eitaa logo
قرآن و امام حسین ع
864 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
747 ویدیو
369 فایل
مطالب کانال: ارتباط امام حسین ع با قران در موارد مختلف عاشوراء آیات الولایه : آیاتی که در قرآن درباره ی 14 معصوم آمده است. علوم قرانی برای تحکیم ایمان و اعتقاد تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ لَهُمُ الْبُشْرى فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ فِي الْآخِرَةِ لا تَبْديلَ لِكَلِماتِ اللهِ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظيمُ شادمانى [حقيقى] در زندگى دنيا و در آخرت تنها براى آن‌هاست؛ وعده‌هاى الهى تخلّف‌ناپذير است! اين است آن رستگارى و پيروزى بزرگ! (یونس/ ۶۴) ✨✨✨✨✨✨ 📜علی‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- و قوله لا تَبْدِیلَ لِکَلِماتِ اللهِ أی لا تغیر الإمامهًْ و الدلیل علی أن الکلمات الإمامهًْ قوله وَ جَعَلَها کَلِمَةً باقِیَةً فِی عَقِبِهِ یعنی الإمامهًْ. 📝علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- معنای لاَ تَبْدِیلَ لِکَلِمَاتِ الله این است که هیچ تغییری در امامت راه ندارد. و دلیل اینکه منظور از کَلِمات، امامت است، این آیه‌ی کریمه است: او کلمه‌ی توحید را کلمه پاینده‌ای در نسل‌های بعد از خود قرار داد. (زخرف/۲۸) منظور از کَلِمَةً «امامت» است. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۵۰۴ القمی، ج۱، ص۳۱۳/ البرهان/ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۱۷۵ 📚الصّادق (علیه السلام)- قَوْلُهُ تَعَالَی فَکُّ رَقَبَةٍ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی فَکَّ رِقَابَکُمْ مِنَ النَّارِ بِوَلَایَتِنَا أَهْلَ الْبَیْتِ (وَ أَنْتُمْ صَفْوَهًُْ اللَّهِ وَ لَوْ أَنَّ الرَّجُلَ مِنْکُمْ یَأْتِی بِذُنُوبٍ مِثْلِ رَمْلِ عَالِجٍ لَشَفَعْنَا فِیهِ عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَی فَلَکُمُ الْبُشْرَی فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ فِی الْآخِرَةِ لا تَبْدِیلَ لِکَلِماتِ اللهِ ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ. 📝امام صادق (علیه السلام)- امام صادق (علیه السلام) در مورد آیه: آزادکردن برده‌ای. (بلد/۱۳) فرمود: «خداوند به برکت ولایت ما اهل‌بیت (شما شیعیان را از آتش دوزخ، رهایی بخشیده است و شما برگزیدگان خدا هستید و اگر فردی از شما گناهانی به تعداد ریگ‌های انبوه داشته باشد، در روز قیامت نزد خدا، او را شفاعت خواهیم کرد. برای شما در زندگانی دنیا و آخرت بشارت است، وعده‌های خدا تخلّف‌ناپذیر است این است آن رستگاری بزرگ». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۵۰۴ بحار الأنوار، ج۲۷، ص۱۲۵ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ تَبارَكَ الَّذي نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعالَمينَ نَذيراً [ زوال ناپذير و پربركت است كسى كه قرآن را بر بنده اش نازل كرد تا بيم‌دهنده جهانيان باشد. (فرقان/ ۱) ✨✨✨✨✨✨✨ 📜الرّسول ( وَ سَمَّاهُ عَبْداً فِی قَوْلِهِ تَعَالَی نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلی عَبْدِهِ وَ قَالَ (لَا تَدْعُنِّی إِلَّا بِیَا عَبْدَهُ فَإِنَّهُ أَشْرَفُ أَسْمَائِی. 📝پیامبر ( خداوند پیامبر (را در آیه: نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلی عَبْدِهِ عبد نامید، و آن حضرت فرمود: «مرا جز به این نام نخوانید که بهترین اسم من «عبد» است». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۳۵۲ بحارالأنوار، ج۱۶، ص۱۱۸ 📜الرّسول ( عَبْدُ اللَّهِ بْنُ یَزِیدَ قَالَ حَدَّثَنِی یَزِیدُ بْنُ سَلَّامٍ أَنَّهُ سَأَلَ رَسُولَ اللَّهِ (فَقَالَ لَهُ لِمَ سُمِّیَ الْفُرْقَانُ فُرْقَاناً قَالَ لِأَنَّهُ مُتَفَرِّقُ الْآیَاتِ وَ السُّوَرِ أُنْزِلَتْ فِی غَیْرِ الْأَلْوَاحِ وَ غَیْرُهُ مِنَ الصُّحُفِ وَ التَّوْرَاهًُْ وَ الْإِنْجِیلُ وَ الزَّبُورُ نَزَلَتْ کُلُّهَا جُمْلَهًًْ فِی الْأَلْوَاحِ وَ الْوَرَقِ. 📝پیامبر ( عبدالله‌بن‌یزید گوید: یزیدبن‌سلام برای من حدیث کرد که او از پیامبر (از علّت نام‌گذاری قرآن به فرقان پرسید. پیامبر (فرمود: «چون آیات و سوره‌های قرآن در یک زمان به صورت لوح و صحف نازل نشد، بر خلاف تورات و انجیل و زبور که به یک‌باره در لوح و صحف نازل شدند». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۳۵۲ علل الشرایع، ج۲، ص۴۷۰ / نورالثقلین/ البرهان؛ بتفاوت 📜الصّادق ( عَنِ ابْنِ سِنَانٍ أَوْ عَنْ غَیْرِهِ عَمَّنْ ذَکَرَهُ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (عَنِ الْقُرْآنِ وَ الْفُرْقَانِ أَ هُمَا شَیْئَانِ أَوْ شَیْءٌ وَاحِدٌ فَقَالَ (الْقُرْآنُ جُمْلَهًُْ الْکِتَابِ وَ الْفُرْقَانُ الْمُحْکَمُ الْوَاجِبُ الْعَمَلِ بِهِ. 📝امام صادق ( ابن‌سنان یا شخص دیگری و ایشان نیز از کسی که این روایت را از امام صادق (ذکر کرد نقل می‌کند: از امام صادق (پرسیدم: «قرآن و فرقان دو چیزند (دو معنی دارند) یا یک چیزند»؟ فرمود: «قرآن همه‌ی کتاب است، و فرقان محکمات آن است که عمل به آن واجب است». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۳۵۴ الکافی، ج۲، ص۶۳۰ / البرهان 📜ابن‌عبّاس ( الْعَالَمُ هُوَ مَا یَعْقِلُ مِنَ الْمَلَائِکَهًِْ وَ الثَّقَلَیْنِ وَ قِیلَ: الْجِنُّ وَ الْإِنْسُ لِقَوْلِهِ تَعَالَی لِیَکُونَ لِلْعالَمِینَ نَذِیراً. 📝ابن‌عبّاس ( اشاره به صاحبان خرد از فرشتگان و اهل آسمان‌ها و زمین و یا انسان‌ها و اهل جن می‌باشد؛ لِیَکُونَ لِلْعالَمِینَ نَذِیرا. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۳۵۴ بحارالأنوار، ج۹۲، ص۴۷۲ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ إِذْ يُغَشِّيكُمُ النُّعَاسَ أَمَنَةً مِّنْهُ وَيُنَزِّلُ عَلَيْكُم مِّنَ السَّمَاءِ مَاءً لِّيُطَهِّرَكُم بِهِ وَيُذْهِبَ عَنكُمْ رِجْزَ الشَّيْطَانِ وَلِيَرْبِطَ عَلَىٰ قُلُوبِكُمْ وَيُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدَامَ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ، ﺧﺪﺍ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﺏ ﺳﺒﮏِ ﺁﺭﺍم ﺑﺨﺸﻲ ﻓﺮﻭ ﺑﺮﺩ ﻭ ﺑﺮﺍﻳﺘﺎﻥ ﺑﺎﺭﺍﻧﻲ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺁﻥ ﭘﺎﻛﺘﺎﻥ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﻫﺎی ﺷﻴﻄﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻭﺟﻮﺩﺗﺎﻥ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﺳﺎﺯﺩ ﻭ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﻗﺮﺹ ﻛﻨﺪ ﻭ ﮔﺎم ﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ. (انفال/ ۱۱) ✨✨✨✨✨✨✨ 📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ جَابِرٍ (رحمة الله علیه) عَنْ أَبِی عَبْدِاللهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ (علیه السلام) قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ هَذِهِ الْآیَهًِْ فِی الْبَطْنِ وَ یُنَزِّلُ عَلَیْکُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً لِیُطَهِّرَکُمْ بِهِ وَ یُذْهِبَ عَنْکُمْ رِجْزَ الشَّیْطانِ وَ لِیَرْبِطَ عَلی قُلُوبِکُمْ وَ یُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدامَ قَالَ: السَّمَاءُ فِی الْبَاطِنِ رَسُولُ اللهِ (صلی الله علیه و آله) وَ الْمَاءُ عَلِیٌّ (علیه السلام) جَعَلَ اللَّهُ عَلِیّاً (علیه السلام) مِنْ رَسُولِ اللهِ (صلی الله علیه و آله) فَذَلِکَ قَوْلُهُ مَاءً لِیُطَهِّرَکُمْ بِهِ فَذَلِکَ عَلِیٌّ یُطَهِّرُ اللَّهُ بِهِ قَلْبَ مَنْ وَالَاهُ، وَ أَمَّا قَوْلُهُ وَ یُذْهِبَ عَنْکُمْ رِجْزَ الشَّیْطانِ مَنْ وَالَی عَلِیّاً (علیه السلام) یَذْهَبُ الرِّجْزُ عَنْهُ، وَ یَقْوَی قَلْبُهُ وَ لِیَرْبِطَ عَلَی قُلُوبِکُمْ وَ یُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدامَ فَإِنَّهُ یَعْنِی عَلِیّاً (علیه السلام)، مَنْ وَالَی عَلِیّاً (علیه السلام) یَرْبِطُ اللَّهُ عَلَی قَلْبِهِ بِعَلِیٍّ فَثَبَّتَ عَلَی وَلَایَتِهِ. 📝امام صادق ( جابر (گوید: «از امام صادق (مفهوم باطنی این آیه: وَ یُنَزِّلُ عَلَیْکُم مِّن السَّمَاء مَاء لِّیُطَهِّرَکُم بِهِ وَ یُذْهِبَ عَنکُمْ رِجْزَ الشَّیْطَانِ وَ لِیَرْبِطَ عَلَی قُلُوبِکُمْ وَ یُثَبِّتَ بِهِ الأَقْدَامَ را پرسیدم». امام (فرمود: «منظور از آسمان در باطن آیه، رسول خدا (و منظور از آب، علی (است، و [منظور از] این سخن خدای تبارک‌وتعالی: مَاء لِّیُطَهِّرَکُم بِهِ، یعنی هرکه از علی (پیروی کند، خدا ناپاکی را از او دور می‌سازد و قلبش را تقویت می‌کند. امّا مراد از این سخن خداوند: وَ یُذْهِبَ عَنکُمْ رِجْزَ الشَّیْطَانِ علی (است؛ هرکه از علی (تبعیّت کند، خداوند قلبش را به‌وسیله‌ی علی (استوار می‌سازد؛ و بر ولایتش ثابت‌قدم می‌ماند». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۴۹۴ العیاشی، ج۲، ص۵۰/ نور الثقلین/ البرهان/ بحار الأنوار، ج۳۶، ص۱۷۶ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ أَلا إِنَّ أَوْلِياءَ اللهِ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ آگاه باشيد! [دوستان و] اولياى خدا، نه ترسى بر آن‌هاست و نه اندوهگين مى‌شوند. (یونس/ ۶۲) ✨✨✨✨✨✨✨ 📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- عَن ابْنِ‌عَبَّاسٍ قَال: سُئِلَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ عَلِیُّ‌بْنُ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَی أَلا إِنَّ أَوْلِیاءَ اللهِ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ فَقِیلَ لَهُ مَنْ هَؤُلَاءِ الْأَوْلِیَاءُ فَقَالَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) هُمْ قَوْمٌ أَخْلَصُوا لِلَّهِ تَعَالَی فِی عِبَادَتِهِ وَ نَظَرُوا إِلَی بَاطِنِ الدُّنْیَا حِینَ نَظَرَ النَّاسُ إِلَی ظَاهِرِهَا فَعَرَفُوا آجِلَهَا حِینَ غَرَّ النَّاسُ سِوَاهُمْ بِعَاجِلِهَا فَتَرَکُوا مِنْهَا مَا عَلِمُوا أَنَّهُ سَیَتْرُکُهُمْ وَ أَمَاتُوا مِنْهَا مَا عَلِمُوا أَنَّهُ سَیُمِیتُهُم. 📝امام علی (علیه السلام)- از امیرمؤمنان علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) درباره‌ی تفسیر آیه‌ی أَلا إِنَّ أَوْلِیَاء اللهِِ لاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لاَ هُمْ یَحْزَنُونَ سؤال شد: «أَوْلِیَاء چه کسانی هستند»؟ امیرمؤمنین (علیه السلام) فرمود: «ایشان جماعتی هستند که در عبادت خداوند متعال اخلاص ورزیدند. در زمانی‌که دیگر مردمان به ظاهر دنیا توجّه می‌کردند، آنان به باطن آن توجّه داشتند و آن زمان‌که دیگران به امور زودگذر دنیا فریفته شده بودند، اینان عواقب و سرانجام امور را مدّ نظر داشتند و به همین‌خاطر چیزهایی را که می‌دانستند آنان را رها خواهد کرد، ترک کردند و چیزهایی را که می‌دانستند موجب نابودی آنان خواهد شد، از بین بردند». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۴۹۲ بحار الأنوار، ج۶۶، ص۳۱۹/ الأمالی للمفید، ص۸۶ 📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- عَنْ عَبْدِالرَّحْمَنِ‌بْنِ‌سَالِمٍ الْأَشَلِّ عَنْ بَعْضِ الْفُقَهَاءِ قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِین (علیه السلام) فَقَالَ هُمْ نَحْنُ وَ أَتْبَاعُنَا فَمَنْ تَبِعَنَا مِنْ بَعْدِنَا طُوبَی لَنَا وَ طُوبَی لَهُمْ أَفْضَلُ مِنْ طُوبَی لَنَا قَالَ یَا أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) مَا شَأْنُ طُوبَی لَهُمْ أَفْضَلُ مِنْ طُوبَی لَنَا أَ لَسْنَا نَحْنُ وَ هُمْ عَلَی أَمْرٍ قَالَ لَا لِأَنَّهُمْ حَمَلُوا مَا لَمْ تَحَمَّلُوا عَلَیْهِ وَ أَطَاقُوا مَا لَمْ تُطِیقُوا. 📝امام علی (علیه السلام)- عبدالرّحمن‌بن‌سالم اشل از عدّه‌ای از علماء و بزرگان نقل می‌کند که [زمانی در حضور امام علی (علیه السلام) بودند که] امام علی (علیه السلام)، آیه‌ی أَلا إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللهِ لاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لاَ هُمْ یَحْزَنُونَ را تلاوت کرد و سپس پرسید: «آیا می‌دانید أَوْلِیَاءَ اللهِ چه کسانی هستند»؟ آن بزرگان جواب دادند: «[نخیر، نمی‌دانیم]، ای امیرمؤمنان! چه کسانی هستند»؟ فرمود: «آنان، ما هستیم و کسانی که پس از ما از ما تبعیّت و پیروی کند. خوشا به حال ما و خوشا به سعادت آنان؛ البتّه بیشتر برای آنان مایه‌ی خشنودی و سعادت است». یکی از آنان پرسید: «ای امیرمؤمنان (علیه السلام)! منظور شما از اینکه بیشتر برای آنان مایه‌ی خشنودی و سعادت است، چیست»؟ مگر ما و آنان هم عقیده نیستیم»؟ فرمود: «نه! آن‌ها چیزهایی را تحمّل می‌کنند که شما تحمّل نکردید و چندان بردباری می‌نمایند که شما نداشتید». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۴۹۲ بحار الأنوار، ج۶۵، ص۳۴/ العیاشی، ج۲، ص:۱۲۴/ نور الثقلین/ البرهان کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ وَ الْمِسْكِينَ وَ ابْنَ السَّبِيلِ وَ لا تُبَذِّرْ تَبْذِيراً و حقّ خويشاوندان‌ را بپرداز و [همچنين حقّ] مستمند و وامانده‌ی در راه را و هرگز اسراف و تبذير مكن. (اسراء/ ۲۶) ✨✨✨✨✨✨ 📜الصّادق (- عَنْ أَبِی‌مَرْیَمَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ (یَقُول لَمَّا نَزَلَتِ الْآیَهًُْ وَ آتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّهُ أَعْطَی رَسُولُ اللَّهِ (فَاطِمَهًَْ (فَدَکاً. فَقَالَ أَبَانُ‌بْنُ‌تَغْلِبَ رَسُولُ اللَّهِ (أَعْطَاهَا قَالَ: فَغَضِبَ أَبُوجَعْفَرٍ (ثُمَّ قَالَ اللَّهُ أَعْطَاهَا. 📝امام صادق (علیه السلام)- ابو مریم گوید: امام باقر (علیه السلام) فرمود: «هنگامی‌که آیه: وَ آتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّهُ نازل گردید رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فدک را به فاطمه (سلام الله علیها) بخشید». ابان‌بن‌تغلب عرض کرد: «رسول خدا (صلی الله علیه و آله) [از طرف خویش] به او بخشید»؟! امام باقر (علیه السلام) خشمگین شده و فرمود: «[بلکه] خداوند به فاطمه (سلام الله علیها) بخشید». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۱۴۴ بحارالأنوار، ج۲۹، ص۱۲۱/ فرات الکوفی، ص۲۳۹ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜در كمال الدين و امالى به سند خود از سيّد العابدين امام سجاد عليه السّلام روايت كرده كه فرمود: 💎ما امامان مسلمين و حجّت‌هاى الهى بر عالميان و سادات و آقايان مؤمنين و امير روسفيدان و نيكويان جهان و سرور اهل ايمان 💎 و مايۀ ايمنى اهل زمين هستيم،چنان‌كه ستارگان براى اهل آسمان‌ها امان هستند. 💎خداوند به ما آسمان را نگه داشته تا بر زمين نيفتد مگر به اذن او،و به ما زمين را نگه داشته تا اهلش را نلرزاند مگر به اذن او، 💎به ما باران فرومى‌فرستد 💎و به ما رحمت را منتشر مى‌سازد 💎و بركات زمين را بيرون مى‌آورد، 🕯و اگر در زمين حجّت ما نباشد زمين اهلش را فرومى‌برد. سپس فرمود:از روزى كه خداوند آدم را آفريده زمين از حجّت الهى خالى نبوده كه يا ظاهر است و مشهود و يا غايب است و[در پرده]مستور،و تا روز قيامت نيز از حجّت الهى خالى نخواهد ماند وگرنه خداوند پرستش نمى‌شود. 📘مکیال المکارم - جلد1، صفحه 141 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜در «رساله» منقول است از صاحب «نصوص» اين است كه روايت نموده است به اسناد از عبد اللّه عباس كه او گفت:«قدم يهودى الى رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله يقال له نعثل فقال: يا محمد، انى أسألك عن اشياء تلجلج فى صدرى فإن اجبتنى عنها اسلمت على يدك. قال صلّى اللّه عليه و آله: سل يا ابا عمارة»؛ يعنى آمد به نزد رسول خدا يهودى كه او را «نعثل» مى‌گفتند پس گفت: يا محمد، از تو سؤالى چند مى‌كنم اگر جواب من گفتى مسلمان مى‌شوم. پيغمبر خدا فرمود كه بپرس. پس، از آن حضرت سؤال كرد و آن حضرت جوابها داد تا رسانيد به جائى كه گفت: ⁉️«فاخبرنى عن وصيّك من هو؟ فما من نبى الاّ و له وصى و ان نبيّنا موسى بن عمران اوصى الى يوشع بن نون. فقال: نعم، انّ‌ وصيّى و الخليفة من بعدى، على بن ابى طالب و بعده سبطاى الحسن و الحسين تتلوه تسعة من صلب الحسين أئمّة ابرار و قال: يا محمد، فسمهم لى‌؟ قال: اذا مضى الحسين فابنه على؛ فاذا مضى على فابنه محمد؛ فاذا مضى محمد فابنه جعفر؛ فاذا مضى جعفر فابنه موسى؛ فاذا مضى موسى فابنه على؛ فاذا مضى على فابنه محمد؛ فاذا مضى محمد فابنه على؛ فاذا مضى على فابنه الحسن؛ و بعد الحسن؛ الحجة بن الحسن بن على فهذه اثنى عشر اماما على عدد نقباء بنى اسرائيل. قال: فاين مكانهم فى الجنة‌؟ قال: معى فى درجتى. قال: اشهد ان لا اله اللّه و انك رسول اللّه و اشهد انّهم الاوصياء بعدك و لقد وجدت هذا فى الكتب المتقدمة و فيما عهده الينا موسى بن عمران عليه السّلام انّه اذا كان آخر الزمان يخرج نبى يقال له «احمد» خاتم الانبياء لا نبىّ‌ بعده يخرج من صلبه ائمة ابرار عدد الاسباط‍‌» ؛ 🌼يعنى خبر ده كه كيست وصى تو كه هيچ نبى نبوده كه او را وصى نبوده و نبى ما، موسى بن عمران وصيت كرد به يوشع بن نون. 🌹پس حضرت رسول خدا فرمود كه بلى وصى من و خليفۀ من بعد از من، على بن ابى طالب است عليه السّلام و بعد از او دو نبيرۀ من حسن و حسين و بعد از ايشان نه كس ديگر از پشت حسين همه امام و نيكوكار. ⁉️گفت: يا محمد! تعداد كن نام ايشان را از براى من‌؟ ❤️فرمود: بلى هرگاه حسين عليه السّلام درگذرد پسر او على و بعد از او پسر او محمد و بعد از او پسر او جعفر و بعد از او پسر او موسى و بعد از او پسر او على و بعد از او پسر او محمد و بعد از او پسر او على عليه السّلام و بعد از او پسر او حسن و بعد از او پسر او حجة بن الحسن بن على عليه السّلام، 💚 پس اين دوازده امامند به عدد نقباء بنى اسرائيل. ⁉️پس نعثل گفت: كجاست جاى ايشان در بهشت‌؟ ❤️ پيغمبر فرمود كه با منند در درجۀ من. نعثل گفت: گواهى مى‌دهم كه نيست خدائى بجز اللّه تعالى و گواهى مى‌دهم كه تو رسول خدائى و گواهى مى‌دهم كه ايشان اوصياى تواند بعد از تو و هرآينه يافتم به تحقيق من اين را در كتب متقدمه و ✅ در عهدى كه گرفت از ما، موسى بن عمران كه در آخر الزمان بيرون آيد و ظاهر شود پيغمبرى كه نام او احمد باشد خاتم پيغمبران باشد و بعد از او پيغمبرى نباشد و بيرون آيد از صلب او ائمۀ ابرار به عدد اسباط‍‌ و چون اين حديث درازى بود آنچه در اينجا محتاج اليه بود آورديم. 📚حدیقة الشیعة -جلد 2، صفحه 642 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜حَدَّثَنَا أَبِي رَحِمَهُ‌ اللَّهُ‌ قَالَ‌ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ‌ يَحْيَى الْعَطَّارُ عَنْ‌ يَعْقُوبَ‌ بْنِ‌ يَزِيدَ عَنْ‌ مُحَمَّدِ بْنِ‌ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ‌ سَعْدِ بْنِ‌ أَبِي خَلَفٍ‌ عَنْ‌ يَعْقُوبَ‌ بْنِ‌ شُعَيْبٍ‌ عَنْ‌ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ قَالَ‌: كَانَ‌ بَيْنَ‌ عِيسَى وَ بَيْنَ‌ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ‌ خَمْسُمِائَةِ‌ عَامٍ‌ مِنْهَا مِائَتَانِ‌ وَ خَمْسُونَ‌ عَاماً لَيْسَ‌ فِيهَا نَبِيٌّ‌ وَ لاَ عَالِمٌ‌ ظَاهِرٌ قُلْتُ‌ فَمَا كَانُوا قَالَ‌ كَانُوا مُتَمَسِّكِينَ‌ بِدِينِ‌ عِيسَى عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ قُلْتُ‌ فَمَا كَانُوا قَالَ‌ كَانُوا مُؤْمِنِينَ‌ ثُمَّ‌ قَالَ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ وَ لاَ يَكُونُ‌ الْأَرْضُ‌ إِلاَّ وَ فِيهَا عَالِمٌ‌ . 📝يعقوب بن شعيب از امام صادق عليه السّلام روايت كند كه فرمود: بين عيسى و محمّد عليهما السّلام پانصد سال فاصله بود كه در دويست و پنجاه سال آن پيامبر و يا عالمى آشكار نبود، راوى گويد: در اين مدّت مردم چه مى‌كردند؟ فرمود به دين عيسى عليه السّلام عمل مى‌كردند، گفتم: چه حالى داشتند؟ فرمود: مؤمن بودند، سپس فرمود: زمين هيچ گاه از عالم خالى نمى‌ماند. 📚 كمال الدين و تمام النعمة - 1، صفحه 319/باب8/حدیث3 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ قُلْ هَلْ مِن شُرَكَائِكُم مَّن يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ قُلِ اللَّهُ يَهْدِي لِلْحَقِّ أَفَمَن يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَن يُتَّبَعَ أَمَّن لَّا يَهِدِّي إِلَّا أَن يُهْدَىٰ فَمَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ ﺑﺎﺯ ﺑﭙﺮﺱ: «ﺑﺘﻲ ﺳﺮﺍﻍ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﻮی ﺣﻖ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﻛﻨﺪ؟!» ﻭ ﺑﮕﻮ: «ﻭﻟﻲ، ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺳﻮی ﺣﻖ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. ﺁﻳﺎ ﺁﻥ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﻮی ﺣﻖ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ، ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻟﺎﻳﻖ ﭘﻴﺮﻭی ﺍﺳﺖ ﻳﺎ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺣﺘﻲ ﺧﻮﺩﺵ ﻫﻢ ﺭﺍﻩ ﺭﺍ ﺑﻠﺪ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺑﺎﻳﺪ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﺍﺵ ﻛﺮﺩ؟! ﭼﻪ ﺗﺎﻥ ﺷﺪﻩ؟! ﭼﻄﻮﺭ ﻗﻀﺎﻭﺕ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﺪ؟!» (یونس/ ۳۵) ✨✨✨✨✨✨ 📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- رُوِیَ عَنْ سُلَیْمِ‌بْنِ‌قَیْسٍ الْهِلَالِیِّ، أَنَّهُ قَال: رَأَیْتُ عَلِیّاً (علیه السلام) فِی مَسْجِدِ رسول‌الله (صلی الله علیه و آله) فِی خِلَافَهًِْ عُثْمَانَ وَ جَمَاعَهًٌْ یَتَحَدَّثُونَ وَ یَتَذَاکَرُونَ الْعِلْم ... فقال (علیه السلام) وَ قَوْلُ رسول‌الله (صلی الله علیه و آله) أَنْتَ مِنِّی بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَی غَیْرَ النُّبُوّةِ، فَلَوْ کَانَ مَعَ النُّبُوَّهًِْ غَیْرَهَا لَاسْتَثْنَاهُ رسول‌الله (صلی الله علیه و آله)، وَ قَوْلُهُ إِنِّی قَدْ تَرَکْتُ فِیکُمْ أَمْرَیْنِ کِتَابَ اللهِ وَ عِتْرَتِی لَنْ تَضِلُّوا مَا تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَا تَتَقَدَّمُوهُمْ وَ لَا تَخَلَّفُوا عَنْهُمْ، وَ لَا تُعَلِّمُوهُمْ فَإِنَّهُمْ أَعْلَمُ مِنْکُمْ، أَ فَیَنْبَغِی أَنْ یَکُونَ الْخَلِیفَهًُْ عَلَی الْأُمَّهًِْ إِلَّا أَعْلَمُهُمْ بِکِتَابِ اللَّهِ وَ سُنَّهًِْ نَبِیِّهِ (صلی الله علیه و آله)، وَ قَدْ قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ أَ فَمَنْ یَهْدِی إِلَی الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدی فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ. 📝امام علی (علیه السلام)- [روزی در دوران خلافت عثمان، در مسجد پیامبر (صلی الله علیه و آله) بین مسلمانان گفتگویی برقرار بود که طلحهًْ‌بن‌عبدالله خطاب به علی (علیه السلام) گفت تو در جواب ابوبکر که حدیثی از پیامبر (صلی الله علیه و آله) نقل می‌کرد که بیان کرده باشد خداوند در خاندان پیامبر (صلی الله علیه و آله)، نبوّت و خلافت را جمع نکرد. و هر دو را یکجا به آنان نداد، چه می‌گویی]؟ علی (علیه السلام) در جواب به این سؤال فرمود: «گواه من این فرمایش پیامبر (صلی الله علیه و آله) است که می‌فرماید: جایگاه تو در نزد من همچون منزلت هارون (علیه السلام) است نزد موسی (علیه السلام)، به جز در نبوّت. و چنانچه استثنایی غیر از نبوّت بود، پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرموده بود. و نیز این فرمایش که من در میان شما دو چیز به ودیعه می‌گذارم، کتاب خدا و عترت خودم که اهل‌بیت منند، پس اگر شما دست تمسّک به آن دو زنید دچار ضلالت و گمراهی نگردید، هیچ‌کس را بر آنان مقدّم مدارید و از ایشان جا نمانید و تخلّف منمایید، چیزی را به ایشان تعلیم ندهید زیرا ایشان از شما داناترند. آیا شایسته نیست که خلیفه‌ی امّت، داناترین ایشان به قرآن و سنّت باشد، همچنان که خداوند فرموده: أَ فَمَنْ یَهْدِی إِلَی الحَقِ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدی فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُون. [با این اوصاف آیا می‌تواند حدیثی که می‌گوید خلافت و نبوّت در یک خاندان جمع نمی‌شود، درست باشد]؟! 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۴۶۲ بحار الأنوار، ج۳۱، ص۴۱۷/ الاحتجاج، ج۱، ص۱۵۰/ کتاب سلیم بن قیس، ص۶۵۱ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜امیرالمومنین(ع)فرمودند: 💚❣به خدائى كه آسمان را بى‌ستون برافراشته كه هيچ يك از ملائكه بى‌رخصت من از جاى خود حركت نمى‌كنند و بى‌اذن من به قدر نفسى از جا جنبش نمى‌نمايند مگر آنكه حضرت عزت به برق غضب خود آنها را بسوزد ✅و بعد از من فرزندم حسن و بعد از او فرزندم حسين و بعد از او نه كس از اولاد او كه نهم ايشان قائم آل محمد است اين حال دارند و هيچ ملكى از ملائكه مقربين را حد نباشد كه يك نفس بى‌اراده ايشان برآورد. 📚حدیقة الشیعة - 2، صفحه 525 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜از عبد اللّه بن عباس به اسناد نقل كرده كه او گفت:«قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله: ان اللّه تبارك و تعالى اطلع على الارض اطلاعة و اختارنى منها فجعلنى نبيا؛ ثم اطلع الثانية فاختار منها عليا فجعله اماما، ثم أمرنى ان اتّخذه اخا و وصيا و خليفة و وزيرا؛ فعلىّ‌ منّى و انا من علىّ‌ و هو زوج ابنتى و ابو سبطى الحسن و الحسين؛ ألا و انّ‌ اللّه تبارك و تعالى جعلنى و اياهم حججا على عباده و جعل من صلب الحسين ائمة يقومون بامرى و يحفظون وصيتى، التاسع منهم قائم اهل بيتى و مهدى امتى و اشبه الناس بى فى شمائله و اقواله و افعاله، يظهر بعد غيبة طويلة و حيرة مظلة مضله خلج، فيعلن امر اللّه و يظهر دين اللّه و يؤيد بنصر اللّه و ينصر بملائكة اللّه؛ فيملأ الارض قسطا و عدلا كما ملئت جورا و ظلما»؛ 🌸 پيغمبر خدا فرمود كه خداى تعالى اطلاع كرد بر زمين اطلاع‌كردنى و از جملۀ اهل زمين مرا برگزيد پس مرا پيغمبر گردانيد و به رسالت به خلق فرستاد؛ 🌸 پس دوم بار اطلاع كرد پس برگزيد از همه اهل زمين على را و گردانيد او را امام خلايق؛ پس امر فرمود مرا حق تعالى كه على را فراگيرم به برادرى و او را وصى و خليفه و وزير خود گردانم؛ پس على عليه السّلام از من است و من از على‌ام و او شوهر دختر من است و پدر دو نبيرۀ من حسن و حسين است؛ 🌸بدانيد و آگاه باشيد كه خداى تعالى مر او ايشان را حجتهاى خود ساخته بر بندگان خود و گردانيد از پشت حسين امامان كه قائم باشند به امر من و به جاى آرند كار مرا و نگاه دارند وصيت مرا و 🌸نهم ايشان باشد قائم اهل بيت من و مهدى امت من و او شبيه‌ترين مردم باشد به من در شمايل و اقوال و افكار، ظاهر گردد بعد از غايب شدن دراز و حيرت سخت، آنگاه هويدا گرداند امر حضرت اللّه تعالى را و ظاهر سازد دين خدا را و تأييد شده باشد به نصرت خدا و يارى كرده شود به فرشتگان خدا؛ پس پر گرداند زمين را از عدل و داد، چنانكه پر شده باشد از جور و ظلم. 📜 نقل كرده است به اسناد خود از ابى سعيد خدرى كه او روايت كرده كه «سمعت رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله يقول: الائمة بعدى اثنا عشر تسعة من صلب الحسين، التاسع قائمهم؛ فطوبى لمن احبهم و الويل لمن ابغضهم» ؛ 📝 شنيدم از پيغمبر خدا كه مى‌گفت: امامان بعد از من دوازده‌اند، ✅ نه امام از صلب حسين‌اند عليه السّلام، نهم ايشان قائم ايشان است؛ پس خوشا حال كسى كه دوست دارد ايشان را و ويل و واى مر آن كس را كه دشمن دارد ايشان را. 📚حدیقة الشیعة - 2، صفحه 644 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜ابو داود به اسناد خود از امّ‌ السّلمه - رضى اللّه عنها - روايت نموده كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود كه مهدى موعود از عترت من و فرزندان فاطمه خواهد بود. و ايضا از ابو هريره روايت نموده‌اند كه گفت: از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله شنيدم كه فرمود: «لا تقوم الساعة حتى يملك رجل من اهل بيتى يفتح القسطنطنية و جبل الديلم و لو لم يبق الا يوم لطوّل اللّه تعالى ذلك اليوم حتى يفتحها»؛ يعنى قيامت قائم نمى‌شود تا آنكه پادشاه شود مردى از اهل بيت من كه فتح كند و بگشايد قسطنطنيه و كوه ديلم را و اگر باقى نماند از عمر دنيا الاّ يك روز كه حق تعالى به قدرت كامله خود آن روز را دراز خواهد كرد تا آنكه او را، آن فتحها واقع شود. 📝و ايضا از امير المؤمنين عليه السّلام روايت نموده‌اند كه گفت: رسول خدا فرمود كه مهدى از ما و اهل بيت ما خواهد بود و حق تعالى اصلاح كار او را در يك شب خواهد نمود. 📜و ايضا در كشف الغمه از ابن عباس روايت نموده كه گفت: از رسول خدا شنيدم كه فرمود به درستى كه خلفاى من و اوصياى من كه حجتهاى خالق‌اند بر خلق، بعد از من دوازده‌اند، اول ايشان برادر من و آخر آنها فرزند من است. پس يكى از حضّار سؤال نموده گفت: يا رسول اللّه! برادر شما كيست و فرزند شما كيست‌؟ رسول خدا در جوابش فرمود كه برادر من على بن ابى طالب عليه السّلام است و فرزند من مهدى است كه در آخر الزّمان ظهور كند و زمين را پر از عدل و راستى نمايد بعد از آنكه از جور و ظلم پر شده باشد؛ به حقّ‌ آن خدائى كه مرا به راستى به خلق فرستاده و بشير و نذير كرده كه اگر باقى نماند از دنيا مگر يك روز كه البته حق تعالى دراز گرداند آن روز را تا آنكه ظهور فرزند من مهدى هادى ظاهر شود و نازل گرداند عيسى بن مريم عليهما السّلام را از آسمان و عيسى اقتدا به او نموده در عقب او نماز كند و مهدى نورانى خواهد ساخت روى زمين را به نور وجود خود و حكم او به مشرق و مغرب عالم خواهد رسيد و از شرك اثرى باقى نخواهد گذاشت. 📝و ايضا ابن اعثم كوفى در كتاب فتوح از امير المؤمنين عليه السّلام روايت نموده ١ كه آن حضرت فرمود كه آفرين بر طالقان! به درستى كه حق تعالى را در آنجا گنجى است نه از طلا و نه از نقره و ليكن در آن زمين از مؤمنان و موحّدان كه حق تعالى را شناسند چنانچه حق شناختن باشد و از مددكاران و معاونان مهدى باشند در آن روزى كه مهدى موعود خروج نموده به نور وجود خود جهان را منوّر و مزيّن سازد. 📚حدیقة الشیعة - 2، صفحه 941 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜حَدَّثَنَا أَبِي رَحِمَهُ‌ اللَّهُ‌ قَالَ‌ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ‌ يَحْيَى الْعَطَّارُ عَنْ‌ يَعْقُوبَ‌ بْنِ‌ يَزِيدَ عَنْ‌ مُحَمَّدِ بْنِ‌ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ‌ سَعْدِ بْنِ‌ أَبِي خَلَفٍ‌ عَنْ‌ يَعْقُوبَ‌ بْنِ‌ شُعَيْبٍ‌ عَنْ‌ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ قَالَ‌: كَانَ‌ بَيْنَ‌ عِيسَى وَ بَيْنَ‌ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ‌ خَمْسُمِائَةِ‌ عَامٍ‌ مِنْهَا مِائَتَانِ‌ وَ خَمْسُونَ‌ عَاماً لَيْسَ‌ فِيهَا نَبِيٌّ‌ وَ لاَ عَالِمٌ‌ ظَاهِرٌ قُلْتُ‌ فَمَا كَانُوا قَالَ‌ كَانُوا مُتَمَسِّكِينَ‌ بِدِينِ‌ عِيسَى عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ قُلْتُ‌ فَمَا كَانُوا قَالَ‌ كَانُوا مُؤْمِنِينَ‌ ثُمَّ‌ قَالَ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ وَ لاَ يَكُونُ‌ الْأَرْضُ‌ إِلاَّ وَ فِيهَا عَالِمٌ‌ . 📝يعقوب بن شعيب از امام صادق عليه السّلام روايت كند كه فرمود: بين عيسى و محمّد عليهما السّلام پانصد سال فاصله بود كه در دويست و پنجاه سال آن پيامبر و يا عالمى آشكار نبود، راوى گويد: در اين مدّت مردم چه مى‌كردند؟ فرمود به دين عيسى عليه السّلام عمل مى‌كردند، گفتم: چه حالى داشتند؟ فرمود: مؤمن بودند، سپس فرمود: زمين هيچ گاه از عالم خالى نمى‌ماند. 📚 كمال الدين و تمام النعمة - 1، صفحه 319/باب8/حدیث3 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- أَنَّ عُمَرَ قَالَ لَا أَدْرِی مَا أَصْنَعُ بِالْمَجُوسِ أَیْنَ عَبْدُ اللَّهِ‌بْنُ‌عَبَّاسٍ قَالُوا هَا هُوَ ذَا فَجَاءَ فَقَالَ مَا سَمِعْتَ عَلِیّاً (علیه السلام) یَقُولُ فِی الْمَجُوسِ فَإِنْ کُنْتَ لَمْ تَسْمَعْهُ فَاسْأَلْهُ عَنْ ذَلِکَ فَمَضَی ابْنُ عَبَّاسٍ (رحمة الله علیه) إِلَی عَلِیٍّ (علیه السلام) فَسَأَلَهُ عَنْ ذَلِکَ فَقَالَ أَ فَمَنْ یَهْدِی إِلَی الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدی فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ ثُمَّ أَفْتَاهُ. 📝امام علی (علیه السلام)- روزی عُمر گفت: «نمی‌دانم با مجوس (آتش پرستان) چه کنم؟! عبداالله‌بن‌عبّاس کجاست»؟ [در جواب] گفتند: «او همین جاست». عُمر به او گفت: «آیا از علی (علیه السلام) چیزی در مورد مجوس شنیده‌ای؟ اگر نشنیده‌ای از او در این‌باره سؤال کن». ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه) نزد علی (علیه السلام) رفته و از ایشان در مورد مجوس سؤال نمود. حضرت فرمود: 💫«أَ فَمَنْ یَهْدِی إِلَی الحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدی فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ آنگاه نظر خود را به او بیان فرمود».(یونس/ ۳۵) 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۴۶۴ بحار الأنوار، ج۴۰، ص۲۳۵/ المناقب، ج۲، ص۳۶۸ 📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- قَال (الله تعالی) فِی الَّذِینَ اسْتَوْلَوْا عَلَی تُرَاثِ رسول‌الله بِغَیْرِ حَقٍّ مِنْ بَعْدِ وَفَاتِهِ أَ فَمَنْ یَهْدِی إِلَی الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدی فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ فَلَوْ جَازَ لِلْأُمَّهًِْ الِایتِمَامُ بِمَنْ لَا یَعْلَمُ أَوْ بِمَنْ یَجْهَلُ لَمْ یَقُلْ إِبْرَاهِیمُ (علیه السلام) لِأَبِیهِ لِمَ تَعْبُدُ ما لا یَسْمَعُ وَ لا یُبْصِرُ وَ لا یُغْنِی عَنْکَ شَیْئا. 📝امام علی (علیه السلام)- خداوند در مورد کسانی که بعد از رحلت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به ناحق بر میراث ایشان تسلّط یافتند فرمود: أَفَمَنْ یَهْدِی إِلَی الحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدی فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ اگر برای امّت اسلامی اقتداکردن به کسی که نمی‌داند یا کسی که جاهل است جایز بود، ابراهیم (علیه السلام) به پدرش (عمویش) نمی‌فرمود: چرا چیزی را می‌پرستی که نه می‌شنود، و نه می‌بیند، و نه هیچ مشکلی را از تو حلّ می‌کند. (مریم/۴۲). 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۴۶۶ بحار الأنوار، ج۶۶، ص۸۰/ بحار الأنوار، ج۹۰، ص۵۵ 📜الباقر (علیه السلام)- فِی رِوَایَهًْ أَبِی الْجَارُود: عَنْ أَبِی‌جَعْفَرٍ (علیه السلام) فِی قَوْلِهِ أَ فَمَنْ یَهْدِی إِلَی الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ الْآیَهًَْ فَأَمَّا مَنْ یَهْدِی إِلَی الْحَقِّ فَهُوَ مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) وَ آلُ مُحَمَّدٍ (مِنْ بَعْدِهِ وَ أَمَّا مَنْ لَا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدَی فَهُوَ مَنْ خَالَفَ مِنْ قُرَیْشٍ وَ غَیْرِهِمْ أَهْلَ بَیْتِهِ (مِنْ بَعْدِهِ. 📝امام باقر (علیه السلام)- أَفَمَن یَهْدِی إِلَی الحَقِّ أَحَقُّ أَن یُتَّبَعَ أَمَّن لاَّ یَهِدِّیَ إِلاَّ أَن یُهْدَی فَمَا لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ مصداق مَن یَهْدِی إِلَی الحَقِّ، محمّد (صلی الله علیه و آله) و پس از او، آل محمّد (صلی الله علیه و آله) هستند. امّا [منظور از] مَنْ لاَّ یَهِدِّیَ إِلاَّ أَن یُهْدَی، مخالفانِ اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه و آله) اعم از قریش و دیگران هستند. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۴۶۶ بحار الأنوار، ج۹، ص۲۱۳/ القمی ج:۱، ص۳۱۲/ نور الثقلین/ البرهان کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ ❖﷽❖ 📜 حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ‌ مُحَمَّدِ بْنِ‌ سَعِيدٍ ابْنُ‌ عُقْدَةَ‌ قَالَ‌ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ‌ يُوسُفَ‌ بْنِ‌ يَعْقُوبَ‌ الْجُعْفِيُّ‌ أَبُو الْحَسَنِ‌ قَالَ‌ حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ‌ بْنُ‌ مِهْرَانَ‌ قَالَ‌ حَدَّثَنَا اَلْحَسَنُ‌ بْنُ‌ عَلِيِّ‌ بْنِ‌ أَبِي حَمْزَةَ‌ عَنْ‌ أَبِيهِ‌ وَ وُهَيْبِ‌ بْنِ‌ حَفْصٍ‌ عَنْ‌ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ‌ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ : 📝 أَنَّهُ‌ قَالَ‌ ذَاتَ‌ يَوْمٍ‌ أَ لاَ أُخْبِرُكُمْ‌ بِمَا لاَ يَقْبَلُ‌ اللَّهُ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌ مِنَ‌ الْعِبَادِ عَمَلاً إِلاَّ بِهِ‌ فَقُلْتُ‌ بَلَى فَقَالَ‌ 💠 شَهَادَةُ‌ أَنْ‌ لاَ إِلَهَ‌ إِلاَّ اللَّهُ‌ 💠وَ أَنَّ‌ مُحَمَّداً عَبْدُهُ‌ وَ رَسُولُهُ‌ 💠وَ الْإِقْرَارُ بِمَا أَمَرَ اللَّهُ‌ 💠وَ الْوَلاَيَةُ‌ لَنَا 💠وَ الْبَرَاءَةُ‌ مِنْ‌ أَعْدَائِنَا يَعْنِي اَلْأَئِمَّةَ‌ خَاصَّةً‌ 💠وَ التَّسْلِيمَ‌ لَهُمْ‌ 💠وَ الْوَرَعُ‌ 💠وَ الاِجْتِهَادُ 💠وَ الطُّمَأْنِينَةُ‌ 💠وَ الاِنْتِظَارُ لِلْقَائِمِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ 🕊ثُمَّ‌ قَالَ‌ إِنَّ‌ لَنَا دَوْلَةً‌ يَجِيءُ اللَّهُ‌ بِهَا إِذَا شَاءَ ثُمَّ‌ قَالَ‌ مَنْ‌ سَرَّهُ‌ أَنْ‌ يَكُونَ‌ مِنْ‌ أَصْحَابِ‌ الْقَائِمِ‌ فَلْيَنْتَظِرْ وَ لْيَعْمَلْ‌ بِالْوَرَعِ‌ وَ مَحَاسِنِ‌ الْأَخْلاَقِ‌ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ فَإِنْ‌ مَاتَ‌ وَ قَامَ‌ الْقَائِمُ‌ بَعْدَهُ‌ كَانَ‌ لَهُ‌ مِنَ‌ الْأَجْرِ مِثْلُ‌ أَجْرِ مَنْ‌ أَدْرَكَهُ‌ فَجِدُّوا وَ انْتَظِرُوا هَنِيئاً لَكُمْ‌ أَيَّتُهَا الْعِصَابَةُ‌ الْمَرْحُومَةُ‌ . 📝ابو بصير از امام صادق عليه السّلام روايت كرده كه روزى آن حضرت فرمود:«آيا شما را از چيزى آگاه نكنم كه خداوند بدون آن هيچ عملى را از بندگان نمى‌پذيرد؟عرض كردم:بفرمائيد،فرمود: 🔅گواهى دادن بر اينكه هيچ معبودى جز خدا نيست 🔅و اينكه محمّد صلّى اللّه عليه و آله بنده[و فرستادۀ]او است، 🔅و اقرار به هر آنچه خداوند امر فرموده 🔅و ولايت براى ما 🔅و بيزارى از دشمنان ما-يعنى ما امامان بخصوص- 🔅و تسليم شدن به آنان 🔅و پرهيزگارى 🔅 و كوشش 🔅 و خويشتن‌دارى 🔅 و چشم به راه قائم عليه السّلام بودن، 🌺سپس فرمود: همانا ما را دولتى است كه هر گاه خداوند بخواهد آن را بر سر كار مى‌آورد، ❣سپس فرمود: هر كس كه بودن در شمار ياران قائم شادمانش سازد بايد به انتظار باشد و با حال انتظار به پرهيزگارى و خلق نيكو رفتار كند و اوست منتظر، 🕯پس اگر اجلش برسد و امام قائم عليه السّلام پس از درگذشت او قيام كند،بهرۀ او از پاداش كسى است كه آن حضرت را دريافته باشد، 🕊پس بكوشيد و منتظر باشيد،گوارا باد شما را اى جماعتى كه مشمول رحمت خدا هستيد». 📗 غیبت نعمانی ، صفحه 285/باب11/حدیث16 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin