﺎﻭﺕ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﺪ؟!» (یونس/ ۳۵) ✨✨✨✨✨✨ 📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- رُوِیَ عَنْ سُلَیْمِ‌بْنِ‌قَیْسٍ الْهِلَالِیِّ، أَنَّهُ قَال: رَأَیْتُ عَلِیّاً (علیه السلام) فِی مَسْجِدِ رسول‌الله (صلی الله علیه و آله) فِی خِلَافَهًِْ عُثْمَانَ وَ جَمَاعَهًٌْ یَتَحَدَّثُونَ وَ یَتَذَاکَرُونَ الْعِلْم ... فقال (علیه السلام) وَ قَوْلُ رسول‌الله (صلی الله علیه و آله) أَنْتَ مِنِّی بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَی غَیْرَ النُّبُوّةِ، فَلَوْ کَانَ مَعَ النُّبُوَّهًِْ غَیْرَهَا لَاسْتَثْنَاهُ رسول‌الله (صلی الله علیه و آله)، وَ قَوْلُهُ إِنِّی قَدْ تَرَکْتُ فِیکُمْ أَمْرَیْنِ کِتَابَ اللهِ وَ عِتْرَتِی لَنْ تَضِلُّوا مَا تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَا تَتَقَدَّمُوهُمْ وَ لَا تَخَلَّفُوا عَنْهُمْ، وَ لَا تُعَلِّمُوهُمْ فَإِنَّهُمْ أَعْلَمُ مِنْکُمْ، أَ فَیَنْبَغِی أَنْ یَکُونَ الْخَلِیفَهًُْ عَلَی الْأُمَّهًِْ إِلَّا أَعْلَمُهُمْ بِکِتَابِ اللَّهِ وَ سُنَّهًِْ نَبِیِّهِ (صلی الله علیه و آله)، وَ قَدْ قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ أَ فَمَنْ یَهْدِی إِلَی الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدی فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ. 📝امام علی (علیه السلام)- [روزی در دوران خلافت عثمان، در مسجد پیامبر (صلی الله علیه و آله) بین مسلمانان گفتگویی برقرار بود که طلحهًْ‌بن‌عبدالله خطاب به علی (علیه السلام) گفت تو در جواب ابوبکر که حدیثی از پیامبر (صلی الله علیه و آله) نقل می‌کرد که بیان کرده باشد خداوند در خاندان پیامبر (صلی الله علیه و آله)، نبوّت و خلافت را جمع نکرد. و هر دو را یکجا به آنان نداد، چه می‌گویی]؟ علی (علیه السلام) در جواب به این سؤال فرمود: «گواه من این فرمایش پیامبر (صلی الله علیه و آله) است که می‌فرماید: جایگاه تو در نزد من همچون منزلت هارون (علیه السلام) است نزد موسی (علیه السلام)، به جز در نبوّت. و چنانچه استثنایی غیر از نبوّت بود، پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرموده بود. و نیز این فرمایش که من در میان شما دو چیز به ودیعه می‌گذارم، کتاب خدا و عترت خودم که اهل‌بیت منند، پس اگر شما دست تمسّک به آن دو زنید دچار ضلالت و گمراهی نگردید، هیچ‌کس را بر آنان مقدّم مدارید و از ایشان جا نمانید و تخلّف منمایید، چیزی را به ایشان تعلیم ندهید زیرا ایشان از شما داناترند. آیا شایسته نیست که خلیفه‌ی امّت، داناترین ایشان به قرآن و سنّت باشد، همچنان که خداوند فرموده: أَ فَمَنْ یَهْدِی إِلَی الحَقِ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدی فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُون. [با این اوصاف آیا می‌تواند حدیثی که می‌گوید خلافت و نبوّت در یک خاندان جمع نمی‌شود، درست باشد]؟! 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۴۶۲ بحار الأنوار، ج۳۱، ص۴۱۷/ الاحتجاج، ج۱، ص۱۵۰/ کتاب سلیم بن قیس، ص۶۵۱ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜امیرالمومنین(ع)فرمودند: 💚❣به خدائى كه آسمان را بى‌ستون برافراشته كه هيچ يك از ملائكه بى‌رخصت من از جاى خود حركت نمى‌كنند و بى‌اذن من به قدر نفسى از جا جنبش نمى‌نمايند مگر آنكه حضرت عزت به برق غضب خود آنها را بسوزد ✅و بعد از من فرزندم حسن و بعد از او فرزندم حسين و بعد از او نه كس از اولاد او كه نهم ايشان قائم آل محمد است اين حال دارند و هيچ ملكى از ملائكه مقربين را حد نباشد كه يك نفس بى‌اراده ايشان برآورد. 📚حدیقة الشیعة - 2، صفحه 525 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا